Рішення
від 27.05.2024 по справі 580/2816/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 травня 2024 року справа № 580/2816/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави до Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, третя особа заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Веселка с. Гречанівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави (19700, м. Золотоноша, вул. Шевченка, 153) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (19812, Черкаська область, Золотоніський район, с. Шрамківка, вул. Незалежності, 16) в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Веселка с. Гречанівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за адресою: вул. Залізнична, 18, с. Гречанівка, Золотоніський район Черкаська область, 19811;

-зобов`язати Шрамківську сільську раду Золотоніського району Черкаської області вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га під Закладом дошкільної освіти (ясла-садок) Веселка с. Гречанівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за адресою: вул. Залізнична, 18, с. Гречанівка, Золотоніський район Черкаська область, 19811.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку освітнього закладу, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.

Відповідач до суду подав повідомлення про розгляд на черговій сесії питання виділення коштів на виготовлення проекту землеустрою, однак відзив на подану заяву не подав причин не повідомив.

Третя особа письмових пояснень не надала.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Судом встановлено, що за адресою: вул. Залізнична, 18, с. Гречанівка Золотоніського району Черкаської області функціонує Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Веселка» с. Гречанівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.10.2023 №10-23-0.2-6418/2-23 земельна ділянка площею 1,5 га під Закладом дошкільної освіти «Веселка», розташованого за адресою: вул. Залізнична, 18, с. Гречанівка Золотоніського району Черкаської області у власність або користування не передавалася, інформація щодо реєстрації права користування земельною ділянкою відсутня.

Крім того, згідно з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 28.02.2024 №367708666 відомості про реєстрацію речових прав на земельну ділянку для обслуговування вказаного закладу дошкільної освіти відсутні.

Згідно інформації Шрамківської сільської ради від 04.03.2024 №02.1-12/355 правовстановлюючі документи на земельну ділянку під ЗДО «Веселка» не оформлені через брак коштів.

Виявлені порушення зумовили звернення до суду з даним позовом.

Судом також встановлено, що відповідно до п. 3 Розділу І Статуту Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Веселка» с. Гречанівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (далі - Статут), затвердженого рішенням Шрамківської сільської ради від 21.01.2022 №17-8/VIII, засновником закладу дошкільної освіти є Шрамківська сільська рада та є об`єктом комунальної власності Шрамківської сільської територіальної громади.

Пунктом 1 Розділу VIII визначено, що управління закладом дошкільної освіти здійснюється його засновником - Шрамківською сільською радою та уповноваженим органом - відділом освіти, культури, молоді та спорту Шрамківської сільської ради.

Згідно п. 1 Розділу IX Статуту встановлено, що матеріально - технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби та інше.

Утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу дошкільної освіти фінансується за рахунок коштів засновника (п. 2 Розділу X Статуту).

Під час вирішення спору по суті суд зазначає таке.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч. 1 ст. 92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) відповідача підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, прямо передбачена вищевказаними нормами.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

З аналізу викладених норм, суд дійшов висновку, що прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної сільської ради.

Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Веселка с. Гречанівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, не відповідає закону.

При цьому, захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII Про прокуратуру відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 вказаного Закону).

Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у цьому випадку порушені саме державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.

Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею площею 1,5 га Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Веселка с. Гречанівки Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за адресою: вул. Залізнична, 18, с. Гречанівка, Золотоніський район Черкаська область, 19811.

Зобов`язати Шрамківську сільську раду Золотоніського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 34238355) вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га під Закладом дошкільної освіти (ясла-садок) Веселка с. Гречанівки Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за адресою: вул. Залізнична, 18, с. Гречанівка, Золотоніський район Черкаська область, 19811.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.05.2024
Оприлюднено29.05.2024
Номер документу119303548
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/2816/24

Рішення від 27.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні