Герб України

Рішення від 27.05.2024 по справі 240/31512/23

Житомирський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 травня 2024 року м. Житомир справа № 240/31512/23

категорія 109010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Капинос О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Андрушівської міської ради до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , третьої особи - Комунального підприємства Андрушівської міської ради "Комсервіс" про зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду з позовом звернулася Андрушівська міська рада Житомирської області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , в якому просить зобов`язати фізичну особу підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) демонтувати тимчасову споруду під № НОМЕР_2 , загальною площею 11,65 кв.м., що розташована в районі автостанції по АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 1820310100:01:009:0053 за власний рахунок.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що комісією, яка утворена на виконання рішення виконкому Андрушівської міської ради, здійснено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудування та благоустрою на території міста Андрушівка за адресою: вулиця Корольова на земельній ділянці з кадастровим номером 1820310100:01:009:0053 у м.Андрушівка.

За результатами проведеної перевірки встановлено, що за вказаною адресою розміщується стаціонарна тимчасова споруда для провадження фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 підприємницької діяльності без наявних діючих дозвільних документів.

Рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради №100 від 17.04.2023 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23 грудня 2022 р. №272 "Про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд та створення комісії для складання акта зовнішнього огляду (акта демонтаж) тимчасових споруд" встановлено термін для добровільного демонтажу тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності їх власниками.

Наказом директора комунального підприємства Андрушівської міської ради "КОМСЕРВІС" № 43-ОД від 17.04.2023 р. утворено комісію щодо попередження та вручення повідомлень власникам тимчасових споруд про їх добровільний демонтаж.

17.04.2023р. ОСОБА_1 отримала попередження № 228 від 17.04.2023 р. про добровільний демонтаж тимчасової споруди № НОМЕР_2 та її переміщення на земельну ділянку Андрушівської міської ради по вул. Корольова, 10 ( Будівельного двору), що в м.Андрушівка, від отримання якого вона відмовилась. Пізніше вказане попередження надсилалось поштовим відправленням, згідно трекінгу поштового відправлення 1340102216775 ОСОБА_1 відмовилась від його отримання.

05.06.2023 р. комісією, склад якої затверджено рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23.12.2022 № 272, встановлено, що ОСОБА_1 не виконала вимоги рішення виконавчого комітету від 12.12.2022 № 272, а саме добровільно не демонтувала встановлену тимчасову споруду № НОМЕР_2 загальною площею 11,65 кв.м.. Комісією складено відповідні акти та здійснено фотофіксацію. Від підпису в акті ОСОБА_1 відмовилась, хоч і ознайомилась з його змістом про що в акті зроблено запис. В той же час ОСОБА_1 ігнорує вказані вище вимоги законодавства та продовжує здійснювати торгівлю в тимчасовій споруді за номером 79-81. При цьому відповідні дозвільні документи у ОСОБА_1 відсутні.

За таких обставин, на переконання позивача, ним здійснено усі передбачені законодавством дії, які передують зверненню до суду стосовно демонтажу тимчасової споруди, а тому Андрушівська міська рада вважає, що відповідача слід зобов`язати демонтувати за власний рахунок самочинно встановлену тимчасову споруду під № НОМЕР_2 , загальною площею 11,65 кв.м., що розташована в районі автостанції по АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 1820310100:01:009:0053.

Ухвалою Житомирського окружного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Копія ухвали про відкриття провадження у справі надсилалася на адресу відповідача, що зазначена у позовній заяві.

Однак до суду повернувся поштовий конверт із зазначенням причин невручення поштової кореспонденції "адресат відсутній за вказаною адресою" (у поштовому повідомленні проставлено відмітку про відсутність особи за адресою місцезнаходження із зазначенням дати 21.12.2023).

Відповідно до інформації з Єдиного державного демографічного реєстру ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 .

Днем вручення судового рішення є зокрема день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси (пункт 5 частини 6 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відтак днем вручення відповідачу копії ухвали про відкриття провадження у справі слід вважати 21.12.2023.

Відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини.

За Андрушівською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 0,2866 га з кадастровим номером 182031010100:01:009:0053, що підтверджується витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Вказана земельна ділянка розташована в районі автостанції м.Андрушівка.

Рішенням двадцять шостої сесії Андрушівської міської ради восьмого скликання №35 від 29.11.2022 "Про припинення права користування та передачу в постійне користування комунальному підприємству Андрушівської міської ради "КОМСЕРВІС" земельної ділянки в м.Андрушівка по вул.. Корольова" припинено право користування ліквідованого комунального підприємства Андрушівської міської ради АНДРУШІВКАБЛАГОУСТРІЙ на вказану вище земельну ділянку та одночасно передано її в постійне користування комунального підприємства Андрушівської міської ради "КОМСЕРВІС". Право постійного користування за підприємством зареєстровано 05.12.2022.

Як вказує позивач, нa вказаній земельній ділянці фізичними особами підприємцями без відповідних дозвільних документів встановлено тимчасові споруди та малі архітектурні форми, тобто створено стихійний ринок. Частина об`єктів торгівлі встановлено на ділянках, по яких проходять газопровідні та каналізаційні мережі, що становить перешкоду до їх негайного доступу та становить загрозу життю та здоров`ю людей.

До Андрушівської міської ради 14.04.2021 звернулася Спілка приватних підприємців Андрушівщини з проханням навести лад на території, де розташований стихійний ринок.

Рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради №115 від 16 квітня 2021 року "Про надання дозволу на інженерно-геодезичні вишукування території земельної ділянки B районі автостанції", Спілці приватних підприємців Андрушівщини надано дозвіл на замовлення робіт з проведення інженерно-геодезичних вишукувань земельної ділянки.

Рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради №204 від 18.08.2021 прийнято безоплатно на баланс Андрушівської міської ради технічний звіт інженерно-геодезичних вишукувань.

Враховуючи вище викладене, з метою проведення благоустрою земельної ділянки з кадастровим номером 182031010100:01:009:0053, виконавчим комітетом Андрушівської міської ради 22.10.2021 прийнято рішення за №248. Даним рішенням затверджено схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в районі автостанції м. Андрушівка, техніко-економічні показники тимчасових споруд, кольорове рішення фасадів тимчасових споруд з використанням сучасних високоякісних матеріалів.

Рішенням 26 сесії Андрушівської міської ради восьмого скликання від 29.11.2022 №1 затверджено Програму соціального і економічного розвитку проведення благоустрою земельної ділянки на території автостанції в м.Андрушівка.

На виконання вказаного програмного заходу рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради №100 від 17.04.2023 "Про внесення змін рішення виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23 грудня 2022 р. №272 "Про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд та створення комісії для складання акта зовнішнього огляду (акта демонтажу) тимчасових споруд" встановлено термін для добровільного демонтажу тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності їх власниками

Наказом директора комунального підприємства Андрушівської міської "КОМСЕРВІС" № 43-ОД від 17.04.2023 утворено комісію щодо попередження та вручення повідомлень власникам тимчасових споруд про їх добровільний демонтаж.

17.04.2023р. ОСОБА_1 отримала попередження № 228 від 17.04.2023 про добровільний демонтаж тимчасової споруди № 79-81 та її переміщення на земельну ділянку Андрушівської міської ради по вул.. Корольова, 10 (біля Будівельного двору), що в м. Андрушівка від отримання якого вона відмовилась.

Крім того, вказане попередження надсилалось поштовим відправленням, однак згідно трекінгу поштового відправлення 1340102216775 ОСОБА_1 відмовилась від його отримання.

05.06.2023 р. комісією, склад якої затверджено рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23.12.2022 р. № 272 встановлено, що ОСОБА_1 не виконала вимоги рішення виконавчого комітету від 12.12.2022 р. № 272, а саме добровільно не демонтувала встановлену тимчасову споруду № 79-81 загальною площею 11,65 кв.м..

Комісією складено відповідні акти та здійснено фотофіксацію. Від підпису в акті ОСОБА_1 відмовилась, хоч і ознайомилась його змістом, про що в акті зроблено запис.

Також позивач вказує, що ОСОБА_1 ігнорує вказані вище вимоги законодавства та продовжує здійснювати торгівлю в тимчасовій споруді за номером 79-8. При цьому, у ОСОБА_1 відсутні відповідні дозвільні документи.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та визначаючись з приводу заявленої позовної вимоги, суд зважає на таке.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закон України "Про благоустрій населених пунктів" № 2807-IV від 06 вересня 2005 року (далі - Закон № 2807-IV).

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону № 2807-IV, благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до частин другої та четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" № 3038-VI від 17 лютого 2011 року тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 (далі - Порядок № 244).

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 Порядку № 244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності; пересувна ТС - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності; стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв. м.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.7 Порядку № 244 передбачено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Відповідно до пунктів 2.20, 2.21 Порядку № 244 встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається.

Згідно з пунктами 2.29, 2.30 Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.

Таким чином, Порядком № 244 визначено перелік підстав для здійснення демонтажу тимчасової споруди, до яких належить, зокрема, самовільне встановлення тимчасової споруди, тобто розміщення тимчасової споруди за відсутності для цього визначених Порядком підстав, а саме за відсутності паспорту прив`язки.

Так, судом установлено, що комісією щодо попередження та вручення повідомлень власникам тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності про добровільний демонтаж даних тимчасових споруд ОСОБА_1 - власнику тимчасової споруди № НОМЕР_2 площею 11,65 м.кв. вручено попередження №228 від 17.04.2023 про те, що згідно рішення виконавчого комітету Андрушівської міської ради №100 від 17.04.2023 їй необхідно в строк до 17.05.2023 демонтувати вищевказану тимчасову споруду та перемістити її на земельну ділянку Андрушівської міської ради з кадастровим номером 182031010100:01:009:0092 по АДРЕСА_3 (біля Будівельного двору).

Від підпису та отримання попередження ОСОБА_1 відмовилась, про що здійснена відповідна відмітка в попередженні.

05.06.2023 р. комісією, склад якої затверджено рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23.12.2022 р. № 272 встановлено, що ОСОБА_1 не виконала вимоги рішення виконавчого комітету від 12.12.2022 № 272, а саме добровільно не демонтувала встановлену тимчасову споруду № НОМЕР_2 загальною площею 11,65 кв.м..

Комісією складено відповідні акти та здійснено фотофіксацію. Від підпису в акті ОСОБА_1 відмовилась, хоч і ознайомилась його змістом, про що в акті зроблено запис.

Доказів наявності у відповідача такого дозвільного документу, як паспорту прив`язки тимчасової споруди, матеріали справи не містять.

При цьому згідно з положеннями статті 10 Закону № 2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

Статтею 12 Закону № 2807-IV передбачено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою, порядок розміщення малих архітектурних форм, порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Частиною першою статті 40 Закону № 2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Таким чином, Закон України "Про благоустрій населених пунктів" наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів, а в розумінні вказаного Закону дії, пов`язані з демонтажем елементів благоустрою, є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту.

З огляду на викладене звернення до суду з цим позовом обумовлено здійсненням Андрушівською міською радою управлінських функцій у сфері благоустрою міста та вжиттям заходів із демонтажу елементу благоустрою.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 25 червня 2019 року у справі №914/1092/18 виклала правові висновки, відповідно до яких спори щодо виконання суб`єктами владних повноважень функцій у сфері благоустрою є публічно-правовими й мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовна вимога підлягає задоволенню шляхом зобов`язання відповідача демонтувати споруду під № 79-81, загальною площею 11,65 кв.м., що розташована в районі автостанції по АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 1820310100:01:009:0053 за власний рахунок.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, частиною 2 якої визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивачем понесено витрати із сплати судового збору за звернення до суду з позовом, а також за відсутності доказів понесення суб`єктом владних повноважень витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, тому з урахуванням приписів частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні підстави для розподілу понесених витрат.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позовну заяву Андрушівської міської ради(пл. Шевченка, буд.1, м.Андрушівка, Житомирська обл., Бердичівський р-н,13401. ЄДРПОУ 24706710) до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 . РНОКПП НОМЕР_1 ), третя особа - Комунального підприємства Андрушівської міської ради "Комсервіс"(пл. Шевченка,7, м.Андрушівка, Житомирська обл., Бердичівський р-н,13401. ЄДРПОУ 33967566) про зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Зобов`язати фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 демонтувати за власний рахунок самовільно встановлену тимчасову споруду під АДРЕСА_5 на земельній ділянці з кадастровим номером 1820310100:01:009:0053.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Капинос

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.05.2024
Оприлюднено29.05.2024
Номер документу119298991
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —240/31512/23

Постанова від 19.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 05.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 05.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 09.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 27.05.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні