Рішення
від 29.05.2024 по справі 160/7578/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 рокуСправа №160/7578/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Олійника В. М.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

22 березня 2024 року представник товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» через систему "Електронний суд" звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій просить:

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №6624 від 05.04.2023 року, №22233 від 25.12.2023 року, №3056 від 26.02.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» критеріям ризиковості платника податку;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, шляхом прийняття відповідного рішення.

В обґрунтування позову представник позивача зазначив, що оскаржувані рішення є безпідставними, оскільки відповідачем не наведено належних та допустимих доказів в підтвердження інформації про здійснення позивачем ризикових операцій.

Крім того, товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» вказує, що в оскаржуваних рішеннях не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.

Встановленню відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості має передувати здійснення останнім конкретної ризикової господарської операції (відповідних відомостей щодо якої ДПС не надано), та у жодному разі не загальна інформація податкового органу щодо підприємства.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» вказує, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що підприємством надано повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі, має обґрунтувати, на якій підставі комісія дійшла такого висновку, та надати точну та конкретну інформацію, чого їй не вистачило в наданій інформації та документах.

З огляду на викладене, товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню, рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №6624 від 05.04.2023 року, №22233 від 25.12.2023 року, №3056 від 26.02.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» критеріям ризиковості платника податку, у зв`язку з чим представник позивача звернувся через систему "Електронний суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 березня 2024 року для розгляду адміністративної справи №160/7578/24 визначено суддю Олійника В.М.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 березня 2024 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

10 квітня 2024 року на адресу суду через систему "Електронний суд" від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву вх.№13473/24, в якому представник відповідача заперечує проти позовних вимог, з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З метою реалізації вимог абзацу 2 пункту 8 додатка 1 до Порядку №1165, наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 року №17 затверджено Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» - код ЄДРПОУ 34683253, обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській обл., Придніпровська ДПІ (Дніпр, р-н), вид діяльності - 49.41- вантажний автомобільний транспорт.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Декларування ПДВ протягом 2022-2024 року (тис. грн.)

Сума ліміту станом на 26.02.2024 року - 162 974,82 грн.

ТОВ «МАНСІ» за рішенням Комісії від 05.04.2023 №6624 (Протокол №222 від 05.04.2023) включено до переліку ризикових, як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Основні постачальники:

ТОВ "ТД УКРАГРОПРОД" код 41610592 - цукор.

ТОВ "Новомиргородський цукор" код 32119999 - цукор.

ТОВ «ЦУКОРАГРОПРОМ» код 38234087 - цукор.

ПП "Ланнівський цукровий завод" код 372256 - цукор.

Основні покупці:

ПАТ "ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ КОМБІНАТ ХАРЧОВИХ КОНЦЕНТРАТІВ" код 374048 - цукор.

ПАТ "КОМБІНАТ ПРИДНІПРОВСЬКИЙ" код 1528186 - цукор.

ТОВ "КОНДИТЕРСЬКА ФАБРИКА "СТИМУЛ" код 20258769 - цукор.

ТОВ "ДЖЕМ ЛТД" код 37007043 - цукор.

ТОВ «МАНСІ» за рішенням Комісії від 25.12.2023 №22233 (Протокол №853 від 25.12.2023) не виключено з переліку ризикових, тобто платник податку відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Контрагенти-постачальники, включені до переліку ризикових СГ:

ПАТ "ПРОДОВОЛЬЧА КОМПАНІЯ "ПОДІЛЛЯ" (33143011). Номенклатура: цукор, включено до переліку ризикових СГ 27.10.2023. Сума ПДВ 115,2 тис.грн.

ТОВ "ШТЕКС ІНВЕСТ" (39821153). Номенклатура: Бензин А-95. включено до переліку ризикових СГ 31.08.2023. Сума ПДВ 6,4 тис.грн.

ТОВ "ТД УКРАГРОПРОД" (код 41610592). Номенклатура: цукор. Включено до переліку ризикових СГ 31.01.2023. Виключено з переліку ризикових.

ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" (код 32721857). Включено до переліку ризикових СГ 20.01.2023. Номенклатура: цукор. Сума ПДВ 161,3 тис. грн. Виключено з переліку ризикових.

ТОВ «МАНСІ» за рішенням Комісії від 26.02.2024 №3056 (Протокол №123 від 26.02.2024) не виключено з переліку ризикових, тобто платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Контрагенти-постачальники включені до переліку ризикових СГ:

ПАТ "ПРОДОВОЛЬЧА КОМПАНІЯ "ПОДІЛЛЯ" (33143011). Номенклатура: цукор, включено до переліку ризикових СГ 27.10.2023. Сума ПДВ 115,2 тис.грн.

ТОВ "ІНТЕКС ІНВЕСТ" (39821153). Номенклатура: Бензин А-95. включено до переліку ризикових СГ 31.08.2023. Сума ПДВ 6,4 тис.грн. Сума ПДВ 2,4 тис.грн. мають статус - реєстрацію зупинено.

ТОВ "ЛОККАРД" (44574166). Номенклатура: Бензин А-95. включено до переліку ризикових СГ 19.01.2024. Сума ПДВ 3,1 тис.грн. Сума ПДВ 1,5 тис.грн. мають статус - реєстрацію зупинено.

ТОВ "ТД УКРАГРОПРОД" (код 41610592). Номенклатура: цукор. Включено до переліку ризикових СГ 31.01.2023. Виключено з переліку ризикових.

ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" (код 32721857). Включено до переліку ризикових СГ 20.01.2023. Номенклатура: цукор. Сума ПДВ 161,3 тис. грн. Виключено з переліку ризикових.

Інформація була передана на розгляд Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, для прийняття рішення щодо відповідності/невідповідності критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Позивач не надавав на розгляд комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області документів, які необхідні для розгляду питання про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

З урахуванням викладеного, представник відповідача просив відмовити в задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі».

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року у задоволенні заяви представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд адміністративній справи №160/7578/24 за правилами загального позовного провадження та про розгляд справи за правилами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні з повідомленням сторін - відмовлено.

16 квітня 2024 року на адресу суду через систему "Електронний суд" від представника товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» надійшла відповідь на відзив вх.№14258/24, в якій представник позивача вважає поданий відзив необґрунтованим та таким, що містить наступні головні тези, які підлягають спростуванню.

У відзиві зазначено, що позивач не надавав на розгляд комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області документи, які необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Наведене твердження не відповідає фактичним обставинам, оскільки позивач двічі подавав пакети з копіями первинних документів та відповідними поясненнями, але в жодному з рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості не міститься чіткого переліку документів, які начебто не було надано платником податків.

У відзиві зазначено, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2023 №574, затверджено Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податків.

Представник позивача зазначив, що відповідно до статті 56 Податкового кодексу України, рішення прийняті контролюючим органом можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку, при цьому процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

У відзиві зазначено що висновки, наведені в рішенні, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та відповідно, таке рішення не порушує прав останнього.

Внесення суб`єктом владних повноважень позивача до переліку ризикових не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.

ТОВ «МАНСІ» вважає суперечливими доводи відповідача з наступних підстав:

Приписами підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України визначено, що платник податків має право оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб), у тому числі індивідуальну податкову консультацію, яка йому надана, а також узагальнюючу податкову консультацію.

Отже, в силу прямих приписів підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статті 17, пункту 56.1 статті 56 ПК України платник податків має право оскаржити до адміністративного суду будь-яке рішення, прийняте контролюючим органом, у тому числі рішення відповідної регіональної комісії щодо встановлення ризиковості платника податків, позаяк жодним нормативно-правовим актом юрисдикція адміністративного суду на розгляд спорів між платниками та контролюючими органами щодо оскарження такого роду рішень не виключається.

При цьому, під час судового розгляду справи суд має встановити порушення прав платника внаслідок прийняття оскаржуваного рішення та перевірити чи прийняте таке рішення з дотримання критеріїв, визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Враховуючи, що пунктом 6 Порядку №1165 передбачено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у разі відповідності платника податків хоча б одному критерію ризиковості платника податку, встановлення Комісією податкового органу відповідності позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку створює перешкоди у здійсненні останнім господарської діяльності як такої.

Включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником.

При цьому, такі наслідки носять виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів.

Крім того, внаслідок прийняття рішення (про включення платника до переліку ризикових платників податків) позивач потрапляє у стан правової невизначеності, позаяк контролюючий орган не повідомив, які саме документи необхідно подати для виключення платника податків з переліку ризикових.

З огляду на встановлені обставини справи та норми чинного законодавства, відповідачем не доведено наявності підстав для висновку про відповідність операцій ТОВ «Мансі» пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, що свідчить про протиправність рішень Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №6624 від 05.04.2023 року, №22233 від 25.12.2023 року, №3056 від 26.02.2024 року.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» - позивач, код ЄДРПОУ 34683253, місцезнаходження: вул. Наукова, буд.1, офіс.404, селище Дослідне, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52071.

Основний вид економічної діяльності за кодом КВЕД 49.41 - Вантажний автомобільний транспорт.

Інші види здійснюваної господарської діяльності за кодом КВЕД:

46.19 - Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;

46.36 - Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами;

46.38 - Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками;

46.90 - Неспеціалізована оптова торгівля;

52.29 - Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» зареєстровано у встановленому порядку як юридична особа та перебуває на податковому обліку в органах ДПС України, обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській обл., Придніпровська ДПІ (Дніпр, р-н)

Судом встановлено, що по декларуванню ПДВ протягом 2022-2024 року, сума ліміту станом на 26.02.2024 року становить 162 974,82 грн.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» за рішенням Комісії від 05.04.2023 №6624 (Протокол №222 від 05.04.2023) включено до переліку ризикових, як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Основні постачальники:

ТОВ "ТД УКРАГРОПРОД", код 41610592 - цукор.

ТОВ "Новомиргородський цукор", код 32119999 - цукор.

ТОВ «ЦУКОРАГРОПРОМ», код 38234087 - цукор.

ПП "Ланнівський цукровий завод", код 372256 - цукор.

Основні покупці:

ПАТ "ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ КОМБІНАТ ХАРЧОВИХ КОНЦЕНТРАТІВ", код 374048 - цукор.

ПАТ "КОМБІНАТ ПРИДНІПРОВСЬКИЙ", код 1528186 - цукор.

ТОВ "КОНДИТЕРСЬКА ФАБРИКА "СТИМУЛ", код 20258769 - цукор.

ТОВ "ДЖЕМ ЛТД", код 37007043 - цукор.

На виконання пункту 6 Порядку №1165 позивачем було подано Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості №1 від 18.12.2023 року.

До цього повідомлення долучено лист-пояснення вих.№19/12/2023 щодо виведення ТОВ «МАНСІ» з переліку ризикових платників податку, а також 44 додатка з копіями первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарської діяльності.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» за рішенням Комісії від 25.12.2023 №22233 (Протокол №853 від 25.12.2023) не виключено з переліку ризикових, тобто платник податку відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Контрагенти-постачальники, включені до переліку ризикових СГ:

ПАТ "ПРОДОВОЛЬЧА КОМПАНІЯ "ПОДІЛЛЯ" (33143011). Номенклатура: цукор, включено до переліку ризикових СГ 27.10.2023. Сума ПДВ 115,2 тис.грн.

ТОВ "ШТЕКС ІНВЕСТ" (39821153). Номенклатура: Бензин А-95, включено до переліку ризикових СГ 31.08.2023. Сума ПДВ 6,4 тис.грн.

ТОВ "ТД УКРАГРОПРОД" (код 41610592). Номенклатура: цукор. Включено до переліку ризикових СГ 31.01.2023. Виключено з переліку ризикових.

ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" (код 32721857). Включено до переліку ризикових СГ 20.01.2023. Номенклатура: цукор. Сума ПДВ 161,3 тис. грн. Виключено з переліку ризикових.

На виконання пункту 6 Порядку №1165 позивачем було подано Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості №1 від 16.02.2024 року.

До цього повідомлення позивачем долучено лист-пояснення вих№15/22/2024 щодо виведення ТОВ «МАНСІ» з переліку ризикових платників податку, а також 84 додатка з копіями первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарської діяльності.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» за рішенням Комісії від 26.02.2024 №3056 (Протокол №123 від 26.02.2024) не виключено з переліку ризикових, тобто платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Контрагенти-постачальники, включені до переліку ризикових СГ:

ПАТ "ПРОДОВОЛЬЧА КОМПАНІЯ "ПОДІЛЛЯ" (33143011). Номенклатура: цукор, включено до переліку ризикових СГ 27.10.2023. Сума ПДВ 115,2 тис.грн.

ТОВ "ІНТЕКС ІНВЕСТ" (39821153). Номенклатура: Бензин А-95, включено до переліку ризикових СГ 31.08.2023. Сума ПДВ 6,4 тис.грн. Сума ПДВ 2,4 тис.грн. мають статус - реєстрацію зупинено.

ТОВ "ЛОККАРД" (44574166). Номенклатура: Бензин А-95, включено до переліку ризикових СГ 19.01.2024. Сума ПДВ 3,1 тис.грн. Сума ПДВ 1,5 тис.грн. мають статус - реєстрацію зупинено.

ТОВ "ТД УКРАГРОПРОД" (код 41610592). Номенклатура: цукор. Включено до переліку ризикових СГ 31.01.2023. Виключено з переліку ризикових.

ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" (код 32721857). Включено до переліку ризикових СГ 20.01.2023. Номенклатура: цукор. Сума ПДВ 161,3 тис. грн. Виключено з переліку ризикових.

Відповідно до вказаних рішень ТОВ «Мансі» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

З урахуванням наданих пояснень позивачем, підставою для визнання товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, в рішенні зазначено: ненадання копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Конкретного переліку документів не зазначено.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, представник позивача звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 вказаного Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.

Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Комісія прийняла рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У графі Податкова інформація зазначено: ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку

При цьому, суд зауважує, що відповідачем не зазначено яких саме документів невистачила відповідачу для прийняття рішення про невідповідність підприємства.

Крім того, будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації ані під час виникнення даних правовідносин, ані під час розгляду судом даної справи, на підставі якої прийнято оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, податковим органом надано не було.

Оскаржувані рішення не містять обґрунтувань підстав та причин ризиковості платника податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку

Крім того, суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.

Наслідком прийняття відповідачем спірних рішень та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.

При цьому, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначене в нормі пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Право на звернення до суду також передбачене в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.01.2021 по справі №640/11321/20.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №6624 від 05.04.2023 року, №22233 від 25.12.2023 року, №3056 від 26.02.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» критеріям ризиковості платника податку є протиправними та підлягають скасуванню.

Положеннями пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

За таких обставин, зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права товариства.

Крім цього, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Відтак, суд приходить до висновку про необхідність зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі».

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Судом встановлено, що позивачем при зверненні до адміністративного суду із позовною заявою сплачено суму судового збору у розмірі 3028,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією АТ "А-Банк" №394 від 13 березня 2024 року.

А отже, суд приходить до висновку про стягнення на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» (код ЄДРПОУ 34683253) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).

Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» критеріям ризиковості платника податку №6624 від 05.04.2023 року, №22233 від 25.12.2023 року, №3056 від 26.02.2024 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Мансі» (код ЄДРПОУ 34683253) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Мансі» (код ЄДРПОУ 34683253) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.М. Олійник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119398922
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/7578/24

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 05.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні