Рішення
від 29.05.2024 по справі 300/3090/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" травня 2024 р. справа № 300/3090/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Могили А.Б., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся в суд із позовною заявою до Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради про визнання протиправною відмову від 12.04.2024 №Х-116/Д1-10 в призначенні з 29.03.2024 компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі ОСОБА_2 ; зобов`язання прийняти рішення про призначення компенсації з 29.03.2024, як особі, що надає соціальні послуги на непрофесійній основі ОСОБА_2 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач проживає разом із матір`ю ОСОБА_2 , 1964 року народження, яка є особою з інвалідністю 1-ї групи загального захворювання. В березні 2024 року звернувся до відповідача про призначення компенсації, як особі, що надає соціальні послуги на непрофесійній основі, проте відповідач спірним рішенням відмовив у призначенні такої допомоги, мотивуючи тим, що пакет документів не відповідає Постанові КМУ від 23.09.2020 №859, та відсутністю фінансових можливостей.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.05.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, відповідно до якого проти позову заперечив. У відзиві зазначив, що ОСОБА_1 до заяви не було додано всіх необхідних документів, тому Управлінням було надіслано відповідь про те, що необхідні документи подано не в повному обсязі та не відповідають вимогам Постанови. Управління вважає позовні вимоги передчасними, оскільки свою заяву, з якою звертався до Управління, позивач не доповнив. У випадку звернення ОСОБА_1 із повним пакетом документів, передбачених Поставною, Управління розгляне звернення та прийме рішення в межах компетенції.

Суд, розглянув відповідно до вимог ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення її учасників (у письмовому провадженні), дослідивши письмові докази, зазначає наступне.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є сином ОСОБА_2 , 07.10.1964 року, яка є особою з інвалідністю І-ї групи загального захворювання та потребує стороннього догляду (а.с.11-13).

Позивач 29.03.2024 звернувся до Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради щодо призначення і виплати компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Як зазначив позивач у позовній заяві, ним подано відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, заяву матері позивача - ОСОБА_2 про згоду отримувати соціальні послуги, та інші документи, визначені Порядком №859.

Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради листом від 12.04.2024 №Х-116/Д1-10 повідомило ОСОБА_1 , що надісланий пакет документів не відповідає вимогам Постанови КМУ №859 від 23.09.2020. Виплата відповідної компенсації здійснюється з урахуванням фінансових можливостей дохідної частини відповідно до вимог статті 78 Бюджетного кодексу України (а.с.10).

Вважаючи відмову відповідача протиправною та такою, що порушує його соціальні права, позивач звернувся з даною позовною заявою до суду.

Надаючи правову оцінку при вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Пунктом 17статті 1 Закону України "Про соціальні послуги" від 17.01.2019 № 2671-VIII(далі - Закон № 2671-VIII) визначено, що соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини третьоїстатті 13 Закону № 2671-VIIIдо надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності.

Згідно із частиною шостоїстатті 13 Закону № 2671-VIIIфізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

За приписами абзацу першого та восьмого частини сьомоїстатті 13 Закону № 2671-VIIIфізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

На виконання Закону №2671 постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 (далі - Постанова №859) затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Пунктом 1 Порядку №859 передбачено, що цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161.

Компенсація не призначається:

1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним упункті 1цього Порядку, якщо такі особи отримують: соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду; виплати на догляд відповідно до Законів України"Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування","Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю","Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб","Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю"(крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);

2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно доЗакону України"Про психіатричну допомогу";

3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі (пункт 2 Порядку №859).

Відповідно до пункту 3 Порядку №859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання/перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Згідно із пунктом 6 Порядку №859 для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені впункті 7цього Порядку.

Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги.

Якщо заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі подає законний представник особи, яка потребує надання таких послуг, заява про згоду отримувати соціальні послуги не подається.

Під час подання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги пред`являється паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства).

Форми заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги затверджуються Мінсоцполітики.

Також заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги можуть прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги в електронній формі можуть подаватися через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

Якщо заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги подаються в електронній формі, відомості про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надає соціальні послуги, особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, а також дані паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства), отримуються із кваліфікованого сертифіката відкритого ключа електронного підпису.

Центр надання адміністративних послуг, який приймає заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, реєструє такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надсилає сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електронну), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення.

Відповідно до пункту 7 Постанови №859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів:

1) у паперовій формі:

заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

заяви про згоду отримувати соціальні послуги;

копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі);

декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;

копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);

висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;

висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ;

копіїмедичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 роківза формою, затвердженою МОЗ;

довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ;

копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);

копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).

Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги;

2) в електронній формі:

заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

заяви про згоду отримувати соціальні послуги;

декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та відомості про членів її сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України;

відомостей про свідоцтво про народження дитини (серія, номер, дата видачі, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) дитини, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) батьків);

сканованих копій документів, зазначених вабзацах шостому - дванадцятомупідпункту 1 цього пункту, з урахуванням категорії особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Якщо в державних електронних інформаційних ресурсах наявні необхідні відомості, відповідні документи/копії не подаються. Зазначені відомості, необхідні для призначення компенсації, отримуються органом, що приймає рішення про призначення компенсації:

через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів;

через інформаційні системи або бази даних;

шляхом надіслання запитів до власників (розпорядників) зазначених відомостей.

На заяви та відомості, що подаються в електронній формі, накладаються електронні підписи, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Повідомлення про прийняття заяви з пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час їх подання або надсилається протягом одного робочого дня з дати подання заяви на поштову адресу або адресу електронної пошти такої особи.

Якщо заява з пакетом документів надсилається поштою, днем подання заяви вважається дата відправлення, зазначена на календарному штемпелі.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.

Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно здодатком.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно здодатком.

Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.

За приписами пункту 14 Порядку №859 компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.

Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.

Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.

Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.

Пунктом 17 Порядку №859 визначено, що рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.

Як зазначено судом вище, ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради з приводу призначення йому компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Відповідач листом № Х-116/01-10 від 12.04.2024 повідомив ОСОБА_1 , що надісланий ним пакет документів не відповідає вимогам Постанови КМУ від 23.09.2020 №859. Виплата компенсації здійснюється з урахування фінансових можливостей дохідної частини відповідно до вимог статті 78 Бюджетного кодексу України.

Із аналізу вказаних правових приписів Порядку №859 слідує, що для призначення виплати компенсації заявник подає відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та вичерпний перелік документів, передбачених пунктом 7 Порядку №859.

При цьому уповноважений орган має обов`язок прийняти та розглянути подані фізичною особою документи з визначенням ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг. В той же час, якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, такий орган має проінформувати про це заявника в трьохденний термін та повідомити про необхідність подання документів, яких не вистачає.

Так, як вже зазначалося судом, із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі позивач звернувся 29.03.2024, а як видно із відповіді відповідача, така до Управління надійшла 03.04.2024.

Втім, всупереч імперативним положенням пункту 14 Порядку №859 уповноваженим органом протягом 10 днів не прийнято рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні, що власне підтверджується відповіддю Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради № Х-116/01-10 від 12.04.2024, тобто суб`єкт владних повноважень не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.

Важливо, що відповідачем, зазначаючи у листі від 12.04.2024 про невідповідність пакету документів вимогам Постанови КМУ від 23.09.2020 №859, недотримано визначеного алгоритму дії, визначених цим же Порядком, зокрема щодо повідомлення заявника про невідповідність поданих документів та можливість подання котрих не вистачає.

Тобто, наведені приписи зобов`язують зазначити конкретні обставини, що мали наслідком неможливість призначення компенсації на підставі наданих документів, а також зазначити документи, надання яких може усунути сумніви у праві на отримання такої компенсації заявником.

Отже, з урахуванням встановлених обставин цієї справи, суд дійшов висновку, що у даному випадку має місце протиправна бездіяльність відповідача. При цьому, лист№ Х-116/Д1-10 від 12.04.2024 у відповідь на заяву позивача про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за змістом та формою не може вважатися відмовою у розумінні Порядку №859, оскільки у даному випадку відповідач наділений повноваженнями або призначити компенсацію або надати відповідну відмову шляхом прийняття відповідного рішення, проте жодного рішення прийнято не було.

Відносно безпосереднього посилання відповідача на мотиви, що зазначені у листі, то такі не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки вказані обставини не є правовою підставою для неприйняття рішення за результатами розгляду заяви з поданими документами в розумінні положень Порядку №859.

При вирішенні даного спору суд зазначає, що рішення про призначення компенсації, яке приймається за наслідками розгляду пакету документів, перелік яких зазначений у пункті 7 Порядку №859, є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначеназакономадміністративна процедура, зокрема і перевірка повноти та обґрунтованості наданих на розгляд документів.

Зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про призначення компенсації без виконання усіх необхідних для цього передумов та процедур, регламентованих Порядком №859, не гарантує забезпечення прав позивача у передбаченийзакономспосіб, оскільки призведе до вирішення судом питань, віднесених до виключної компетенції уповноваженого органу.

За загальним правилом, застосування такого способу захисту прав та інтересів позивача як зобов`язання уповноваженого органу прийняти конкретне рішення, є правильним, коли уповноважений орган розглянув клопотання заявника та прийняв рішення, яким протиправно відмовив у його задоволенні.

В даному ж випадку судом встановлено, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення щодо призначення компенсації чи відмови у її наданні, тобто не вчинив визначенихзакономдій та не аналізував обставини, з`ясування яких є необхідним і важливим при розгляді згаданого питання.

Суд зазначає, що під бездіяльністю розуміється пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи чи інтереси фізичних або юридичних осіб, в тому числі не прийняття рішення у випадках, коли таке рішення повинно бути прийнято відповідно до вимог закону. Сама по собі бездіяльністьце триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити.

Принцип правової визначеності є складовою частиною принципу верховенства права. Основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає наявним у суспільстві нормативним приписам.

Поряд з цим відповідач принципу правової визначеності в даному випадку не дотримався, оскільки не забезпечив право позивача на розгляд заяви щодо призначення спірної компенсації у встановленомузакономпорядку та не повідомив заявника про необхідність подання додаткових документів, що зумовило порушення прав ОСОБА_1 .

Виходячи з принципу належного врядування, суб`єкт владних повноважень повинен сам виправляти свої помилки і відновлювати права осіб, що звернулися до нього, і щодо яких мали місце порушення. Тим більше після того, як неправомірність рішення (дії, бездіяльності) встановлено судом.

Враховуючи ту обставину, що відповідач не приймав жодного рішення за результатами розгляду заяви від29.03.2024 та наданих позивачемдокументів для виплати компенсації особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійні основі, а лист відповідачане є тим рішенням суб`єкта владних повноважень, яке відповідно до вимогКодексу адміністративного судочинства Україниможе бути оскаржене до суду і якому суд вправі надавати правову оцінку, тому в суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог у заявлених межах, а самещодо визнання протиправною відмову.

Разом з тим, виходячи із наданих пунктом 10 частини другоїстатті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що в даному випадку належним способом захисту прав позивача є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення за результатом розгляду заяви позивача від 29.03.2024 про призначення компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зобов`язання відповідача повторно та відповідно до вимог Порядку №859 розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.03.2024 про призначення компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду.

Таким чином, провівши правовий аналіз законодавчих норм, що регулюють спірні правовідносини, крізь призму встановлених судом обставин справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково.

Враховуючи приписи ч.3ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд присуджує за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 900 грн. сплаченого судового збору.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви від 29.03.2024 ОСОБА_1 про призначення компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради (код ЄДРПОУ 44543702, вул.Грушевського, 17С, смт.Солотвин, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область), повторно та відповідно до вимог Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, розглянути заяву ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) від 29.03.2024 про призначення компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду.

В задоволенні решти позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення та надання соціальних послуг Солотвинської селищної ради (код ЄДРПОУ 44543702, вул.Грушевського, 17С, смт.Солотвин, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 900 (дев`ятсот) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Могила А.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119370385
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —300/3090/24

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні