Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
30 травня 2024 р. Справа № 120/500/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Крапівницької Н.Л.,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Керівника Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави
до Барської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Ялтушківський ліцей Барської міської ради
про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави до Барської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Ялтушківський ліцей Барської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідача щодо не вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків, Жмеринський район, Вінницька область та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.
Ухвалою від 19.01.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків.
Ухвалою від 29.01.2024 позовну заву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою також надано відповідачу строк на подання відзиву.
Відповідач та третя особа правом на подання відзиву на позовну заяву та письмових пояснень не скористались, незважаючи на обізнаність останніх про розгляд справи. Зокрема, відповідач зареєстрований в електронному суді та отримав копію ухвали про відкриття провадження 30.01.2024. В свою чергу, Ялтушівському ліцею Барської міської ради копія ухвали про відкриття провадження надіслана засобами поштового зв`язку та отримана останнім 07.02.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.
Рішенням 3 позачергової сесії 8 скликання Барської міської ради Вінницької області №3 від 30.12.2020 "Про прийняття в комунальну власність Барської міської територіальної громади в особі Барської міської ради бюджетних установ, майна із спільної власності територіальних громад сіл, селища Барського району", окрім іншого, прийнято в комунальну власність Барської міської територіальної громади Ялтушівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів ( АДРЕСА_1 ).
В подальшому, відповідно до акта приймання-передачі № 20 від 27.01.2021 зі сфери управління Барської районної ради Вінницької області у комунальну власність Барської міської територіальної громади передано комунальний заклад Ялтушківська загальноосвітня школа І-ІП ступенів ( Ялтушківська ЗОШ І-ІІ ст.) та його нерухоме майно, що розташоване за адресою: вул. Соборна, 5 с.Ялтушків Жмеринського району Вінницької області, а саме: земельні ділянки, будівлі та споруди школи, кормокухні, камінного погрібу, гаражів, свинарника приміщення газової котельні спортивного майданчика дерев`яної та залізної огорожі.
Рішенням Барської міської ради № 7.1 від 06.07.2023 змінено назву закладу загальної середньої освіти Ялтушківська загальноосвітньої школи І-ІП ступенів на заклад дошкільної освіти Барської міської ради - Ялтушківський ліцей Барської міської ради.
Відповідно до Статуту Ялтушківського ліцею Барської міської ради затвердженого рішенням Барської міської ради № 7.1 від 06.07.2023 (далі - Статут), Ялтушківський ліцей є комунальною власністю Барської міської територіальної громади, в особі Барської міської ради.
Пунктом 1.6. Статуту передбачено, що заклад є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах казначейства, печатку, штамп ідентифікаційний номер, є неприбутковою організацією.
Згідно п.6.1. Статуту управління закладом у межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу здійснюється засновником Барською міською радою та уповноваженим ним органом управління закладом.
Відповідно до п.п. 8.1. - 8.3. Статуту матеріально-технічна база закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі. Майно Закладу є комунальною власністю Барської міської територіальної громади та використовується закладом на праві оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту на укладених ним угод. Заклад відповідно до чинного законодавства користується земельною ділянкою, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм їх охорони.
Відповідно до інформації Державного реєстру прав на нерухоме майно відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості - будівлі за адресою: АДРЕСА_1 та за Ялтушківським ліцеєм Барської міської ради.
Крім того, згідно рішення позачергової сесії 7 скликання Ялтушківської сільської ради №24 від 04.12.2015 р. «Про перейменування вулиць та провулків в населених пунктах сільської ради» вулицю Леніна перейменовано на вулицю Соборну з відповідними номерами домогосподарства.
Також, з матеріалів справи встановлено, що 03.01.2024 КП "Барське БТІ" листом за №1 повідомило Барський відділ Жмеринської окружної прокуратури, інвентаризація за адресами вул. Соборна, 5 с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області не проводилась.
Встановивши вищенаведені обставини, з метою спонукання відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області та державну реєстрацію права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.
Частиною 2 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Частина 5 статті 53 КАС України передбачає, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Жмеринської окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту. Зокрема, звернення до суду з позовом спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні вимог чинного законодавства під час користування майном територіальної громади, а саме функціонування розгалуженої мережі закладів у сфері культури. При цьому, у зв`язку із відсутністю органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом з цього питання, прокурор у цій справі набув статусу позивача.
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до частини 3 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вказано, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Відповідно до статті 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно з частиною 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Частиною 2 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Частина 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вказує, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Враховуючи вищенаведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Барської територіальної громади на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Барська міська рада.
Як вбачається з матеріалів справи, право комунальної власності об`єднаної територіальної громади на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради, що розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області, набуто відповідно до акта № 27 приймання-передачі від 27.01.2021.
Разом з тим, згідно із частиною 1 статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
За приписами частини 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
За приписами пунктів 6, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об`єкт проводиться за наявності відомостей про такий об`єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.
Враховуючи вищенаведені норми законодавства та оскільки Барська міська рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області
В той же час, Барська міська рада, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не зареєструвала право власності зазначені вище будівлі. Вищевказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
При цьому, станом на момент винесення рішення у даній справі відповідачем також не надано документів, які б підтверджували оформлення Барською міською радою правовстановлюючих документів на вищезазначені приміщення закладу освіти.
З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що Барську міську раду належить зобов`язати вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для стягнення з відповідача судових витрат немає.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Барської міської ради щодо не вжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.
Зобов`язати Барську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Ялтушківського ліцею Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Соборна, 5, с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Жмеринської окружної прокуратури (вул. Національна, 6 А, м. Жмеринка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02909909)
Відповідач: Барська міська рада (вул. Святого Миколая, 18, м. Бар, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04051017)
Третя особа: Ялтушківський ліцей Барської міської ради (вул. Соборна, 5, с. Ялтушків, Жмеринський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 13326430)
СуддяКрапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя
Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119398633 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні