ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 травня 2024 року м. Дніпросправа № 280/2783/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Чепурнова Д.В., Коршуна А.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року
у адміністративній справі № 280/2783/23 за позовом ОСОБА_1 до секретаря Запорізької міської ради Куртєва Анатолія Валентиновича, Запорізької міської ради та Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради про визнання протиправним та скасувати розпорядження, поновлення на роботі, стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року відмовлено у повному обсязі у задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до секретаря Запорізької міської ради Куртєва Анатолія Валентиновича, Запорізької міської ради та до Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради щодо: визнання протиправним та скасуванні розпорядження Запорізького міського голови, підписаного секретарем міської ради Анатолієм Куртєвим 06.02.2023 за №240к/тр «Про звільнення ОСОБА_2 », і у поновлені ОСОБА_1 на роботі, на посаді заступника начальника управління - начальника Відділу внутрішньої політики Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради з 01.04.2023, та стягнення на його користь з Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період часу з 01.04.2023 до дня ухвалення судом рішення у справі, і з секретаря Запорізької міської ради ОСОБА_3 , Запорізької міської ради, Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради в солідарному порядку на його користь відшкодування моральної шкоди у розмірі 10000,00 грн.
Зазначене рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку позивачем з підстав порушення норм матеріального права, однобічного розгляду судом обставин, що мають значення для справи, врахування та без належної оцінки його доводів, а також обґрунтування своїх висновків недопустимими доказами, що призвело до ухвалення у справі незаконного рішення, яке просить скасувати та ухвалити інше рішення про задоволення його вимог у цій справі в повному обсязі.
Апеляційна скарга позивача мотивована тим, що суд першої інстанції відмовляючи у задоволені позову виходив з не доведеності ним порушення процедури звільнення, що полягає у несвоєчасному попереджені про наступне звільнення та протиправність введення з 10.02.2023 нового штатного розпису Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради із штатною чисельністю 17 одиниць, але при цьому посилаючись лише на надані відповідачами докази, які вказують: на зміни в організації виробництва та праці, у т.ч. скорочення штатної чисельності; а також на направлення засобами поштового зв`язку повідомлення про майбутнє звільнення від 02.12.2022, що у сукупності свідчить про звільнення відповідно до чинного Законодавства України, та відсутності порушення прав та інтересів позивача при звільненні, чи протиправності невидачі трудової книжки.
На спростування висновків суду першої інстанції позивач посилається на практику Верховного Суду в частині застосування положень п.1 ч.1 ст.40, п.7 ч. 4 ст. 42, ст.49-2 КЗпП України при вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці, у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, та гарантій для працівників при скороченні чисельності або штату, а також не належне врахування судом положень ч.1 ст.26, ст.54, ст.64 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і пунктів 1.1., 1.2., 1.4 Положення про управління внутрішньої політики, преси та Інформації Запорізької міської ради, затвердженого Рішенням Запорізької міської ради від 30.09.2020 №33, без огляду на те, що Розпорядженням міського голови від 24.10.2022 №1753к/тр та від 02.01.2023 №1 к/т, виданим на виконання постанови Уряду України від 09.03.2006 №268, було врегульовано лише питання розмірів посадових окладів, преміювання тощо, але яким не було затверджено структуру Управління, його штат та загальну чисельність. Відповідно, наведені відповідачами докази (Розпорядження міського голови від 24.10.2022 №1753к/тр та від 02.01.2023 №1 к/тр), на підставі яких суд встановив обставини, що мають істотне значення та вирішив спір, є недопустимими (ч.2 ст.74 КАС України), оскільки ці Розпорядження були виданні секретарем Запорізької міської ради не на підставі, не у межах повноважень, визначених Законом.
Аналогічно безпідставними та такими, що суперечать нормам матеріального права та правовій позиції Верховного Суду і рішенням Європейського Суду, позивач вважає висновки суду першої інстанції в частині відмови у задоволені вимог про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу відповідно до норм ст.27 Закону України «Про оплату праці» і затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100 Порядку обчислення середньої заробітної плати (постанова Верховного Суду України від 21 січня 2015 року у справі № 6-195цс14), а також щодо стягнення спричиненної моральної шкоди (ст.237-1 КЗпП України, ст.23, ст.1167 ЦК України, рішення ЄСПЛ від 06.09.2007 у справі «Кучерук проти України», від 07.10.2010 у справі «Зайкін проти України», у справі «Абдулазіз, Кабалес і Балкандалі проти Сполученого Королівства»).
Щодо неналежного повідомлення про наступне звільнення, позивач також наголошує на практику Верховного Суду, зокрема, викладені в окремій ухвалі Верховного Суду від 23.01.2019 у справі № 761/15565/16-ц, а також акцентує увагу на тому, що адресовані йому поштові відправлення повернулися відправнику з поміткою «за закінченням терміну зберігання», а суд не з`ясував причини неможливості вручити адресату (йому) відповідного рекомендованого листа.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідачі вказують на безпідставність доводів позивача як частині посилань на протиправність затвердженого нового штатного розпису, так і в частині не належного попередження про майбутнє звільнення і ознайомлення з переліком вакантних посад. Вважає рішення суду першої інстанції таким, що винесене на підставі повного та всебічного розгляду справи, оскільки обставини справи встановлені судом вірно, порушень норм матеріального та процесуального права не допущено, тому просить залишити без задоволення вимоги апеляційної скарги позивача, а рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши доповідь головуючого у справі судді, обговоривши доводи апеляційної скарги позивача та відзиву відповідачів на апеляційну скаргу, а також перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин та правильність застосування до них норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що предметом судового спору у цій справі є розпорядження Запорізького міського голови, підписаного секретарем міської ради Анатолієм Куртєвим 06.02.2023 за №240к/тр «Про звільнення ОСОБА_2 » та поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника управління - начальника Відділу внутрішньої політики Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради з 01.04.2023, за стягненням на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період часу з 01.04.2023 до дня ухвалення судом рішення і відшкодування моральної шкоди.
Вирішуючи спір у цій справі, судом першої інстанції повно та всебічно досліджено документи, які безпосередньо стосуються проходження позивачем служби в органах міської ради та звільнення з посади начальника управління - начальника Відділу внутрішньої політики Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради, а саме: Розпорядження Запорізького міського голови від 06.05.2016 за №1037к/тр «Про переведення ОСОБА_1 »; Лист Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 31.10.2022 за №02/03-27/02105 «Повідомлення» (підписаного Секретарем Запорізької міської ради ОСОБА_3 ) на адресу Голови профспілкового комітету Виконавчого комітету Запорізької міської ради О.Савченко; Лист Профспілкового комітету апарату міськвиконкому Запорізької міської ради від 07.11.2022 за №6 на адресу Секретаря Запорізької міської ради А.Куртєву; Подання начальника Управління внутрішньої політики, преси та інформації В.Ніколаєва від 03.02.2023 за №27/01-17 «Про звільнення з посади ОСОБА_4 » на адресу Секретаря Запорізької міської ради ОСОБА_3 ; Службову від 24.10.2022 за №85/01-17; Оптимізацію чисельності Запорізької міської ради; Положення про Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради, затверджене Рішенням Запорізької міської ради від 30.09.2020 за №33; листки непрацездатності; інші документи, наявні у матеріалах даної справи).
На підставі належної перевірки та оцінки наведених у попередньому абзаці доказів з урахуванням затвердженого з 01.01.2023 Розпорядженням Запорізького міського голови від 02.01.2023 за №1к/тр штатного розпису апарату Запорізької міської ради і виконавчого комітету Запорізької міської ради та управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради, а також з огляду на зміст Розпорядження Запорізького міського голови від 24.10.2022 за №1753к/тр «Про затвердження штатної чисельності управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради», яким було внесено зміни до затвердженої розпорядженням міського голови від 29.04.2016 №1003к/тр «Про затвердження штатної чисельності виконавчих органів Запорізької міської ради» зі змінами штатної чисельності управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради, за яким з 10.02.2023 штатна чисельність управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради становить 17 одиниць, та Наказу Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради від 28.10.2022 за №36р «Про внесення змін до штатного розпису управління внутрішньої політики, преси та інформації міської ради» - суд першої інстанції обґрунтовано звернув увагу на те, що введеним в дію з 10.02.2023 Штатним розписом на 2023 рік Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради, який, Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради має штат у кількості 17 штатних одиниць та включає у себе: Відділ внутрішньої політики та організаційної роботи; Відділ преси та інформації. При цьому, саме зазначеним наказом від 28.10.2022 за №36р (який не оскаржувався та є чинним) було: виключено посади: - заступника начальника управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради, - заступника начальника управління - начальника відділу по забезпеченню роботи веб-сайту міської влади управління внутрішньої політики преси та інформації Запорізької міської ради - 1 штатна одиниця, - заступника начальника управління - начальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради - 1 штатна одиниця, - головного спеціаліста відділу по забезпеченню роботи веб-сайту міської влади управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради - 6 штатних одиниць, - головного спеціаліста відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради - 2 штатні одиниці (п.1.1.); перейменувано відділ внутрішньої політики у відділ внутрішньої політики та організаційної роботи (п.1.2.); введено посади - заступника начальника управління-начальника відділу внутрішньої політики та організаційної роботи управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради, - головного спеціаліста відділу внутрішньої політики та організаційної роботи управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради - 2 штатні одиниці, - головного спеціаліста відділу преси та інформації управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради - 4 штатні одиниці (п.1.3.).
На переконання колегії судів наведені вище обставини не надавали суду першої інстанції будь-яких підстав ставити під сумнів правомірність введення з 10.02.2023 нового штатного розпису Управління внутрішньої політики, преси та інформатизації Запорізької міської ради із штатною чисельністю 17 одиниць, яким не передбачено посаду заступника начальника управління-начальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради. Тим більш, що правові акти відповідача з приводу введення з 10.02.2023 нового штатного розпису у судовому порядку не оскаржувалися та є чинними, а про позивачем не надано до суду доказів їх протиправності.
Безпосередньо обговорюючи питання протиправності/правомірності оскаржуваного у цій справі позивачем розпорядження Запорізького міського голови від 06.02.2023 №240к/тр «Про звільнення ОСОБА_2 », суд першої інстанції обґрунтовано узяв до уваги, що про майбутнє звільнення на адресу Заступника начальника управлінняначальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради Шулдик С.О. направлялося Повідомлення від 02.12.2022 за 02/03-27/02293 за підписом секретаря Запорізької міської ради ОСОБА_3 ), в якому текстуально зазначалося, що «…на підставі розпорядження міського голови від 24.10.2022 №1753к/тр «Про затвердження штатної чисельності управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради» з 10.02.2023 вводиться новий штатний розпис управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради із штатною чисельністю 17 одиниць, яким не передбачено посаду заступника начальника управління-начальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради». Цим же повідомленням відповідно до статті 49-2 Кодексу законів про працю України позивача було попереджено про наступне звільнення з посади заступника начальника управління - начальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради у зв`язку із скороченням чисельності (штату) працівників на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України. Одночасно позивачу було запропоновано в межах кваліфікації переведення на іншу посаду у виконавчих органах Запорізької міської ради, і додано перелік вакантних посад у виконавчому комітеті Запорізької міської ради: - головний спеціаліст прес-служби; - головний спеціаліст відділу діловодства департаменту (апарату) виконавчого комітету; - головний спеціаліст організаційного відділу департаменту (апарату) виконавчого комітету - 2 од.; - головний спеціаліст відділу по забезпеченню роботи депутатських комісій, фракцій та груп управління по забезпеченню роботи міської ради. Одночасно у зазначеному Попередженні позивач повідомлявся про те, що у разі відмови від пропозиції про переведення, він буде звільнений з займаної посади за пунктом 1 статті 40 КЗпП України.
Повідомлення від 02.12.2022 за 02/03-27/02293 (а.с.95) з переліком вакантних посад (а.с.96) надсилалися ОСОБА_1 поштовими відправленнями на дві адреси: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , але були повернуті відправнику із зазначенням «за закінченням терміну зберігання», що підтверджується долученими до матеріалів справи доказами (а.с.97-101).
Як наслідок, керуючись ст.5 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» Розпорядженням Запорізького міського голови від 06.02.2023 за №240к/тр було вирішено: звільнити ОСОБА_5 у перший робочий день, наступний за днем закінчення його тимчасової непрацездатності, зазначений у документі про тимчасову непрацездатність, з посади заступника начальника управління - начальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради згідно з п.1 ст.40 Кодексу законів про працю України у зв`язку зі скороченням чисельності (штату) працівників управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради (п.1), і зобов`язано Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради виплатити ОСОБА_1 вихідну допомогу відповідно до ст.44 Кодексу законів про працю України (п.2), а Розпорядженням Запорізького міського голови від 09.02.2023 за №260к/тр «Про внесення змін до розпорядження міського голови від 06.02.2023 №240к/тр» було внесено зміни до розпорядження міського голови від 06.02.2023 №240к/тр «Про звільнення ОСОБА_2 » та викладено пункт другий в іншій редакції: «Відділу бухгалтерського обліку та звітності виконавчого комітету Запорізької міської ради виплатити С.Шулдику вихідну допомогу відповідно до ст.44 Кодексу законів про працю України».
Вищевикладені факти та обставини в свою чергу свідчать про не доведеність позивачем порушення «процедури звільнення», оскільки Повідомлення про майбутнє звільнення від 02.12.2022 за 02/03-27/02293 з Додатком «Перелік вакантних посад у виконавчому комітеті Запорізької міської ради» своєчасно та належним чином надсилалися на поштові адреси позивача, а їх не отримання позивачем, який був обізнаний введення з 10.02.2023 вводиться нового штатного розпису управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради, яким не передбачено його (позивача) посаду заступника начальника управління-начальника відділу внутрішньої політики управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради не може вважатися порушенням процедури звільнення відповідачем.
Підсумовуючи вищевикладене у сукупності, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановивши фактичні обставини у цій справі та проаналізувавши їх на підставі положень ч.1 ч.3 ст.1, ч.1 ст.5 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» та ст.40, ст.49-2, ч.1 ч.2 ст.235, Кодексу законів про працю України, а також п.3 ч.2 ст.11, ст.23, ч.1 ст.1174 Цивільного кодексу України та п.5 і п.9 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 за № 4 «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» - дійшов обґрунтованого висновку про недоведеність позивачем у цій справі порушення його прав та інтересів при звільненні, а також про відсутність підстав для визнання протиправними та скасування Розпорядження Запорізького міського голови від 06.02.2023 за №240к/тр «Про звільнення ОСОБА_2 » і Розпорядження Запорізького міського голови від 09.02.2023 за №260к/тр «Про внесення змін до розпорядження міського голови від 06.02.2023 №240к/тр», та для поновлення позивача на посаді і для стягнення на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Оскільки суд першої інстанції дійшов правильних висновків стосовно оскаржуваного у цій справі розпорядження Запорізького міського голови від 06.02.2023 №240к/тр «Про звільнення ОСОБА_2 », який був винесений відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що встановлений законом, а відмовляючи у задоволені вимог позивача у цій справі суд першої інстанції ухвалив рішення добросовісно та розсудливо, з урахуванням усіх обставин справи, колегія суддів вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги позивача відсутні, тому правових підстав для скасування рішення суду першої інстанції у цій справі, в тому числі і з підстав наведених позивачем в апеляційній скарзі відсутні.
Керуючись ст.ст. 242, 315, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд
П о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Головуючий - суддяС.В. Сафронова
суддяД.В. Чепурнов
суддяА.О. Коршун
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119271610 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні