Справа № 420/9145/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Радчука А.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «МІКРАС» (65098, м. Одеса, вул. Стовпова, 26, офіс 3, код ЄДРПОУ 44738434) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «МІКРАС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10061551/44738434 від 30.11.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 р.
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «МІКРАС» (код 44738434) № 61 від 31.10.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.
Адміністративний позов поданий за допомогою системи «Електронний суд».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ «МІКРАС» було надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних сформовану в електронній формі податкову накладну №61 від 31.10.2023 року.
Як зазначає позивач у позові, вказану податкову накладну складено у зв`язку зі здійсненням ТОВ «МІКРАС» власної господарської діяльності за фактом надання послуг на користь контрагента.
Проте, реєстрацію податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року було зупинено на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою розблокування зупиненої податкової накладної, 21.11.2023 року позивач направив засобами електронного зв`язку письмові пояснення щодо змісту господарської операції, а також відповідні підтверджуючи документи.
23.11.2023 року від контролюючого органу надійшло повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10004608/44738434.
28.11.2023 року позивач направив контролюючому органу повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 28.11.2023 року.
Проте, контролюючим органом прийняте оскаржуване рішення №10061551/44738434 від 30.11.2023 року про відмову у здійсненні реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
14.12.2023 року ТОВ «МІКРАС» було подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, однак комісія центрального рівня скаргу не задовольнила.
Не погоджуючись із рішеннями Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
У своїх доводах позивач посилається на те, що ТОВ «МІКРАС» має достатній обсяг матеріальних ресурсів, необхідних для здійснення своєї господарської діяльності.
Щодо господарської операції, за наслідками якої складено податкову накладну №61 від 31.10.2023 року, позивач пояснював, що 04 серпня 2023 року між ТОВ «Мікрас» («Виконавець») та ТОВ «Управдом» («Замовник») було укладено договір про надання послуг з ремонту ліфтів №1- 12/08.1.ГП від 04.08.2023 р. За цим договором ТОВ «МІКРАС» прийняло на себе зобов`язання по наданню послуг з ремонту ліфтів за адресою : м. Одеса, вул. Гагарінське плато,5/3, які експлуатуються Замовником, та виставило Комерційну пропозицію з ремонту ліфтового обладнання, а саме: шліфуванню стиків напрямних в шахтах ліфтів у кількості 9 одиниць від 30.10.2023р., що є роботами підвищеної небезпеки та складності. У цій пропозиції була вказана вартість робіт та вартість витратних матеріалів, необхідних для виконання заявлених робіт/послуг, тому був виставлений рахунок на оплату № 332 від 31.10.2023 року на суму 213 241,16 грн., у т.ч. ПДВ 35 540,19 грн. ТОВ «Управдом» погодило Комерційну пропозицію та перерахувало попередню оплату 31.10.2023 р., платіжна інструкція № 4022 від 31.10.2023р., що підтверджується банківською випискою за 31.10.2023р. В даному випадку виникли податкові зобов`язання з ПДВ на дату першої події, тому й була сформована та відправлена на реєстрацію ЄРПН податкова накладна № 61 від 31.10.2023 року на суму 213 241,16 грн., у т. ч. ПДВ 35 540,19 грн.
Як стверджує позивач, ТОВ «МІКРАС» надано всі передбачені законодавством документи, які свідчать про здійснення господарських операцій, що є підставою для складання та реєстрації податкової накладної, у зв`язку з чим контролюючий орган не мав правових підстав для відмови у реєстрації поданої податкової накладної. Натомість, Комісія Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, приймаючи Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав того, що позивач не надав копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, не зазначила (не підкреслила), яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Таким чином, позивач вважає, що відповідач прийняв невмотивоване рішення, зміст якого не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення, що є підставою для його скасування.
Ухвалою суду від 27.03.2024 року відкрито провадження по справі та повідомлено сторін, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
22.05.2024 року до суду від представника Головного управління ДПС в Одеській області за допомогою системи «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву з додатками.
Відповідно до відзиву, відповідач з позовними вимогами не погоджуються, з огляду на наступне.
Так, у відзиві, з посиланням на п.201.10 ст. 201 ПК України, відповідачі зазначають, що якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У свою чергу, відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до фактичних обставин справи, відповідачем зазначено, що ТОВ «МІКРАС» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 61 від 31.10.2023 року на загальну суму з урахуванням ПДВ 213 241,16 грн.
За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної від 31.10.2023 №61 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена; підстава: обсяг постачання товару/послуги 43.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
При цьому, ТОВ «МІКРАС» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної.
Відповідач підтвердив, що на виконання п. 11 Порядку №1165 та у відповідності п.4 Порядку № 520, ТОВ «МІКРАС» було подано до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 21.11.2023 року, разом з яким платник направив 16 документів довільного формату.
У подальшому, на підставі п. 9. Порядку № 520 контролюючим органом було складено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі № 10004608/44738434 від 23.11.2023 року.
Як зазначено у відзиві, надіслані позивачем пояснення на додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податковій накладній № 61 від 31.10.2023 року.
На підставі викладеного Комісією прийняте рішення № 10061551/44738434 від 30.11.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 р., у якому вказано причину відмови в реєстрації податкової накладної, а саме: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Відповідач у відзиві зазначив, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».
Отже, прийняте рішення, на переконання відповідача, є законним та обґрунтованим.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових закладних податкову накладну датою її фактичного подання до ДПС України, відповідач посилався на її передчасність та дискреційність повноважень контролюючого органу.
Інші заяви по суті справи та додаткові докази до суду не надходили.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «МІКРАС» (надалі ТОВ «МІКРАС»), код ЄДРПОУ 44738434, зареєстроване юридичною особою 12.07.2022 року.
Основним видом діяльності ТОВ «МІКРАС» за КВЕД є: 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи.
04.08.2023 року між ТОВ «МІКРАС» (Виконавець) та ТОВ «Управдом» (Замовник) було укладено Договір №1-12/08.1.ГП про надання послуг з ремонту ліфтів.
За цим договором ТОВ «МІКРАС» прийняло на себе зобов`язання по наданню послуг з ремонту ліфтів за адресою: м. Одеса, вул. Гагарінське плато, 5/3.
З метою виконання Договору №1-12/08.1.ГП від 04.08.2023 року, ТОВ «МІКРАС», як Виконавцем, виставлено ТОВ «Управдом», як Замовнику, Комерційну пропозицію з ремонту ліфтового обладнання, а саме: шліфуванню стиків напрямних в шахтах ліфтів (роботи по шахті) у кількості 9 одиниць від 30.10.2023 року.
У Комерційній пропозиції від 30.10.2023 року вказано вартість робіт та вартість витратних матеріалів, необхідних для виконання заявлених робіт/послуг, що становить 213 241,16 грн., у т. ч. ПДВ 35 540,19 грн.
У зв`язку з погодженням Комерційної пропозиції від 30.10.2023 року, ТОВ «МІКРАС» виставлено ТОВ «Управдом» Рахунок на оплату № 332 від 31.10.2023 року на загальну суму 213 241,16 грн., у т.ч. ПДВ 35 540,19 грн.
Згідно платіжної інструкція № 4022 від 31.10.2023 року ТОВ «Управдом» перераховано на користь ТОВ «МІКРАС» кошти в сумі 213 241,16 грн., що підтверджується банківською випискою за 31.10.2023 року.
01.11.2023 року сторони Договору №1-12/08.1.ГП від 04.08.2023 року узгодили та підписали Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 386 на суму 213 241,16 грн., у т. ч. ПДВ 35 540,19 грн.
За правилом першої події, ТОВ «МІКРАС» на виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, складено на користь отримувача послуг ТОВ «Управдом» податкову накладну № 61 від 31.10.2023 року на суму 213 241,16 грн., у т. ч. ПДВ 35 540,19 грн.
Вказану податкову накладну ТОВ «МІКРАС» направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Сторонами не заперечується, що 16.11.2023 року ТОВ «МІКРАС» отримано Квитанцію з єдиного вікна приймання звітності ДПС України, згідно якої податкову накладну прийнято, проте її реєстрація зупинена.
Згідно Квитанцій № 1 з Єдиного вікна приймання звітності ДПС України, реєстрація податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 43.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою подальшої реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року ТОВ «МІКРАС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 21.11.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків 16.
23.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено ТОВ «МІКРАС» через електронний кабінет Повідомлення №10004608/44738434 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якому запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме (відмітки проставлені у всіх графах).
28.11.2023 року ТОВ «МІКРАС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової, з додатками та поясненнями; кількість додатків 16.
30.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 10061551/44738434 про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» інформація відсутня.
Не погоджуючись із прийнятим Комісією регіонального рівня рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року, позивачем подано Скаргу з додатками до Комісії центрального рівня.
Рішенням Комісії центрального рівня від 21.12.2023 року №87224/44738434/2 скаргу ТОВ «МІКРАС» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Не погоджуючись із рішенням Комісії регіонального рівня № 10061551/44738434 від 30.11.2023 року, вважаючи, що відповідач безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 08.07.2023, чинній на момент зупинення реєстрації спірної податкової накладної).
Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування
Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Згідно з п. 26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Як встановлено судом, реєстрація податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 43.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено такий критерій:
Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року ТОВ «МІКРАС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 21.11.2023 року з додатками та поясненнями
На переконання позивача, обсяг інформації, що містився у вказаних документах, був достатнім для підтвердження підстав формування податкової накладної, адже відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Суд погоджується з наведеними доводами позивача.
Відповідач у відзиві підтвердив, що, на виконання Порядку №1165, позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення з додатками.
Вирішуючи цей спір, суд виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Матеріалами справи підтверджується, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520 у редакції від 30.09.2023, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 передбачено, що платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Суд зауважує, що вжите у цій нормі словосполучення може подати передбачає, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.
Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку № 520 чітко встановлює, що документи, які не надано необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пункт 9 Порядку № 520, в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, № 394 від 14.07.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до п. 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом, 23.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено ТОВ «МІКРАС» через електронний кабінет Повідомлення №10004608/44738434 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якому запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме (відмітки проставлені у всіх графах).
28.11.2023 року ТОВ «МІКРАС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 28.11.2023 року про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової, з додатками та поясненнями; кількість додатків 16.
Як стверджує відповідач у відзиві, надіслані позивачем пояснення на додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податковій накладній № 61 від 31.10.2023 року.
На підставі викладеного Комісією прийняте рішення № 10061551/44738434 від 30.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року, у якому причиною відмови в реєстрації зазначено: ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Надаючи оцінку наведеним обставинам справи, суд зазначає, що пунктом 9 Порядку № 520, викладеним в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, а також № 394 від 14.07.2023, що набрав чинності 30.09.2023, змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме передбачено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, окрім рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування.
Судом встановлено, що направлене Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «МІКРАС» Повідомлення №10004608/44738434 від 23.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів не містило будь-яких роз`яснень або вказівок стосовно того, які саме документи додатково необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Контролюючий орган не повідомив також чому раніше поданих позивачем документів недостатньо для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, або щодо їх недоліків.
Матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «МІКРАС» на виконання Повідомлення №10004608/44738434 від 23.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів було направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 28.11.2023 року з додатками та поясненнями.
Згідно наданих пояснень, ТОВ «МІКРАС» в обґрунтування підстав складання податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року детально повідомляло, що 04 серпня 2023 року між ТОВ «Мікрас», «Виконавець», та ТОВ «Управдом», «Замовник», було укладено договір про надання послуг з ремонту ліфтів №1-12/08.1.ГП від 04.08.2023р. за наступним видом економічної діяльності: Код КВЕД: 43.29 - Інші будівельно-монтажні роботи (основний). За цим договором ТОВ «Мікрас» прийняло на себе зобов`язання по наданню послуг з ремонту ліфтів за адресою : м. Одеса, вул. Гагарінське плато,5/3, які експлуатуються Замовником (надалі - Послуги), та виставило Комерційну пропозицію з ремонту ліфтового обладнання, а саме: шліфуванню стиків напрямних в шахтах ліфтів у кількості 9 одиниць від 30.10.2023р., що є роботами підвищеної небезпеки та складності. У цій пропозиції була вказана вартість робіт та вартість втратних матеріалів, необхідних для виконання заявлених робіт/послуг, тому був виставлений рахунок на оплату № 332 від 31.10.2023 року на суму 213 241,16 грн., у т.ч. ПДВ - 35 540,19 грн. ТОВ «Управдом» перерахувало попередню оплату 31.10.2023р., на яку була сформована та відправлена на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна №61 від 31.10.2023 р.
Також позивач пояснював, що для здійснення господарської діяльності ТОВ «Мікрас» використовує матеріали, придбані в постачальника ТОВ «Сомік», код ЄДРПОУ 36795131, про що надані відповідні документи.
Позивач також доводить, що ТОВ «МІКРАС» має достатній обсяг матеріальних ресурсів, необхідних для здійснення своєї господарської діяльності, прийняло на роботу 7 робітників, що підтверджується Штатним розкладом на 01.11.2023 р. у кількості штатних одиниць 11; а також отримало необхідні дозвільні документи для здійснення діяльності щодо ремонтування ліфтового обладнання та ліфтових шахт, а саме Дозвіл №ДЗ-4068ПД 1-23 від 25.09.2023р. на виконання робіт підвищеної небезпеки.
До Повідомлення №2 від 21.11.2023 року ТОВ «МІКРАС» подано копії таких документів: штатний розклад від 06.04.2023р.; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП; договір з постачальником послуг № 22031 від 22.03.23р.; посвідчення про проходження навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки та охорона праці ТОВ «Учбовий центр «Спеціаліст»; первинні документи: акт приймання-передачі наданих послуг №УО-22031 від 03.04.2023р., рахунок-фактура № 22031 від 22.03.2023р., платіжна інструкція № 40 від 24.03.2023р., банківська виписка за 24.03.2023р.; договір про надання послуг з ремонту ліфтів №1-12/08.1 .ГП від 04.08.2023р.; акт наданих послуг № 386 від 01.11.2023р.; податкова накладна № 61 від 31.10.2023р., квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних; рахунок на оплату № 332 від 31.10.2023р.; платіжна інструкція № 4022 від 31.10.2023р.; банківська виписка за 31.10.2023р.
До Повідомлення №1 від 28.11.2023 року ТОВ «МІКРАС» додатково подано: штатний розклад від 01.11.2023р.; комерційну пропозицію ТОВ «Мікрас» з ремонту ліфтового обладнання, а саме: шліфуванню стиків напрямних в шахтах ліфтів у кількості 9 одиниць від 30.10.2023р.; документ, що підтверджує наявність ТМЦ на складі - ОСВ за рах.205 (будівельні матеріали) на 30.10.2023р.; документ, що підтверджує списання використаних ТМЦ під час проведення ремонтних робіт - Накладна-вимога на відпуск матеріалів від 01.11.2023р.; Договір поставки № 40401423-ГТ від 24.04.2023р.; Рахунок на оплату №12996 від 17.07.2023; Видаткова накладна №11924 від 18.07.2023; Платіжна інструкція №213 від 17.07.2023; Платіжна інструкція №214 від 18.07.2023; Банківська виписка за 17-18.07.2023; Рахунок на оплату №17106 від 30.08.2023; Видаткова накладна №15703 від 31.08.2023; Платіжна інструкція №274 від 31,08.2023; Платіжна інструкція №214 від 18.07.2023; Банківська виписка за 31.08.2023; Дозвіл №ДЗ-4068ПД 1-23 від 25.09.2023р.
Враховуючи викладене, суд висновує, що позивачем виконано вимоги Комісії та надано необхідні відповідні пояснення і документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, оскільки протилежного відповідачем не доведено.
З поданих документів можна встановити підстави складання податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року.
Водночас, платник податку на стадії реєстрації ПН не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосується договірних відносин сторін.
У свою чергу, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Дана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.
Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
З огляду на вказане вище, суд приходить до висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10061551/44738434 від 30.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року належить визнати протиправним та скасувати.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Таким чином, у даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 61 від 31.10.2023 року, подану ТОВ «МІКРАС», датою її фактичного подання на реєстрацію.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржуване рішення, яке судом визнано протиправним та скасовано, у розмірі 3028, 00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295 КАС України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «МІКРАС» (65098, м. Одеса, вул. Стовпова, 26, офіс 3, код ЄДРПОУ 44738434) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10061551/44738434 від 30.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 31.10.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану товариством з обмеженою відповідальністю «МІКРАС» податкову накладну № 61 від 31.10.2023 року - датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «МІКРАС» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028, 00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.).
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя А.А. Радчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119269932 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні