ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 травня 2024 року м. Дніпросправа № 340/105/22Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Олефіренко Н.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Суботцівської сільської ради Кропивнцького району Кіровоградської області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 в адміністративній справі №340/105/22 за позовом ОСОБА_1 до Суботцівської сільської ради Кропивнцького району Кіровоградської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивачі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_1 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_11 , через уповноваженого представника звернулися до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Суботцівської сільської ради Кропивнцького району Кіровоградської області, в якому просили визнати протиправними відмови у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) для ведення фермерського господарства за рахунок земельних ділянок із раніше наданої у постійне користування, загальною площею 47,50 га. з кадастровим номером 3522282600:02:000:9074 та скасувати рішення Суботцівської сільської ради Кропивницького району, Кіровоградської області про результати розгляду клопотань.
Ухвалою суду від 06.01.2022 року роз`єднано позовні вимоги у справі №340/11270/21, виділивши у самостійні провадження позовні вимоги кожного з позивачів до Суботцівської сільської ради Кропивницького району, Кіровоградської області про визнання протиправними та скасування наказів, а також зобов`язання вчинити певні дії.
Кіровоградським окружним адміністративним судом ухвалою від 11.01.2022 року вирішено здійснювати розгляд адміністративної справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Зокрема ОСОБА_1 просила суд:
- визнати протиправною відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства за рахунок земельної ділянки із раніше наданої у постійне користування, загальною площею 47,50 га. з кадастровим номером 3522282600:02:000:9074 та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 25.11.2021 року №2262 «Про розгляд клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки»
- зобов`язати Суботцівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області у встановленому законом порядку та строки прийняти рішення про надання дозволу громадянці ОСОБА_1 , на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського за рахунок земельної ділянки із раніше наданої у постійне користування, загальною площею 47,50 га. з кадастровим номером 3522282600:02:000:9074, що перебуває у користуванні фермерського господарства «Прометей-Агротрейд 2015» відповідно до витягу з державного реєстру речових прав від 15.12.2018 №149702888, у розмірі земельної частки (паю), визначених для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території Суботцівської (бувшої Казарнянської) сільської ради Кропивницького (бувшого Знам`янського) району Кіровоградської області.
Крім того, просила зобов`язати Суботцівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області подати до суду звіт про виконання рішення суду у строк один місяць з дня набрання законної сили рішенням суду.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.03.2022 року адміністративний позов ОСОБА_1 - задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 25.11.2021 року №2262 «Про розгляд клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Зобов`язано Суботцівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства за рахунок земельної ділянки із раніше наданої у постійне користування, загальною площею 47,50 га. з кадастровим номером 3522282600:02:000:9074, на території Суботцівської (Казарнянської) сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, з урахуванням правового висновку суду, та прийняти відповідне рішення. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Зазначене рішення суду сторонами не оскаржувалось та набрало законної сили.
27 листопада 2023 року до суду першої інсчтанції від Суботцівської сільської ради надійшла заява про перегляд рішення суду за нововиявленими обставинами.
В обґрунтування заяви, зазначено, що відповідачу раніше не було відомо про істотні для справи обставини, а саме - що розпорядником спірної земельної ділянки відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області. Вказані обставини, за твердженням відповідача, стали відомі останньому лише у листопаді 2023 року, після відкриття доступу до державних реєстрів, що мало місце 08.06.2023 року.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 року у задоволенні заяви Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами відмовлено.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, Суботцівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області, звернулась з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати вищезазначену ухвалу суду.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що Суботцівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області стверджує, що належним суб`єктом, який наділений правом розпорядження вищезазначеною земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, станом на 01.01.2024 року є ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області. Зазначає, що суд першої інстанції не приділив належної уваги доводам, викладеним в заяві про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами.
У відзиві на апеляційну скаргу позивачем зазначено, що доводи, які викладені в апеляційній скарзі відповідача, не спростовують висновків, зроблених судом першої інстанції. Підстав для скасування оскаржуваної судової ухвали немає, а апеляційна скарга не може бути задоволена. Позивач просить відмовити повністю Суботцівській сільській раді Кропивницького району Кіровоградської області в задоволенні апеляційної скарги на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від "19" грудня 2023 року за заявою про перегляд рішення суду за нововиявленими обставинами. Залишити в силі судове рішення у справі № 340/105/22.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, відповідно до ст. 311 КАС України.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Так, у відповідності до частини 1, 2 статті 361 КАС України, судове рішення, яким закінчено розгляд справи і яке набрало законної сили, може бути переглянуто за нововиявленими або виключними обставинами. Підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є: 1) істотні для справи обставини, що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи; 2) встановлення вироком суду або ухвалою про закриття кримінального провадження та звільнення особи від кримінальної відповідальності, що набрали законної сили, завідомо неправдивих показань свідка, завідомо неправильного висновку експерта, завідомо неправильного перекладу, фальшивості письмових, речових чи електронних доказів, що потягли за собою ухвалення незаконного рішення у цій справі; 3) скасування судового рішення, яке стало підставою для ухвалення судового рішення, яке підлягає перегляду.
Указом Президента України №449 від 15.10.2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», доручено Кабінету Міністрів України активізувати діяльність з передачі ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність.
Постановою КМУ №1113 від 16.11.2020 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», Міністерству розвитку громад та територій, Міністерству юстиції, Міністерству розвитку економіки, торгівлі, сільського господарства, Державній службі з питань геодезії, картографії, кадастру доручено опрацювати питання активізації оформлення територіальними громадами права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності; рекомендовано органам місцевого самоврядування зареєструвати право комунальної власності на отримані земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Наказом Державної служби з питань геодезії, картографії, кадастру №485 від 17.11.2020 «Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності», зобов`язано керівників головних управлінь Держгеокадастру в областях передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного Кодексу України.
Законом України №1423 від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, Перехідні положення Земельного Кодексу України доповнені пунктом 24, відповідно до якого, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів в межах таких територіальних громад. З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Отже, не можуть вважатися нововиявленими ті обставини, що встановлюються на підставі доказів, які не були своєчасно подані сторонами чи іншими особами, які беруть участь у справ, пояснень, які не були доведені суду раніше. Обставини, що виникли чи змінилися після ухвалення судом рішення, не є нововиявленими обставинами.
Нововиявлені обставини - це юридичні факти (фактичні обставини) справи, які мають істотне значення для вирішення справи по суті, існували в період первинного провадження і ухвалення судового акта, але не були і не могли бути відомі ні сторонам, ні третім особам, їхнім представникам, іншим учасникам адміністративного процесу, ні суду, за умови виконання ними всіх вимог закону для об`єктивного повного і всебічного розгляду справи та ухвалення законного й обґрунтованого судового рішення.
З аналізу пункту 1 частини другої статті 361 можна дійти висновку, що підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є істотні для справи обставини, що не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи. Істотні для справи обставини - це ті, що становлять сутність справи та мають юридичне значення для взаємовідносин сторін, могли вплинути на рішення суду, що набрало законної сили, існували під час розгляду адміністративної справи, але не були і не могли бути відомі ні особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи, ні адміністративному суду.
Таким чином, в жовтні 2020 року на загальнодержавному рівні розпочався процес передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної власності у комунальну, до якого безпосередньо залучені територіальні громади та органи місцевого самоврядування почали процес реєстрації права комунальної власності на отримані земельні ділянки сільськогосподарського призначення. З набранням чинності Закону України №1423 від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів в межах територіальних громад стали землями комунальної власності територіальних громад.
Слід зазначити, що Суботцівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області знала та повинна була знати про законодавчі зміни щодо передачі функцій володіння та управління щодо земельними ділянками державної власності, розташовані за межами населених пунктів в межах територіальних громад до земель комунальної власності територіальних громад.
Позиція відповідача про те, що про наявність нових обставин він дізнався лише 08.06.2023 року, після відкриття доступу до реєстрів, є не прийнятною, адже, спірні відносини між сторонами виникли ще до закриття чи обмеження доступу до реєстрів, а саме з часу прийняття відповідачем оскаржуваного у цій справі рішення 25.11.2011 року № 2268. Провадження у цій справі було відкрито до 24.02.2022 року, відповідач був обізнаний про відкриття провадження у справі з 11.01.2022 року, оскільки в цю дату ним отримано відповідну ухвалу суду, про що відповідач зазначає у відзиві на позов.
З урахуванням зазначеного, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно №3550844663 від 20.11.2023, згідно якого розпорядником земельної ділянки кадастровий номер 3522282600:02:000:9074 є ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області, не є нововиявленою обставиною в розумінні пункту 2 частини 2 статті 361 КАС України та не міг вплинути на законність рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.03.2022, оскільки ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області з 27.05.2021 не має права розпоряджатись земельною ділянкою кадастровий номер 3522282600:02:000:9074. В свою чергу, Суботцівська сільська рада протиправно не виконала вимоги Закону України №1423 від 28.04.2021 та не зареєструвала право комунальної власності на цю земельну ділянку.
Керуючись статтями 241 244, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Суботцівської сільської ради Кропивнцького району Кіровоградської області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 в адміністративній справі №340/105/22 залишити без задоволення.
Ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 в адміністративній справі №340/105/22 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяЛ.А. Божко
суддяА.В. Суховаров
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 30.05.2024 |
Номер документу | 119341420 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Божко Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні