Рішення
від 24.05.2024 по справі 380/5786/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 травня 2024 рокусправа № 380/5786/24Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, податкової вимоги.

в с т а н о в и в:

Господарське товариство з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (місцезнаходження: 79016, м.Львів, вул.Ярослава Мудрого, 5А/2, код ЄДРПОУ 19174441) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090), в якому просить суд:

-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 27.06.2023 №14992/13-01-04-07/19174441 на суму 54248,00 грн. повністю,

-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 27.04.2023 № 8227/13-01-04-07/19174441 на суму 1020,00грн. повністю,

- визнати протиправним та скасувати податкову вимогу від 16.08.2023 № 0011740-1302-1301 на суму 11718,46грн. повністю.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що відповідачем було проведено камеральну перевірку позивача, за результатами якої складено акт перевірки від 09.02.2023 ГУ ДПС у Львівській області. В акті зазначено, що «камеральною перевіркою встановлено невірне заповнення податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2021рік. Підприємством допущено помилки, а саме збільшення (зменшення) податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду, що уточнюється (позитивне (від`ємне) значення (рядок 19 рядок 19 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, яка уточнюється, або рядок 35 рядок 35 Податкової декларації з податку на прибуток підприємства, яка уточнюється) (переноситься до рядка 26 Податкової декларації податку на прибуток підприємства (звітної/звітної нової)) в сумі -43398 грн. Вищевказана помилка призвела до збільшення передплати з податку на прибуток за 2021рік в сумі 43398грн., чим порушено п. 137.1 ст. 137, п. 137.4 ст. 137 Податкового кодексу України. Тобто перевіркою встановлено збільшення переплати податкового зобов`язання в податковій звітності з податку на прибуток на -43398,00грн. За результатами перевірки від 09.02.2023 ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 27.06.2023 № 14992/13-01-04- 07/19174441 на суму 54248,00 грн., з яких нараховано за податковим зобов`язанням по податку на прибуток в розмірі 43398,00грн. та застосовано штрафну санкцію в розмірі 10850,00грн. (25 % від суми 43398 грн.). Також, 24.03.2023 ГУ ДПС у Львівській області було складено акт №5767/04-07/19174441 про результати камеральної перевірки Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. з питання своєчасності подання податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2022 рік. В акті зазначено, що дані камеральної перевірки свідчать про неподання підприємством податкової звітності з податку на прибуток за 2022рік. За результатами перевірки ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 27.04.2023 № 8227/13-01-04-07/19174441 на суму 1020,00 грн. Штрафна санкція застосована відповідно до п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п.120.1 ст. 120 ПК України. крім того, ГУ ДПС України виставлено податкову вимогу від 16.08.2023 №0011740-1302-1301 на суму 11718,46 грн. Однак позивач не погоджується із оскаржуваними рішеннями та просить визнати їх протиправними і скасувати, оскільки відсутні правові підстави для нарахування штрафу на підставі п. 120. ст. 120 Податкового кодексу України. Крім того зауважує, що у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні директора Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. ОСОБА_1 було прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та зараховано з 14.03.2022 до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 . 14.03.2022 у зв`язку із призовом на військову службу директором Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. було видано Накази №369 від 14.03.2022 про призупинення діяльності Товариства (простою) та по Товариству № 370 від 14.03.2022 «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації. Листом від 14.03.2022 №1504, Товариство повідомило ДПІ у Залізничному районі м. Львова про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022року до демобілізації директора. Ураховуючи ці обставини Товариство не мало умислу своєчасно не сплачувати податкові зобов`язання з податку на прибуток за 2022рік. Позивач вважає, що вказані податкові повідомлення-рішення та вимогу про сплату боргу (недоїмки) неправомірними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки не відповідають чинному законодавству та прийняті на підставі хибних висновків, до яких дійшов відповідач в ході проведення перевірки. З огляду на вищевикладене, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою від 21.03.2024 призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали подати відзив на позовну заяву.

На виконання ухвали суду представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив. Вказав, що відповідачем була проведена камеральна перевірка позивача в ході якої встановлені порушення вимог діючого законодавства. За наслідками встановлених порушень відповідачем складено акти перевірки та винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення, вимога про сплату боргу (недоїмки). Відповідач вважає податкові повідомлення-рішення та вимогу про сплату боргу (недоїмки) правомірними, та такими, що винесено відповідно до вимог діючого законодавства, у зв`язку з чим, підстави для їх скасування відсутні.

Також представник відповідача звернувся до суду із заявою про застосування до спірних правовідносин строку звернення до суду та просить залишити позовну заяву Господарське товариство з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. без розгляду, так як позивач пропустив встановлений КАС України місячний строк звернення до суду.

Ухвалою суду від 30.04.2024 суд постановив позовну заяву Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без руху та надати строк для подання до суду заяви про поновлення пропущеного строку звернення до суду та доказів, що підтверджуються поважність причин його пропуску.

Позивач подав до суду заяву про поновлення строку звернення до суду.

Ухвалою від 14.05.2024 у задоволенні заяви представника Головного управління ДПС у Львівській області про залишення позову без розгляду відмовлено, а клопотання представника Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірми «АФЕКС» Л.Т.Д. про поновлення строку звернення до суду задоволено.

Інших клопотань чи заяв по суті спору до суду не надходило, сторонами не заявлено.

Суд встановив таке.

Господарське товариство з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. зареєстроване 21.12.1992 як юридична особа.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид діяльності Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. КВЕД: Знесення; Інші роботи з завершення будівництва; Інші спеціалізовані будівельні роботи; Неспеціалізована оптова торгівля.

Директором Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. з 21.12.1992 є ОСОБА_1 .

24.02.2021 Товариством подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2021 рік, в якій визначено податок на прибуток, нарахований за результатами звітного податкового періоду, у сумі 191872,00 грн.

24.02.2022 Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України № 2102-ІХ від 24.02.2022 «Про затвердження Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому воєнний стан продовжувався Указами Президента України, затвердженими Верховною Радою і 6 лютого 2024 року Верховна Рада України підтримала продовження воєнного стану та загальної мобілізації ще на 90 днів - до 13 травня 2024 року, затвердивши своїм законом № 3564-IX Указ Президента України від 5 лютого 2024 року № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

У зв`язку із введенням воєнного стану в Україні директора Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. ОСОБА_1 було прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та зараховано з 14.03.2022 до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 , що підтверджується витягом з наказу № 12 від 14.03.2022.

14.03.2022 в зв`язку із призовом на військову службу директором Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. було видано Наказ №369 від 14.03.2022 про призупинення діяльності Товариства (простою).

Також 14.03.2022 було видано наказ по Товариству № 370 від 14.03.2022 «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації.

Листом Господарське товариство з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. від 14.03.2022 № 1504 повідомило ДПІ у Залізничному районі про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації. Лист було надіслано через ЕК ДПС 25.03.2022 та зареєстровано в ГУ ДПС у Львівській області за № 12341 дата 25.03.2022, реєстраційний індекс 12341/6.

Однак, 09.02.2023 старшим державним інспектором Львівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування ГУДПС у Львівській області ОСОБА_2 на підставі підпункту 191 пункту 19.1 статті 19. підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І та відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу II Податкового кодексу України 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями, проведено камеральну перевірку Податкової декларації з податку на прибуток Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. ЄДРПОУ: 19174411 за 2021рік.

Камеральною перевіркою встановлено невірне заповнення податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2021 рік. Підприємством допущено помилки, а саме збільшення (зменшення) податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду, що уточнюється (позитивне (від`ємне) значення (рядок 19 рядок 19 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, яка уточнюється, або рядок 35 рядок 35 Податкової декларації з податку на прибуток підприємства, яка уточнюється) (переноситься до рядка 26 Податкової декларації податку на прибуток підприємства (звітної/звітної нової)) в сумі -43398 грн.

Вищевказана помилка призвела до збільшення передплати з податку на прибуток за 2021 рік в сумі 43398,00грн., чим порушено п. 137.1 ст. 137, п. 137.4 ст. 137 Податкового кодексу України.

За наслідками вказаної перевірки Головним управлінням ДПС у Львівській області складено Акт від 09.02.2023 №2601/13-01-04-07/19174441.

На підставі зазначеного акта перевірки Головне управління ДПС у Львівській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 27.06.2023 № 14992/13-01-04- 07/19174441 на суму 54248,00грн., з яких нараховано за податковим зобов`язанням по податку на прибуток в розмірі 43398,00грн. та застосовано штрафну санкцію в розмірі 10850,00грн. (25 % від суми 43398 грн.).

24.03.2023 старшим державним інспектором Львівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування ГУДПС у Львівській області ОСОБА_3 на підставі підпункту 191 пункту 19.1 статті 19. підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І та відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу II Податкового кодексу України 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями, проведено камеральну перевірку Податкової декларації з податку на прибуток Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. ЄДРПОУ: 19174411 за 2022рік.

За наслідками вказаної перевірки Головним управлінням ДПС у Львівській області складено Акт від 24.03.2023 №5767/04-07/19174441 «Про результати камеральної перевірки Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. з питань своєчасності подання податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2022рік», у висновках якого наголошено на порушення про неподання підприємством податкової звітності з податку на прибуток за 2022рік.

На підставі зазначеного акта перевірки Головне управління ДПС у Львівській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 27.04.2023 №8227/13-01-04-07/19174441 на суму 1020,00грн. Штрафна санкція застосована відповідно до п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п.20.1 ст. 120 ПК України.

Також на виконання ст. 59 Податкового кодексу України Головне управління ДПС у Львівській області виставило Товариству податкову вимогу форми від 16.08.2023 №0011740-1302-1301 на суму 11718,46грн.

Наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 13.09.2023 № 256 Сержанта ОСОБА_1 , звільненого наказом командира в/ч НОМЕР_2 по особовому складу) від 02.09.2023 № 107-РС у відставку за підпунктом «а» (за віком у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі) п.2 ч.4 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» вважати таким, що справи та посаду здав і направлено для зарахування на військовий облік ІНФОРМАЦІЯ_1 . Після прибуття у м.Львів.

15.09.2023 ОСОБА_1 було поставлено та знято з обліку в ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Після звільнення з військової служби та прибуття у м. Львів 15.09.2023 директор ОСОБА_1 дізнався про винесене рішення про скасування реєстрації платника ПДВ ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. з 12.06.2023.

19.10.2023 не погоджуючись із вищезазначеними податковими повідомленнями-рішеннями та податковою вимогою відповідача, позивач звернувся до Державної податкової служби України зі скаргою на податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Львівській області від 27.06.2023 № 14992/13-01-04- 07/19174441 та від 27.04.2023 №8227/13-01-04-07/19174441, відповідно до якої позивач просив задовольнити скаргу шляхом скасування зазначених ППР.

Однак рішенням ДПС України від 08.11.2023 №33459/6/990006030106 скаргузалишено без розгляду і повернуто заявнику. Підставою для відмови стало порушення строку звернення із скаргою в адміністративному порядку.

Позивач вважає, що вищевказані податкові повідомлення-рішення та вимога про сплату боргу (недоїмки) є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, що і стало підставою для звернення із даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

В силу обов`язків, закріплених у ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до вимог статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Пунктом 31.1 ст. 31 ПК України передбачено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Згідно з п. 38.1 ст. 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) па користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (підпункт 46.1 статті 46 ПК України).

Податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя) (підпункт 49.18.2 пункту 49.18 статті 49 ПК України).

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022 (далі - Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо сплати податків.

Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27.05.2022 припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Водночас, Законом України від 12.05.2022 за №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.

Згідно з підпунктом 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).

29.07.2022 Наказом Міністерства фінансів України №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).

Згідно з п. 1, п. 2 розділу І Порядку №225 цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку №225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку №225 встановлено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

З аналізу зазначених норм права видно, що у разі подання заяви, в якій конкретно визначено підстави неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, саме контролюючий орган зобов`язаний встановити наявність чи відсутність причинно-наслідкового зв`язку між обставинами, які унеможливлюють виконання платником податкових обов`язків, що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації та можливістю виконувати свої податкові обов`язки.

Згідно з приписами чинного законодавства платник податків звільняється від обов`язку сплати податків у встановлені строки, в тому числі з податку на прибуток підприємств, тільки у разі прийняття контролюючим органом рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

У зв`язку із введенням воєнного стану в Україні директора Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. ОСОБА_1 було прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та зараховано з 14.03.2022 до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 , що підтверджується витягом з наказу № 12 від 14.03.2022.

14.03.2022 в зв`язку із призовом на військову службу директором Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. було видано Наказ №369 від 14.03.2022 про призупинення діяльності Товариства (простою).

Також 14.03.2022 було видано наказ по Товариству № 370 від 14.03.2022 «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації.

Листом від 14.03.2022 № 1504 Господарським товариством з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. було повідомлено ДПІ у Залізничному районі про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації.

Лист було надіслано через ЕК ДПС 25.03.2022 та зареєстровано в ГУ ДПС у Львівській області за № 12341 дата 25.03.2022, реєстраційний індекс 12341/6.

Таким чином, позивач, будучи призваним на військову службу у зв`язку із мобілізацією 14.03.2022, тобто до набрання чиності Законом №2260 та Порядком №225, вчинив всі можливі дії, щоб повідомити орган податкової служби про неможливість виконання обов`язку, передбаченого щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу.

В цій ситуації, за відсутності правового регулювання відповідних правових відносин, директор підприємства обрав єдино можливу поведінку, яка зважаючи на ситуацію в державі, не може вважатися неправомірною. Суд наголошує і зважає на те, що позивач був мобілізований, це був час початку війни в Україні, і при цьому позивач не знехтував своїми обов`язками.

Стосовно міркувань відповідача, які позивач мав «варіанти`оформлення покладення обов`язків директора на іншу особу, то цілком очевидно, що у позивача не було ні часу, ні можливості на такі роздуми, з огляду на те, що він був мобілізований на самому початку війни. Тому такі аргументи відповідача суд відхиляє.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 27.06.2023 № 14992/13-01-04- 07/19174441 на суму 54 248 грн., то суд зазначає, що 24.02.2022 Товариством подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2021 рік, в якій визначено податок на прибуток, нарахований за результатами звітного податкового періоду, у сумі 191872,00 грн. До Декларації за 2021 рік було в таблиці 1 та таблиці 2 внесено також уточнюючі показники за 2020 рік.

З аналізу податкових декларацій ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. за 2020 та 2021 рік, видно, що об`єкт оподаткування в усіх деклараціях є збитковим.

Фактично з даних декларації за 2021 рік та додатку до декларації за 2021 рік, яким уточнено показники за 2020 рік видно, що позивачем було допущено технічну помилку (описку), оскільки неможливо задекларувати від збиткового об`єкту оподаткування (- 241 100 грн.) збитковий податок на прибуток ( - 43 398 грн.), який автоматично був перенесений в рядок 26 Декларації за 2021 рік.

Водночас відповідач в акті камеральної перевірки вказує, що позивачем допущено помилку, і зазначає що це привело до передплати.

Однак, суд вважає, що при такому декларуванні передплата не відбувається.

При цьому вчинена позивачем помилка при формуванні декларації, технічно могла би бути виправлена при виявленні такої помилки.

Крім того, несвоєчасне уточнення технічної помилки в Декларації з податку на прибуток за 2021 рік стало і те, що директор Товариства був мобілізований 14.03.2022 і перебував на військовій службі до 15.09.2023 року.

Також суд бере до уваги те, що 19.02.2024 року позивач подав точнюючу податкову декларацію з податку на прибуток за 2021 рік в якій було виправлено помилкові показники.

Тобто скориставшись правом, наданим податковим законодавством, позивач вчинив правомірні дії, спрямовані на виправлення неправильно зазначених показників податкової декларації за 2021 рік з податку на прибуток.

Відповідно до п. 46.1, 46.2 ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску. Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною. Платник податку на прибуток (крім платників податку на прибуток, які відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" зобов`язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом) подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації з урахуванням вимог статті 137 цього Кодексу. Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються відповідно до абзаців першого та другого цього пункту, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток підприємств (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку) та її невід`ємною частиною.

Згідно із ст. 123 ПК України передбачено, що Штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення бюджетного відшкодування або виявлення фактів використання податкових пільг не за цільовим призначенням чи всупереч умовам чи цілям їх надання.

Вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету у зв`язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Діяння, передбачені пунктом 123.1 цієї статті, вчинені умисно, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Згідно із п. 58.1 ст. 58 ПК України контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт: завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу.

Отже, з урахуванням того, що неможливо здійснити донарахування податку на прибуток із збиткового об`єкту оподаткування, що задекларований позивачем, а такж, що технічна помилка (описка) в рядку 26 Декларації з податку на прибуток за 2021 рік до її уточнення в 2024 році, не призвела до збільшення об`єкту оподаткування позивача податком на прибуток, тому суд дійшов висновку, що відповідачем здійснено потиправне донарахування податку на прибуток в сумі 43 398 грн та протиправно нараховано штрафну санкцію в розмірі 10 850 грн., оскільки правопорушення позивач не вчиняв.

З огляду на таке, податкове повідомлення-рішення від 27.06.2023 № 14992/13-01-04- 07/19174441 підлягає скасуванню.

Щодо податкового повідомлення рішення від 27.04.2023 № 8227/13-01-04- 07/19174441 на суму 1020 грн.

Відповідно до п.п. 49.18.3 п.49.18 ст. 49 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: - календарному року, крім випадків, передбачених підпунктом 49.18.4 цього пункту - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності передбачена п. 120.1 ст. 120 ПК України. За неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов`язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 грн. Штраф стягується за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до п. 49.2 ст. 49 ПКУ). Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Згідно з п. 49.2. ст. 49 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

З викладеного, суд висновує, що у позивача, в зв`язку із зупиненням діяльності Товариства та перебуванням єдиного учасника та директора Товариства ОСОБА_4 на військовій службі з 14.03.2022 по 15.09.2023, в період з квітня по липень 2022 року не виникали об`єкти оподаткування, а зареєстровані на ім`я позивача податкові накладні, на підставі яких можна сформувати податковий кредит по ПДВ, і який підлягав декларуванню, могли би бути включені в податкову звітність в інший період, тобто після 15.09.2023.

З огляду на це, суд дійшов висновку про пртиправність податкового повідомлення рішення від 27.04.2023 № 8227/13-01-04- 07/19174441 на суму 1020 грн. та його скасування.

Щодо податкової вимоги від 16.08.2023 № 0011740-1302-1301 на суму 11718,46 грн., то суд зазначає таке.

Відповідно до п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно з п. 60.1.5 ст. 60 ПК України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов`язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.

З урахуванням того, що оскаржувані у цій справі податкові подомлення-рішення, на підставі яких, як вважає відповідач викник податковий борг у позивача, визнано протиправними та скасованими, але рішення суду у цій справі законнної сили не набрало, відтак така податкова вимога є протиправною та підлягає скасуванню.

Оцінивши надані сторонами докази та матеріали справи у їх сукупності, суд дійшов висновку, що викладені вище критерії при винесенні оскаржуваного рішення відповідачем не дотримані.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України сплачений позивачем судовий збір за подання позову до суду в сумі 2422,40 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Вирішуючи питання щодо наявності підстав для задоволення клопотання представника позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу в сумі 17002,40, суд зазначає про таке.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною 3 ст. 132 КАС України встановлено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За приписами п. 1 ч. 3 ст. 134 КАС України розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.

Згідно з вимогами п. 2 ч. 3 ст. 134 КАС України розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 134 КАС України для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Частиною 5 ст. 134 КАС України визначено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Частиною 6 ст. 134 КАС України передбачено, що у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Згідно з вимогами ч. 7 ст. 134 КАС України у разі недотримання вимог щодо співмірності витрат суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на оплату робіт (послуг) спеціаліста, перекладача чи експерта, які підлягають розподілу між сторонами.

Приписи ст. 134 КАС України не виключають права суду перевіряти дотримання позивачем вимог ч. 5 ст. 134 щодо співмірності заявлених до стягнення витрат на професійну правничу допомогу.

Верховний Суд в додатковій постанові від 12.09.2018 (справа №810/4749/15) зазначив, що на підставі аналізу положень ст. 134 КАС України склад та розмір витрат на професійну правничу допомогу підлягає доказуванню в судовому процесі - сторона, яка хоче компенсувати судові витрати повинна довести та підтвердити розмір заявлених судових витрат, а інша сторона може подати заперечення щодо не співмірності розміру таких витрат. Результат та вирішення справи безпосередньо пов`язаний із позицією, зусиллям і участю в процесі представника інтересів сторони за договором. При цьому, такі надані послуги повинні бути обґрунтованими, тобто доцільність надання такої послуги та її вплив на кінцевий результат розгляду справи, якого прагне сторона, повинно бути доведено стороною в процесі.

Також, Верховний Суд у постанові від 22.12.2018 (справа №826/856/18) зазначив про те, що розмір витрат на правничу допомогу встановлюється судом на підставі оцінки доказів щодо детального опису робіт, здійснених адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Тобто, питання розподілу судових витрат пов`язане із суддівським розсудом (дискреційні повноваження).

Крім того, у справі «East/WestAllianceLimited» проти України`Європейський суд із прав людини, оцінюючи вимогу заявника щодо здійснення компенсації витрат у розмірі 10 % від суми справедливої сатисфакції, виходив з того, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі "Ботацці проти Італії", заява № 34884/97, п. 30).

У пункті 269 рішення у цій справі Суд зазначив, що угода, за якою клієнт адвоката погоджується сплатити в якості гонорару певний відсоток від суми, яку присудить позивачу суд - у разі якщо така сума буде присуджена та внаслідок якої виникають зобов`язання виключно між адвокатом та його клієнтом, не може бути обов`язковою для Суду, який повинен оцінити рівень судових та інших витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично, але й також - чи була їх сума обґрунтованою.

З клопотання представника позивача видно, що він просить стягнути з відповідача витрати на професійну правничу допомогу на загальну суму 17002,40 грн. Ця сума включає судовий збір 2422,40грн, витрати на отримання сертифікату ТПП 7080,00грн. та витрати на професійну правничу допомогу 7500,00грн

На підтвердження витрат на правничу допомогу представником позивача були подані: копія ордеру серії ВС №1266886, копія свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю серія ЛВ №001489, розрахунок судових витрат на професійну правничу допомогу від 15.03.2024, договір про надання правничої (правової допомоги) від 08.03.2024, акти надання послуг, платіжну інструкцію кредитотового переказу коштів від 12.02.2024 №278.

При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг.

Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 14 листопада 2019 року у справі № 826/15063/18, від 20 листопада 2020 року у справі № 910/13071/19, від 08.02.2022 у справі №160/6762/21.

Зі змісту наданих документів видно, що вартість послуг за надання правової допомоги складає 7500,00 грн. за: проведення консультації з клієнтом, погодження правової позиції; підготовки та подання позовної заяви до Львівського окружного адміністративного суду.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, відзначено у пункті 95 рішення у справі «Баришевський проти України» (заява № 71660/11), пункті 80 рішення у справі «Двойних проти України» (заява № 72277/01), пункті 88 рішення у справі «Меріт проти України» (заява № 66561/01), заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

Крім того, у пункті 154 рішення Європейського суду з прав людини у справі Lavents v. Latvia (заява № 58442/00) зазначено, що згідно зі статтею 41 Конвенції Суд відшкодовує лише ті витрати, які, як вважається, були фактично і обов`язково понесені та мають розумну суму.

З урахуванням зазначеного, суд вважає, що розмір понесених позивачем витрат на правничу допомогу адвоката у розмірі 17002,00 грн. є необґрунтованим та непропорційним до предмета спору та складності справи.

Таким чином, суд вважає за можливе присудити на користь позивача понесені витрати на професійну правничу допомогу по цій справі у сумі 7500,00 грн. Суд вважає, що розмір витрат на професійну правничу допомогу саме у сумі 7500,00 грн. є пропорційним до предмета спору та складності справи.

За таких обставин, суд вважає за необхідне стягнути розмір витрат на правничу допомогу у розмірі 7500,00 грн. на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Львівській області.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (місцезнаходження: 79016, м.Львів, вул.Ярослава Мудрого, 5А/2, код ЄДРПОУ 19174441) до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, податкової вимоги - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області рішення від 27.06.2023 №14992/13-01-04-07/19174441.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області рішення від 27.04.2023 № 8227/13-01-04-07/19174441.

Визнати протиправним та скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Львівській області рішення від 16.08.2023 № 0011740-1302-1301.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (місцезнаходження: 79016, м.Львів, вул.Ярослава Мудрого, 5А/2, код ЄДРПОУ 19174441) судовий збір на суму 2422 (дві тисячі чотириста двадцять два) грн. 40коп.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (місцезнаходження: 79016, м.Львів, вул.Ярослава Мудрого, 5А/2, код ЄДРПОУ 19174441) витрати на професійну правничу допомогу в сумі 7500 (сім тисяч п`ятсот) грн.00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п15.5 п.5 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛунь З.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119269220
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —380/5786/24

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 24.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні