Рішення
від 29.05.2024 по справі 580/2933/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 року справа № 580/2933/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Янківської В.П.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Керівника Золотоніської окружної прокуратури до Золотоніської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

25 березня 2024 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов Керівника Золотоніської окружної прокуратури до Золотоніської міської ради, в якому просить:

1) визнати протиправною бездіяльність Золотоніської міської ради Черкаської області щодо не оформлення права власності на об`єкти не рухомого майна - будівель приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, що знаходяться по вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша Черкаської області.

2) зобов`язати Золотоніську міську раду Черкаської області (вул. Садовий проїзд, 8, м. Золотоноша, Черкаська область, 19700, ЄДРПОУ - 26536152) вчинити дії щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, що знаходяться по вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша Черкаської області.

Позов мотивовано тим, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі і земельну ділянку Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, що знаходяться по вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша Черкаської області, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.

Ухвалою судді Тимошенко В.П. від 01.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Згідно з наказом Черкаського окружного адміністративного суду від 29.04.2024 №47-О «Про внесення змін в облікові документи» ОСОБА_1 , судді Черкаського окружного адміністративного суду, змінено в облікових документах прізвище Тимошенко на Янківська.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Позивачем подано суду відповідь на відзив, в якій позивач просить позов задовольнити повністю.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

За результатами опрацювання інформації органів місцевого самоврядування району встановлено, що на балансі Золотоніської міської ради Черкаської області перебуває нерухоме майно, зокрема: приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області (далі - Золотоніський БДЮТ), що знаходиться за адресою: вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша, Черкаської області.

Однак, правовстановлюючі документи на будівлі вказаного закладу у міській раді відсутні.

Рішенням сесії Золотоніської міської ради народних депутатів від 27.01.1994 № 19-21 «Про комунальну власність» у комунальну власність Золотоніської міської ради народних депутатів прийнято об`єкти міста згідно додатку, у тому числі будинок дитячої та юнацької технічної творчості (вул. Садовий проїзд, 10).

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Золотоніського БДЮТ є Золотоніська міська рада.

Згідно п. 1.1 Розділу І Статуту Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області (далі - Статут), затвердженого рішенням Золотоніської міської ради від 11.10.2016 № 14-8/УІІ, Золотоніський БДЮТ - позашкільний навчальний заклад, що належить, до комунальної власності міста Золотоноша, призначений для здійснення додаткової освіти, навчання і виховання дітей та учнівської молоді за інтересами в позаурочний час.

Відповідно до п. 1.3 Розділу І Статуту Золотоніський БДЮТ є юридичною особою, що діє на підставі даного Статуту, має печатку, штамп, код ЄДРПОУ 22788098.

Мета діяльності Золотоніського БДЮТ: створення умов для творчого, інтелектуального, духовного, фізичного розвитку дітей та учнівської молоді у вільний від навчання час, підготовка підлітків до життя (п. 1.4 Розділу І Статуту).

Згідно п. 5.2 Розділу V Статуту матеріально-технічна база Золотоніського БДЮТ охоплює приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме і нерухоме майно, що. перебуває в його користуванні.

Згідно інформації відділу освіти виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 22.09.2023 № 598, від 12.10.2023 № 647 від 19.03.2024 № 173, Золотоніської міської ради від 12.03.2024 № 602 правовстановлюючі документи на будівлі приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, розташованого за адресою: вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша, не виготовлені у зв`язку із відсутністю коштів.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 28.02.2024 № 367709199 відомості про реєстрацію права власності на об єкти нерухомого майна - будівлі приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, розташованого за адресою: вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша, відсутні.

Таким чином, використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями, спорудами без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів.

Крім того, окружною прокуратурою встановлено, що приміщення відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 19.04.1990 № 76 «Про доповнення списку пам`яток археології області, що перебувають під охороною держави» Золотоніський будинок дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області віднесено до об`єктів культурної спадщини місцевого значення та надано статус пам`ятки архітектури (з колишня назва - «Чоловіча гімназія 1910 року», розташована по вул. 50-річчя Жовтня, 10, в м. Золотоноша Черкаської області).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про позашкільну освіту» система позашкільної освіти - освітня підсистема, що включає державні, комунальні, приватні заклади позашкільної освіти; інші заклади освіти як центри позашкільної освіти.

Статтею 4 Закону України «Про позашкільну освіту» встановлено, що позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України. Законом України «Про освіту», цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.

Відповідно до ч. 6 ст. 10 Закону України «Про позашкільну освіту» Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах їх компетенції: затверджують обсяги фінансування комунальних закладів позашкільної освіти не нижче мінімальних нормативів, визначених в установленому порядку центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання; забезпечують збереження і зміцнення матеріально-технічної бази закладів позашкільної освіти, розвиток їх мережі, ефективне використання закріплених за ними земельних ділянок; забезпечують доступність будівель, споруд, приміщень закладів позашкільної освіти згідно з державними нормами і стандартами.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Нормами ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти, окрім іншого, зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Згідно ч. 1 ст. 27 Закону України «Про позашкільну освіту» заклад позашкільної освіти володіє, користується і розпоряджається майном, земельною ділянкою відповідно до законодавства України.

Частиною 2 вказаної статті визначено, що до матеріально-технічної бази закладу позашкільної освіти належать приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме і нерухоме майно, що перебуває у його власності або у повному господарському віданні, оперативному управлінні, орендоване чи надане йому засновником (власником).

Згідно ст. 66 Закону України «Про освіту» міські ради, зокрема: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.

Згідно ч. 1 ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 316 Цивільного Кодексу України (далі - ЦК України) правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Статтями 328, 331 ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та ЗМІНИ їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Згідно ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації виникають з моменту такої реєстрації.

Статтями 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-1V) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Крім того, статтею 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.

У Державному реєстрі прав, відповідно до ст. 5 Закону, реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.

Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Статтями 13 та 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.

Сільські, селищні, міські ради згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені таз їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до п. п. 3 та 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Таким чином Золотоніська міська рада Черкаської області є органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території міста Золотоноша та зобов`язана згідно з вимогами чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю закладу позашкільної освіти.

Однак, як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна право власності чи будь-яке інше речове право на нерухоме майно по АДРЕСА_1 не реєструвалося.

Зволікання з оформленням та державною реєстрацією права власності громади в особі Золотоніської міської ради Черкаської області на приміщення Золотоніського БДЮТ, що знаходиться по Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша, може призвести до нецільового використання останнього або його вибуття з власності громади, що в свою чергу суперечить інтересам держави.

За таких обставин суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Золотоніської міської ради Черкаської області щодо не оформлення права власності на об`єкти не рухомого майна - будівель приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, що знаходяться по вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша Черкаської області.

Зобов`язати Золотоніську міську раду Черкаської області (вул. Садовий проїзд, 8, м. Золотоноша, Черкаська область, 19700, ЄДРПОУ - 26536152) вчинити дії щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі приміщення Золотоніського будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради Черкаської області, що знаходяться по вул. Садовий проїзд, 10, м. Золотоноша Черкаської області.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Суддя Валентина ЯНКІВСЬКА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119373401
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —580/2933/24

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ЯНКІВСЬКА

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні