Рішення
від 08.05.2024 по справі 925/255/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2024 року Черкаси справа №925/255/24

Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Лисенко О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу

за позовом заступника керівника Смілянської окружної прокуратури (вул.Ю.Кондратюка, 25, м.Сміла, Черкаська область, 20700, ідентифікаційний код 02911119)

в інтересах держави в особі Кам`янської міської ради (вул.Героїв Майдану, 37, м.Кам`янка, 20801, ідентифікаційний код 25872304)

до Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» (вул.Ольги Олійник, 6, м.Сміла, Черкаська область, 20702, ідентифікаційний код 32654545)

та Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради (вул.Покровська, 90, м.Кам`янка, Черкаська область, 20800, ідентифікаційний код 42017886)

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 77718,65 грн,

за участю прокурора Барбаш О.А.

та представника Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» Атопкіна С.В., адвокат,

26.02.2024 до суду надійшла позовна заява заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Кам`янської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» та Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради, у якій прокурор просить:

визнати недійсними додаткові угоди №1 від 17.01.2022, №2 від 08.02.2022, №3 від 10.08.2022, №4 від 27.09.2022, №5 від 01.11.2022 до договору №160/29-12/2021 від 29.12.2021 на постачання електричної енергії, які укладені між Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кам`янської міської ради» та Товариством з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» та стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» на користь Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області кошти у розмірі 77718,65 грн. У позовній заяві прокурор просить суд стягнути з відповідачів на свою користь судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 18168,00 грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внесення змін до умов договору постачання шляхом укладення додаткових угод, на думку прокурора, відбулося з порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та прав замовника, без належного обґрунтування необхідності внесення змін в істотні умови договору та всупереч інтересам суспільства, що є порушенням частини п`ятої статті 41 зазначеного Закону. За доводами прокурора, за період дії договору, з ініціативи постачальника, 5 разів було збільшено ціну за 1 кВт*год електричної енергії з 3,6363491 грн з ПДВ до 5,38192 грн з ПДВ та тарифу на послуги з транспортування, тобто на 48%. Визнання недійсною будь-якої додаткової угоди до договору тягне за собою визнання недійсними всіх послідуючих додаткових угод, оскільки кожна наступна додаткова угода має фіксовану ціну за одиницю товару, а тому є похідною від попередніх додаткових угод та автоматично незаконною. Укладення цих додаткових угод потягло за собою сплату надлишкових коштів за договором, які підлягають поверненню у дохід держави.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 29.02.2024 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Цією ж ухвалою призначено підготовче засідання у справі об 11 год 00хв 19.03.2024 та встановлено відповідачам строк 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову.

Відповідачі своїм правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористались. Ухвала Господарського суду Черкаської області від 29.02.2024 про відкриття провадження у справі була надіслана судом до електронних кабінетів відповідачів та була до них доставлена 01.03.2024, про що є відомості у матеріалах справи.

Протокольною ухвалою від 19.03.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті об 11 год 00 хв 16.04.2024.

Протокольною ухвалою від 16.04.2024 суд задовольнив клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» та оголосив перерву у судовому засіданні до 12 год 00 хв 08.05.2024.

17.04.2024 Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради направило суду лист №112/01-24 від 10.04.2024, у якому просило судове засідання у справі проводити без участі їх представника, позовні вимоги підтримали.

06.05.2024 від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» до суду надійшла заява про закриття провадження у справі, у зв`язку із повним виконанням позовних вимог, до якої відповідач долучив докази оплати 77718,65 грн, які були предметом спору.

Прокурор у судовому засіданні 08.05.2024 позовні вимоги частково підтримала та просила суд визнати недійсними додаткові угоди №1 від 17.01.2022, №2 від 08.02.2022, №3 від 10.08.2022, №4 від 27.09.2022, №5 від 01.11.2022 до договору №160/29-12/2021 від 29.12.2021, а у частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» на користь Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області коштів у розмірі 77718,65 грн просила суд закрити провадження у справі, у зв`язку із відсутністю предмету спору у цій частині.

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» у судовому засіданні 08.05.2024 вказав, що грошові кошти у сумі 77718,65 грн сплачені відповідачем повністю, а тому просив суд закрити провадження у справі.

Позивач та Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради (їх представники) у судове засідання 08.05.2024 не з`явились, проте були належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи, про що є відомості у матеріалах справи, що не перешкоджає розгляду справи за їх відсутності.

Відповідно до вимог частини 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

У судовому засіданні 08.05.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

25.11.2021 Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради опублікувало оголошення №UA-2021-11-25-003161-a про проведення відкритих торгів щодо закупівлі електричної енергії ДК 021:2015:09310000-5 Електрична енергія (137 500 кВт*год. Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31 грудня 2022).

Для участі у торгах свої пропозиції подали такі учасники: Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» з первинною пропозицією 621500,00 грн, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛУБНИГАЗ-ТРЕЙДИНГ» з первинною пропозицією 499 999,00 грн та Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЗ.УА» з первинною пропозицією 812 625,00 грн.

Відповідно до протоколу розкриття тендерних пропозицій, переможцем відкритих торгів процедури закупівлі визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією 499 998,00 грн з ПДВ.

Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради, як замовник, склало повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2021-11-25-003161-a з процедури закупівлі електричної енергії з Товариством з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ».

29.12.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» (постачальник) та Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги» (споживач) було укладено договір постачання електричної енергії споживачу №160/29-12/2021 (далі договір) (а.с.39-42). За умовами цього договору постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, включно з тарифом на послуги з передачі електричної енергії, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної електричної енергії та здійснює інші платежів згідно з умовами цього договору (пункт 2.1 договору).

Постачання електричної енергії споживачу здійснюється у строк з 01.01.2022 до 31.12.2022 включно (пункт 3.1 договору).

Місце поставки та обсяг постачання електричної енергії споживачу: 137500 кВт/год, 18000, Україна, Черкаська область, Кам`янська територіальна громада, межа балансової належності електроустановок замовника (пункт 3.4 договору).

Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком до цього договору. Загальна вартість цього договору на момент його укладення становить 499 998,00 грн, в тому числі 83333,00 грн ПДВ. Ціна за договором за 1 кВт*год електричної енергії 3,6363491, у тому числі 0,61 грн ПДВ, містить наступні складові: ціна електричної енергії з урахуванням послуги постачальника 2,7324191 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з передачі 0,29393 грн без ПДВ за 1 кВт*год; ПДВ 20%. З урахуванням статті 48 Бюджетного кодексу України зобов`язання споживача за цим договором в частині оплати поставленої електричної енергії виникають у 2022 році, та в межах асигнувань, встановлених кошторисом. Реєстрація бюджетного зобов`язання здійснюється з урахуванням абзацу 2 частини 2.2 наказу Міністерства фінансів України від 02.03.2012 №309 «Про затвердження Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України» (пункт 5.1 договору).

Ціна електричної енергії має зазначатися постачальником у рахунках про оплату електричної енергії за цим договором, у тому числі у разі її зміни (пункт 5.3 договору).

Розрахунковим періодом за цим договором є календарний місяць (пункт 5.4 договору).

Оплата рахунка постачальника за договором має бути здійснена споживачем у строк не більше ніж 10 днів з моменту отримання рахунку та акту приймання-передачі електричної енергії споживачем, що надсилаються Споживачу після завершення розрахункового періоду (пункт 5.6 договору).

Постачальник серед іншого має право змінити ціну на електричну енергію, зокрема внаслідок зміни регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі електричної енергії), та у порядку, передбаченому цим договором (підпункт 7 пункту 7.1 договору).

Постачальник зобов`язаний повідомити споживача у порядку, встановленому законом, про будь-яке збільшення ціни і про право припинити дію договору без сплати будь-яких штрафних санкцій чи іншої фінансової компенсації постачальнику, якщо споживач не приймає нові умови (пункт 13.2 договору).

У випадку коливання ціни електричної енергії на ринку в бік збільшення постачальник має право письмово звернутись до споживача з відповідною пропозицією, при цьому, така пропозиція в кожному окремому випадку, коли на ринку відбувається об`єктивне коливання ціни за одиницю товару в бік збільшення, повинна бути обґрунтована і документально підтверджена. Постачальник разом з письмовою пропозицією щодо внесення змін до договору надає документ (або документи), що підтверджує збільшення середньоринкової ціни (діапазону цін, тощо) за одиницю товару не менше ніж в тих межах/розмірах, на які постачальник пропонує змінити ціну товару, при цьому таке документальне підтвердження щодо збільшення середньоринкової ціни (діапазону цін, тощо) надається окремо кожного разу, коли постачальник звертається до Споживача щодо зміни ціни за одиницю товару в бік збільшення.

Документ (або документи), що підтверджує збільшення ціни товару, повинен містити дані щодо середньоринкової ціни (діапазону цін, тощо) за одиницю товару станом на будь-яку дату після укладення договору або за наявності внесених раніше змін до договору щодо зміни ціни за одиницю товару - станом на будь-яку дату після останньої зміни сторонами ціни за одиницю товару, та середньоринкової ціни (діапазону цін, тощо) за одиницю товару на більш пізню дату та до моменту письмового звернення постачальника до споживача щодо збільшення ціни товару, з обов`язковим зазначення розміру коливання ціни за одиницю товару у відсотках (%), і повинен бути наданий у формі належним чином оформленої довідки/інформації (або в іншій документальній формі), виданої Торгово-промисловою палатою України, або регіональною торгово-промисловою палатою, або органами державної статистики.

У випадку прийняття рішення споживачем щодо внесення змін до цього договору у вказаній частині до розрахунку ціни за одиницю товару приймається ціна за одиницю товару, що визначена сторонами у момент укладення цього договору (з урахуванням внесених раніше змін до цього договору, та якщо такі обставини мали місце). При цьому, максимальна сума, на яку сторонами може бути здійснено підвищення ціни за одиницю товару визначається як різниця між середньоринковою ціною (діапазоном цін, тощо) за одиницю товару, що передує моменту письмового звернення постачальника щодо зміни ціни (згідно наданого учасником підтверджуючого документу) та середньоринкової ціни (діапазону цін, тощо) за одиницю товару станом на дату після укладення цього договору (згідно наданого учасником підтверджуючого документу), або станом на момент внесення змін до цього договору в частині ціни за одиницю товару, якщо такі зміни до цього договору вже були раніше здійснені сторонами. У будь-якому випадку підвищення ціни за одиницю товару здійснюється з урахуванням вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Споживач має право відмовитись від зміни ціни за одиницю товару у випадках, якщо постачальником не надано належне документальне підтвердження підвищення ціни, передбачене цим пунктом (пункт 13.5 договору).

Зміни до істотних умов цього договору можуть бути внесені у випадках, передбачених згідно зі статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (пункт 13.6 договору).

Внесення змін у цей договір здійснюється шляхом укладення відповідної додаткової угоди. Пропозицію щодо внесення змін до договору може зробити кожна із сторін. Сторона договору, яка вважає за необхідне внести зміни у цей договір чи розірвати його, повинна надіслати відповідну пропозицію другій стороні. Сторона договору, яка одержала пропозицію про внесення змін у цей договір або розірвання його, у двадцятиденний строк повідомляє другу сторону про своє рішення. Пропозиція щодо внесення змін до договору має містити обґрунтування необхідності внесення таких змін договору і виражати намір сторони, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. Відповідь сторони, якій адресована пропозиція щодо змін до договору, про її прийняття повинна бути повною і безумовною, та надається у двадцятиденний строк. В той же час, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом (пункт 13.7 договору).

Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє в частині постачання електричної енергії з дати, вказаної у цьому договорі, та в цілому до 31 грудня 2022 року, а в частині взятих на себе зобов`язань сторонами - до їх повного виконання (пункт 13.1 договору).

Додатки до цього договору: заява-приєднання (додаток №1) комерційна пропозиція (додаток 2); обсяги споживання (додаток №3) (розділ 14 договору).

Договір підписаний уповноваженими представниками постачальника та споживача та скріплений печатками підприємств.

Між сторонами за договором також підписано додаток №1 заяву-приєднання, додаток №2 комерційну пропозицію та додаток №3 обсяги споживання.

Тариф електричної енергії з врахуванням вартості тарифу на передачу та ПДВ 3,6363491 грн/кВт*год на загальну суму 499 998,00 грн. Обсяг електричної енергії 137 500,00 кВт (пункт 1 комерційної пропозиції).

У додатку №3 постачальник та споживач погодили обсяги очікуваного споживання електричної енергії на 2022 рік та визначили очікувані величини споживання електроенергії на 2022 рік (тис. кВт*год): січень 2022 року 16,4 тис. кВт*год; лютий 2022 року 16,2 тис. кВт*год; березень 2022 року 13,6 тис. кВт*год; квітень 2024 року 11,2 тис. кВт*год; травень 2022 року 8,6 тис. кВт*год; червень 2022 року 5,4 тис. кВт*год; липень 2022 року 5,4 тис. кВт*год; серпень 2022 року 5,8 тис. кВт*год; вересень 2022 року 9,5 тис. кВт*год; жовтень 2022 року 12,4 тис. кВт*год; листопад 2022 року 15,4 тис. кВт*год; грудень 2022 року 17,5 тис. кВт*год. Всього за рік 137,5 тис. кВт*год.

Протягом періоду з 17.01.2022 до 01.11.2022 між сторонами за договором були підписані додаткові угоди №1-№5.

Згідно з додатковою угодою №1 від 17.01.2022, сторони за договором дійшли згоди щодо внесення змін до розділу 5 договору та у зв`язку із коливанням ціни на електричну енергію на ринку енергоносіїв, що підтверджується експертним висновком Черкаської торгово-промислової палати від 11.01.2022 №О-14, керуючись пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, вирішили змінити ціну за одиницю товару до 10 відсотків без збільшення загальної суми договору та викласти пункт 5.1 у новій редакції:

Загальна вартість цього договору на момент його укладення становить 499998,00 грн, в тому числі 83333,00 грн ПДВ. Ціна за договором за 1 кВт*год електричної енергії 3,99962, в тому числі 0,66660 грн ПДВ, містить наступні складові: ціна електричної енергії з урахуванням послуги постачальника 2,98738 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з передачі 0,34564 грн без ПДВ за 1 кВт*год; ПДВ 20%.

Відповідно до експертного висновку Черкаської торгово-промислової палати №О-14 від 11.01.2022 (а.с.50), середньозважена ціна на РДН, ОЕС України, за 3 дні січня (01-03 січня 2022 року) становить 2805,57 грн/МВт*год, за три дня січня (08-10 січня 2022 року) 3100,09 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни - +10,5%.

Згідно з додатковою угодою №2 від 08.02.2022, сторони за договором дійшли згоди щодо внесення змін до розділу 5 договору та у зв`язку із коливанням ціни на електричну енергію на ринку енергоносіїв, що підтверджується експертним висновком Черкаської торгово-промислової палати від 26.01.2022 №О-48, керуючись пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, сторони вирішили змінити ціну за одиницю товару до 10 відсотків без збільшення загальної суми договору та доповнити пункт 5.1 договору підпунктом 5.1.1 і викласти його в наступній редакції:

Ціна за договором за 1 кВт*год електричної енергії з 01 лютого 2022 року становить 4,39918 грн, в тому числі 0,733197 грн ПДВ, містить наступні складові: ціна електричної енергії з урахуванням послуги постачальника 3,320343 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з передачі 0,34564 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з розподілу 1,01349 грн без ПДВ за 1 кВт*год; ПДВ 20%.

Відповідно до експертного висновку Черкаської торгово-промислової палати №О-48 від 26.01.2022 (а.с.53), середньозважена ціна на РДН, ОЕС України, за 2 дні січня (15-16 січня 2022 року) становить 2587,72 грн/МВт*год, за 2 дня січня (17-18 січня 2022 року) 2975,43 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни - +14,98%. Середньозважена ціна на РДНК, ОЕС України, за 19 січня 2022 року 2799,96 грн/МВт*год, за 21 січня 2022 року 2985,73 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни +6,63%. Середньозважена ціна на РДНК, ОЕС України, за 24.01.2022 2869,65 грн/МВт*год, за 26.01.2022 3262,38 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни +13,69%.

Згідно з додатковою угодою №3 від 10.08.2022 сторони за договором дійшли згоди щодо внесення змін до розділу 5 договору та у зв`язку із коливанням ціни на електричну енергію на ринку енергоносіїв, що

підтверджується експертним висновком Черкаської торгово-промислової палати від 09.08.2022 №О-260, керуючись пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, сторони вирішили змінити ціну за одиницю товару до 10 відсотків без збільшення загальної суми договору та викласти пункт 5.1 у новій редакції:

Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком до цього договору. Загальна вартість цього договору на момент його укладення становить 499 998,00 грн, в тому числі 83333,00 грн ПДВ. Ціна за договором за 1 кВт*год електричної енергії 4,79722 грн, в тому числі 0,79954 грн ПДВ, містить наступні складові: ціна електричної енергії з урахуванням послуги постачальника 3,65204 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з передачі 0,34564 грн без ПДВ за 1 кВт*год; ПДВ 20%.

Відповідно до експертного висновку Черкаської торгово-промислової палати №О-260 від 09.08.2022 (а.с.56), середньозважена ціна на РДН, ОЕС України, за ІІ декаду липня 2022 року 2655,20 грн/МВт*год, за І декаду серпня 2022 року 2949,10 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни +11,07%.

Згідно з додатковою угодою №4 від 27.09.2022 сторони за договором дійшли згоди щодо внесення змін до розділу 5 договору та у зв`язку із коливанням ціни на електричну енергію на ринку енергоносіїв, що підтверджується експертним висновком Черкаської торгово-промислової палати від 27.09.2022 №О-350, керуючись пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, сторони вирішили змінити ціну за одиницю товару до 10 відсотків без збільшення загальної суми договору та викласти пункт 5.1 у новій редакції:

Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком до цього договору. Загальна вартість цього договору на момент його укладення становить 499 998,00 грн, в тому числі 83333,00 грн ПДВ. Ціна за договором за 1 кВт*год електричної енергії з 21.09.2022 5,1781 грн, в тому числі 0,86302 грн ПДВ, містить наступні складові: ціна електричної енергії з урахуванням послуги постачальника 3,96944 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з передачі 0,34564 грн без ПДВ за 1 кВт*год; ПДВ 20%.

Відповідно до експертного висновку Черкаської торгово-промислової палати №О-350 від 20.09.2022 (а.с.59), середньозважена ціна на РДН, ОЕС України, за І декаду вересня 2022 року 3303,40 грн/МВт*год, за ІІ декаду вересня 2022 року 3590,50 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни +8,69%.

Згідно з додатковою угодою №5 від 01.11.2022 сторони за договором дійшли згоди щодо внесення змін до розділу 5 договору та у зв`язку із коливанням ціни на електричну енергію на ринку енергоносіїв, що підтверджується експертним висновком Черкаської торгово-промислової палати від 27.09.2022 №О-350, керуючись пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, сторони вирішили змінити ціну за одиницю товару до 10 відсотків без збільшення загальної суми договору та викласти пункт 5.1 у новій редакції:

Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком до цього договору. Загальна вартість цього договору на момент його укладення становить 499 998,00 грн, в тому числі 83333,00 грн ПДВ. Ціна за договором за 1 кВт*год електричної енергії з 21.10.2022 5,38102 грн, в тому числі 0,896837 грн ПДВ, містить наступні складові: ціна електричної енергії з урахуванням послуги постачальника 4,138543 грн без ПДВ за 1 кВт*год; тариф на послугу з передачі 0,34564 грн без ПДВ за 1 кВт*год; ПДВ 20%.

Відповідно до експертного висновку Черкаської торгово-промислової палати №О-413/01 від 20.10.2022 (а.с.62), середньозважена ціна на РДН, ОЕС України, за 3 дні жовтня (07.10-09.10 2022) 3483,95 грн/МВт*год, за 3 дні жовтня (11.10-13.10.2022) 3632,42 грн/МВт*год. Коливання середньозваженої ціни +4,26%.

Матеріалами справи також підтверджено:

у січні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» передало електричну енергію у кількості 4680 кВт*год, за ціною 3,03029091 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год та 9832 кВт*год, за ціною 3,33302 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 56342,37 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №40 від 11.02.2022 (а.с.63).

у лютому 2022 року - у кількості 16020 кВт*год, за ціною 3,66598 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 70474,86 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №204 від 10.03.2022 (а.с.65).

у березні 2022 року - у кількості 5809 кВт*год, за ціною 3,66598 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 25554,84 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №358 від 05.04.2022 (а.с.67).

у квітні 2022 року - у кількості 5930 кВт*год, за ціною 3,66598 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 26087,14 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №519 від 09.05.2022 (а.с.69).

у травні 2022 року - у кількості 5539 кВт*год, за ціною 3,66598 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 24367,06 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №640 від 06.04.2022 (а.с.71).

у червні 2022 року у кількості 4993 кВт*год, за ціною 3,66598 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 21965,11 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №796 (а.с.73).

у липні 2022 року у кількості 4769 кВт*год, за ціною 3,66598 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 20979,69 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №932 від 04.08.2022 (а.с.75).

у серпні 2022 року у кількості 4699 кВт*год, за ціною 3,99768 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 22542,14 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №1127 (а.с.77).

у вересні 2022 року у кількості 3600 кВт*год, за ціною 3,99768 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год та 1824 кВт*год, за ціною 4,31508 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 26714,84 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №1312 від 03.10.2022 (а.с.79).

у жовтні 2022 року у кількості 3070 кВт*год, за ціною 4,31508 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год та 1694 кВт*год, за ціною 4,48418 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 25012,22 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №1506 (а.с.81).

у листопаді 2022 року у кількості 3911 кВт*год, за ціною 4,48418 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 21045,17 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №1753 (а.с.83).

у грудні 2022 року у кількості 8220 кВт*год, за ціною 4,48418 грн (ціна без ПДВ) за 1 кВт*год, загальною вартістю 44231,98 грн (сума з ПДВ), що підтверджене актом приймання передачі робіт (наданих послуг) №1945 від 21.12.2022 (а.с.85).

Акти прийому-передачі підписані уповноваженими представниками постачальника та споживача та скріплені відповідними печатками підприємств.

Отже, за період з січня 2022 року до грудня 2022 року Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради спожило 84590 кВт*год електричної енергії на загальну суму 385 317,42 грн, які були сплачені Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» згідно з платіжними дорученнями та платіжними інструкціями: №3 від 14.02.2022, №7 від 14.02.2022, №22 від 11.03.2022, №2136 від 11.03.2022, №15 від 11.03.2022, №2180 від 07.04.2022, №39 від 11.04.2023, 56 від 10.05.2022, №43 від 10.05.2022, №73 від 06.04.2022, №50 від 06.04.2022, №57 від 04.07.2022, №90 від 04.07.2022, №2288 від 15.07.2022, №109 від 04.08.2022, №112 від 06.09.2022, №89 від 05.10.2022, №92 від 03.11.2022, №118 від 03.11.2022, №123 від 08.12.2022, №109 від 09.12.2022, №121 від 21.12.2022, №128 від 21.12.2022, №2531 від 29.12.2022 (а.с.63-86).

Відповідно до звіту про виконання договору про закупівлю №UA-2021-11-25-003161-a, сума оплати за договором про закупівлю становить 385 317,42 грн, у тому числі ПДВ 64219,57 грн.

Смілянська окружна прокуратура звернулась до Кам`янської міської ради із листом №52/1-7981вих-23 від 08.12.2023, у якому з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави просила повідомити чи вживалися міською радою заходи щодо визнання додаткових угод до договору про закупівлю недійсними та стягнення надмірно сплачених коштів.

У відповідь на цей лист виконавчий комітет Кам`янської міської ради надіслала Смілянській окружній прокуратурі лист №3123/02-11 від 12.12.2023, у якому зазначив про відсутність повноважень засновника на звернення до суду від імені підприємства та встановлене Статутом підприємства право самопредставництва, питання визнання додаткових угод недійсними та стягнення надмірно сплачених коштів, міською радою не ініціювалося.

Незважаючи на обізнаність порушень вимог законодавства України, позивачем не вжито заходів представницького характеру на захист інтересів держави, що стало підставою для звернення прокурора з цим позовом до суду для захисту інтересів держави.

Листом №52/1-919вих-24 від 08.02.2024 Смілянська окружна прокуратура повідомила Кам`янську міську раду про прийняття рішення про представництво інтересів держави шляхом звернення з відповідним позовом до Господарського суду Черкаської області на підставі частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру».

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при прийнятті рішення та оцінка аргументів учасників справи.

Щодо наявності підстав для здійснення прокуратурою представництва інтересів держави в суді у спірних правовідносинах, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Кам`янська міська рада Черкаського району Черкаської області виступає в якості суб`єкта владних повноважень, яка приймає участь у формуванні бюджету та забезпечує його виконання, а також зобов`язана забезпечити раціональне та максимально ефективне використання бюджетних коштів, приймає рішення про використання виділених коштів, контролює належне і своєчасне відшкодування шкоди, заподіяної державі.

Статтею 327 Цивільного кодексу України визначено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кам`янської міської ради» (далі - підприємство) є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає первинну медичну допомогу та здійснює управління медичним обслуговуванням населення Кам`янської територіальної громади Черкаського району, Черкаської області, вживає заходи з профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров`я.

Пунктами 1.2 та 1.5 зазначено, що підприємство створене на базі відокремленого майна, що є комунальною власністю Кам`янської міської ради. Засновником, власником та органом управління майном підприємтва є Кам`янська міська рада. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Засновнику.

Відповідно до пункту 5.3 Статуту джерелами майна та коштів підприємства є, зокрема, кошти місцевого бюджету (бюджетні кошти) та інші джерела, не заборонені законодавством України.

Органи місцевого самоврядування, основною функцією яких є публічне управління, як правило, безпосередньо не вступають у господарські відносини з метою реалізації певних повноважень у відповідних сферах, тобто не здійснюють не притаманні їм функції, а делегують владні повноваження з розпорядження і використання бюджетних коштів комунальним підприємствам, установам, закладам, уповноважуючи їх на цільове та ефективне використання коштів.

Комунальні підприємства, установи, заклади нарівні з органами місцевого самоврядування є учасниками бюджетного процесу, а саме розпорядниками бюджетних коштів за відповідними бюджетними призначеннями та асигнуваннями, тобто суб`єктами, яким територіальною громадою передані відповідні владні повноваження щодо розпорядження бюджетними коштами.

Отже, надаючи бюджетні асигнування в межах відповідних бюджетних призначень, головний розпорядник фактично передає розпоряднику бюджетних коштів повноваження на вступ у господарські відносини у статусі сторони господарського зобов`язання.

За таких обставин Кам`янська міська рада, є органом, уповноваженим здійснювати функції держави у правовідносинах щодо розпорядження та використання бюджетних коштів, наданих відповідним бюджетним призначенням чи асигнуванням на певні цілі, тому саме вона є належним позивачем у цій справі.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).

Порушення державного інтересу у спірних правовідносинах полягає, перш за все, у тому, що виконання зобов`язань за додатковими угодами до договору, що укладені з порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, що призвело до нераціонального та неефективного використання бюджетних коштів та не відповідає меті Закону України «Про публічні закупівлі» та принципам, за якими мають здійснюватися публічні закупівлі, що закріплені в статті 5 даного Закону. Виплата коштів у зв`язку з укладенням додаткових угод зумовила втрату бюджетних коштів, що негативно вплинуло на видаткову частину бюджету, а тому є порушенням економічних інтересів держави, що відповідно до статті 131-1 Конституції України покладає на органи прокуратури обов`язок здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом пред`явлення та підтримання позову.

Згідно з частиною 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

З матеріалів справи слідує, що Смілянська окружна прокуратура зверталася до Кам`янської міської ради з відповідними листами, проте позивач дієвих заходів для усунення порушень законодавства не вчинив.

Отже, враховуючи нездійснення позивачем заходів для звернення до суду з позовом щодо захисту інтересів держави, враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор належно обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді.

Предметом спору у цій справі є вимога прокурора про визнання недійсними додаткових угод №1 від 17.01.2022, №2 від 08.02.2022, №3 від 10.08.2022, №4 від 27.09.2022, №5 від 01.11.2022 до договору №160/29-12/2021 від 29.12.2021 на постачання електричної енергії та стягнення зайво сплачених коштів у сумі 77718,65 грн.

Згідно зі статтею 185 Господарського кодексу України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.

Згідно з частинами 4, 5 статті 656 Цивільного кодексу України, до договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом.

Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Положеннями статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» у редакції чинній на момент укладання між сторонами договору визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Відповідно до пункту 6 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Відповідно до частини 1 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Правовідносини, які виникли між сторонами у справі за своєю правовою природою є відносинами з поставки товарів, на підставі укладеного між сторонами договору. Зазначені правовідносини урегульовані нормами Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України. Відповідно до статті 265 Господарського кодексу України, за договором поставки одна сторона постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Статтею 714 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

Згідно з пунктом 8 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов.

Відповідно до частини 4 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Згідно із пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

У абзаці 2 частини 3 статті 6 Цивільного кодексу України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Отже, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, які визначені у статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме за пунктом 2 частини 5 наведеної норми - у випадку коливання цін на ринку товару чи то у бік збільшення, чи у бік зменшення, що надає сторонам право змінювати умови договору щодо ціни товару, при цьому не більше ніж на 10% та не збільшуючи загальну суму договору. Для обґрунтування збільшення вартості товару, відповідач повинен належними доказами довести наявність підстав для збільшення ціни товару та для застосування пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Умови внесення змін до договору також визначені і в договорі про постачання електричної енергії та у додатках до нього, відповідно до яких зміни до договору про закупівлю можуть вноситись у випадках, визначених згідно зі статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Закон України «Про публічні закупівлі» не містить виключень з цього правила.

Відповідно до статті 652 Цивільного кодексу України в разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Через зміну істотних обставин договір може бути змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) у момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами у справі, між відповідачами було укладено договір постачання електричної енергії споживачу, за умовами якого постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, включно з тарифом на послуги з передачі електричної енергії, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної електричної енергії та здійснює інші платежів згідно з умовами цього договору

У цьому договорі сторони визначили обсяг та строк постачання електричної енергії споживачу: 137 500 кВт/год за період з 01.01.2022 до 31.12.2022.

За умовами договору його загальна вартість становить 499 998,00 грн, в тому числі 83333,00 грн ПДВ, ціна за 1 кВт*год електричної енергії 3,6363491. Отже, станом на момент підписання договору, сторони погодили усі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог частини третьої статті 180 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».

Положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено можливість сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10%, що є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника. Разом з тим, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим.

Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни електричної енергії на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договорів і до внесення відповідних змін до нього.

Судом встановлено, що в період дії договору, сторони шляхом укладення додаткових угод №1-№5, вносили зміни у істотні умови договору, збільшуючи вартість електричної енергію з посиланням на коливання цін.

Суд відзначає, що чинне законодавство у сфері публічних закупівель не містить порядку обрахунку показників коливання ціни товару на ринку, а лише передбачає, що коливання повинно бути не більше ніж на 10 відсотків з урахуванням попередніх змін.

Водночас, при кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору, сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Додатковими угодами сторони зменшували обсяг поставки електричної енергії та збільшували ціну за одиницю товару:

Додаткова угода №1 з 3,6363491 грн/кВт з ПДВ до 3,99962 грн/кВт з ПДВ (9,99% від ціни, яка вказана у договорі).

Додаткова угода з 3,99962 грн/кВт з ПДВ до 4,39918 грн/кВт з ПДВ (9,99% від ціни, яка визначена у додатковій угоді №1 та 20,98% від ціни, яка вказана у договорі).

Додатковою угодою №3 з 4,39918 грн/кВт з ПДВ до 4,79722 грн/кВт з ПДВ (9,04% від ціни, яка визначена у додатковій угоді №2 та 31,92% від ціни, яка вказана у договорі).

Додатковою угодою №4 з 4,79722 з ПДВ до 5,1781 грн/кВт з ПДВ (7,94% від ціни, яка визначена у додатковій угоді №2 та 42,4% від ціни, яка вказана у договорі).

Додатковою угодою №5 з 5,1781 з ПДВ до 5,38102 грн/кВт з ПДВ (3,92% від ціни, яка визначена у додатковій угоді №2 та 47,99% від ціни, яка вказана у договорі).

Тобто з моменту укладення договору про постачання електричної енергії, сторони збільшили ціну за одиницю товару з 3,6363491 грн/кВт з ПДВ до 5,38102 грн/кВт з ПДВ, а всього на 47,99%.

Зі змісту додаткових угод слідує, що вони містять посилання на пункт 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та посилання на коливання ціни на електричну енергію на ринку, що підтверджене відповідними експертними висновками Черкаської торгово-промислової палати.

Дослідивши зміст наявних у матеріалах справи експертних висновків Черкаської торгово-промислової палати №О-14 від 11.01.2022, №О-48 від 26.01.2022, №О-260 від 09.08.2022, №О-350 від 20.09.2022, №О-413/01 від 21.10.2022, суд зазначає, що вони не містять інформації стосовно коливання ціни на електричну енергію в бік її збільшення в період з дати укладання договору (29.12.2021) до дати укладення спірних додаткових угод. Ці висновки носять лише інформаційний характер та демонструють середньозважені ціни на майданчику ринку «на добу наперед» (РДН) у торговій зоні об`єднаної енергетичної системи України (ОЕС) у відповідні періоди чи дати. Проте не містять будь-якої інформації саме про факт коливання цін на електричну енергію у порівняні з моментом укладення договору та моментом звернення постачальника з пропозицією внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару.

Будь-яких інших доказів дійсного коливання ціни на електричну енергію в бік її збільшення в період дії договору матеріали справи не містять.

Верховний Суд у постанові від 12.09.2019 у справі №915/1868/18 наголосив, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 3 Закону «Про публічні закупівлі».

Статтею 204 Цивільного кодексу України визначено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Частиною 4 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Водночас, у частині 5 вказаної статті Закону України «Про публічні закупівлі» унормовано можливість збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Судом встановлено, що збільшення ціни після укладення додаткових угод відбулось на 47,99% від ціни, яка визначена у договорі. Внесення таких змін не обґрунтовано коливанням цін з моменту укладання договору на дату укладення кожної з додаткових угод.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24.01.2024 у справі №922/2321/22 дійшла висновку, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.

Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, у порядку статті 652 Цивільного кодексу України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами у договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 Цивільного кодексу України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону №922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

В іншому випадку не досягається мета Закону «Про публічні закупівлі», яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.

Судом також встановлено, що додатковою угодою №1 до договору про постачання електричної енергії споживачу, яка укладена 17.01.2022, сторони за договором домовились про збільшення ціни за одиницю товару за січень 2022 року, тобто зміна ціни товару в договорі про закупівлю відбулась після часткового виконання постачальником зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця.

Водночас, зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається, що суперечить правовим висновкам, які викладені Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 24.01.2024 у справі №922/2321/22.

Отже, враховуючи те, що при укладенні оспорюваних додаткових угод сторонами не дотримано вимог закону про можливість збільшення ціни одиниці товару лише на 10% і виключно у зв`язку із доведенням коливанням цін на ринку, суд дійшов висновку, що такі додаткові угоди підлягають визнанню недійсними на підставі частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України, як такі, що суперечать пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та принципу максимальної економії бюджетних коштів, який передбачений пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».

До аналогічних правових висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 24.01.2024 у справі №922/2321/22.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора про визнання недійсними додаткових угод №1-№5 до договору про постачання електричної енергії від 29.12.2021 є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Прокурором також заявлено вимогу про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» надмірно сплачених коштів у сумі 77718,65 грн.

Судом встановлено, що за електричну енергію у кількості 84590 кВт*год, Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради розрахувалось з Товариством з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ», сплативши на користь останнього 385 317,42 грн, що підтверджується відповідними платіжними дорученням, які містяться у матеріалах справи.

Виходячи з ціни за одиницю електричної енергії, яка обумовлена сторонами у договорі 3,6363491 грн, Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради за спожиту електричну енергію у кількості 84590 кВт*год повинно було сплатити Товариству з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» 307 598,77 грн.

Отже, грошові кошти у сумі 77718,65 грн (385 317,42 грн - 307 598,77) є такими, що були безпідставно одержані відповідачем.

Під час розгляду справи судом Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» сплатило на користь Кам`янської міської ради 77718,65 грн, що підтверджене платіжною інструкцією №578 від 15.04.2024 на суму 30000,00 грн та платіжною інструкцією №681 від 01.05.2024 на суму 47718,65 грн.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 231 Господарського процесуального Кодексу України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Отже, суд дійшов висновку, що провадження у справі у частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» 77718,65 грн підлягає закриттю, у зв`язку з відсутністю предмету спору у цій частині.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами статей 75-79, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави, а тому про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог Смілянської окружної прокуратури.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги прокурора задоволені частково, сплачена сума судового збору підлягає відшкодуванню Черкаській обласній прокуратурі за рахунок відповідачів у рівних частинах, а саме по 7570,00 грн з кожного.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2.Визнати недійсними додаткові угоди №1 від 17.01.2022, №2 від 08.02.2022, №3 від 10.08.2022, №4 від 27.09.2022, №5 від 01.11.2022 до договору №160/29-12/2021 від 29.12.2021 на постачання електричної енергії, які укладені між Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кам`янської міської ради» та Товариством з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ».

3.Закрити провадження у справі у частині стягнення 77718,65 грн.

4.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ СОФТ» (вул.Ольги Олійник, 6, м.Сміла, Черкаська область, 20702, ідентифікаційний код 32654545) на користь Черкаської обласної прокуратури (бульвар Шевченка, 286, місто Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 02911119) 7570,00 грн судового збору.

5.Стягнути з Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янської міської ради (вул.Покровська, 90, м.Кам`янка, Черкаська область, 20800, ідентифікаційний код 42017886) на користь Черкаської обласної прокуратури (бульвар Шевченка, 286, місто Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 02911119) 7570,00 грн судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, у разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене 27.05.2024.

Суддя О.І.Кучеренко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення08.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119365506
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —925/255/24

Судовий наказ від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Судовий наказ від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Рішення від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 19.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні