Справа № 569/5257/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року м. Рівне
Рівненський міський суд Рівненської області у складі:
головуючого судді Кучиної Н.Г.,
з участю секретаря судового засідання Хлуд І.
представника позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2
представника третьої особи - Стецюк Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Рівне в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Комунального некомерційного підприємства "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради, третя особа Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради про скасування наказу та поновлення на роботі, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_3 (далі позивач), діючи через свого представника ОСОБА_1 , звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради (далі відповідач), в якому просить скасувати наказ № 71-к від 13.03.2024 року та поновити ОСОБА_3 на роботі Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на 0,75 ставки лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки лікувального відділення консультативно-діагностичного центру.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що 28 лютого 2024 року позивач був вимушений підписати з третьою особою додаткову угоду строкового трудового договору (контракту) від 22.11.19 р., оскільки її непідписання загрожувало йому звільненням з підстав, передбачених п. 6 ст. 36 К3пП України. Вказані наказ та додаткова угода оскаржені ним до Рівненського міського суду та є предметом дослідження справи № 569/4386/24.
У відповідності до п. 7 додаткової угоди від 28.02.24 виключено з контракту від
22.11.19 п. 2.9 та п. 2.10.
Згідно з п. 2.9 контракту передбачено його право працювати за сумісництвом наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю. У відповідності до п. 2.10 контракту передбачено його право за наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю працювати у межах робочого часу за основною посадою з виплатою до 25% посадового окладу лікаря відповідної спеціальності.
На виконання вимог п. 7 додаткової угоди відповідачем було прийнято наказ № 71 від 13.03.24 про звільнення позивача з 0,75 ставки лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки лікувального відділення консультативно - діагностичного центру на підставі п. 9 ст. 36 КпП України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Вважає, що його звільнення зі сторони відповідача було вимушеним, не відповідало волевиявленню позивача, вимогам законодавства, у зв`язку з чим позивача слід поновити на займаних посадах.
Рішенням Кременецької міської ради №5314від 30.01.24 р. затверджено положення про Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської
ради.
Законність, зокрема п. 2.2.29 вказаного положення є предметом судового
дослідження в межах справи № 921/115/24, яка розглядається в Господарському суді Тернопільської області. Вказаним пунктом положення третя особа наділена повноваженнями щодо призначення на посаду та звільнення з посади позивача, укладення з ним контракту.
Керуючись вказаним вище положенням, як вже було вказано вище, третя особа
примусила позивача укласти доповнення до контракту від 28.02.24 р., яким виключено п. 2.9 та п. 2.10 з контракту від 22.11.19 р.
Проте, виключення п. 2.9 та п. 2.10 контракту суперечить вимогам п. 3.1.3 спільного наказу Міністерства праці та соціальної політики України, а також Міністерства охорони здоров`я України № 308/519 від 05.10.05, де обумовлено, що керівникам закладів охорони здоров`я і установ соціального захисту населення - лікарям та їх заступникам - лікарям дозволяється вести в закладах, установах, у штаті яких вони є, роботу за спеціальністю у межах робочого часу за основною посадою з виплатою їм до 25 відсотків посадового окладу лікаря відповідної спеціальності.
Таким чином,вважає,що йогозвільнення спірнимнаказом суперечитьвимогам ст.43 Конституції України та ст. 9 КЗпП України, порушує права та охоронювані законодавством інтереси позивача.
03 квітня 2024 року Комунальне некомерційне підприємство "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради подала відзив на позовну заяву, в якому просили відмовити в задоволенні позову.
У відзиві вказано, що рішенням Рівненського міського суду по справі № 569/12405/22 від 03.05.2023 року ОСОБА_3 поновлено на посаді директора КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради. В цій частині рішення допущено до негайного виконання . Рішення набрало законної сили на підставі постанови Рівненського апеляційного суду від 15.05.2024 року. Фактично ОСОБА_3 приступив до виконання обов`язків директора КНП "Кременецька опорна лікарня" 19.12.2023 року з огляду на ту обставину, що рішенням Кременецької міської ради № 5150 від 14.12.2023 року його поновлено на роботі.
Крім того, рішенням Рівненського міського суду по справі № 569/13017/22 від 02.11.23р. ОСОБА_3 , зокрема поновлений на роботі в КНП «Кременецька опорна лікарня» на посаді 0,75 ставки лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу, постійно, та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки лікувального відділення Консультативно-діагностичного центру, постійно, та дозволено сумісництво 0,25 ставки за посадою лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу. В цій частині рішення допущено до негайного виконання. Рішення набрало законної сили 02.12.23, оскільки не було оскаржене в апеляційному порядку. Зважаючи на ту обставину, що вказане рішення станом на 19.12.2023 (день поновлення на роботі на посаді директора КНП «Кременецька опорна лікарня») було не виконане, ОСОБА_3 , виконуючи приписи Закону України «Про запобігання корупції» не міг виконати рішення суду та поновити себе на посаді, а змушений був утриматись від вчинення дій в умовах реального конфлікту інтересів, про що повідомив Кременецьку міську раду, як власника закладу охорони здоров`я. В ситуації, що склалася, КНП «Кременецька опорна лікарня» змушене було звернутися за роз?ясненням до Національного агентства з питань запобігання корупції. В листі-роз?ясненні Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.03.2024 року № 203-01/15264-24, зазначено, що при виданні наказу про поновлення на роботі на виконання рішення суду, конфлікту не виникатиме, з огляду на відсутність дискресії.
У зв?язку з цим, 13.03.2024 р. наказом № 70-к «Про поновлення на роботі», на виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 02.11.2023 року по справі № 569/13017/22 та враховуючи роз?яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.03.2024 року № 203-01/15264-24, ОСОБА_3 поновлено на роботі на посаді 0,75 ставки лікаря-статистика кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу, постійно, 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки Лікувального відділення Консультативно-діагностичного центру, постійно, та дозволено сумісництво 0,25 ставки за посадою лікаря-статистика кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу з 01.09.2022 по 31.12.2022. Враховуючи те, що Управлінням соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради відповідно до наказу від 28.02.2024 року № 8-од «Про попередження директора КНП «Кременецька опорна лікарня» ОСОБА_3 про зміну істотних умов праці» додатковою угодою від 28 лютого 2024 року внесені зміни до строкового трудового договору (контракту) від 22.11.19 між ОСОБА_3 та Кременецькою міською радою, якою, зокрема виключено право ОСОБА_3 працювати за сумісництвом (п.2.9 Контракту) та за наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю працювати у межах робочого часу за основною посадою з виплатою до 25% посадового окладу лікаря відповідної спеціальності (п.2.10 Контракту), КНП «Кременецька опорна лікарня» видано наказ № 71-к від 13.03.2024 «Про звільнення ОСОБА_3 , з займаних посад лікаря-статистика та лікаря-хірурга». Вказані наказ та додаткова угода оспорюються позивачем в Рівненському міському суді та є предметом дослідження у межах справи № 569/4386/24, однак рішення по справі ще немає.
Крім того, зазначають, що рішення суду щодо поновлення ОСОБА_3 на посаді лікаря-статистика (0,75 ст.) та лікаря-хірурга (0,25 ставки, а також сумісництво 0,25 ставки за посадою лікаря статистика, передбачало поновлення його на роботі на вказаних посадах постійно на цілу ставку та дозволене суміснисництво за посадою лікаря-статистика. Отже, фактично йдеться про основне місце роботи та сумісництво, а на момент виконання рішення позивач уже працевлаштований, перебуває, на посаді директора, на повну зайнятість.
Рахують, що в зазначених умовах, КНП «Кременецька опорна лікарня» прийняте зважене, обґрунтоване та законне рішення щодо звільнення ОСОБА_3 по займаних посад лікаря-статистика та лікаря-хірурга.
Разом з тим, зазначають, що п. 3.1.3 спільного наказу Міністерства праці соціальної політики України, а також Міністерства охорони здоров`я України № 308/519 від 05.10.05, обумовлено, що керівникам закладів охорони здоров`я і установ соціального захисту населення - лікарям та їх заступникам - лікарям дозволяється вести в закладах, установах, у штаті яких вони є, роботу за спеціальністю у межах робочого часу за основною посадою з виплатою їм до 25 відсотків посадового окладу лікаря відповідної спеціальності. І тут, безумовно, мова йде про суміщення професій, а не сумісництво. Оскільки, своєю суттю, суміщення - це виконання працівником на тому ж підприємстві, установі, організації поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) або обов`язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи. А сумісництво - виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві в установі, організації або у роботодавця фізичної особи. Працівники, які працюють за сумісництвом одержують заробітну плату за фактично виконану роботу (ст. 102- Кодексу законів про працю України).
При суміщенні, окремий трудовий договір з працівником не укладається, лише видається наказ про допущення працівника до роботи за суміщенням та встановлюється доплата до основної заробітної плати (як і передбачено в п. 3. наказу № 308/519), а робота в табелі обліку використання робочого часу не відображається.
Натомість при сумісництві укладається окремий трудовий договір, робота виконується в окремий від основної роботи час, і табелюється вона окремо.
Отже, оформлення суміщення чи сумісництва здійснюється за окремим наказом врахуванням робочого часу, умов та інших особливостей роботи.
Наразі для керівників КНП відсутні законодавчі заборони щодо роботи сумісництвом. Якщо додаткова угода про внесення змін до контракту буде скасована і в контракті ОСОБА_3 . міська рада передбачить можливість роботи за сумісництво та/або суміщати посади, то директор зможе суміщати посади або працювати за сумісництвом. Однак, робота на посадах лікаря-статистика (0,75 ст.) постійно та лікаря-хірурга (0,25 ст.) постійно, згідно наказу від 13.03.2024 р. № 70-к, не є сумісництвом, і поновлення на цих умовах є неможливим.
15 квітня 2024 року Управлінням соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради подано письмові пояснення, в яких управління зазначає, що, третій пункт Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та типових форм контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 792 від 21 серпня2019року унормовує, що контракт можна змінити за згодою сторін у письмовій формі. Ініціювати зміни до контракту мають право обидві сторони як керівник КНП, так і власник.
Зміна розміру оплати праці належить до зміни істотних умов праці, про які обов`язково попереджають працівника. Тож якщо власник (уповноважений орган) пропонує змінити контракт в частині зменшення/збільшення посадового окладу, він має попередити керівника завчасно. Щоб внести зміни й доповнення до контракту, укладається додаткова угода. Якщо працівник погоджуєтьсь на зміну розміру посадового окладу, на зміну інших умов контракту, він підписує додаткову угоду, яку запропонує власник. Саме тому, безпідставним є твердження позивача, що він змушений був підписати додаткову угоду.
Щодо пункту 7 додаткової угоди, а саме, виключення з положень контракту умови за якої директор може працювати за сумісництвом, вважаємо за доцільне зазначити наступне.
Як визначено частиною 2 статті 21 КЗпП України, працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці, укладаючи трудовий договір на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачає законодавство, колективний договір або угода сторін.
Рахують, що підписавши додаткову угоду позивач тим самим погодився з її умовами.
Так, згідно частин другої та сьомої ст. 65 Господарського кодексу України власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.
Управління соціальногозахисту населеннята охорониздоров`я Кременецькоїміської ради наділене повноваженнями роботодавця для керівників комунальних закладів охорони здоров`я. Зокрема, пунктом 2.2.29 Положення про Управління встановлено, що до повноважень управління належать, зокрема, призначення на посади та звільнення з посад керівників комунальних підприємств із застосуванням контрактної форми трудового договору в порядку, встановленому частиною 9 статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я». Саме з цих підстав був виданий наказ від 28.02.2024року № 8-ОД «Про попередження директора КНП «Кременецька опорна лікарня» ОСОБА_3 про зміну істотних умов праці», а також укладена додаткова угода до контракту, яка підписана позивачем, без будь якого примусу. Отже, відповідно до частини другої статті 21 Кодексу законів про працю України обмеження щодо сумісництва можуть вводитися законодавством, зокрема і колективним договором, а також трудовим договором, який є для працівника основним.
В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_3 адвокат Авдєєнко В.В. в режимі відеоконференції позов підтримав, з підстав у ньому наведених.
Представник Комунального некомерційного підприємства "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради Борковська Г.І. в судовому засіданні в режимі відеоконференції позов не визнала, з підстав наведених у відзиві на позовну заяву.
Представник Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради Стецюк Н.М. в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позову, з підстав, викладених у її письмових поясненнях від 15.04.2024 р.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, суд дійшов до таких висновків.
22 листопада 2019 року між Кременецькою районною радою та ОСОБА_3 укладено Строковий трудовий договір (Контракт) з Директором комунального некомерційного підприємства «Кременецької районної комунальної лікарні» Кременецької районної ради Тернопільської області (надалі - Контракт).
Відповідно до пункту 2.9 розділу ІІ Контракту директор має право працювати за сумісництвом за наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю (Постанова Кабінету Міністрів України «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій від 03.04.1993 р. № 245).
Директор має право за наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю працювати у межах робочого часу за основною посадою з виплатою до 25 % посадового окладу лікаря відповідної спеціальності (пункт 2.10).
Відповідно до ч. 5 розділу V Контракту внесення змін та доповнень до цього контракту здійснюється шляхом укладення додаткових договорів.
Відповідно до пункту 6 розділу VІ Контракту цей контракт діє з 22 листопада 2019 року до 21 листопада 2024 року включно.
21 січня 2021 року між директором КНП «Кременецька опорна лікарня» Кісілем П.В. та Кременецької міської радою укладено Додаткову угоду до Строкового трудового договору (Контракту) з Директором комунального некомерційного підприємства «Кременецька районна комунальна лікарня» Кременецької районної ради Тернопільської області від 22 листопада 2019 року, відповідно до якої замінено у всіх рядках, всіх відмінках слова КНП «Кременецька районна комунальна лікарня» на КНП «Кременецька опорна лікарня», слова «Кременецька районна рада Тернопільської області», «Кременецька районна рада» на «Кременецька міська рада».
12 травня 2022 року між директором КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Кісілем П.В. та Кременецької міської радою укладено Додаткову угоду до Строкового трудового договору (Контракту) з Директором комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Тернопільської області від 22 листопада 2019 року, відповідно до якої пункт 2.3 Контракту доповнено підпунктами 8, 9, 10, пункт 3.1. та 3.3 Контракту викладено в новій редакції, зокрема пункт «3.3. Додатково директору може здійснюватись преміювання в межах фонду оплати праці за підсумками роботи: один раз у квартал у розмірі трьох місячних посадових окладів керівника підприємства; один раз на рік у розмірі до двадцяти чотирьох місячних посадових окладів керівника підприємства».
Рішенням сесії Кременецької міської ради від 30 січня 2024 року №5314 затверджено Положення про управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради у новій редакції (надаліПоложення).
Пунктом 2.2.29 вказаного положення передбачено, що у сфері охорони здоров`я до повноважень Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради належить, зокрема організація та проведення конкурсів на зайняття посад керівників комунальних підприємств охорони здоров`я, призначення на посади та звільнення з посад керівників комунальних підприємств охорони здоров`я із застосуванням контрактної форми трудового договору у порядку, встановленому частиною 9 статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я»
28 лютого 2024 року між управлінням соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради в особі заступника начальника управління начальника відділу з питань охорони здоров`я Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради Цюманом П.С. укладено додаткову угоду до строкового трудового договору (контракту) з директором Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради Тернопільської області від 22 листопада 2019 року, відповідно до якої, виключено з контракту пункти 2.9 та 2.10 (пункт 7).
Наказом № 71-к від 13 березня 2024 року «Про звільнення ОСОБА_3 з займаних посад лікаря-статистика та лікаря-хірурга» на виконання наказу Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради від 28.02.2024 року № 8-од про попередження директора КНП «Кременецька опорна лікарня» ОСОБА_3 про зміну істотних умов праці», враховуючи п. 7 додаткової угоди до строкового трудового договору (контракту) з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Тернопільської області від 22 листопада 2019 року, яким виключено п. 2.9 контракту (щодо можливість роботи за сумісництвом при наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю) звільнено ОСОБА_3 13 березня 2024 року з займаних 0,75 ставки лікаря-статистика кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу, та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки Лікувального відділення Консультативно-діагностичного центру. Підстава: п.9 ст. 36 Кодексу законів про працю України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (а.с. 22).
Так, згідно з п.9 ст. 36 Кодексу законів про працю України підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені іншими законами.
В силу вимог ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до ст.43Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Однією з гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений устатті 5-1КЗпП Україниправовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Статтями12,81 ЦПК Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.
Як встановлено судом позивач звільнений із займаних посад на підставі п. 9 ст. 36 Кодексу законів про працю України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи п. 7 додаткової угоди до строкового трудового договору (контракту) з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Тернопільської області від 22 листопада 2019 року, яким виключено п. 2.9 контракту (щодо можливість роботи за сумісництвом при наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю)
При цьому, п. 3.1.3 спільного наказу Міністерства праці соціальної політики України, а також Міністерства охорони здоров`я України № 308/519 від 05.10.05, обумовлено, що керівникам закладів охорони здоров`я і установ соціального захисту населення - лікарям та їх заступникам - лікарям дозволяється вести в закладах, установах, у штаті яких вони є, роботу за спеціальністю у межах робочого часу за основною посадою з виплатою їм до 25 відсотків посадового окладу лікаря відповідної спеціальності.
Заперечуючи проти позову відповідач посилається на те, що робота на посадах лікаря-статистика (0,75 ст.) постійно та лікаря-хірурга (0,25 ст.) постійно, згідно наказу від 13.03.2024 р. № 70-к, не є сумісництвом, і поновлення на цих умовах є неможливим, на що суд вказав на таке.
Сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця - фізичної особи. Працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконану роботу (ст.102-1 КЗпП України).
Суміщення виконання працівником на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд з своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) або обов`язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи
Керівникам закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення лікарям дозволяється вести в закладах, установах, у штаті яких вони перебувають, роботу за спеціальністю в межах робочого часу за основною посадою з виплатою їм до 25% посадового окладу лікаря відповідної спеціальності.
Зазначена робота керівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення - лікарів та їх заступників повинна відображатись у відповідних медичних документах.
Доплати за розширений обсяг роботи або за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника не встановлюються керівникам закладів охорони здоров`я, їх заступникам, керівникам структурних підрозділів та їх заступникам (завинятком завідувачів відділень соціальної допомоги та їх заступників, завідувачів фельдшерсько-акушерських пунктів та аптечних кіосків). Таким працівникам можна встановлювати надбавки за високі досягнення в праці, виконання особливо важливої роботи, складність, напруженість у роботі. Відповідно до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров`я України від 5жовтня 2005 року №308/519, граничний розмір зазначених надбавок для одного працівника бюджетної установи охорони здоров`я не повинен перевищувати 50% посадового окладу.
Отже, робота за сумісництвом - це виконання роботи в додатковий час, а суміщення професій (посад) - інтенсивна праця в робочий час.
Таким чином, враховуючи п. 3.1.3 спільного наказу Міністерства праці соціальної політики України, а також Міністерства охорони здоров`я України № 308/519 від 05.10.05, де обумовлено, що керівникам закладів охорони здоров`я і установ соціального захисту населення - лікарям та їх заступникам - лікарям дозволяється вести в закладах, установах, у штаті яких вони є, роботу за спеціальністю у межах робочого часу за основною посадою з виплатою їм до 25 відсотків посадового окладу лікаря відповідної спеціальності, свідчить про те, що для керівників КНП відсутні законодавчі заборони щодо роботи за сумісництвом та суперечить додатковій угоді про внесення змін до контракту, яким виключено п. 2.9 контракту (щодо можливість роботи за сумісництвом при наявності медичної освіти за конкретною лікарською спеціальністю).
Доводи Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради в тій частині, що позивач підписав доповнення до контракту від 28.02.2024 року, яким виключено п. 2.9 та п. 2.10 з контракту від 22.11.2019 року, тим самим погодившись на зміну умов контракту, не заслуговують на увагу, оскільки п. 2.2.29 Положення Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради наділене повноваженнями щодо призначення на посаду та звільнення з посади позивача, укладення з ним контракту та з врахуванням ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території, позивач зобов`язаний був підписати додаткову угоду від 28 лютого 2024 року, яка і стала підставою для звільнення позивача з роботи Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на 0,75 ставки лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки лікувального відділення консультативно-діагностичного центру.
Як визначено в ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Згідно статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 22 Конституції України, права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії (стаття 8 Конституції України).
Звільнення від роботи позивача в даному випадку є втручанням у право людини на працю та право заробляти працею на життя шляхом його обмеження, а тому, в силу положень пункту 1 статті 92 Конституції України, таке втручання дозволено виключно законами України, а не правочинами, до яких належить додаткова угода від 28.02.2024 року, якою виключено з контракту від 22.11.2019 року п. 2.9 та п. 2.10.
Статтею 43 Конституції України гарантоване право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Відповідно до статті 2-1 КЗпП України будь-яка дискримінація у сфері праці, пряме або непряме обмеження прав працівників, зокрема порушення принципу рівності прав і можливостей, не допускається.
Враховуючи наведене, звільнення позивача було проведено без законної на те підстави шляхом звуження обсягу існуючих прав позивача, а отже слід скасувати наказ № 71-к від 13.03.2024 року та поновити ОСОБА_3 на роботі Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на 0,75 ставки лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки лікувального відділення консультативно-діагностичного центру.
Відповідно до статті 235 КЗпП України, у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. Рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, прийняте органом, який розглядає трудовий спір, підлягає негайному виконанню. Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у цивільній справі№ 760/9521/15-цдійшов висновку що, рішення суду про поновлення на роботі незаконно звільненого працівника, підлягає негайному виконанню відразу після його оголошення ст. 235 КЗпП України. Негайне виконання судового рішення полягає в тому, що воно набуває властивостей здійснення і підлягає виконанню не з часу набрання ним законної сили, що передбачено для переважної більшості судових рішень, а негайно з часу його оголошення в судовому засіданні, чим забезпечується швидкий і реальний захист життєвоважливих прав та інтересів громадян і держави.
На підставі частини першоїстатті 141 ЦПК Україниз відповідача в дохід держави підлягають стягненню судовий збір у розмірі 1211 грн. 20 коп.
Керуючись статтями 3, 12, 13, 81, 141, 259, 263-265, 354, 430 Цивільного процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_3 до Комунального некомерційного підприємства "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради, третя особа Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради про скасування наказу та поновлення на роботі задовольнити повністю.
Скасувати наказ № 71-к від 13.03.2024 року та поновити ОСОБА_3 на роботі Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на 0,75 ставки лікаря-статиста кабінету медичної статистики адміністративно-управлінського персоналу та 0,25 ставки лікаря-хірурга загальнохірургічного кабінету поліклініки лікувального відділення консультативно-діагностичного центру.
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня " Кременецької міської ради в дохід держави судовий збір у розмірі 1 211 грн. 20 коп.
Рішення суду в частині поновлення на роботі допустити до негайного виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Рівненського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин.
Позивач- ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 .
Відповідач - Комунальне некомерційне підприємство "Кременецьке підприємство "Кременецька опорна лікарня " Кременецької міської ради, ЄДРПОУ 43188153, місцезнаходження: Тернопільська область, м. Кременець, вул. Горбача, 1.
Третя особа Управління соціального захисту населення та охорони здоров"я Кременецької міської ради, ЄДРПОУ 40210945, адреса: Тернопільська область, м. Кременець, вул. Шевченка, 56.
Повне судове рішення складено 23 травня 2024 року.
Суддя Н.Г. Кучина
Суд | Рівненський міський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119252946 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Цивільне
Рівненський міський суд Рівненської області
Кучина Н. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні