Рішення
від 21.05.2024 по справі 205/12636/23
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

21.05.2024 Єдиний унікальний номер 205/12636/23

Справа № 205/12636/23

Провадження № 2/205/817/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2024 року м. Дніпро

Ленінський районний суд м. Дніпропетровська в складі: головуючого судді Федотової В.М., за участю секретаря судового засідання Бондар В.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовною заявою Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної допомоги на дітей одиноким матерям,

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2023 року представник позивача звернувся до суду із вищевказаною позовною заявою.

В обґрунтування позову зазначає, що відповідач ОСОБА_1 з 2013 року перебуває на обліку в органах соціального захисту населення як отримувач державної допомоги на дітей одиноким матерям.

02.11.2021 року відповідач звернулася до Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (далі Управління) із черговою заявою про призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям, яка передбачені та призначаються згідно із Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми. Враховуючи надані відповідачем документи, їй Управлінням було призначено державну допомогу на дітей одиноким матерям на період з 01.11.2021 року по 30.11.2021 року у розмірі 3131,28 грн. та з 01.12.2021 року по 30.04.2022 року у розмірі 3542,28 грн. щомісячно на чотирьох малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . Вказані виплати було автоматично продовжено на строк з 01.05.2022 року по 30.07.2022 року у розмірі 3542,28 грн.

22.06.2022 року до Управління від Новокодацького ДРАЦС у м. Дніпрі надійшли три повідомлення про визнання батьківства на дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . У вказаних повідомленнях було зазначено, що матері дітей ОСОБА_1 було надано три довідки для пред`явлення органам соціального захисту населення, однак відповідачем до управління їх надано не було. Враховуючи викладене, позивачем було визначено обсяг надміру виплачених коштів за період з 01.07.2022 року по 31.07.2022 року у розмірі 3542,28 грн.

У зв`язку з тим, що відповідач надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям не повертала, їй були направлені повідомлення про припинення надання та повернення надміру виплачених коштів державної допомоги одиноким матерям у розмірі 3542,28 грн., однак на момент подання вказаної позовної заяви такі кошти відповідачем повернуті не були.

Враховуючи викладене, представник позивача змушений звернутися до суду та просити стягнути із відповідача на користь позивача надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 3542,28 грн. та судові витрати по справі.

Ухвалою судді Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 28.12.2023 року прийнято до розгляду, відкрито провадження у цивільній справі та призначено судове засідання.

Представник позивача ОСОБА_6 надала до суду заяву, у якій просила розгляд справи провести за її відсутності, позовні вимоги підтримала та наполягала на їх задоволенні, проти заочного розгляду справи не заперечувала.

Відповідач ОСОБА_1 усудове засіданняне з`явилася,про дату,час тамісце розглядусправи повідомляласяналежним чином,що підтверджуєтьсяконвертами,які повернулисяна адресусуду іззазначенням причиниповернення «зазакінченням термінузберігання». Окрім того, виклик до суду відповідача було здійснено шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, відповідно приписів ч. 11 ст. 128 Цивільного процесуального кодексу України, тому вона вважається повідомленою про дату, час і місце розгляду справи, однак у судове засідання не з`явилася, про причини своєї неявки суду не повідомила, відзив не подала, будь-яких заяв від неї не надходило.

Суд у зв`язку з вищевикладеним зазначає, що стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікована Україною Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997 року, гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

При цьому обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 року у справі «Смірнова проти України»).

Суд, враховуючи ту обставину, що позивачу та відповідачу були створені належні та достатні умови для подання суду відповідних заяв по суті справи, заяв із процесуальних питань та доказів, вважає, що чергове відкладення розгляду справи порушуватиме розумний строк розгляду цивільної справи, у зв`язку із чим суд вважає за необхідне ухвалити відповідне рішення по справі.

На підставі ч. 1 ст. 280 ЦПК України суд вважає можливим розглядати справу за відсутності відповідача.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Згідно із ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ст. ст. 12, 13 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані та здобуті докази, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню за наступних підстав.

Згідно із ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

На підставі ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Судом встановлено, що 02.11.2021 року відповідач ОСОБА_1 звернулася до Управління із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, у якій просила призначити державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям (а.с. 15-17), у якій, зокрема, її було повідомлено, що наведені нею відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на призначення рішення щодо надання соціальної допомоги будуть перевірені згідно з чинним законодавством України, а також зобов`язалась повідомляти органи праці та соціального захисту населення про зміну обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги.

22.06.2022 року до Управління від Новокодацького ДРАЦС у м. Дніпрі надійшли три повідомлення про визнання батьківства на дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . У вказаних повідомленнях було зазначено, що матері дітей ОСОБА_1 було надано три довідки для пред`явлення органам соціального захисту населення, однак відповідачем до управління їх надано не було (а.с. 18, 19, 20).

Відповідно до розрахунку надміру виплачених коштів, відповідачу ОСОБА_1 за період з 01.07.2022 року по 31.07.2022 року було виплачено 3 542,28 грн. (а.с. 22).

Відповідачу було направлено повідомлення про припинення надання та повернення надміру виплачених коштів державної допомоги у розмірі 3 542,28 грн. № 379 від 03.08.2022 року та № 359 від 28.04.2023 року, однак заборгованість погашена не була (а.с. 23, 24).

Державна допомога на дітей одиноким матерям призначається на підставі Закону України«Про державнудопомогу сім`ямз дітьми» (далі Закон) та «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751.

Відповідно до ст. 3 Закону допомога на дітей одиноким матерям є одним із видів державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми.

Положеннями ст. 181 Закону та п. 33 Порядку передбачено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Частиною другою цієї статті передбачено, що суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» від 8 квітня 2020 р. № 264 (в редакції від 24.07.2020) встановлено, що орган соціального захисту населення проводить перерахунок розміру виплаченої державної на підставі поданої особою або її законним представником заяви та необхідних документів. Якщо за результатами проведеного перерахунку не підтверджується право на отримання допомоги або її розмір буде меншим від виплаченої під час карантину допомоги, органи соціального захисту населення:

-визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної соціальної допомоги, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю;

-встановлюють строки повернення коштів, які підлягають поверненню залежно від матеріального стану багатодітної сім`ї;

-повідомляють отримувачу допомоги про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

Пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» від 8 квітня 2020 р. № 264 доповнено абзацом згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 1035 від 28.10.2020 року наступного змісту: не підлягають поверненню кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям, виплачені отримувачам під час карантину до 1 липня 2020 р., якщо не було підтверджено право на отримання допомоги або її розмір внаслідок перерахунку зменшився. Якщо отримувач державної допомоги на дітей одиноким матерям повернув суми надміру виплачених коштів, орган соціального захисту населення повертає такі кошти отримувачу допомоги.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

Пунктом 49 Порядку визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

З вищевказаного вбачається, що законодавець покладає на особу, яка звернулась за призначенням усіх видів соціальної допомоги, обов`язок подавати достовірні відомості про обставини, що впливають на умови її призначення та виплати, і лише в разі умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними, з такої особи стягується сума виплаченої допомоги.

Як було встановлено судом, 22.06.2022 року до Управління від Новокодацького ДРАЦС у м. Дніпрі надійшли три повідомлення про визнання батьківства на дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . У вказаних повідомленнях було зазначено, що матері дітей ОСОБА_1 було надано три довідки для пред`явлення органам соціального захисту населення, однак відповідачем до управління їх надано не було (а.с. 18, 19, 20).

Сума надміру виплаченої державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям є майном, збереженим без достатньої правової підстави. А тому на правовідносини з повернення цієї суми поширюються приписи глави 83 ЦК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

При цьому особа, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі (частина перша статті 1213 ЦК України).

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Аналіз наведеної норми свідчить про те, що законодавцем передбачені два виключення із цього правила, по-перше: - якщо виплата відповідних грошових сум проведено добровільно особою (за відсутності рахункової помилки), яка проводила таку виплату; по-друге: - у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у Постанові від 06 лютого 2019 року по справі № 545/163/17, а також у Постанові від 11 квітня 2019 року по справі № 150/164/17 у складі Другої судової палати Касаційного цивільного суду.

Відповідно до ч. 1 ст.1166ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідач, всупереч положенням статті 81 ЦПК України, не надала суду жодних доказів, які б спростовували факт правомірного отримання нею зазначених коштів.

Таким чином, судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 отримала від позивача грошові кошти у вигляді державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2022 року по 31.07.2022 року у розмірі 3 542,28 грн. однак права на її отримання вона не мала.

Враховуючи викладене, з огляду на вимоги законодавства, що регулюють спірні правовідносини у даному випадку, суд вважає, що позивачем доведено обґрунтованість позовних вимог, а відповідачем допущено порушення вимог Закону, а тому суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 141 ЦПК України, суд приймає до уваги те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, тому сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2 684,00 грн. необхідно стягнути із відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 15, 16, 1212, 1166 ЦК України, ст. ст. 4, 12-13, 81, 89, 141, 247, 258-259, 263-266, 280, 282-284, 289, 354 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної допомоги на дітей одиноким матерям задовольнити.

Стягнути із ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ: 42788513, місцезнаходження: м. Дніпро, вул. Трудова, 1А) надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2022 року по 31.07.2022 року у розмірі 3 542,28 (три тисячі п`ятсот сорок дві) гривні 28 копійок.

Стягнути із ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ: 42788513, місцезнаходження: м. Дніпро, вул. Трудова, 1А) судовий збір у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Позивачем може бути подана апеляційна скарга на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя: Федотова В.М.

СудЛенінський районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119249973
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —205/12636/23

Рішення від 21.05.2024

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Федотова В. М.

Ухвала від 28.12.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Федотова В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні