Герб України

Рішення від 29.05.2024 по справі 560/3367/24

Хмельницький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 560/3367/24

РІШЕННЯ

іменем України

29 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить:

1. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 26.10.2023 №0520816-2411-2230-UA68040390000011141 за період з 18.11.2021 по 31.12.2021 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 4456,80 м. кв. на суму 44568,00 грн;

2. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 26.10.2023 №0520815-2411-2230-UA68040390000011141 за період з 18.11.2021 по 31.12.2021 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 2417,60 м. кв. на суму 24 176,00 грн;

3. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 26.10.2023 №0520817-2411-2230-UA68040390000011141 за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 4456,80 м. кв. на суму 144846,00 грн;

4. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 26.10.2023 №0520818-2411-2230-UA68040390000011141 за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 2417,60 м. кв. на суму 78572,00 грн.

5. Визнати протиправною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 13.02.2024 №0001315-1303-2201 на суму 275162,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що позивач є власником комплексу нежитлових будівель та споруд загальною площею 4456,8 кв.м., та комплексу нежитлових будівель та споруд загальною площею 2417,6 кв.м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 . Спірними податковими повідомленнями-рішеннями нарахований податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості. Проте контролюючий орган неправомірно визначив позивачу податкові зобов`язання з податку на нерухоме майно, оскільки контролюючий орган повинен обчислювати суму податку на нерухоме майно, що відмінне від земельної ділянки виходячи із площі кожного окремого об`єкта нерухомого майна, що входить до складу відповідного майнового комплексу або комплексу будівель та споруд. Вважає податкові повідомлення-рішення протиправними, просить позов задовольнити.

Представник відповідача подав до суду відзив, в якому проти адміністративного позову заперечує. У відзиві зазначено, що позивач помилково трактує норми законодавства зазначаючи те, що закон встановлює, що контролюючий орган повинен обчислювати суму податку на нерухоме майно, що відмінне від земельної ділянки виходячи із площі кожного окремого об`єкта нерухомого майна, що входить до складу відповідного майнового комплексу або комплексу будівель та споруд. Однак в підпунктах 266.1. та 266.7.2 пункту 266.7 статті 266 ПК України вказано виключно те, що обчислення суми податку здійснюється виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості. Твердження "що входить до складу відповідного майнового комплексу або комплексу будівель та споруд" дана норма не містить, тому позивач, фактично, через невірне розуміння норми вводить суд в оману. Зазначає, позивачу було здійснено нарахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та правомірно сформовані податкові повідомлення-рішення, а тому, відсутні підстави для їх скасування. Просить відмовити в задоволенні позову.

Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив, в якій зазначив, що норми підпунктів 266.7.1 та 266.7.2 пункту 266.7 статті 266 ПК України, зокрема щодо обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку, з огляду на неоднозначне трактування, повинні тлумачитися з урахуванням презумпції правомірності рішень платника податку на користь платника податків. Просить позов задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві.

У поданих запереченнях на відповідь на відзив на позов, відповідач вказав на те, що твердження позивача, викладені у відповіді на відзив, не ґрунтуються на усталених законодавчих вимогах щодо розрахунку податку за об`єкти нежитлової нерухомості. Просить відмовити у задоволенні позову.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 11.03.2024 суд відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив та матеріалами справи підтверджено, що згідно із Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (інформаційна довідка № 349924313 від 11.10.2023) ОСОБА_2 є власником комплексу нежитлових будівель та споруд загальною площею 4456,8 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

До вказаного комплексу входять: будинок тваринника А-1, площа основи (забудови) 341 кв.м., зерносклад Д-1, площа основи (забудови) 1359,5 кв.м., зерносклад Е, площа основи (забудови) 375,8 кв.м., їдальня (столова) Ж, площа основи (забудови) 57,5 кв. м., свинарник М, площа основи (забудови) 1089,3 кв.м., теплиця Н, площа основи (забудови) 57,7 кв.м., господарська будівля (майстерня, гараж, пилорама, склад) О, площа основи (забудови) 606, 4 кв.м., будинок (приміщення) відпочинку механізаторів П, площа основи (забудови) 72 кв.м., вольєр Р, площа основи (забудови) 40, 4 кв.м., гаражі С, площа основи (забудови) 186, 8 кв.м., склад ПММ (приміщення заправки) Т, площа основи (забудови) 18, 4 кв.м., АЗС (колонка) У, площа основи (забудови) 18, 4 кв.м.

Також ОСОБА_2 є власником комплексу нежитлових будівель та споруд загальною площею 2417,6 кв.м., що розташований за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, с. Капустин, вулиця Польова, будинок 29/1. До вказаного комплексу входять: кормокухня Б, площа основи (забудови) 316, 5 кв.м., вагова В, площа основи (забудови) 114, 3 кв.м., площа основи (забудови), овочесховище Г, площа основи (забудови) 280 кв.м., ветаптека З, площа основи (забудови) 50 кв.м., зерносклад (бувший корівник) І., площа основи (забудови) 1733 кв.м., бесідка Л, площа основи (забудови) 78, 5 кв.м.

За податкові періоди 2021 та 2022 роки за платежем: "Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який сплачується фізичними особами, що є власниками об`єктів нежитлової нерухомості 18010300", Головне управління ДПС у Хмельницькій області винесло податкові повідомлення-рішення:

- Податкове повідомлення-рішення від 26.10.2023 №0520816-2411-2230- НОМЕР_1 за період з 18.11.2021 по 31.12.2021 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 4456,80 м. кв. на суму 44 568,00 грн.;

- Податкове повідомлення-рішення від 26.10.2023 №0520815-2411-2230- НОМЕР_1 за період з 18.11.2021 по 31.12.2021 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 2417,60 м. кв. на суму 24 176,00 грн.;

- Податкове повідомлення-рішення від 26.10.2023 року №0520817-2411-2230- НОМЕР_1 за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 4456,80 м. кв. на суму 144 846,00 грн.;

- Податкове повідомлення-рішення від 26.10.2023 №0520818-2411-2230- НОМЕР_1 за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 на комплекс нежитлових будівель та споруд загальною площею 2417,60 м. кв. на суму 78572,00 грн.

На звернення позивача перерахувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з урахуванням призначення будівель, ставок податку, встановлених на обліковий період сільською/селищною/міською радою та з врахуванням суми, сплаченого нею податку в проміжку 2021-2022 та надіслати їй нове податкове повідомлення-рішення, відповідач надав відповідь, в якій повідомив, що селищними радами не було прийнято різних ставок для об`єктів нерухомості, що перебувають у власності позивача, а тому відсутні підстави для відкликання (скасування) податкових повідомлень-рішень.

Контролюючий орган виніс податкову вимогу від 13.02.2024 №0001315-1303-2201 та рішення про опис майна у податкову заставу №801/6/22-01-13-03-06 від 13.02.2024.

Вважаючи зазначені рішення контролюючого органу протиправними, позивач звернулася до суду з цим позовом.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначаєПодатковий кодекс України (далі -ПК України).

Відповідно до пункту 6.1 статті 6 ПК України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

Також, підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено обов`язок платників податків сплачувати податки та збори у строки та в розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно із статтею 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

Відповідно до підпунктів 266.1.1, 266.2.1, 266.3.1, 266.3.2 статті 266 ПК України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

При цьому, об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка, а базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток підпункт 266.3.1 пункту 266.3 статті 266 ПК України.

Отже, за загальним правилом, об`єкти житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до підпункту 266.7.1 пункту 266.7 статті 266 ПК України, обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.

Податкові повідомлення-рішення, згідно з вимогами підпункту 266.7.2 пункту 266.7 статті 266 ПК України, про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).

Підпунктом 266.6.1 пункту 266.6 статті 266 ПК України встановлено, що базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, передбачених ПКУ або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, є контролюючий орган.

Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку (підпункт 266.7.1 пункту 266.7 статті 266 ПК України).

Згідно інформаційних систем ДПС України та відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (витяг №370298909 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності додається) у власності ОСОБА_1 перебуває:

- нежитлова будівля - комплекс загальною площею 4456.80 кв. м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2511761968040).

- нежитлова будівля - комплекс загальною площею 2417.60 кв. м.. що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєсчпаційний номер об`єкта нерухомого майна 2511728568040).

Згідно рішення Капустинської сільської ради від 13.07.2020 №44 затверджено та введені в дію ставки податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки на 2021 рік. Для об`єктів нежитлової нерухомості (інші склади, інші с/і приміщення) - для фізичних осіб встановлено в розмірі 1 відсотка від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового року).

Згідно рішення Старокостянтинівської міської ради від 09.07.2021 №5/6 затверджено ставки податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки на 2022 рік. Для об`єктів нежитлової нерухомості - для фізичних осіб встановлено в розмірі 0.5 відсотка від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом па 1 січня звітного (податкового року).

Розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2021 - 6000 грн. Розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2022 - 6500 грн.

За вказані об`єкти нежитлової нерухомості сформовано податкові повідомлення-рішення по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки:

- за 2021 рік - від 26.10.2023 №0520816-2411-2230 на суму 44568,00 грн. ((6000 грн.*1%) * 4456,80 кв.м. - 267408 грн. (за рік)/12 міс. - 22284 грн. (за міс.)*2 міс. (оскільки право власності набуто - 18.11.2021)),

- за 2021 рік - від 26.10.2023 №0520816-2411-2230 на суму 24176,00 грн. ((6000 грн.* 1%) * 2417,60 кв.м. = 145056 грн. (за рік)/12 міс. = 12 088 грн. (за міс.) * 2 міс. (оскільки право власності набуто - 18.11.2021 р.)),

- за 2022 рік - від 26.10.2023 №0520817-2411-2230 на суму 144846,00 грн. ((6500 грн.*0.5%) * 4456.80 кв.м.)),

- за 2022 рік - від 26.10.2023 №0520818-2411-2230 на суму 78572,00 грн. ((6500 грн.* 0.5%) * 2417,60 кв.м.)).

Суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що податок на комплекс нежитлових будівель та споруд визначається в залежності від призначення кожної окремої будівлі такого комплексу, оскільки базою оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, якому присвоюється окремий реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна. Кожна окрема будівля, яку виділяє позивач, не має окремого реєстраційного номеру. Податок нараховується на загальну площу об`єкта який має окремий реєстраційний номер.

Вказані обставини свідчать про дотримання відповідачем вимог підпунктів 266.1.1, 266.2.1, 266.3.1, 266.3.2 статті 266 ПК України.

Відтак, на переконання суду, вимога щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 26.10.2023 №0520815-2411-2230-UA68040390000011141, №0520816-2411-2230-UA68040390000011141, №0520817-2411-2230-UA68040390000011141, №0520818-2411-2230-UA68040390000011141 задоволенню не підлягає.

Разом з тим, суд встановив, що станом на 25.03.2024 за у позивача наявна заборгованість перед бюджетами та державними цільовими фондами по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в сумі - 275162,00 грн. (основний платіж).

Заборгованість по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості, з урахуванням сплачених (погашених) сум, виникла внаслідок несплати узгодженого грошового зобов`язання, нарахованого-відповідно до податкових повідомлень-рішень від 26.10.2023 №0520816-2411-2230-UА68040390000011141 на суму 44568,00 грн.; №0520815-2411-2230-UА68040390000011141 на суму 24176,00 грн.; №0520817-2411-2230- UА68040390000011141 на суму 144846,00 грн; №0520818-2411-2230-UА68040390000011141 на суму 78572,00 грн.

Враховуючи те, що зазначені вище податкові повідомлення-рішення суд визнав правомірними та такими, що прийняті контролюючим органом згідно вимог законодавства, позовна вимога про визнання протиправною та скасування податкової вимоги Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 13.02.2024 №0001315-1303-2201 на суму 275162,00 грн. задоволенню не підлягає.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з частиною 1 статті 90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до статті 139 КАСУкраїни не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 29 травня 2024 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119373280
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —560/3367/24

Постанова від 29.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 25.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 14.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні