ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2024 р. Справа № 520/14838/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Макаренко Я.М.,
Суддів: Любчич Л.В. , Жигилія С.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.08.2023, головуючий суддя І інстанції: Біленський О.О., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, по справі № 520/14838/23
за позовом Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал"
про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,
ВСТАНОВИВ:
Харківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, якою просив суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" на користь Харківського обласного відділений Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 209127,11грн.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 адміністративний позов Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задоволено.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" на користь Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю, та пеню за порушення термінів сплати адміністративно господарських санкцій у розмірі 209127 (двісті дев`ять тисяч сто двадцять сім) грн 11коп.
Відповідач, не погодившись з вищевказаним рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, та неправильне застосування норм матеріального права, просить рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 по справі №520/14838/23 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що ТОВ«Факторіал» у 2022 році норматив створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю було дотримано. Зауважує, що відповідачем було надано наявні на момент подання відзиву докази працевлаштування протягом спірного періоду осіб з інвалідністю, однак. Натомість вважаючи такі докази недостатніми, судом не було вжито заходів для з`ясування всіх обставин по справі та витребування додаткових доказів. Крім того, наголошує, що Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 №2682-IX обов`язок подання щорічного звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік за формою №10-ПОІ скасовано.
У відповідності до п.3 ч.1 ст.311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Враховуючи, що справа судом першої інстанції розглянута за правилами спрощеного провадження, характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі, яка відноситься до незначної складності, не вимагають витребування нових доказів та проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи, то за таких обставин колегія суддів не вбачає підстав для задоволення клопотання відповідача про розгляд справи з викликом сторін та вважає за необхідне розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно з ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Факторіал", ідентифікаційний код юридичної особи 23002272, зареєстровано в якості юридичної особи, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та перебуває на обліку за місцем реєстрації у Харківському обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Територіальним відділенням Фонду у автоматизованому режимі за допомогою програмного комплексу "Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю" Централізованого банку даних з проблем інвалідності 10.04.2023 сформовано та підписано розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачу, за формою, затвердженою Порядком, відповідно до якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача за рік становила 76 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 1 особа; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст.19 Закону) - 3 особи.
За недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю позивачем нараховано відповідачу адміністративно-господарські санкції та пеню у загальній сумі 209127,11грн.
Оскільки сума адміністративно-господарських санкцій добровільно відповідачем сплачена не була, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
Задовольняючи позовні вимоги Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, суд першої інстанції виходив з недоведеності твердження про те, що відповідачем було працевлаштовано трьох осіб з інвалідністю, та, враховуючи неподання відповідачем до центру зайнятості звітів за формою 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Колегія суддів не погоджується з вищевказаним висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами регулюються Законом України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (надалі Закон №875-ХІІ).
Частиною першою статті 19 Закону №875-ХІІ встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Частиною другою статті 19 Закону №875-XII зобов`язано підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, самостійно розраховувати кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та забезпечувати працевлаштування інвалідів.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, які використовують найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом (частина перша статті 20 Закону №875-ХІІ).
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, які використовують найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом (частина перша статті 20 Закону №875-ХІІ).
Колегія суддів зауважує, що обов`язком роботодавців щодо забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю в силу приписів частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої та п`ятої статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» фактично є укладання трудового договору з особою з інвалідністю, яка самостійно звернулася до роботодавця або була направлена до нього державною службою зайнятості.
Як вбачається з сформованого позивачем в автоматичному режимі розрахунку адміністративно-господарських санкцій, та не заперечується відповідачем середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача за 2022 рік становила 76 осіб.
Відтак, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для відповідача становить 3 особи.
З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що протягом 2022 року у Товаристві з обмеженою відповідальністю "Факторіал" були працевлаштовані 3 особи з інвалідністю, зокрема:
- ОСОБА_1 , прийнятий на роботу наказом №01/06/05 від 01.06.2005 на посаду інженера з організації експлуатації та ремонту, 02.01.2008 згідно трудової книжки серії НОМЕР_1 переведено на посаду начальника відділу, робота - основна. Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії 12ААБ №276892 за результатами повторного огляду ОСОБА_2 встановлено 2 групу інвалідності з 01 вересня 2020 на строк до 01 вересня 2023 року;
- ОСОБА_3 , прийнята на роботу наказом №23/Ос від 02.10.2017 па посаду кур`єра, робота основна, що підтверджується також повідомленням про прийняття на роботу. Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії ХАР-06 №049894 від 15.09.2008 за результатами повторного огляду ОСОБА_3 встановлено 2 групу інвалідності з 15 вересня 2008 року безстроково.
- ОСОБА_4 , прийнята на роботу наказом №6/Ос від 19.07.2019 на посаду укладальника-пакувальника, робота основа, що підтверджується також повідомленням про прийняття на роботу та трудовою книжкою серії НОМЕР_2 . Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії 12ААВ № 734451 від 30.11.2020 року ОСОБА_4 встановлено 2 групу інвалідності з 30 листопада 2020 року до 30 листопада 2022 року. Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії 12ААВ №699065 від 30.03.2023 за результатами повторного огляду ОСОБА_4 встановлено 2 групу інвалідності з 30 березня 2023 року до 01 квітні 2024 року.
Також відповідачем надано до матеріалів справи повідомлення про прийняття вказаних працівників на роботу.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що надані відповідачем докази підтверджують наявність в штаті позивача 3 осіб з інвалідністю протягом 2022 року.
За приписами пункту 4 частини третьої статті 50 Закону України від 05.07.2012 №5067-VI «Про зайнятість населення» (далі - Закон №5067-VI) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
На реалізацію цієї норми наказом Міністерства соціальної політики України №316 від 31.05.2013 затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» (у редакції, на момент виникнення спірних правовідносин (втратив чинність 07.07.2022). З 07.07.2022 Порядок подання форми звітності затверджено відповідно наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 №827 22.
Відповідно до цих правових актів на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми №3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії.
Водночас періодичності подачі звітності за формою №3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.
Разом з тим, факт ненадання відповідачем у 2022 році державній службі зайнятості звіту за формою № 3-ПН не впливає на висновки суду в частині виконання відповідачем обов`язку, визначеному частиною 1 статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», оскільки підприємством під час розгляду справи доведений факт того, що товариство виконало норматив працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.
Стосовно відсутності в матеріалах справи доказів подання відповідачем щорічного звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік за формою №10-ПОІ (річна), то колегія суддів зауважує, що Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 №2682-IX з 06.11.2022 внесено зміни, зокрема, до ст.18 та 19 Закону №875 ХІІ та виключено норми, що передбачали обов`язок підприємств, установи та організацій звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій відповідно до положень статті 20 Закону №875-ХІІ.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції не з`ясував обставини, що мали значення для правильного вирішення справи та дійшов помилкових висновків про задоволення позову, а тому рішення суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової постанови про відмови у задоволенні позову
Згідно п.2 ч.1ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Оскільки вимоги апеляційної скарги є обґрунтованими та знайшли своє підтвердження в ході апеляційного перегляду, апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової постанови про відмови у задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 по справі № 520/14838/23 - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Факторіал" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді(підпис) (підпис) Л.В. Любчич С.П. Жигилій
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119245133 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні