Рішення
від 24.05.2024 по справі 440/18212/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/18212/23Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЬПО-ФУД" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю "СІЛЬПО-ФУД" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби у Полтавській області від 23.10.2023 №35, якою на Товариство з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (код ЄДРПОУ 40720198) накладено штраф у розмірі 61 000,00 (шістдесят одна тисяча) гривень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що провівши позапланову перевірку, відповідач здійснив захід державного контролю, щодо якого застосовується мораторій відповідно до постанови КМУ від 13.03.2022 № 303, а відтак не мав права виносити за його результатами оскаржувану постанову. Позивач також вказував, що спірна постанова не відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства економічного розвитку та і торгівлі України від 11.01.2012 № 24.

Стосовно виявлених перевіркою порушень позивач зазначав, що розміщення продукції (пачок тютюнових виробів «Chesterfield») в місці реалізації такої продукції не є стимулюванням чи рекламою тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби. На переконання позивача, наявне в Акті перевірки зображення підтверджує, що жодної інформації про тютюнові вироби та/або виробника тютюнових виробів на елементі обладнання розміщено не було (окрім зазначення даних про ціну продукцію), що виключає відповідальність позивача за порушення абз. 1 та 7 частини 1 статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення». Аналогічно вважає, що розміщення пристроїв «GLO» у місці продажу також не є рекламою. Щодо встановленого перевіркою порушення частини 4 статті 13 Закону № 2899-ІV зауважував, що діюче законодавство не зобов`язує суб`єктів господарювання розміщувати в магазині наочну інформацію про заборону куріння, а тому позивач не допускав порушення відповідних вимог Закону.

Поміж іншого вказував, що відповідачем не було складено припису, розпорядження, іншого розпорядчого документа щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а застосування штрафу за порушення законодавства без видання документа щодо усунення порушень та надання суб`єкту господарювання його добровільно виконати і усунути порушення у встановлений у такому документі строк є неправомірним.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

У відзиві на позовну заяву /а.с. 84 - 93/ представник відповідача позов не визнав, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що в ході проведення позапланового заходу у магазині, за адресою м. Полтава, вул. Зіньківська, 6/1, діяльність у якому здійснює ТОВ «СІЛЬПО-ФУД», встановлено: наявність реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, а саме: поруч з основною вітриною тютюнових виробів, в прикасовій зоні розміщено один рекламний об`єкт тютюнових виробів торгової марки «Chesterfield» з використанням графічних зображень, малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, чим порушено абз. 1 та 7 частини 1 статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»; наявність реклами та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, а саме: в прикасовій зоні розміщено один рекламний об`єкт, в якому наявні пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знак для товарів і послуг «glo», чим порушено частину 1 статті 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»; порушення частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» у зв`язку з відсутністю наочної інформації, що складається з графічного знаку про заборону куріння і тексту такого змісту «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!», у зв`язку з чим у строк, встановлений Законом, прийнято рішення про накладення фінансових санкцій.

Представник відповідача зауважував, що посилання позивача на Закон України «Про рекламу» є недоречним та безпідставним, оскільки законодавство України про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення базується на Конституції України та складається з Основ законодавства України про охорону здоров`я, Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Також звертав увагу на те, що Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров`я населення від шкідливого впливу тютюну» від 16.12.2021 № 1978-ІХ внесено зміни до частини 1 статті 16 Закону № 2899-ІV, тому вважає зазначення позивачем судової практики, що сформована до змін у відповідній статті, помилковим.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні.

30.01.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача виклала незгоду із міркуваннями та аргументами відповідача, наполягаючи на задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.05.2024 клопотання представника відповідача про визнання поважними причин пропуску строку на подання відзиву задоволено, визнано поважними причини пропуску строку на подання відзиву у справі №440/18212/24, продовжено відповідачу строк подання відзиву до 15.01.2024, прийнято до розгляду відзив Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЬПО-ФУД" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 40720198, основний вид діяльності - 47.11. Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 44 - 45/.

ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» мало ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами № 16010311202202284 терміном дії з 17.11.2022 до 17.11.2023 /а.с. 46-47/.

21.09.2023 до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надійшла скарга гр. ОСОБА_1 від 19.09.2023, в якій останній повідомляв, що у магазинах «СІЛЬПО» за адресою м. Полтава, вул. Зіньківська, 6/1А, ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» порушується законодавство України про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, зокрема, в магазині відсутній інформаційний знак з визначеним текстом про заборону куріння, розміщені об`єкти реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів та послуг, інших об`єктів інтелектуальної власності , під якими випускаються тютюнові вироби, також наявна реклама та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та реклама та стимулювання продажу електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, просив вжити передбачені законодавством дії для припинення порушення та проінформувати його про результати перевірки та накладені санкції, не розголошуючи його персональні дані третім особам /а.с. 103/.

Листом від 21.09.2023 № 15.1.3.-6/20375 Держпродспоживслужба відповідно до абзацу 5 частини 1 статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та наказу Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 № 522 надала Головному управлінню Держпродспоживслужби в Полтавській області погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині додержання ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: вул. Зіньківська, 6/1А, м. Полтава та зобов`язала ретельно і всебічно перевірити наведені у зверненні ОСОБА_1 факти та, у разі виявлення порушень, вжити заходів впливу відповідно до вимог законодавства /а.с. 101 102/.

Наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області № 1110-ОД від 10.10.2023 «Про проведення позапланової перевірки», прийнятим на виконання абз. 5 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» від 22.05.2005 № 2899-IV, Указу Президента України «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» від 07.02.2008 № 109/2008, п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303, наказу Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 № 522 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану», листа -погодження Держпродспоживслужби від 21.09.2023 № 15.1.3.-6/20375, на підставі звернення гр. ОСОБА_1 від 19.09.2023, визначено провести позапланову перевірку суб`єкта господарювання з використанням засобу відеофіксації в частині додержання вимог законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення ТОВ «СІЛЬПО -ФУД» за адресою: Полтавська область, м. Полтава, вул. Зіньківська, буд. 6/1А, у строк 11.10.2023 12.10.2023 /а.с. 104 105/.

На підставі вказаного наказу Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області видано посвідчення (направлення) на перевірку № 742 від 10.10.2023 /а.с. 106 - 107/

У період з 11.10.2023 по 12.10.2023 посадовою особою Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області проведено позаплановий захід державного контролю щодо дотримання ТОВ «СІЛЬПО ФУД» вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, за наслідками якого складено Акт від 12.10.2023 № 000044 (далі Акт перевірки) /а.с. 14 37/

В Акті перевірки зафіксовано такі порушення:

1)наявність реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, а саме: поруч з основною вітриною тютюнових виробів, в прикасовій зоні, розміщено один рекламний об`єкт тютюнових виробів торгової марки «Chesterfield» з використанням графічних зображень, малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, чим порушено абз. 1 та 7 частини 1 статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»;

2)наявність реклами та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, а саме: в прикасовій зоні розміщено один рекламний об`єкт, в якому наявні пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знак для товарів і послуг «glo», чим порушено частину 1 статті 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»;

3)порушення вимог частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», а саме: у місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, зокрема, у магазині, відсутня наочна іфнормація, що складається з графічного знаку про заборону куріння і тексту такого змісту «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!», у зв`язку з чим у строк, встановлений Законом, прийнято рішення про накладення фінансових санкцій.

Акт перевірки підписано керуючим магазином Інною Мороз із поясненнями такого змісту «Адміністрація магазину жодним чином не порушує Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення». З актом повністю не згодна, зауваження будуть надані у встановлений законом строк».

Доказів подання ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» письмових заперечень на Акт перевірки до суду сторонами не надано.

23.10.2023 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області прийнято постанову про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» № 35, якою за порушення, встановлені в акті від 12.10.2023 № 000044, а саме, порушення абз. 1 та 7 частини 1 статті 16, частини 1 ст. 16-1 та частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» застосовано до ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» фінансові санкції в розмірі 61000 грн /а.с. 38/.

Не погодившись із вказаною постановою, ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» звернулося до суду із цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі Закон № 877-V).

За визначенням статті 1 Закону № 877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Порядок здійснення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) регламентований статтею 6 Закону № 877-V.

За змістом абзацу 5 частини 1 статті 6 Закону № 877-V підставою для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Згідно з положеннями частин 1, 2 статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до частини 6 статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Абзац перший частини 7 статті 7 Закону № 877-V передбачає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За приписами абзаців 1, 2 частини 9 статті 7 Закону № 877-V розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).

Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.

В силу вимог частини третьої статті 7 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» 22 вересня 2005 року № 2899-IV (далі Закон № 2899-IV) державний контроль за додержанням законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, у межах своєї компетенції.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує, зокрема, державну політику у галузі попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.

Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи (пункт 7 Положення).

Частиною 1 статті 16 Закону № 2899-IV визначено, що забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у тому числі: розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, крім одного плаката розміром не більше 40х30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них (абзаци 1, 7 ).

За приписами частини 1 статті 16-1 Закону № 2899-IV забороняються реклама та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, у тому числі: розміщення інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у місцях, у яких такі пристрої реалізуються чи надаються споживачеві, з використанням графічних зображень чи малюнків (крім знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються такі пристрої), кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, а також розміщення поза межами місць реалізації пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння будь-якої інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння (абз. 1, 7).

Частиною 4 статті 13 Закону № 2899-IV передбачено, що у місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, розміщується наочна інформація, що складається з графічного знака про заборону куріння і тексту такого змісту: "Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!".

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону № 2899-IV за порушення норм цього Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, застосовує фінансові санкції до суб`єктів господарювання у разі:

-нерозміщення інформації, передбаченої частиною четвертою статті 13 цього Закону, порушення вимог частини шостої статті 13 цього Закону - одна тисяча гривень (абзац восьмий частини другої статті 20) ;

-порушення вимог статей 16, 16-1 чи 16-2 цього Закону - тридцять тисяч гривень, а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень - п`ятдесят тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (абзац дев`ятий частини другої статті 20).

За змістом положень частин 3 -5 статті 20 Закону № 2899-IV рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, може бути оскаржено до суду.

У разі невиконання в добровільному порядку суб`єктами господарювання рішень (постанов) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, та його посадових осіб про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення примусове виконання таких рішень (постанов) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Фінансові санкції, передбачені частиною другою цієї статті, накладаються керівником, заступниками керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, а також іншими уповноваженими керівником посадовими особами цього органу після розгляду матеріалів, які засвідчують факт порушення.

Згідно з частиною 7 статті 20 Закону № 2899-IV рішення про накладення фінансових санкцій приймається протягом 10 днів після отримання документів, зазначених у частині шостій цієї статті. Рішення про накладення фінансових санкцій оформляється постановою, що надсилається суб`єкту господарювання, на якого накладено фінансові санкції, та банківській установі, в якій відкрито поточний рахунок цієї юридичної особи.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що Держпродспоживслужба є органом, уповноваженим здійснювати державний контроль за додержанням законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення. Порядок здійснення такого державного контролю регламентовано нормами Закону № 877-V, а підстави та порядок застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення нормами статті 20 Закону № 2899-IV.

Предметом спору у цій справі є постанова Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 23.10.2023 № 35 про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», якою за порушення абз. 1 та 7 частини 1 статті 16, частини 1 ст. 16-1 та частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» застосовано до ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» фінансові санкції в розмірі 61000 грн.

Оскаржуючи вказану постанову, позивач перш за все вказував на процедурні порушення її прийняття, посилаючись, зокрема, на те, що відповідач здійснив захід державного контролю, щодо якого застосовується мораторій відповідно до постанови КМУ від 13.03.2022 № 303.

Надаючи оцінку доводам позивача, суд виходить з такого.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом № 2102-IX від 24.02.2022, введено на території України воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому дія воєнного стану була неодноразово продовжена та була чинною на час спірних правовідносин .

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі Постанова № 303) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні.

Водночас пунктом 2 Постанови № 303 за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 № 522, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 05 квітня 2023 р. за № 561/39617, прийнятим, зокрема, відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану (п. 1), а також визначено Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком, затвердженим пунктом 1 цього наказу (п. 2).

До Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 № 522, включено звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності) (пункт 3 Переліку).

Отже, Міністерством охорони здоров`я України, який є центральним органом виконавчої влади, що у відповідності до абзацу 2 частини 1 статті 7 Закону № 2899-IV формує державну політику щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, прийнято рішення про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком, затвердженим пунктом 1 цього наказу, а тому на проведення таких позапланових заходів державного нагляду (контролю) не поширюється дія мораторію, встановлена пунктом 1 Постанови № 303.

Суд бере до уваги, що підставою для проведення позапланового заходу державного контролю щодо дотримання ТОВ «СІЛЬПО ФУД» вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення послугувала скарга гр. ОСОБА_1 від 19.09.2023, в якій останній повідомив, що у магазинах «СІЛЬПО» за адресою м. Полтава, вул. Зіньківська, 6/1А, ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» порушується законодавство України про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, зокрема, в магазині відсутній інформаційний знак з визначеним текстом про заборону куріння, розміщені об`єкти реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів та послуг, інших об`єктів інтелектуальної власності , під якими випускаються тютюнові вироби, також наявна реклама та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та реклама та стимулювання продажу електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та просив вжити передбачені законодавством дії для припинення порушення /а.с. 104 105/.

Вказана підстава позапланового заходу державного контролю належить до Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 № 522.

При цьому, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності), за умови погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу є підставою для здійснення позапланових заходів у відповідності до абзацу 5 частини 1 статті 6 Закону № 877-V.

Держпродспоживслужбою у зв`язку з надходженням скарги ОСОБА_1 листом від 21.09.2023 № 15.1.3.-6/20375 надано Головному управлінню Держпродспоживслужби в Полтавській області погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині додержання ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: вул. Зіньківська, 6/1А, м. Полтава /а.с. 101 102/.

Враховуючи наведене, наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області № 1110-ОД від 10.10.2023 «Про проведення позапланової перевірки» вирішено провести позапланову перевірку ТОВ «СІЛЬПО -ФУД» в частині додержання вимог законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: Полтавська область, м. Полтава, вул. Зіньківська, буд. 6/1А /а.с. 104 105/ та видано посвідчення (направлення) на перевірку № 742 від 10.10.2023 /а.с. 106 - 107/.

Отже, позаплановий захід державного контролю ТОВ «СІЛЬПО -ФУД» проведено відповідачем за наявності законної підстави та із дотриманням порядку, встановленого Законом № 877-V, з урахуванням Постанови № 303.

Відтак суд відхиляє доводи позивача про те, що відповідачем здійснено захід державного контролю всупереч мораторію, встановленого постановою КМУ від 13.03.2022 № 303.

Суд також критично оцінює доводи позивача про те, що скарга, яка стала підставою для проведення перевірки не містила відомостей про те, яким чином порушено права скаржника (заявника), що виключало можливість проведення позапланової перевірки.

Суд зазначає, що за приписами абзацу 5 частини 1 статті 6 Закону № 877-V та пункту 3 Переліку, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 № 522, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, є достатньою підставою для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Додавання до звернення документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення, не є обов`язковим, а здійснюється за наявності у заявника таких документів.

У скарзі ОСОБА_1 від 19.09.2023 наведено конкретні випадки порушень законодавства України про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення у магазині «СІЛЬПО» за адресою м. Полтава, вул. Зіньківська, 6/1А.

Суд акцентує увагу на тому, що статтею 12 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права, прийнятого Генеральною Асамблеєю Організації Об`єднаних Націй 16 грудня 1966 р., передбачено, що кожна людина має право на найвищий досяжний рівень фізичного й психічного здоров`я.

З урахуванням цієї статті міжнародного договору прийнято Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну, яка ратифікована Законом N 3534-IV від 15.03.2006, статтею 2 якої визначено, що з метою забезпечення кращої охорони здоров`я людей Сторони заохочуються до здійснення заходів, крім тих, що їх вимагає ця Конвенція та її протоколи, причому ніщо в цих документах не перешкоджає Сторонам приймати суворіші вимоги, що узгоджуються з їхніми положеннями й відповідають нормам міжнародного права.

Згідно із статтею 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну сторони визнають, що повна заборона на рекламу, стимулювання продажу й спонсорство приведе до скорочення споживання тютюнових виробів.

Суд також враховує, що Закон № 2899-IV прийнято для протидії поширеності вживання тютюнових виробів серед населення, передбачивши низку законодавчих заходів, спрямованих на попередження вживанню тютюнових виробів, зменшення шкоди, що наноситься здоров`ю населення курінням тютюнових виробів чи іншого способу їх вживання, зміну поведінки людини і насамперед, поведінки молодого покоління, формування здорового способу життя, про що свідчить пояснювальна записка до відповідного законопроєкту.

Виходячи із викладеного, наведені у скарзі ОСОБА_1 порушення вимог Закону № 2899-IV стосувалися законних інтересів заявника у сфері охорони здоров`я, а відтак така скарга була належною підставою для призначення позапланового заходу державного контролю (нагляду).

Посилання позивача на постанову Верховного Суду від 31.01.2023 у справі № 540/1245/20 суд відхиляє з огляду на відмінність фактичних обставин, що мали місце у справі № 540/1245/20, та обставин цієї справи.

Щодо доводів позивача про те, що спірна постанова не відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 11.01.2012 № 24, в частині пункту 2, який замість положень «у разі невиконання порушником цієї постанови в зазначений строк сума штрафу стягується в судовому порядку» визначає «у разі невиконання порушником цієї постанови в зазначений строк сума штрафу стягується в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження», суд зауважує, що пункт 2 спірної постанови сформульовано саме у відповідності до вимог частини 4 статті 20 Закону № 2899-IV, тому невідповідність його формі 6, затвердженій наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 11.01.2012 № 24, не свідчить про протиправність такої постанови та не порушує права позивача.

Суд критично оцінює твердження позивача про те, що відповідач не склав припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а тому застосування штрафу за порушення законодавства без видання документа щодо усунення порушень та надання суб`єкту господарювання його добровільно виконати і усунути порушення у встановлений у такому документі строк є неправомірним.

Суд враховує, що за приписами абзаців 1, 2 частини 9 статті 7 Закону № 877-V розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).

Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.

Частиною 5 статті 20 Закону № 2899-IV встановлено, що фінансові санкції, передбачені частиною другою цієї статті, накладаються керівником, заступниками керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, а також іншими уповноваженими керівником посадовими особами цього органу після розгляду матеріалів, які засвідчують факт порушення.

Згідно з частиною 7 статті 20 Закону № 2899-IV рішення про накладення фінансових санкцій приймається протягом 10 днів після отримання документів, зазначених у частині шостій цієї статті.

Отже, Законом № 2899-IV, який є спеціальним для спірних правовідносин, не передбачено винесення припису перед накладенням фінансових санкцій, або звільнення від фінансових санкцій у разі добровільного усунення порушень, натомість встановлено 10-денний строк з дня отримання документів для прийняття рішення про накладення фінансових санкцій.

Враховуючи наведене, суд відхиляє усі доводи позивача про наявність процедурних порушень під час прийняття спірної постанови.

Оцінюючи законність та обгрунтованість постанови Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 23.10.2023 № 35 про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», суд виходить з такого.

Із змісту цієї постанови слідує, що фінансові санкції у розмірі 61 000 грн застосовано до позивача за порушення абз. 1 та 7 частини 1 статті 16, частини 1 ст. 16-1 та частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» у зв`язку з встановленими перевіркою такими фактами:

1)наявність реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, а саме: поруч з основною вітриною тютюнових виробів, в прикасовій зоні, розміщено один рекламний об`єкт тютюнових виробів торгової марки «Chesterfield» з використанням графічних зображень, малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, чим порушено абз. 1 та 7 частини 1 статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»;

2)наявність реклами та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, а саме: в прикасовій зоні розміщено один рекламний об`єкт, в якому наявні пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знак для товарів і послуг «glo», чим порушено частину 1 статті 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»;

3)порушення вимог частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», а саме: у місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, зокрема, у магазині, відсутня наочна інформація, що складається з графічного знаку про заборону куріння і тексту такого змісту «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!», у зв`язку з чим у строк, встановлений Законом, прийнято рішення про накладення фінансових санкцій.

Суд зазначає, що факт розміщення рекламного об`єкта тютюнових виробів з використанням графічних зображень, малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, підтверджується наявним в Акті перевірки зображенням рекламного об`єкту, зробленим під час перевірки за допомогою засобу відеофіксації ДМТ № 111302579 /а.с. 34/.

Частиною 1 статті 16 Закону № 2899-IV заборонено будь-яку рекламу та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у тому числі: розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, крім одного плаката розміром не більше 40х30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них (абзаци 1, 7 ).

Враховуючи те, що оформлення місця торгівлі тютюнових виробів у магазині ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» здійснено з використанням кольорових елементів ( корони золотистого кольору, підсвічування рожевим кольором пачок тютюнових виробів, синій фон), суд констатує, що такі дії належать до реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, яка заборонена частиною 1 статті 16 Закону № 2899-IV.

При цьому суд відхиляє доводи позивача про те, що розміщення тютюнових виробів в місцях їх продажу не є рекламою або стимулюванням продажу тютюнових виробів. Суд наголошує, що частиною 1 статті 16 Закону № 2899-IV визначено, які дії відносяться до реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, і оформлення позивачем місця торгівлі тютюнових виробів з використанням кольорових елементів відповідає таким діям.

Суд критично оцінює посилання позивача на висновки Верховного Суду у постанові від 21.10.2021 у справі № 815/7483/16, оскільки такі висновки зроблені стосовно статті 16 Закону № 2899-IV до викладення цієї статті у редакції Закону № 1978-IX від 16.12.2021, яка є чинною на час спірних правовідносин, а тому висновки у справі № 815/7483/16 не можуть бути застосовані під час розгляду цієї справи.

Отже, суд приходить до висновку, що відповідач правомірно застосував до позивача фінансові санкції за порушення частини 1 статті 16 Закону № 2899-IV у розмірі, передбаченому абзацом дев`ятим частини другої статті 20 цього Закону, а саме, у сумі 30 000 грн.

В ході розгляду справи також знайшло підтвердження порушення позивачем частини 1 статті 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» у зв`язку із розміщенням в прикасовій зоні одного рекламного об`єкта, в якому наявні пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знак для товарів і послуг «glo».

Так, в Акті перевірки міститься зображення відповідного рекламного об`єкту, зроблене під час перевірки за допомогою засобу відеофіксації ДМТ № 111302579 /а.с. 35/.

Суд зазначає, що за приписами частини 1 статті 16-1 Закону № 2899-IV забороняються реклама та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, у тому числі: розміщення інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у місцях, у яких такі пристрої реалізуються чи надаються споживачеві, з використанням графічних зображень чи малюнків (крім знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються такі пристрої), кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, а також розміщення поза межами місць реалізації пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння будь-якої інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння (абз. 1, 7).

Із наявного в Акті перевірки зображення слідує, що позивачем розміщено об`єкт із пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння glo у магазині, тобто місці, в якому такі пристрої реалізуються, з оформленням такого об`єкту з використанням кольорових елементів, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини (наявність підсвіченого синього фону на вітрині чорного кольору), додаткового монітору для демонстрації відеороликів, що свідчить про порушення позивачем заборони, встановленої частиною 1 статті 16-1 Закону № 2899-IV.

Відтак, суд констатує про обгрунтованість застосування відповідачем до позивача фінансових санкцій за порушення частини 1 статті 16-1 Закону № 2899-IV у розмірі, передбаченому абзацом дев`ятим частини другої статті 20 цього Закону, а саме, у сумі 30 000 грн.

Стосовно виявленого перевіркою порушення вимог частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», у зв`язку із відсутністю у магазині наочної інформація, що складається з графічного знаку про заборону куріння і тексту такого змісту «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!», суд бере до уваги таке.

Частиною 4 статті 13 Закону № 2899-IV визначено, що у місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, розміщується наочна інформація, що складається з графічного знака про заборону куріння і тексту такого змісту: "Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!".

У свою чергу частиною 2 статті 13 Закону № 2899-IV передбачено, що забороняється куріння, вживання та використання тютюнових виробів, предметів, пов`язаних з їх вживанням, трав`яних виробів для куріння, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів: 1) у ліфтах і таксофонах; 2) у приміщеннях та на території закладів охорони здоров`я; 3) у приміщеннях та на території навчальних закладів; 4) у приміщеннях та на території спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд та закладів фізичної культури і спорту; 5) у приміщеннях закладів ресторанного господарства; 6) у приміщеннях об`єктів культурного призначення; 7) у приміщеннях органів державної влади, інших державних установ, органів місцевого самоврядування; 8) у приміщеннях підприємств, установ та організацій усіх форм власності; 9) у приміщеннях готелів та аналогічних засобів розміщення громадян; 10) у приміщеннях гуртожитків; 11) на дитячих майданчиках; 12) у місцях загального користування житлових будинків; 13) у підземних переходах; 14) у транспорті загального користування, що використовується для перевезення пасажирів, у тому числі в таксі; 15) на вокзалах та станціях; 16) на зупинках громадського транспорту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. N 833 затверджено Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів (далі Порядок № 833).

Пунктом 6 Порядку № 833 встановлено, що суб`єкт господарювання може мати: торговельні об`єкти оптової торгівлі, складське приміщення або мережу складів - для провадження оптової торговельної діяльності; роздрібну, дрібнороздрібну торговельну мережу - для

провадження роздрібної торговельної діяльності; мережу закладів ресторанного господарства (ресторани, кафе, кафетерії тощо) - для здійснення ресторанного обслуговування.

Згідно з пунктом Порядку № 833 торговельними об`єктами є: 1) у сфері оптової торгівлі: склад товарний (універсальний, спеціалізований, змішаний); магазин-склад; 2) у сфері роздрібної торгівлі: магазин, який може бути: - продовольчим, непродовольчим, змішаним (за товарною спеціалізацією); - універсальним, спеціалізованим, вузькоспеціалізованим, комбінованим, неспеціалізованим (за товарним асортиментом); - з індивідуальним обслуговуванням, самообслуговуванням, торгівлею за зразками, торгівлею за замовленням (за методом продажу товарів); павільйон; кіоск, ятка; палатка, намет; лоток, рундук; склад товарний; крамниця-склад, магазин-склад.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 833 суб`єкти господарювання повинні забезпечити, зокрема: відповідність приміщення (місця) для провадження діяльності у сфері торгівлі і ресторанного господарства необхідним санітарним нормам, а технічного стану приміщення (місця), будівлі та устаткування - вимогам нормативно-правових актів щодо зберігання, виробництва та продажу відповідних товарів, а також охорони праці.

З наведеного сліду, що магазин - це приміщення суб`єкта господарювання для роздрібної торгівлі.

В силу вимог пункту 8 частини 2 статті 13 Закону № 2899-IV у приміщеннях підприємств, установ та організацій усіх форм власності забороняється куріння, вживання та використання тютюнових виробів, предметів, пов`язаних з їх вживанням, трав`яних виробів для куріння, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів.

Відтак позивач мав обов`язок розмістити у приміщенні торговельного об`єкту магазину «СІЛЬПО», де забороняється куріння, наочну інформацію, що складається з графічного знака про заборону куріння і тексту такого змісту: "Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!".

За наведених обставин суд відхиляє доводи позивача про те, що діюче законодавство не зобов`язує суб`єктів господарювання розміщувати в магазині наочну інформацію про заборону куріння.

Не здійснивши відповідні дії, позивач допустив порушення частини 4 статті 13 Закону № 2899-IV, у зв`язку з чим відповідач правомірно застосував фінансові санкції відповідно до абзацу восьмого частини другої статті 20 Закону у сумі 1 тис. грн.

Підсумовуючи викладене, суд констатує, що постанова Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 23.10.2023 № 35 про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», якою за порушення абз. 1 та 7 частини 1 статті 16, частини 1 ст. 16-1 та частини 4 статті 13 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» застосовано до ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» фінансові санкції в розмірі 61000 грн (30000 + 30000 + 1000), прийнята на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які встановлені чинним законодавством, обґрунтовано, з урахуванням усіх істотних обставин, а тому визнанню протиправною та скасуванню не підлягає.

Отже, у позові ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» належить відмовити.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЬПО-ФУД" ( пр. Тичини Павла, б. 1В, кабінет 188, м. Київ, 02090, код ЄДРПОУ 40720198) до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області ( вул. Воскресенський узвіз, буд. 7,м. Полтава,Полтавська область,36020, код ЄДРПОУ 40358617) про визнання протиправною та скасування постановивідмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119274150
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —440/18212/23

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 26.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Рішення від 24.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні