Постанова
від 24.05.2024 по справі 560/17344/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/17344/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Гнап Д.Д.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

24 травня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Гарант-ТехСервіс" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Гарант-ТехСервіс" до відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті №ПШ 030054 від 28.06.2023 про застосування адміністративно - господарського штрафу за порушення законодавства про автомобільний транспорт відносно ТОВ "Гарант-ТехСервіс".

Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.

На обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив, що 11 квітня 2023 року між ТОВ "Гарант - Техсервіс" та ТОВ НВП "Проскурів Термо" укладено договір оренди транспортних засобів №11/04 на транспорті засоби: - сідловий тягач марки RENAULT, модель PREMIUM 400, номерний знак НОМЕР_1 ; - напівпричіп самоскид MENZI, модель SA700R, номерний знак НОМЕР_2 . Згідно акту прийому передачі вище зазначені транспортні засоби передані орендарю. А тому, позивач у спірних правовідносинах не є перевізником, у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", так як транспортний засіб використовувався іншою особою. Крім того, ТОВ "Гарант - Техсервіс" не було завчасно повідомлено про дату та час розгляду справи про застосування адміністративно - господарських санкцій.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 01.06.2023 встановлено під час документального габаритно - вагового контролю перевищення вагових норм щодо загальної маси транспортного засобу (RENAULT, модель PREMIUM 400, номерний знак НОМЕР_1 , напівпричіп самоскид MENZI, модель SA700R, номерний знак НОМЕР_2 ) з вантажем, на автодорозі місцевого значення, що належить ТОВ "Гарант - Техсервіс".

При перевірці з наданої водієм ТТН №002513 встановлено, що повна маса транспортного засобу склала 35,9 т. при допустимій нормі 24 т., що складає 49,5% перевищення параметрів від нормативу внаслідок чого, посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №027040 від 01.06.2023.

У подальшому відповідачем 28.06.2023 прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 030054, про стягнення з ТОВ "Гарант - Техсервіс" адміністративно-господарський штраф у сумі 51000,00 грн, за порушення вимог п. 22.5 Постанови КМУ від 10.10.2001 №1306, відповідальність за яке передбачена абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв на підставі, в межах та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, відповідно до ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон) автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

За змістом ст. 60 зазначеного Закону за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються санкції за:

- перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абз. 3);

- перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. (абз. 17).

Вирішуючи питання правомірності оскаржуваної у цій справі постанови, слід зазначити таке.

В силу ч. 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 33 Закону України «Про автомобільні дороги» визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі - Правила №30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Пунктом 4 Правил № 30 передбачено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Згідно з пп. 4 п. 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі Порядок №879), габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

За приписами п. п. 3, 4, 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до п. 16 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Пунктом 23 Порядку № 879 визначено, що власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

В ході проведення перевірки було проведено документальний габаритно-ваговий контроль, з наданої товарно-транспортної накладної ТТН №002513 встановлено, що повна маса транспортного засобу склала 35,9 т. при допустимій нормі 24 т., що складає 49,5% перевищення параметрів від нормативу.

Пунктом 11 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу 14.10.1997 № 363 (надалі - Правила № 363) передбачено, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Тобто, у цьому випадку наявне порушення, встановлення якого призвело до притягнення позивача до відповідальності.

В силу ст. 48 Закону № 2344 автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

До позову позивачем надано договір оренди транспортного засобу та акт прийому-передачі №11/04, укладений 11.04.2023 року між товариством з обмеженою відповідальністю "Гарант - Техсервіс" (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю НВП "Проскурів Термо" (орендар). Відповідно до умов договору, орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування транспортні засоби: - сідловий тягач марки RENAULT, модель PREMIUM 400, номерний знак НОМЕР_1 ; - напівпричіп самоскид MENZI, модель SA700R, номерний знак НОМЕР_2 .№ 10 від 01 березня 2023 року, укладені між ТОВ "ІТБ Інвест" та ПП "Енергоспецресурс" на підтвердження доводів про те, що ТОВ "ІТБ Інвест" не було автомобільним перевізником в розумінні Закону № 2344.

Водночас, приписи статті 48 Закону №2344-III зобов`язують автомобільних перевізників, водіїв мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Надання позивачем до суду таких документів не спростовує того факту, що на момент проведення перевірки у водія вони були відсутні, що має наслідком відповідальність згідно ст. 60 Закону №2344-III. Аналогічна правова позиція вказана в п. 26 постанови Верховного Суду від 17 липня 2018 року по справі №802/1836/17-а.

У наявній практиці Верховного Суду щодо визначення належного автомобільного перевізника завжди були присутні обставини, які вказували на наймача автомобіля в статусі автомобільного перевізника. Зокрема, такі обставини були зафіксовані в товарно-транспортній документації, поясненнях водія.

В справі, що розглядається, жодна обставина не вказувала на те, що автомобільним перевізником був не власник транспортного засобі.

Зокрема, відповідно до товарно-транспортної накладної від 01 червня 2023 року, яка в тому числі надавалася до перевірки, автомобільним перевізником визначено товариство з обмеженою відповідальністю "Гарант - Техсервіс".

Водій транспортного засобу від пояснень відмовився, будь-яких доказів чи пояснень з приводу того, що перевізником є не позивач не надавав.

Слід наголосити, що автомобільний перевізник має використовувати транспортний засіб для перевезення вантажу на законних підставах, а водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Слід зауважити, що договір оренди транспортного засобу не був наданий під час перевірки, а тому, належність і достовірність цього доказу у даній справі є сумнівною.

Враховуючи наведене, є правомірними висновки відповідача про порушення позивачем Закону №2344-III, які виявлені та стверджені Актом від 027040 від 01.06.2023, і як наслідок, є правомірною постанова № ПШ 030054.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Гарант-ТехСервіс" залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сушко О.О. Судді Залімський І. Г. Мацький Є.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119272454
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/17344/23

Постанова від 24.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 26.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні