Постанова
від 20.05.2024 по справі 909/554/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" травня 2024 р. Справа №909/554/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий суддяО.В. Зварич

суддіВ.М. Гриців

І.Б. Малех,

секретар судового засідання Р.А. Пишна,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи підприємця Андрейчук Любові Ярославівни б/н від 11.01.2024 року (вх. № 01-05/183/24 від 15.01.2024 року)

на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2023 року (суддя О.В. Рочняк; повний текст рішення складено 22.12.2023 року)

у справі № 909/554/23

за позовом: Фізичної особи підприємця Андрейчук Любові Ярославівни (надалі ФОП Андрейчук Л.Я.)

до відповідача: Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області

до відповідача: Комунального некомерційного підприємства Кутська міська лікарня Кутської селищної ради

про усунення перешкод в праві користування орендованими нежитловими приміщеннями на підставі договору оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020

та за зустрічним позовом: Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області

до відповідача: ФОП Андрейчук Л.Я.

про визнання недійсним договору оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020 та зобов`язання звільнити орендоване приміщення,

за участю:

від позивача (за первісним позовом): Андрейчук Л.Я.; Селянін В.О. адвокат (ордер серії АТ № 1016638 від 12.06.2023 року);

від відповідача (за первісним позовом) Кутської селищної ради (в режимі відеоконференції): Голобуцька К.В. (самопредставництво юридичної особи);

від відповідача (за первісним позовом) КНП Кутська міська лікарня: не з`явився,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

14.06.2023 року ФОП Андрейчук Л.Я. звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області та Комунального некомерційного підприємства Кутська міська лікарня Кутської селищної ради про усунення перешкод в праві користування орендованими нежитловими приміщеннями на підставі договору оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачами вчиняються дії щодо перешкоджання їй в доступі до орендованого нею приміщення і в можливості здійснювати в ньому господарську діяльність, що стало підставою для звернення з позовом до суду.

17.07.2023 року Кутська селищна рада Косівського району Івано-Франківської області подала до суду першої інстанції зустрічну позовну заяву до ФОП Андрейчук Л.Я. про визнання недійсним договору оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020 та зобов`язання звільнити орендоване приміщення.

Зустрічні позовні вимоги обґрунтовано тим, що договір укладено без процедури, визначеної Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та без проведення аукціону, орендна плата визначена без врахування Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно; рішення про укладення договору з ФОП Андрейчук Л.Я. на сесії селищної ради не приймалося, а тому укладений між Кутською селищною радою в особі попереднього голови селищної ради та ФОП Андрейчук Л.Я. договір оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020 належить визнати недійсним.

Короткий зміст оскарженого рішення суду першої інстанції

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2023 року у справі № 909/554/23 у задоволенні первісного позову відмовлено. Зустрічний позов задоволено. Визнано недійсним договір оренди нежитлового приміщення (аптеки), укладений 01.07.2020 між Кутською селищною радою Івано-Франківської області та ФОП Андрейчук Л.Я. Зобов`язано ФОП Андрейчук Л.Я. звільнити нежитлову будівлю (підвальне приміщення) загальною площею 24,1 кв.м., розташовану у стаціонарному корпусі Комунального некомерційного підприємства Кутська міська лікарня Кутської селищної ради за адресою: вул.Павлика, 1, смт.Кути Косівського району Івано-Франківської області. Стягнуто з ФОП Андрейчук Л.Я. на користь Кутської селищної ради Івано-Франківської області 5 368 грн 00 коп. судового збору.

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що договір оренди нежитлового приміщення (аптеки) укладено між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. 01.07.2020, отже, на нього поширюється дія Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX, який введено в дію з 01.02.2020. Суд виснував, що при укладенні договору оренди від 01.07.2020, сторонами не було дотримано встановленого Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання оренди державного та комунального майна" порядку передачі в оренду комунального майна, органом місцевого самоврядування не приймалось рішення про намір передати нежитлового приміщення площею 24,1 кв.м в оренду, опублікування інформації про об`єкт оренди та розміщення оголошення про передачу його в оренду на офіційному веб-сайті Кутської селищної ради не здійснювалось, аукціон на право оренди майна не проводився. Зміст укладеного договору оренди не відповідає примірному договору оренди, затвердженому у встановленому порядку. В матеріалах справи відсутнє рішення Кутської селищної ради про надання голові сільської ради Я.І.Вардзалю дозволу на укладення з ФОП Андрейчук Л.Я. договору оренди комунального майна. Кутська селищна рада зазначає, що таке рішення селищною радою не приймалося. З наведеного, суд дійшов висновку про те, що спірний договір оренди нежитлового приміщення укладено з порушенням процедури (етапності) передачі в оренду комунального майна, визначеної Законом України "Про оренду державного та комунального майна", що є підставою для визнання його недійсним.

Враховуючи, що наслідком визнання укладеного між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. договору оренди нежитлового приміщення недійсним є повернення Кутській селищній раді орендованого майна в силу вимог Цивільного кодексу України, вимоги ФОП Андрейчук Л.Я. про усунення їй перешкод в користуванні спірним майном шляхом надання безперешкодного доступу до приміщення та ключів від дверей коридору, через який здійснюється доступ, а також зобов`язання Кутської селищної ради та КНП "Кутська міська лікарня" не чинити будь-яких перешкод в доступі і користуванні нежитловим приміщенням, не підлягають задоволенню, оскільки подані у даній справі позови є взаємопов`язаними і задоволення зустрічного позову повністю виключає можливість задоволення первісного.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Позивач (за первісним позовом) подав апеляційну скаргу, в якій не погоджується з рішенням суду першої інстанції. Вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню. Зазначає, що строк дії договору закінчився 30.06.2020 року, відтак оскільки ні від орендодався, ні від орендаря до закінчення дії договору не поступало жодних заяв про намір припинити його дію або змінити його умови, сторони, керуючись ч.2 ст. 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 року № 2269-XII вирішили продовжити його дію. Вказує на те, що оскільки зазначеними нормами визначено умови, за яких договір оренди вважається пролонгованим на строк, який був раніше встановлений, і на тих самих умовах, що були передбачені договором, то для продовження дії договору не вимагається обов`язкового укладення нового договору або внесення змін до нього. Позивач вважає, що договір оренди від 01.07.2020 року не є новим договором оренди, а є договором, за яким сторони продовжили попередньо укладений договір від 01.07.2017 року. Звертає увагу суду на те, що порядок продовження договорів оренди державного та комунального майна, який діяв до 31.01.2020 року та був передбачений Законом України № 2269-XII може бути застосований до процедури продовження тих договорів, строк дії яких закінчився до 01.07.2020 року включно. Просить рішення господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2023 року у справі № 909/554/23 скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі, а в задоволенні зустрічного позову відмовити.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Відповідач (за первісним позовом) у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу безпідставною, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду законним та обґрунтованим. Зокрема, зазначає, що договір оренди від 01.07.2020 року не являвся наслідком належно здійсненої пролонгації попередніх договорів, а був укладений на новий термін. Звертає увагу суду на те, що договір оренди від 01.07.2020 року самовільно укладений в особі діючого на той час Кутського селищного голови без будь-яких погоджень на те з боку вищих колегіальних органів селищної ради. Заявляє про те, що при укладенні договору оренди від 01.07.2020 року сторонами не було дотримано встановленого Законом України «Про оренду державного та комунального майна» та постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 року № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна». Просить рішення господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2023 року у справі № 909/554/23 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

В судовому засіданні позивач (за первісним позовом) та її представник просили апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, а в зустрічному позові відмовити.

Представник відповідача (за первісним позовом) Кутської селищної ради просив залишити без змін оскаржене рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу без задоволення.

Відповідач (за первісним позовом) Комунальне некомерційне підприємство «Кутська міська лікарня» не делегував свого представника в судове засідання. Про причини неявки не повідомив.

З`ясовуючи обставини про ознайомлення відповідача (за первісним позовом) Комунального некомерційного підприємства «Кутська міська лікарня» з датою, часом та місцем розгляду справи №909/554/23, суд встановив таке.

Згідно з повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення №0600913407153, відповідачу (за первісним позовом) Комунальному некомерційному підприємству «Кутська міська лікарня» 26.04.2024 року вручено ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 22.04.2024 року про відкладення розгляду справи №909/554/23 на 20.05.2024 року об 11 год. 00 хв.

Враховуючи те, що суд не визнавав обов`язковою явку в судове засідання сторін у справі, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, тому відповідно до частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України справу може бути розглянуто за відсутності відповідача (за первісним позовом) Комунального некомерційного підприємства «Кутська міська лікарня».

Обставини справи

Як видно із наявних у справі копій документів, згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС № 694131 від 15.12.2010 року та витягу про державну реєстрацію прав № 28571715 від 02.01.2011 року, виданого ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації", територіальна громада селища Кути в особі Кутської селищної ради є власником нежитлової будівлі (стаціонарного корпусу) площею 878,4 кв.м. по АДРЕСА_1 .

01.07.2014 року між Кутською селищною радою в особі селищного голови Томащука Д.М. (орендодавець) та ФОП Андрейчук Л.Я. (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення (підвальне приміщення), за умовами якого орендодавець передає в платне користування орендарю нежитлову будівлю (підвальне приміщення), що знаходиться в селищі Кути по вул. Павлика Косівського району Івано-Франківської області площею 24.1 кв.м. строком на один рік до 01.07.2015. Розмір орендної плати 142 грн 08 коп.

Цього ж дня сторонами підписано акт прийому-передачі орендованого приміщення.

Після закінчення терміну договору його було продовжено ще на рік.

01.07.2017 року між Кутською селищною радою в особі селищного голови Вардзаля Я.І. (орендодавець) та ФОП Андрейчук Л.Я. (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення (аптеки) площею 24,1 кв.м. по АДРЕСА_1 строком на три роки з 01.07.2017 по 30.06.2020. Вартість орендної плати визначено в розмірі 142 грн 08 коп.

Згідно з рішенням виконавчого комітету Кутської селищної ради № 13 від 27.07.2017 року селищному голові Кутської селищної ради Я.І. Вардзалю надано дозвіл на переукладення договору оренди частини нежитлового приміщення площею 24,1 кв.м, що розташоване в селищі Кути по вул.Павлика Косівського району Івано-Франківської області терміном на три роки.

01.07.2020 року між Кутською селищною радою в особі селищного голови Вардзаля Я.І. (орендодавець) та ФОП Андрейчук Л.Я. (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення (аптеки), за умовами якого орендодавець передає в платне користування орендарю нежитлову будівлю (підвальне приміщення), що знаходиться в селищі Кути по вул. Павлика Косівського району Івано-Франківської області.

Відповідно до п.1.2 договору загальна площа нежитлової будівлі, яка здається в оренду становить 24,1 кв.м. Нежитлова будівля передається в користування для використання за цільовим призначенням.

Згідно з п.3.1 договору нежитлова будівля передається в користування терміном на 2 роки 11 місяців з 01.07.2020.

У відповідності до п. 4.1 договору за користування приміщенням з орендаря справляється щомісячна орендна плата.

За умовами п. 4.2 договору розмір орендної плати визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна селищної ради і складає 142 грн 08 коп. в місяць.

Згідно з п. 4.3 договору обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Відповідно до п. 4.4 договору орендна плата сплачується орендарем щомісячно на протязі 7 робочих днів з дня отримання рахунку.

Пунктом 4.5 договору передбачено, що розмір орендної плати може переглядатися сторонами не частіше ніж один раз протягом року або за згодою сторін у разі зміни умов господарювання, передбачених договором.

Орендар зобов`язаний використовувати об`єкт за призначенням, указаним у договорі (п. 5.1.1 договору).

Згідно п. 5.3.1 договору орендодавець зобов`язаний забезпечити безперешкодне використання орендарем приміщення, щоорендується, на умовах даного договору.

У відповідності до п. 7.1 договору він набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 01.06.2023.

Згідно п.7.2 договору якщо жодна сторона протягом одного місяця до закінчення терміну дії договору не заявить про намір його розірвання, даний договір автоматично пролонгується на термін дії договору.

В зв`язку з ліквідацією в Івано-Франківській області Косівського району згідно з постановою Верховної ради України № 807-IX від 17.07.2020 року "Про утворення та ліквідацію районів" та у відповідності до ч.10 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування" Кутською селищною радою прийнято рішення № 3-2/2020 від 18.12.2020 року "Про прийняття бюджетних установ - закладів охорони здоров`я та рухомого майна у власність Кутської селищної громади", на якому вирішено прийняти із спільної власності територіальних громад сіл, селищ та міст Косівського району у власність Кутської селищної територіальної громади Комунальне некомерційне підприємство "Кутська міська лікарня" Косівської районної ради Івано-Франківської області.

Рішенням Кутської селищної ради № 8-5/2021 від 22.04.2021 року вирішено передати безоплатно майно комунальної власності згідно з переліком з балансу Кутської селищної ради в оперативне управління та на баланс КНП "Кутська міська лікарня" Кутської селищної ради.

Рішенням Кутської селищної ради № 6-6/2021 від 13.05.2021 затверджено перелік об`єктів комунальної власності Кутської територіальної громади, закріплено на праві господарського відання та праві оперативного управління майно територіальної громади за комунальними підприємствами, установами, закладами та організаціями Кутської селищної ради.

14.05.2021 року між Кутською селищною радою та КНП "Кутська міська лікарня" укладено договір про передачу майна, що є комунальною власністю Кутської територіальної громади, на праві оперативного управління.

Також, 14.05.2021 року між сторонами підписано акт-погодження переліку комунального майна, що передається в оперативне управління та на баланс КНП "Кутська міська лікарня" Кутської селищної ради.

Відповідно до вищевказаних рішень, договору та акту КНП "Кутська міська лікарня" передано на праві оперативного управління адміністративну будівлю та ряд нежитлових будівель в смт. Кути та інших населених пунктах, в тому числі нежитлову будівлю (стаціонарний корпус) площею 878,4 кв.м. по АДРЕСА_1 , в якій розміщено приміщення площею 24.1 кв.м., передане в оренду ФОП Андрейчук Л.Я.

Листом № 187/02-24 від 20.04.2021 року селищний голова Кутської селищної ради Д.Павлюк повідомив Андрейчук Л.Я. про те, що укладений між сторонами договір оренди нежитлового приміщення від 01.07.2020 року підлягає розірванню, оскільки його укладено з недотриманням вимоги про передачу в користування виключно за результатами проведеного аукціону.

Як вбачається з наявних матеріалах справи повідомлень про вручення поштових відправлень від 03.05.2023, 09.05.2023, 16.05.2023 ФОП Андрейчук Л.Я. направлено листи Кутської селищної ради № 77/04-11/07/23 від 03.05.2023, в яких повідомлено про відсутність у Косівської селищної ради наміру в продовженні відносин щодо користування ФОП Андрейчук Л.Я. нежитловою будівлею площею 24,1 кв.м. з проханням вивільнити займане приміщення і передати його територіальній громаді в особі селищної ради та балансоутримувачу по акту до 31.05.2023.

Також Кутською селищною радою направлено лист № 92/04-11/07/23 від 16.05.2023 року КНП "Кутська міська лікарня", в якому повідомлено про необхідність вжиття заходів щодо організації прийняття приміщення від ФОП Андрейчук Л.Я. по акту в термін не пізніше 01.06.2023.

31.05.2023 року ФОП Андрейчук Л.Я. звернулася до Кутського селищного голови Д.Павлюка з листом від 31.05.2023, в якому зазначила про те, що у відповідності до п.5 постанови КМУ № 634 від 27.05.2022 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" укладений між нею та радою договір оренди від 01.07.2020 продовжує свою дію та є чинним.

У відповідь на отриманий лист Кутська селищна рада листом № 111/04-11/07/23 від 02.06.2023 повідомила ФОП Андрейчук Л.Я. про те, що нею ще з 2021 року було повідомлено про відсутність наміру продовжувати орендні правовідносини. Також радою зазначено, що впродовж травня 2023 року нею направлено на адресу ФОП Андрейчук Л.Я. за чотирма адресами листи з повідомленням про відсутність наміру продовжувати з нею орендні правовідносини, однак вона свідомо ухилялась від їх отримання, в зв`язку з чим селищна рада була вимушена розмістити відповідні оголошення на своєму сайті, сторінці в мережі Facebook та районній газеті "Гуцульський край". Також відповідне повідомлення надіслано на електронну адресу ОСОБА_1 . Крім того, радою зазначено про те, що ОСОБА_1 в 2023 році не вносилась орендна плата за користування приміщенням, що свідчить про її недобросовісність. З огляду на викладене, просила вивільнити займане приміщення та передати уповноваженим представникам.

Листами № 115/04-11/07/23 від 06.06.2023 та № 1258/04-10/23 від 07.06.2023 Кутська селищна рада повторно звернулася до ФОП Андрейчук Л.Я. з вимогою звільнити займане приміщення.

В листі від 06.06.2023 року, надісланому голові Кутської селищної ради, ФОП Андрейчук Л.Я. повідомила про те, що не має наміру звільняти орендоване приміщення, оскільки вважає, що укладений між нею та радою договір є продовженим в силу закону.

Листом № 172 від 12.07.2023 року КНП "Кутська міська лікарня" повідомило Кутську селищну раду про те, що має намір використовувати приміщення площею 24,1 кв.м., яке розташоване у стаціонарному корпусі міської лікарні, як частину укриття при надзвичайних ситуаціях.

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч.1 ст.627 Цивільного кодексу України).

Згідно з приписами частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

В силу положень статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1, 2 статті 759 Цивільного кодексу України (у редакції чинній на момент укладення договору оренди від 01.07.2020 року) за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

За змістом статті 793 Цивільного кодексу України (у редакції чинній на момент укладення договору оренди від 01.07.2020 року) договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) укладається у письмовій формі. Договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше підлягає нотаріальному посвідченню, крім договору, предметом якого є майно державної або комунальної власності, який підлягає нотаріальному посвідченню у разі, якщо він укладений за результатами електронного аукціону строком більше ніж на п`ять років.

Оскільки, договір оренди нежитлового приміщення (аптеки) укладено між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. 01.07.2020 року, на нього поширюється дія Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX, який введено в дію з 01.02.2020 року.

У статті 1 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX зазначено, що оренда - речове право на майно, відповідно до якого орендодавець передає або зобов`язується передати орендарю майно у користування за плату на певний строк.

У відповідності до частини 1 статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX етапність передачі в оренду державного та комунального майна передбачає: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до ЕТС; прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до одного із Переліків; опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків, в ЕТС; розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в ЕТС договору оренди.

Статтею 6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX встановлено порядок прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду.

У частині 2 вказаної статті передбачено, що потенційний орендар, зацікавлений в одержанні в оренду нерухомого або індивідуально визначеного майна, звертається до орендодавця із заявою про включення цього майна до Переліку відповідного типу згідно з Порядком передачі майна в оренду. Орендодавець протягом трьох робочих днів з дати отримання відповідної заяви передає її балансоутримувачу такого майна. За результатами розгляду заяви (крім випадків, передбачених абзацом п`ятим частини другої статті 6 цього Закону) балансоутримувач протягом 10 робочих днів з дати отримання такої заяви приймає одне з таких рішень: рішення про намір передачі майна в оренду; рішення про відмову у включенні об`єкта до відповідного Переліку в разі наявності однієї з підстав, передбачених статтею 7 цього Закону.

У відповідності до статті 11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX потенційний орендар має право подати в ЕТС заяву на оренду майна у випадку, якщо об`єкт оренди був включений до Переліку першого типу згідно з Порядком передачі майна в оренду. Особи, які мають право на отримання майна без проведення аукціону, подають в ЕТС заяву на оренду майна, внесеного до Переліку другого типу, згідно з Порядком передачі майна в оренду. Передача в оренду такого майна здійснюється без проведення аукціону в порядку, встановленому статтею 15 цього Закону. Вимоги до заяви на оренду майна та перелік документів, що подаються разом із такою заявою, визначаються Порядком передачі майна в оренду.

Згідно з частиною 1 статті 12 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX орендодавець оприлюднює в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду на аукціоні в таких випадках та у такі строки: протягом 20 робочих днів з дати включення об`єкта оренди до Переліку першого типу, якщо включення такого об`єкта до Переліку відбулося за заявою потенційного орендаря згідно з частиною другою статті 6 цього Закону; протягом 20 робочих днів з дати подання потенційним орендарем заяви на оренду майна згідно з частиною першою статті 11 цього Закону; у будь-який час після включення об`єкта оренди до Переліку першого типу, якщо включення такого об`єкта до Переліку відбулося за власною ініціативою (ініціативою балансоутримувача, уповноваженого органу управління або орендодавця) і щодо якого відсутня заява на оренду майна, передбачена частиною першою статті 11 цього Закону.

За змістом частини 1 статті 13 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX об`єкти державної та комунальної власності передаються в оренду за результатами проведення аукціону виключно в ЕТС, у тому числі аукціону, предметом якого є право на продовження договору оренди об`єкта згідно із статтею 18 цього Закону. Порядок функціонування ЕТС, порядок та строки передачі майна в оренду, подання заяв на участь в аукціоні, проведення аукціонів, розмір, порядок та строки сплати, повернення гарантійних, реєстраційних внесків, плати за участь в аукціоні (винагороди оператора), порядок та строки підписання, опублікування протоколу та договору оренди за результатами аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду.

В статті 15 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX визначено перелік осіб, які мають право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону. Фізичні особи-підприємці не належить до цієї категорії осіб.

Орендна плата визначається за результатами аукціону (ч. 2 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX).

Згідно пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім: 1) положень статей 5, 6, 11, 14, частини восьмої статті 15, частини шостої статті 16 цього Закону (в частині роботи ЕТС), які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, які вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року. Внесення (включення) та опублікування інформації, оприлюднення Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 цього Закону, здійснюються на офіційних вебсайтах орендодавців, а також у друкованих медіа, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування, до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом. Подання заяв, у тому числі заяв на оренду, передбачених статтями 6, 11, 14 цього Закону, здійснюється в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС) до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень; 2) положень пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень, які вводяться в дію з дня набрання чинності цим Законом.

За приписами пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень названого Закону договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року. Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом. Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Порядок передачі в оренду державного та комунального майна затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020 року "Деякі питання оренди державного та комунального майна".

Пунктом 6 частини 3 вказаної постанови (у редакції чинній на момент укладення договору оренди від 01.07.2020 року) передбачено, що до початку роботи електронної торгової системи Порядок у частині внесення (включення) та оприлюднення інформації в електронній торговій системі, надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в електронній торговій системі, оприлюднення в електронній торговій системі Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 11, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 Закону (в частині роботи електронної торгової системи), застосовується у такий спосіб: шляхом оприлюднення на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування або уповноваженого ним органу; шляхом внесення, подання, надсилання в паперовій або в електронній формі (без використання електронної торгової системи). Надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди до початку роботи електронної торгової системи може здійснюватися через електронну торгову систему в разі наявності такої технічної можливості.

Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX встановлено, що усі об`єкти оренди, які станом на дату введення в дію цього Закону перебували у переліках цілісних майнових комплексів підприємств та їх структурних підрозділів і нерухомого майна, що може бути передане в оренду згідно із Законом України "Про оренду державного та комунального майна", вважаються такими, щодо яких прийнято рішення про включення їх до Переліку першого типу. Подальші дії щодо таких об`єктів оренди здійснюються відповідно до порядку, визначеного статтею 12 цього Закону, за наявності заяви потенційного орендаря або за ініціативою орендодавця.

У відповідності до частини 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з частиною 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина 1 статті 202 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частини 1, 4 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

Згідно частини 1 статі 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Аналізуючи вищенаведені норми права та встановлені обставини справи, апеляційний господарський суд приходить до висновку про те, що при укладенні договору оренди від 01.07.2020, його сторонами не було дотримано встановленого Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання оренди державного та комунального майна" порядку передачі в оренду комунального майна. Договір оренди нежитлового приміщення від 01.07.2020 року укладено Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. з порушенням процедури (етапності) передачі в оренду комунального майна, визначеної Законом України "Про оренду державного та комунального майна".

В матеріалах даної судової справи відсутні докази звернення ФОП Андрейчук Л.Я. до Кутської селищної ради з заявою про включення нежитлового приміщення площею 24,1 кв.м., розташованого по АДРЕСА_1 , до Переліку відповідного типу у відповідності до ст.6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", відсутні докази включення зазначеного нежитлового приміщення до певного Переліку та подання заяви на його оренду у відповідності до ст.11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

В ході розгляду справи суд встановив, що органом місцевого самоврядування не приймалось рішення про намір передати нежитлове приміщення площею 24,1 кв.м в оренду, опублікування інформації про об`єкт оренди та розміщення оголошення про передачу його в оренду на офіційному веб-сайті Кутської селищної ради не здійснювалось, аукціон на право оренди майна не проводився. Зміст укладеного договору оренди не відповідає примірному договору оренди, затвердженому у встановленому порядку.

В матеріалах справи відсутнє рішення Кутської селищної ради про надання голові сільської ради Я.І.Вардзалю дозволу на укладення з ФОП Андрейчук Л.Я. договору оренди комунального майна. Кутська селищна рада зазначає, що таке рішення селищною радою не приймалося.

Отже, оскаржене рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовної вимоги (за зустрічним позовом) про визнання недійсним договору оренди комунального майна від 01.07.2020 року, укладеного між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я., є законним та обгрунтованим.

Введеним в дію з 01.02.2020 Законом України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX не передбачено можливості автоматичного (шляхом мовчазної згоди) продовження договору оренди шляхом пролонгації попереднього договору на новий строк та на тих самих умовах.

Відповідно до частини 1, 2 статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX передбачено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті. Без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які: укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше; укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону; укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди (ч. 3 ст. 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX).

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що договір оренди нежитлового приміщення від 01.07.2017 року, укладений між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я., не підпадає під визначений ч.2 ст.18 Закону, перелік договорів, які можуть бути продовжені без проведення аукціону. Судом встановлено, що нежитлове приміщення площею 24,1 кв.м. по АДРЕСА_1 перебувало в користуванні ФОП Андрейчук Л.Я. з 2014 року на підставі укладеного договору оренди з селищною радою від 01.07.2014, який після закінчення терміну було пролонговано, а пізніше переукладено на новий термін до 30.062017 року.

Отже, укладення нового договору оренди нежитлового приміщення між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я., і продовження попереднього після введення в дію Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX повинно було відбуватися за процедурою, передбаченою цим Законом та Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020.

Суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні первісного позову ФОП Андрейчук Л.Я. з тих підстав, що наслідком визнання укладеного між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. договору оренди нежитлового приміщення недійсним є повернення Кутській селищній раді орендованого майна в силу вимог Цивільного кодексу України.

У своєму рішенні суд дійшов обгрунтованого висновку про те, що вимоги ФОП Андрейчук Л.Я. щодо усунення їй перешкод в користуванні спірним майном шляхом надання безперешкодного доступу до приміщення та ключів від дверей коридору, через який здійснюється доступ, а також зобов`язання Кутської селищної ради та КНП "Кутська міська лікарня" не чинити будь-яких перешкод в доступі і користуванні нежитловим приміщенням, не підлягають задоволенню, оскільки подані у даній справі позови є взаємопов`язаними і задоволення зустрічного позову повністю виключає можливість задоволення первісного.

За наслідками апеляційного перегляду оскарженого судового рішення судова колегія констатує, що доводи апелянта не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують висновків, наведених в рішенні господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2023 року у справі №909/554/23.

Згідно з частинами 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись, ст. ст. 86, 197, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фізичної особи підприємця Андрейчук Любові Ярославівни б/н від 11.01.2024 року (вх. № 01-05/183/24 від 15.01.2024 року) залишити без задоволення, рішення господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2023 року у справі №909/554/23 без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.

Справу повернути в господарський суд Івано-Франківської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддя О.В. Зварич

СуддяВ.М. Гриців

СуддяІ.Б. Малех

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119260004
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/554/23

Постанова від 20.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 08.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні