ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2024 рокусправа № 380/5518/24
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯщишин І.А.,
за участю:
представника позивачаКожушко Л.В.,
представника відповідачаШтибель Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. до Головного управління Державної податкової служби України у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
в с т а н о в и в :
Господарське товариство з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (місцезнаходження: 79016, м. Львів, вул. Ярослава Мудрого, буд. 5А, кв. 2, код ЄДРПОУ 19174441) (далі позивач, ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д.) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.10.2022 № 9249/13-01-04-07/19174441 на суму 4080,00 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначає, що відповідачем проведено камеральну перевірку позивача, за результатами якої складено акт перевірки від 22.09.2022 про результати камеральної перевірки ГОСПОДАРСЬКОГО ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. (код ЄДРПОУ 19174441) з питання своєчасності подання податкової декларації з податку на додану вартість за квітень-липень 2022 року. В акті зазначено, що дані камеральної перевірки свідчать про неподання підприємством податкової звітності з податку на додану вартість за квітень-липень 2022 року За результатами перевірки ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 20.10.2022 № 9249/13-01-04-07/19174441 на суму 4080,00 грн. Штрафна санкція застосована відповідно до п. 120.1 ст. 120 ПК України.
Однак, позивач не погоджується із оскаржуваним рішенням та просить визнати його протиправними і скасувати, оскільки відсутні правові підстави для нарахування штрафу. Зауважує, що у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні, директора ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. ОСОБА_1 прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період та зараховано з 14.03.2022 до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 . 14.03.2022 у зв`язку із призовом на військову службу директором ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. видано Накази №369 від 14.03.2022 про призупинення діяльності Товариства (простою) та № 370 від 14.03.2022 «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації». Листом від 14.03.2022 №1504 позивач повідомив відповідача про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації директора. Ураховуючи ці обставини позивач не мав умислу своєчасно не подавати податкову звітність по ПДВ. Позивач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є неправомірним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки не відповідає чинному законодавству та прийняте на підставі хибних висновків, до яких дійшов відповідач в ході проведення перевірки. З огляду на вищевикладене, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою від 18.03.2023 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. У відзиві зазначає, що за результатами камеральної перевірки з питання неподання податкових декларацій з податку на додану вартість за квітень - липень 2022 року ГУ ДПС у Львівській області складено акт від 22.09.2022 № 9164/04-07/1917441. На підставі цього акту перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 20.10.2022 № 9249/13-01-04-07.
Зазначає, що обов`язок проведення оцінки можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на податковий орган. Саме він встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Рішення податкового органу, яким підтверджена неможливість виконання обов`язків є тим документом, який звільняє від застосування штрафних санкцій. Заява про відсутність можливості виконання податкового обов`язку ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. до ГУ ДПС у Львівській області відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 не подавалася.
Відповідач зазначає, що лист від 14.03.2022 № 1504 зареєстрований в ГУ ДПС у Львівській області 25.03.2022 за №12341 не можна розцінювати як заяву.
Також вказує, що чинним законодавством не передбачена можливість автоматичного звільнення платника податків від сплати відповідних податків чи своєчасності подачі податкової декларації/звітності. У свою чергу законодавство встановлено відповідну процедуру підтвердження неможливості виконання своєчасно податкових зобов`язань, а саме звернення до контролюючого органу із відповідною заявою та відповідними підтверджуючими документами, перелік яких передбачено Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків №225. Після отримання такої заяви, контролюючий орган повинен її розглянути та винести відповідне рішення щодо можливості чи неможливості виконання платником своєчасно своїх обов`язків.
Враховуючи наведене відповідач вважає, що прибувши після демобілізації директор та єдиний учасник Товариства ОСОБА_1 не виконав вимоги, встановлені чинним законодавством для підтвердження неможливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, а тому позивач не підлягає звільненню від відповідальності за неподання податкової декларації з податку на додану вартість за квітень - липень 2022 року. Таким чином відповідач вважає податкове повідомлення-рішення правомірним та таким, що винесено відповідно до вимог діючого законодавства, у зв`язку з чим підстави для його скасування відсутні.
Ухвалою суду від 08.05.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення без розгляду позовної заяви ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. Визнано поважними причини пропуску позивачем строку звернення до суду та поновлено такий строк.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, викладених в позовній заяві. Просила суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечила з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просила суд в задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. зареєстроване 21.12.1992 як юридична особа за адресою: АДРЕСА_1 . Директором та власником ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. з 21.12.1992 є ОСОБА_1 .
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України № 2102-ІХ від 24.02.2022 «Про затвердження Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
В подальшому воєнний стан продовжувався Указами Президента України, затвердженими Верховною Радою і 6 лютого 2024 року Верховна Рада України підтримала продовження воєнного стану та загальної мобілізації ще на 90 днів - до 13 травня 2024 року, затвердивши своїм законом № 3564-IX Указ Президента України від 5 лютого 2024 року № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Листом Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 засвідчено форс-мажорною обставиною (обставиною непереборної сили) військову агресію російської федерації проти України.
Згідно з штатним розписом ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. на 2022 рік в штаті товариства було двоє осіб: директор та головний бухгалтер.
Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №69/2022 «Про загальну мобілізацію» наказом командира Військової частини НОМЕР_1 №12 від 14.03.2022 ОСОБА_1 прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період та з 14.03.2022 зараховано до списків особового складу частини та всі види забезпечення.
У зв`язку з відсутністю організаційних і технічних умов для господарської діяльності підприємства на час воєнного стану, викликаних призовом на військову службу директора і єдиного власника товариства ОСОБА_1 з 14.03.2022, керуючись ст.34, ст.113 Кодексу законів про працю України, листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), відповідно до наказу ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. призупинено діяльність товариства (оголошено простій) не з вини працівників, до можливості відновити роботу з оплатою у розмірі середнього заробітку. Під час призупинення діяльності (простою) працівники товариства (директор ОСОБА_1 та бухгалтер ОСОБА_2 ) звільняються від обов`язку бути присутніми на віддалених робочих місцях і на робочих місцях в офісі.
Наказом №370 від 14.03.2022 директора ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. Федірка С.М. увільнено від роботи відповідно до ст.119 Кодексу законів про працю України з 14.03.2022 зі збереженням місця роботи, посади і середнього заробітку на період проходження військової служби.
Листом №1504 від 14.03.2022 ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. повідомлено відповідача про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації директора. Лист надіслано через ЕК ДПС 25.03.2022 та зареєстровано в ГУ ДПС у Львівській області за № 12341, дата 25.03.2022, реєстраційний індекс 12341/6.
Посадовими особами ГУ ДПС у Львівській області 24.03.2023 на підставі підпункту 191 пункту 19.1 статті 19. підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І та відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу II Податкового кодексу України 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями, проведено камеральну перевірку податкової звітності ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. з податку на додану вартість за період: квітень-липень 2022 року.
За наслідками перевірки складено Акт від 22.09.2022 №9164/04-07/19174441 «Про результати камеральної перевірки Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. з питань своєчасності подання податкової декларації з податку на додану вартість за квітень-липень 2022 року», у висновках якого встановлено факт неподання позивачем податкової звітності з податку на додану вартість за квітень-липень 2022 року.
На підставі акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.10.2022 № 9249/13-01-04-07/19174441, відповідно до якого на підставі виявлених порушень загальна сума штрафних санкцій, яку позивач повинен сплатити за платежем «податок на додану вартість із вироблених в Україні (товарів, послуг)» (14010100), складає 4080,00 грн. Штрафна санкція застосована відповідно до п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п.20.1 ст. 120 ПК України.
Суд також встановив, що з 12.06.2023 податковим органом анульовано ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. реєстрацію платника ПДВ.
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 13.09.2023 № 256 сержанта ОСОБА_1 , звільненого наказом командира в/ч НОМЕР_2 по особовому складу від 02.09.2023 № 107-РС у відставку за підпунктом «а» (за віком у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі) п.2 ч.4 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», визнано таким, що справи та посаду здав і направлено для зарахування на військовий облік ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Після відновлення роботи та ознайомленням зі змістом спірного податкового повідомлення-рішення директором позивача скеровано на адресу Державної податкової служби України скаргу №1527 від 01.11.2023.
Рішенням ДПС України від 17.11.2023 №34359/6/990006030106 скаргу позивача на податкове повідомлення-рішення від 20.10.2022 № 9249/13-01-04-07/ НОМЕР_3 на суму 4080,00 грн. залишено без розгляду і повернуто заявнику. Підставою для відмови стало порушення строку звернення із скаргою в адміністративному порядку.
Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України в редакції, чинній на час спірних відносин).
В силу обов`язків, закріплених у ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до вимог статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Пунктом 31.1 ст. 31 ПК України передбачено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Згідно з п. 38.1 ст. 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) па користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (підпункт 46.1 статті 46 ПК України).
Податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця; (підпункт 49.18.1 пункту 49.18 статті 49 ПК України).
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022 (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо сплати податків та подання податкової звітності.
Відповідно до п.112.1 та п.112.2 ст.112 ПК України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Згідно з п.112.7 ст.112 ПК України у разі якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.
Порядок доведення обставин, за яких особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинене податкове правопорушення, в межах судового провадження визначається процесуальним законодавством.
Усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи.
Підпунктом 112.8.9 п.112.8 ст.112 ПК України передбачено, що обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Аналіз вказаних норм ПК України дає підстави дійти висновку, що наявність вини платника податків у вчиненому податковому правопорушенні, зокрема встановлення податковим органом факту наявності у такого платника податків можливості для дотримання правил та норм, за порушення яких ПК України передбачена відповідальність, проте не вжиття ним достатніх заходів щодо їх дотримання, є обов`язковою умовою притягнення особи до фінансової відповідальності. При цьому, допущена платником податку бездіяльність щодо виконання податкового обов`язку внаслідок обставин непереборної сили, є підставою для звільнення такого платника податків від фінансової відповідальності.
Наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).
Згідно з п. 1, п. 2 розділу І Порядку №225 цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку №225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку №225 встановлено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
З аналізу зазначених норм права видно, що у разі подання заяви, в якій конкретно визначено підстави неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, саме контролюючий орган зобов`язаний встановити наявність чи відсутність причинно-наслідкового зв`язку між обставинами, які унеможливлюють виконання платником податкових обов`язків, що сталися в результаті збройної агресії російської федерації та можливістю виконувати свої податкові обов`язки.
Водночас, в контексті спірних правовідносин суд звертає увагу, що Порядок №225 набрав чинності 29.07.2022. На цей момент діяльність ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. була призупинена, директор та єдиний власник підприємства був мобілізований та проходив військову службу. Тобто, в період з дати набрання чинності Порядком №225 (29.07.2022) і до моменту проведення відповідачем камеральної перевірки (22.09.2022), у ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. не було можливості скористатись своїм правом та подати податковому органу заяву про неможливість виконання податкового обов`язку у спосіб, визначений Порядком №225. При цьому, до 29.07.2022 законодавством не було передбачено конкретного механізму та способу доведення платником податків факту неможливості виконання ним податкового обов`язку.
Суд враховує, що Листом від 14.03.2022 № 1504 ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. повідомлено податковий орган про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації директора.
Лист було надіслано через ЕК ДПС 25.03.2022 та зареєстровано в ГУ ДПС у Львівській області за № 12341 дата 25.03.2022, реєстраційний індекс 12341/6.
Таким чином директор позивача, будучи призваним на військову службу у зв`язку із мобілізацією 14.03.2022, тобто до набрання чинності Законом №2260 та Порядком №225, вчинив всі можливі дії щоб повідомити орган податкової служби про неможливість виконання підприємством податкових обов`язків, зокрема обов`язку щодо сплати податків, зборів та подання звітності.
В цій ситуації, за відсутності правового регулювання відповідних правовідносин, директор підприємства обрав єдино можливу поведінку, яка зважаючи на ситуацію в державі, не може вважатися неправомірною. Суд наголошує і зважає на те, що директор і єдиний власник ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д був мобілізований, це був час початку війни в Україні і при цьому директор позивача не знехтував своїми обов`язками та звернувся до податкового органу з повідомленням про неможливість виконання підприємством податкових обов`язків.
Стосовно доводів відповідача про наявність можливості покладення обов`язків директора позивача на іншу особу то цілком очевидно, що у керівника позивача не було ні часу, ні можливості на такі роздуми, з огляду на те, що він був мобілізований на самому початку війни. Тому такі аргументи відповідача суд відхиляє.
Суд відхиляє також доводи відповідача стосовно того, що у позивача була можливість подання податкової звітності по ПДВ у вересні 2023 року - після демобілізації директора, оскільки на цей час ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. було виключене з реєстру платників податку на додану вартість.
З урахуванням наведеного та беручи до уваги той факт, що встановлені у ході судового розгляду документально підтверджені обставини за своєю сукупністю дають підстави вважати об`єктивно неможливим виконання зобов`язань подання підприємством податкової звітності з податку на додану вартість, суд дійшов висновку, що неподання підприємством податкової звітності з податку на додану вартість мало місце з незалежних від представника ГТОВ «АФЕКС» Л.Т.Д. причин, а тому контролюючим органом було протиправно нараховано позивачу штрафні санкції за порушення своєчасності подання податкової звітності з податку на додану вартість за квітень-липень 2022 року та, як наслідок, прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення.
З огляду на це та з урахуванням норм ст.112 ПК України, суд дійшов висновку про протиправність податкового повідомлення рішення № 9249/13-01-04-07/19174441 від 20.10.2022 на суму 4080,00 грн. та його скасування.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, відповідно до ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір, який в силу ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 9249/13-01-04-07/19174441 від 20.10.2022.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, вул. Стрийська, 35, м.Львів, код ЄДРПОУ ВП 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Господарського товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (місце проживання: 79016, м. Львів, вул. Ярослава Мудрого, буд. 5А, кв. 2) судовий збір в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене та підписане 27.05.2024.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119400565 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні