ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 травня 2024 рокусправа № 380/14574/23
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кузана Р.І., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ІС ТРАНС ЮЕЙ» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІС ТРАНС ЮЕЙ» (місцезнаходження: 81500, Львівська область, Львівський район, м. Городок, вул. Івасюка, 2Г, код ЄДРПОУ 44139327) звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області (місцезнаходження: 81500, Львівська область, м. Городок, вул. Львівська, 659 А/2, код ЄДРПОУ 39816845), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову №ПШ015910 від 05.06.2023, прийняту начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області, про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн до ТОВ «ІС ТРАНС ЮЕЙ».
Обґрунтовуючи позовні вимоги посилається на таке. Начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті складено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ0І5910 від 05.06.2023, згідно з якою ТОВ «ІС Транс ЮЕЙ» (MAN АІ128ХК) 06.04.2023 допущено порушення ст. ст. 39, 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» (за відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу), відповідальність за яке передбачена ч. 1 абз. 3 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а тому постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у сумі 17 000,00 грн.
Зазначає, що 06.04.2023 о 14:09 год на автодорозі М-30, 916 км + 897м працівниками Національної поліції та Укртрансбезпеки з метою перевірки виконання вимог законодавства у сфері безпеки дорожнього руху зупинено автопоїзд у складі автомобіля марки MAN р.н. НОМЕР_1 та напівпричепа р.н. НОМЕР_2 , які перебувають у користуванні ТОВ «ІС Транс ЮЕЙ» на підставі договору суборенди транспортних засобів № 02/09/2022ор від 02.09.2022, під керуванням водія ОСОБА_1 . Водієм надано для перевірки усі необхідні для здійснення перевезення документи, зокрема протокол про здійснення технічного огляду транспортного засобу № 00564-21079-22 від 01.09.2022, який виконаний не на бланку встановленого зразка (на тимчасовому бланку) у зв`язку з тим, що у виконавця проведення техогляду - ТОВ «АВТОТРАНС-ДІК» на момент його проведення не було вказаних бланків.
Звертає увагу, що номерний знак тягача вказаний Укртрансбезпекою невірно. Так, згідно з даними перевірки чинності полісу внутрішнього страхування з офіційного сайту МТСБУ, транспортний засіб р.н. НОМЕР_3 є причепом до легкового автомобіля марки та моделі ПГМФ 8304-02, VTN-код: НОМЕР_4 .
Також зазначає, що за результатами перевірки інспектором взводу 1, роти 2, батальйону 4 Управління патрульної поліції у Дніпропетровській області старшим лейтенантом поліції Бичинським С.Г. складено постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, зафіксоване не у автоматичному режимі серія БАВ № 364810. Відповідно до статті 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Позивач вказує, що оскаржувана постанова та постанова серії БАВ № 364810 складені у проміжку часу 11 хв. 06.04.2023 та ними зафіксовано одне і те ж правопорушення - відсутність протоколу проведення технічного огляду транспортного засобу, р.н. НОМЕР_3 . З цих підстав просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою судді від 03.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач 24.07.2023 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що 06.04.2023 посадовими особами Укртрансбезпеки на підставі графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на перевірку №014511 від 30.03.2023, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів. У відповідності до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» водій транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки, серед іншого: посвідчення водія серії В НОМЕР_5 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , серії НОМЕР_6 ; свідоцтво про реєстрацію напівпричіпа марки SCHMITZ, номерний знак НОМЕР_2 , серії НОМЕР_7 ; товарно-транспортну накладну № 22510573 від 06.04.2023.
Актом № 353678 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 06.04.2023 встановлено таке: «Під час перевірки виявлено порушення ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт». Перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих та нормативно-правових актів України у сфері перевезення вантажів. А саме: відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу MAN, н.з. НОМЕР_1 та SCHMITZ, н.з. НОМЕР_2 , чим порушено вимоги ст. 35 ЗУ «Про дорожній рух». У тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» абзац третій частина перша - перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу MAN, н.з. НОМЕР_1 та SCHMITZ, н.з. НОМЕР_2 . Пояснення водія про причини порушень відсутні. Водій з актом ознайомлений. Водій акт підписав та копію акта отримав».
Звертає увагу суду, що водієм транспортного засобу не заперечуються зафіксовані у акті проведення перевірки порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту.
Крім цього зазначає, що позивача було правомірно притягнуто до адміністративної відповідальності працівниками поліції за частиною третьою статті 121 КУпАП та начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області до адміністративно-господарської відповідальності за статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» у зв`язку із порушенням вимог ведення господарської діяльності суб`єктом господарювання.
Також вказує, що в акті проведення перевірки № 353678 від 06.04.2023 та у постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05.06.2023 №ПШ015910 справді у реквізиті «номерний знак» зазначено НОМЕР_3 , замість НОМЕР_1 , проте зазначене жодним чином не впливає на суть порушення та не є підставою для визнання протиправною та скасування постанови, оскільки є виключно орфографічною опискою.
Таким чином відповідач вважає, що доводи позовної заяви не підтверджують порушення в діях контролюючого органу під час проведення рейдової перевірки, а оскаржуваний акт індивідуальної дії є таким, що прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.
Дослідивши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІС ТРАНС ЮЕЙ» зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 44139327. Основним видом діяльності є вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41).
Посадовими особами Укртрансбезпеки на підставі графіку проведення рейдових перевірок та відповідно до направлення на перевірку від 30.03.2023 №014511 проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.
У ході проведення вказаної перевірки 06.04.2023 о 14:09 год. на автодорозі М-30, 916 км + 897м зупинено транспортний засіб марки MAN, н.з. НОМЕР_1 з напівпричепом SCHMITZ, н.з. НОМЕР_2 , водій: ОСОБА_1 , який перебуває у користуванні ТОВ «ІС Транс ЮЕЙ» на підставі договору суборенди транспортних засобів № 02/09/2022ор від 02.09.2022, з метою перевірки виконання вимог законодавства у сфері безпеки дорожнього руху.
У відповідності до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», водій транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки:
- посвідчення водія серії В НОМЕР_5 ;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , серії НОМЕР_6 ;
- свідоцтво про реєстрацію напівпричепа марки SCHMITZ, номерний знак НОМЕР_2 , серії НОМЕР_7 ;
- товарно транспортну накладну № 22510573 від 06.04.2023.
Вказані обставини не заперечуються сторонами.
За результатами перевірки складено акт № 353678 від 06.04.2023 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, яким встановлено порушення вимог cт. 35 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. За вказане порушення передбачена відповідальність відповідно до абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
З актом перевірки ознайомлено водія транспортного засобу, який підписав цей акт без зауважень. Заперечень щодо відсутності у нього на момент перевірки протоколу про здійснення технічного огляду транспортного засобу не навів.
Листом № 39673/31/24-23 від 31.05.2023 відповідач повідомив позивача про те, що розгляд справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт відбудеться 05.06.2023 з 10:00 до 13:00 за адресою: Львівська область, м. Городок, вулиця Львівська, будинок 659 А/2.
За результатами розгляду справи про порушення ТзОВ «ІС ТРАНС ЮЕЙ» законодавства про автомобільний транспорт, відповідачем 05.06.2023 винесено постанову про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу № ПШ015910 у розмірі 17000,00 грн.
Вважаючи оскаржувану постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу протиправною, позивач звернувся із даним позовом до суду про її скасування.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Правовідносини, які виникли між сторонами у даній справі з приводу оскарження постанови про застосування адміністративно - господарського штрафу, врегульовані не лише нормами Конституції України, а також: Законом України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - Закон № 3353-XII); Законом України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року № 2344-III (далі - Закон № 2344-III); Порядком проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137; Технологічними вимогами до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу, затвердженими наказом Мінінфраструктури від 15 лютого 2012 р. № 106; Правилами дорожнього руху затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306; Ліцензійними умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001 (далі - Ліцензійні умови); Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затвердженими Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (далі - Правила перевезення); Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом 2344 -III.
Згідно з абз. 3ст. 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Частиною 1-2 статті 48 Закон № 2344 III визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
При цьому, згідно з статтею 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Відповідно до ст. 16 Закону № 3353-XII водій зобов`язаний мати при собі посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб (у разі найму (оренди)/лізингу транспортного засобу замість реєстраційного документа на транспортний засіб водій може мати при собі та пред`являти його копію, вірність якої засвідчено нотаріально, разом з оригіналом або копією договору про найм (оренду)/лізинг транспортного засобу, вірність якої засвідчено нотаріально), а у випадках, передбачених законодавством, - поліс обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат "Зелена картка"), пред`явити у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія, реєстраційному документі на транспортний засіб, або пред`явити електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов`язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії, або відображення інформації про його наявність в електронному свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу), а також інші документи, передбачені законодавством.
Згідно з статтею 22 Закону № 2344-III технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів та їх складових виконують з метою підтримання їх у належному стані та забезпечення встановлених виробником технічних характеристик під час використання, зберігання або утримання протягом періоду експлуатації.
Виконавцями технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів є суб`єкти господарювання, які відповідають таким вимогам: мають власні або орендовані засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають установленим законодавством вимогам; роботи з технічного обслуговування і ремонту здійснює персонал необхідного рівня професійної кваліфікації відповідно до видів цих робіт; мають виробничі споруди, засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають встановленим законодавством вимогам.
Вимоги до виконавця технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів та надаваних ним послуг (виконуваних робіт) встановлюються технічним регламентом з підтвердження відповідності, затвердженим у встановленому законодавством порядку.
Технічне регулювання у сфері технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Технологічні норми проектування виробничих споруд і підприємств автомобільного транспорту затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Положення про технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів та правила надання послуг з їх технічного обслуговування і ремонту затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Правила експлуатації колісних транспортних засобів, їх складових частин (пневматичних шин, акумуляторних батарей, систем живлення двигунів газовим паливом, установлених під час технічної експлуатації, тощо) затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Відповідно до статті 23 Закону № 2344-III контроль технічного стану транспортних засобів включає: обов`язковий технічний контроль транспортних засобів; перевірку технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками. Перевірку технічного стану транспортних засобів під час обов`язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюють суб`єкти господарювання, визначені відповідно до Закону України "Про дорожній рух" в порядку, який встановлює Кабінет Міністрів України. У період між обов`язковими технічними контролями відповідність технічного стану транспортних засобів вимогам законодавства забезпечує перевізник.
Отже, порядок проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України. Перевірка технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками здійснюється в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Згідно з ст. 35 Закону № 3353-XII транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов`язковому технічному контролю відповідно до цієї статті.
Обов`язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світло пропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища.
На кожний транспортний засіб, що пройшов обов`язковий технічний контроль і визнаний технічно справним, суб`єкт проведення обов`язкового технічного контролю складає протокол перевірки його технічного стану, який видається водію транспортного засобу. У протоколі зазначається строк чергового проходження обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до періодичності проходження, встановленої частиною восьмою цієї статті.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137 затверджено Порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів (далі - Порядок № 137).
Згідно з п. 1 Порядку № 137 Порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів визначає процедуру проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, зареєстрованих уповноваженими органами МВС (далі - транспортні засоби), за результатами якої встановлюється їх придатність до експлуатації або неможливість експлуатації, крім таких транспортних засобів: 1) легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від строку експлуатації; 2) легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них - із строком експлуатації до двох років.
Пунктом 2 Порядку № 137 встановлено, що протокол перевірки технічного стану - документ, що засвідчує позитивні результати проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу і містить інформацію, необхідну для його ідентифікації.
Згідно з п. 16 Порядку № 137 обов`язковий технічний контроль транспортного засобу проводиться згідно з Технологічними вимогами до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу, затвердженими наказом Мінінфраструктури від 15 лютого 2012 р. № 106, і Вимогами до перевірки.
Відповідно до п. 18 Порядку № 137 у разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4.
У протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу виконавець зазначає дату проведення наступного обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до пункту 3 цього Порядку, а також призначення транспортного засобу в разі проведення додаткової перевірки транспортного засобу згідно з обсягами перевірки для автобуса, призначеного для перевезення школярів або осіб з інвалідністю, автомобіля таксі, спеціалізованого санітарного автомобіля бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги, великогабаритного та великовагового транспортного засобу, транспортного засобу, що використовується для перевезення небезпечних вантажів, або учбового транспортного засобу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 затверджено Правила дорожнього руху.
Згідно п. 2.1 Правил дорожнього руху водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі: а) посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії; б) реєстраційний документ на транспортний засіб (для транспортних засобів Збройних Сил, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - технічний талон); в) у разі встановлення на транспортних засобах проблискових маячків та (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв - дозвіл, виданий уповноваженим органом МВС, а у разі встановлення проблискового маячка оранжевого кольору на великогабаритних та великовагових транспортних засобах - дозвіл, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції, крім випадків встановлення проблискових маячків оранжевого кольору на сільськогосподарській техніці, ширина якої перевищує 2,6 м, на механічних транспортних засобах дорожньо-експлуатаційної служби, на транспортних засобах спеціального, спеціалізованого призначення та на транспортних засобах із розпізнавальним знаком Діти; г) на маршрутних транспортних засобах - схему маршруту та розклад руху; на великовагових і великогабаритних транспортних засобах та транспортних засобах, що здійснюють дорожнє перевезення небезпечних вантажів, - документацію відповідно до вимог, встановлених Законами України Про автомобільний транспорт, Про дорожній рух та Про перевезення небезпечних вантажів (далі - спеціальні правила); ґ) чинний страховий поліс (страховий сертифікат Зелена картка) про укладення договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів або чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов`язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії), відомості про який підтверджуються інформацією, що міститься в єдиній централізованій базі даних, оператором якої є Моторне (транспортне) страхове бюро України. Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення); д) у разі встановлення на транспортному засобі розпізнавального знака Водій з інвалідністю - документ, що підтверджує інвалідність водія або пасажира (крім водіїв з явними ознаками інвалідності або водіїв, які перевозять пасажирів з явними ознаками інвалідності).
Відповідно до п. 2.41 Правил дорожнього руху у місці здійснення габаритно-вагового контролю на вимогу працівника пункту габаритно-вагового контролю або поліцейського водій вантажного автомобіля (в тому числі механічного транспортного засобу) повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також: а) передати для перевірки документи, зазначені в підпунктах "а", "б" і "г" пункту 2.1 цих Правил; б) надати транспортний засіб та причіп (за наявності) для вагового та/або габаритного контролю відповідно до встановленої процедури.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом (далі - Ліцензійні умови).
Відповідно до п. 1 Ліцензійних умов вони визначають вичерпний перелік документів, що додаються до заяви на отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом (далі - ліцензія), а також встановлюються організаційні, кадрові та технологічні вимоги до матеріально-технічної бази ліцензіата і засобів провадження діяльності, обов`язкові для виконання під час провадження зазначеної діяльності.
Згідно з п. 16 Ліцензійних умов ліцензіат зобов`язаний: зберігати, зокрема, такі документи: про проведення перевірки технічного стану та обов`язкового технічного контролю, технічних оглядів та ремонту транспортних засобів, акти виконаних робіт, платіжні документи, а в разі, коли на ліцензіата поширюються вимоги, визначені пунктом 23 цих Ліцензійних умов, - копії протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів - протягом трьох років.
При цьому, за п. 27 Ліцензійних умов до використання під час провадження господарської діяльності допускаються транспортні засоби, які пройшли обов`язковий технічний контроль та щодо яких складено протокол перевірки технічного стану транспортного засобу згідно з Порядком проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137, і технічний стан яких відповідає вимогам експлуатаційної безпечності.
Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 затверджено Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі - Правила перевезення).
Згідно з п. 11.1. Правил перевезення основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів додаються інші (сертифікати, свідоцтва тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів, у паперовому та/або електронному вигляді.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), згідно з п. 15 якого під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
З наведених норм законодавства судом встановлено, що протокол перевірки технічного стану дійсно є документом, який повинен мати суб`єкт господарювання, який здійснює в т.ч. вантажні перевезення.
Спірним в цій справі є належність протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу до документів, визначених ч. 2 ст. 48 Закону № 2344 - ІІІ, тобто до «інших документів, передбачених законодавством», які водій повинен мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Суд враховує, що перелік документів, визначений статтею 48 Закону № 2344-ІІІ, не є вичерпним.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.02.2020 по справі № 820/4624/17 зазначив, що аналіз положень статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.
Вирішуючи це питання суд виходить з телеологічного тлумачення системи законодавчого врегулювання правового статусу протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.
Так, за змістом вказаний документ підтверджує технічну справність автомобіля, що впливає в т.ч. на таку його характеристику як безпечність для водія, інших учасників дорожнього руху, вантажу тощо.
Відповідно, перевірка наявності такого документу суб`єктом контролю є способом забезпечити безпеку дорожнього руху та спрямована саме на це, що в свою чергу впливає на права та свободи учасників такого руху.
Виходячи з аналізу вищевказаних норм суд зазначає, що в контексті абзацу другого частини шостої статті 39 Закону № 2344-III протокол перевірки технічного стану є іншим документом, передбаченим законодавством, а саме Порядком № 137, та повинен бути пред`явлений особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.
Під час перевірки посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті було встановлено, що на транспортний засіб марки MAN, н.з. НОМЕР_1 та напівпричіп SCHMITZ, н.з. НОМЕР_2 на момент перевірки у водія був відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу.
З наведеного вбачається, що для забезпечення безпеки дорожнього руху вказаний документ повинен мати саме водій транспортного засобу, а не суб`єкт господарювання як окремий суб`єкт, оскільки останній спосіб правозастосування вказував би на неможливість суб`єкта контролю на місці перевірки транспортного засобу перевірити технічну справність такого транспортного засобу, в зв`язку з чим нівелювалося б призначення протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу як документу, що містить інформацію про безпечність транспортного засобу.
За обставин даної справи 06.04.2023 на законну вимогу водій не надав суб`єкту контролю вказаний протокол, хоча в момент перевірки водій здійснював вантажні перевезення, що є частиною господарської діяльності позивача.
Ба більше, позивач, усвідомлюючи про наявність складеного Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 06.04.2023 №353678, та в подальшому, можливим проведенням розгляду справи відповідачем, також не надав відповідачу протокол перевірки технічного стану транспортного засобу.
Оцінюючи викладені обставини суд позбавлений підстав для висновку про виконання позивачем легітимної мети запровадження законодавцем протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, як документу, що забезпечує його технічну справність, а відповідно і безпечність учасників дорожнього руху. Водночас, за відсутність вказаного документу законодавством передбачено притягнення порушника до відповідальності, що було втілено у винесенні відповідачем оскаржуваної постанови.
Так, абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-III визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що за відсутності документів, зокрема, в даному випадку протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, на підставі яких виконуються вантажні перевезення, до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі чи за власний кошт перевезення вантажів транспортними засобами, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку про законність постанови № ПШ015910 від 05.06.2023 про застосування до ТОВ «ІС ТРАНС ЮЕЙ» адміністративно -господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.
Щодо доводів позивача про неможливість подвійного застосування до нього штрафу, оскільки за вказане порушення його було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 3 ст. 121 КУпАП, та було складено відповідний протокол про адміністративне правопорушення серії БАБ №364810, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 121 КУпАП керування водієм транспортним засобом, що підлягає обов`язковому технічному контролю, але своєчасно його не пройшов, тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Суд звертає увагу, що диспозиція наведеної норми передбачає застосування відповідальності за керування транспортним засобом, тобто застосовуються санкції безпосередньо до водія транспортного засобу.
В той час, як диспозиція статті 60 Закону № 2344-III передбачає застосування санкцій за надання послуг з перевезень вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону.
Вказана санкція застосовується до суб`єкта підприємницької діяльності, в даному випадку до ТОВ «ІС ТРАНС ЮЕЙ».
Суд також звертає увагу, що водій ОСОБА_1 20.04.2023 оплатив штраф у розмірі 340 грн за порушення передбачене ч. 3 ст. 121 КУпАП, чим фактично погодився із адміністративним правопорушенням. Доказів оскарження постанови серії БАБ №364810, суду не надано.
Встановлені у ході судового розгляду фактичні обставини справи та їх оцінка судом в розрізі норм чинного законодавства дають підстави для висновку, що при прийнятті постанови № ПШ015910 від 05.06.2023 про застосування до позивача адміністративного-господарського штрафу відповідач діяв обґрунтовано та розсудливо, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією і законами України, що, у свою чергу, свідчить про відсутність правових підстав для скасування судом цього акта індивідуальної дії.
Інші доводи та аргументи сторін не спростовують висновків суду за результатами розгляду справи по суті.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю.
У відповідності до вимог ст.139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ІС ТРАНС ЮЕЙ» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити повністю.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 30.05.2024 |
Номер документу | 119338301 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні