ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.05.2024м. ДніпроСправа № 904/19/22
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Лєшукової Н.М., розглянув спір
за позовом Керівника Синельниківської окружної прокуратури Дніпропетровської області, м. Синельникове, Дніпропетровська обл. в інтересах держави в особі:
позивача - 1 Синельниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, м. Синельникове, Дніпропетровська обл.
позивача - 2 Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області, смт Славгород, Синельниківський р-н, Дніпропетровської обл.
до ОСОБА_1 , с. Гірки, Синельниківський р-н, Дніпропетровська обл.
про розірвання договору оренди земель водного фонду та повернення земельних ділянок
Представники:
від прокуратури Скрипник К.Ю
від позивача-1 не з`явився
від позивача-2 не з`явився
від відповідача ОСОБА_2
від відповідача ОСОБА_1
СУТЬ СПОРУ:
Керівник Синельниківської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі: Синельниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області та Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про розірвання договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003 та повернення земельних ділянок з кадастровими номерами 1224881300:01:400:9001 площею 17,1004 га, 1224881300:01:402:9001 площею 11,6 га, 1224881300:01:403:9001 площею 2,7 га, 1224881300:01:404:9001 площею 1,3 га шляхом підписання акту приймання-передачі.
Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.
Щодо представництва прокурором інтересів держави останній посилається, серед іншого, на статтю 23 Закону України "Про прокуратуру" та зазначає про таке.
Інтереси держави у сфері правовідносин, пов`язаних із раціональним та ефективним використанням водних об`єктів та земельних ділянок водного фонду, полягають у забезпеченні правомірного обігу майнових прав на ці об`єкти, додержання законодавчого порядку їх використання, а також у визнанні та захисті законних форм їх використання, отримання державою коштів за таке користування.
Так, користування ОСОБА_1 водними об`єктами та земельними ділянками водного фонду з порушенням вимог чинного законодавства, а саме положень Земельного та Водного кодексів України та положень договору оренди земельних ділянок водного фонду суперечить вимогам чинного законодавства, порушує встановлений законодавством порядок та охоронювані державою інтереси у сфері використання водних об`єктів.
Використання орендарем водних об`єктів загальнодержавного значення із порушенням обов`язкових екологічних вимог щодо охорони водних ресурсів свідчить про неефективне, неекономічне, нераціональне використання водних об`єктів, а також земель водного фонду та суперечить інтересам держави та жителів відповідної територіальної громади.
Контроль за створенням водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також за додержанням режиму використання їх територій здійснюється виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад і центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до умов спірного договору оренди орендодавцем щодо передачі земель водного фонду ОСОБА_1 виступала Синельниківська районна державна адміністрація.
Спірні земельні ділянки у комплексі з водними об`єктами загальнодержавного значення з 27.05.2021 перейшли у комунальну власність Славгородської селищної територіальної громади, до складу якої входить територія с. Гірки Синельниківського району Дніпропетровської області, у зв`язку з чим органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, виступає Славгородська селищна рада.
Водночас, уповноважений орган Славгородська селищна рада та Синельниківська районна державна адміністрація не здійснюють належним чином захисту порушених інтересів держави, що виражено у не вжитті посадовими особами заходів, спрямованих на усунення допущених відповідачем порушень договірних зобов`язань, а також не вжитті дій, спрямованих на повернення земельних ділянок водного фонду із розміщеними на них водними об`єктами у комунальну власність.
3 метою забезпечення додержання вимог статті 131-1 Конституції України, статті 23 Закону України «Про прокуратуру» в частині виявлення підстав та вжиття заходів представницького характеру, керівник Синельниківської місцевої, а в подальшому Синельниківської окружної прокуратури неодноразово звертався до Синельниківської районної державної адміністрації з метою отримання інформації щодо надання в оренду зазначених земель водного фонду та інформування Синельниківської районної державної адміністрації як сторони договору про істотні порушення вимог договору оренди земельної ділянки водного фонду (запити від 08.10.2020 № 04/43-3285вих-20, від 11.11.2020 № 04/43-3507вих-20, від 13.04.2021 № 04/65-349вих-21, від 11.05.2021 № 04/65-653вих-21, від 18.06.2021 № 04/65-1067вих-21, від 01.09.2021 № 04/65-1859вих-21, від 16.11.2021 № 04/65-2628вих-21).
Окрім того, про невиконання орендарем умов договору та наявність порушень при використанні ОСОБА_1 водних об?єктів Синельниківській районній державній адміністрації було відомо з численних колективних звернень мешканців с. Гірки, Синельниківського району до Синельниківської РДА та з акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України, проведеної Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу, у період з 16.02.2021 по 01.03.2021, проте Синельниківською РДА заходи цивільно-правового характеру щодо розірвання договору оренди водного фонду та повернення земельних ділянок не вживалися.
Таким чином, Синельниківською районною державною адміністрацією на неодноразові звернення мешканців с. Гірки, Синельниківського району та листи керівника Синельниківської окружної прокуратури не вжито заходів щодо розірвання договору оренди земель водного фонду № 124, укладеного 27.01.2003 з ОСОБА_1 , через порушення орендарем умов договору, що свідчить про бездіяльність зазначеного органу та неналежне виконання ним функцій щодо захисту інтересів держави.
Крім того, про наявність порушень закону при користуванні ОСОБА_1 земельними ділянками водного фонду та про наявність підстав для розівання спірного договору оренди земель водного фонду зазначала Дніпропетовська ОДА у листі № 2-7495/0/261-20 від 26.11.2020 на запит керівника Синельниківської місцевої прокурора від 12.11.20202 № 04/43-3533вих-20.
Також, з метою з?ясування наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави у вказаних правовідносинах керівник Синельниківської місцевої, а в подальшому Синельниківської окружної прокуратури неодноразово звертався до Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області з вимогою про надання інформації та матеріалів щодо надання в оренду зазначених земель водного фонду (запити від 13.10.2020 № 04/43-3313вих-20, від 18.06.2021 № 04/65-1068вих-21, від 12.08.2021 № 04/65-1651вих-21, від 01.09.2021 № 04/65- 1858вих-21, від 16.11.2021 № 04/65-2627вих-21).
Зокрема, про наявність порушень при користуванні ОСОБА_1 орендованими земельними ділянками зазначалось керівником Синельниківської окружної прокуратури у листах від 18.06.2021 № 04/65-1068вих-21, від 12.08.2021 № 04/65-1651вих-21, від 01.09.2021 № 04/65-1858вих-21 та від 16.11.2021 № 04/65-2627вих-21, направленими на адресу голови Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області, проте, зазначеним органом не вжито дієвих та ефективних заходів на їх усунення.
Таким чином, органи, уповноважені здійснювати захист інтересів держави в оспорюваних правовідносинах, фактично самоусунулись від виконання покладених на них повноважень та будь-які заходи, спрямовані на захист інтересів держави, не здійснювали, а претензійно-позовна робота, спрямована на розірвання договору оренди земель водного фонду та повернення водних об?єктів, уповноваженими органами не проводилася.
Вказані вище обставини, на думку прокурора, свідчать про неналежне здійснення вказаними органами своїх повноважень.
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19), прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (п. 43).
При цьому, як зазначено у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18, сам факт незвернення до суду уповноваженим органом з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси держави, територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Зважаючи на викладене, виходячи із предмету і підстав позову, сформульованих керівником Синельниківської окружної прокуратури Дніпропетровської області, та враховуючи, що уповноважені органи не звернулись до суду з відповідним позовом щодо захисту інтересів держави після отримання інформації від прокурора про наявні порушення, що підтверджує бездіяльність компетентних органів, у прокурора наявні обґрунтовані підстави для представництва інтересів держави в особі Синельниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, та Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області та звернення до суду із вказаним позовом.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на те, що на земельних ділянках з кадастровими номерами 1224881300:01:400:9001, 1224881300:01:402:9001, 1224881300:01:403:9001, 1224881300:01:404:9001 обліковуються водні об`єкти ставки із загальною площею водного дзеркала 67,14 га, при цьому, загальна площа сформованих земельних ділянок із зазначеними вище кадастровими номерами під водним дзеркалом становить 32,6 га, які передано у користування ОСОБА_1 на підставі договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003.
Зазначає прокурор і про те, що невідповідність площі водних об`єктів загальнодержавного значення площі сформованих земельних ділянок підтверджується також інформацією Регіонального Офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області від 26.05.2021 № 945/03-21, відповідно до якої для ставка з площею водного дзеркала 39,48 га, водне дзеркало у складі відведеної земельної ділянки складає лише 17,1004 га, для ставка 4,78 га 1,3 га, для ставка 17,8 га 11,6 га, для ставка 5,08 га 2,7 га.
Таким чином, на думку прокурора, земельні ділянки з кадастровими номерами 1224881300:01:400:9001, 1224881300:01:402:9001, 1224881300:01:403:9001, 1224881300:01:404:9001 сформовані з грубим порушенням вимог статті 51 Водного кодексу України, статті 11 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Також, вказує прокурор на те, що під час обстеження земельних ділянок водного фонду, що використовуються ОСОБА_1 на підставі спірного договору оренди, фахівцями Державної екологічної інспекції Придніпровського округу при проведенні перевірки упродовж лютого-березня 2021 встановлено, що межові знаки земельних ділянок відсутні, проекти прибережних захисних смуг та водоохоронної зони не розроблено, межі прибережних захисних смуг та водоохоронних зон з метою забезпечення режиму обмеженої господарської діяльності не встановлено, що є порушенням вимог статей 87, 88 Водного кодексу України, статей 58, 60, 61 Земельного кодексу України.
Так, за висновками фахівців Державної екологічної інспекції Придніпровського округу, у зв`язку зі складною конфігурацією земельних ділянок водного фонду та відсутності межових знаків, неможливо встановити фактичну площу земель, що використовуються ОСОБА_1 , без проведення землевпорядних робіт.
Крім того, зазначає прокурор і про те, що, не зважаючи на обов`язок укладення договору оренди водного об`єкту, відповідні договори відповідачем не укладено та ставки, що розташовані на спірних земельних ділянках, використовуються останнім без відповідних документів.
До того ж, посилається прокурор у позовній заяві на те, що матеріалами перевірки Державної екологічної інспекції Придніпровського округу встановлено, що водогосподарські паспорти не відповідають затвердженій формі паспорту, в них відсутня інформація щодо наявності проекту будівництва та експлуатації водосховищ, правил експлуатації та режиму роботи водних об`єктів, обсягів втрат, у т.ч. на фільтрацію та випаровування; місця масового відпочинку громадян не облаштовані малими архітектурними формами, межові знаки навколо земель водного фонду встановленої форми відсутні, місця відпочинку громадян та місця водопою худоби не визначені; ставки частково поросли очеретом по периметру водойм, водне дзеркало русла ставку № 1 (17,0004 га) на р. Нижня Терса в межах с. Гірки поросло очеретом; режим експлуатації водних об`єктів та гідротехнічних споруд не розроблено та не узгоджено; здійснення рибогосподарської діяльності відповідачем відбувається за відсутності режиму рибогосподарської діяльності та дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах, що є порушенням статей 5, 19 Закону України «Про аквакультуру».
Таким чином, за твердженням прокурора, виявлені порушення при використання ОСОБА_1 земель водного фонду свідчать про невиконання останньою умов договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003, зокрема, пункту 3.2., відповідно до якого орендар зобов`язаний використовувати орендовані землі водного фонду відповідно до мети, визначеної у пункті 2, дотримуючись при цьому вимог чинного Земельного, Водного кодексів України і екологічного законодавства, стандартів, норм і правил щодо використання земель водного фонду, що є підставою для його розірвання відповідно до пункту 4, а саме, у разі невиконання іншою стороною обов`язків, передбачених спірним договором.
Прокурором в якості відповідача визначено фізичну особу ОСОБА_1 .
Так, господарський суд зазначає про те, що на момент укладення спірного договору ОСОБА_1 була зареєстрована як фізична особа-підприємець та отримала в оренду земельні ділянки водного фонду для рибогосподарських потреб, що було передбачено її основним видом економічної діяльності.
15.04.2015 відповідачем припинено господарську діяльність, про що внесено відповідний запис до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Частиною 9 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців передбачено, що фізична особа-підприємець позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення діяльності цією фізичною особою.
Відповідно до статей 51, 52, 598-609 Цивільного кодексу України, однією із особливостей підстав припинення зобов`язань для фізичної особи - підприємця є те, що у випадку припинення суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи (виключення із реєстру суб`єктів підприємницької діяльності) її зобов`язання за укладеними договорами не припиняються, а залишаються за нею як за фізичною особою, оскільки фізична особа не перестає існувати. Фізична особа-підприємець відповідає за своїми зобов`язаннями, пов`язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном.
Відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на час укладення спірного договору Закону України «Про державний земельний кадастр», на який послається прокурор при зверненні з даним позовом до суду, не існувало, а норми статті 51 Земельного кодексу України (в редакції на час передачі земель в оренду) не порушено.
До того ж, ОСОБА_1 у відзиві на позовну заяву вказує про те, що інвентаризація земель проводилась у грудні 2003, виконання робіт виконавчої зйомки здійснювалось відповідним відділом, фахівцем на персональному комп`ютері з використанням спеціалізованих програм, межі земельних ділянок відбудовувались в ручну, проводились ортофотокосмічні знімки місцевості, у зв`язку з чим неможливо у такий спосіб відобразити реальну площу орендованих земель водного фонду без виїзду на місцевість.
Також, відповідач зазначає про розроблення водогосподарських паспортів на час укладення договору оренди земель водного фонду, копії яких додано до відзиву на позовну заяву.
Твердження прокуратури та Державної екологічної інспекції Придніпровського округу про відсутність межових знаків земельних ділянок та проектів прибережних захисних смуг та водоохоронної зони, на думку відповідача, не заслуговують на увагу, так як є припущенням з боку перевіряючих органів, належні докази вказаного факту відсутні, фототаблиці з місця проведення перевірки не зроблено.
Вказує ОСОБА_1 і на те, що відповідно до Порядку розроблення паспорту водного об`єкта, затверджений Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 18.03.2013 № 99, паспорт водного об`єкта підлягає коригуванню у разі змін технічних параметрів водного об`єкта і гідротехнічних споруд, проте, на спірних об`єктах гідротехнічні споруди відсутні, зміни параметрів водного об`єкта не відбувалось.
Зазначає відповідач і про те, що межові знаки на спірних земельних ділянках встановлені, місця відпочинку громадян та місця водопою худоби визначені, проводиться чистка від очерету по периметру водойм, що підтверджується колективним листом місцевих жителів. Крім того, до матеріалів справи додано акт обстеження земельної ділянки водного фонду разом з водним об`єктом від 22.12.2020, яким підстав для розірвання спірного договору не виявлено.
Стверджує ОСОБА_1 і про те, що результати перевірки Державної екологічної інспекції Придніпровського округу останній не направлялись, про існування акту та припису відповідачка дізналась 08.01.2022 після отримання позовної заяви з додатками.
Крім того, на думку відповідача, прокурором не надано доказів, які б свідчили про невиконання або неналежне виконання Синельниківською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області та Славгородською селищною радою Синельниківського району Дніпропетровської області, які є самостійними юридичними особами з повним обсягом процесуальної дієздатності, своїх функцій щодо захисту майнових інтересів держави. Факт не звернення позивачів з позовом протягом певного періоду без з`ясування фактичного стану правовідносин між сторонами спору не свідчить про неналежне виконання компетентними органами своїх функцій із захисту інтересів держави.
Так, за твердженням відповідача, недостатньо посилання в позовній заяві лише на невиконання або неналежне виконання відповідних повноважень компетентним органом, оскільки в такому випадку прокурор повинен надати належні та допустимі докази відповідно до вимог процесуального закону (наприклад, внесення відомостей до ЄРДР про вчинене кримінальне правопорушення на підставі статті 367 Кримінального кодексу України (службова недбалість); вирок суду щодо службових осіб; докази накладення дисциплінарних стягнень на державних службовців, які займають посади державної служби в органі державної влади та здійснюють установлені для таких посад повноваження, за невиконання чи неналежне виконання службових обов?язків тощо).
28.04.2022 від прокурора засобами поштового зв`язку надійшла відповідь на відзив, в якій останнім вказано про те, що порушення законодавства з боку ОСОБА_1 , що стали підставою для звернення до суду з вимогами про розірвання договору оренди, встановлені у передбачений законодавством порядок уповноваженими особами, викладеними у розпорядчому документів обов`язкового характеру (акт та припис № 31/2.5-4.2-7/21 від 09.03.2021). Вказані акт та припис не скасовані та не визнані протиправними в установленому законодавством порядку, а отже є обов`язковими до виконання.
До того ж, прокурор зазначає про те, що твердження відповідача щодо не направлення результатів перевірки відповідачеві не відповідають дійсності, оскільки в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України, складеного державними інспекторами Державної екологічної інспекції Придніпровського округу, проведеної у період з 16.02.2021 по 01.03.2021, зазначено, що перевірка проводилась в присутності громадянки ОСОБА_1 , яка відмовилась від його підписання та отримання.
Також, прокурор наголошує, що ним перед зверненням з даним позовом до суду у повній мірі виконано вимоги статті 23 Закону України «Про прокуратуру» та підстави для залишення позову прокурора без розгляду відсутні.
06.06.2022 відповідачем подані пояснення по справі, в яких останнім зазначено про те, що відповідь на відзив подано після закінчення встановленого процесуального строку, який не містить заяви про поновлення такого строку, що відповідно до частин другої статті 118 Господарського кодексу України є підставою для залишення його без розгляду.
18.04.2024 відповідачем подані пояснення, в яких останнім вказано про те, що задоволення позовних вимог прокурора про розірвання договору оренди земель водного фонду та повернення земельних ділянок не покращить становище позивачів, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 добросовісно користується спірними землями водного фонду та її ресурсами, сплачує орендну плату у визначеному договором розмірі. Так, у разі розірвання спірного договору, надходження орендних платежів до місцевого бюджету буде припинено до фактичного повернення земель водного фонду Славгородській селищній раді Синельниківського району Дніпропетровської області, до виконання Синельниківською РДА своїх зобов`язань з виготовлення та затвердження технічної документації та передання земель водного фонду новому користувачу на конкурсних умовах.
З огляду на викладене, відповідач вважає, що прокурором обрано неналежну форму та спосіб захисту прав позивачів, обрана форма та спосіб є неефективними, у зв`язку з чим ОСОБА_1 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Крім того, відповідач стверджує, що до моменту ухвалення судом рішення за результатами розгляду даної справи, останнім було усунуто всі порушення, встановлені фахівцями Державної екологічної інспекції Придніпровського округу, про що свідчить акт обстеження земельних ділянок від 06.07.2021 в межах відпрацювання листа Синельниківської окружної прокуратури від 18.06.2021.
З огляду на те, що прокурором в якості відповідача визначено фізичну особу ОСОБА_1 господарським судом відповідно до статті 176 Господарського процесуального кодексу України зобов`язано виконавчий комітет Славгородської селищної ради надіслати інформацію про зареєстроване місце проживання (перебування) фізичної особи ОСОБА_1 , про що постановлено ухвалу від 10.01.2022.
19.01.2022 від Славгородської селищної ради надійшла витребувана судом інформація, у зв`язку з чим ухвалою від 20.01.2022 відкрито провадження у справі № 904/19/22, її розгляд вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 16.02.2022.
16.02.2022 господарським судом за усним клопотанням прокурора продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 20.04.2022 та відкладено підготовче засідання до 23.03.2022, про що постановлено відповідну ухвалу.
23.03.2022 від відповідача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання на іншу дату.
23.03.2022 господарським судом постановлено ухвалу, якою визнано поважними причини, що унеможливили проведення підготовчого засідання у справі, яке було призначено на 23.03.2022, та вирішено додатково повідомити сторін про дату час та місце проведення підготовчого засідання.
Ухвалою від 12.05.2022 господарським судом призначено підготовче засідання на 07.06.2022.
06.06.2022 відповідачем подано клопотання про зупинення провадження у справі, яке обґрунтовано тим, що в провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду розглядається справа № 160/2059/22 за позовом ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська область та Кіровоградська область) про визнання протиправним та скасування припису, визнання протиправними дій, на які посилається прокурор, звертаючись з даним позовом до суду.
07.06.2022 господарським судом задоволено зазначене вище клопотання ОСОБА_1 , зупинено провадження у справі № 904/19/22 до набрання законної сили рішенням у справі №160/2059/22 та зобов`язано сторін повідомити Господарський суд Дніпропетровської області про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі № 904/19/22, на підтвердження чого подати належні докази.
12.03.2024 через систему "Електронний суд" від прокуратури надійшло клопотання про поновлення провадження у справі № 904/19/22, в якому останній вказує про те, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру судових рішень 01.01.2024 Дніпропетровським окружним адміністративним судом у справі № 160/2059/22 оприлюднено ухвалу від 11.08.2023, якою позовну заяву ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська область та Кіровоградська область) про визнання протиправним та скасування припису, визнання протиправними дій залишено без розгляду. Зазначена ухвала набрала законної сили 11.08.2023.
З огляду на викладене та зважаючи на те, що обставини, які стали підставою для зупинення провадження у справі усунуті, господарським судом поновлено провадження у справі № 904/19/22 та призначено підготовче засідання на 09.04.2024.
08.04.2024 до суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, яке господарським судом задоволено.
09.04.2024 через систему "Електронний суд" до суду від Синельниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області надійшла заява про розгляд справи без участі її представника.
14.05.2024 через систему "Електронний суд" Дніпропетровською обласною прокуратурою подано заяву про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.
Відповідач у судовому засіданні 14.05.2024 заперечував проти залучення до матеріалів справи додаткових доказів.
Відносно поданих Дніпропетровською обласною прокуратурою додаткових доказів господарський суд вважає необхідним зазначити наступне.
Частиною 1 статті 118 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.
Заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом (частина 2 статті 118 Господарського процесуального кодексу України).
Аналогічні наслідки звернення із заявами та клопотаннями, що пов`язані з розглядом справи, які не були заявлені в підготовчому провадженні, передбачені частиною 2 статті 207 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, щодо висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
З огляду на викладене, залучені до заяви Дніпропетровської обласної прокуратури докази підлягають залишенню без розгляду.
Ухвалою від 09.04.2024 господарським судом відкладено підготовче засідання до 24.04.2024.
19.04.2024 до суду від Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника.
Під час підготовчого провадження господарським судом вирішені питання, визначені частиною 2 статті 182 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим господарський суд завершив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 14.05.2024, про що постановив ухвалу від 24.04.2024.
Представники позивачів в судове засідання, що відбулось 14.05.2024, не з`явились, проте, останні були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується залученими до матеріалів справи довідками про доставку електронного листа (ухвали від 24.04.2024) в електронні кабінети Синельниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області та Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області.
Судом враховано, що в силу вимог частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.
14.05.2024 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).
Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення прокурора та відповідача, господарський суд, -
УСТАНОВИВ:
Предметом доказування у цій справі є обставини щодо наявності підстав для розірвання договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003 та повернення земельних ділянок з кадастровими номерами 1224881300:01:400:9001 площею 17,1004 га, 1224881300:01:402:9001 площею 11,6 га, 1224881300:01:403:9001 площею 2,7 га, 1224881300:01:404:9001 площею 1,3 га шляхом підписання акту приймання-передачі.
30.09.2002 розпорядженням голови Синельниківської районної державної адміністрації № 626р "Про надання земель водного фонду (ставка) в оренду громадянці ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб на території Гірківської сільської ради" затверджено представлений проект відведення земель водного фонду розроблений громадянкою ОСОБА_1 на території Гірківської сільської ради; дозволено ОСОБА_1 перереєструвати договір оренди раніше укладений з Гірківською сільською радою, та в місячний термін укласти з Синельниківською районною райдержадміністрацією договір оренди земель водного фонду із земель державної власності на загальній площі 128,7 га, з них 60,7 га земель водного фонду та прибережної смуги - 68,0 га, терміном до 5 років, визначити орендну плату за використання земель водного фонду згідно з чинним законодавством.
22.01.2003 розпорядженням голови Синельниківської районної державної адміністрації № 42р "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель водного фонду (ставка) надану в оренду громадянці ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб на території Гірківської сільської ради" затверджено представлені матеріали інвентаризації земель водного фонду (ставка) надані в оренду громадянці ОСОБА_1 на території Гірківської сільської ради; дозволено ОСОБА_1 перереєструвати договір оренди раніше укладений з райдержадміністрацією на загальній площі 40,66 га, з них 32,7 га земель водного фонду та прибрежної смуги - 7,76 га , господарський двір 0,20 га, терміном до 5 років, визначити орендну плату за використання земель водного фонду згідно з чинним законодавством; зобов`язано громадянку ОСОБА_1 облаштувати місця масового відпочинку громадян, у тому числі малими архітектурними формами, збереження глибини ставка не менше одного метра, створення нових і збереження існуючих лісонасаджень шириною не менше 9 метрів, наведення належного санітарного стану на закріпленій території; при укладенні договору оренди визначити місця відпочинку громадян, водопою худоби, та умови любительського риболовства; встановити межові водоохоронні знаки встановленого зразку навколо ставків; у разі застосування медикаментів та інших препаратів по оздоровленню риби, погодити ці дії з головним санітарним лікарем району; при необхідності спуску води, ці дії проводити тільки за погодженням з Синельниківським управлінням водного господарства та сільською радою.
У вказаному розпорядженні також зазначено, що приступати до використання ставка без державної реєстрації договору оренди забороняється.
У подальшому на виконання вказаного вище розпорядження 27.01.2003 Синельниківською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець, перший позивач у даній справі) та ОСОБА_1 (далі - орендар, відповідач у даній справі) укладено договір оренди земель водного фонду № 124 (далі - договір).
Відповідно до Розділу 1 договору в оренду передаються землі водного фонду загальною площею 40,46 га, у тому числі: водне дзеркало 32,7 га, прибережна смуга 7,76 га.
Землі водного фонду передаються в оренду за актом прийомки-передачі, який оформлюється не пізніше семи днів з моменту набуття чинності даного договору.
У Розділі 2 договору визначені його умови. Так, згідно з пунктом 2.1. землі водного фонду передаються в оренду з метою риборозведення.
У пункті 2.2. сторонами узгоджено, що договір укладається на термін 5 років, починаючи з дати його державної реєстрації.
Відповідно до пункту 2.4. договору у разі його припинення або розірвання орендар зобов`язаний повернути орендодавцю землі водного фонду у стані, не гіршому у порівнянні з тим, в якому він їх одержав.
У пункті 3.1. договору узгоджено, що орендодавець, зокрема, має право вимагати від орендаря використання земель водного фонду у відповідності до мети, визначеної у договорі: забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного, природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання земель водного фонду.
Орендар, в свою чергу, відповідно до пункту 3.2. договору зобов`язаний, зокрема, використовувати орендовані землі водного фонду відповідно до мети, взначеної у пункті 2, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного, водного кодексу і екологічного законодавства, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання земель водного фонду; облаштовувати місця масового відпочинку громадян, у тому числі малими архітектурними формами. В обов`язки орендаря також входить, зокрема, збереження глибини ставка не менше одного метра, створення нових та збереження існуючих лісонасаджень шириною не менше 9 метрів; наведення та підтримування належного санітарного стану на закріпленій території; встановлення навколо земель водного фонду межових знаків встановленої форми; визначення місць відпочинку громадян; визначення місць водопою худоби тощо.
Відповідно до Розділу 4 договору зміна його умов можлива за взаємною згодою сторін, договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання. Підставою для розірвання договору є, зокрема, вимога однієї із сторін у випадку невиконання іншою стороною обов`язків, передбачених договором. У разі припинення або розірвання договору орендар має забезпечити виконання умов повернення земель водного фонду, визначених у п. 2.4. цього договору.
Договір набуває чинності після його підписання сторонами, посвідчення та державної реєстрації згідно встановленого законодавством порядку (Розділ 8).
Договір зареєстровано у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі по Гірківській сільській раді Синельниківського району, про що відділом земельних ресурсів Синельниківської райдержадміністрації вчинено запис 30.01.2003 № 246.
Договір посвідчено Гірківським сільським головою Андрейчиковою Т.М.
Відповідно до пунктів 1, 2 акту приймання-передачі земель водного фонду по договору оренди № 124 орендодавець надав, а орендар прийняв у платне використання, в оренду землі водного фонду загальною площею 40,66 га. Орендар прийняв у платне використання, в оренду землі водного фонду від орендаря у стані придатному для вказаної у договорі мети використання.
26.01.2006 сторонами укладено угоду про зміну і доповнення до договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003, якою, зокрема доповнено пункт 3.2. договору таким текстом: "постійно здійснювати роботи по знищенню бур`янів на орендованій земельній ділянці, а також недопущенню складування сміття та інших відходів, що приводять до погіршення стану земельної ділянки або впливає на екологічний стан навколишнього середовища", доповнено пункт 3 Розділу 4: "Підставою для розірвання договору є: несплата орендної плати орендарем на протязі поточного року, або при наявності бур`янів на орендованій земельній ділянці, а також при складуванні сміття та інших відходів, що приводять до погіршення стану земельної ділянки та впливають на екологічний стан навколишнього середовища...".
У вказаній угоді також зазначено про те, що орендар зобов`язаний укласти договір оренди водного об`єкту загальнодержавного значення.
01.02.2006 розпорядженням голови Синельниківської районної державної адміністрації № 64-р06 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 30.09.02 № 626-р "Про надання земель водного фонду (ставка) в оренду громадянці ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб на території Гірківської сільської ради" внесено зміни до п. 2 розпорядження голови райдержадміністрації від 30.09.02 № 626-р "Про надання земель водного фонду (ставка) в оренду громадянці ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб на території Гірківської сільської ради" зі змінами та доповненнями від 22.01.03 № 42р та продовжено термін використання земель водного фонду на 25 років, зобов`язано громадянку ОСОБА_1 внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30.01.03 за № 246, укладеним з районною державною адміністрацією.
10.02.2006 сторонами укладено угоду про зміну і доповнення до договору № 246 оренди земель водного фонду, якою останніми визначено, зокрема, що договір укладається терміном на 25 років, починаючи з моменту його державної реєстрації.
У період з 16.02.2021 по 01.03.2021 Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) проведено перевірку дотримання громадянкою ОСОБА_1 (у її присутності) вимог природоохоронного законодавства України щодо користування землями водного фонду (земельні ділянки з кадастровими номерами: 1224881300:01:400:9001, 1224881300:01:402:9001, 1224881300:01:403:9001, 1224881300:01:404:9001) на території Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області відповідно до колективного звернення мешканців с. Гірки Синельниківського району та громади Гірківського Старостинського округу Синельниківського району Дніпропетровської області від 02.02.2021 № КО-16/-21, за результатами якої складено відповідний акт.
В ході проведення перевірки обстежено водні об?єкти (землі водного фонду з кадастровими номерами: 1224881300:01:400:9001, 1224881300:01 :402:9001, 1224881300:01:403:9001, 1224881300:01:404:9001) та гідротехнічні споруди, які знаходяться на території Гірківського Старостинського округу Славгородської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області.
При обстеженні було встановлено, що межові знаки земельних ділянок водного фонду, наданих гр. ОСОБА_1 в користування, відсутні. Проекти прибережних захисних смуг та водоохоронної зони не розроблено, межі прибережних захисних смуг та водоохоронних зон з метою забезпечення режиму обмеженої господарської діяльності на момент перевірки не встановлено, що є порушенням вимог статей 87, 88 Водного кодексу Україти, статей 58, 60, 61 Земельного кодексу України.
У зв?язку зі складною конфігурацією земельних ділянок водного фонду та відсутності межових знаків земельних ділянок, достовірно встановити фактичну площу земель водного фонду, які використовує ОСОБА_1 , можливо після проведення землевпорядних робіт.
Договір водного об?єкту громадянкою ОСОБА_1 не укладено, а договір оренди земель водного фонду, укладений гр. ОСОБА_1 з Синельниківською райдержадміністрацією у 2003 році, не відповідає типовій формі, визначеній Постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 2013 р. № 420, яка передбачає оренду водного об?єкту у комплексі із земельною ділянкою, визначає умови використання водного об?єкту та зобов?язання щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об?єкта, експлуатації водосховища відповідно до встановленого режиму роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами, що є порушенням вимог статей 44, 51 Водного кодексу України, статті 14 Закону України "Про аквакультуру".
В ході перевірки встановлено, що громадянкою ОСОБА_1 не сплачується орендна плата за користування орендованими водними об?єктами, розмір якої визначається в договорі оренди відповідно до "Методики визначення розміру плати за надані в оренду водні об?єкти", затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013 № 236, що є порушенням вимог статей 44, 51 Водного кодексу України.
За візуальним оглядом ставків держінспекторами було встановлено, що місця масового відпочинку громадян, в тому числі малими архітектурними формами, не облаштовані; межові знаки навколо земель водного фонду встановленої форми, відсутні; місця відпочинку громадян та місця водопою худоби - не визначено; ставки частково поросли очеретом по периметру водойм, водне дзеркало русла ставку № 1 (17,0004 га) на р. Нижня Терса в межах села Гірки поросло очеретом. Крім того, спуск води не погоджено з органами Держводагенства, договір оренди водного об?єкту не укладено, що свідчить про порушення ст. 44, 51, 68, 87 Водного кодексу України, ст. 14 Закону України "Про аквакультуру", умов договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003 р.
Режим експлуатації водних об?єктів та експлуатації гідротехнічних споруд не розроблено та не узгоджено, що є порушенням ст. 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 39 Закону України «Про тваринний світ», ст. 51, 76 Водного кодексу України, ст. 14 Закону України "Про аквакультуру".
На розгляд надано Акт від 29.08.2018 року про виконання робіт з випуску водних живих ресурсів. Відповідно до акту гр. ОСОБА_3 в присутності представника ПрАТ "ПЕТРИКІВСЬКИЙ РИБГОСП" та представника сільської ради с. Гірки Рильської Н.В виконали роботи по випущення водних живих ресурсів в обсязі, а саме амур білий 960 кг та товстолобик 180 кг.
В ході перевірки звітність № 1-риба "Звіт про добування водних біоресурсів" або будь-яка інша документація, що підтверджує обсяги добування водних біоресурсів, первинна облікова документація по вирощуванню аквакультури, що ведеться для заповнення звітньої інформації щодо обсягів виробництва продукції аквакультури (акти зарибнення; документи про придбання риби; ветеринарне свідоцтво, тощо) на розгляд не надано, що є порушенням ст. 202 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 8, 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Оцінка впливу на довкілля в результаті експлуатації водного об?єкту для потреб аквакультури з метою визначення способів здійснення аквакультури, що не допускають заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, зменшення запасів водних біоресурсів, їх кількісного та якісного складу у водних об?єктах (їх частинах), підприємством не проведена, висновок з оцінки впливу на довкілля відсутній, що є порушенням ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", ст. 5 Закону України "Про аквакультуру".
В ході проведення перевірки встановлено, що гр. ОСОБА_1 здійснює діяльність із вселення гідробіонтів (риби) у водний об?єкт з метою їх вирощування та забезпечення збільшення обсягів продукції аквакультури.
Гр. ОСОБА_1 не проведено науково-біологічного обґрунтування мети, умов та доцільності вселення об`єктів аквакультури, що є порушенням ст.ст. 5, 19 Закону України "Проаквакультуру", ст. 39 Закону України "Про тваринний світ".
Під час проведення перевірки гр. ОСОБА_1 не забезпечено надання інформації про спосіб добування (вилову) водних біоресурсів із середовища їх перебування, наявність плавзасобів, інформацію про відтворення водних біоресурсів, не надано інформації щодо влаштування місця тимчасового зберігання та реалізації риби, чим вчинено перешкоди для виконання обов?язків покладених на посадових осіб, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, що є порушеним ст. 202 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовиша», ст.ст. 8, 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контроло) у сфері господарської діяльності», ст. 23 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальсто та охорону водних біоресурсів".
Під час обстеження земель водного фонду було встановлено, що ставки частково поросли очеретом по периметру водойм, водне дзеркало русла ставку № 1 поросло очеретом, на момент перевірки здійснюваввої скид поверхневої води зі ставка № 1 (площею 17,0004 га) в межах села Гірки. Скид поверхневої води з інших ставків не було зафіксовано.
Дозвіл на спеціальне водокористування на скидання води зі ставків відсутній, що є порушенням вимог статей 25, 44, 48, 49 Водного кодексу України, ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», умов договору оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003 р. Дозвіл на спеціальне водокористування для рибогосподарських потреб (у тому числі для цілей аквакультури) відсутній, що є порушенням ст. 44, 48, 51,68, 87 Водного кодексу України, ст. 17 Закону України "Про тваринний світ". В ході перевірки встановлено, що статистична звітність за формою 2ТП-водгосп, податкова декларація рентної плати за спеціальне користування водними ресурсами для потреб рибництва не складаються, що є порушенням вимог статей 25, 30, 44, 48, 49 Водного кодексу України, ст. 202, 24, 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
Також в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України зазначено про те, що надано водогосподарські паспорти водних об`єктів, в яких відсутня інформація щодо наявності проекту будівництва та експлуатації водосховищ, наявності правил експлуатації та режиму роботи водних об`єктів, обсягів втрат воду, у тому числі втрати води на фільтрацію та випаровування.
Паспорти водосховищ розроблено у 2001 році, з того часу перегляд та коригування даних паспорту, погоджені з Державним агентством водних ресурсів України, не здійснювалися, що є порушенням ст. 51 Водного кодексу України, ст. 14 Закону України "Про аквакультуру".
Таким чином. розроблені в 2001 році водогосподарські паспорти, не відповідають затвердженій формі паспорту відповідно до вимог чинного законодавства, що є порушенням ст. 51 Водного кодексу України.
Документи на право користування гідротехнічними спорудами та проектна документація з матеріалами ОВНС, погоджена згідно вимог чинного законодавства, щодо облаштування та експлуатації гідротехнічних споруд з урахуванням вимог охорони тваринного світу, відсутні, режим експлуатації ставків не розроблено та не узгоджено, що є порушенням ст. 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. ст. 3, 17 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", ст. 39 Закону України «Про тваринний світ», ст. 51 Водного кодексу України, ст. 14 Закону України "Про аквакультуру".
В ході проведення перевірки встановлено, що в результаті експлуатації ставків та здійснення господарської діяльності по вилову риби утворюються відходи. Громадянкою ОСОБА_1 не надано інформацію щодо засобів вилову риби, наявності плавзасобів, не надано інформацію щодо влаштування місць тимчасового зберігання та реалізації риби.
Інформація щодо кількості та видів відходів, які утворились протягом 2017-2020 років, а також щодо подальшого поводження з ними в ході перевірки не надана, облік відходів не ведеться. Договори щодо передачі відходів, які утворюються при здійсненні господарської діяльності підприємства, для подальшого видалення чи утилізації зі спеціалізованими організаціями та підтверджуючі документи щодо своєчасної передачі відходів в повному обсязі (акти виконаних робіт) в ході проведення перевірки не надані.
Вищезазначене є порушенням вимог ст. 15, 32, 33 Закону України "Про відходи", статей 202 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статей 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Під час виїзду 16.02.2021 року відібрана проба поверхневих вод на скиді із ставка № 1 (17,0004 га) на р. Нижня Терса в межах села Гірки, Синельниківський район, Дніпропетровська область (Акт відбору проб води № 1-21-3 від 16.02.2021 р.).
За результатами інструментального контролю встановлено перевищення нормативів ГДК для водойм господарсько-побутового призначення по вмісту сухого залишку, хлоридів. сульфатів. Результати інструментально-лабораторного контролю у відібраних пробах води наведені у Протоколі вимірювань показників складу та властивостей води № 1 від 24.02.2021 року.
Приписом Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) № 31/25-4.2-7/21 від 09.03.2021 зобов`язано громадянку ОСОБА_1 усунути виявлені порушення.
Вказаний припис в судовому порядку не визнано протиправним та не скасовано, у зв`язку з чим останній є чинним та обов`язковим до виконання.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до частини 1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно зі статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Положеннями статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
У договорі оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом також зазначаються:
- розмір орендної плати за водний об`єкт;
- об`єм та площа водного об`єкта (водного простору), у тому числі рибогосподарської технологічної водойми;
- перелік гідротехнічних споруд, лінійних споруд, мостових переходів, а також інших об`єктів інфраструктури, розташованих на земельній ділянці (за наявності), їх характеристики та стан;
- зобов`язання орендаря щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об`єкта, експлуатації водосховищ і ставків відповідно до встановлених в установленому порядку режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами та права спеціального водокористування.
Невід`ємною складовою договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом є паспорт водного об`єкта.
Відповідно до статті 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди.
Як вже було зазначено вище, у спірному договорі оренди встановлено, що землі водного фонду передаються в оренду з метою риборозведення.
У статті 25 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендар земельної ділянки зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди; виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, водного фонду; у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору відповідному податковому органу, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також відповідному територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства; у разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом використовувати водний об`єкт відповідно до вимог водного законодавства України.
Орендар земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом зобов`язаний не створювати перешкод у здійсненні права загального водокористування (крім випадків, визначених законом) та у здійсненні спеціального водокористування відповідно до виданих дозволів.
Відповідно до пункту "а" частини першої статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Статтею 35 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.
Стаття 141 Земельного кодексу України визначає підстави припинення права користування земельною ділянкою. Так, підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Стаття 31 Закону України "Про оренду землі" визначає, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Відповідно до пункту 2 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані використовувати воду (водні об`єкти) відповідно до цілей та умов їх надання.
Водокористувачі, яким надано в користування рибогосподарські водні об`єкти (їх частини), зобов`язані здійснювати заходи, що забезпечують поліпшення екологічного стану водних об`єктів і умов відтворення рибних запасів, а також утримувати в належному санітарному стані прибережні захисні смуги в місцях вилову рибу (стаття 68 Водного кодексу України).
Відповідно до статті 95 Водного кодексу України води (водні об`єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров`ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об`єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди водам (водним об`єктам), може бути припинена за рішенням суду.
Згідно з абзацом 11 статті 51 Водного кодексу України заборона загального водокористування водними об`єктами, наданими в користування на умовах оренди, та їх нецільове використання є підставою для розірвання договору оренди.
Статтею 110 Водного кодексу України визначено, що порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
Таким чином, наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що ОСОБА_1 порушено істотні умови договору щодо цільового використання спірної земельної ділянки, що є підставою для його дострокового розірвання
Крім того, за приписами частин 1, 2 статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Згідно із пунктом 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Відповідно до частини 1 статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно із статтею 77 Господарського процесуального кодексу України допустимість доказів полягає у тому, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Вказані норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якою судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
ОСОБА_1 не надано доказів, які б свідчили про те, що остання здійснювала користування водним об`єктом на підставі відповідного дозволу.
Таким чином, відповідачем протягом дії договору оренди земель водного фонду використовувалась спірна земельна ділянка з порушенням вимог Водного кодексу України, зокрема, без наявності дозволу на спеціальне водокористування.
У постанові Верховного Суду від 31.10.2018 у справі № 902/760/17 викладено такий правовий висновок: "Орендодавець, при наданні водного об`єкта в оренду з метою здійснення рибогосподарських потреб, розраховує не лише на отримання орендної плати, але й об`єктивно заінтересований у задоволенні певного суспільного інтересу, а невиконання зобов`язання, зокрема з дотримання орендарем усіх умов договору, не забезпечує потребу ефективного використання водного об`єкта, який надавався для визначеної мети. Мета надання водного об`єкта в оренду для здійснення рибогосподарських потреб є такою, що слугує загальносуспільному інтересу. Невиконання умов спірного договору порушує принцип раціонального використання цього об`єкта. Здійснення спеціального водокористування без за наявності дозволу порушує вимоги умов договору.".
Як вказано в постанові Верховного Суду від 02.11.2022 у справі № 922/3166/20, за договором оренди землі (зобов`язанням з визначеним строком виконання (дії) обов`язку з цільового використання земельної ділянки) орендар зобов`язаний утриматись від певної дії (використовувати земельну ділянку не за цільовим призначенням), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням). Обов`язок орендаря використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням відповідно до умов договору оренди землі та вимог земельного законодавства повинен виконуватись ним безперервно, протягом усього строку дії договору оренди землі.
У частинах 1 та 2 статті 651 Цивільного кодексу України визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Стаття 611 Цивільного кодексу України передбачає різні правові наслідки порушення зобов`язання, до яких належать, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом або розірвання договору, зміна умов зобов`язання, сплата неустойки, відшкодування збитків і моральної шкоди.
Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом, саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.
Відповідна правова позиція була викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17.
Згідно з постановою Верховного Суду України від 18.09.2013 у справі № 6-92цс13 особа може бути позбавленою її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності мусить бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.
Таким чином, вищевикладене свідчить про істотні порушення орендарем умов договору оренди, у зв`язку з чим договір оренди земель водного фонду № 124 від 27.01.2003 (зі змінами та доповненнями, внесеними на підставі угод від 26.01.2006 та від 10.02.2006) підлягає розірванню достроково, з поверненням земельної ділянки в розпорядження держави.
Посилання відповідача на те, що останнім було усунуто всі порушення, встановлені фахівцями Державної екологічної інспекції Придніпровського округу, про що свідчить акт обстеження земельних ділянок від 06.07.2021 в межах відпрацювання листа Синельниківської окружної прокуратури від 18.06.2021, не заслуговують на увагу з огляду на таке.
Так, при істотному порушенні умов договору оренди землі, а саме нецільовому використанню земельної ділянки, для дострокового його розірвання за рішенням суду достатньо встановлення самого факту такого істотного порушення, а подальше його усунення не позбавляє орендодавця права вимагати розірвання договору у зв`язку із невиконанням його умов.
Зазначене вище узгоджується з правовою позицією, викладеною у постанові першої судової палати Касаційного цивільного суду Верховного суду України від 28.01.2019 у справі № 473/4413/17.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування сторін, судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.
Згідно зі статтею 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати позивача зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статями 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Розірвати договір оренди земель водного фонду № 124, укладений 27.01.2003 між Синельниківською районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04052376) та ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), зареєстрований у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі по Гірківській сільській раді Синельниківського району за № 246 від 30.01.2003 (зі змінами та доповненнями, внесеними на підставі угод від 26.01.2006 та від 10.02.2006).
Зобов`язати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) повернути Славгородській селищній раді (52580, Дніпропетровська область, смт Славгород, вул. Космонавтів, буд. 30, код ЄДРПОУ 04339630) земельні ділянки з кадастровими номерами 1224881300:01:400:9001 площею 17,1004 га, 1224881300:01:402:9001 площею 11,6 га, 1224881300:01:403:9001 площею 2,7 га, 1224881300:01:404:9001 площею 1,3 га, шляхом підписання акту приймання-передачі.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 38, код ЄДРПОУ 02909938) 4 540,00 грн. - судового збору.
Загальна сума, що підлягає до стягнення, складає 4 540,00 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повне рішення складено 24.05.2024.
Суддя І.Ф. Мельниченко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119260323 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні