МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 травня 2024 р. № 400/2917/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Устинова І.А. розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачаДругого відділу державної виконавчої служби у Баштанському районі Миколаївської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), вул. Небесної сотні, 1а,м. Новий Буг,Миколаївська обл., Баштанський р-н,55601, прозобов`язання перерахувати помилково відправлені кошти у сумі 69301,00 грн,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Другого відділу державної виконавчої служби у Баштанському районі Миколаївської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (далі - відповідач), в якому просить зобов`язати відповідача перерахувати позивачу помилково зараховані кошти в сумі 69 301 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він двічі звертався до відповідача з заявами про повернення йому помилково зарахованих коштів в сумі 69301 грн, однак на час звернення з позовною заявою до суду не отримав письмово відповіді. Кошти повернуто відповідачем не було. З телефонної розмови з начальником ОСОБА_2 отримав пояснення, що йому ніхто не давав доручень щодо повернення позивачу цих коштів.
Ухвалою від 04.04.2024 суд відкрив провадження у справі, призначив судове засідання та запропонував відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначає, що дійсно позивач звертався до відповідача 22.09.2023 та 20.02.2024 з заявами про повернення йому коштів в сумі 69 301 грн, але йому було надано відповіді 26.03.2024, згідно з якими позивачу повідомлено, що станом на теперішній час проводиться розслідування в рамках кримінальних проваджень за ознаками кримінального порушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України. Під час розслідувань встановлено, що керівництвом Казанківського ВДВС у Баштанському районі було безпідставно перераховано кошти на рахунки фізичних осіб, в тому числі позивача. У відзиві відповідач додатково зазначив, що вироком Казанківського районного суду Миколаївської області від 22.01.2024 у справі № 478/5/24, який набрав законної сили 22.02.2024, встановлено факт незаконного та безпідставного перерахування з депозитного рахунку Казанківського ВДВС коштів на рахунок ОСОБА_1 , тобто позивача в сумі 1 236 945,32 грн чим було нанесено матеріальну шкоду Казанківському ВДВС, правонаступником якого є відповідач. Відтак, на думку відповідача зазнаечні кошти не є помилково зарахованими, а позивач як свідомий громадянин маючи на меті повернення не законно отриманих коштів в добровільному порядку відшкодував, повернувши 69 301 грн на рахунок відповідача. При цьому, зазначені кошти позивач перерахував під час проведення досудового розслідування.
У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, а відповідач наполягав на відмові у задоволенні позову.
Подальший розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази та пояснення сторін, суд встановив наступне.
Позивач перерахував на рахунок відповідача кошти 28.08.2023 в сумі 57 420 грн, 07.09.2023 в сумі 11 881 грн.
22.09.2023 та 20.02.2024 позивач звернувся до відповідача з заявами про повернення йому помилково зарахованих коштів в загальній сумі 69 301 грн.
26.03.2024 відповідач листами надав позивачу відповіді, згідно з якими позивачу повідомлено, що станом на теперішній час проводиться розслідування в рамках кримінальних проваджень за ознаками кримінального порушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України. Під час розслідувань встановлено, що керівництвом Казанківського ВДВС у Баштанському районі було безпідставно перераховано кошти на рахунки фізичних осіб, в тому числі позивача.
У відзиві відповідач додатково зазначив, що вироком Казанківського районного суду Миколаївської області від 22.01.2024 у справі № 478/5/24, який набрав законної сили 22.02.2024, встановлено факт незаконного та безпідставного перерахування з депозитного рахунку Казанківського ВДВС коштів на рахунок ОСОБА_1 , тобто позивача в сумі 1 236 945,32 грн чим було нанесено матеріальну шкоду Казанківському ВДВС, правонаступником якого є відповідач. До відзиву додано копію вироку суду.
Позивач вважаючи дії щодо відмови в повернені йому коштів в загальній сумі 69 301 грн протиправними, звернувся до суду з даним позовом.
При цьому, позивач зазначив, що звертався з таким позовом до Новобузького районного суду Миколаївської області, але ухвалою Новобузького районного суду Миколаївської області від 20.03.2024 у справі № 481/455/24 йому відмовлено у відкритті провадження через те, що позовна заява позивача не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства і роз`яснено право на звернення до адміністративного суду.
Отже, предметом розгляду є повернення позивачу коштів в сумі 69 301 грн, як наполягає позивач помилково зарахованих на рахунок відповідача.
Процедура повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі) визначає Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787 (далі - Порядок № 787).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів. При цьому повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника.
Пунктом 5 Порядку № 787 передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
У вказаному пункті 5 Порядку № 787 також зазначено, що подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Подання за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку № 787 подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
Крім того, відповідно до пункту 8 Порядку № 787 подання складається органом, який здійснює облік заборгованості в розрізі позичальників, за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов`язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб`єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Подання надається платником до органу Казначейства разом із його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету. Відповідно до пункту 10 Розділу І Порядку № 787, подання подається до відповідного органу Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету.
Органи Казначейства приймають подання від органів, які контролюють справляння надходжень бюджету або які здійснюють облік заборгованості в розрізі позичальників, у строки, визначені нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів.
Аналіз положень вищезазначених нормативно-правових актів дає підстави для висновку, що у разі підтвердження факту помилкової сплати коштів до бюджету, вони можуть бути повернуті за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
На думку суду, під час розгляду даної справи позивач не довів належними доказами, що сума 69 301 грн, яка була ним перерахована на рахунок відповідача є помилково сплаченою, тобто відсутні підтвердження факту помилкової сплати коштів.
Так, позивач перерахував на рахунок відповідача кошти 28.08.2023 в сумі 57 420 грн, 07.09.2023 в сумі 11 881 грн, у платіжних інструкціях позивач вказав в графі «призначення платежу» - «повернення коштів». Враховуючи наявність в матеріалах справи вироку Казанківського районного суду Миколаївської області від 22.01.2024 у справі № 478/5/24, який набрав законної сили 22.02.2024, яким встановлено факт незаконного та безпідставного перерахування з депозитного рахунку Казанківського ВДВС коштів на рахунок ОСОБА_1 , тобто позивача в сумі 1 236 945,32 грн чим було нанесено матеріальну шкоду Казанківському ВДВС, правонаступником якого є відповідач та з врахуванням призначення платежу, зазначеного власноруч позивачем повернення коштів, суд доходить висновку, що позивач свідомо перерахував відповідачу кошти, що на думку суду виключає помилковість зарахування коштів.
Таким чином, через відсутність підтвердження позивачем факту саме помилковості сплати коштів в загальній сумі 69 301 грн на рахунок відповідача, суд доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог.
Відповідно до ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
У задоволені позову необхідно відмовити.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Другиого відділу державної виконавчої служби у Баштанському районі Миколаївської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (вул. Небесної сотні, 1а,м. Новий Буг,Миколаївська обл., Баштанський р-н,55601 44909784) про зобов`язання перерахувати помилково відправлені кошти у сумі 69301,00 грн, відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119269324 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні