ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 травня 2024 року Чернігів Справа № 620/4512/24
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Чернігівського обласного відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Управління Служби Безпеки України в Чернігівській області про примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян,
В С Т А Н О В И В:
Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції звернулося до суду з позовом про примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян, в якому просить заборонити Чернігівське обласне відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України» шляхом його примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності з одночасним визначенням у відповідності до ст.105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо Чернігівського обласного відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України».
Позовні вимоги мотивовані тим, що дії відповідача, її засновників та інших членів можуть розцінюватися як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки.
Суд ухвалою від03.04.2024 відкрив провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.
Відповідач належним чином повідомлявся про розгляд справи за адресою реєстрації. До суду повернуто конверт з відміткою поштового відділення «за закінченням терміну зберігання».
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
Відповідно до статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Відповідно до частини 1 статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» (далі Закон) громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону.
Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Приписами пункту 1 частини 2 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від02.07.2014 №228, визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно з абзацем 1 пункту 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.
Законом України «Про громадські об`єднання» визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Відповідно до частин 1-3 статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання» утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Як вбачається з матеріалів справи, до позивача надійшло повідомлення Управління Служби безпеки України у Чернігівській області від08.02.2024 №1415/3/3-205нт щодо ініціювання, відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» заборони діяльності Чернігівського обласного відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України».
Статтею 25 Закону України «Про громадські об`єднання» визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Припинення діяльності громадського об`єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» , з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому цим Законом, та виключення з Реєстру громадських об`єднань.
Таким чином, припинення діяльності громадського об`єднання є наслідком заборони такого громадського об`єднання в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 у справі №380/4366/22, яке набрало законної сили 21.04.2022 заборонено громадське об`єднання «Всеукраїнська громадська організацію «Руський рух України» (місцезнаходження: 79000, м. Львів, вул. Новаківського, 8/4, код ЄДРПОУ 21671856).
Зазначеним рішенням встановлено, що діяльність Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України» спрямована на порушення суверенітету та територіальної цілісності України, підрив її безпеки, підсилення інформаційного простору, спрямованого проти інтересів України, підрив безпеки України, суд переконаний, що громадське об`єднання Всеукраїнська громадська організація «Руський рух України» підлягає забороні.
При цьому, Чернігівське обласне відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України» є регіональним осередком вищезазначеної громадської організації та діє на всій території України на основі її статуту, що слідує з Типового положення про місцевий осередок (відділення) Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України».
У якості основної мети діяльності місцевого осередку задекларовано сприяння всебічному розвитку і поглибленню відносин між російськими, українськими та іншими народами України, а також підтримка соціально-економічних, національно-культурних та інших спільних інтересів своїх членів, які мають російське походження, або які вважають російську мову своєю рідною, для соціальної адаптації їх ефективної участі у розбудові Української держави.
Місцевий осередок неодноразово залучався до участі у проектах під егідою Федерального агентства у справах співдружності Незалежних Держав російської федерації. Фінансування діяльності осередку здійснювалось акціонерним комерційним банком «Сприяння благодійсності та духовному розвитку вітчизни «Пєпєсвєт» (штаб-квартира установи розташована в м.Москва, спеціалізація фінансування грантових проектів та програм для підтримки російських співвітчизників за кордоном; є партнером російської неурядової організації «Інститут руського зарубіжжя»).
Також, керівник Чернігівського осередку у 2014 році організував зібрання проросійських структур регіону, на якому було півдготовлено зверення до президента російської федерації путіна в.в., де зазначено, що «українські банди несуть загрозу життю й безпеці руських людей в Україні», а також висловлено готовність «прийняти будь-яке рішення керівництва рф, направлене на збереження життя та свобод руських людей Чернігівської області». За допомогою електронної пошти звернення було направлено на веб-портал адміністрації президента рф.
Окрім цього, керівник осередку на постійній основі співпрацював з редактором російських пропагандистських Інтернет-сайтів «Одна Родина», «Камертон». Вказані сайти профілюються на поширенні антиукраїнського контенту із подачею викривленої у вигідному для рф контексті інформації про російсько-українську війну, заперечують обрання Україною західного шляху розвитку, пропагують зневажливе ставлення до вищого керівництва нашої держави.
З урахуванням наведеного та приймаючи до увагу преюдиційне значення рішення Львівського окружного адміністративного суду від21.03.2022 у справі №380/4366/22, суд вважає, що дії відповідача, її засновників та інших членів можуть розцінюватися як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки та переконаний, що Чернігівське обласне відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України» підлягає забороні.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмеженьзаконом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Щодо позовних вимог про визначення у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів, суд зазначає таке.
Відповідно до частини першоїстатті 245 КАС Українипри вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із частиною другою статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).
Керуючись наданими статтею 245 КАС України суду повноваженнями при вирішенні справ даної категорії, суд вважає, що належним способом захисту, що відповідає об`єкту порушеного права, та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним, є заборона та примусовий розпуск (ліквідація) місцевого осередку.
Крім того, позивачем не запропоновано перелік осіб, кандидатури яких пропонуються для призначення до комісії з припинення (ліквідаційної комісії) громадської організації.
Відтак, у задоволенні іншої частини позовних вимог суд відмовляє через їх необґрунтованість та суперечність повноваженням адміністративного суду, визначеним викладеними вище нормами.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно із ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
В силу пункту 2 частини другої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Керуючись статтями227,241-246,250,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Чернігівського обласного відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Управління Служби Безпеки України в Чернігівській області про примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян задовольнити.
Заборонити Чернігівське обласне відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України» шляхом його примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду в частині задоволених позовних вимог звернути до негайного виконання.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції
Позивач - Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (вул. Герасима Кондратьєва, 28, м. Суми, Сумська обл., Сумський р-н, 40014, код ЄДРПОУ 43316700).
Відповідач - Чернігівське обласне відділення Всеукраїнської громадської організації «Руський рух України» (вул. Льотна, буд.10, кв.64, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14033, код ЄДРПОУ 26332573).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Управління Служби Безпеки України в Чернігівській області (вул. Шевченка, 28, м. Чернігів, 14013, код ЄДРПОУ 20001757).
Повне рішення суду складено 30.05.2024.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119401915 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Лариса ЖИТНЯК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні