Рішення
від 16.05.2024 по справі 754/16697/23
ДЕСНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Номер провадження 2/754/1171/24

Справа №754/16697/23

РІШЕННЯ

Іменем України

16 травня 2024 року Деснянський районний суд міста Києва

у складі головуючої судді Гринчак О.І.

за участю секретаря судових засідань Чехун Ю.В.,

представника відповідача-1 ОСОБА_1 ,

відповідачки-2 ОСОБА_2 ,

розглянувши у судовому засіданні справу за позовною заявою ОСОБА_3 , яка діє в своїх інтересах та в інтересах неповнолітнього ОСОБА_4 , до Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, ОСОБА_2 , треті особи: ОСОБА_5 , Служба у справах дітей та сім`ї Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання рішення про скасування реєстрації місця проживання та зняття з реєстрації незаконним,

В С Т А Н О В И В:

Зміст позовних вимог

У листопаді 2023 року ОСОБА_3 , яка діє в своїх інтересах та в інтересах неповнолітнього ОСОБА_4 , звернулася до суду із позовною заявою до Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, ОСОБА_2 , треті особи: ОСОБА_5 , Служба у справах дітей та сім`ї Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання рішення, в якій, з урахуванням нової редакції позовної заяви, просить суд:

- дії ОСОБА_2 та Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в м. Києві державної адміністрації щодо зняття 14.08.2023 з реєстрації місця проживання ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у квартирі АДРЕСА_1 визнати незаконними;

- зобов`язати Центр надання адміністративних послуг Деснянської районної в м.Києві державної адміністрації здійснити дії по формуванню та внесенню до реєстру територіальної громади, а також до Єдиного державного демографічного реєстру даних про скасування зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у квартирі АДРЕСА_1 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачка проживала разом із своїм неповнолітнім сином, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за адресою: АДРЕСА_2 , де і були зареєстровані.

20 серпня 2023 року від своїх знайомих позивачка випадково дізналась про те, що за заявою її матері, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 вона та її неповнолітній син без будь-яких підстав Центром надання адміністративних послуг Деснянської районної в м. Києві державної адміністрації були зняти з обліку з вказаної адреси.

Позивачка зазначає, що в квартирі були зареєстровані і проживали ОСОБА_2 , яка є єдиною власницею цього приміщення, а також рідний брат позивачки, ОСОБА_5 . Після смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 батька позивачки, ОСОБА_6 , який в той час також був співвласником квартири, позивачка та її брат, ОСОБА_5 , добровільно відмовились від своєї частки власності на цю квартиру саме на користь ОСОБА_2 .

Також позивачка повідомляє, що останнім часом з незрозумілих причин у неї та у її сина склались неприязні стосунки як із ОСОБА_2 , так із ОСОБА_5 , і без особливих на те підстав часто виникали конфліктні ситуації, які переростали у сварки, однак будь-яких розмов з приводу виселення ніколи не було.

Позивачка вказує, що вона та її син тривалий час проживали у вказаному приміщенні і будь-якого іншого помешкання для проживання не мають, саме дії ОСОБА_2 і Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в м.Києві державної адміністрації призвели до того, що позивачка та її син стали безхатченками. ЦНАП зобов`язаний повідомити людину, яку зняли з реєстрації, щоб вона мала можливість оскаржити це рішення в суді, а головною умовою для судового розгляду є те, що це сталося без поважних причин.

Позивачка, посилаючись на Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 р. № 265, стверджує, що подання заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини віком до 14 років або особи, визнаної судом обмежено дієздатною або недієздатною, здійснюється одним із батьків або інших законних представників за згодою іншого з батьків або законних представників, а також вказує на необхідність попереднього дозволу органів опіки та піклування, що надається відповідно до закону.

Відзив на позовну заяву ОСОБА_2

Відповідач-2 просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, оскільки позивач помилково ототожнює такі інститути як право на нерухомість (право володіння, користування) та інститут місця реєстрації, який в силу нормативного припису не дає права на проживання особі. Фактично, коли особа проживає за місцем реєстрації - це відбувається лише за згодою власника квартири. Позивач не мала жодного правового титулу на квартиру (не мала права володіння, користування та розпорядження), з нею не було укладено жодного договору оренди, який би міг бути підставою для позивача проживати та користуватись квартирою.

Відповідач-2 реалізувала надане законом право у позасудовому порядку звернутись до уповноваженого органу для скасування місця реєстрації особи.

Позивача з дитиною на даний час вони мешкають у квартирі батька ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_3 , тому вони не є безхатченками.

Позивач неодноразово вчиняла щодо ОСОБА_2 та ОСОБА_5 домашнє насильство, що підтверджується копією постанови Деснянського районного суду міста Києва від 22 вересня 2023 року у справі № 754/11652/23.

Заперечення на позовну заяву Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації

Представник відповідача-1 зауважує, що суб`єктом надання адміністративних послуг у сфері реєстрації місця проживання/перебування особи та компетентним органом, який уповноважений приймати рішення та вносити зміни до реєстру територіальної громади, вести облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи, є відділ з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації. Оскільки ЦНАП не наділений повноваженнями щодо прийняття рішень, проведення реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання, визнання/втрати права користування житловим приміщенням, тому притягнення ЦНАПу до участі у справі як відповідача є безпідставним та не має під собою правового підґрунтя.

Рух справи

Ухвалою суду від 24 листопада 2023 року вказану позовну заяву залишено без руху з наданням строку для усунення недоліків.

Позивачем до суду було подано заяву про усунення недоліків, до якої додано нову редакцію позовної заяви

Ухвалою Деснянського районного суду міста Києва від 25 грудня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Визначено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

12 лютого 2024 року від ОСОБА_2 надійшов відзив на позовну заяву.

14 лютого 2024 року представником Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації подано заперечення на позовну заяву.

20 лютого 2024 року від Служби у справах дітей та сім`ї Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника третьої особи.

Ухвалою суду від 28 березня 2024 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

14 травня 2024 року представником Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації подано клопотання про відмову у задоволенні позовних вимог.

16 травня 2024 року від відповідача-2 надійшло клопотання поновлення строку та долучення доказів.

У судовому засіданні 16 травня 2024 року представник відповідач-1 та відповідач-2 просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Інші учасники справи не з`явились, заяв та клопотань від них не надходило, про розгляд справи повідомлялись належним чином, в порядку ст. 128 ЦПК України, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до частини першої статті 223 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 223 ЦПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Згідно з інформацією про задеклароване/зареєстроване місце проживання особи № 97956663 від 21.08.2023 за відомостями Відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Деснянської РДА, ОСОБА_3 була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , з 16.09.1986 по 14.08.2023.

ОСОБА_3 є матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 від 18.12.2009.

Відповідно до інформації про задеклароване/зареєстроване місце проживання особи № 97956697 від 21.08.2023 за відомостями Відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Деснянської РДА, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , з 24.12.2009 по 14.08.2023.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію право власності № 263712081 від 30.06.2021 права власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_2 належить ОСОБА_2 на підставі довідки ЖБК «Хімік-14» про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі № 32 від 10.06.2021.

Під час розгляду справи ОСОБА_2 підтвердила, що зверталася до Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації з метою зняття з реєстраційного обліку своєї дочки - ОСОБА_3 та онука - ОСОБА_4 .

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав № 344003167 від 24.08.2023 права власності на частки квартири за адресою: АДРЕСА_2 належить ОСОБА_5 на підставі договору дарування від 24.08.2023, засвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального Шестопал О.П. та зареєстрованого в реєстрі за № 285.

Постановою Деснянського районного суду міста Києва від 22 вересня 2023 року у справі № 754/11652/23 встановлено, що стосовно ОСОБА_3 12.08.2023 було винесено терміновий заборонний припис стосовно кривдника серії АА №312385 з зобов`язанням залишити місце проживання (перебування) постраждалої особи та з забороною на вхід та перебування в місці проживання (перебування) постраждалої особи, строком на 5 діб з 03:20 год. 12.08.2023 по 03:20 год. 17.08.2023, який вона порушила 13.08.2023 та 15.08.2023, а саме зайшла до кв. АДРЕСА_1 . Цією постановою ОСОБА_3 визнано винуватою у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 173-2 КУпАП, та накладено на неї адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 170,00 грн.

Норми права та мотиви суду

Згідно з частиною першою статті 317 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом (стаття 321 ЦК України).

За приписами статті 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна.

Відповідно до статті 319 цього Кодексу власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Водночас Основний Закон України так само гарантує право кожного на житло, невід`ємною складовою якого є заборона на примусове позбавлення житла інакше як на підставі закону за рішенням суду (стаття 47 Конституції).

Вказане конституційне положення знайшло своє закріплення у статті 9 Житлового кодексу України (далі - ЖК України), відповідно до якої ніхто не може бути виселений із займаного жилого приміщення або обмежений у праві користування жилим приміщенням інакше як з підстав і в порядку, передбачених законом. Житлові права охороняються законом, за винятком випадків, коли вони здійснюються в суперечності з призначенням цих прав чи з порушенням прав інших громадян або прав державних і громадських організацій.

Заборона виселення фізичної особи або примусового позбавлення її житла іншим чином, крім випадків, встановлених законом, передбачена і у нормі частини четвертої статті 311 ЦК України.

Сервітутне право членів сім`ї власника житла на користування житлом врегульоване нормами статті 405 ЦК України та статті 156 ЖК України, за змістом яких члени сім`ї власника (подружжя, їх діти, батьки) та інші особи, які постійно проживають разом з власником і ведуть з ним спільне господарство (стаття 64 ЖК України), мають право на користування цим житлом відповідно до закону.

З 01.12.2021 набув чинності Закон України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 05.11.2021 № 1871-IX, який регулює відносини у сфері надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання (перебування) фізичних осіб в Україні, встановлює порядок надання таких послуг та порядок внесення, обробки, обміну відповідними відомостями в електронних реєстрах, базах даних для надання таких послуг.

Стаття 2 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» дає визначення, що орган реєстрації - це виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, який на території територіальної громади, на яку поширюються повноваження відповідної ради, забезпечує формування та ведення реєстру територіальної громади, облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи; реєстр територіальної громади - це інформаційно-комунікаційна система, призначена для обробки визначеної цим Законом інформації, що створюється, ведеться та адмініструється органом реєстрації у порядку, визначеному цим Законом; реєстраційна дія - це внесення органом реєстрації до реєстру територіальної громади відомостей про зареєстроване місце проживання (перебування), зняте з реєстрації місце проживання, задеклароване місце проживання/виключення з реєстру територіальної громади інформації про задеклароване місце проживання, скасування реєстрації місця проживання/зняття з реєстрації місця проживання (перебування)/задекларованого місця проживання/зміненого місця проживання (перебування) з подальшою передачею таких відомостей до відомчої інформаційної системи. Реєстраційна дія є завершеною після отримання органом реєстрації підтвердження про внесення відповідної інформації до відомчої інформаційної системи;

Слід зауважити, що Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація в розумінні Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» є органом реєстрації, який в межах Деснянського району міста Києва забезпечує формування та ведення реєстру територіальної громади та вчиняє відповідні реєстраційні дії, а Центр надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації є структурним підрозділом Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, утворений для надання адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 18 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) у разі звернення до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг за місцем задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється, зокрема за заявою власника житла приватної форми власності, поданої у паперовій формі, стосовно повнолітньої особи, місце проживання (перебування) якої зареєстровано або задекларовано в житлі, що належить власнику на підставі права власності. У разі подання власником житла заяви про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини чи одного з них така дитина підлягає зняттю із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) разом із її батьками або іншими законними представниками чи одним із них.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 № 265 було затверджено Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування) (далі - Порядок), який визначає механізм здійснення декларування/реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування декларування/реєстрації місця проживання (перебування), а також встановлює форми необхідних для цього документів.

Згідно з підпунктом 5 пункту 50 Порядку зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється на підставі заяви власника житла про зняття особи із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за формою згідно з додатком 6.

Під час розгляду справи судом встановлено, що зняття позивачки та її дитини із зареєстрованого місця проживання було здійснене органом реєстрації за наслідком подання власником спірного житла ОСОБА_2 відповідної заяви

Отже, ОСОБА_2 скористалась правам розпорядження своїм майном та здійснила зняття з реєстраційного обліку ОСОБА_3 та її сина - ОСОБА_4 .

При вчиненні оспорюваної реєстраційної дії Центр надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» та Порядком декларування та реєстрації місця проживання (перебування), а відтак доводи позову про порушення процедури зняття із зареєстрованого місця проживання не знайшли свого підтвердження в суді.

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 22.02.2023 у справі № 489/3691/20 вказано, що спір про визнання незаконним та скасування реєстраційного запису або рішення державного реєстратора про зняття особи з реєстрації місця може розглядатись як спір, пов`язаний з порушенням цивільних прав позивача на житло іншою особою. Належним відповідачем у такому спорі є особа, за заявою якого позивача було знято з реєстрації місця проживання в житловому приміщенні та його власник на момент розгляду справи, за рахунок якого можливо задовольнити таку позовну вимогу. Органи реєстрації, що забезпечують формування та ведення реєстру територіальної громади, облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи, або його посадові особі, не можуть виступати належними відповідачами у такому спорі. Такий орган лише зобов`язаний виконати відповідне рішення суду незалежно від того, чи був цей орган залучений до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, чи не був залучений.

Отже, Центр надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації не є належним відповідачем у цій справі.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 17.04.2018 в справі №523/9076/16-ц (провадження № 14-61цс18) вказано, що пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному ЦПК України. За результатами розгляду справи суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача. Тобто, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи, а не на стадії відкриття провадження».

Тобто, пред`явлення позову до неналежного відповідача є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову.

Вимоги позову про скасування реєстраційної дії та зобов`язання поновити запис про реєстрацію місця проживання фактично зводяться до визнання за позивачкою та її дитиною права користування спірним житлом, і на час розгляду справи у ОСОБА_5 , як у власника частки квартири за адресою: АДРЕСА_2 , існує безпосередній зв`язок з предметом позову, проте до участі у справі у статусі відповідача його не залучено.

Керуючись ст. 2-13, 76-83, 263, 265, 273, 352, 354, 355 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволені позову ОСОБА_3 , яка діє в своїх інтересах та в інтересах неповнолітнього ОСОБА_4 , до Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, ОСОБА_2 , треті особи: ОСОБА_5 , Служба у справах дітей та сім`ї Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання рішення про скасування реєстрації місця проживання та зняття з реєстрації незаконним відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивачка - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП: НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Позивач - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Відповідач-1 - Центр надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, код ЄДРПОУ 42728560, місцезнаходження: м. Київ, пр. Червоної Калини, 29.

Відповідачка-2 - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Третя особа-1 - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП: НОМЕР_5 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Третя особа-2 - Служба у справах дітей та сім`ї Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, код ЄДРПОУ 37501695, місцезнаходження: м. Київ, пр. Червоної Калини, буд. 21-Г.

Повний текст рішення складено та підписано 27.05.2024.

Суддя Деснянського

районного суду міста Києва Оксана Гринчак

СудДеснянський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення16.05.2024
Оприлюднено28.05.2024
Номер документу119282125
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них

Судовий реєстр по справі —754/16697/23

Рішення від 16.05.2024

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Гринчак О. І.

Рішення від 16.05.2024

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Гринчак О. І.

Ухвала від 28.03.2024

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Гринчак О. І.

Ухвала від 25.12.2023

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Гринчак О. І.

Ухвала від 24.11.2023

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Гринчак О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні