ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24 травня 2024 року Справа № 280/3223/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; АДРЕСА_2 РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Василівської районної ради Запорізької області (71600, м. Василівка, бульвар Центральний, 4), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача,- Запорізька обласна територіальна виборча комісія (69005, м. Запоріжжя, пр. Соборний) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Василівської районної ради Запорізької області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача,- - Запорізька обласна територіальна виборча комісія, відповідно до якого позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Василівської районної ради Запорізької області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 10 листопада 2023 року про дострокове припинення повноважень депутата;
- припинити повноваження депутата Василівської районної ради Запорізької області восьмого скликання від ПП «За майбутнє».
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у позивача у жовтні 2023 року у зв`язку із погіршенням стану здоров`я виникла необхідність перетнути державний кордон для проходження лікування за кордоном. Однак, в перетині державного кордону позивачу відмовлено, у зв`язку із чим він звернувся до Василівської районної державної адміністрації Запорізької області із заявою про дострокове припинення повноважень депутата за власним бажанням через погіршення стану свого здоров`я. Однак, у відповідь на запит, позивача повідомлено, що Василівська районна державна адміністрація не володіє повноваженнями щодо розгляду заяви позивача та припинення повноважень депутата відповідної районної ради, шляхом видання розпорядження голови районної державної адміністрації начальника районної військової адміністрації. 10 листопада 2023 року позивач звернувся до голови Василівської районної ради Запорізької області щодо складення своїх повноважень депутата місцевої ради, однак йому у відмолено у розгляді такої заяви через відсутність кворуму. Вказану відмову відповідача щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 10 листопада 2023 року про дострокове припинення повноважень депутата позивач вважає протиправною.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень представником відповідача зазначено, що у місцевостях, де ведуться бойові дії, запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану покладається безпосередньо на військове командування та військові адміністрації (частина друга статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»). Військові адміністрації на рівні областей та районів почали діяти на всій території України з дня введення в Україні воєнного стану, тобто з 24 лютого 2022 року. Голови обласних та районних державних адміністрацій набули статусу начальників військових адміністрацій. Від 24 лютого 2022 року повноваження всіх районних та обласних рад припинено, що випливає із приписів Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (частини друга, четверта, восьма статті 4, стаття 15, частина друга-прим статті 28). Через окупацію району з перших днів війни скликати і провести чергову сесію не було можливо. Після евакуації апарату районної ради на територію підконтрольну Україні щомісяця проводився моніторинг місця перебування депутатів та надавався у Василівську районну військову адміністрацію Василівського району. Інформація про припинення повноважень всіх районних та обласних рад унеможливлює використання ворогом цих рад чи їх окремих депутатів, проведення їх псевдозасідань чи в інший спосіб здійснення підривної діяльності. У Василівську районну раду восьмого скликання обрано 42 депутати. Відповідно до пункту 12 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. 15 депутатів залишилися на окупованій території, 3 депутати виїхали за межі України, 1 депутат служить в ЗСУ, 3 депутата померло. Для кворуму необхідно 21 депутат. В зв`язку з чим провести сесію не можливо за відсутністю кворуму. Як голова районної ради представник відповідача не заперечує проти дострокового припинення повноважень депутата ОСОБА_1 .
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі, з огляду на наступне.
ОСОБА_1 є депутатом Василівської районної ради Запорізької області восьмого скликання від ПП «За майбутнє».
Станом на дату звернення позивача до суду із позовом ОСОБА_1 є тимчасово переміщеною особою і проживає у м. Трускавець Львівської області згідно із Довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 08 березня 2024 року № 1331- 5003154526, копія якої міститься в матеріалах справи.
13 жовтня 2023 року, у зв`язку із погіршенням стану здоров`я, позивач мав намір перетнути державний кордон у пункті пропуску для автомобільного сполучення «Устилуг».
Проте, отримав рішення №2262 від 13 жовтня 2023 року про відмову в перетині державного кордону України через те, що громадянин України ОСОБА_2 тимчасово обмежений у праві виїзду з України на підставі Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указу Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року», а також ПКМУ №57 (зі змінами) з відсутністю підстав на право перетинання державного кордону, так як не зміг надати на паспортний контроль документи, що підтверджують підставу для виїзду закордон або мету своєї поїздки.
17 жовтня 2023 року позивач звернувся до Василівської районної державної адміністрації Запорізької області із заявою про дострокове припинення повноважень депутата за власним бажанням через погіршення стану свого здоров`я.
У відповідь на вищезазначене звернення листом від 26 жовтня 2023 року № 2378/031-17 позивача повідомлено про те, що Василівською райдержадміністрацією був зроблений запит до Запорізької облдержадміністрації. Згідно із роз`ясненням Запорізької облдержадміністрації від 18 жовтня 2023 року №03.1-22/726, Василівська районна державна адміністрація не володіє повноваженнями щодо розгляду заяви та припинення повноважень депутата відповідної районної ради, шляхом видання розпорядження голови районної державної адміністрації начальника районної військової адміністрації. Окрім того вказано, що відповідно до частини статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що у разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення, повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації. Згідно з Указом Президента України «Про утворення військових адміністрацій» від 24 лютого 2022 року №68/2022 утворено на базі існуючих районних державних адміністрацій відповідні районні військові адміністрації. Таким чином, станом на 26 жовтня 2023 року, Василівська районна державна адміністрація набула статусу військової адміністрації, однак повноважень відповідної Василівської районної ради Запорізької області відповідно до чинного законодавства районній військовій адміністрації у порядку частини статті 10 Закону не було передано.
10 листопада 2023 року позивач звернувся до голови Василівської районної ради Запорізької області щодо складення своїх повноважень депутата місцевої ради.
Однак, листом №01-54 від 04 грудня 2023 року позивача повідомлено про те, що у Василівську районну раду восьмого скликання обрано 42 депутати. Відповідно до пункту 12 частини 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Враховуючи введення на території України воєнного стану (деякі депутати знаходяться на територіях тимчасової окупації, а інші закордоном), пленарне засідання сесії Василівської районної ради восьмого скликання провести неможливо, через відсутність кворуму.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 10 листопада 2023 року про дострокове припинення повноважень депутата позивач звернувся до суду із позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради та встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року №93 - IV (далі - Закон №93).
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №93 депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
На підставі пункту 2 частини 2 статті 5 Закону №93 повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково за рішенням відповідної ради у зв`язку з особистою заявою депутата обласної ради про складення ним депутатських повноважень.
Відповідно до частини 3 статті 5 зазначеного Закону, спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280)
Відповідно до частин 1 статті 10 Закону №280 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з частинами 1, 5 статті 46 Закону №280 сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до статті 59 Закону №280 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
З аналізу вказаних норм висновується, що депутат районної ради має право на дострокове припинення повноважень за власним бажанням. Водночас, рішення про дострокове припинення повноважень депутата приймає відповідно рада.
Відповідач за результатами розгляду заяви позивача про складення депутатських повноважень зобов`язаний прийняти рішення, яким достроково припинити повноваження депутата місцевої ради або вмотивовано (із зазначенням конкретних причин) відмовити у задоволенні такої заяви.
В той же час, відповідно до положень частини 3 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII) у разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення:
1) повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації;
2) виконавчий апарат такої районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації;
3) відповідні районні та обласні ради не здійснюють свої повноваження;
4) комунальні підприємства, установи та організації, засновані на базі майна спільної власності територіальних громад району або області, підпорядковуються відповідній військовій адміністрації;
5) управління об`єктами спільної власності територіальних громад таких району та/або області здійснюється начальником відповідної районної та/або обласної військової адміністрації;
6) призначення осіб на посади та звільнення з посад, які здійснюються начальником районної військової адміністрації, погоджуються з начальником відповідної обласної військової адміністрації;
7) начальник обласної військової адміністрації, начальник районної військової адміністрації за погодженням з начальником відповідної обласної військової адміністрації може увільняти від виконання посадових обов`язків працівників виконавчого апарату такої районної та/або обласної ради (для таких працівників оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).
З вищевикладеного вбачається, що з урахуванням положень частини 3 статті 10 Закону № 389-VIII повноваження відповідної районної ради щодо припинення повноважень депутата у разі тимчасової окупації (на час такої окупації) здійснюються відповідною обласною та/або районною військовою адміністраціями.
Судом встановлено, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309, Василівська міська територіальна громада за винятком с. Кам`янське, с. Плавні включена входить до переліку тимчасово окупованих територій з 26 лютого 2022 року.
Відтак, з урахуванням положень частини 3 статті 10 Закону № 389-VIII повноваження Василівської районної ради, в тому числі щодо припинення повноважень депутата здійснюються Василівською районною військовою адміністрацією Запорізької області.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач виявив бажання достроково скласти депутатські повноваження, у зв`язку з чим подав до Василівської районної ради Запорізької області особисту заяву про дострокове припинення своїх повноважень за станом здоров`я.
В той же час, з урахуванням положень частини 3 статті 10 Закону № 389-VIII, з моменту внесення Василівської міської територіального громади до Переліку № 309 обов`язок щодо вирішення витання щодо припинення повноважень депутата покладено на Василівську районну військову адміністрацію Запорізької області, а не відповідача по справі.
При цьому, у листі від 26 жовтня 2023 року № 2378/031-17 Василівською районною військовою адміністрацією помилкового тлумачено положення Закону № 389-VIII, щодо необхідності вчинення дій щодо передання останній повноважень на припинення повноважень депутатів, оскільки з урахуванням частини 3 статті 10 Закону № 389-VIII та з огляду на включення Василівської міської територіального громади до Переліку № 309, обов`язок щодо вирішення питань щодо припинення повноважень депутата покладено законодавцем на обласні та районні військові адміністрації.
З викладеного висновується, що у суду відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання останнього вчинити певні дії.
З огляду на вказане, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Згідно вимогстатті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2статті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача.
З огляду на той факт, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 2,5,9,72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовним вимог ОСОБА_1 до Василівської районної ради Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача,- Запорізька обласна територіальна виборча комісія про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення в повному обсязі складено 24 травня 2024 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119299365 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні