ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.05.2024 року м.Дніпро Справа № 904/5027/23
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Коваль Л.А. (доповідач)
суддів: Мороза В.Ф., Чередка А.Є.
секретар судового засідання Михайлова К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" та Дніпровської міської ради на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 (прийняті суддею Новіковою Р.Г., повне судове рішення складено 25.12.2023) у справі № 904/5027/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет"
до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Дніпровської міської ради
про скасування державної реєстрації земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовної заяви.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з позовом про скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 25,6761га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, яка розташована за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Амур-Нижньодніпровський р-н, вул. Яхненківська, б. 7, шляхом виключення з Державного земельного кадастру відомостей про реєстрацію вказаної земельної ділянки та закриття поземельної книги.
2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі та мотиви його прийняття.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 у справі № 904/5027/23 відмовлено в задоволенні позовних вимог.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову суд послався на практику Великої Палати Верховного Суду про те, що державний реєстратор не є належним відповідачем у спорах про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій, вчинених щодо третьої особи, а ним є особа, щодо якої були здійснені ці дії (записи). З огляду на викладене, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не є належним відповідачем в даній справі. Належним відповідачем є Дніпровська міська рада. Позивач не заявляв клопотання про заміну первісного відповідача належним відповідачем, наполягав на пред`явленні позову до належного відповідача.
3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 у справі № 904/5027/23, в якій просить оскаржуване рішення скасувати; ухвалити нове рішення по справі, яким задовольнити в повному обсязі позовні вимоги.
Дніпровська міська рада подала апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 у справі № 904/5027/23, в якій просить змінити оскаржуване рішення у частині викладених висновків щодо того, що належним відповідачем по справі є Дніпровська міська рада.
4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає, що враховуючи обраний Позивачем спосіб захисту власного приватно-майнового права та інтересу, належним Відповідачем у даній справі є саме Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Ефективним способом відновлення порушеного права Позивача є саме скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, а виконати такі вимоги має змогу Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, а не Дніпровська міська рада. У випадку, якщо залучити Відповідачем Дніпровську міську раду, зміниться і сам предмет спору та позовні вимоги, тобто вся суть справи буде інша, а не просто відбудеться заміна Відповідача у даному спорі.
У випадку пред`явлення позову до Дніпровської міської ради, позовними вимогами могли би бути вимоги щодо припинення права комунальної власності на спірну земельну ділянку. Проте цей спосіб захисту є менш ефективний, ніж обраний Позивачем, так як при припиненні права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, вона сама по собі не припиняє своє існування як об`єкт цивільних правовідносин та продовжує бути внесеною до Державного земельного кадастру. Що при наявності накладення меж двох земельних ділянок не усуває порушення права орендаря земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009. на яку накладено межі іншої ділянки.
Крім того, при поданні фактично нового позову до Дніпровської міської ради, це не відміняє наступні вимоги до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо знову ж таки - скасування земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001. Різниця буде лише в тому, що у даному випадку права Дніпровської міської ради на цю ділянку ще не припинені, а в іншому випадку - вони будуть вже припиненими.
Проте чинне законодавство не вимагає спочатку припиняти право власності чи інше речове право тієї чи іншої особи на земельну ділянку. Більше того - скасування державної реєстрації земельної ділянки як раз і матиме своїм законодавчо визначеним наслідком припинення таких прав, а не навпаки.
Оскільки при поділі земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001 не було здійснено її скасування, як це передбачається вимогами законодавства, наразі єдиним варіантом для її скасування та належною підставою для цього є саме ухвалення рішення суду.
Закон України "Про державний земельний кадастр" чітко визначив таку можливість звернення до суду із позовними вимогами, адже відповідно до ч. 10 ст. 24 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, зокрема у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. І похідним від такого скасування є припинення речових прав інших осіб на таку земельну ділянку.
Щодо практики Верховного Суду, яка покладена в основу прийнятого оскаржуваного рішення, позивач вважає, що вона застосована Господарським судом Дніпропетровської області в даному випадку невірно з огляду на повну відмінність фактичних обставин у ситуації, яка була передана на розгляд Господарського суду Дніпропетровської області, і у тих ситуаціях, в яких були прийняті рішення Верховного Суду. Усі вказані Судом рішення Верховного Суду стосуються зовсім інших за своїм правовим характером відносин, які не можуть розглядатися в якості аналогії до нашого спору.
В обґрунтування апеляційної скарги третя особа зазначає, що проаналізувавши висновки, що викладені у постановах Верховного Суду у справах, на які посилається суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні, міська рада вважає, що вони стосуються правовідносин, які не є подібними з правовідносинами у даній справі.
Спірні правовідносини у даній справі виникли у зв`язку з вчиненою технічною помилкою державним кадастровим реєстратором у Державному земельному кадастрі, що регулюється Земельним кодексом України, Законом України "Про державний земельний кадастр", Порядком ведення Державного земельного кадастру, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.
Апелянт зазначає, що не розуміє, яким саме чином Дніпровська міська рада, "як належний відповідач" може виконати рішення суду та виправити технічну помилку кадастрового державного реєстратора у Державному земельному кадастрі, який порушив норми законодавства України при виконанні покладених на нього обов`язків та не здійснив скасування державної реєстрації земельної ділянки з виключенням відомостей стосовно неї з Державного земельного кадастру відповідно до положень пункту 13 статті 79-1 Земельного кодексу України та пункту 10 статті 24 ЗУ "Про державний земельний кадастр".
Земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 утворилась шляхом поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001 у порядку відведення.
Під час проведення формування земельної ділянки з кадастровим номером: 1210100000:01:214:0009 та її державною реєстрацією у Державному земельному кадастрі, як об`єкт цивільних відносин, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером: 1210100000:01:214:0001 підлягала скасуванню у зв`язку з її поділом та утворенням нових земельних ділянок, однією з яких є земельна ділянка з кадастровим номером: 1210100000:01:214:0009.
Враховуючи викладене, Дніпровська міська рада вважає, що рішення підлягає зміні у частині викладених висновків щодо того, що належним відповідачем по справі є Дніпровська міська рада, оскільки зазначене визначено без всебічного встановлення фактичних обставин по справі, з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Крім того, висновки викладені в оскаржуваному рішенні суду першої інстанції становлять преюдиційність, яка призводить до порушення прав та інтересів міської ради, як власника земельної ділянки та є безпідставними та необґрунтованими.
5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.
Третя особа подала відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому просить задовольнити апеляційну скаргу ТОВ "ДМ3 Комінмет", змінити рішення у частині викладених висновків щодо того, що належним відповідачем по справі є Дніпровська міська рада або скасувати повністю. Доводи відзиву є аналогічними з позицією, викладеною третьою особою у своїй апеляційній скарзі.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався. Про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
6. Рух справи в суді апеляційної інстанції.
Ухвалами Центрального апеляційного господарського суду від 12.02.2024 від 19.02.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційними скаргами; розгляд апеляційних скарг призначено в судове засідання на 16.05.2024 о 14:30 год.; об`єднано їх для спільного розгляду.
В судовому засіданні 16.05.2024 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
7. Встановлені судом обставини справи.
Між Публічним акціонерним товариством "Дніпропетровський металургійний комбінат імені Комінтерну" (далі - продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" (далі - покупець) укладений договір купівлі-продажу будівель та споруд від 17.04.2015 (далі - договір від 17.04.2015), посвідчений 17.04.2015 приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі №624.
В подальшому, Публічним акціонерним товариством "Дніпропетровський металургійний комбінат імені Комінтерну" (далі - продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" (далі - покупець) підписаний додатковий договір від 25.04.2016 до договору купівлі-продажу будівель та споруд (далі додатковий договір від 25.04.2016), посвідчений 25.04.2016 приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі №1052. Цим додатковим договором внесені зміни до договору від 17.04.2015 та викладений в новій редакції пункт 1.2 договору (характеристика та опис об`єкта нерухомого майна), договір від 17.04.2015 доповнений підпунктом 1.2.1.
Згідно з договором від 17.04.2015 продавець передав у власність покупця, а покупець прийняв у власність будівлі та споруди площею 118148,4кв.м, що знаходяться за адресою м. Дніпропетровськ (м. Дніпро), вул. Комінтерну (вул. Яхненківська), буд. 7, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 30211312101.
Об`єкт нерухомого майна розташований на земельній ділянці площею 256761га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001 за адресою м. Дніпропетровськ (м. Дніпро), вул. Комінтерну (вул. Яхненківська), буд. 7. Цільове призначення землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що підтверджується договором оренди землі, посвідченого 28.12.2005 нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 17.04.2015 внесений запис про реєстрацію права власності ТОВ "ДМЗ Комінмет" на об`єкт нерухомого майна будівлі та споруди, розташований за адресою м. Дніпропетровськ (м. Дніпро), вул. Комінтерну (вул. Яхненківська), буд. 7; земельна ділянка місця розташування 1210100000:01:214:0001; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 30211312101.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.04.2021 внесений запис про державну реєстрацію припинення Публічного акціонерного товариства "Дніпропетровський металургійний комбінат імені Комінтерну" на підставі судового рішення від 06.04.2021 у справі №904/10572/17.
Відповідно до рішення Дніпровської міської ради №258/19 від 13.04.2017 ТОВ "ДМЗ Комінмет" наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за фактичним розміщенням будівель та споруд по вул. Яхненківська, буд. 7.
У доданій позивачем до позову пояснювальній записці до проекту землеустрою з відведення земельної ділянки за адресою - м. Дніпро, вул. Яхненківська (вул. Комінтерну), буд. 7, було вказано, що запроектована земельна ділянка площею 24,7173 га 100% накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, розташовану за адресою вул. Комінтерну, буд. 7, що перебувала в оренді у ВАТ "Дніпропетровський металургійний комбінат імені Комінтерну". Згідно з рішенням №71/60 від 28.01.2015 право користування земельною ділянкою було припинено та зареєстровано право комунальної власності за територіальною громадою м. Дніпропетровська на земельну ділянку площею 25,6761га.
Згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 18.05.2023 наявне зареєстроване 24.04.2015 право комунальної власності територіальної громади м. Дніпропетровська в особі Дніпропетровської міської ради (номер запису про право в державному реєстрі прав 9474971) щодо земельної ділянки площею 25,6761га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, розташованої за адресою вул. Комінтерну, буд. 7.
Рішенням Дніпровської міської ради №301/34 від 25.07.2018, зокрема, було визначено:
- зареєструвати право комунальної власності за територіальною громадою м. Дніпра в особі Дніпровської міської ради на земельну ділянку площею 247173га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009;
- затвердити проект землеустрою, розроблений ТОВ "Земстройпроект" щодо відведення земельної ділянки та умови передачі земельної ділянки, визначені під час його погодження;
- передати в оренду строком на 10 років ТОВ "ДМЗ Комінмет" земельну ділянку площею 24,7173га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 за рахунок земель, раніше наданих у користування ВАТ "Дніпропетровський металургійний комбінат імені Комінтерну" по вул. Яхненківській, 7 за фактичним розміщенням будівель та споруд.
На підставі рішення Дніпровської міської ради №301/34 від 25.07.2018 між Дніпровською міською радою (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" (далі - орендар) укладений договір оренди землі від 05.09.2018, посвідчений приватним нотаріусом Дніпровського нотаріального округу 05.09.2018 та зареєстрований в реєстрі №547.
Згідно з договором оренди землі від 05.09.2018 орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 24,7173га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 за фактичним розміщенням будівель та споруд, розташовану по вул. Яхненківській, 7 (Амур - Нижньодніпровський район).
Пунктами 8, 40 договору оренди землі від 05.09.2018 визначено, що договір укладений на 10 років. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 06.09.2018 право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 зареєстроване за ТОВ "ДМЗ Комінмет" 05.09.2018.
Згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку 05.09.2018 було зареєстроване право комунальної власності територіальної громади м. Дніпро в особі Дніпровської міської ради (номер запису про право в державному реєстрі прав 27803949) та право оренди ТОВ "ДМЗ Комінмет" (номер запису про право в державному реєстрі прав 27804007) щодо земельної ділянки площею 24,7173га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009.
ТОВ "ДМЗ Комінмет" зверталось з листами №307 від 02.03.2021, №01/1220 від 12.08.2021, №411 від 23.05.2023 до Головного управління Держгеокадстру у Дніпропетровській області та просило заархівувати кадастровий номер 1210100000:01:214:0001; виправити технічну помилку, допущену під час введення Державного земельного кадастру та скасувати кадастровий номер 1210100000:01:214:0001.
В обґрунтування товариство посилалось на те, що під час присвоєння нового кадастрового номеру 1210100000:01:214:0009 державний реєстратор не заархівував, не скасував кадастровий номер 1210100000:01:214:0001 та не здійснив дій для усунення задвоєння кадастрових номерів щодо однієї й тієї ж самої земельної ділянки. Це спричинило накладення двох кадастрових номерів та є явною технічною помилкою.
В листах-відповідях №28-4-0.38-482/107-21 від 02.04.2021, №19-4-0.223-3481/2-23 від 16.06.2023 Головне управління Держгеокадстру у Дніпропетровській області повідомляло про те, що не надходили документи, які б слугували підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001. Також зазначалось про відсутність у ТОВ "ДМЗ Комінмет" повноважень діяти від імені власника (користувача) земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001.
У повідомленні №1/171121/02 від 17.11.2021 про відмову в прийнятті заяви про виправлення технічних помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру державний кадастровий реєстратор повідомив про відсутність матеріалів, що підтверджують факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, що стали підставою для внесення цих відомостей. Надані ТОВ "ДМЗ Комінмет" матеріали не містять підтвердження допущення помилки саме органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру. Надані ТОВ "ДМЗ Комінмет" документи не містять повноважень діяти від імені власника (користувача) земельної ділянки.
Позивач просить скасувати державну реєстрацію державної реєстрації земельної ділянки площею 25,6761га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, яка розташована за адресою: Дніпропетровська обл., м.Дніпро, Амур-Нижньодніпровський р-н, вул. Яхненківська, буд. 7, шляхом виключення з Державного земельного кадастру відомостей про реєстрацію вказаної земельної ділянки та закриття поземельної книги.
Згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 18.05.2023 наявне зареєстроване 24.04.2015 право комунальної власності територіальної громади м. Дніпропетровська в особі Дніпропетровської міської ради (номер запису про право в державному реєстрі прав 9474971) щодо земельної ділянки площею 25,6761га з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, розташованої за адресою вул. Комінтерну, буд. 7.
8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.
Земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (стаття 79 Земельного кодексу України, в редакції на дату виникнення спірних правовідносин).
За визначенням наданим у ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Отже, чинним законодавством закріплено принцип незмінності кадастрового номера земельної ділянки протягом усього часу існування земельної ділянки.
Відповідно до ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється:
у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом;
за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
За положеннями ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
За змістом ч.ч. 9, 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
поділу чи об`єднання земельних ділянок;
якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;
ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки (ч.ч. 2,4 ст. 25 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Статтею 27 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено особливості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку у разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою, а також відновлення її меж.
Так, у разі поділу або об`єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається.
У Поземельній книзі на земельні ділянки, сформовані в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, здійснюється запис про такий поділ чи об`єднання із зазначенням скасованих кадастрових номерів земельних ділянок.
Згідно ст. 56 Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає:
а) пояснювальну записку;
б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації;
в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку;
г) матеріали польових геодезичних робіт;
ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу;
д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути;
е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні);
є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв`язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).
Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру.
У разі переходу права власності на земельну ділянку від однієї особи до іншої, виникнення інших, крім права власності, речових прав на земельну ділянку, зміни речових прав на земельну ділянку, інших відомостей про неї кадастровий номер не змінюється.
У разі поділу чи об`єднання земельній ділянці присвоюється новий кадастровий номер (п. 29 Порядку).
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання (п. 114 Прядку)
Відповідно до п. 136 Порядку відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою вносяться на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, яка утворилася в результаті такого поділу чи об`єднання, шляхом здійснення Державним кадастровим реєстратором таких дій:
1) скасування державної реєстрації земельної ділянки шляхом закриття Поземельної книги відповідно до пункту 60 цього Порядку із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру;
2) здійснення державної реєстрації земельної ділянки, яка утворилася в результаті поділу чи об`єднання, згідно з пунктами 107-111 і 113 цього Порядку;
3) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об`єднання земельних ділянок, запису про такий поділ чи об`єднання із зазначенням скасованого кадастрового номера земельної ділянки шляхом:
проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в паперовій формі позначки про утворення земельної ділянки в результаті поділу чи об`єднання за формою згідно з додатком 28, в якій зазначаються скасований кадастровий номер земельної ділянки, підстава для поділу чи об`єднання земельної ділянки, дата такого поділу чи об`єднання, відомості про Державного кадастрового реєстратора, який зробив позначку;
проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в електронній формі відповідної електронної позначки за власним електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора;
4) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об`єднання земельних ділянок, запису про обмеження у використанні земельної ділянки, яка поділена чи об`єднана з іншою (крім випадків, коли обмеження поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не увійшла до сформованої земельної ділянки).
Пункт 136-1 Порядку - відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, раніше поділену на зареєстровані земельні ділянки, чи земельні ділянки, раніше об`єднані в одну земельну ділянку із зареєстрованих земельних ділянок, вносяться на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки шляхом здійснення Державним кадастровим реєстратором таких дій для кожної земельної ділянки:
1) скасування державної реєстрації земельної ділянки шляхом закриття Поземельної книги відповідно до пункту 60 цього Порядку із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру;
2) здійснення державної реєстрації земельної ділянки, яка утворилася в результаті поділу чи об`єднання, згідно з пунктами 107-111 і 113 цього Порядку;
3) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об`єднання земельних ділянок, запису про такий поділ чи об`єднання із зазначенням скасованого кадастрового номера земельної ділянки шляхом:
проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в паперовій формі позначки про утворення земельної ділянки в результаті поділу чи об`єднання за формою згідно з додатком 28, в якій зазначаються скасований кадастровий номер земельної ділянки, підстава для поділу чи об`єднання земельної ділянки, дата такого поділу чи об`єднання, відомості про Державного кадастрового реєстратора, який зробив позначку;
проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в електронній формі відповідної електронної позначки за власним електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора;
4) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об`єднання земельних ділянок, запису про обмеження у використанні земельної ділянки, яка поділена чи об`єднана з іншою (крім випадків, коли обмеження поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не ввійшла до сформованої земельної ділянки).
З у сього вищевикладеного слідує, що поділ земельної ділянки це процес розділення / поділу однієї земельної ділянки на менші, з обов`язковою розробкою технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та реєстрацією кожної новоутвореної ділянки в Державному земельному кадастрі України з присвоєнням нового кадастрового номеру кожній земельній ділянці.
Слід зазначити, що державна реєстрація земельної ділянки, що підлягає поділу, скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснив таку реєстрацію.
Факт накладення земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 площею 247173га на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001 площею 256761га сторони в суді не заперечували.
Проте, суд приймає до уваги, що нова земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 площею 247173га фактично є виділеною з земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001 площею 256761га, та є меншою за своєю площею. При цьому, решта площі земельної ділянки 9 588га не сформована в окрему земельну ділянку (протилежного зі справи не вбачається).
Отже, вимога про скасування кадастрового номеру земельної ділянки за наслідками виділу з якої сформовано іншу земельну ділянку не відповідає вищевикладеним нормам законодавства, оскільки наявна частина земельної ділянки, яка не оформлена належним чином. Скасувавши реєстраційний запис на земельну ділянку 1210100000:01:214:0001 буде порушено право комунальної власності Дніпровської міської ради на залишок площі земельної ділянки 9 588га, яка не сформована в окрему земельну ділянку (окремі земельні ділянки).
В обґрунтування своєї позиції у суді першої інстанції позивач посилався, що підставою подання позову слугувало порушенням права позивача щодо оренди земельної ділянки, тобто приватного (майнового) права.
Позивач зазначав, що не оскаржує дії та рішення ні того державного кадастрового реєстратора, який здійснив реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0001, ні реєстратора, який зареєстрував ділянку з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009. Дії і того, й іншого державного реєстратора були цілком правомірними і не потребують розгляду їх законності. Позивач звертав увагу, що вказане право позивача не порушено конкретно діями того, чи іншого співробітника ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Проте належним Відповідачем у даній справі є саме цей орган, адже згідно чинного законодавства держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр, а тому саме до функцій та повноважень його територіальних управлінь входить скасування державної реєстрації земельної ділянки, зокрема у разі прийняття відповідного рішення Судом. У даній ситуації, коли для самого ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області недостатньо підстав для здійснення скасування реєстрації ділянки, такою правовою підставою стає рішення суду. Крім того, у разі прийняття відповідного судового рішення, не вимагається отримання згоди чи іншої заяви від особи, що має речові права на ділянку, тобто від Третьої особи у даній справі, так як її права на скасовану ділянку припиняться автоматично після скасування її реєстрації.
У постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі №823/2042/16 (провадження №11-377апп18, пункт 36), від 12.12.2018 у справі №570/3439/16-ц (провадження №14-512цс18, пункт 53), від 04.02.2020 у справі №910/7781/19 (провадження №12-150гс19, пункт 37), від 05.07.2023 у справі № 910/15792/20 викладені правові висновки про те, що державний реєстратор не є належним відповідачем у спорах про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій, вчинених щодо третьої особи, а ним є особа, щодо якої були здійснені ці дії (записи).
У випадку звернення особи з позовом до державного реєстратора про притягнення до відповідальності чи відшкодування шкоди, заподіяної ним внаслідок неналежного виконання покладених на нього обов`язків з внесення записів до реєстру, що не пов`язана з діями інших суб`єктів цивільних правовідносин, така особа може бути відповідачем в суді. Зокрема у випадку невиконання реєстратором вимог закону, тобто в адміністративному порядку. Однак таких позовних вимог у цій справі не заявлено та не встановлено обставин порушення прав позивача виключно діями державного реєстратора, за відсутності прийняття рішення суб`єкта господарювання у сфері управлінських відносин.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не є належним відповідачем в даній справі за заявленими позивачем позовними вимогами та обґрунтуванням цих вимог. Належним відповідачем є Дніпровська міська рада, як особа, яка має право власності на обидві земельні ділянки. Проте, позивач не заявляв клопотання про заміну первісного відповідача належним відповідачем, наполягав на пред`явленні позову до належного відповідача.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності (стаття 14 ГПК України).
Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному статтею 48 ГПК України. За результатами розгляду справи суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача.
Визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи. Встановивши, що позов пред`явлений до неналежного відповідача та відсутні визначені процесуальним законом підстави для заміни неналежного відповідача належним, суд підставно відмовив у позові до такого відповідача.
Викладеним спростовуються доводи апелянтів, викладені у скаргах.
9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких обставин апеляційні скарги не підлягають задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду зміні або скасуванню.
10. Судові витрати.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційних скарг покладаються на апелянтів.
Керуючись статтями 129, 269, 275, 276, 277, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ДМЗ Комінмет" та Дніпровської міської ради на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 у справі № 904/5027/23 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 у справі № 904/5027/23 залишити без змін.
Витрати з оплати судового збору, понесені у суді апеляційної інстанції, віднести на апелянтів.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 27.05.2024
Головуючий суддя Л.А. Коваль
Суддя В.Ф. Мороз
Суддя А.Є. Чередко
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119292662 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні