ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
28 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/23742/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,
розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу в м. Дніпрі за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року (суддя Прудник С.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОСЕРВІС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НАФТОСЕРВІС» звернулось до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області форми «С» № 0093670709 від 04.05.2023, в частині нарахування штрафних санкцій (пені) товариству з обмеженою відповідальністю «Нафтосервіс» у розмірі 1 452 880,83 грн. за порушення граничних строків надходження товарів за зовнішньоекономічним контрактом № 0510 від 10.05.2022.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що податковою перевіркою було встановлено порушення позивачем граничних строків за операціями з імпорту товарів за контрактом № 0510 від 10.05.2022 року, укладеного з ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» (WDW TRADE SP. Z О. О., м. Варшава, Польща). Порушення граничних строків полягало в тому, що товар оплачений позивачем прибув на митну територію України з порушенням строку, передбаченого п. 14-2 Постанови НБУ № 18 від 24.02.2022. В той же час, прострочення строку поставки товару з 08.10.2022 по 07 - 09.12.2022 було викликано надзвичайними і непередбачуваними обставинами, а саме - масованим ракетним обстрілом всієї території України та відключенням електропостачання на всій території України, оскільки передбачити такі події, як масований обстріл ракетами мирного населення, цивільних, громадських та адміністративних об`єктів, на момент погодження місця призначення не було можливо. ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» надало ТОВ «Нафтосервіс». Підтвердження Польсько-української господарської палати № PUIG/2023/SSZ/07/06 від 06.07.2023, в підтвердження того, що відносно ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» мали місце дії форс-мажорних обставин, що унеможливили виконання договірних зобов`язань за Контрактом № 0510 від 10.05.2022 у період з 11.10.2022 по 05.12.2022. Позивач стверджує, що Польсько-українська господарська палата є уповноваженою організацією (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), яка засвідчує виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин. Підставою виникнення форс-мажорних обставин є масовані ракетні обстріли території України під час військової агресії російської федерації проти України, що викликали логістичні складності при виконанні Контракту № 0510 від 10.05.2022. Отже, форс-мажорні обставини за контрактом № 0510 від 10.05.2022 виникли саме у підприємства ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» (резидент країни Польща, Продавець). Тому підтвердження їх виникнення та закінчення було надано саме ТОВ «ВДВ ТРЕЙД». 01.09.2023 Дніпропетровська торгово-промислова палата видала Сертифікат № 664/08-15 про настання форс-мажорних обставин у ТОВ «Нафтосервіс» щодо виконання обов`язку провести завершення імпортної операції за Контрактом № 0510 від 10.05.2022, після здійснення авансового платежу від 12.05.2022 у термін до 08.11.2022. Підставою виникнення форс-мажорних обставин є масовані ракетні обстріли території України під час військової агресії російської федерації проти України, що засвідчено Польсько-українською господарською палатою. Відповідно до вказаного Сертифікату Дніпропетровської ТПП, період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для ТОВ "Нафтосервіс" складає з 11 жовтня 2022 року по 09 грудня 2022 року. Таким чином, відповідно до п. 6 ст. 13 ЗУ «Про валюту і валютні операції», нарахування штрафних санкцій ТОВ «Нафтосервіс» у розмірі 1 452 880,83 грн. за порушення граничних строків надходження товарів за зовнішньоекономічним контрактом № 0510 від 10.05.2022 є безпідставним та незаконним. події, що відбулись з вини контрагента-нерезидента та призвели до порушення граничних строків проведення розрахунків, на думку позивача, виключають юридичну відповідальність ТОВ «Нафтосервіс» за статтею 112 Податкового кодексу України. Відтак позивач вважає, що порушення граничних строків виконання зобов`язань за операціями з імпорту товарів мало місце з незалежних від сторін договору обставин, відтак, спірне податкове повідомлення-рішення форми «Є» № 0093670709 від 04.05.2023, підлягає скасуванню як протиправне.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області форми «С» № 0093670709 від 04.05.2023, в частині нарахування штрафних санкцій (пені) товариству з обмеженою відповідальністю «Нафтосервіс» у розмірі 1 452 880,83 грн. за порушення граничних строків надходження товарів за зовнішньоекономічним контрактом № 0510 від 10.05.2022.
Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтосервіс» судові витрати зі сплати судового збору у сумі 21 793,21 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що станом на 10.05.2022, згідно бухгалтерського обліку по рахунку 632 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті» заборгованість за контрактом відсутня.
На виконання умов контракту №0510 від 10.05.2022 ТОВ «Нафтосервіс» за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 здійснило оплату за товар на користь нерезидента WDW TRADE SP. Z.O.O (Польща) на загальну суму 517 513,00 євро (екв. 15 967 190,85 грн.), що підтверджується банківськими виписками, (наведено у додатку №2).
Нерезидентом WDW TRADE SP. Z.O.O (Польща) відвантажено товар (труби) на адресу ТОВ «Нафтосервіс» за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 по контракту №0510 від 10.05.2022 на суму 517 519,09 (екв. 19 925 866,20 грн), з порушенням законодавчо встановлених термінів, (наведено у додатку №2)
Станом на 03.02.2023, згідно бухгалтерського обліку по рахунку 632 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті» рахується кредиторська заборгованість у сумі 2,09 евро за контрактом №0510 від 10.05.2022, що не відповідає даним бухгалтерського обліку.
Детальна інформація щодо виконання зовнішньоекономічного контракту №0510 від 10.05.2022 за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 наведена у додатку №2.
Скаржник стверджує, що згідно з п.21 розділу II Постанови НБУ від 02.01.2019 №5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» (далі - Постанова НБУ від 02.01.2019 №5) граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до п.142 Постанови НБУ від 24.02.2022 №18 визначено, що у період запровадження воєнного стану граничні строки за операціями з експорту та імпорту товарів становить 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022.
У відповідності до ч.5 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІІ «Про валюту і валютні операції» порушення резидентами строків тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості.
Згідно п.4 розділу І Постанови НБУ від 02.01.2019 №7 «Про затвердження Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів» перевищення граничних строків розрахунків дозволяється на підставі висновку.
Висновок - висновок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, виданий на продовження граничних строків розрахунків, установлених Національним банком.
Висновки Міністерства економічного розвитку і торгівлі України за експортним контрактом від 01.11.2021 №0111/21 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023, за імпортним контрактом від 10.05.2022 №0510 за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 по ТОВ «Нафтосервіс» не надходили.
Відповідно п.6 ст.13 Закону України №2473-УІІІ у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс- мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.
До перевірки ТОВ «Нафтосервіс» документи, підтверджуючі здійснення претензійної роботи у відповідності з ч.7 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII не надавались.
Згідно ст.14 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII заходи впливу можуть бути застосовані протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.
На підставі вищевикладеного, за порушення ч. 2, ч. 3 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII, у відповідності з ч.5 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII нараховується пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД (розрахунок пені наведено у додатку 3 до акту перевірки).
У відзиві на апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтосервіс» посилаючись на безпідставність доводів апеляційної скарги та законність і обґрунтованість висновків суду першої інстанції, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що податковим органом на підставі направлення від 01.02.2023 №723, виданого ГУ ДПС у дніпропетровській області, головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідно до пп. 19-1.4 п. 19-1.1 ст. 9-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82, пп. 69.2 п. 69 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями), у зв`язку з отриманням податкової інформації від Національного банку України від 23.12.2022 №25-0008/220/ДСК про порушення ТОВ «Нафтосервіс» валютного законодавства, на підставі наказу від 01.02.2023 №592-п проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «Нафтосервіс» з питань дотримання вимог валютного законодавства України за період з 01.11.2021 по 03.02.2023 при виконанні зовнішньоекономічних контрактів від 01.11.2021 №0111/21, від 10.05.2022 №0510.
Копія наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 01.02.2023 №592-п вручено 09.02.2023 під розписку керівнику ТОВ «Нафтосервіс» ОСОБА_1 . З направленням на право проведення перевірки від 01.02.2023 №723 ознайомлено під підпис 09.02.2023 керівника ТОВ «Нафтосервіс» ОСОБА_1 .
Перевірку проведено з відома (в присутності) керівника ТОВ «Нафтосервіс» ОСОБА_1 .
В журналі реєстрацій перевірок зроблено запис від 09.02.2023 за №б/н.
ТОВ «Нафтосервіс» надано лист про проведення документальної позапланової виїзної перевірки у приміщенні ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 14.02.2023 №1402/23/1 (вх. ГУ ДПС від 14.02.2023 №14887/6).
При перевірці дотримання вимог валютного законодавства України при здійсненні зовнішньоекономічних операцій відповідачем встановлено наступне.
Так, щодо договірних відносин між ТОВ «Нафтосервіс» з компанією PETROSTEEL FZE (Дубай, ОАЭ). Перевіркою дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічних контрактів від 01.11.2021 №0111/21, від 10.05.2022 №0510 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023 згідно з наданими документами встановлено наступне. Контракт №0111/21 від 01.11.2021 PETROSTEEL FZE (Дубай, ОАЭ), іменоване надалі «Покупець», в особі Ali Shams Pour, з однієї сторони і ТОВ «Нафтосервіс», іменоване надалі «Продавець», в особі ОСОБА_1 . Предмет контракту: Відповідно до умов цього Контракту Продавець зобов`язується поставити товар, передати документи і право власності на товар, що належать до нього, а Покупець зобов`язується сплатити ціну за товар і прийняти поставку товару відповідно до вимог цього Контракту. Найменування товару, його ціна, кількість, асортимент та якість визначаються замовленнями на купівлю до цього Контракту, що є невід`ємною частиною. Розрахунки проводяться за фактичною вагою нетто відвантаженого товару, інше не обумовлено в замовленнях на купівлю до цього Контракту. Умови поставки: Поставка товару по цьому Контракту здійснюється в строки і на умовах, вказаних в замовленнях на продаж к цьому Контракту згідно Інкотермс-2010. Ціна і загальна сума цього Контракту: ціна на товар, що постачається за цим Контрактом, встановлюється у дол. США та визначається замовленнями на купівлю до цього контракту. Загальна вартість товару, що поставляється за цим Контрактом. Не може перевищувати 1 000 000,00 дол. США, ця вартість може змінюватися сторонами в процесі підписання ними відповідних замовлень на купівлю на постачання товару. Умови оплати: оплата товару, що підлягає постачанню за цим Контрактом, здійснюється шляхом банківського переказу грошових коштів, що перераховується покупцем на умовах: - попередньої оплати за товар (у розмірі 100% чи часткової); - відстрочення (розстрочення) оплати за товар (повної або часткової); - акредитива, порядок та умови відкриття якого визначаються додатком до Контракту. Умови та порядок оплати товару узгоджуються сторонами у зумовленнях та/або у додатках до Контракту. Оплата товару провадиться на підставі комерційного рахунку (інвойсу) Продавця. Днем оплати за Контрактом вважається день надходження коштів на розрахунковий рахунок Продавця. Покупець має право покласти виконання зобов`язань щодо оплати товару на третю особу. У разі покладання виконання зобов`язань щодо оплати товару на третю особу Покупець зобов`язаний письмово підтвердити, що третя особа уповноважена Покупцем здійснити оплату в рахунок виконання зобов`язань Покупця (із зазначенням найменування третьої особи, її місцезнаходження, банківських реквізитів та підстави проведення платежу) та надати Продавцю Контракт доручення щодо оплати товару, або інший Контракт, укладений між Покупцем та третьою особою, яка здійснює платежі. У платіжному дорученні третя особа повинна зазначити: реквізити цього Контракту, номери інвойсів та підставу, за якою здійснюється платіж третьою особою. У такому разі Продавець зобов`язується прийняти оплату третьої особи як належне виконання Покупцем зобов`язання щодо оплати товару за цим Контрактом. Покладання виконання зобов`язання з оплати товару та третю особу не тягне за собою переходу цього зобов`язання до третьої особи, не означає припинення відповідного зобов`язання Покупця і не суперечить забороні на передачу прав та зобов`язань за Контрактом третім особам. Всі банківські комісії та витрати банку Покупця відноситься на рахунок Покупця, всі інші банківські комісії та витрати, включаючи комісії та витрати банків-посередників, відносяться на рахунок Продавця. Термін дії контракту -31.12.2022. Адресні та банківські реквізити нерезидента: PETROSTEEL FZE Р О Box - 16111, Ras Al Khaimah Freezone (RAKFTZ)-, Ras Al Khaimah, UAE, Telephone +97172076641, Fax +97172041010, E-mail:info@petrosteel.net
До перевірки «Нафтосервіс» надано Договір прийняття боргу №11/22 від 08.11.2022: Компанія ТОВ «Нафтосервіс», юридична адреса 49000, Україна, м.Дніпро, вул. Ю.Кондратюка, 58, в особі ОСОБА_1, діючого на підставі Статуту іменоване надалі, «Кредитор», з однієї сторони, і Компанія GCI EXPORT SRL, 1DNO 1022600018695, юридична адреса: MD-2025, Moldova, mun. Chisinau, str. N. Testemitanu ЗА, of/125, в особі Директора Захарченко Сергія, діючого на підставі Статуту, надалі «Новий Боржник», з другої сторони, і Боржник - Компанія «PETROSTEEL» FZE, в особі Ali Shams Pour. Діючого на підставі Статуту, право вимоги, до якого передається за цим Договором, з третьої сторони, Кредитор, Боржник та Новий Боржник надалі іменуються Стороною або Стороною відповідно тексту цього Договору.
Станом на 01.11.2021, згідно даних бухгалтерського обліку по рахунку 362 «Розрахунки з покупцями в іноземній валюті» за контрактом №0111/21 від 01.11.2021 заборгованість відсутня, що відповідає даним бухгалтерського обліку підприємства. На виконання умов зовнішньоекономічного контракту №0111/21 від 01.11.2021 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023 ТОВ «Нафтосервіс» відвантажено нерезиденту PETROSTEEL FZE (Дубай, ОАЭ) товар (труби) відповідно МД типу ЕК10 на загальну суму 30 800,00 дол. США (екв. 803 947,76 грн.) (наведено у додатку №1). На виконання умов зовнішньоекономічного контракту №0111/21 від 01.11.2021 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023 ТОВ «Нафтосервіс» отримано від нерезидента GCI EXPORT SRL (Moldova) (з урахуванням договору про прийняття боргу від №11/22 від 08.11.2022 валютну виручку на загальну суму 30 800,00 дол. США (екв. 1 126 312,88 грн.), що підтверджено банківськими виписками (наведено у додатку №1). Станом на 03.02.2023 за контрактом №0111/21 від 01.12.2021, укладеним з нерезидентом PETROSTEEL FZE (Дубай, ОАЭ) заборгованість відсутня, що відповідає даним бухгалтерського обліку - рахунку 362 « Розрахунки з покупцями в іноземній валюті». Детальна інформація щодо виконання зовнішньоекономічного контракту №0111/21 від 01.11.2021 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023 наведена у додатку №1.
Щодо договірних відносин між ТОВ «Нафтосервіс» з компанією WDW TRADE SP. Z.O.O м. Варшава, Польща. Так, предмет контракту: Відповідно до умов цього Контракту Продавець зобов`язується поставити товар, передати документи і право власності на товар, що належать до нього, а Покупець зобов`язується сплатити ціну за товар і прийняти поставку товару відповідно до вимог цього Контракту. Найменування товару, його ціна, кількість, асортимент та якість визначаються замовленнями на купівлю до цього Контракту, що є невід`ємною частиною. Розрахунки проводяться за фактичною вагою нетто відвантаженого товару, інше не обумовлено в замовленнях на купівлю до цього Контракту. Умови поставки: Поставка товару по цьому Контракту здійснюється в строки і на умовах, вказаних в замовленнях на продаж к цьому Контракту згідно Інкотермс - 2010. Ціна на товар, що поставляється за цим Контрактом, встановлюється в ЄВРО, та визначається специфікаціями до цього Контракту. Загальна вартість товару, що поставляється за цим Контрактом, складається із сум підписаних сторонами специфікацій і на момент укладання Контракту орієнтовно становить 600 000,00 евро. Ця вартість може змінюватися сторонами у процесі підписання ними відповідних специфікацій на постачання товару. Умови оплати: оплата товару, що підлягає постачанню за цим Контрактом, здійснюється шляхом банківського переказу грошових коштів, що перераховується покупцем на умовах: - попередньої оплати за товар (у розмірі 100% чи часткової); - відстрочення (розстрочення) оплати за товар (повної або часткової); - акредитива, порядок та умови відкриття якого визначаються додатком до Контракту. Умови та порядок оплати товару узгоджуються сторонами у замовленнях на купівлю та/або у додатках до Контракту. Оплата товару провадиться на підставі комерційного рахунку (інвойсу) Продавця. Днем оплати за Контрактом вважається день надходження коштів на розрахунковий рахунок Продавця. Всі банківські комісії та витрати банку Покупця відноситься на рахунок Покупця, всі інші банківські комісії та витрати, включаючи комісії та витрати банків-посередників, відносяться на рахунок Продавця. Термін дії контракту - 31.12.2022.
Адресні та банківські реквізити нерезидента: WDW TRADE SP. Z.O.O. Address: ul. Kolejowa 15/17/107 Warszawa NIP/VAT - ID: PL5252698712 Bank Millenium S.A., SWIFT: BIGBPLPW, Account Euro: PL 13 1160 2202 0000 0003 2115 8937, Pozdrawiam WDW TRADE SP. Z.O.O. E-mail: biuro@wdw-trade.pl. Tel: 537842106.
Станом на 10.05.2022, згідно бухгалтерського обліку по рахунку 632 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті» заборгованість за контрактом відсутня.
На виконання умов контракту №0510 від 10.05.2022 ТОВ «Нафтосервіс» за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 здійснило оплату за товар на користь нерезидента WDW TRADE SP. Z.O.O (Польща) на загальну суму 517 513,00 євро (екв. 15 967 190,85 грн.), що підтверджується банківськими виписками, (наведено у додатку №2).
Нерезидентом WDW TRADE SP. Z.O.O (Польща) відвантажено товар (труби) на адресу ТОВ «Нафтосервіс» за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 по контракту №0510 від 10.05.2022 на суму 517 519,09 (екв. 19 925 866,20 грн), з порушенням законодавчо встановлених термінів, (наведено у додатку №2)
Станом на 03.02.2023, згідно бухгалтерського обліку по рахунку 632 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті» рахується кредиторська заборгованість у сумі 2,09 евро за контрактом №0510 від 10.05.2022, що не відповідає даним бухгалтерського обліку.
Детальна інформація щодо виконання зовнішньоекономічного контракту №0510 від 10.05.2022 за період з 10.05.2022 по 03.02.2023 наведена у додатку №2.
За результатами проведення вказаної перевірки ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено акт «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтосервіс» з метою перевірки дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічних контрактів від 01.11.2021 №0111/21, від 10.05.2022 №0510 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023» № 679/04-36-07-09/32233161 від 22.02.2023 (далі - акт перевірки).
В акті перевірки зазначено, що документарною позаплановою виїзною перевіркою з питань дотримання вимог валютного законодавства України встановлено наступні порушення: ч. 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII, при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 01.11.2021 № 0111/21 за період з 01.11.2021 по 03.02.2023, в частині несвоєчасного надходження валютної виручки на поточні рахунки підприємства, ч. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 10.05.2022 № 0510 за період з 10.05.2022 по 03.02.2023, в частині несвоєчасного отримання імпортного товару, за що на підставі ч. 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.
За наслідками проведеної перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області 04.05.2023 складено податкове повідомлення-рішення прийнято податкове повідомлення-рішення форми «С» № 0093670709, яким нараховані штрафні санкції у розмірі 1 530 596,42 грн. за порушення строків розрахунків у ЗЕД при виконанні умов зовнішньоекономічних контрактів.
Штрафні санкції (пеня) за вказаним податковим повідомленням-рішенням складаються з:
порушення строків розрахунків за експортним контрактом № 0111/21 від 01.11.2021 у розмірі 77 715,59 грн.;
порушення строків розрахунків за імпортним контрактом № 0510 від 10.05.2022 у розмірі 1 452 880,83 грн.
Податкове повідомлення - рішення позивачем отримано15.06.2023.
29.06.2023 позивач подав скаргу на податкове повідомлення-рішення форми «С» № 0093670709 від 04.05.2023 до Державної податкової служби України.
Однак, рішенням Державної податкової служби України № 21026/6/99-00-06-0122-06 від 01.08.2023 означена скарга була залишена без задоволення.
Позивач не погоджуючись із законністю даного податкового повідомлення-рішення, та вважаючи його таким, що підлягає скасуванню в частині, що стосується нарахування штрафних санкцій за порушення строків розрахунків у ЗЕД при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту № 0510 від 10.05.2022, як таке, що є неправомірним та не відповідає чинному законодавству, звернувся до суду із даною позовною заявою.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступе.
Згідно із положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (ПК України).
Відповідно до підп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Підпунктом 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначено Законом України «Про валюту і валютні операції» (Закон №2473-VIII).
Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону №2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до абз. 2 п. 8 ст. 16 Прикінцеві та перехідні положення Закону №2473-VIII рішення про застосування до уповноважених установ, суб`єктів валютних операцій заходів впливу приймається органами валютного нагляду відповідно до компетенції, визначеної ч. 5-6 ст. 11 цього Закону, у порядку, визначеному законодавством, що діє на день прийняття відповідного рішення.
Згідно з ч. 3 ст. 13 Закону №2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5, визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до ч.5 ст. 13 Закону №2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Згідно із п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, визначені в абзацах другому дев`ятому цього пункту. Протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню. На всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відмінено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 Постановою КМУ від 27.06.2023 № 651. Тобто пеня платникам податків не нараховувалась з 01.03.2020 по 30.06.2023 включно, а нарахована за вказаний період пеня підлягає списанню.
Разом з тим, Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 №466-IX, в редакції від 01.01.2021, пп. 14.1.162 ПК України викладено в наступній редакції: « 14.1.162. пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».
Згідно з пп. 54.3.3. п. 54.3. ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності; є контролюючий орган.
Аналізуючи наведене, апеляційний суд зауважує, що пеня за порушення строків розрахунків в іноземній валюті є різновидом грошового зобов`язання платника податків та застосовується контролюючим (податковим) органом в порядку, який передбачений для прийняття податкових повідомлень-рішень, а Закон України «Про валюту і валютні операції», зокрема ст. 13, містить лише встановлення такого виду відповідальності, як пеня за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею. Таким чином, пеня за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог ПК України, з 01.01.2021 є одним із різновидів пені в розумінні приписів пп. 14.1.162 п. 14.1. ст. 14 ПК України, та, відповідно, нарахування пені у період з 01.01.2021 суперечить положенням абз. 11 п. 52-1 підрозділу XX Перехідні положення ПК України.
Щодо суті виявленого правопорушення, за вчинення якого позивача притягнуто до фінансової відповідальності, суд вказує, що згідно із п.п. 6, 7 розділу ІІ Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою НБУ від 02.01.2019 №7, банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за: 1) операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією; 2) операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у пп. 3 п. 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією; 3) імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом продукції, а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] імпортна операція без увезення продукції на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення продукції на територію України.
Банк перевіряє операції, не зазначені в підпунктах 1 - 3 пункту 6 розділу II цієї Інструкції, під час настання події (переказу резидентом коштів на користь нерезидента, надходження від нерезидента коштів на користь резидента, отримання реєстру МД за відповідною операцією) і надалі банк не здійснює за ними валютний нагляд щодо дотримання резидентом граничного строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів згідно з вимогами цієї Інструкції.
Банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати: 1) оформлення МД типу ЕК-10 «Експорт», ЕК-11 «Реекспорт» на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів; 2) здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - здійснення банком платежу на користь нерезидента (списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів. Датою здійснення платежу на користь нерезидента - постачальника товару вважається дата здійснення банком платежу на користь нерезидента - постачальника товару, якщо оплата зобов`язань резидента за операцією з імпорту товару здійснюється за рахунок коштів, отриманих від банку на підставі кредитного договору без зарахування цих коштів на поточний рахунок такого резидента в банку.
Згідно з п. 9 розділу ІІІ Інструкції №7 банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків: 1) якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог); 2) у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції; 3) у разі імпорту продукції, яка ввозиться в Україну, - після отримання інформації з реєстру МД про здійснення поставки за імпортною операцією з оформленням МД типу IM-40 «Імпорт», IM-41 «Реімпорт», ІМ-51 «Переробка на митній території», IM-72 «Безмитна торгівля», IM-75 «Відмова на користь держави», IM-76 «Знищення або руйнування» (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або після пред`явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції (якщо на продукцію, що імпортується, згідно із законодавством України не оформляється МД); 4) у разі імпорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), - після пред`явлення резидентом акта, рахунку (інвойсу) або іншого документа, який згідно з умовами договору засвідчує виконання нерезидентом робіт, надання послуг, передавання прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі); 5) у разі імпорту продукції без її увезення на територію України - після зарахування грошових коштів від нерезидента на поточний рахунок резидента в банку в разі продажу нерезиденту продукції в повному обсязі за межами України (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за продаж нерезиденту продукції за межами України здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за продукцію) або подання документів, що підтверджують використання резидентом продукції за межами України на підставі договорів (контрактів, угод), інших форм документів, що застосовуються в міжнародній практиці та можуть уважатися договором; 6) у разі заміни кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів - після зарахування на поточний рахунок резидента - нового кредитора в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента-боржника за поставлений резидентом - первісним кредитором товар, та за наявності документів про заміну кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів.
Вимоги пп. 1 п. 9 розділу III цієї Інструкції не застосовуються до операцій з експорту, імпорту товарів у разі дроблення операцій з експорту товару або дроблення валютних операцій.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України. Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів. Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Згідно із ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Верховний Суд в постановах 23.02.2022 у справі №922/2897/21, від 04.06.2022 у справі №922/2394/21 зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні скаржник, який посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку.
28.02.2022 Торгово-промислова палата України на своєму сайті (https://ucci.org.ua/uploads/files/621cba543cda9382669631.pdf) офіційно розмістила лист №2024/02.0-7.1, яким на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 р. №671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
ТПП України підтвердила, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Відтак, колегією суддів враховано, що ТПП підтверджено, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Так, ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» надало ТОВ «Нафтосервіс» підтвердження Польсько-української господарської палати № PUIG/2023/SSZ/07/06 від 06.07.2023, в підтвердження того, що відносно ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» мали місце дії форс-мажорних обставин, що унеможливили виконання договірних зобов`язань за Контрактом № 0510 від 10.05.2022 у період з 11 жовтня 2022 року по 05 грудня 2022 року.
Слід зазначити, що Польсько-українська господарська палата є уповноваженою організацією (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), яка засвідчує виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин.
Підставою виникнення форс-мажорних обставин є масовані ракетні обстріли території України під час військової агресії російської федерації проти України, що викликали логістичні складності при виконанні Контракту № 0510 від 10.05.2022.
Отже, форс-мажорні обставини за контрактом № 0510 від 10.05.2022 виникли саме у підприємства ТОВ «ВДВ ТРЕЙД» (резидент країни Польща, Продавець). Тому підтвердження їх виникнення та закінчення було надано саме ТОВ «ВДВ ТРЕЙД».
01 вересня 2023 року Дніпропетровська торгово-промислова палата видала Сертифікат №664/08-15 про настання форс-мажорних обставин у ТОВ «Нафтосервіс» щодо виконання обов`язку провести завершення імпортної операції за Контрактом № 0510 від 10.05.2022, після здійснення авансового платежу від 12.05.2022 у термін до 08.11.2022.
Підставою виникнення форс-мажорних обставин є масовані ракетні обстріли території України під час військової агресії російської федерації проти України, що засвідчено Польсько-українською господарською палатою.
Відповідно до вказаного Сертифікату Дніпропетровської ТПП, період дії форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили) для ТОВ «Нафтосервіс» складає з 11 жовтня 2022 року по 09 грудня 2022 року.
Оцінюючи вказані докази, апеляційний суд зазначає, що ТПП підтверджено що зазначені обставини для ТОВ «Нафтосервіс» є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єкта господарської діяльності по контракту від № 0510 від 10.05.2022.
Крім того, суд апеляційної інстанції зазначає, що згідно з п. 109.1 ст. 109 ПК України, податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом. Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Статтею 112 ПК України встановлені загальні умови притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Так, відповідно до п. 112.1 ст. 112 ПК України, особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а відповідно до із п. 112.2 ст. 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання. Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності. Якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.
Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд вважає, що документально підтверджені обставини за своєю сукупністю дають підстави вважати об`єктивно неможливим виконання зобов`язань з постачання товару за зовнішньоекономічним контрактом від 10.05.2022 № 0510, а порушення граничних строків виконання зобов`язань за операціями з експорту товарів мало місце з незалежних від сторін договору обставин. Таким чином, податковий орган неправомірно нарахував позивачу пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя А.В. Суховаров
суддя О.В. Головко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119374107 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні