Рішення
від 28.05.2024 по справі 400/8195/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 травня 2024 р. № 400/8195/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачів1. Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, 2. Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві, вул. Бульварно-Кудрявська, 16, м. Київ, 04053, провизнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі також відповідач, ГУ ПФУ), в якому просить:

- визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області в обчисленні та виплаті ОСОБА_1 пенсії з 25.04.2023 року за довідками МСЕК від 25.04.2023 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області з 25.04.2023 року нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 основну (державну) пенсію на умовах, передбачених ст. 54 Закону № 796, з урахуванням постанови КМУ № 1210 від 23.11.2023 року та № 1307 від 09.12.2023 року, з застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) 7405,03 грн., коефіцієнта заробітної плати 3,43017 та відсотка втрати працездатності за довідкою МСЕК від 25.04.2023 року у розмірі 80%

Ухвалою від 17.07.2023 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що має право на перерахунок пенсії на підставі довідки МСЕК від 25.04.2023 року за 2 групою інвалідності за ст. 54 Закону № 796, з урахуванням постанови КМУ № 1210 від 23.11.2023 року, з урахуванням змін, внесених постановою КМУ № 1307 від 09.12.2023 року, за формулою:

П= Зс х Кзс х Кв/100% = 7405,03 х 3.43017 х 80%/100% = 20320,41 грн., де:

П пенсія;

Зс = 7405,03 грн. середня заробітна плата (дохід), з якої сплачено страхові внески за 2014-й, 2015-й та 2016-й роки, збільшена відповідно на коефіцієнти збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в країні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії (3764,4 х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 х 1,197 = 7405,03 грн.);

Кзс індивідуальний коефіцієнт заробітної плати позивача 3,43017 (визнаний відповідачем лист відповідача від 14.03.2023 року № 4133-3393/С-02/8-1400/23;

Кв відсоток втрати працездатності 80% за довідкою МСЕК серія 12 ААА № 099685 від 25.04.2023 року.

Але відповідач протиправно обчислив пенсію позивача на найбільш невигідних умовах з розміру п`ятикратної мінімальної заробітної плати на 1,01 відповідного року в розмірі 15216,02 грн.

Відповідач надав відзив, в якому у задоволенні вимог позивача просив відмовити. Заперечуючи проти позову відповідач зазначив, що у разі неприведення нормативного регулювання, встановленого ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону № 76 щодо уповноваження Верховною Радою України Кабінету Міністрів України визначати своїми актами мінімальні розміри пенсії за інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, у відповідність із Конституцією України та Рішенням через три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення Конституційного суду України від 07.04.2021 № 1-р(ІІ)/2021 у справі № 3- 333/2018(4498/18) застосуванню підлягатиме ч. 4 ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону № 230/96-ВР:

«В усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:

- по I групі інвалідності 10 мінімальних пенсій за віком;

- по II групі інвалідності 8 мінімальних пенсій за віком;

- по III групі інвалідності 6 мінімальних пенсій за віком;

- дітям-інвалідам 3 мінімальних пенсій за віком».

29.06.2021 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» № 1584-І, який набрав чинності з 01.01.2022 року, крім положень щодо мінімальних розмірів пенсії з інвалідністю що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи та щодо запровадження державної адресної допомоги до пенсії, які набрали чинності з 01.07.2021 року.

Згідно п. 2 розділу I Закону № 1584, в усіх випадках розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи з 01.07.2021 року, не може бути нижчими: для I групи інвалідності 6000 гривень; для II групи інвалідності 4800 гривень; для III групи інвалідності 3700 гривень; для дітей з інвалідністю 3700 гривень.

Враховуючи вищевикладене, розмір пенсійної виплати позивача за заявою від 24.04.2023 року розраховано відповідно до чинного законодавства України, відтак дії відповідача є правомірними та законними, прийнятими в межах, у спосіб та у відповідності до чинного законодавства України, у зв`язку з чим підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Ухвалою від 19.04.2024 року суд залучив в якості відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі також відповідач 2).

Відповідач 2 відзив на адміністративний позов не надав, про розгляд справи повідомлений належним чином.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Позивач має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та статус особи з інвалідністю 2 групи.

Позивач є пенсіонером, який з 02.01.2003 року отримував пенсію за віком відповідно до ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року № 796-XII (далі та раніше за текстом Закон № 796), обчислену відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року № 1058-IV.

На підставі постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2022 року у справі № 400/8599/21 ГУ ПФУ з 07.07.2021 року перераховано пенсію по інвалідності 3 групи, відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону України «Про внесення змін і доповнень до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 06.06.1996 року № 230/96-ВР.

Пенсію розраховано у 6-кратному обчисленні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на дату перерахунку, з урахуванням виплачених сум (6 х 1854,00 грн. прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність х 01.07.2021 року).

З урахуванням рішення суду, розмір пенсії склав 11408,70 грн.

Станом на 01.12.2022 року розмір пенсійної виплати позивача, розрахований з урахуванням п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2021 року № 1307 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210 і від 26 вересня 2012 р. № 886» (далі та раніше за текстом Постанова № 1307), обчислений з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, становив 8361,35 грн.

З 01.01.2023 року середньомісячний коефіцієнт заробітної плати становить 2,50445 (6700,00 грн. (мінімальна заробітна плата з 01.01.2023) х 5/13376,21 грн. (заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2022 рік) (докази надаємо).

Отже, заробіток для обчислення пенсії складатиме 18545,53 грн. (7405,03 грн. (3764,40 грн. показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2014 - 2016 роки, з урахуванням коефіцієнтів підвищення, відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 року № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році», від 01.04.2020 року № 251 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році», від 22.02.2021 року № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році» від 16.02.2022 року Постанови № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» та від 24.02.2023 року Постанова № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році») х 1,17 х1,11 х 1,11 х1,14 х 1,197) х 2,50445.

Розмір пенсійної виплати позивача, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, складає 15216,02 грн.

25.04.2023 року позивачу встановлено 2 групу інвалідності, що підтверджується довідкою МСЕК серії 12 ААА № 099685.

05.05.2023 року позивач звернувся до ГУ ПФУ із заявою щодо перерахунку/зміни виду розрахунку пенсії згідно Закону № 796.

Заява позивача від 05.05.2023 року відповідно до екстериторіальності розподілу єдиної черги завдань розглядалась ГУ ПФУ в місті Києві, яким 10.05.2023 року винесено рішення № 948050126733 про відмову у перерахунку пенсії та зміни виду розрахунку згідно Закону № 796.

Підстава відмови: згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 року № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році» мінімальний розмір пенсії становить для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС: ІІ групи інвалідності 6549,98 грн. (4800,00 грн. х 1,14 х 1,197 = 6549,98 грн.).

У разі, коли розмір пенсійної виплати (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною) не досягає в інвалідів-учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, ІІ групи 10700,97 грн., а для осіб, які втратили працездатність, виплачується щомісячна державна адресна допомога до пенсії у сумі, що не вистачає до зазначених розмірів.

Право на перерахунок пенсії на інших умовах, ніж ті, що передбачені Законом № 796 з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», відсутні.

Не погоджуючись з зазначеним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Відповідно до ст. 49 Закону № 796, пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4 встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Згідно ст. 54 Закону № 796 (у редакції до 01.01.2015 року), пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання пов`язаного з аварією на Чорнобильській АЕС можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.

В усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: по I групі інвалідності 10 мінімальних пенсій за віком; по II групі інвалідності 8 мінімальних пенсій за віком; по III групі інвалідності 6 мінімальних пенсій за віком; дітям-інвалідам 3 мінімальних пенсій за віком.

Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України.

Суд враховує, що Верховною Радою України 28.12.2014 року прийнято Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» № 76-VIII (далі Закон№ 76), яким текст ст. 54 Закону № 796 викладено у новій редакції. Зокрема, частину 3 та 4 замінено положеннями такого змісту: «Умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань».

Наведені зміни набрали чинності з 01.01.2015 року.

Рішенням Конституційного суду України від 07.04.2021 № 1-р(ІІ)/2021 у справі № 3-333/2018(4498/18) визнано такою, що не відповідає Конституції України (є неконституційною), ч. 3 ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону № 76 щодо уповноваження Верховною Радою України Кабінету Міністрів України визначати своїми актами мінімальні розміри пенсії за інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Частина 3 ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону № 76 щодо уповноваження Верховною Радою України Кабінету Міністрів України визначати своїми актами мінімальні розміри пенсії за інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, визнана неконституційною, втрачає чинність через три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення Верховній Раді України протягом трьох місяців з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення необхідно привести нормативне регулювання, встановлене ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону № 76 щодо уповноваження Верховною Радою України Кабінету Міністрів України визначати своїми актами мінімальні розміри пенсії за інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, у відповідність із Конституцією України та цим Рішенням.

У разі неприведення нормативного регулювання, встановленого ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону № 76 щодо уповноваження Верховною Радою України Кабінету Міністрів України визначати своїми актами мінімальні розміри пенсії за інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, у відповідність із Конституцією України та цим Рішенням через три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення застосуванню підлягатиме ч. 4 ст. 54 Закону № 796 у редакції Закону України «Про внесення змін і доповнень до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 6 червня 1996 року № 230/96-ВР:

«В усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:

- по I групі інвалідності 10 мінімальних пенсій за віком;

- по II групі інвалідності 8 мінімальних пенсій за віком;

- по III групі інвалідності 6 мінімальних пенсій за віком;

- дітям-інвалідам 3 мінімальних пенсій за віком».

Натомість, 29.06.2021 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» № 1584-ІХ (далі Закон 1584).

Закон № 1584 набрав чинності з 01.01.2022 року, крім положень щодо мінімальних розмірів пенсії з інвалідністю що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи та щодо запровадження державної адресної допомоги до пенсії, які набрали чинності з 01.07.2021 року.

Згідно п. 2 розділу I Закону № 1584, в усіх випадках розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи з 01.07.2021, не може бути нижчими:

- для I групи інвалідності 6000 гривень;

- для II групи інвалідності 4800 гривень;

- для III групи інвалідності 3700 гривень;

- для дітей з інвалідністю 3700 гривень.

Суд зауважує, що Закон № 1584 був прийнятий саме з метою виконання рішення Конституційного Суду України, є чинним, неконституційним не визнавався та підлягає обов`язковому застосуванню органами пенсійного фонду.

Враховуючи вищевикладене, розмір пенсійної виплати позивача за заявою від 05.05.2023 року розраховано відповідно до чинного законодавства України.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, код ЄДРПОУ 13844159) та Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (вул. Бульварно-Кудрявська, 16, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 42098368) про: визнання протиправною відмови Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області в обчисленні та виплаті ОСОБА_1 пенсії з 25.04.2023 року за довідками МСЕК від 25.04.2023 року; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області з 25.04.2023 року нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 основну (державну) пенсію на умовах, передбачених ст. 54 Закону № 796, з урахуванням постанови КМУ № 1210 від 23.11.2023 року та № 1307 від 09.12.2023 року, з застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) 7405,03 грн., коефіцієнта заробітної плати 3,43017 та відсотка втрати працездатності за довідкою МСЕК від 25.04.2023 року у розмірі 80% відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 28.05.2024 року.

Суддя О.В. Малих

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2024
Оприлюднено30.05.2024
Номер документу119338776
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —400/8195/23

Постанова від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 28.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні