Рішення
від 21.05.2024 по справі 908/3617/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 27/317/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.05.2024 Справа № 908/3617/23

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С. при секретарі судового засіданні Вака В.С., розглянувши матеріали справи

за позовом: Запорізької міської ради (пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка (пр. Маяковського, буд. 21, м. Запоріжжя, 69035, ідентифікаційний код юридичної особи 32341284)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління ДПС у Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 166, м. Запоріжжя, 69107, ідентифікаційний номер юридичної особи 44118663)

про стягнення 833 920 грн 20 коп.

за участю представників

від позивача: Михайловський Д.С., самопредставництво

від відповідача: Шаповалов А.В., адвокат, ордер серія АР № 1156228 від 03.01.2024

від третьої особи: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Запорізька міська рада звернулася до суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка про стягнення 833 920 грн 20 коп. заборгованості за договором оренди землі № 201805000100117 від 11.06.2018 за період з 01.01.2022 по 31.10.2023.

Відповідно до протоколу розподілу судової справи між суддями від 07.12.2023 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/3617/23 та визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.

Ухвалою суду від 12.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3617/23, присвоєно справі номер провадження 27/317/23. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області про відкриття провадження у справі від 12.12.2023 відповідачу запропоновано подати відзив протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, але не пізніше 04.01.2024.

09.01.2024 від представника Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка Шаповалова Артема Віталійовича надійшов на адресу суду відзив на позовну заяву.

Разом з відзивом представник відповідача подав заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження; клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління ДПС у Запорізькій області; клопотання про призначення колегіального розгляду справи у складі трьох суддів; клопотання про зупинення провадження у справі.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 11.01.2024 визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато розгляд справи зі стадії відкриття провадження у справі, призначено підготовче засідання на 05.02.2024.

Також, вказаною ухвалою суду в порядку ст. 50 Господарського процесуального кодексу України залучено до участі у справі Головне управління ДПС у Запорізькій області у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача задоволено судом. Залишено без задоволення клопотання відповідача про призначення колегіального розгляду справи № 908/3617/23. Зазначено, що клопотання про зупинення провадження у справі буде розглянуто у судовому засіданні, з урахуванням думки учасників справи.

23.01.2024 Запорізькою міською радою подана до суду відповідь на відзив.

30.01.2024 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області подані до суду пояснення в порядку ст. 179 Господарського процесуального кодексу України.

02.02.2024 на електронну адресу суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка адвоката Шаповалова А.В. надійшов супровідний лист, до якого додані відповіді про наявність зареєстрованого Електронного кабінету ЄСІТС у відповідача та його представника.

Ухвалою суду від 05.02.2024 відкладено підготовче провадження, засідання суду призначено на 04.03.2024.

19.02.2024 Запорізької міської ради через систему Електронний суд подані до суду додаткові пояснення у справі.

04.03.2024 представником Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка адвокатом Шаповаловим А.В. подані до суду заперечення.

Ухвалою суду від 04.03.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 18.03.2024.

18.03.2024 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області подана до суду заява про долучення документів до матеріалів судової справи № 908/3614/23, у якій останній просить суд долучити довідку про заборгованість відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка.

Ухвалою суду від 18.03.2024 відкладено підготовче провадження, Засідання суду призначено на 09.04.2024.

В судовому засідання 09.04.2024 оголошено протокольну ухвалу про перерву в судовому засіданні до 15.04.2024.

09.04.2024 від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшла заява про долучення документів до матеріалів судової справи № 908/3617/23.

10.04.2024 через підсистему Електронний суд від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшло клопотання в порядку ст. 234 Господарського процесуального кодексу України, закриття провадження по справі.

11.04.2024 Запорізькою міською радою через систему Електронний суд подані до суду заперечення на клопотання про закриття провадження.

Також, 11.04.2024 через систему Електронний суд Запорізькою міською радою подана до суду заява про зменшення розміру позовних вимог.

Ухвалою суду від 15.04.2024 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області про закриття провадження у справі № 908/3617/23 та клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка про зупинення провадження у справі № 908/3617/23 до вступу в законну силу рішення по справі № 280/10224/23. Відкладено підготовче провадження, засідання суду призначити на 23.04.2024.

18.04.2024 Запорізькою міською радою через систему Електронний суд подані до суду додаткові пояснення до заяви про зменшення розміру позовних вимог. Позхивач проси суд стягнути з відповідача заборгованості зі сплати орендної плати, що підлягає стягненню за 2022 рік 486 902,42 грн.; за 2023 рік 1,11грн., а всього 486 902,42 + 1,11 = 486 903,53грн.

Ухвалою суду від 23.04.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 14.05.2024.

У судовому засіданні 14.05.2024 представник відповідача наголосив, що при розрахунку заборгованості позивачем не врахований платіж на 675,56 грн здійснений платіжною інструкцією № 20231015069921 від 15.10.2023.

Ухвалою суду від 14.05.2024 розгляд справи по суті відкладався, засідання суду призначено на 21.05.2024.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Суддею оголошено, яка справа розглядається, склад суду, та роз`яснено представникам позивача та відповідача, які прибули судове засідання, їх права, у тому числі право заявляти відводи.

Відводів складу суду не заявлено.

Представник позивача в судовому засіданні 21.05.2024 підтримав позовні вимоги на підставах викладених у позовній заяві, заяві про зменшення розміру позовних вимог, додаткових поясненнях до заяви про зменшення розміру позовних вимог та заяві, сформованої в системі «Електронний суд» 16.05.2024, відповідно до якої у зв`язку із урахуванням фактично сплачених відповідачем сум, позивач просив суд стягнути з відповідача заборгованість зі сплати орендної плати, що підлягає стягненню за 2022 рік 486 226 грн 86 коп., за 2023 рік 1 грн 11 коп., всього 486 227 грн 97 коп. Заява від 16.05.2024 прийнята судом.

Представник відповідача в судовому засіданні 21.05.2024 заперечив проти задоволення позову, просив суд відмовити в його задоволенні, на підставах викладених у відзиві, запереченнях, зазначив, що протягом 2022 року відповідачем сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади 44 263,95 грн, а заборгованість за весь 2022 р. дорівнює 540 019,71 грн., що не відповідає дійсності у зв`язку з наступним:

РОЗРАХУНОК ЗАБОРГОВАНОСТІ ЗА 2022_р.№МісяцьНарахованоСплачено/звільнено від сплати1.Січень 2022 р.48 690,3148 690,62 (платіжна інструкція № 1607 від 21.04.2023 р.)2.Лютий 2022 р.48 690,3148 690,62 (платіжна інструкція № 1612 від 22.05.2023 р.)3.Березень 2022 р. 4.Квітень 2022 р. 5.Травень 2022 р. 6.Червень 2022 р. 7.Липень 2022 р.Звільнено від нарахування та сплати, на підставі п.п. 69.14 ПК8.Серпень 2022 р.України9.Вересень 2022 р. 10.Жовтень 2022 р. 11.Листопад 2022 р. 12.Грудень 2022 р. Абзацом першим п.п. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення ПК України встановлено, що за період з 01 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї)), що розташовані на територіях активних бойових дії або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності абс користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01 березня 2022 року до 31 грудш 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Враховуючи вищевикладене, за 2022 рік у відповідача перед позивачем заборгованість відсутня.

Позивач у своєму позові зазначає, що з 01.01.2023 р. по 31.10.2023 р. Відповідачем сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади 266 038,02 грн, а заборгованість за вказаний період дорівнює 293 900,49 грн., що не відповідає дійсності у зв`язку з наступним:

РОЗРАХУНОК ЗАБОРГОВАНОСТІ ЗА 2023 р.№МісяцьНарахованоСплачено/звільнено від сплати1.Січень 2023 р.Звільнено від нарахування та сплати, на підставі п.п. 69.14 ПК України2.Лютий 2023 р. 3.Березень 2023 р. 4.Квітень 2023 р.55 993,850,005.Травень 2023 р.55 993,850,006.Червень 2023 р.55 993,8555 993,74(платіжна інструкція №1644 від 04.07.2023 р.)7.Липень 2023 р.55 993,8555 993,74(платіжна інструкція №1654 від 21.07.2023 р.)8.Серпень 2023 р.55 993,8555 993,74(платіжна інструкція №1658 від 09.08.2023 р.)9.Вересень 2023 р.55 993,850,0010.Жовтень 2023 р.55 993,850,00Абзацом другим п.п. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення ПК України встановлено, що починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території. Запорізький район, адміністративним центром якого є м. Запоріжжя, визначена територією активних бойових дій у графі Дата початку бойових дій визначено 12.03.2022 р., що підтверджується наказом про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій № 14 від 13.01.2023, № 41 від 09.02.2023, № 56 від 20.02.2023), виключено з такої території 10.03.2022. Додатково слід зазначити про стягнення Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 675,56 грн., у зв`язку з наявністю податкового боргу за орендною платою, що підтверджується платіжною інструкцією № 20231015069921 від 15.10.2023. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області до відповідача подано позовну заяву про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Дана позовна заява розглядається у Запорізькому окружному адміністративному суду (справа № 280/10224/23). Позовна заява подана через наявність станом на 01.12.2023 за відповідачем податкового боргу з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 335 286,44 грн., яка виникла на підставі договору оренди землі № 201805000100117 від 11.06.2018 р. (підтверджується податковою декларацією з плати за землю). Заборгованість відповідача перед позивачем виникла також на підставі договору оренди землі № 201805000100117 від 11.06.2018. Відповідач вважає, що на теперішній час Головне управління ДПС у Запорізькій області та Запорізька міська рада одночасно стягують одну й ту саму заборгованість, одні шляхом надання можливості продажу власності відповідача, а інші через стягнення грошових коштів.

Позивач скористався своїм правом та надав пояснення.

Відповідач надав заперечення на відповідь на відзив (пояснення позивача). Просив суд відмовити Запорізькій міській раді у задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи був попереджений належним чином. 30.01.2024 представник третьої особи надав пояснення № 3350/6/08-01-13-03-04 від 26.01.2024, зазначивши, що Податковим кодексом України чітко зазначено, перелік контролюючих органів та органів стягнення. Так, контролюючими органами є: податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування, законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи; митні органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань митної справи та оподаткування митом, акцизним податком, податком па додану вартість, іншими податками та зборами, які відповідно до податкового, митного та іншого законодавства справляються у зв`язку із ввезенням (пересиланням) товарів на митну територію України або територію вільної митної зони або вивезенням (пересиланням) товарів з митної території України або території вільної митної зони. Органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 ІІК України, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється. Тобто, контролюючими органами є податкові органи - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування, законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи. Орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України «Про оренду землі», и.п.14.1.136 н.14.1 ст.14 ПК України), з другого боку, с однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в скла. . податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 и.14.1 ст.14 ПК України). Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 ПК України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди. Таким чином, контролюючими органами в частині адміністрування податків і зборів, в тому числі плати за землю, с податкові органи. Представник третьої особи зазначив, що враховуючи той факт, що контролюючим органом за сплатою податків, зборів та платежів та органом стягнення держаною делеговано податковим органам, то звернення з позовною заявою Запорізької міської ради є помилковим, необґрунтованим, в наслідок чого позивач є неналежним.

У судовому засіданні 21.05.2024, в порядку ст. 217 ГПК України суд закінчив порядок з`ясування обставин та перевірки їх доказами і перейшов до судових дебатів ст. 218 ГПК України.

Судові дебати частина судового розгляду, що складаються з промов осіб, які беруть участь у справі.

Заслухавши представників сторін, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи та оцінивши надані докази, вислухавши пояснення представників сторін, суд

УСТАНОВИВ:

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.

11.06.2018 між Запорізькою міською радою (позивач, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпротехпоставка» (відповідач, орендар) укладено договір оренди землі № 201805000100117, про що у Державному реєстрі речових прав вчинено запис від 10.08.2018 за № 27514945.

Відповідно до п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення двадцятої сесії сьомого скликання Запорізької міської ради № 89/77 від 30 серпня 2017р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування спортивно-оздоровчого комплексу, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 21.

Власником земельної ділянки загальною площею 2,5551 га, кадастровий номер 2310100000:05:019:0099 за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського 21 (далі - земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 330122012, номер відомостей про речове право 20078336, дата та час реєстрації 18.04.2017 10:21:17.

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 30 серпня 2036 року.

Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 17 705 565 грн. 45 коп. (сімнадцять мільйонів сімсот п`ять тисяч п`ятсот шістдесят п`ять грн. 45 коп.), в цінах 2018 року.

Відповідно до п. 12 договору оренда плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 531 166 грн. 96 коп. (п`ятсот тридцять одна тисяча сто шістдесят шість грн. 96 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2018 року.

Відповідно до п. 14 договору орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Управління державної казначейської служби України у Вознесенівському районі м. Запоріжжя 33215812700007 отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025409, код 18010600.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 17.11.2023 за № 06.1-14/2405 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпротехпоставка»: протягом 2022 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 44263,95 грн.; з 01.01.2023 по 31.10.2023 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 266 038,02 грн.

Оскільки відповідач у 2022 та 2023 роках орендну плату за користування земельною ділянкою сплачував не в повному обсязі у відповідача за період з 01.01.2022 по 31.10.2023 утворилась відповідна заборгованість у розмірі 486 227 грн 97 коп., у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Неналежне виконання відповідачем зобов`язань щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою стало підставою для звернення позивача за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Правовідносини сторін врегульовані договором оренди землі № 201805000100117 від 11.06.2018.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦК).

Частинами 1, 2 статті 11 ЦК України передбачено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

У відповідності до частини 1 статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Підстави виникнення господарських зобов`язань визначені в ст. 174 ГК України. Зокрема, господарські зобов`язання можуть виникати:

з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать;

внаслідок заподіяння шкоди суб`єкту або суб`єктом господарювання, придбання або збереження майна суб`єкта або суб`єктом господарювання за рахунок іншої особи без достатніх на те підстав;

внаслідок подій, з якими закон пов`язує настання правових наслідків у сфері господарювання.

Згідно із ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України (ГК України), майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утримуватись від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України (ЦК України) з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, що визначено ч. 2 ст. 175 ГК України.

Частинами 1-3 ст. 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Згідно ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 34.6 договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki-novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222-275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996- 2021 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2018-2021 роки (2017 рік - 1,0; 2018 рік - 1,0; 2019 рік - 1,0; 2020 рік - 1,0; 2021 рік - 1,1) складав 1,1.

Таким чином, розмір річної орендної плати за 2022 рік, відповідно до умов договору становить: 17 705 565,45 грн (НГО2021) * 1,1 (К2021) = 19 476 122,00грн (НГО2022) * 3% =584 283,66грн.

Позивач розраховує розмір заборгованості орендної плати за період 01.01.2022-31.12.2022, відповідно до умов договору наступним чином: 584 283,66 - 44 263,95 = 540 019 грн 71 коп.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати за 2023 рік, відповідно до умов договору становить: 19 476 122,00 грн. (НГО2022) * 1,15 (К2022) = 22 397 540,30грн. (НГО2022) * 3% = 671 926,21 грн.

Позивач розраховує розмір заборгованості орендної плати за період 01.01.2023-31.10.2022, відповідно до умов договору наступним чином:

671 926,21/12 * 10 = 559 938,51 грн (нараховано орендної плати за період 01.01.2023-31.10.2023).

559 938,50 - 266 038,02 = 293 900,49 грн (заборгованість за період 01.01.2023-31.10.2023).

Враховуючи проведені відповідачем часткові оплати, оскільки відповідач у 2022 та 2023 роках орендну плату за користування земельною ділянкою сплачував не в повному обсязі заборгованість, що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 по 31.10.2023, з урахуванням заяви позивача про зменшення розміру позовних вимог складає 486 227 грн 97 коп.

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

За таких обставин, матеріалами справи доведено, що відповідач своєчасно та в повному обсязі не сплатив орендну плату за користування земельною ділянкою, що призвело до невиконання грошового зобов`язання і виникнення заборгованості за договором оренди землі № 201805000100117 від 11.06.2018.

Згідно зі ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтею 599 ЦК України встановлено, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Відповідно до п. 31.8. Договору оренди землі Орендодавець має право здійснювати контроль за виконанням умов договору з боку Орендаря, у тому числі за правильністю індексування та повнотою перерахування орендної плати.

Орендар, відповідно до п. 34.4. Договору зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог.

Відповідачем доказів сплати орендної плати у відповідності до чинного законодавства та у встановленому розмірі не надано, відсутність порушень умов договорів та чинного законодавства не доведено.

Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 486 227 грн 97 коп. заборгованості за договором оренди землі № 201805000100117 від 11.06.2018 за період з 01.01.2022 по 31.10.2023.

При цьому суд враховує, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договорами оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.

Відповідач не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі, пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України Про оренду землі, стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.

Доводи відповідача викладені у відзиві, суд обґрунтованими визнати не може на підставі наступного.

З огляду на загальновідомі обставини здійснення повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої ст. 106 Конституції України, Закону України від 12.05.2015 р. № 3 89-VIII Про правовий режим воєнного стану, Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні на території України введено воєнний стан.

Спірна земельна ділянка за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 21 розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. На території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою.

Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

Первинно, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 за № 1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі перелік ), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року, що додається (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.

Наказом від 22.12.2022 за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 Запорізька область зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.

12.12.2022 Державною податковою службою України було надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 р. № 2102-ІХ, п. 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасове окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

До того ж, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, що розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідних переліків визначених Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідних переліках з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до яких згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.

Відповідач сплачував орендну плату за землю у попередні роки, а у 2022 подав уточнюючу податкову декларацію з орендної плати за землю, де вказав про відсутність податкових зобов`язань з березня по грудень 2022 року включно, посилаючись на Закон України від 11.04.2023 за № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», яким внесено зміни до податкового кодексу України з урахуванням Наказу від 22.12.2022 за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Вказаним Законом також визначено наступне:

12. У статті 288:пункт 288.4 викласти в такій редакції:

"288.4. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім, випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами)";

доповнити пунктом 288.8 такого змісту:

"288.8. За земельні ділянки, визначені цим пунктом, у цілях розрахунку орендної плати розмір податкових зобов`язань з орендної плати визначається з урахуванням положень, визначених цим Кодексом.

10.2. Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерагц`єю.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку";

у підрозділі 10: у пункті 69:

у підпункті 69.13 слова "в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях збройними формуваннями Російської Федерації" замінити словами "на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку";

підпункти 69.14-69.16 і 69.22 викласти в такій редакції:

"69.14. За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2023 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій.

Отже, Податковий кодекс надає право коригування податкових зобов`язань виключно тим суб`єктам господарювання, орендовані земельні ділянки яких перебувають в зоні активних бойових дій.

Крім цього, зміни до договору оренди земельної ділянки щодо звільнення Орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Оскільки розташування земельної ділянки, якою користується відповідач на правах оренди, не відноситься до території активних бойових дій, у відповідача не було правових підстав подавати уточнюючу податкову декларацію щодо відсутності у нього зобов`язання зі сплати орендної плати за вказану земельну ділянку.

Крім того, воєнний стан на території України не означає, що відповідач не може здійснювати підприємницьку діяльність та набувати кошти.

Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб`єктів, зобов`язані поновити їх, не чекаючи пред`явлення їм претензії чи звернення до суду.

Згідно статті 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Підприємництво це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України).

Підприємницька діяльність здійснюється суб`єктами господарювання, підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

При цьому виконання рішень, винесених судом, є невід`ємною частиною «права на суд», адже в іншому випадку положення статті 6 Конвенції будуть позбавлені ефекту корисної дії (пункти 34, 37 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Бурдов проти Росії»).

Відповідно до ст.ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно до статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.ст. 73, 77 ГПК України).

Статтею 3 ЦК України закріплено, що одним із основних принципів цивільного права є принцип добросовісності, розумності та справедливості.

Позивач, уклавши договір № 11037/21/19-121-08-21-10946 від 02.12.2021 і виконавши обумовлені роботи, розраховує на отримання оплати у розумні строки, а відповідач, уклавши цей договір, свідомо прийняв на себе зобов`язання щодо своєчасного і повного розрахунку з позивачем.

Матеріали справи свідчать, що відповідачем не виконано свої зобов`язання за договором оренди землі, відповідач лише частково здійснив оплату орендної плати за земельну ділянку. Наявність заборгованості з орендної плати, а саме - факт часткової оплати, підтверджена Департаментом фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради.

Неповернення Запорізькій міській раді заборгованості за договором оренди землі, порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу.

За умовами ст. 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Заперечення відповідача спростовуються матеріалами справи та вищевикладеним.

За таких обставин, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору в розмірі 7 293 грн 42 коп. покладаються на відповідача.

Позивачем при поданні позову сплачено суму судового збору на загальну суму 12 508 грн 80 коп., згідно платіжних інструкцій: № 333 від 04.04.2023 на суму 9 506 грн 22 коп., № 1174 від 18.10.2023 на суму 2 684 грн 00 коп., № 1403 від 01.12.2023 на суму 318 грн 58 коп.

З урахуванням заяви позивача про зменшення розміру позовних вимог та суми, яка стягнута з відповідача на підставі рішення суду від 21.05.2024, сума судового збору повинна складати 7 293 грн 42 коп.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України Про судовий збір, сума судового збору підлягає поверненню за клопотанням особи, яка його сплатила в разі, зокрема, внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Повернення сплаченої суми судового збору здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики.

Враховуючи викладене, суд вважає наявними підстави для повернення з Державного бюджету України, згідно п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України Про судовий збір, судового збору в сумі 5 215 грн 38 коп., сплаченого на підставі платіжних інструкцій: № 333 від 04.04.2023 на суму 9 506 грн 22 коп., № 1174 від 18.10.2023 на суму 2 684 грн 00 коп., № 1403 від 01.12.2023 на суму 318 грн 58 коп.

Керуючись ст.ст. 42, 46, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка (пр. Маяковського, буд. 21, м. Запоріжжя, 69035, ідентифікаційний код юридичної особи 32341284) на користь Запорізької міської ради (пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915) 486 227 (чотириста вісімдесят шість тисяч двісті двадцять сім) грн. 97 коп. заборгованості за договором оренди землі № 01805000100117 від 11.06.2018 за період з 01.01.2022 по 31.10.2023, на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпротехпоставка (пр. Маяковського, буд. 21, м. Запоріжжя, 69035, ідентифікаційний код юридичної особи 32341284) на користь Запорізької міської ради (пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915) 7 293 (сім тисяч двісті дев`яносто три) грн 42 коп. судового збору (отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ).

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Повернути з Державного бюджету України на користь Виконавчого комітету Запорізької міській ради (пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний код юридичної особи 02140892) 5 215 (п`ять тисяч двісті п`ятнадцять) грн 38 коп. надмірно сплаченого судового збору, на підставі квитанцій № 333 від 04.04.2023, № 1174 від 18.10.2023, № 1403 від 01.12.2023.

Рішення оформлено і підписано 31.05.2024.

Суддя С.С. Дроздова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119416143
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/3617/23

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 06.12.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Судовий наказ від 26.11.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Судовий наказ від 26.11.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Постанова від 13.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 11.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 31.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Рішення від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні