ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/12530/23 Головуючий у 1-й інстанції: Трофімова Л.В.
Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Черпака Ю.К.,
суддів Вівдиченко Т.Р., Штульман І.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 березня 2024 року, ухвалене в порядку спрощеного (письмового) позовного провадження без повідомлення та виклику сторін, у справі за адміністративним позовом дочірнього підприємства «Умань-Агро» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2024 року ДП «Умань-Агро» (далі - позивач/підприємство) звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач/апелянт/податковий орган/ГУ ДПС у Черкаській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «Н» Головного управління ДПС у Черкаській області від 18 серпня 2023 року № 0078040403 у сумі 84 257, 14 грн.
В обґрунтування позовних вимог ДП «Умань-Агро» зазначило про необґрунтованість висновку податкового органу щодо порушення строків реєстрації податкових накладних, оскільки підприємством в установлені законом строки направлено на реєстрацію спірні податкові накладні, а саме: 15 січня 2023 року, в межах часового проміжку операційного дня, а застосування штрафних санкцій за порушення таких строків податковий орган обґрунтовує датою їх отримання 16 січня 2023 року. Окрім того, звернув увагу, що відповідно до висновків Верховного Суду у справі № 160/10558/19 під час розгляду справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а дата їх відправлення.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 01 березня 2024 року позов дочірнього підприємства «Умань-Агро» задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення форми «Н» Головного управління ДПС у Черкаській області від 18 серпня 2023 року № 0078040403 у сумі 84 257, 14 грн.
Стягнуто на користь дочірнього підприємства «Умань-агро» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Черкаській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову. На його думку, факт порушення позивачем законодавства в частині пропуску кінцевого строку реєстрації податкових накладних є встановленим, що підтверджується висновками у акті перевірки, а податкове повідомлення-рішення відповідає вимогам податкового законодавства.
У відзиві на апеляційну скаргу підприємство підтримало висновки суду першої інстанції щодо відсутності обставин порушення строків реєстрації податкових накладних. Позивач зауважив, що безпідставними є твердження податкового органу щодо порушень строків реєстрації спірних податкових накладних, оскільки така затримка (1 день) сталась не з його вини, а спірні податкові накладні були направлені своєчасно (15 січня 2023 року), тому відповідальність, передбачена статтею 120-1.1 Податкового кодексу України, не може бути застосована.
Апеляційний розгляд справи відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Згідно з частинами першою та другою статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, повноту встановлення фактичних обставин справ та їх правову оцінку, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Судом першої інстанції встановлено, що дочірнє підприємство «Умань-агро» (код ЄДРПОУ 34571712) займається вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
19 липня 2023 року ГУ ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ДП «Умань-агро».
За результатами перевірки складено акт № 7333/23-00-04-03-04/34571712, яким встановлено реєстрацію податкових накладних з порушенням встановленого податковим законодавством строку, а саме:
- від 31 грудня 2021 року № 71 на 19 днів (дата реєстрації в ЄРПН 15 червня 2022 року - граничний 15 січня 2022 року) - у сумі 2 791, 69 грн;
- від 22 грудня 2022 року № 44 на 1 день (дата реєстрації в ЄРПН 16 січня 2023 року - граничний 15 січня 2023 року) у сумі 319 212, 27 грн;
- від 22 грудня 2022 року № 45 на 1 день (дата реєстрації в ЄРПН 16 січня 2023 року - граничний 15 січня 2023 року) у сумі 171 192, 97 грн;
- від 23 грудня 2022 року № 47 на 1 день (дата реєстрації в ЄРПН 16 січня 2023 року - граничний 15 січня 2023 року) у сумі 116 289, 77 грн;
- від 23 грудня 2022 року № 46 на 1 день (дата реєстрації в ЄРПН 16 січня 2023 року - граничний 15 січня 2023 року) у сумі 59 604, 38 грн;
- від 24 грудня 2022 року № 49 на 1 день (дата реєстрації в ЄРПН 16 січня 2023 року - граничний 15 січня 2023 року) у сумі 122 513, 48 грн;
- від 24 грудня 2022 року № 50 на 1 день (дата реєстрації в ЄРПН 16 січня 2023 року - граничний 15 січня 2023 року) у сумі 50 856, 84 грн;
- від 28 лютого 2023 року № 43 на 39 днів (дата реєстрації в ЄРПН 23 квітня 2023 року - граничний 20 березня 2023) у сумі 435, 16 грн;
- від 31 березня 2023 року №32 на 8 днів (дата реєстрації в ЄРПН 28 квітня 2023 року - граничний 20 квітня 2023 року) у сумі 114, 37 грн.
На підставі висновків, викладених у акті перевірки, ГУ ДПС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення № 0078040403 від 18 серпня 2023 року, яким застосовано до ДП «Умань-агро» штраф у розмірі 84 257, 14 грн.
Відповідно до розрахунку до податкового повідомлення-рішення № 0078040403 сума штрафу складається: за податковою накладною № 71 (2%) - 279, 17 грн; податковою накладною № 44 (10 %) - 31 921, 23 грн; податковою накладною № 50 (10 %) - 5 085, 68 грн; податковою накладною № 47 (10 %) - 11 628, 98 грн; податковою накладною № 46 (10 %) - 5 960, 44 грн; податковою накладною № 49 (10 %) - 12 251, 35 грн; податковою накладною № 45 (10 %) - 17 119,30 грн; податковою накладною № 32 (2%) - 2, 29 грн; податковою накладною № 43 (2 %) - 8, 7 грн.
Не погоджуючись з прийнятим податковим органом податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції мотивував своє рішення встановленням факту своєчасної реєстрації позивачем спірних податкових накладних, що підтверджується наданими до матеріалів справи доказами, а саме: 15 січня 2023 року (граничний день) в межах операційного дня. Зауважив, що якщо граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, враховує наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
За змістом пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів, 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів, 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів, 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 61 до 365 календарних днів, 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У випадку встановлення факту вчинення платником податку порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних контролюючий орган відповідно до пункту 58.1 статті 58 ПК України (визначає підстави, порядок оформлення та вручення податкового повідомлення-рішення) та положень пункту 2 розділу II Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року № 1204, складає податкове повідомлення-рішення за формою «Н» за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 ПК України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку № 1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Пунктом 5 Порядку № 1246 встановлено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пункт 11 Порядку №1246 передбачає, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з пунктами 14, 15 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
З системного аналізу наведених правових норм можна дійти висновку, що у будь-якому випадку контролюючий орган протягом операційного дня зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку № 1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Таким чином, у процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
При цьому, встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у виді накладення штрафу може застосовуватися в разі, якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
З наявних в матеріалах справи витягів з протоколів вбачається, що підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення були висновки відповідача щодо несвоєчасної реєстрації позивачем, зокрема ПН від 22 грудня 2022 року № 44, від 22 грудня 2022 року № 45, від 23 грудня 2022 року № 46, від 23 грудня 2022 року № 47, від 24 грудня 2022 року № 49, від 24 грудня 2022 року № 50.
З огляду на дату складення наведених ПН, кінцевою датою їх реєстрації є 15 січня 2023 року.
З матеріалів справи вбачається, що підприємством 15 січня 2023 року, у період часу з 12:10 по 12:11, направлялись до ДПС України спірні податкові накладні.
Отже, відповідно до наданих позивачем копій протоколів з електронного кабінету платника податків, наведені податкові накладні були подані позивачем на реєстрацію 15 січня 2023 року протягом операційного дня.
Натомість, відповідачем не надано доказів направлення позивачу квитанцій про прийняття або неприйняття спірних ПН протягом операційного дня, в якому були направлені ПН.
Таким чином, долученими протоколами подій підтверджується, що позивач, створивши та надіславши податкові накладні на реєстрацію до ЄРПН 15 січня 2023 року у межах операційного дня, своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації ПН.
Слід зазначити, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з підтвердженням дати надсилання є належним засобом доказування.
Такі правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 22 листопада 2021 року у справі № 160/10558/19, які відповідно до частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» підлягають врахуванню.
Також колегія суддів зауважує, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Тобто, саме протиправність дії/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.
Таким чином, для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за не реєстрацію/затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них, необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.
Якщо затримка реєстрації податкових накладних в ЄРПН виникла не з вини платника податків, це свідчить про протиправність застосування контролюючим органом до нього штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Отже, з огляду на вказані обставини справи, а саме дату направлення наведених податкових накладних, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що позивач своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації податкових накладних, що свідчить про протиправність нарахування відповідачем штрафних санкції за їх несвоєчасну реєстрацію.
Окрім того, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо необґрунтованості оскаржуваного податкового повідомлення-рішення в частині визначення штрафних санкцій за ПН № 71 від 31 грудня 2021 року, з огляду на розрахунок до акту перевірки, в якому визначено 19 днів пропущеного строку за період з 15 січня 2022 року до 15 червня 2022 року, що є нелогічним та помилковим, коли йдеться фактично про помилку у періоді січень-червень, що є більшим ніж 19 днів та щодо ПН № 32, 43 в частині обрахунку суми штрафних санкцій, яка не відповідає встановленому відсотку, що відповідач не обгрунтував.
Оскільки суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, то колегія суддів згідно із статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги залишає її без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу адвоката Головного управління ДПС у Черкаській області залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 березня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий: Черпак Ю.К.
Судді: Вівдиченко Т.Р.
Штульман І.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119374542 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпак Юрій Кононович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні