Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження
24 травня 2024 р. Справа № 520/14315/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Бідонько А.В., розглянувши позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ШЕІЛ" до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕТРА АГРОТРЕЙД" про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ТОВ "ШЕІЛ", з адміністративним позовом до військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, третя особа: ТОВ "ТЕТРА АГРОТРЕЙД", в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визнання переможцем ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД», оформлене протокольним рішеннями від 15.05.2024 № 304.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що підставами для звернення до суду стало порушення Відповідачем Закону України «Про публічні закупівлі», вимагає дискваліфікувати пропозицію ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД», оскільки пропозиція даної компанії не відповідає вимогам даної закупівлі: а саме: 1) Надано протокол №203/24 від 03.05 (протокол хімія ложка.pdf) в якому необхідні показники (бензол, ацетон, стирол, толуол, ксилол) поза межами акредитації. Біля них в таблиці * і приписка знизу що * означає: показник, що вимірювався знаходиться поза межами акредитації. Відповідно Додатку 2 тендерної документації вимагається: Сканований оригінал в кольоровому вигляді протоколу(ів) випробувань на відповідність технічним вимогам запропонованого товару, виданого(их) на ім`я учасника або виробника лабораторією(ями), акредитованою(ними) НААУ у відповідній сфері, а наданий протокол ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД», виданий лабораторією, яка не акредитована НААУ у сфері визначення вищезазначених показників. Акредитація НААУ лабораторій - це визнання їх технічної компетентності згідно з вимогами стандартів, можливості виконувати певного роду завдання і проводити дослідження. Отже, лабораторія не підтвердила свою технічну компетентність у визначенні даних показників, що може в майбутньому мати наслідки, оскільки товар що закуповується передбачений для контакту з харчовими продуктами і не підтверджено безпечність його використання протоколом досліджень виданим лабораторією яка, акредитована на технічну компетентність виконувати випробування на дані показники. Додатково зазначає, що у попередній процедурі закупівель UA-2024-03-28-009194-a, пропозиція ТОВ "ШЕІЛ" була дискваліфікована саме з цієї ж причини відповідно до Протоколу_№_209 від 16 квітня 2024 року (09:00 годин). 1) Пропозиція учасника не відповідає вимогам Додатку 2 «Технічні вимоги» пункту 6 У складі пропозиції надано два протоколи досліджень. Перший виданий лабораторією УКРНДІ, яка не акредитована в НААУ взагалі. Другий виданий Сумським обласним центром профілактики хвороб, протокол був виданий 10 листопада 2023 року, на той час лабораторія не була акредитована по таким випробуванням: метанол, ацетон, стирол. Про це свідчить надпис *нв* в протоколі, (нв- метод випробування не оцінений (не внесений до сфери акредитації)).* Отже, Відповідач застосовує дискримінаційний підхід до розгляду тендерних пропозицій, дискваліфікувавши нашу пропозицію в минулих закупівлях і визнавши переможцем ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД» в даній закупівлі. 2. Декларація виробника не відповідає Технічним вимогам, а саме: Додатком №2 визначено Умови зберігання посуду за температури від 0 °С до +35 °С, в наданій декларації зазначено зберіганні при температурі -10 до +35 °С. Що прямо суперечить температурному діапазону Відповідача. 3. Декларація виробника не відповідає Технічним вимогам, а саме: Гарантійний термін зберігання- не менше 2 років, але не зазначено від якого процесу/дати 2 роки, якщо з дати закупівлі(виготовлення) сировини, то на момент постачання продукція буде не відповідати вимогам Замовник- Гарантійний термін зберігання посуду згідно ТУ виробника, але не менше 1 року з дати постачання. 4. Наявні порушення в технічній частині. Декларація виробника видана на ТУ У 25.2-35732699-001:2010 від 07.04.2010 року, а протоколи випробувань і висновок СЕС на ТУ У 25.2-35732699-001:2010 від 08.04.2010 року, отже у декларації і протоколі надано посилання на різні нормативно-правові документи.
Незгода позивача із порушення відповідачем Закону України «Про публічні закупівлі», зумовила його звернення до суду з даним позовом.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.
Справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і який виник у зв`язку з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку з наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку з порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи (пункт 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 цього Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, де суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (переважно майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
29 квітня 2024 о19:38 військовою частиною НОМЕР_1 Національної гвардії України було оголошено спрощену процедуру закупівлі ложка столова одноразовакод ДК 021:2015:39220000-0: Кухонне приладдя, товари для дому та господарства і приладдя для закладів громадського харчування), очікувана вартість процедури закупівлі 2808000,00 грн.
10 травня 2024 року відбувся аукціон Відповідно до Протоколу розкриття Учасниками були запропоновані наступні ціни по 4 лотам:
Лот 1 ТОВ "ШЕІЛ" - 520 000,00 грн, ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД» - 520000,00 грн, ТОВ "ЖАРТРЕЙД" - 517000,00 грн
Лот 2 ТОВ "ШЕІЛ" - 728000,00 грн, ТОВ "ЖАРТРЕЙД" - 725200,00 грн, ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД» -728000,00 грн
Лот 3 ТОВ "ШЕІЛ" - 1300000,00 грн, ТОВ "ЖАРТРЕЙД" - 1275000,00 грн, ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД» - 1300000,00 грн
Лот 4 ТОВ «ТЕТРА АГРОТРЕЙД» - 260000,00 грн, ТОВ "ШЕІЛ" - 260000,00 грн, ТОВ "ЖАРТРЕЙД" - 258000,00 грн.
Судом з веб-сайту https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-04-29-011202-a встановлено, що 15.05.2024 Замовником було опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2024-04-29-011202-a з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕТРА АГРОТРЕЙД".
При цьому, 23.05.2024 між Базою забезпечення Національної гвардії України (військова частина НОМЕР_1 ) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕТРА АГРОТРЕЙД" було укладено договір №97-ПМ про закупівлю товарів за бюджетні кошти.
Відповідно до частин другої, третьої статті 180 Господарського кодексу України (далі - ГП України) господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Відповідно до частини першої статті 181 ГК України господарський договір укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно частин першої, четвертої статті 183 ГК України договори за державним замовленням укладаються між визначеними законом суб`єктами господарювання - виконавцями державного замовлення та державними замовниками, що уповноважені від імені держави укладати договори (державні контракти), в яких визначаються господарські зобов`язання сторін та регулюються відносини замовника з виконавцем щодо виконання державного замовлення. Ухилення від укладення договору за державним замовленням є порушенням господарського законодавства і тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами. Спори, пов`язані з укладенням договору за державним замовленням, в тому числі при ухиленні від укладення договору однієї або обох сторін, вирішуються в судовому порядку.
Відповідно до статті 184 ГК України при укладенні господарського договору на основі вільного волевиявлення сторін проект договору може бути розроблений за ініціативою будь-якої із сторін у строки, погоджені самими сторонами. Укладення договору на основі вільного волевиявлення сторін може відбуватися у спрощений спосіб або у формі єдиного документа, з додержанням загального порядку укладення договорів, встановленого статтею 181 цього Кодексу.
За приписами статті 185 ГК України до укладення господарських договорів на організованих ринках капіталу, організованих товарних ринках, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних організованих ринків капіталу, організованих товарних ринків, ярмарків та публічних торгів.
Згідно статті 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною (статті 638 Цивільного кодексу України).
Відтак, враховуючи вказані вище обставини, суд дійшов висновку, що між Замовником та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕТРА АГРОТРЕЙД" виникли договірні правовідносини (укладено договір №97-ПМ про закупівлю товарів за бюджетні кошти).
Велика Палата Верховного Суду у постановах від 14.05.2019 у справі № 918/843/17 та від 29.01.2019 у справі № 819/829/17 зазначила, що орган виконавчої влади або місцевого самоврядування у відносинах щодо організації та порядку проведення торгів (тендеру) діє як суб`єкт владних повноважень і спори щодо оскарження рішень чи бездіяльності цих органів до виникнення договірних правовідносин між організатором та переможцем цього тендеру відносяться до юрисдикції адміністративних судів. Проте, після укладення договору між організатором конкурсу та його переможцем спір щодо правомірності рішення тендерного комітету підлягає розгляду в порядку цивільного (господарського) судочинства, оскільки фактично зачіпає майнові інтереси переможця торгів.
Згідно пункту 10 частини першої статті 20 ГПК України передбачено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.
Згідно приписів статті 20 Господарського кодексу України регламентовано, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів.
Таким чином, з огляду на зміст позовних вимог, характер спірних правовідносин, обставин, які встановлені матеріалами справи, а також враховуючи суб`єктний склад учасників справи, суд дійшов висновку про спрямованість цього позову на захист прав у сфері господарських правовідносин, а не публічно - правових відносин, що виключає можливість його розгляду та вирішення в порядку адміністративного судочинства.
Суд також звертає увагу на положення підпункту 11 частини першої статті 19 КАС України, згідно якого юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності державного замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про оборонні закупівлі", крім спорів, пов`язаних із укладенням державного контракту (договору) про закупівлю з переможцем спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель та спрощеного відбору без застосування електронної системи закупівель, а також зміною, розірванням і виконанням державних контрактів (договорів) про закупівлю.
Положеннями статті 282 КАС України визначено особливості провадження у справах щодо гарантованого забезпечення прав оборони.
Позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності державного замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про оборонні закупівлі", крім спорів, пов`язаних з укладенням державного контракту (договору) про закупівлю з переможцем спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель та спрощеного відбору без застосування електронної системи закупівель, а також зміною, розірванням і виконанням державних контрактів (договорів) про закупівлю, може бути подана протягом десяти робочих днів з дня, коли особа мала дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина перша статті 282 КАС України).
Відтак, справи щодо гарантованого забезпечення потреб оборони належать до категорії справ, щодо яких передбачено спеціальне позовне провадження.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Оскільки суд дійшов висновку, що даний позов підлягає розгляду за правилами господарського судочинства, наявні правові підстави для відмови у відкритті провадження в адміністративній справі.
Керуючись пунктом 1 частини першої статті 170, 282 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті провадження по справі №520/14315/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ШЕІЛ" до військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕТРА АГРОТРЕЙД" про визнання протиправним та скасування рішення.
Роз`яснити позивачу, що розгляд цієї справи повинен здійснюватись в порядку господарського судочинства.
Відповідно до частини четвертої статті 282 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених цією статтею, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення.
Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяБідонько А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119270715 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні