Рішення
від 28.05.2024 по справі 380/13792/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 травня 2024 рокусправа № 380/13792/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в :

Комунальне підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" (далі позивач, Підприємство) звернулося до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі- відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 08.06.2023 № 18914-13-01 "Про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу", прийняте відносно КП "Сокальжитлокомунсервіс".

Ухвалою суду від 16.06.2023 відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 16.06.2023 судом вжито заходи забезпечення адміністративного суду шляхом шляхом заборони Головному управлінню ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ 43968090) оформляти та подавати банкам платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) з рахунків платника податків комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" (ЄДРПОУ 31963156) на виконання рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 08.06.2023 № 18914-13-01 "Про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу", до набрання законної сили рішенням у справі № 380/13792/23.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на адресу КП "Сокальжитлокомунсервіс" надійшло рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 08.06.2023 № 18914-13-01 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу. Наслідками прийняття рішення про стягнення коштів з рахунків такого платника податків у банках, згідно із абзацами третім п`ятим пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України є те, що рішення про стягнення коштів з рахунків такого платника податків у банках є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі, рішення вручається платнику податків і є підставою для стягнення. Позивач не погоджується з вказаним рішенням, вважає його незаконним, оскільки рішеннями судів у справах №380/1751/20 та № 380/5705/21, які набрали законної сили, зобов`язано податковий орган внести зміни до інтегрованих карток платника податків КП "Сокальжитлокомунсервіс" по ПДВ шляхом відображення платежів за платіжними дорученнями згідно призначення, визначеного цими дорученнями.

Позивач стверджує, що самостійно визначені податкові зобов`язання згідно поданих податкових декларацій були ним виконані, проте податковий орган протиправно зараховував кошти з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ для погашення заборгованості по штрафним (фінансовим) санкціям, пені та уточнюючим розрахункам податкових зобов`язань з ПДВ (що підтверджується вищезазначеними судовими рішеннями).

Крім того, позивач наголошує, що оскаржуване рішення відповідача від 08.06.2023 не містить суми податкового боргу позивача та відомостей щодо податкових декларацій, на підставі яких він виник. Згідно вимог законодавства, прийняте у порядку абзацу другого пункту 95.5 статті 95 ПК України рішення може стосуватися тільки певного та конкретно визначеного податкового боргу, який не сплачується протягом 90 календарних днів, натомість оскаржуване рішення прийнято згідно із його змістом щодо "усієї суми податкового боргу". Про необхідність зазначення конкретних сум у рішенні про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу свідчить те, що контролюючий орган має право пред`явлення платіжних інструкцій банкам на підставі такого рішення, отже рішення не може бути ані безмежним, ані невизначеним. Платник податків також має право бути обізнаним про розмір грошових коштів, які за таким рішенням списуватимуться з рахунків у банках без його згоди та без звернення до суду. Вважає, що наведене свідчить про пропорційність та додержання балансу прав та інтересів сторін таких правовідносин. Визначення певної суми податкового боргу, яким обмежується реалізація рішення про його стягнення, встановлює межі прав контролюючого органу та запобігає можливим зловживанням та помилковому пред`явленню банкам платіжних інструментів за іншими зобов`язаннями, що виходять за межі розглянутої процедури.

Також, в оскаржуваному рішенні, прийнятому за формою згідно із Наказом № 199, зазначено, що заступник керівника відповідача відповідно до пункту 95.5 статті 95 ПК України вирішив здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах позивача. Однак, абзацом 2 пункту 95.5 статті 95 ПК України встановлена можливість стягнення коштів з рахунків платника податків виключно у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей та не передбачена можливість стягнення за таким рішенням коштів платника податків у органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах.

На переконання позивача, оскаржуване рішення є протиправним та не відповідає критеріям, наведеним у частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому підлягає скасуванню.

12.02.2024 від Головного управління ДПС у Львівській області надійшов відзив на позовну заяву у якому податковий орган вказує, що заборгованість КП "Сокальжитлокомунсервіс" станом на 27.06.2023 у відповідності до електронної бази даних АС "Податковий блок", яка ведеться в Головному управлінні ДПС у Львівській області становить 5 070 924,99 грн. ( по податку на додану вартість) (Розрахунок податкового боргу на 26.06.2023 додається). Головним управлінням у Львівській області 06.04.2023 прийнято рішення № 42/4-1301 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, які належать КП "Сокальжитлокомунсервіс". Стверджує, що на виконання статті 59 Податкового кодексу КП "Сокальжитлокомунсервіс" сформовано та вручено податкову вимогу від 04.12.2018 № 11130-53. Відповідно до статті 89 ПК України прийнято рішення про опис майна в податкову заставу № 5 від 28.01.2019. Також по Підприємству-боржнику описано майно та зареєстровано в державному реєстрі обтяження рухомого майна актами опису: № 1 від 18.02.2011, № 11 від 22.07.2011, № 12 від 22.07.2011, №8 від 16.08.2018, № 23 від 10.09.2010. Термін обтяження податкової застави по яким закінчувався, продовжено в Державному реєстрі обтяження рухомого майна до 2026 року. Враховуючи, що майно КП "Сокальжитлокомунсервіс" є комунальною власністю по факту належить Сокальській міській раді (Сокальському ОТТ), ГУ ДПС у Львівській області, зверталось з листом щодо вжиття заходів з погашення боргу комунального підприємства. На лист ГУ ДПС Львівській області № 8119/5/13-01 від 22.07.2021, отримано відповідь яким Сокальська міська рада фактично відмовила у виділенні ліквідного майна в рахунок погашення боргу. Тому враховуючи, що по Підприємству податковий борг, який виник станом на 08.06.2023, за результатами несплати грошових зобов`язань більше 90 календарних днів зазначених у податкових деклараціях та розрахунках становив 4 506 533,42 грн, ГУ ДПС у Львівській області, для забезпечення стягнення вищевказаного податкового боргу прийнято рішення про стягнення коштів платника податків з розрахунків у банках у рахунок погашення боргу № 189/4-13-01 від 08.06.2023.

Відповідач також наголошує, що суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем. Відтак, суд не вправі зобов`язати ГУ ДПС у Львівській області вчинити дії щодо скасування рішення № 189/4-13-01 від 08.06.2023 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч.7 ст. 262 КАС України).

За наведених обставин, суд здійснює розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши надані документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25.11.2020 у справі №380/1751/20, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.03.2021 та постановою Верховного Суду від 22.08.2022, позов Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" задоволений повністю:

- визнано протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області, що полягають у зарахуванні коштів з рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість для погашення заборгованості по штрафним (фінансовим) санкціям, пені та уточнюючим розрахункам податкових зобов`язань з податку на додану вартість по платіжних дорученнях позивача: № 576 від 28.05.2019 на суму 66876,64 грн, № 657 від 14.06.2019 на суму 60000,00 грн, № 706 від 26.06.2019 на суму 170 183,00 грн, № 759 від 10.07.2019 на суму 10 000,00 грн, № 826 від 25.07.2019 на суму 105701,00 грн, № 772 від 25.07.2019 на суму 62000,00 грн, № 903 від 13.08.2019 на суму 15000,00 грн, № 975 від 29.08.2019 на суму 37500,00 грн, № 976 від 29.08.2019 на суму 8797,88 грн, № 974 від 28.08.2019 на суму 169789,12 грн, № 1022 від 11.09.2019 на суму 27000,00 грн, № 1072 від 26.09.2019 на суму 160194,00 грн, № 1080 від 26.09.2019 на суму 63200,00 грн, № 1073 від 26.09.2019 на суму 3000,00 грн, № 1123 від 10.10.2019 на суму 71000,00 грн, №1171 від 28.10.2019 на суму 157190,00 грн, № 1122 від 10.10.2019 на суму 14000,00 грн, № 1219 від 13.11.2019 на суму 9000,00 грн, № 1220 від 13.11.2019 на суму 21000,00 грн, №1187 від 26.11.2019 на суму 88618,86 грн, № 1196 від 27.11.2019 на суму 40740,14 грн, № 1304 від 26.12.2019 на суму 213850,00 грн, № 11 від 15.01.2020 на суму 4000,00 грн, № 24 від 15.01.2020 на суму 44900,00 грн, № 25 від 15.01.2020, № 26 від 15.01.2020 на суму 14700,00 грн, № 28 від 16.01.2020 на суму 23500,00 грн, № 72 від 27.01.2020 на суму 154587,00 грн;

- зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області внести зміни до інтегрованих карток (облікових) платника податків КП "Сокальжитлокомунсервіс" по ПДВ, шляхом відображення платежу, сплаченого по платіжних дорученнях № 576 від 28.05.2019 на суму 66876,64 грн, № 657 від 14.06.2019 на суму 60000,00 грн, № 706 від 26.06.2019 на суму 170 183,00 грн, № 759 від 10.07.2019 на суму 10 000,00 грн, № 826 від 25.07.2019 на суму 105701,00 грн, № 772 від 25.07.2019 на суму 62000,00 грн, № 903 від 13.08.2019 на суму 15000,00 грн, № 975 від 29.08.2019 на суму 37500,00 грн, № 976 від 29.08.2019 на суму 8797,88 грн, № 974 від 28.08.2019 на суму 169789,12 грн, № 1022 від 11.09.2019 на суму 27000,00 грн, № 1072 від 26.09.2019 на суму 160194,00 грн, № 1080 від 26.09.2019 на суму 63200,00 грн, № 1073 від 26.09.2019 на суму 3000,00 грн, № 1123 від 10.10.2019 на суму 71000,00 грн, №1171 від 28.10.2019 на суму 157190,00 грн, № 1122 від 10.10.2019 на суму 14000,00 грн, № 1219 від 13.11.2019 на суму 9000,00 грн, № 1220 від 13.11.2019 на суму 21000,00 грн, №1187 від 26.11.2019 на суму 88618,86 грн, № 1196 від 27.11.2019 на суму 40740,14 грн, № 1304 від 26.12.2019 на суму 213850,00 грн, № 11 від 15.01.2020 на суму 4000,00 грн, № 24 від 15.01.2020 на суму 44900,00 грн, № 25 від 15.01.2020, № 26 від 15.01.2020 на суму 14700,00 грн, № 28 від 16.01.2020 на суму 23500,00 грн, № 72 від 27.01.2020 на суму 154587,00 грн - згідно призначення, визначеного цими платіжними дорученнями.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.09.2022 у справі №380/5705/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністратвиного суду від 12.01.2023, позов Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" задоволений частково:

- визнано протиправними дії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, що полягають у зарахуванні коштів з рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість для погашення заборгованості по штрафним (фінансовим) санкціям, пені та уточнюючим розрахункам податкових зобов`язань з податку на додану вартість по платіжних дорученнях позивача: за № 129 від 12.02.2020 на суму 63 000,00 грн, за № 130 від 13.02.2020 на суму 35 000,00 грн, за № 174 від 26.02.2020 на суму 139 845,00 грн, за № 226 від 11.03.2020 на суму 13 331,35 грн, за № 230 від 12.03.2020 на суму 100 000,00 грн, за № 289 від 26.03.2020 на суму 120 000,00 грн, за № 326 від 10.04.2020 на суму 70 000,00 грн, за № 375 від 27.04.2020 на суму 155 448,29 грн, за № 425 від 14.05.2020 на суму 35 000,00 грн, за № 489 від 27.05.2020 на суму 27 300,00 грн, за № 502 від 28.05.2020 на суму 128 627,00 грн, за № 551 від 11.06.2020 на суму 60 000,00 грн, за № 608 від 26.06.2020 на суму 119659,00 грн, за № 678 від 13.07.2020 на суму 70 000,00 грн, за № 731 від 28.07.2020 на суму 166 810,00 грн, за № 780 від 13.08.2020 на суму 75 000,00 грн, за № 825 від 25.08.2020 на суму 180 880,00 грн, за № 921 від 28.09.2020 на суму 119 798,00 грн, за № 975 від 12.10.2020 на суму 75 000,00 грн, за № 976 від 13.10.2020 на суму 45 000,00 грн, за № 1005 від 27.10.2020 на суму 150 051,00 грн, за № 8 від 25.11.2020 на суму 101 068,00 грн, за № 1165 від 24.12.2020 на суму 107 258,73 грн, за № 1157 від 23.12.2020 на суму 18 294,27 грн, за № 82 від 28.01.2021 на суму 87 020,00 грн;

- зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області внести зміни до інтегрованих карток/облікових/ платника податків Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" по ПДВ, шляхом відображення платежу, сплаченого по платіжних дорученнях за № 129 від 12.02.2020 на суму 63 000,00 грн, за № 130 від 13.02.2020 на суму 35 000,00 грн, за № 174 від 26.02.2020 на суму 139 845,00 грн, за № 226 від 11.03.2020 на суму 13 331,35 грн, за № 230 від 12.03.2020 на суму 100 000,00 грн, за № 289 від 26.03.2020 на суму 120 000,00 грн, за № 326 від 10.04.2020 на суму 70 000,00 грн, за № 375 від 27.04.2020 на суму 155 448,29 грн, за № 425 від 14.05.2020 на суму 35 000,00 грн, за № 489 від 27.05.2020 на суму 27 300,00 грн, за № 502 від 28.05.2020 на суму 128 627,00 грн, за № 551 від 11.06.2020 на суму 60 000,00 грн, за № 608 від 26.06.2020 на суму 119659,00 грн, за № 678 від 13.07.2020 на суму 70 000,00 грн, за № 731 від 28.07.2020 на суму 166 810,00 грн, за № 780 від 13.08.2020 на суму 75 000,00 грн, за № 825 від 25.08.2020 на суму 180 880,00 грн, за № 921 від 28.09.2020 на суму 119 798,00 грн, за № 975 від 12.10.2020 на суму 75 000,00 грн, за № 976 від 13.10.2020 на суму 45 000,00 грн, за № 1005 від 27.10.2020 на суму 150 051,00 грн, за № 8 від 25.11.2020 на суму 101 068,00 грн, за № 1165 від 24.12.2020 на суму 107 258,73 грн, за № 1157 від 23.12.2020 на суму 18 294,27 грн, за № 82 від 28.01.2021 на суму 87 020,00 грн. згідно з призначенням, визначеним цими платіжними дорученнями.

08.06.2023 заступник начальника Головного управління ДПС у Львівській області прийняв рішення № 189/4-13-01 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого вирішив відповідно до пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс".

Крім того, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 14.06.2023 у справі № 380/13830/22, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2023, позов Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" задоволений повністю:

- визнано протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області, що полягають у зарахуванні коштів з рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість для погашення заборгованості по штрафним (фінансовим) санкціям, пені та уточнюючим рахункам податкових зобов`язань з податку на додану вартість по платіжним дорученнях Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" № 191 від 23.02.2021 на суму 52234,73 грн; № 219 від 23.02.2021 на суму 117 309,27 грн; № 281 від 15.03.2021 на суму 40 000,00 грн; № 323 від 23.03.2021 на суму 172 405,00 грн; № 374 від 14.04.2021 на суму 60 000,00 грн; № 418 від 28.04.2021 на суму 158 088,00 грн; № 462 від 14.05.2021 на суму 51 000,00 грн; № 513 від 28.05.2021 на суму 147 534,80 грн; № 511 від 27.05.2021 на суму 40 204,20 грн; № 561 від 14.06.2021 на суму 26 098,60 грн; № 605 від 23.06.2021 на суму 100 000,00 грн; № 612 від 24.06.2021 на суму 98 693,40 грн; № 671 від 14.07.2021 на суму 50 000,00 грн; № 735 від 23.07.2021 на суму 168 067,00 грн; № 804 від 11.08.2021 на суму 47 698,69 грн; № 806 від 12.08.2021 на суму 23 000,00 грн; № 881 від 26.08.2021 на суму 163 327,31 грн; № 936 від 07.09.2021 на суму 20 000,00 грн; № 5 від 14.09.2021 на суму 70 000,00 грн; № 996 від 22.09.2021 на суму 184 783,00 грн; № 1065 від 12.10.2021 на суму 200 000,00 грн; № 1069 від 13.10.2021 на суму 2 000,00 грн; № 1127 від 27.10.2021 на суму 129 053,00 грн; №1313 від 17.12.2021 на суму 20 502,00 грн; № 159 від 22.02.2022 на суму 154 903,00 грн; № 272 від 25.05.2022 на суму 257 612,00 грн; № 361 від 27.04.2022 на суму 293 628,00 грн; № 431 від 24.05.2022 на суму 220 848,00 грн;

- зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області внести зміни до інтегрованих (облікових) карток платника податків Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсерві" по ПДВ, шляхом відображення платежу, сплаченого по платіжних дорученнях № 191 від 23.02.2021 на суму 52234,73 грн; № 219 від 23.02.2021 на суму 117 309,27 грн; № 281 від 15.03.2021 на суму 40 000,00 грн; №323 від 23.03.2021 на суму 172 405,00 грн; № 374 від 14.04.2021 на суму 60 000,00 грн; № 418 від 28.04.2021 на суму 158 088,00 грн; № 462 від 14.05.2021 на суму 51 000,00 грн; № 513 від 28.05.2021 на суму 147 534,80 грн; № 511 від 27.05.2021 на суму 40 204,20 грн; № 561 від 14.06.2021 на суму 26 098,60 грн; № 605 від 23.06.2021 на суму 100 000,00 грн; № 612 від 24.06.2021 на суму 98 693,40 грн; № 671 від 14.07.2021 на суму 50 000,00 грн; № 735 від 23.07.2021 на суму 168 067,00 грн; № 804 від 11.08.2021 на суму 47 698,69 грн; № 806 від 12.08.2021 на суму 23 000,00 грн; № 881 від 26.08.2021 на суму 163 327,31 грн; № 936 від 07.09.2021 на суму 20 000,00 грн; № 5 від 14.09.2021 на суму 70 000,00 грн; № 996 від 22.09.2021 на суму 184 783,00 грн; № 1065 від 12.10.2021 на суму 200 000,00 грн; № 1069 від 13.10.2021 на суму 2 000,00 грн; № 1127 від 27.10.2021 на суму 129 053,00 грн; № 1313 від 17.12.2021 на суму 20 502,00 грн; № 159 від 22.02.2022 на суму 154 903,00 грн; № 272 від 25.05.2022 на суму 257 612,00 грн; № 361 від 27.04.2022 на суму 293 628,00 грн; № 431 від 24.05.2022 на суму 220 848,00 грн згідно призначення, визначеного цими платіжними дорученнями.

Вважаючи спірне рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу протиправними позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Вирішуючи дані правовідносини, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України(далі - ПК України).

Положення ПК України суд застосовує в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин.

Підпунктом 14.1.175 ст. 14 ПК України визначено, що податковий борг сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом;

Згідно із п.15.1. ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Підпунктом 16.1.4. п. 16.1 ст. 16 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно із пп. 36.1. ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податків обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи (п. 36.5 ст. 36 ПК України).

Пунктами 95.1-95.4 ст. 95 ПК України передбачено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За змістом абз.2 п. 95.5 ст. 95 ПК України у разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

У таких випадках:

- рішення про стягнення коштів з рахунків такого платника податків у банках є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи;

- рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.

Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що стягнення коштів за рішенням керівника контролюючого органу без звернення до суду може мати місце лише відносно такого податкового боргу, який зумовлюється наявністю додаткових умов, визначених ст. 95 ПК України, а саме:

- виникнення податкового боргу у результаті несплати грошового зобов`язання, самостійно визначеного платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку;

- податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати;

- платнику податків направлено податкову вимогу, з дня надіслання якої минуло не менше 30 календарних днів;

- відсутні зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань.

Саме сукупність вказаних обставин обумовлює правомірність рішення контролюючого органу про стягнення коштів платника податків за рахунок готівки або з рахунків, які йому відкриті в банках, на погашення податкового боргу.

Пункт 95.1 ст. 95 ПК України встановлює послідовність стягнення податкового боргу за рахунок різних джерел: спочатку за рахунок коштів, а у разі їх недостатності за рахунок майна, яке перебуває в податковій заставі.

Таким чином, законом закріплено пріоритет погашення податкового боргу за рахунок коштів. Стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу може відбуватися або (1) шляхом звернення контролюючого органу до суду з відповідним позовом, або (2) шляхом прийняття рішення керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу про стягнення коштів: (а) за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або (б) коштів з рахунків такого платника у банках.

Другий спосіб реалізації контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу має свої обов`язкові умови, при дотриманні сукупності яких такий спосіб реалізації є правомірним, а саме: 1) виникнення податкового боргу внаслідок несплати грошового зобов`язання, самостійно визначеного платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, 2) несплата грошових зобов`язань протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати; 3) відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

Необхідно відмітити, що податковий орган у відзиві на позовну заяву вказує, що податковий борг платника станом на 08.06.2023 становить 4 506 533,42 грн, який виник за рахунок несплачених податкових зобов`язань, самостійно визначених платником у наступних податкових деклараціях: від 15.07.2021 № 9194778177, від 17.08.2021 № 9237402307, від 16.09.2021 № 9270667263, від 18.10.2021 № 9307673444, від 16.12.2021 № 9385088670, від 16.02.2022 № 9033152308, від 16.03.2022 № 9042512414, від 18.04.2022 № 9046808345, від 18.05.2022 № 9053160851, від 17.06.2022 № 9085899907, від 18.07.2022 № 9130582008, від 16.08.2022 № 9160272606, від 19.09.2022 № 9186697335, від 18.10.2022 № 9213452082, від 16.11.2022 № 9244547991, від 16.12.2022 № 9271902448, від 18.01.2023 № 9299638499, від 16.02.2023 № 9026520449, уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з ПДВ від 01.06.2022 № 9173897202, від 05.09.2022 № 9173897202, від 01.08.2022 № 9243545934, від 15.11.2022 № 9243545934, від 01.03.2022 № 9031240672.

При цьому оскаржуване рішення не містить інформації про суму податкового боргу, підстави та дати його виникнення, що, серед іншого, також позбавляє можливості встановити чи пройшло 90 днів з дати виникнення податкового боргу як обов`язкова умова прийняття оскаржуваного рішення відповідно до п. 95.5 ст. 95 ПК України.

Поряд з цим, варто звернути увагу, що Львівським окружним адміністративним судом у рішенні від 14.06.2023 у справі № 380/13830/22 встановлено, що податкові зобов`язання, визначені деклараціями № 9194778177 від 20.07.2021 на суму 218 067,00 грн; № 9237102307 від 20.08.2021 на суму 234 026,00 грн; № 9270667263 від 20.09.2021 на суму 274 783,00 грн; №9307673444 від 20.10.2021 на суму 331 053,00 грн; № 9348300109 від 22.11.2021 на суму 170 041,00 грн; № 9385088670 від 20.12.2021 на суму 20 502,00 грн; № 9420726044 від 17.01.2022 на суму 74 066,00 грн; № 9033152308 від 16.02.2022 на суму 154 903,00 грн; №9042512414 від 16.03.2022 на суму 272 612,00 грн; № 9046808345 від 18.04.2022 на суму 293 628,00 грн; № 9053160851 від 18.05.2022 на суму 220 846,00 грн; № 9085899907 від 17.06.2022 на суму 274 732,00 грн, позивачем сплачені згідно з такими платіжними дорученнями:

- № 671 від 14.07.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 50 000,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за червень 2021 року";

- № 735 від 23.07.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 168 067,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за червень 2021 року";

- № 804 від 11.08.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 47 698,69 грн з призначенням платежу "ПДВ за липень 2021 року";

- № 806 від 12.08.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 23 000,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за липень 2021 року";

- № 881 від 26.08.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 163 327,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за липень 2021 року;

- № 936 від 07.09.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 20 000,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за серпень 2021 року";

- № 5 від 14.09.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 70 000,00 з призначенням платежу "ПДВ за серпень 2021 року";

- № 996 від 22.09.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 184 783,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за серпень 2021 року";

- № 1065 від 12.10.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 200 000,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за вересень 2021 року";

- № 1069 від 13.10.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 2 000,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за вересень 2021 року";

- № 1127 від 27.10.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 129 053,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за вересень 2021 року";

- № 1313 від 17.12.2021 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 20 502,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за листопад 2021 року";

- № 159 від 22.02.2022 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 154 903,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за січень 2022 року";

- № 272 від 25.03.2022 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 257 612,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за лютий 2022 року";

- № 361 від 27.04.2022 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 293 628,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за березень 2022 року";

- № 431 від 24.05.2022 проведено сплату податкових зобов`язань у розмірі 220 848,00 грн з призначенням платежу "ПДВ за квітень 2022 року".

Суд зауважує, що правомірність зарахування податковим органом сплачених позивачем коштів згідно платіжних доручень за період з червня 2022 по жовтень 2023 років є предметом розгляду у межах адміністративної справи № 380/108/24.

З урахуванням наведеного, суд зазначає, що спірне рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення подткового борргу не містить всіх відомостей про суму такого боргу та підстави його виникнення.

Зазначена обставина, на думку суду, не узгоджується з вимогою закону для таких рішень щодо обов`язкового спливу строку 90 календарних днів, протягом яких не сплачено податковий борг.

Верховний Суд у постанові від 17.06.2021 по справі № 440/4736/19 дійшов висновку про необхідність чіткого і зрозумілого формулювання такого рішення в частині визначення, зокрема, конкретної суми, яка підлягає стягненню та підстави виникнення цього податкового боргу. Необхідність зазначення суми податкового боргу, а також підстав його виникнення пов`язана із тим, що у такий спосіб (шляхом самостійного прийняття рішення керівником контролюючого органу) можливе погашення лише податкового боргу, який виник внаслідок несплати грошового зобов`язання та/або пені, визначеного платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки.

Відповідно, у спорах щодо правомірності прийнятих відповідно до пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України рішень предметом доказування є дотримання контролюючим органом обов`язкових умов, про які вже зазначалося, в тому числі й щодо розміру податкового боргу, підстав його виникнення, спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати самостійно задекларованих грошових зобов`язань та/або пені.

Аналогічні підходи до правозастосування пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України знайшли відображення у постанові Верховного Суду від 14.12.2020 у справі №805/1427/17.

У цій постанові Верховний Суд також зазначав, що принцип правової визначеності як загальний правовий принцип поширюється, в тому числі на етап правозастосування. Органи державної влади повинні дотримуватися цього принципу та забезпечувати правову передбачуваність прийнятих ними рішень, що досягається, зокрема чіткістю визначення правового стану особи, якої стосується індивідуальний акт.

Вирішуючи спір про правомірність рішення суб`єкта владних повноважень, адміністративний суд перевіряє це рішення на відповідність критеріям правомірності, встановленим частиною 2 статті 2 КАС України. У разі якщо рішенням порушені права, свободи або законні інтереси особи, яка оскаржила до суду це рішення, суд визнає протиправним та скасовує індивідуальний акт чи окремі його положення, як це передбачено пунктом 2 частини 1 статті 5 КАС України.

Суд не наділений повноваженнями вносити зміни до рішення суб`єкта владних повноважень, зокрема визначити, яка сума податкового боргу підлягає стягненню, якщо сума податкового боргу в рішенні не вказана.

Суд зазначає, що оскаржуване у цій справі рішення Головного управління ДПС у Львівській області, в якому зазначено про погашення усієї суми податкового боргу, не дає можливості встановити суму податкового боргу, щодо погашення якого їх прийнято.

При цьому, суд зауважує, що враховуючи повноваження суду та предмет доказування у цій справі, оскаржувані рішення у даній справі перевіряються судом на предмет правомірності, виходячи лише з тих мотивів та відомостей, які покладалися відповідачем в основу їх винесення.

Відсутність у рішеннях Головного управління ДПС у Львівській області вичерпних відомостей, які б давали змогу перевірити його законність і обґрунтованість, позбавляє можливості встановити дійсний предмет доказування у справі. Такий суттєвий недолік свідчить про недотримання відповідачем вимог, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині 2 статті 2 КАС України.

Крім того суд зазначає, що оскаржуване рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, прийнято відповідачем з посиланням на приписи саме п. 95.5 ст. 95 ПК України і цим рішення податковим органом вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу КП "Сокальжитлокомунсервіс" шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів та інших фінансових установах.

За правилами п. 95.5 ст. 95 ПК України у разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошового зобов`язання та/або пені, визначених платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати.

З аналізу наведеної норми слідує, що погашення податкового боргу платника податків за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу здійснюється шляхом стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках.

Також, в контексті доводів позовної заяви суд враховує позицію викладену у постанові Верховного суду від 17.06.2021 у справі № 440/4736/19.

Так, зі спірного рішення податкового органу вбачається, що ним вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу КП "Сокальжитлокомунсервіс" шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, а також органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах.

Тобто, крім стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу позивача також і шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах.

Проте, приписами п. 95.5 статті 95 ПК України, що стали підставою для прийняття спірного рішення від 08.06.2023, не передбачено погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів з рахунків такого платника у органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установ.

Слід звернути увагу, що статтею 95 ПК України не передбачено права контролюючого органу ініціювати стягнення податкового боргу шляхом стягнення коштів з рахунків такого платника у органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установ.

З огляду на вищенаведене у сукупності, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення Головного управління ДПС у Львівській області винесене без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, у зв`язку з чим є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно із ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, у цій справі податковий орган не виконав обов`язок, покладений на нього, як на суб`єкта владних повноважень, частиною 2 статті 77 КАС України, і не довів правомірність свого рішення від 08.06.2023 № 189/4-13-01.

Таким чином, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства, яке регулює спірні відносини, що виникли між сторонами у цій справі, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами ч. 1 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 9, 14, 73- 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 08.06.2023 № 189/4-13-01 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ 43968090, 79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35) на користь Комунального підприємства "Сокальжитлокомунсервіс" (80000, Львівська область, м. Сокаль, вул. Героїв УПА, буд. 11; код ЄДРПОУ 31963156) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

СуддяКисильова Ольга Йосипівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2024
Оприлюднено30.05.2024
Номер документу119338657
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —380/13792/23

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 14.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 28.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

Ухвала від 16.06.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

Ухвала від 16.06.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні