Рішення
від 23.05.2024 по справі 904/1216/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.05.2024м. ДніпроСправа № 904/1216/24за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь", м. Запоріжжя

до Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", м. Дніпро

про стягнення вартості недостачі вантажу

Суддя Крижний О.М.

Без виклику (повідомлення) учасників

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом, у якому просить стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" вартість недостачі вантажу в розмірі 48 167,82 грн.

Позовні вимоги мотивовані ти, що в березні 2023 року зі станції Терни Придніпровської залізниці на адресу позивача було відправлено товар за залізничними накладними №№45706512, 45757606, 45780368, 46021036, 45885472. Після прибуття вантажу на станцію призначення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці у деяких вагонах було виявлено виїмки, на підставі чого у відповідності зі ст. 52 Статуту залізниць України вантаж було видано одержувачу з перевіркою маси і стану вантажу. За результатами перевірки були складне комерційні акти. Позивач вказує, що вартість недостачі вантажу становить 48 167,82 грн.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 25.03.2024 відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними у справі матеріалами.

Відповідач проти задоволення позову заперечує, просить у його задоволенні відмовити. Відповідач зазначає, що на підставі ст. 31 Статуту залізниць України, відповідальність за втрату вантажу у повному обсязі повинен нести вантажовідправник за навантаження вантажу у непідготовлений для перевезення цього вантажу вагон. Придатність рухомого складу для перевезення відповідного вантажу у комерційному відношенні визначається відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами. Відповідач звертає увагу, що в накладній у графі 28 вказано, що вантаж завантажено відправником. Відповідач зауважує, що факт технічної несправності підтверджується актом про технічний стан вагони форми ГУ-106 станції Запоріжжя Ліве №№87, 88, 89, 90 від 19.03.2023, №№ 94, 95 від 22.03.2023, №98 від 23.03.2023, №№ 105, 107 від 27.03.2023, №114 від 31.03.2023, №№117, 119 від 04.04.2023. Відповідач стверджує, що дані несправності вантажовідправник бачити міг, але заходи для усунення несправностей не застосував, причина втрати вантажу була зафіксована актами, які були підписані представниками вантажоодержувача.

У відповіді на відзив позивач не погоджується із запереченнями відповідача, зазначає, що з Правил складання актів слідує, що акт про технічний стан вагона складається в разі втрати вантажу внаслідок технічної несправності вагона. Таким чином, позивач вважає, що сам факт складання актів про технічний стан вагона, що були надані відповідачем, свідчить, що втрата вантажу відбулась через технічну несправність вагону. Позивач звертає увагу на те, що дані, зазначені в наданих відповідачем актах, є суперечливими та не доводять вину відправника у втраті вантажу, оскільки в актах зазначено, що вагони є технічно справними, однак в той же час в актах вказані причини виявлених несправностей. На думку позивача фактично акти підтверджують наявність технічних несправностей вагонів. Також позивач звертає увагу, що в наданих відповідачем актах не відображено характер пошкодження, тобто чи має воно сліди свіжого походження або пошкодження старе, унаслідок висихання обшивки кузова чи порушення технології ремонтних робіт, тобто неможливо зробити висновок, що вагони мали несправності на час їх навантаження. А тому позивач вважає, що наведені в актах висновки відносно того, що відправник міг бачити несправності, але не прийняв міри по недопущенню втрати вантажу на шляху прямування, є недоведеними та необґрунтованим.

Крім того, позивач зауважує, що акти про технічний стан вагону форми ГУ-106 представником вантажоодержувача не підписані, однак відповідач зазначає протилежне. Позивач стверджує, що наданими позивачем та відповідачем доказами підтверджується, що втрата частини вантажу відбулася під час перевезення і оскільки залізницею не надано належних доказів на підтвердження обставин, що звільняють залізницю від відповідальності.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є: встановлення обставин здійснення відповідачем перевезення вантажу позивачеві за спірними накладними; наявність або відсутність вагової недостачі продукції у вагонах №53411625, 53485967, 55024572, 67621854, 55119606, 62638507, 53599726, 62106349, 53485215, 55120547, 62058474, 56132137, 59772509; вартість вагової недостачі вантажу у вагонах вказаних вагонах; наявність або відсутність вини відповідача у виникненні вагової недостачі вантажу та підстав для застосування відповідальності за завдану майнову шкоду.

Так, судом встановлено, що 24.10.2018 між Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (постачальник) та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено договір поставки №20/2018/2981/1956, відповідно до п 1.1 якого на умовах, передбачених цим договором та Специфікаціями до нього, постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар, як він визначений далі за текстом, а покупець зобов`язується оплатити та прийняти товар.

Пунктом 2.1.1 передбачено, що товар залізорудна сировина виробництва ПрАТ "ПнГЗК" продукту повернення огрудкування ТУ у13.1-00191023-001:2007.

Згідно з п. 3.1 договору кількість і якість товару зазначається в Специфікаціях.

Відповідно до п. 5.1 договору ціна на товар без урахування ПДВ визначається постачальником в еквіваленті доларів США та зазначається в Специфікаціях, що підписується сторонами окремо для кожного конкретного договірного періоду.

Строк дії договору з моменту підписання і до 31.12.2023 (п. 11.6 договору з урахуванням додаткових угод №4 від 21.10.2020, №8 від 30.12.2021, №9 від 22.12.2022).

01.03.2023 сторонами підписано Специфікацію №45 до договору про поставку товару в розмірі 6500 тон.

На виконання умов вказаної Специфікації протягом березня 2023 року Приватне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" зі станції Терни Придніпровської залізниці відправляло на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на адресу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" товар (продукт повернення огрудкування) за залізничними накладними №№45706512, 45757606, 45780368, 46011036, 45885472.

Відповідно до підпункту 8 п. 6 розділу 1 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Після прибуття вагонів на станцію призначення Запоріжжя-Ліве було виявлено, що у вагонах №№53411625, 53485967, 55024572, 67621854, 55119606, 62638507, 53599726, 62106349, 53485215, 55120547, 62058474, 56132137, 59772509 наявні виїмки, на підставі чого у відповідності зі ст. 52 Статут залізниць України вантаж було видано одержувачу з перевіркою маси і стану вантажу. За результатами перевірки були складені комерційні акти №№460005/137, 460005/134, 460005/136, 460005/135, 460005/149, 460005/151, 460005/148, 460005/150, 460005/157, 460005/156, 460005/161, 460005/169, 460005/170.

Так, у комерційному акті №460005/134 від 22.03.2023 зафіксовано, що вагон №53485967 вантажопідйомністю 70,0т прибув 19.03.2023 поїздом №2483. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №2183 від 15.03.2023 станції Верхівцеве, №910 від 17.03.2023 станції Верхівцеве, №40590 від 19.03.2023 станції Запоріжжя Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего досильною груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту до основної групової відправки №45706512 станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, агентом комерційним Юриною О.О., приймальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 4 напіввагонів загальною вагою 275100 кг у вагоні №53485967 тара 23500 кг, нетто 69000 кг. Фактично виявилось брутто 91700 кг, тара з документу 23500 кг, нетто 68200 кг, що менше документу на 800 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-150 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 1-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 80 см, глибиною 40 см. Над 7-ми люками, посередині, воронкоподібне поглиблення діаметром 70 см, глибиною 40 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №87 від 19.03.2023, нещільне прилягання кришок 1,7 люків до армувальних листів хребтової балки, зазори довжиною 20 см, шириною 1 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені паклею. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/135 від 22.03.2023 зафіксовано, що вагон №67621854 вантажопідйомністю 69,0т прибув 19.03.2023 поїздом №2483. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми №40591 від 19.03.2023 станції Запоріжжя Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего досильною груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту до основної групової відправки №45706512 станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, агентом комерційним ОСОБА_3 , приймальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 4 напіввагонів загальною вагою 275100 кг у вагоні №67621854 тара 22100 кг, нетто 68800 кг. Фактично виявилось брутто 88800 кг, тара з документу 22100 кг, нетто 66700 кг, що менше документу на 2100 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-150 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 1-2-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 160 см, глибиною 80 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №88 від 19.03.2023, праворуч нещільне прилягання кришки 1 люку до армувального листа поперечної балки, зазор довжиною 50 см, шириною 1 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені паклею. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/136 від 22.03.2023 зафіксовано, що вагон №55025472 вантажопідйомністю 70,0т прибув 19.03.2023 поїздом №2483. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми №40593 від 19.03.2023 станції Запоріжжя Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего досильною груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту, до основної групової відправки №45706512 станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, агентом комерційним ОСОБА_3 , приймальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 4 напіввагонів загальною вагою 275100 кг у вагоні №55025472 тара 23500 кг, нетто 68900 кг. Фактично виявилось брутто 90450 кг, тара з документу 23500 кг, нетто 66950 кг, що менше документу на 1950 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-150 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Ліворуч над 2-3-ми люками, поглиблення довжиною 160 см, шириною 60 см, глибиною 50 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №90 від 19.03.2023, ліворуч нещільне прилягання кришок 2,3 люків до армувальних листів поперечних балок, зазори довжиною 50 см, шириною 1 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені паклею. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/137 від 22.03.2023 зафіксовано, що вагон №5311625 вантажопідйомністю 69,0т прибув 19.03.2023 поїздом №92483. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми №40592 від 19.03.2023 станції Запоріжжя Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшого досильною груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту, до основної групової відправки №45706512 станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, агентом комерційним ОСОБА_3 , приймальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 4 напіввагонів загальною вагою 275100 кг у вагоні №53411625 тара 24100 кг, нетто 68400 кг. Фактично виявилось брутто 90700 кг, тара з документу 24100 кг, нетто 66600 кг, що менше документу на 1800 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-150 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 5-6-ми люками, посередині, воронкоподібне поглиблення діаметром 80 см, глибиною 50 см. Праворуч на 1-2 люками воронкоподібне поглиблення діаметром 160 см, глибиною 80 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №86 від 19.03.2023, праворуч нещільне прилягання кришки 6 люка до армувального листа хребтової балки, зазори довжиною 30 см, шириною 1 см, праворуч нещільне прилягання крищки 1 люку до армувального листа поперечної балки, зазори довжиною 60 см, шириною 1 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені паклею. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/151 від 26.03.2023 зафіксовано, що вагон №55119606 вантажопідйомністю 70,0т прибув 22.03.2023 поїздом №2471. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №47113 від 21.03.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, №40609 від 22.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226190, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №099 огляд-перевірка 09.12.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 5 напіввагонів загальною вагою 344500 кг у вагоні №55119606 тара 24000 кг, нетто 68300 кг. Фактично виявилось брутто 87800 кг, тара з документу 24000 кг, нетто 63800 кг, що менше документу на 4500 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 70-120 см, трьома пагорбами, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Воронкоподібні поглиблення над 1-ми люками, посередині, два поглиблення діаметром 20 см, глибиною 20 см кожне; над 2-3-ми люками, посередині, поглиблення діаметром 60 см, глибиною 30 см; на 5-6-ми люками три поглиблення: праворуч діаметром 40 см., глибиною 20 см, посередині поглиблення діаметром 60 см, глибиною 40 см, ліворуч поглиблення діаметром 120 см, глибиною 702 см; лівруч над 7-м люком поглиблення діаметром 120 си, глибиною 70 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №95 від 22.03.2023, праворуч нещільне прилягання кришок 1,3 люків праворуч до армувального листа повздовжньої балки, 7 люка ліворуч до армувального листа повздовжньої балки, 6 люків обох сторін до армувальних листів повздовжньої та поперечної балок зазори довжиною 10-20 см, шириною 1-2 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені ганчір`ям та дрантям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/150 від 26.03.2023 зафіксовано, що вагон №62638507 вантажопідйомністю 70,0т прибув 22.03.2023 поїздом №2471. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №47111 від 21.03.2023 станції Нижньодніпровськ-Вузол, №40606 від 22.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226190, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №099 огляд-перевірка 09.12.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 5 напіввагонів загальною вагою 344500 кг у вагоні №62638507 тара 23100 кг, нетто 68700 кг. Фактично виявилось брутто 89500 кг, тара з документу 23100 кг, нетто 66400 кг, що менше документу на 2300 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 70-120 см, трьома пагорбами, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 4-5-ми люками, посередині, воронкоподібне поглиблення діаметром 50 см, глибиною 20 см. Праворуч над 6-7-ми люками, ворнкоподібне поглиблення діаметром 140 см глибиною до підлоги вагону. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №94 від 22.03.2023, праворуч нещільне прилягання кришок 5 люку праворуч до армувальних листів повздовжньої балки, зазор довжиною 10 см, шириною 1 см. Праворуч нещільне прилягання кришок 6 люка до армувального листа поперечної балки, зазор довжиною 20 см шириною 1-2 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені ганчір`ям та дрантям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/149 від 26.03.2023 зафіксовано, що вагон №53599726 вантажопідйомністю 70,0т прибув 23.03.2023 поїздом №2701. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №47125 від 22.03.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, №40614 від 23.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226190, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №099 огляд-перевірка 09.12.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 6 напіввагонів загальною вагою 419100 кг у вагоні №53599726 тара 23900 кг, нетто 70000 кг. Фактично виявилось брутто 85650 кг, тара з документу 23900 кг, нетто 61750 кг, що менше документу на 8250 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-120 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Ліворуч над 1-м люком, воронкоподібне поглиблення довжиною 40 см, шириною 40 см, глибиною 40 см; ліворуч над 4-ми люком, воронкоподібне поглиблення довжиною 50 см, шириною 50 см, глибиною 50 см; над 3-ми люками посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 150 см, глибиною 70 см та діаметром 50 см глибиною 20 см; над 5-ми люками посередині воронкоподібне поглиблення довжиною 40 см, глибиною 30 см; праворуч над 7-м люком воронкоподібне поглиблення діаметром 50 см, глибиною 30см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №98 від 23.03.2023, праворуч нещільне прилягання кришок 1,4,5 люків ліворуч до армувальних листів поперечних балок, зазори довжиною 8 см, шириною 1 см, праворуч нещільне прилягання кришок 3,7 люків до армувальних листів продольної та поперечних балок зазор довжиною 20 см шириною 2 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені ганчір`ям та дрантям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/148 від 26.03.2023 зафіксовано, що вагон №62106349 вантажопідйомністю 70,0т прибув 23.03.2023 поїздом №2701. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №47127 від 22.03.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, №40612 від 23.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего груповою відправкою вказаній на лицьовій стороні цього акту зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226190, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №099 огляд-перевірка 09.12.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_1 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 6 напіввагонів загальною вагою 419100 кг у вагоні №62106349 тара 23300 кг, нетто 69900 кг. Фактично виявилось брутто 92050 кг, тара з документу 23300 кг, нетто 68750 кг, що менше документу на 1150 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-120 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Ліворуч над 7-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення довжиною 50 см, шириною 50 см, глибиною 40 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №97 від 23.03.2023, праворуч нещільне прилягання кришки 7 люку до армувального листа поперечної балки, зазори довжиною 8 см, шириною 1 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені дрантям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/157 від 01.04.2023 зафіксовано, що вагон №53485215 вантажопідйомністю 70,0т прибув 27.03.2023 поїздом №2481. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми №45003/105 від 25.03.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, акту загальної форми №40623 від 27.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего по досильній груповій відправці вказаній на лицьовій стороні цього акту до основної групової відправки № 45780368 на станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_5 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 2 напіввагона загальною вагою 139250 кг у вагоні №53485215 тара 23500 кг, нетто 69350 кг. Фактично виявилось брутто 82800 кг, тара з документу 23500 кг, нетто 59300 кг, що менше документу на 10050 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-120 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 1-2-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 200 см, глибиною 80 см. Над 3-ми люками, посередині воронкоподібні поглиблення діаметрром 80см, глибиною 50 см. Ліворуч над 6-7-ми люками поглиблення діаметром 180 см, глибиною 80 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №107 від 27.03.2023, ліворуч нещільне прилягання кришок 1,6 го люків до армувальних листів повздовжньої балки та 2, 3, 7-х люків поперечних балок, зазори довжиною 50 см, шириною 1 см кожний, праворуч нещільне прилягання кришки 5-го люка до армувального листа поперечної балки зазор довжиною 40 см шириною 1 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені дрантям та ганчір`ям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/156 від 01.04.2023 зафіксовано, що вагон №55120547 вантажопідйомністю 70,0т прибув 27.03.2023 поїздом №2481. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми №45003/104 від 25.03.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, акту загальної форми №40621 від 27.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего по досильній груповій відправці вказаній на лицьовій стороні цього акту до основної групової відправки № 45780368 на станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_5 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . Згідно перевізного документу значиться 2 напіввагона загальною вагою 139250 кг у вагоні №55120547 тара 23600 кг, нетто 69900 кг. Фактично виявилось брутто 87700 кг, тара з документу 23600 кг, нетто 64100 кг, що менше документу на 5800 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 60-120 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 6-7-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 240 см, глибиною до підлоги вагону. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №105 від 27.03.2023, ліворуч нещільне прилягання кришок 7-го люку до армувального листа поперечної балки та 6 люку ліворуч до армувальноо листа повздовжньої балки, зазори довжиною 50 см шириною 1 см кожний. Зазори з зовнішньої сторони закладені ганчір`ям та дрантям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/161 від 04.04.2023 зафіксовано, що вагон №62058474 вантажопідйомністю 70,0т прибув 31.03.2023 поїздом №2481. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №2193 від 28.03.2023, №920 від 29.03.2023 станції Верхівцеве, №40641 від 31.03.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего по досильній відправці вказаній на лицьовій стороні цього акту до основної групової відправки № 45885472 на станції Терни, зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226190, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №099 огляд-перевірка 09.12.2022, агентом комерційним ОСОБА_3 , приймальником заводу ОСОБА_5 у присутності в.о. начальника станції ОСОБА_2 . За документом значиться тара 23400 кг, нетто 70000 кг. Фактично виявилось брутто 82650 кг, тара з документу 23400 кг, нетто 59250 кг, що менше документу на 10750 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 100-150 см, нерівномірне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 1-2-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 150 см, глибиною 60 см. Над 4, 5, 6 люками, посередині, воронкоподібні поглиблення довжиною 400 см, шириною 80-100 см, глибиною 50 см. Над 6, 7 люками, посередині, воронкоподібні поглиблення діаметром 180 см глибиною до дна вагона. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №114 від 31.03.2023, ліворуч нещільне прилягання кришок 2, 4, 5, 6, 7 люків, праворуч нещільне прилягання кришок 6,7 люків до армувальних листів зазори довжиною 20-100 см шириною 1-2 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені ганчір`ям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/169 від 06.04.2023 зафіксовано, що вагон №56132137 вантажопідйомністю 70,0т прибув 04.04.2023 поїздом №9501. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №47291 від 03.04.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, №40650 від 04.04.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу прибувшего груповою відправкою, вказаній на лицьовій стороні цього акту зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , приймальником заводу ОСОБА_6 у присутності в.о. начальника станції Тетері О.М. Згідно перевізного документу значиться 4 напіввагони, загальною вагою 273600 кг, у вагоні №56132137 тара 23500 кг, нетто 68900 кг. Фактично виявилось брутто 90600 кг, тара з документу 23500 кг, нетто 67100 кг, що менше документу на 1800 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 20-140 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Над 1-2-ми люками, посередині воронкоподібне поглиблення діаметром 150 см, глибиною 60 см. Ліворуч над 1-2-ми люками, воронкоподібне поглиблення довжиною 60 см, шириною 60 см, глибиною 50 см. Над 7-м люком воронкоподібні поглиблення: праворуч довжиною 60 см шириною 60 см глибиною 40 см, ліворуч над 7-ми люками довжиною 40 см шириною 40 см глибиною 40 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №119 від 04.04.2023, ліворуч нещільне прилягання кришки 2 люка до армувального листа поперечної балки. Нещільне прилягання кришок 7 люків обох сторін до армувального листа поперечних балок, зазори довжиною 8 см шириною 1 см кожний. Зазори з зовнішньої сторони закладені дрантям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

У комерційному акті №460005/170 від 06.04.2023 зафіксовано, що вагон №59772509 вантажопідйомністю 70,0т прибув 04.04.2023 поїздом №9501. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі актів загальної форми №47292 від 03.04.2023 станції Нижньодніпровськ вузол, №40649 від 04.04.2023 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу, який прибув груповою відправкою, вказаній на лицьовій стороні цього акту зі зважуванням на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №4226194, прийнятих до обліку Запорізькою дирекцією перевезень під №088 огляд-перевірка 09.11.2022, приймальником поїздів ОСОБА_4 , приймальником заводу ОСОБА_6 у присутності в.о. начальника станції Тетері О.М. Згідно перевізного документу значиться 4 напіввагони, загальною вагою 273600 кг, у вагоні №59772509 тара 23400 кг, нетто 68400 кг. Фактично виявилось брутто 87750 кг, тара з документу 23400 кг, нетто 64350 кг, що менше документу на 4050 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів 40-150 см, пагорбоподібне, не марковане. В перевізному документі маркування не значиться. Воронкоподібне поглиблення: над 1-ми люками посередині діаметром 100 см, глибиною 50 см; над 2-м люком посередині довжиною 40 см шириною 40 см, глибиною 20 см; над 6-ми люками посередині діаметром 100 см глибиною 50 см, над 7-ми люками посередині довжиною 60 м шириною 60 см глибиною 50 см, ліворуч довжиною 80 см шириною 80 см глибиною 50 см. На деталях вагону сліди просипання вантажу, що перевозиться. В технічному відношенні вагон справний, про що складено акт ГУ-106 №117 від 04.04.2023, праворуч нещільне прилягання кришок 1, 2, 6, 7 люків до армувальних листів поперечних та хребтової балок, зазори довжиною від 8 см до 20 см шириною 1-2 см. Зазори з зовнішньої сторони закладені дрантям та ганчір`ям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні, дані не змінилися. Начальник вантажного району за штатним розкладом відсутній.

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення. Загальна сума відшкодування збитку за не збережений вантаж в усіх випадках не може перевищувати суми, яка сплачується за повністю втрачений вантаж. Оскільки спірні вагони з коксом доменним були прийняті залізницею для перевезення без зауважень до вантажовідправника, відповідно до положень ст. 110 Статуту залізниці України відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі вантажоодержувачу, покладається на залізницю.

Відповідно до пункту 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 2% маси, зазначеної в перевізних документах, - при перевезенні вантажів у вологому стані; 1% маси, зазначеної в перевізних документах, - для мінерального палива.

Позивач вказує, що для руди залізної норма природної втрати під час перевезення складає 1%.

Таким чином, відповідальна недостача вугілля під час перевезення становить:

- у вагоні № 53411625 маса нетто 68400 кг, норма недостачі 68400кг х 1% = 684 кг, відповідальна недостача складає 1116 кг (1800-684), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 967,21 грн без ПДВ (1116кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ))).

- у вагоні №53485967 маса нетто 69000 грн, норма недостачі 69000кг х 1% = 690 кг, відповідальна недостача складає 110 кг (800-690), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 95,33 грн без ПДВ (110 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №55025472 маса нетто 68900 грн, норма недостачі 68900 кг х 1% = 689 кг, відповідальна недостача складає 1261 кг (1950-689), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 1092,88 грн (1261 кг х 866,68 грн без ПДВ (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні № 67621854 маса нетто 68800 кг, норма недостачі 68800кг х 1% = 688 кг, відповідальна недостача складає 1412 кг (2100-688), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 1223,75 грн (1412 кг х 866,68 грн без ПДВ (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні № 55119606 маса нетто 68300 кг, норма недостачі 68300кг х 1% = 683 кг, відповідальна недостача складає 3817 кг (4500-683), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 3308,12 грн (3817 кг х 866,68 грн без ПДВ (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №62638507 маса нетто 68700 грн, норма недостачі 68700 кг х 1% = 687,00 кг, відповідальна недостача складає 1613 кг (2300-687), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 1397,95 грн без ПДВ (1613 кг х 866,68 грн без ПДВ (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №53599726 маса нетто 70000 грн, норма недостачі 70000 кг х 1% = 700,00 кг, відповідальна недостача складає 7550 кг (8250-700), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 6543,43 грн без ПДВ (7550 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №62106349 маса нетто 69900 грн, норма недостачі 69900 кг х 1% = 699,00 кг, відповідальна недостача складає 451 кг (1150-699), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 390,87 грн без ПДВ (451 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №53485215 маса нетто 69350 грн, норма недостачі 69350 кг х 1% = 694,00 кг, відповідальна недостача складає 9357 кг (10050-694), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 8109,09 грн без ПДВ (9357 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №55120547 маса нетто 69900 грн, норма недостачі 69900 кг х 1% = 699,00 кг, відповідальна недостача складає 5101 кг (5800-699), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 4420,93 грн без ПДВ (5101 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №62058474 маса нетто 70000 грн, норма недостачі 70000 кг х 1% = 700,00 кг, відповідальна недостача складає 10050 кг (10750-700), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 8710,13 грн без ПДВ (10050 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №56132137 маса нетто 68900 грн, норма недостачі 68900 кг х 1% = 689,00 кг, відповідальна недостача складає 1111 кг (1800-689), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 962,88 грн без ПДВ (1111 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

- у вагоні №59772509 маса нетто 68400 грн, норма недостачі 68400 кг х 1% = 684,00 кг, відповідальна недостача складає 3366 кг (4050-684), відповідно вартість відповідальної недостачі становить 2917,24 грн без ПДВ (3366 кг х 866,68 грн (вартість 1т руди без ПДВ));

Ціна продукції з ПДВ підтверджується наявними у справі актами приймання передачі та рахунками-фактурами (а.с. 58-67).

Позивач вважає, що недостача вантажу в спірних вагонах виникла з вини відповідача, який не забезпечив збереження вантажу. Позивач просить стягнути вартість недостачі залізної руди з відповідача у розмірі 48167,82 грн, що і є причиною спору.

Предмет доказування у даній справі становлять наступні обставини:

- здійснення відповідачем перевезення вантажів за залізничними накладними №45706512, 45757606, 45780368, 46021036, 45885472;

- наявність або відсутність вагової недостачі продукції у вагонах №№53411625, 53485967, 55024572, 67621854, 55119606, 62638507, 53599726, 62106349, 53485215, 55120547, 62058474, 56132137, 59772509;

- вартість вагової недостачі вантажу у вказаних вагонах;

- наявність або відсутність вини відповідача у виникненні вагової недостачі вантажу у спірних вагонах та підстав для застосування відповідальності за завдану майнову шкоду.

Позивачем на підтвердження обставин, якими він обґрунтовує заявлені вимоги та які входять до предмета доказування в даній справі, надано: залізничні накладні; комерційні акти; документи, якими підтверджується вартість вантажу.

Згідно зі статтею 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало; перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Також відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини; у транспортних кодексах чи статутах можуть бути передбачені випадки, коли доведення вини перевізника у втраті, нестачі або пошкодженні вантажу покладається на одержувача або відправника; за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Статтею 23 Закону України від 04.07.1996 №273/96-ВР "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України; перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України; за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Згідно статті 110 Статуту залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству; обов`язки збереження, супроводження та охорони особливо цінних та небезпечних вантажів, перелік яких встановлюється Правилами, покладаються на відправника.

Відповідно до статті 31 Статуту залізниця зобов`язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери; оскільки незбереження вантажу може бути наслідком як технічної несправності вагона або контейнера, так і їх непридатності для перевезення певного вантажу (тобто у комерційному відношенні), то господарським судам у вирішенні спорів слід розмежовувати відповідні поняття; вагон (контейнер) може бути цілком справним, але таким, що не забезпечить збереження якості певного вантажу, наприклад, має стійкий запах, що впливає на завантажені до нього продовольчі товари; саме в такому випадку йдеться про непридатність вагона (контейнера) у комерційному відношенні; згідно з зазначеною статтею Статуту придатність вагона чи контейнера для перевезення відповідного вантажу у комерційному відношенні визначається відправником або залізницею, якщо вона здійснює завантаження; отже, якщо псування вантажу є наслідком комерційної несправності вагона (контейнера), відповідальність за це несе той, хто завантажив продукцію у вагон (контейнер); у випадках, коли під завантаження подано несправний за своїм технічним станом вагон або контейнер, відправник повинен відмовитись від їх використання; якщо він цього не зробив, відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок технічної несправності рухомого складу, покладається на відправника; винятки з цього правила можуть мати місце тоді, коли з матеріалів справи вбачається, що технічна несправність мала прихований характер або виникла у процесі перевезення вантажу; прихованими є такі технічні несправності, які не могли бути виявлені відправником під час звичайного огляду вагону або контейнера; у такому разі відповідальність за незбереження вантажу покладається на залізницю; якщо незбереження вантажу сталося внаслідок того, що вагон чи контейнер поряд з прихованими несправностями або з несправностями, які виникли під час транспортування, мали ще й такі, які могли бути виявлені до завантаження, господарський суд може вирішити питання про покладення відповідальності як на залізницю, так і на відправника; для правильного вирішення питань щодо відповідальності за незбереження вантажу внаслідок технічної несправності рухомого складу господарський суд повинен провести досконале дослідження не тільки комерційного акту, але й акту про технічний стан вагону або контейнера і дати їм відповідну оцінку.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме:

- за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі;

- за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірах дійсної вартості; - за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість;

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яка її завдала; при цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З урахуванням викладеного відповідальність за вагову недостачу товару (руди залізничної) у спірних вагонах слід покласти на відповідача.

З приводу заперечень відповідача в частині того, що відповідальність за втрату вантажу у спірних вагонах у повному обсязі має нести вантажовідправник оскільки навантаження відбулося у непідготовлені для перевезення цього вантажу вагони, суд зазначає наступне.

Відповідач у своєму відзиві, зазначив, що факт технічної несправності вагонів підтверджується актами про технічний стан вагонів форми ГУ-106. У актах зроблено висновок, що можливою причиною втрати вантажу є нещільне прилягання кришок люків до арміровочного листа поперечних, повздовжніх, хребтових балок; зазначену несправність вантажовідправник міг бачити, але заходи для усунення несправностей не прийняв. Відповідач зазначає, що причина втрати вантажу була зафіксована комерційними актами ст. Запоріжжя-Ліве, як підписані уповноваженим представником вантажоодержувача.

Відповідач вважає, обставини викладені в пункті Д комерційного акту є наслідком перевезення вантажу у непридатному для цього вагоні. Виходячи з вищевикладеного, відповідальність в повному обсязі повинен нести вантажовідправник за навантаження вантажу у непідготовлений та непридатний для перевезення цього вантажу вагон.

Згідно зі ст.110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.

У статті 111 Статуту залізниць України наведено перелік обставин, наявність яких звільняє залізницю від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу.

Згідно з п. "е" ст. 111 Статуту залізниць України залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі коли втрата, псування або пошкодження вантажу відбулися внаслідок: 1) таких недоліків тари, упаковки, які неможливо було виявити під час приймання вантажу до перевезення; 2) завантаження вантажу відправником у непідготовлений, неочищений або несправний вагон (контейнер), який перед тим був вивантажений цим же відправником (здвоєна операція); 3) здачі вантажу до перевезення без зазначення в накладній особливих його властивостей, що потребують особливих умов або запобіжних засобів для забезпечення його збереження під час перевезення; 4) стихійного лиха та інших обставин, які залізниця не могла передбачити і усунення яких від неї не залежало.

Частиною 2 ст.23 Законом України "Про залізничний транспорт", а також статтею 113 Статуту залізниць України регламентуються аналогічні норми, відповідно до яких за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Вказані норми передбачають презумпцію вини перевізника у разі втрати, нестачі, псування й ушкодження вантажу, прийнятого до перевезення, якщо він не доведе, що це сталося не з його вини. Обов`язок доведення своєї невинуватості лежить на перевізникові. Перевізник несе відповідальність щодо забезпечення схоронності вантажу чи багажу в період здійснення перевезення. Крім того, він також зобов`язаний доставити вантаж чи багаж у пункт призначення і видати його уповноваженій особі. Невиконання цього обов`язку тягне відповідальність перевізника, який звільняється від відповідальності тільки у випадках, коли незбереження вантажу стало наслідком обставин, що характеризуються одночасно двома ознаками: усунення цих обставин не залежало від перевізника; перевізник не міг запобігти цим обставинам.

Тобто, законодавець покладає на перевізника обов`язок доводити наявність обставин, що звільняють його від відповідальності за незбереження вантажу.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 Статуту залізниць України завантаження вантажів у вагони (контейнери), а також вивантаження з них здійснюється відправниками та одержувачами.

За змістом ст. 31 Статуту залізниць України залізниця зобов`язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери. Придатність рухомого складу для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається: вагонів - відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами, або залізницею, якщо завантаження здійснюється засобами залізниці.

Згідно з ст. 32 Статуту залізниць України вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера). Відправник зобов`язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов. Перелік вантажів, перевезення яких допускається на відкритому рухомому складі, встановлюється Правилами.

Положеннями п.п. 5, 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542, встановлено, що перед навантаженням вантажів, які містять дрібні фракції, відправник зобов`язаний пересвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу. Якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобов`язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення, для чого йому залізницею надається безоплатний час користування вагонами до 30 хвилин на всю одночасно подану групу вагонів. У разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із "шапкою"). Такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вантажу. Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. Для розрівнювання і ущільнення вантажу відправник може використовувати механізовані установки та інші пристрої. З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.

Згідно з ч. 3 ст. 32 Статуту залізниць України відправник зобов`язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов навантаження і кріплення вантажів.

Відповідно до п. 4 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, відправник зобов`язаний підготувати вантаж до навантаження відповідно до вимог, які забезпечували б збереження його на всьому шляху перевезення та екологічну безпеку і захист навколишнього природного середовища згідно з законодавством. Дрібні місця штучних вантажів відправник повинен об`єднати в більші.

Згідно з п. 12.1 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 року N 411, забороняється випускати в експлуатацію і допускати до руху в поїздах рухомий склад, у тому числі спеціальний рухомий склад, що має несправності, які загрожують безпеці руху, порушують охорону праці, а також ставити в поїзди вантажні вагони, стан яких не забезпечує збереження вантажів, що перевозяться. Вимоги до технічного стану рухомого складу, порядок його технічного обслуговування і ремонту, а також відправлення його на заводи та депо для ремонту визначаються Державною адміністрацією залізничного транспорту України.

Так, за приписами п. 2.1 Правил комерційного огляду поїздів та вагонів усі вагони, які прибувають і відправляються із станції, де розташований пункт комерційного огляду (ПКО) оглядаються з метою виявлення та усунення несправностей, що загрожують збереженню вантажів.

Відповідно до параграфу 1 Технічних умов розміщення та закріплення вантажів на відкритому рухомому складі, правильність розміщення та закріплення вантажів перевіряє залізниця.

Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення встановлено, що вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Як підтверджується матеріалами справи, у спірних перевезеннях як вантажовідправником, так і залізницею під час завантаження та після завантаження не було зроблено жодних письмових зауважень, щодо непридатності вагонів (в комерційному та технічному відношенні) для перевезення вантажу. Не було зауважень залізниці і до якості здійсненого відправником завантаження.

За умовами п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення та параграфу 1 Технічних умов розміщення та закріплення вантажів, після завантаження вантажу, зазначені у спірних накладних вагони мали бути перевірені працівниками залізниці.

Залізниця, оглянувши подані до перевезення завантажені вагони за спірними залізничними накладними, прийняла їх до перевезення, що не заперечується відповідачем.

Жодних актів загальної форми ГУ-23 щодо наявності несправностей у вагонах залізницею складено не було, що свідчить про відсутність зауважень до вагонів як комерційному так і технічному відношенні.

Вказане підтверджує, що вантажовідправник належним чином здійснив навантаження та підготовку вантажу до транспортування.

Приписами ч. 3 ст. 917 Цивільного кодексу України визначено право перевізника відмовитися від прийняття вантажу, що поданий у тарі та (або) упаковці, які не відповідають встановленим вимогам, а також у разі відсутності або неналежного маркування вантажу.

Окрім того, норми Статуту залізниць України передбачають, що в разі завантаження вантажу у технічно несправні вагони або вагони, непридатні для перевезення даного виду вантажів, перевізник був зобов`язаний відмовитись від приймання вантажу до перевезення.

Суд відзначає, що залізниця після проставлення відповідної відмітки в спірних залізничних накладних, взяла на себе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу, а також підтвердила, що саме вона несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу.

Вказане, зокрема, узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 13.03.2019 у справі № 905/748/17.

Господарський суд зазначає, що відповідно до спірних залізничних накладних, в графі 20 міститься запис: насипом; руди чорних металів, не пойменовані в алфавіті; вантаж розміщено і закріплено згідно з п.3.1 рисунок 2 сх. Б гл. 14 Додатку 3 до СМГС.

Комерційними актами виявлено на деталях вагонів сліди просипання вантажу, що перевозиться. Вказано, що зазори з зовнішньої сторони закладений дрантям та ганчір`ям. Двері цільнометалеві, люка зачинені, просипу вантажу не має. При повторному зважуванні, дані не змінилися.

Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення встановлено, що вантажі завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, на піввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Згідно з ч.3 ст. 917 Цивільного кодексу України перевізник має право відмовитися від прийняття вантажу, що поданий у тарі та (або) упаковці, які не відповідають встановленим вимогам, а також у разі відсутності або неналежного маркування вантажу.

Посилання відповідача на акти про технічний стан вагонів №№90, 88, 87, 89 від 19.03.2023, №№94, 95 від 22.03.2023, №№97,98 від 23.03.2023, №№105,107 від 27.03.2023, №114 від 31.03.2023, №№117, 119 від 04.04.2023 не приймається судом у якості доказу того, що вантаж перевозився у непридатних для перевезення даного вантажу вагоні, оскільки вказані акти містять лише припущення, "що втрата вантажу можлива". При цьому зафіксовано технічну справність вагону.

Оскільки у комерційних актах залізниця підтверджує те, що просипу вантажу немає, суд доходить висновку про те, що саме залізницею було допущено незбереження вантажу під час перевезення. При цьому будь-які інші акти, що містять припущення можливої втрати вантажу тощо не мають вищої доказової сили, ніж комерційний акт.

До того ж акти про технічний стан вагонів №№90, 88, 87, 89 від 19.03.2023, №№94, 95 від 22.03.2023, №№97,98 від 23.03.2023, №№105,107 від 27.03.2023, №114 від 31.03.2023, №№117, 119 від 04.04.2023 складені до складання комерційних актів за спірними перевезення та у комерційних актах міститься посилання на акти про технічний стан вагонів та зазначено про справність вагонів. Тобто, складаючи комерційні акти залізниця підтвердила справність та відповідність даних вагонів до перевезення.

Статтею 924 Цивільного Кодексу України передбачено, що перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди.

Відповідно до ч. 2 ст. 308 Господарського кодексу України, відповідальність перевізника за збереження вантажу виникає з моменту прийняття вантажу до перевезення.

Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами і актами загальної форми, які складають станції залізниць; комерційний акт складається для засвідчення в тому числі невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах.

Враховуючи той факт, що вантаж було прийнято залізницею до перевезення без будь-яких зауважень, тому саме на перевізника покладається відповідальність за незбереження вантажу.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у розмірі 3028,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення вартості недостачі вантажу - задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" (69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, 72, ідентифікаційний код 00191230) вартість нестачі вантажу в розмірі 48 167,82 грн (сорок вісім тисяч сто шістдесят сім грн 82 коп) та судовий збір у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн 00 коп).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23.05.2024

Суддя О.М. Крижний

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119248091
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —904/1216/24

Судовий наказ від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Рішення від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні