РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2024 року справа № 580/2822/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом Заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Монастирищенської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
21.03.2024 Заступник керівника Уманської окружної прокуратури (20301, Черкаська обл., м.Умань, вулиця Гайдамацька, будинок 16; код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах держави (далі позивач) подав у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Монастирищенської міської ради (19101, Черкаська обл., м.Монастирище, вул. Соборна, будинок 117; код ЄДРПОУ 25769919) (далі відповідач) про:
визнання протиправною бездіяльності щодо не звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, не подання оголошення в друковані засоби масової інформації про наявний об`єкт гідротехнічну споруду, а саме водоскидну споруду, яка становить собою вертикальний металевий прямокутний короб з заставками, шириною гребеня греблі 2,5-2,7м, довжиною дамби 131,7 м, висотою 4,36 м, що знаходиться на ставку площею 8,6633га в с.Шабастівка Монастирищенської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області;
зобов`язання вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на вказану безхазяйну гідротехнічну споруду, шляхом звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, заявою про взяття гідротехнічної споруди на облік, як безхазяйного нерухомого майна.
Обґрунтовуючи позов зазначив, що відповідач всупереч вимог закону не звернувся до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, не подав оголошення в друковані засоби масової інформації про вказану вище гідротехнічну споруду.
Ухвалою від 26 березня 2024 року суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та вирішив розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Також встановив відповідачу строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву та повідомив сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Вказану ухвалу відповідач отримав 05.04.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про поштове вручення.
Відповідач правом подати відзив не скористався, про причини суд не повідомив.
Оскільки від сторін не надійшли суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням їх представників, з огляду на відсутність необхідності виклику та допиту свідків та призначення експертизи, суд вирішив справу розглянути без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2022 № 728-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області» та відповідно до абзацу першого пункту 71 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Черкаської області, в тому числі Монастирищенської територіальної громади з адміністративним центром м.Монастирище. До складу Монастирищенської територіальної громади входить територія Шабастівської сільської ради Монастирищенського району.
Згідно з рішенням Монастирищенської міської ради від 04.12.2020 №1-40/ VIII «Про реорганізацію Шабастівської сільської ради шляхом приєднання до Монастирищенської міської ради та реорганізацію виконавчого комітету Шабастівської сільської ради шляхом приєднання до виконавчого комітету Монастирищенської міської ради» Монастирищенська міська рада є правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Шабастівської сільської ради.
Позивач опрацьовував інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань збереження майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території Уманського району. Під час перевірки установив, що на території Монастирищенської територіальної громади в с. Шабастівка Уманського району Черкаської області знаходиться земельна ділянка водного фонду площею 8,6633 га з кадастровим номером 7123488500:03:001:0704, в межах якої розміщена гідротехнічна споруда.
Рішенням Монастирищенської міської ради від 12.08.2022 № 12-51/VIII земельну ділянку площею 8,6633 га для рибогосподарських потреб з кадастровим номером 7123488500:03:001:0704 в с. Шабастівка прийнято в комунальну власність відповідача.
У межах водного об`єкта розташована гідротехнічна споруда - водоскидна споруда, яка являє собою вертикальний металевий прямокутний короб з заставками. Ширина греблі по гребню становить 2,5 - 2,7 м, довжина дамби - 131,7 м, максимальна висота - 4,36 м, кріплення верхніх та нижніх укосів греблі - задернований, порослий деревами та кущами. Гребля проїжджа, наявна ґрунтова дорога місцевого значення.
Відповідач вказану вище земельну ділянку водного фонду передав в оренду ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом від 05.10.2023. Відповідно до п. 2 вказаного договору в оренду передається земельна ділянка площею 8,6633 га та водний об`єкт (водний простір), у тому числі рибогосподарська технологічна водойма площею 8,6633 га. Відомості про надання в оренду гідротехнічної споруди, розташованої на земельній ділянці, в договорі відсутні.
Відповідно до листа Регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області від 04.12.2023 № 2160/01/10-23-23 у 2015 - 2019 роках на території Черкаської області проводилася робота щодо інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд. Інвентаризація проводилася на виконання рішення Черкаської обласної ради № 39-16/VІ від 24.04.2015, яким рекомендовано сільським, селищним, міським та районним радам здійснити інвентаризацію гідротехнічних споруд, що входять до складу штучних водних об`єктів, прийняти їх у комунальну власність територіальних громад відповідно до розташування цих об`єктів на визначених територіях та запровадити платне користування гідротехнічними спорудами шляхом укладання договорів оренди нерухомого майна між відповідними радами і користувачами земельних ділянок водного фонду, забезпечивши цим самим страхування об`єктів оренди. У 2019 році інвентаризація водних об`єктів та гідротехнічних споруд завершена районними державними адміністраціями та міськими радами Черкаської області. Згідно з актом інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд в с. Шабастівка, комісією, яка створена розпорядженням голови Монастирищенської районної державної адміністрації від 23.01.2008 № 9 балансоутримувачем гідротехнічної споруди ставу 8,9171 га зазначено Шабастівську сільську раду.
На замовлення відповідача Регіональним офісом водних ресурсів у Черкаській області виготовлено та 26.07.2023 погоджено Державним агентством водних ресурсів України паспорт водного об`єкта «Ставок площею 8,6633 га, розташований за межами населеного пункту с. Шабастівка Монастирищенської міської ради Уманського району Черкаської області». Водночас, право комунальної власності за відповідачем на гідротехнічну споруду не зареєстровано, технічна документація на неї не розроблена.
З метою отримання додаткової інформації щодо наявності відповідних прав на вказану гідротехнічну споруду до ДП «Укрриба» 19.01.2024 Уманською окружною прокуратурою скеровано відповідний запит.
У відповіді від 05.02.2024 за №07-04/12 ДП «Укрриба» проінформувало, що вказана вище гідротехнічна споруда на балансі підприємства не перебуває.
Згідно з інформацією відповідача від 26.09.2023 № 03-01-31/3755 гідротехнічна споруда на балансі міської ради не обліковується, в органі місцевого самоврядування відсутня технічна документація на вказану споруду.
Виявлені порушення, а саме є бездіяльність відповідача, яка полягає у невжитті дій, спрямованих на набуття права власності на безхазяйне манно - гідротехнічну споруду, що розташована в с.Шабастівка Монастирищенськї міської територіальної громади зумовили звернення позивача до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абз.7,8 ч.1 ст.1 Закону України від 18 вересня 2012 року № 5293-VI «Про аквакультуру» гідротехнічні споруди для цілей аквакультури - об`єкти нерухомого майна державної або комунальної власності або власник яких невідомий чи його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод та розташовані на водних об`єктах, наданих у користування на умовах оренди для цілей аквакультури. Гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми - об`єкти нерухомого майна державної власності (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Згідно зі ст.1 Водного кодексу України (далі - ВК України) водний об`єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, лиман, річка, струмок, озеро, водосховище, ставок, канал (крім каналу на зрошувальних і осушувальних системах), а також водоносний горизонт).
Водокористування - використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів).
Водокористувач - фізична або юридична особа, яка здійснює водокористування.
Відповідно до ст.43 ВК України водокористувачі мають право:
1) здійснювати загальне та спеціальне водокористування;
2) використовувати водні об`єкти на умовах оренди;
4) вимагати від власника водного об`єкта або водопровідної системи підтримання належної якості води за умовами водокористування;
5) споруджувати гідротехнічні та інші водогосподарські об`єкти, здійснювати їх реконструкцію і ремонт;
6) передавати для використання воду іншим водокористувачам на визначених умовах;
7) здійснювати й інші функції щодо водокористування в порядку, встановленому законодавством.
Права водокористувачів охороняються законом.
Порушені права водокористувачів підлягають поновленню в порядку, встановленому законодавством.
Питання щодо набуття права власності на безхазяйну річ визначено ст.335 Цивільного кодексу України (далі ЦК України). Так, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Безхазяйні рухомі речі можуть набуватися у власність за набувальною давністю, крім випадків, встановлених статтями 336, 338, 341 і 343 цього Кодексу.
Особливості набуття організацією водокористувачів права власності на безхазяйні об`єкти меліоративних систем визначаються законом.
Особливості набуття права власності на безхазяйні гідротехнічні споруди для цілей аквакультури визначаються законом.
Отже, відповідач уповноважений законодавством на звернення із відповідною заявою щодо взяття безхазяйних нерухомих речей на облік органом, що здійснює державну реєстрацію.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.27 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.1 ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Згідно з ч.1 ст.329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 9 ч.1 ст.2 Закону №1952-IV визначено, що реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Згідно з ч.2. ст.3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч.14 ст.18 Закону №1952-IV взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Отже, речові права на нерухоме майно підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями комунальної власності територіальних громад.
Згідно з ч.5 ст.16 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР) від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до ч.1 ст.60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Згідно з ч.2. ст.60 Закону №280/97-ВР підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч.5. ст.60 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно з ч.8. ст.60 Закону №280/97-ВР право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад.
Проаналізувавши зазначене суд дійшов висновку, що управління комунальною власністю, т. ч. прийняття рішень щодо належного офіційного оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.
Відповідач порушив ст.ст. 2, 3, 18 Закону №1952-IV та ст.60 Закону №280/97-ВР не здійснивши заходи, спрямовані на оформлення права власності на гідротехнічну споруду, а саме водоскидну споруду, яка становить собою вертикальний металевий прямокутний короб з заставками, шириною гребеня греблі 2,5-2,7м, довжиною дамби 131,7 м, висотою 4,36 м, що знаходиться на ставку площею 8,6633га в с.Шабастівка Монастирищенської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області, чим допустив протиправну бездіяльність. З огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, бездіяльність щодо не звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, неподання оголошення в друковані засоби масової інформації про наявний об`єкт - гідротехнічну споруду, а саме водоскидну споруду, яка становить собою вертикальний металевий прямокутний короб з заставками, шириною гребеня греблі 2,5-2,7 м, довжиною дамби 131,7 м, висотою 4,36 м, що знаходиться на ставку площею 8,6633га в с.Шабастівка Монастирищенської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області, не відповідає закону. Відсутність заходів щодо взяття на облік у комунальну власність об`єднаної територіальної громади безгосподарської гідротехнічної споруди та оформлення речових прав на майно, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, адже здійснення вказаних дій відповідачем дасть можливість вирішити питання збереження водних об`єктів для загального користування та спеціального водокористування, надання в оренду шляхом укладання договорів оренди нерухомого майна, забезпечить збереження та належну експлуатацію гідротехнічної споруди, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, пов`язаних з водним фактором, а саме безаварійного пропуску льодоходу, повені та паводків на водних об`єктах.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).
Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.
Керуючись ст.ст.6, 14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Заступника керівника Уманської окружної прокуратури (20301, Черкаська обл., м.Умань, вулиця Гайдамацька, будинок 16; код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах держави задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Монастирищенської міської ради не звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, не подання оголошення в друковані засоби масової інформації про наявний об`єкт гідротехнічну споруду, а саме водоскидну споруду, яка становить собою вертикальний металевий прямокутний короб з заставками, шириною гребеня греблі 2,5-2,7 м, довжиною дамби 131,7 м, висотою 4,36 м, що знаходиться на ставку площею 8,6633га в с.Шабастівка Монастирищенської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області.
Зобов`язати Монастирищенську міську раду (19101, Черкаська обл., м.Монастирище, вул. Соборна, будинок 117; код ЄДРПОУ 25769919) вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйну гідротехнічну споруду, а саме водоскидну споруду, яка становить собою вертикальний металевий прямокутний короб з заставками, шириною гребеня греблі 2,5-2,7 м, довжиною дамби 131,7 м, висотою 4,36 м, що знаходиться на ставку площею 8,6633 га в с.Шабастівка Монастирищенської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області, шляхом звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, заявою про взяття гідротехнічної споруди на облік, як безхазяйного нерухомого майна.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 27.05.2024.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119303720 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні