Рішення
від 24.05.2024 по справі 280/3113/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

24 травня 2024 року Справа № 280/3113/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя (69006, м. Запоріжжя, вул. Фанатська, 14, ЄДРПОУ 0290997324) до Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69107, ЄДРПОУ 35258283), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 43215946, вул. Зелінського, 3, м. Запоріжжя, 69001), Запорізька міська рада (код ЄДРПОУ 04053915, пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105) та Запорізький навчально - виховний комплекс ІІ-ІІІ ступенів № 82 з виробничим навчання Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 25218680, вул. Істоміна , 16, м. Запоріжжя, 69089) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя (далі позивач) до Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (далі відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (далі третя особа 1), Запорізька міська рада (далі третя особа - 2) та Запорізький навчально - виховний комплекс ІІ-ІІІ ступенів № 82 з виробничим навчання Запорізької міської ради (далі третя особа 3 ), в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації в частині незабезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Будинок школи для хлопчиків, розташований по вул. Істоміна, 16 у м. Запоріжжі, яка б відповідала вимогам Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, та не направлення подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- зобов`язати Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Будинок школи для хлопчиків, розташований по вул. Істоміна, 16 у м. Запоріжжі, яка повинна відповідати Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, та направити подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у тривалому незабезпеченні складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Будинок школи для хлопчиків та як наслідок - не направленні до Міністерства подання про внесення його до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. З огляду на вказане позов задовольнити.

Ухвалою суду від 15 квітня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Також, вказаною ухвалою судді для участі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, залучено - Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 43215946, вул. Зелінського, 3, м. Запоріжжя, 69001), Запорізьку міську раду (код ЄДРПОУ 04053915, пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105) та Запорізький навчально - виховний комплекс ІІ-ІІІ ступенів № 82 з виробничим навчання Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 25218680, вул. Істоміна , 16, м. Запоріжжя, 69089).

26 квітня 2024 року представником відповідача до суду через особистий кабінет в підсистемі «Електронний суд» подано відзив на позовну заяву, який містить заперечення проти задоволення позову з огляду на наступне. Об`єкт культурної спадщини Будинок школи для хлопчиків, розташований по вул. Істоміна, 16, у м. Запоріжжя має статус щойно виявленого об`єкту культурної спадщини та підлягає захисту від загрози знищення, руйнування або пошкодження, що входить до компетенції органів місцевого самоврядування в особі їх виконавчих органів, в даному випадку Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради, яке в даній справі є третьою особою, а не відповідача. З огляду на вказане просить відмовити у задоволенні позову.

Окрім того, 26 квітня 2024 року від представника відповідача на адресу суду надійшло клопотання про заміну неналежного відповідача з «Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 35258283, пр. Соборний,164, м. Запоріжжя, 69107)» на належного відповідача «Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 43215946)».

Представником позивача та представником третьої особи - Відділом охорони культурної спадщини Запорізької міської ради до суду подано заперечення проти задоволення клопотання про заміну неналежного відповідача.

29 квітня 2023 року представником Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради до суду через особистий кабінет в підсистемі «Електронний суд» подано пояснення, в яких останній погоджується із доводами прокуратури щодо допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо незабезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Будинок школи для хлопчиків. Позов просить задовольнити.

30 квітня 2024 року позивачем до суду через особистий кабінет в підсистемі «Електронний суд» подано відповідь на відзив у якій вказано про те, що на Будинок школи для хлопчиків, як щойно виявлений об`єкт культурної спадщини, з 2013 року (понад 3 роки) облікова документація не складена. Управління не забезпечило її вчасного складання. Крім того, Управлінням не надано жодного доказу того, що протягом 10 років, вони якось намагались забезпечити складання такої документації.

Акцентує увагу суду на тому, що відповідач здійснює помилкове тлумачення норм Порядку №158 та Закону України «Про охорону культурної спадщини» намагаючись уникнути відповідальності за свою бездіяльність та перекласти свої обов`язки на Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради.

Ухвалою суду від 02 травня 2024 року у задоволенні клопотання представника відповідача про заміну неналежного відповідача з «Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 35258283, пр. Соборний,164, м. Запоріжжя, 69107)» на належного відповідача «Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 43215946)» відмовлено.

На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.

Наказом Управління містобудування та архітектури від 28 листопада 2013 року №49-О об`єкт нерухомості, а саме: Будинок школи для хлопчиків, розташований по вул. Істоміна, 16 ум. Запоріжжя (далі - Будинок), включено до переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування м. Запоріжжя (далі - Перелік).

Розпорядженням Запорізької обласної військової адміністрації від 15 травня 2023 року № 236, на підставі Положення про Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28 травня 2021 року № 370, наказу Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28 листопада 2013 року №49-о, листа Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради від 11 квітня 2023 року № 043/01-41, затверджено новий перелік об`єктів культурної спадщини Запорізької області, до якого також включено Будинок школи для хлопчиків.

Згідно даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником усієї нерухомості, розташованої по вул. Істоміна, 16, належить територіальній громаді м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915).

За вказаною адресою зареєстровано:

-будівля учбового комплексу літ. Б, інв. № 10310013, загальною площею 414, 3 кв. м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1385481923101);

-будівля учбового комплексу літ. А., А1, А2, інв. №10310012, загальною площею 627,9 кв. м, (реєстраційний номер 1385189423101);

-будівля складу літ. Г., інв. № 10310015, загальною площею 147,6 кв. м (реєстраційний номер: 1385426023101);

-будівля вбиральні літ. Ж, інв. № 10310016, загальною площею 3,1 кв. м (реєстраційний номер: 1385189123101);

-будівля гаражного боксу літ. В, інв. № 10310014, загальною площею 262,4 кв. м. (реєстраційний номер 1385165523101).

Вказані об`єкти нерухомого майна на підставі рішення Запорізької міської ради від 21 квітня 2011 року № 188/26, наказу Територіального відділу освіти Дніпровського району Департаменту освіти та науки Запорізької міської ради від 30 грудня 2016 року № 883, перебувають в оперативному управлінні Запорізького навчально - виховного комплексу ІІ-ІІІ ступенів № 82 з виробничим навчанням Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 25218680 (далі - ЗНВ № 82 ЗМР).

Шляхом порівняння схематичних планів об`єкта культурної спадщини, розміщених у обліковій документації «Будинку школи для хлопчиків» від 2007 року, та плану земельної ділянки, розміщеного у Технічному паспорті споруд, розміщених по вул. Істоміна, 16 від 11 квітня 2011 року, позивачем установлено наступне.

Будинок школи для хлопчиків, як щойно виявлений об`єкт культурної спадщини, складається з двох будівель:

-будівля учбового комплексу літ. Б, інв. № 10310013, загальною площею 414,3 кв. м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1385481923101);

-будівля учбового комплексу літ. А., А1, А2, інв. №10310012, загальною площею 627,9 кв. м, (реєстраційний номер 1385189423101).

На вказаний об`єкт органами охорони культурної спадщини не забезпечено виготовлення паспорту та іншої облікової документації згідно з вимогами Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501.

Станом на дату звернення позивачем до суду із позовом вищевказаний щойно виявлений об`єкт культурної спадщини не занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Не погодившись із бездіяльністю відповідача в частині невжиття заходів щодо складення облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини позивач звернувся до суду із позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до положень Закону України Про прокуратуру прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.

У рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року у справі №1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia (суд знає закони) під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також покликалась на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, згідно із яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема зазначив, що за змістом частини третьої статті 23 Закону №1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.

Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Положеннями частин 4, 5 статті 54 Конституції України встановлено, що культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Положеннями абзацу 2 статі 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» від 08 червня 2000 року № 1805-III (далі Закон № 1805-ІІІ) передбачено, що об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно- антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.

Абзацом 6 статті 1 Закону 1805-ІІІ передбачено, що охорона культурної спадщини система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про охорону культурної спадщини» за видами об`єкти культурної спадщини поділяються, зокрема, на: об`єкти архітектури - окремі будівлі, архітектурні споруди, що повністю або частково збереглися в автентичному стані і характеризуються відзнаками певної культури, епохи, певних стилів, традицій, будівельних технологій або є творами відомих авторів та об`єкти містобудування - історично сформовані центри населених місць, вулиці, квартали, площі, комплекси (ансамблі) із збереженою планувальною і просторовою структурою та історичною забудовою, у тому числі поєднаною з ландшафтом, залишки давнього розпланування та забудови, що є носіями певних містобудівних ідей.

Згідно з вищевказаною нормами та Переліком об`єктів культурної спадщини Будинок школи для хлопчиків віднесено до об`єктів архітектури та містобудування.

Відповідно до статті 13 Закону 1805-ІІІ об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.

З системного аналізу вищезазначених положень вбачається, що кожен нерухомий об`єкт культурної спадщини має бути занесений до Реєстру. Однак, такому занесенню передують відповідні етапи та певна робота спеціально уповноважених органів культурної спадщини, повноваження яких чітко регламентовані законодавством у вказаній сфері.

Так, частиною 2 статті 14 Закону 1805-ІІІ встановлено, що об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки, вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини (далі - Перелік) і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.

Судом встановлено, що Будинок школи для хлопчиків ще у 2013 році набув статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, тобто з дня його внесення до Переліку.

Вказаний статус вищезазначеного об`єкта нерухомості також підтверджений оновленим Переліком об`єктів культурної спадщини на підставі Розпорядження Запорізької обласної військової адміністрації від 15 травня 2023 року № 236.

В той же час, у якості пам`ятки культурної спадщини місцевого значення вищезазначений об`єкт нерухомості станом на дату звернення до суду із позовом у Реєстрі не зареєстровано. Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Частиною 1 статті 3 Закону 1805-ІІІ державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.

Так, до спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належить: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; -виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Частиною 4 статті 3 Закону 1805-ІІІ передбачено, що обласні державні адміністрації підзвітні і підконтрольні відповідним органам виконавчої влади та центральним органам виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини в межах, передбачених законом.

Згідно частин 5, 7 статті 3 Закону 1805-ІІІ виконавчий орган сільської, селищної, міської ради з питань, передбачених підпунктом 5 пункту "б" частини першої статті 31 і підпунктом 10 пункту "б" статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.

Рішення (розпорядження, дозволи, приписи, постанови) центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини, прийняті в межах його компетенції, є обов`язковими для виконання органами охорони культурної спадщини.

З вищевикладеного вбачається, що спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини поділяються на ланки, які мають ієрархічну підпорядкованість, за якою нижня ланка підконтрольна і підзвітна вищий за неї ланці.

Таким чином, існує система взаємопідпорядкування органів охорони культурної спадщини, з виокремленням повноважень, кожен з яких відповідає за вчинення конкретних дій на певних етапах, результатом яких є внесення об`єкта культурної спадщини місцевого значення до Реєстру.

З урахуванням положень частини 1 статті 14 Закону 1805-ІІІ занесення пам`ятки місцевого значення, зокрема, розглядуваний Будинок, до Реєстру провадяться рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини.

Згідно з пунктом 1 Положення про Міністерство культури та інформаційної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2019 року № 885, Міністерство культури та інформаційної політики України (Міністерство) є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах відновлення та збереження національної пам`яті, мистецтв, охорони культурної спадщини, музейної справи, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей.

Отже, центральним органом виконавчої влади, відповідальним за занесення пам`ятки місцевого значення до Реєстру та визначеним у статті 14 Закону 1805-ІІІ, є Міністерство.

Відповідно до статті 14 Закону 1805-ІІІ, подання пропозицій до Міністерства про занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України належить до повноважень відповідних органів охорони культурної спадщини.

У пункту 1 розділу ІV Порядку № 158 зазначено, що для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру Ініціатором подаються до Міністерства такі документи:

-подання, за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, засвідчене підписом керівника установи, організації, що виступає Ініціатором;

-облікова документація.

Відповідно до пункту 4 розділу І Порядку № 158 ініціаторами розгляду питань занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру за категорією пам`ятки місцевого значення (далі - Ініціатор) є уповноважений орган за категорією пам`ятки національного значення.

Пунктом 2 розділу І Порядку зазначено, в якому значені вживаються терміни у Порядку, та визначено, що уповноважений орган - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Тобто, у Запорізькій області це Запорізька обласна державна адміністрація.

Одночасно, повноваження спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини деталізовані у статтях 5, 6 Закону 1805-ІІІ.

Зокрема, у пункті 2 частини 1 статті 6 Закону 1805-ІІІ зазначено, що до повноважень органів охорони культурної спадщини обласних державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить подання пропозицій центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

З вищезазначеного вбачається, що звертатися до Міністерства з пропозиціями у вигляді подання разом із обліковою документацією належить до компетенції органу охорони культурної спадщини, який створено у складі такої державної адміністрації.

Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації (далі - ЗОДА) від 17 грудня 2008 року № 482 «Про уповноважений орган охорони культурної спадщини в Запорізькій області», із доповненнями, внесеними розпорядженням голови ЗОДА від 10 серпня 2009 року № 263, визначено уповноваженим органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини в Запорізькій області - в частині пам`яток архітектури та містобудування, до яких відноситься розглядуваний Будинок, Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (далі - Управління).

З огляду на вказане, направлення вищевказаного подання до Міністерства з метою включення щойно виявленого об`єкта культурної спадщини Будинку школи для хлопчиків чинним станом на дату виникнення спірних правовідносин покладено саме на Управління.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону 1805-ІІІ первинною ланкою у вищевказаній системі внесення об`єкта культурної спадщини місцевого значення до Реєстру є виконавчий орган міської ради відповідно до його компетенції у сфері охорони культурної спадщини.

У пункті 2 частини 2 статті 6 Закону 1805-ІІІ зазначено, що виконавчий орган міської ради подає пропозиції до органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи рад - органи, які створюються радами для здійснення виконавчих функцій, повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Частиною 1 статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Так, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради був зареєстрований 06 вересня 2019 року.

Відповідно до Положення про Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради, затвердженого рішенням міської ради № 33 від 30 вересня 2020 року (далі -Положення № 33), Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради є виконавчим органом Запорізької міської ради. Відділ підзвітний та підконтрольний міській раді, виконавчому комітету міської ради та міському голові, здійснює державне управління у сфері охорони культурної спадщини на території міста Запоріжжя у межах компетенції, визначеної законодавством України (пункт 1.1.).

Згідно із пункту 1.2. Положення Відділ є спеціально уповноваженим органом охорони культурної спадщини. Відділ утворено відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини».

Відділ у своїй діяльності керується, крім іншого, наказами Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації(пункт 1.3.).

Метою діяльності Відділу відповідно до пункту 2.1. Положення № 33 є забезпечення реалізації державної політики у сфері обліку, дослідження, консервації, музеєфікації, пристосування, реабілітації, ремонту, реставрації та охорони об`єктів культурної спадщини.

Окрім цього, розділом 3 Положення № 33 визначені функції Відділу, серед яких зокрема забезпечення виконання на території м. Запоріжжя Законів України «Про охорону культурної спадщини», «Про охорону археологічної спадщини», інших нормативно -правових актів про охорону культурної спадщини (пункт 3.1.1).

У пункті 3.2. Положення № 33 також зазначено, що Відділ подає пропозиції до органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до нього.

З вищевикладеного вбачається, що саме Відділ є одним зі спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та первинною ланкою у процедурі внесення Будинок як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України як пам`ятки архітектури місцевого значення, завданням якого є підготовка та внесення відповідних пропозицій про це Управлінню.

Отже, спеціально уповноваженими органами охорони культурної спадщини, від яких залежить внесення Будинку до Реєстру, є наступні органи, перелічені від нижчого до вищого рівня:

- Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (вносить пропозиції);

- Управлінням містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (подає подання);

- Міністерство культури та інформаційної політики України (вносить об`єкти до Реєстру).

Так, у частині 3 розділу І Порядку № 158 зазначено, що система обліку об`єктів культурної спадщини включає комплекс заходів із:

- взяття на облік об`єкта культурної спадщини,

- оформлення облікової документації,

- занесення чи не занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що перший з указаних етапів - взяття об`єкта на облік, відбувся.

Пунктом 2 частини 2 статті 6 Закону 1805-ІІІ передбачено, що пропозиції про внесення взятого на облік щойно виявленого об`єкта культурної спадщини до Реєстру подаються Відділом (органом охорони культурної спадщини нижчого рівня) до Управління (органу охорони культурної спадщини вищого рівня).

Таким чином, Відділ охорони культурної спадщини спочатку повинен подати пропозиції Управлінню про занесення Будинок до Реєстру (законодавство не передбачає чіткої форми зазначених пропозицій).

22 березня 2024 року Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради листом № 361/01-41, керуючись пунктом 2 частини 2 статті 6 Закону 1805-ІІІ , направив до Управління пропозиції про занесення Будинку школи для хлопчиків по вул. Істоміна, 16 у м. Запоріжжя до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, чим виконав вимоги законодавства щодо надіслання таких пропозицій.

У відповідності до положень Закону 1805-ІІІ, Порядку № 158 після отримання пропозиції від Відділу на Управління законодавством покладено обов`язок подати своє подання до Міністерства про занесення зазначеного щойно виявленого об`єкта культурної спадщини до Реєстру.

З урахуванням положень частини 1 розділу ІV Порядку № 158 Управління направляє до Міністерства подання про занесення Будинку школи для хлопчиків до Реєстру обов`язково разом з обліковою документацію на вказаний об`єкт, яка повинна відповідати чинному пам`яткоохоронному законодавству.

При цьому, згідно листа Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради від 17 січня 2024 року № 23/01-39, копія якого міститься в матеріалах справи, в останнього наявна тільки облікова картка на оспорюваний об`єкт культурної спадщини, яка складена у 2007 році.

Вказана інформація також підтверджується листом Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 21 березня 2024 року № 0255/01-05, копія якого міститься в матеріалах справи.

В той же час, така облікова документація розроблена до введення в дію Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури від 11 березня 2013 року № 158 та за повідомленням Відділу від 17 січня 2024 року № 23/01-39 надійшла лише у 2021 році.

Водночас, пунктом 3 Наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини» (далі - Наказ № 501) передбачено, що облікова документація на щойно виявлені об`єкти, розроблена до набрання чинності цим наказом, не потребує приведенню у відповідність до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України подано на розгляд Міністерства культури України до 1 грудня 2020 року.

З вищевикладеного вбачається, що розроблена у 2007 році облікова картка на щойно виявлений об`єкта культурної спадщини втратила чинність після 01 грудня 2020 року, оскільки з поданням про його занесення до Реєстру уповноважений орган охорони культурної спадщини не звернувся.

З огляду на вказане, вищезазначені облікові документи наразі не можуть бути використанні Управлінням як додаток до подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, оскільки підлягають обов`язковому приведенню у відповідність до вимог чинного Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158.

Доказів протилежного відповідачем до суду не надано.

Водночас, відповідно до пункту 10 Розділу ІІ Порядку № 158 саме на уповноважений орган (Управління) покладається обов`язок забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини у строк, що не перевищує трьох років з дати занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку.

З цією метою Управління має низку повноважень, які воно може використати для виконання законодавчо закріпленого обов`язку.

Таким чином, саме відповідач мав забезпечити складання облікової документації на Будинок школи для хлопчиків ще до кінця листопада 2016 року.

З моменту взяття на облік Будинок як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини минуло понад 10 років, а попри вказані обставини та вимоги законодавства Управління до цього часу не забезпечило складання/ приведення у відповідність до Порядку облікової документації на цей об`єкт, та як наслідок, не ініціювало питання внесення його до Реєстру перед Міністерством.

Відповідачем до суду не надано доказів, що протягом 10 років, з дня включення вищезазначеного об`єкту нерухомості до переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини, відповідач вживав заходів щодо складення такої документації.

Стосовно доводів відповідача щодо наявності Програми збереження пам`яток культурної спадщини міста Запоріжжя на 2021-2024 роки, затвердженої рішенням Запорізької міської ради від 22 грудня 2023 року № 47, суд зазначає, що положеннями Програми не визначено перелік об`єктів культурної спадщини на який були закладені кошти для розроблення облікової документації для занесення об`єкту до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Таким чином, суд приходить до висновку про допущення відповідачем протиправної бездіяльності, яка полягає у тривалому незабезпеченні складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Будинок школи для хлопчиків та як наслідок - не направленні до Міністерства подання про внесення його до Реєстру.

Згідно із статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Приймаючи до уваги усе вищевикладене суд вважає, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що належить задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Позивачем не надано доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 262, КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації в частині незабезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Будинок школи для хлопчиків, розташований по вул. Істоміна, 16 у м. Запоріжжі, яка б відповідала вимогам Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, та не направлення подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Зобов`язати Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Будинок школи для хлопчиків, розташований по вул. Істоміна, 16 у м.Запоріжжі, яка повинна відповідати Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, та направити подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач Дніпровська окружна прокуратура міста Запоріжжя (69006, м. Запоріжжя, вул.Фанатська, 14, ЄДРПОУ 0290997324).

Відповідач Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69107, ЄДРПОУ 35258283).

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:

- Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 43215946, вул. Зелінського, 3, м. Запоріжжя, 69001),

- Запорізька міська рада (код ЄДРПОУ 04053915, пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105),

- Запорізький навчально - виховний комплекс ІІ-ІІІ ступенів № 82 з виробничим навчання Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 25218680, вул. Істоміна , 16, м. Запоріжжя, 69089).

Повне судове рішення складено 24 травня 2024 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119268415
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —280/3113/24

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 24.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні