ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
14.05.2024Справа № 910/299/24
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Крок Вуд»
до 1. Державної служби геології та надр України
2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз»
про визнання недійсними результатів аукціону
Суддя Котков О.В.
Секретар судового засідання Данилюк М.Д.
Представники учасників справи:
від позивача Карапетян А.Р.;
від відповідача-1 не з`явилися;
від відповідача-2 Забродський В.В.
В судовому засіданні 14.05.2024 року, відповідно до положень ст. 233, 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення, повідомлено представників позивача та відповідача-2, що повне рішення буде складено 28.05.2024 року.
СУТЬ СПОРУ:
08 січня 2024 року до Господарського суду міста Києва від Товариства з обмеженою відповідальністю «Крок Вуд» (позивач) надійшла позовна заява б/н від 21.12.2023 року до Державної служби геології та надр України (відповідач-1) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз» (відповідач-2), в якій викладені позовні вимоги, щоб в судовому порядку:
- визнати недійсними результати аукціону, проведеного 23.07.2021 року Державною службою геології та надр України з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Родовище «Свалява-1» (свердловина № 4) (лот № SUE001-UA-20210603-40723);
- визнати недійсним договір № 4/11-22 від 24.09.2021 року купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових вод Родовища «Свалява-1» (свердловина № 4), яке знаходиться в Мукачівському районі Закарпатської області, укладений між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз»;
- визнати недійсним Спеціальний дозвіл на користування надрами № 6585 від 05.11.2021 року, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз»;
- визнати недійною Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин № 6585 від 05.11.2021 року, укладену між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 17.02.2015 року є власником свердловини № 1, загальною площею 4,4 кв.м, яка розташована за адресою: Закарпатська обл., Свалявський р-н, м. Свалява, вул. Добровольців, 35а на земельній ділянці площею 0,1515 га з кадастровим номером 2124010100:02:041:0012. На підставі договору оренди земельної ділянки від 11.01.2016 року право оренди ТОВ «Крок Вуд» на земельну ділянку з кадастровим номером 2124010100:02:041:0012 зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про інше речове право 13363120). 23.07.2021 року на підставі рішення Державної служби геології та надр України проведено електронний аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Родовище «Свалява-1» (свердловина № 4) (лот № SUE001-UA-20210603-40723). Згідно з протоколом електронного аукціону № SUE001-UA-20210603-40723 переможцем зазначеного аукціону, організатором якого було ТОВ "Українська енергетична біржа", є ТОВ "Аква Фудз". 24.09.2021 року між Державною службою геології та надр України та ТОВ "Аква Фудз" укладено договір № 4/11-21 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових вод Родовища «Свалява-1» (свердловина №4), яке знаходиться в Мукачівському районі Закарпатської області. 05.11.2021 року на підставі протоколу електронного аукціону № SUE001-UA-20210603-40723 та договору від 24.09.2021 року № 4/11-21 Державна служба геології та надр України видала ТОВ "Аква фудз" спеціальний дозвіл на користування надрами № 6585 на видобування корисних копалин - підземних мінеральних лікувально-столових вод. 05.11.2021 року Державна служба геології та надр України та ТОВ "Аква Фудз" уклали угоду № 6585 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин. Позивач зазначає, що ТОВ «Аква Фудз» надано спеціальний дозвіл на користування надрами в межах земельної ділянки з кадастровим номером 2124010100:02:041:0012, яка перебуває у користуванні ТОВ «Крок Вуд». На думку позивача, аукціон, правочини та спеціальний дозвіл є неправомірними, тому підлягають визнанню недійсними.
Відповідач-1 у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що (1) електронний аукціон № SUE001-UA-20210603-40723, проведено у відповідності з вимогами Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року № 993; (2) відповідач-1 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; (3) ТОВ «Крок Вуд» було ініціатором аукціону, результати якого він оскаржує.
Відповідач-2 проти позовних вимог заперечив. Заперечення відповідача-2 мотивовані тим, що (1) жодних порушень (обмеження прав) позивача як власника нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, окрім констатації факту наявності нерухомого майна на земельній ділянці, позивач не наводить; (2) право землекористування, надане позивачу згідно з договором оренди, не може порушуватися правом надрокористування, наданим відповідачу-2 відповідно до спеціального дозволу; (3) чинним законодавством України визначений правовий механізм встановлення прав надрокористувача на земельну ділянку державної або комунальної власності, яка перебуває в оренді третьої особи, що реалізується за допомогою земельного сервітуту, тому проведення електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами та/або його результати не порушують права позивача як землекористувача земельної ділянки та власника нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці; (4) позивач на підставі договору оренди не має права надкористування у відношенні родовища «Свалява-1» (свердловини № 4), просторові межі якого знаходяться під земною поверхнею (в земній корі), а не на орендованій земельній ділянці; (5) ділянка надр, право користування якою було реалізоване на аукціоні, який відбувся 23.07.2021 року, та в подальшому передане відповідачу-2, являє собою одну точку на земній поверхні, тому земельна ділянка площею 0,1515 га на може розташовуватися у межах ділянки надр (однієї точки), що передається в користування переможцю аукціону.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 910/299/24, ухвалено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 08.02.2024 року.
08.02.2024 року через відділ діловодства суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз» надійшло клопотання про зупинення провадження у справі № 910/299/24 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 907/49/24.
В підготовчих засіданнях 08.02.2024 року та 19.03.2024 року судом оголошувалася перерва.
Судом в підготовчому засіданні 19.03.2024 року було розглянуте та відхилене клопотання ТОВ «Аква Фудз» про зупинення провадження у справі № 910/299/24 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 907/49/24. Дослідивши підстави поданого клопотання, суд дійшов висновку про його необґрунтованість на підставі приписів ст. 227 Господарського процесуального кодексу України, а саме з мотивів не доведення відповідачем-2 факту об`єктивної неможливості розгляду справи № 910/299/24 до вирішення справи № 907/49/24, та про неможливість встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду в даному господарському спорі.
За ч. 4 ст. 233 Господарського процесуального кодексу України ухвали суду, які оформлюються окремим документом, постановляються в нарадчій кімнаті, інші ухвали суд може постановити, не виходячи до нарадчої кімнати.
Так, в підготовчому засіданні 16.04.2024 року судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження, яка занесена до протоколу судового засідання, та призначено справу № 910/299/24 до судового розгляду по суті на 14.05.2024 року.
В судовому засіданні 14.05.2024 року представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов. Представник відповідача-2 проти позовних вимог заперечив та просив суд відмовити в позові у повному обсязі.
Представник відповідача-1 в судове засідання 14.05.2024 року не з`явився.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-2, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
03.10.2014 року Державною службою геології та надр України видано ТОВ «Крок Вуд» (попередня назва ТОВ «Закарпатпродтор») спеціальний дозвіл № 4588 на геологічне вивчення надр, в тому числі дослідно-промислову розробку родовищ корисних копалин загальнодержавного значення на ділянці (родовищі) «Свалява-1» (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 5), строком дії до 31.12.2016 року.
17.02.2015 року на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна № 126, посвідченого приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу Дядюшею О.О., ТОВ «Крок Вуд» набуло у власність майно під назвою «свердловина №1», загальною площею 4,4 кв.м, що розташоване за адресою: Закарпатська обл., Свалявський р-н, м. Свалява, вул. Добровольців, 35-А, та має наступні складові: надкаптажна споруда. А, загальною площею 4,4 кв.м; бетонна яма, 1; фундамент під резервуар, 2; ворота, 3, огорожа, 4.
11.01.2016 року між Свалявською міською радою (орендодавець) та ТОВ «Крок Вуд» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавцем було передано в оренду орендарю земельну ділянку, площею 0,1515 га, кадастровий номер: 2124010100:02:041:0012, що знаходиться за адресою: 89300, Закарпатська область, Мукачівський район, місто Свалява, вулиця Робітнича, 5/3, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для обслуговування свердловини), строком на 20 років з дня державної реєстрації договору.
16.03.2017 року рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, оформленим протоколом засідання колегії № 3873, за поданням ТОВ «Крок Вуд» затверджено балансові експлуатаційні запаси мінеральної води загальнодержавного значення родовища «Свалява-1».
З протоколу № 3873 від 16.03.2017 року вбачається, що протягом 2014-2016 років ТОВ «Крок Вуд» виконані геологорозвідувальні роботи з оцінкою експлуатаційних запасів підземних вод родовища «Свалява-1», у результаті яких по свердловинах № 1, 5 проведено консерваційний тампонаж, свердловина № 3 не була пробурена, свердловина № 2 ліквідована як безводна, у зв`язку з чим на розгляд комісії представлені балансові експлуатаційні запаси мінеральних підземних вод лише по свердловині № 4 родовища «Свалява-1».
19.05.2020 року ТОВ «Крок Вуд» звернулося до Державної служби геології та надр України із заявою № 53 (вх. № 109/28-01/пр-20 від 26.05.2020 року) щодо номінування ділянки надр для виставлення на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування мінеральних підземних вод ділянки надр «Свалява-1», що знаходиться в Закарпатській обл., Свалявського р-ну, м. Свалява, в північній частині міста на лівому березі р. Латориця строком 20 років.
03.06.2021 року наказом Державної служби геології та надр України № 419 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон шляхом електронних торгів» затверджено перелік ділянок надр разом з відповідними програмами робіт, зокрема, в частині, що стосується родовища «Свалява-1» (свердловина № 4) та прийнято рішення про проведення аукціону.
23.07.2021 року на електронному майданчику ТОВ «Українська енергетична біржа» було проведено електронний аукціон щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами - родовища «Свалява-1» (свердловина №4), строком на 20 років, учасниками якого були: ТОВ «Крок Вуд», ФОП Танинець Надія Іллівна, ТДВ «Свалявські мінеральні води», ТОВ «Аква Фудз», ПП «Кабекс», ТОВ «Міжнародний інститут проблем управління та фінансових ризиків».
30.08.2021 року протоколом електронного аукціону № SUE001-UА-20210603-40723 переможцем аукціону визначено ТОВ «Аква Фудз» із заявленою ціною реалізації лоту 9 500 000,00 грн., без ПДВ.
24.09.2021 року між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз» укладено договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових вод родовища «Свалява-1» (свердловина № 4), яке знаходиться в Мукачівському районі Закарпатської області № 4/11-21.
05.11.2021 року Державною службою геології та надр України видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 6585, відповідно до якого Товариству з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз» надано право на видобування корисних копалин - підземних мінеральних лікувально-столових вод, придатних для розливу в пляшки та використання у лікувальній практиці, строком на 20 років, на ділянці надр родовища «Свалява-1» (свердловина № 4), що знаходиться у м. Свалява Мукачівського району Закарпатської області (географічні координати: за системою координат WGS - ПнШ 48033' 09,900'', СхД 22059' 40,100'', за системою координат Pulkovo42 - ПнШ 48033' 11,242'', СхД 22059' 46,469''.
05.11.2021 року Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аква Фудз» укладено угоду № 6585 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.
Позивач зазначає, що ТОВ «Аква Фудз» надано спеціальний дозвіл на користування надрами в межах земельної ділянки з кадастровим номером 2124010100:02:041:0012, яка перебуває у користуванні ТОВ «Крок Вуд». На думку позивача, аукціон, правочини та спеціальний дозвіл є неправомірними, тому підлягають визнанню недійсними.
Оцінивши наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Пунктом 4 Положення про Державну службу геології та надр України визначено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, але не виключно: веде державний облік родовищ, запасів і проявів корисних копалин; державний баланс запасів корисних копалин; державний кадастр родовищ і проявів корисних копалин; державний облік підземних вод та водного кадастру; каталог відомостей про геологічну інформацію; видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), розпоряджається геологічною інформацією в установленому порядку.
Процедуру продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони (далі - дозвіл) визначає Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 993 (надалі - Порядок № 993).
Якщо протягом 45 календарних днів органи, зазначені в абзаці першому цього пункту, не надали рішення про погодження або вмотивовану відмову в такому погодженні, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, вважаються погодженими.
26 травня 2020 року на адресу Держгеонадр надійшла заява ТОВ «Крок Вуд» № 53 від 19 травня 2020 року (вх. № 109/28-01/пр-20) про номінування ділянки надр для виставлення на аукціон, в якому ТОВ «Крок Вуд» просило Держгеонадра виставити на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування мінеральних підземних вод ділянки надр «Свалява - 1», що знаходиться в Закарпатській області, Свалявського району міста Свалява, в північній частині міста на лівому березі р. Латориця, строком на 20 років.
26 лютого 2021 року Держгеонадра направило до Міндовкілля лист № 3161/01/12-21, в якому просило розглянути питання про надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових вод родовища «Свалява-1» (свердловина № 4), що знаходиться у Мукачівському районі Закарпатської області.
09 квітня 2021 року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (лист № 25/2-22/7155-21 від 07 квітня 2021 року) внесло пропозицію щодо включення родовища «Свалява-1» (свердловина № 4), що знаходиться у Мукачівському районі Закарпатської області з метою видобування підземних вод, до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.
Відповідно до пунктів 10-12 Порядку № 993 оголошення про проведення аукціону розміщується Держгеонадрами у системі електронних торгів з продажу дозволів та на офіційному веб-сайті Держгеонадр протягом 10 робочих днів з дня затвердження відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку переліку ділянок надр та прийняття рішення про проведення аукціону.
Оголошення про проведення аукціону повинно містити:
1) загальну інформацію про аукціон, зокрема: відомості про Держгеонадра (найменування, контактні номери телефонів, адреса електронної пошти); порядок подання заявок для участі в аукціоні; вимоги до заявників (непоширення на заявника - фізичну особу - підприємця, заявника - юридичну особу або її посадових осіб (керівника, його заступників та осіб, що їх заміщують) чи її засновників (юридичних та фізичних осіб), а також на заявника - іноземну юридичну особу чи її засновників (юридичних та фізичних осіб) спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) згідно із Законом України "Про санкції" та актами, прийнятими відповідно до зазначеного Закону); перелік даних, які надаються заявниками; строк приймання заявок для участі в аукціоні; дату і час початку аукціону; розмір гарантійного внеску; інформацію про рахунок організатора (оператора), на який повинен бути перерахований гарантійний внесок; строк підписання протоколу проведення аукціону; строки підписання договору купівлі-продажу дозволу (договору купівлі-продажу дозволу з відкладальною обставиною); порядок та строки сплати винагороди оператору, через якого переможець аукціону набув право на участь в аукціоні;
2) інформацію про лот, зокрема: реєстраційний номер лота; назву, місцезнаходження та координати ділянки надр, дозвіл на користування якою виставляється на аукціон; назву корисної копалини (у разі видобування - категорію та розмір запасів корисних копалин, а також дату проведення їх державної експертизи); вид користування надрами та строк, на який надається дозвіл; вартість геологічної інформації; початкову ціну лота; крок аукціону; вартість пакета аукціонної документації, що сплачується переможцем.
Інформація, що міститься в оголошенні про проведення аукціону (крім реєстраційного номера лота), формується Держгеонадрами. Одне оголошення про проведення аукціону містить інформацію тільки про один лот. Інформація про ділянку надр, включену до лота, виставленого на аукціон, зазначається з урахуванням інформації, наведеної в документах, визначених пунктами 6 і 7 цього Порядку, та пакеті аукціонної документації.
Оголошення про проведення аукціону може включати інші додаткові відомості, необхідні для проведення аукціону, які стосуються ділянки надр, що виставляється на аукціон.
03.06.2021 року на офіційному сайті було оприлюднено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами родовища Свалява-1 (свердловина № 4) шляхом електронних торгів. Даним оголошенням Держгеонадра повідомило про проведення 23 липня 2021 року о 12:05 аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових вод Родовища «Свалява-1» (свердловина № 4), яке розташоване в Свалявському (Мукачівському - відповідно до постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020 року № 807-ІХ) районі Закарпатської області (реєстраційний номер № SUE001-UA-20210603-40723).
Відповідно до п. 13 Порядку № 993 аукціон проводиться системою електронних торгів з продажу дозволів через 50 календарних днів з дати розміщення оголошення про проведення аукціону (для всіх інших корисних копалин, окрім нафти, природного газу, конденсату), включаючи день розміщення оголошення про аукціон в системі електронних торгів з продажу дозволів та на офіційному веб-сайті Держгеонадр.
23.07.2021 року відбувся аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Родовище «Свалява-1» (свердловина № 4). Вартість геологічної інформації - 93 050,16 грн. (з ПДВ). Вартість пакету аукціонної документації - 6389,98 грн. (з ПДВ). Замовником електронного аукціону є Державна служба геології та надр України. Організатор проведення аукціону - Товарна біржа "Українська енергетична біржа".
Відповідно до Протоколу електронного аукціону № SUE001-UA-20210603-40723, сформованого за результатами аукціону 23.07.2021 року, переможцем аукціону визначено ФОП «Танинець Надія Іллівна».
Наказом Державної служби геології та надр України від 27.08.2021 року № 623 ФОП «Танинець Надія Іллівна» було позбавлено права на отримання спеціального дозволу на користування надрами в зв`язку з непідписанням нею договору купівлі-продажу дозволу в строки, передбачені п. 28 Порядку № 993.
30.08.2021 року системою автоматично було сформовано протокол електронного аукціону № SUE001-UA-20210603-40723, відповідно до якого переможцем аукціону було визначено ТОВ «Аква Фудз».
Відповідно до пункту 6 Порядку, який діяв на час підготовки ділянки надр на аукціон, Держгеонадра готує з урахуванням заяв та додаткових матеріалів (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), поданих фізичними особами-підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, та надсилає їх рекомендованим листом з повідомленням на погодження відповідним районним, міським, селищним, сільським радам і радам об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року № 827 «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» корисні копалини родовища «Свалява-1» (свердловина № 4) мінерально лікувально-столові води відносяться до корисних копалин загальнодержавного значення.
Враховуючи вищевикладене, погодження відповідних районних, міських, селищних, сільських рад і рад об`єднаних територіальних громад не передбачено Порядком.
Надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин (ст. 14 Кодексу України про надра).
Відповідно до ч. 1, 3, 5 ст. 15 Кодексу України про надра надра надаються у постійне або тимчасове користування. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
Статтею 18 Кодексу України про надра передбачено, що надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.
Згідно зі статтею 24 Кодексу України про надра права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Частиною 4 ст. 66 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки. Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються власникам спеціальних дозволів на дослідно-промислову розробку родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами (із автоматичним продовженням строку дії сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами) без зміни цільового призначення цих земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення та водного фонду.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони регулює відповідний Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 124 (надалі - Порядок № 615).
Відповідно до п. 2 Порядку № 615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Відповідно до п. 3 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124) у межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами. При цьому в угоді на користування надрами визначаються просторові межі та координати кожного виду корисної копалини.
Використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, здійснюється надрокористувачами у порядку, встановленому законодавством.
05.11.2021 року ТОВ «Аква Фудз» було отримано спеціальний дозвіл на користування надрами № 6585 для видобування корисних копалин строком дії 20 (двадцять) років.
Підставами надання спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2021 року № 6585 були Протокол проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами від 30.08.2021 року № SUE001-UA-20210603-40723 та договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні від 24.09.2021 року № 4/11-21.
Право користування надрами ТОВ «Аква Фудз» Держгеонадрами не припинено.
Слід зауважити, що проведення аукціону та здобуття перемоги ТОВ «Аква Фудз» не зумовлює безпосередній перехід прав на земельну ділянку ТОВ «Крок Вуд», і не створює правові підстави для набуття прав на зазначену ділянку після отримання спеціального дозволу.
Відповідно до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частина 1 ст. 203 Цивільного кодексу України визначає, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
На підставі ст. 215 Цивільного кодексу України недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.
Суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування норм статей 203 і 215 Цивільного кодексу України та визнання з посиланням на них недійсним укладеного за результатами вказаного аукціону договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 24.09.2021 року № 4/11-21, і, як наслідок наявність підстав для відмови у задоволенні вимоги позивача про визнання недійсним договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 24.09.2021 року № 4/11-21, з огляду на те, що у задоволенні позовних вимог про визнання недійсними результатів електронного аукціону, оформленого протоколом про результати аукціону № SUE001-UA-20210603-40723 та визнання недійсним спеціального дозволу на користування надрами відмовлено, у зв`язку із їх необґрунтованістю.
Відповідно до частини 1, 2 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.
Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.
У справі Європейський суд з прав людини "Белеш та інші проти Чеської Республіки" вказав, що право на справедливий судовий розгляд, що гарантується статтею 6 § 1Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, має здійснюватися відповідно до норм закону, що передбачають наявність у сторін судового розгляду ефективного судового захисту з метою захисту їх цивільних прав та обов`язків.
Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визнається право на доступ до правосуддя, а статтею 13 Конвенції (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний спосіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому під ефективним способом слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Під способами захисту суб`єктивних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника. Тобто це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу, і такі способи мають бути доступними й ефективними.
Згідно з приписами ст. 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Натомість, частинами 1, 2 ст. 5 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
У постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.10.2019 року у справі № 910/6642/18 зроблено висновок про стадійність захисту права, зокрема вказано на те, що під час вирішення господарського спору суд з`ясовує, чи існує у позивача право або законний інтерес; якщо так, то чи має місце його порушення, невизнання або оспорення відповідачем; якщо так, то чи підлягає право або законний інтерес захисту і чи буде такий захист ефективний за допомогою того способу, який визначено відповідно до викладеної в позові вимоги. В іншому випадку у позові слід відмовити.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що крім учасників правочину (сторін договору), позивачем у справі про визнання недійсним правочину може бути будь-яка заінтересована особа, чиї права та охоронювані законом інтереси порушує цей правочин (постанови від 10.04.2019 у справі № 587/2135/16-ц, від 15.01.2020 у справі № 587/2326/16-ц, від 19.02.2020 у справі № 387/515/18, від 23.06.2020 у справі № 680/214/16-ц).
Отже, відсутність порушеного права у позивача зумовлює прийняття рішення про відмову у задоволенні позову незалежно від інших встановлених судом обставин.
За таких обставин, навіть у випадку встановлених процедурних порушень з боку органу владних повноважень (Держгеонадр) під час підготовки до проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами, зокрема не дотримання статті 18-1 Кодексу України про надра з боку відповідача-1, відповідний аукціон, а також договір, що укладений за результатами проведення такого аукціону не підлягає визнанню недійсними, якщо при цьому, позивач не довів суду, які саме права або законний інтерес позивача як надрокористувача та/або користувача земельної ділянки порушено.
Суд також звертає увагу на те, що за змістом рішення ЄСПЛ у справі "Рисовський проти України" суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.
Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Отже, з огляду на правомірні очікування переможця аукціону, яким є відповідач-2 та з урахуванням принципу «належного урядування», відповідач-2 не повинен нести відповідальність за порушення процедурних правил при проведенні аукціону, у разі, якщо такі були допущені самим органом державної влади (замовником аукціону).
Вище вказане додатково свідчить про неможливість визнання договору купівлі-продажу спеціального дозволу недійсним в судовому порядку, з огляду на наявні правомірні очікування відповідача-2.
Доводи ж позивача щодо наявності порушень з боку відповідача-1 не знайшли свого підтвердження під час оцінки доказів судом, та не впливають на висновки суду, оскільки, у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору, а обов`язок судів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент сторін на підтримку кожної підстави.
Відтак, інші доводи, на які посилалися сторони в своїх заявах по суті справи, не прийняті судом до уваги, як такі, що не спростовують висновків суду щодо відмови у задоволенні позову.
Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи в цілому, суд дійшов висновку відсутність правових підстав для задоволення позову.
Судові витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.
Керуючись ст. 73, 86, 129, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
В позові відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 28.05.2024р.
Суддя О.В. Котков
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119330246 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні