Справа № 420/8921/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Бутенка А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВК-ІНВЕСТ 2005» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Стислий зміст позовних вимог.
Товариство обмеженою відповідальністю «ВК-ІНВЕСТ 2005» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 13.12.2023 № 33157/15-32-04-06.
Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено перевірку позивача з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами перевірки складено акт № 29053/15-32-04-06. На підставі Акту винесено податкове повідомлення-рішення. Позивач не погоджується із вказаним податковим повідомленням-рішенням, вважає винесене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
09.04.2024 року від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, в порядку п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 та ст. 76 розд. ІІ Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі ПКУ) проведена камеральна перевірка підприємства ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» (код ЄДРПОУ 33501162) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на серпень 2021, січень, травень - грудень 2022, червень липень 2023 року. За результатами перевірки встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, встановлених п.п. 201.10 ст. 201, п. 89 підрозд. 2, п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ. На підставі Акту, з урахуванням результатів розгляду заперечення, Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено податкове повідомленнярішення від 13.12.2023 № 33157/15-32-04-06 (форма «Н») про застосування штрафних/фінансових санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних. Податкове повідомлення-рішення, відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення № 0690026359577, отримано платником за довіреністю 21.12.2023. Заява щодо неможливості виконання платником податкових обов`язків відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225, ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» (код ЄДРПОУ 33501162) до Головного управління ДПС в Одеській області не надавалась.
16.04.2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій представник підтримав позицію викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Заяви чи клопотання від сторін не надходили.
Процесуальні дії вчинені судом.
Ухвалою суду від 26.03.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Обставини справи.
Товариство обмеженою відповідальністю «ВК-ІНВЕСТ 2005» (далі - ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005») є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.05.2005 року за номером 10741020000007057.
Основним видом діяльності згідно з КВЕД 52.10 Складське господарство.
Головним державним інспектором Одеського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області, на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу II Податкового кодексу України та п.п. 75.1.1 п.75.1 ст. 75 проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» (код ЄДРПОУ 33501162).
За результатами проведення перевірки ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» складено Акт про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» (код ЄДРПОУ 33501162) № 29053/15-32-04-06 від 26.10.2023 року, яким встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених п.п.201.10 ст.201 Податкового Кодексу України (із змінами та доповненнями) та п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування».
Акт про результати перевірки № 29053/15-32-04-06 від 26.10.2023 року надіслано на податкову адресу позивача засобами поштового зв`язку.
15.11.2023 року ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» надало заперечення на акт перевірки в яких зазначило про відсутність можливості реєстрації податкових накладних у встановлені законом строки через початок повномасштабного вторгнення з 24.02.2022 року.
Листом від 29.11.2023 року Головне управління ДПС в Одеській області повідомило, що за результатами розгляду заперечень, Головне управління ДПС в Одеській області висновки акту перевірки залишає без змін, а заперечення без задоволення.
13.12.2023 року на підставі Акту перевірки № 29053/15-32-04-06 від 26.10.2023 року Головним управління ДПС в Одеській області складено податкове повідомлення-рішення № 33157/15-32-04-06 про сплату штрафу у розмірі 71272,30 грн. за порушення п.п.201.10 ст.201 ПК України.
27.12.2023 року ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» подало скаргу на податкове повідомлення-рішення від 13.12.2023 року № 33157/15-32-04-06.
26.02.2024 року Державною податковою службою за результатами розгляду скарги ТОВ «ВК-ІНВЕСТ 2005» прийнято рішення № 5112/6/99-00-06-03-01-06 про залишення ППР від 13.12.2023 року № 33157/15-32-04-06 без змін, а скаргу - без задоволення.
Не погоджуючись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Джерела права й акти їх застосування.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають з приводу справляння податків і зборів, порядок адміністрування податків і зборів, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства в Україні регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 року №2755-VI.
Відповідно до п. 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абз.1 п. 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
У відповідності до абз.4 п. 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з абз.14 п.201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Статтею 120-1 ПК України передбачена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення п.201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно з п.120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Висновки суду.
З аналізу правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Таким чином, порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за п.120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Суд зазначає, що відповідно до п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Отже, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Суд звертає увагу, що у контексті застосування п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Водночас, п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Виходячи з наведеного в сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до платників податків штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних, починаючи з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, проте за період до 01 березня 2020 року такі штрафні санкції підлягають застосуванню.
Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 10 грудня 2021 року у справі №420/10367/20.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» №2118 від 03.03.2022 року підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктом 69 такого змісту:
« 69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
69.1. У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».
Згодом, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» №2260 від 12.05.2022 року, який набрав чинності 27.05.2022 року, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України викладено в редакції, згідно якої платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» №2836 від 13.12.2022 року (далі - Закон №2836) підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України викладено в редакції, згідно якої платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2836 вказана норма застосовується починаючи з 27 травня 2022 року.
При цьому, пп.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.
В межах спірних правовідносин судом встановлено, що на момент реєстрації податкових накладних позивачем поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень податкового законодавства.
Законом України №2876-ІХ від 12.01.2023 року "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023 року, підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Конституційний Суд України у рішенні у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) уточнив, що положення вказаної вище норми про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам, може бути передбачено шляхом прямої вказівки на це в законі або нормативно-правовому акті. (абзаци третій, четвертий пункту 3 мотивувальної частини) Рішення Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року № 1-рп/1999.
Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, проведеною перевіркою, згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що позивачем зареєстровано податкові накладні, розрахунки коригування до них в ЄРПН із порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних, а саме:
- податкову накладну № 107 від 31.08.2021 року зареєстровано 11.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 45, сума ПДВ 333,33 грн;
- податкову накладну №98 від 31.01.2022 року зареєстровано 11.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 45, сума ПДВ 1145,83 грн;
- податкову накладну №43 від 15.06.2022 року зареєстровано 12.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 12, сума ПДВ 267,90 грн;
- податкову накладну №47 від 13.06.2022 року зареєстровано 12.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 12, сума ПДВ 565,00 грн;
- податкову накладну №46 від 09.06.2022 року зареєстровано 12.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 12, сума ПДВ 1570,09 грн;
- податкову накладну №57 від 23.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН 4, сума ПДВ 20975,18 грн;
- податкову накладну №47 від 05.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 10791,58 грн;
- податкову накладну №50 від 12.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 1044,66 грн;
- податкову накладну №44 від 02.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 5293,18 грн;
- податкову накладну №59 від 25.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 14483 грн;
- податкову накладну №58 від 24.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 3181,34 грн.;
- податкову накладну №64 від 06.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 14545,67 грн.;
- податкову накладну №45 від 03.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 8111,53 грн.;
- податкову накладну №62 від 30.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 9207,88 грн.;
- податкову накладну №48 від 10.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 10571,69 грн.;
- податкову накладну №5 від 20.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 12580,19 грн.;
- податкову накладну №49 від 11.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 5023,17 грн.;
- податкову накладну №51 від 16.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 6770,09 грн.;
- податкову накладну №63 від 31.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 13450,55 грн.;
- податкову накладну №60 від 26.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 11684,39 грн.;
- податкову накладну №61 від 27.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 20736,48 грн.;
- податкову накладну №53 від 18.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 10193,38 грн.;
- податкову накладну №54 від 19.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 11372,16 грн.;
- податкову накладну №56 від 21.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 1395,64 грн.;
- податкову накладну №52 від 17.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 6673,14 грн.;
- податкову накладну №46 від 04.05.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 11600,75 грн.;
- податкову накладну №70 від 27.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 8738,05 грн.;
- податкову накладну №72 від 29.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 3008,69 грн.;
- податкову накладну №57 від 09.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 6592,51 грн.;
- податкову накладну №55 від 07.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 5836,45 грн.;
- податкову накладну №65 від 21.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 10020,78 грн.;
- податкову накладну №64 від 20.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 4711,36 грн.;
- податкову накладну №71 від 28.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 8452,43 грн.;
- податкову накладну №59 від 13.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 6875,93 грн.;
- податкову накладну №52 від 03.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 8984,55 грн.;
- податкову накладну №68 від 24.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 5047,06 грн.;
- податкову накладну №56 від 08.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 14055,64 грн.;
- податкову накладну №66 від 22.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 6630,84 грн.;
- податкову накладну №73 від 30.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 8298,13 грн.;
- податкову накладну №63 від 17.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 10020,51 грн.;
- податкову накладну №67 від 23.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 10343,24 грн.;
- податкову накладну №61 від 15.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 14001,78 грн.;
- податкову накладну №58 від 10.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 15002,89 грн.;
- податкову накладну №51 від 02.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 14511,34 грн.;
- податкову накладну №50 від 01.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 10128,24 грн.;
- податкову накладну №60 від 14.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 6656,21 грн.;
- податкову накладну №69 від 25.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 2019,31 грн.;
- податкову накладну №53 від 04.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 807,72 грн.;
- податкову накладну №62 від 16.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 10052,01 грн.;
- податкову накладну №54 від 06.06.2022 року зареєстровано 20.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 20, сума ПДВ 6202,24 грн.;
- податкову накладну №44 від 21.06.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 157,92 грн.;
- податкову накладну №45 від 24.06.2022 року зареєстровано 18.07.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 58,33 грн.;
- податкову накладну №60 від 31.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 559,33 грн.;
- податкову накладну №62 від 31.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 1206 грн.;
- податкову накладну №27 від 31.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 4125 грн.;
- податкову накладну №70 від 21.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 215,89 грн.;
- податкову накладну №64 від 31.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 876,17 грн.;
- податкову накладну №69 від 31.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 13266,67 грн.;
- податкову накладну №66 від 31.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 1350 грн.;
- податкову накладну №72 від 27.07.2022 року зареєстровано 16.08.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 41,22 грн.;
- податкову накладну №14 від 09.08.2022 року зареєстровано 01.09.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 1397,43 грн.;
- податкову накладну №19 від 12.08.2022 року зареєстровано 01.09.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 107,94 грн.;
- податкову накладну №63 від 22.08.2022 року зареєстровано 16.09.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 4811,40 грн.;
- податкову накладну №78 від 23.09.2022 року зареєстровано 19.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 122,66 грн.;
- податкову накладну №76 від 30.09.2022 року зареєстровано 19.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 1466,67 грн.;
- податкову накладну №77 від 30.09.2022 року зареєстровано 19.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 4, сума ПДВ 10263,67 грн.;
- податкову накладну №73 від 26.09.2022 року зареєстровано 18.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 291,67 грн.;
- податкову накладну №72 від 26.09.2022 року зареєстровано 18.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 1182,25 грн.;
- податкову накладну №79 від 28.09.2022 року зареєстровано 18.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 335,28 грн.;
- податкову накладну №71 від 23.09.2022 року зареєстровано 18.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 291,67 грн.;
- податкову накладну №74 від 20.09.2022 року зареєстровано 20.10.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 892,99 грн.;
- податкову накладну №65 від 31.10.2022 року зареєстровано 16.11.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 10986 грн.;
- податкову накладну №40 від 31.10.2022 року зареєстровано 16.11.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 1276,31 грн.;
- податкову накладну №25 від 26.10.2022 року зареєстровано 29.11.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 14, сума ПДВ 6585,71 грн.;
- податкову накладну №71 від 30.11.2022 року зареєстровано 20.12.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 5, сума ПДВ 666,67 грн.;
- податкову накладну №73 від 31.10.2022 року зареєстровано 21.11.2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 6, сума ПДВ 1000 грн.;
- податкову накладну №26 від 15.12.2022 року зареєстровано 02.01.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 2, сума ПДВ 4911,45 грн.;
- податкову накладну №77 від 19.12.2022 року зареєстровано 16.01.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 6404,65 грн.;
- податкову накладну №81 від 23.12.2022 року зареєстровано 16.01.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 6325,81 грн.;
- податкову накладну №83 від 26.12.2022 року зареєстровано 16.01.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 2330,02 грн.;
- податкову накладну №78 від 20.12.2022 року зареєстровано 16.01.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 4687,64 грн.;
- податкову накладну №84 від 27.12.2022 року зареєстровано 16.01.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 1, сума ПДВ 6340,72 грн.;
- податкову накладну №80 від 26.06.2023 року зареєстровано 28.07.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 10, сума ПДВ 154597,40 грн.;
- податкову накладну №81 від 26.06.2023 року зареєстровано 28.07.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 10, сума ПДВ 315338,20 грн.;
- податкову накладну №79 від 31.07.2023 року зареєстровано 21.08.2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 3, сума ПДВ 4953,36 грн.
Суд зазначає, що податкові накладні № 107 від 31.08.2021 року та № 98 від 31.01.2022 року були складені позивачем у період дії карантину.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних № 107 та № 98.
Щодо податкових накладних № 44 від 21.06.2022 року, № 45 від 24.06.2022 року, № 60 від 31.07.2022 року, № 62 від 31.07.2022 року, № 27 від 31.07.2022 року, № 70 від 21.07.2022 року, № 64 від 31.07.2022 року, № 69 від 31.07.2022 року, № 66 від 31.07.2022 року, № 72 від 27.07.2022 року, № 14 від 09.08.2022 року, № 19 від 12.08.2022 року, № 63 від 22.08.2022 року, № 73 від 26.09.2022 року, № 72від 26.09.2022 року, № 79 від 28.09.2022 року, № 71 від 23.09.2022 року, № 65 від 31.10.2022 року, № 40 від 31.10.2022 року, № 26 від 15.12.2022 року, № 77 від 19.12.2022 року, № 81 від 23.12.2022 року, № 83 від 26.12.2022 року, № 78 від 20.12.2022 року, №84 від 27.12.2022 року, суд зазначає, що вказані податкові накладні зареєстровані у строк передбачений п.89 ПК України зі змінами внесеними Законом України №2876-ІХ від 12.01.2023 року «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023 року.
Щодо решти податкових накладних, суд погоджується з податковим органом, що вищевказані податкові накладні дійсно зареєстровані позивачем з порушенням граничних термінів реєстрації ПН/РК до податкових накладних в ЄРПП.
Також, судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, тобто за порушення строку до 15 днів нараховано 10%, за порушення строку від 16 до 30 днів нараховано 20%, за порушення строку від 31 до 60 днів нараховано 30% та за порушення строку від 61 до 365 днів нараховано 40%, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів 50%, що вбачається із розрахунку штрафу доданого до оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.
Однак суд вважає за необхідне звернути увагу на положення п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, яким встановлено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються в розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм п.7 цього підрозділу).
Суд зауважує, що рішення про застосування до позивача штрафних санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято відповідачем 13.12.2023 року, в той час як 08.02.2023 року набув чинності Закон України № 2876-ІХ від 12.01.2023 року "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", яким змінено розміри штрафів за вказане порушення.
Так, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірах:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".
Відтак, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Таким чином, на день прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення вже набрали чинності зміни до ПК України, які пом`якшували відповідальність платника податку за порушення строків реєстрації податкової накладної (зменшували розмір штрафу), а тому контролюючий орган мав обчислювати суму штрафу згідно нових, зменшених розмірів.
Водночас, контролюючий орган неправомірно застосував розмір штрафу у сумі 71272,30 грн., що був встановлений на день реєстрації спірних податкових накладних (пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України), а не на день прийняття податкового повідомлення рішення, а тому не врахував положення статті 58 Конституції України та пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, який мав би становити 21 383,71 грн.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач неправильно застосував норми законодавства при обчисленні розміру штрафу, що, в свою чергу, свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
За таких обставин, суд дійшов висновку про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13.12.2023 року № 33157/15-32-04-06 в частині нарахування штрафних санкцій на суму 49 888,59 грн. (71 272,30 грн. - 21 383,71 грн.).
Таким чином, оскільки позивачем податкові накладні зареєстровані з порушенням граничних термінів реєстрації ПН/РК до податкових накладних в ЄРПП, розмір штрафу мав розраховуватися відповідно до змін внесених до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та має становити 21 383,71 грн.
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління ".
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства обмеженою відповідальністю «ВК-ІНВЕСТ 2005» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1514,00 грн.
Керуючись ст.ст. 6, 72-73, 77, 132, 139, 143, 241-246, 250-251 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВК-ІНВЕСТ 2005» (вул. Вапняна, буд.58, м. Одеса, 65006, код ЄДРПОУ 33501162) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 13.12.2023 року № 33157/15-32-04-06 в частині нарахування штрафних санкцій на суму 49 888,59 грн., в іншій частині повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області 13.12.2023 року № 33157/15-32-04-06 залишити без змін.
3. В іншій частині позовних вимог відмовити.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВК-ІНВЕСТ 2005» (код ЄДРПОУ 33501162) судовий збір у розмірі 1514,00 грн.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя А.В. Бутенко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119269872 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бутенко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні