Рішення
від 20.05.2024 по справі 260/1289/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

20 травня 2024 року м. Ужгород№ 260/1289/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилка С.Є.,

з участю секретаря судового засідання Ониська Н.В.

учасники справи:

позивач ОСОБА_1 ;

за участю представника позивача ОСОБА_2 ;

відповідач Військова частина НОМЕР_1 представник ОСОБА_3 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

04 березня 2024 року до Закарпатського окружного адміністративного суду звернувся з позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), яким просить суд: "1. Розглянути позовну заяву за правилами спрощеного позовного провадження; 2. Визнати протиправними дії військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 в частині встановлення позивачу причинного зв`язку захворювання, а саме стан після комбінованого лікування, оперативного (09.08.2023) з приводу Са шкіри крила носа T1N0M0, 1 st., клінічна група 2А у вигляді післяопераційного рубця крила носа як пов`язаного з проходженням військової служби з посиланням на формулювання згідно довідки №1322/6740 від 18.09.2023: "Захворювання, Так, пов`язане з проходженням військової служби"; 3. Скасувати положення довідки №1322/6740 від 18.09.2023 військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 в частині визначення позивачу причинного зв`язку захворювання, а саме стан після комбінованого лікування, оперативного (09.08.2023) з приводу Са шкіри крила носа T1N0M0, 1 st., клінічна група 2А у вигляді післяопераційного рубця крила носа, як пов`язаного з проходженням військової служби з посиланням на формулювання згідно довідки №1322/6740 від 18.09.2023: "Захворювання, Так, пов`язане з проходженням військової служби"; 4. Зобов`язати військово-лікарську комісію військової частини НОМЕР_1 ухвалити інше рішення в частині встановлення позивачу причинного зв`язку, відповідно до п. 21.5 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 - "Захворювання, Так, пов`язане із захистом Батьківщини" та затвердити постанову ВЛК у встановленому законом порядку із змінами.".

11 березня 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було прийнято вищевказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року було призначено судове засідання у даній справі в режимі відеоконференції.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року було виправлено описку в ухвалі про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Розгляд даної справи відкладався (оголошувалась перерва) у зв`язку з існуванням на те об`єктивних законодавчо встановлених підстав.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач не погоджується із встановленим військово-лікарською комісією причинним зв`язком хвороби позивача: "Захворювання, Ні, не пов`язане з проходженням військової служби" за результатами проходження ним ВЛК. Зазначає, що ним було надано до відповідача всі необхідні документи на підтвердження факту, що вказані захворювання позивач набув під час захисту Батьківщини, а тому у постанові ВЛК повинно бути зазначено формулювання - "Захворювання, ТАК, пов`язане із проходженням військової служби".

Відповідач, у встановлений судом строк, надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що під час проходження медичного огляду ВЛК військової частини НОМЕР_1 позивач не надав до комісії довідку про безпосередню участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення та посвідчення УБД, на підставі яких комісія могла б прийняти рішення щодо встановлення причинного зв`язку наявного у позивача захворювання із захистом Батьківщини. Таким чином, ВЛК військової частини НОМЕР_1 під час медичного огляду позивача, не могла прийняти рішення щодо встановлення причинного зв`язку наявного у нього захворювання із захистом Батьківщини, оскільки для цього були відсутні будь-які документальні підтвердження. Крім того, наголосив, що суди вправі перевіряти законність постанови ВЛК лише в межах дотримання процедури її прийняття.

Під час розгляду справи по суті позивач та його представник позов підтримали повністю, просили суд його задовольнити з мотивів наведених у ньому.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечив та просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі з підстав наведених у відзиві на позов.

Розглянувши подані сторонами докази (заслухавши представників сторін), всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд приходить до наступного висновку.

Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_4 від 11 квітня 2019 року позивач отримав статус учасник бойових дій (а.с. 29).

Судом встановлено, що 18 вересня 2023 року солдат, ОСОБА_1 , пройшов медичний огляд військово-лікарською комісією (надалі - ВЛК) військової частини НОМЕР_1 , за результатом якої було прийнято постанову у формі довідки №1322/6740 від 18 вересня 2023 року про те, що: діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва) стан після комбінованого лікування, оперативного (09.08.2023) з приводу Са шкіри крила носа T1N0M0, 1 st., клінічна група 2А у вигляді післяопераційного рубця крила носа. Захворювання, Так, пов`язане з проходженням військової служби. Далекозорість в 1 ОД обох очей. "Захворювання, Ні, не пов`язане з проходженням військової служби". Обмежено придатний до військової служби (а.с. 10).

Позивач зазначає, що дії військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , слід визнати протиправними в частині встановлення позивачу причинного зв`язку захворювання, як пов`язаного з проходженням військової служби з посиланням на формулювання згідно довідки № 1322/6740 від 18 вересня 2023 року "Захворювання, Так, пов`язане з проходженням військової служби", оскільки позивачем було виконано умови задля винесення військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_1 постанови про причинний зв`язок захворювання, що підтверджується наданими документами, а саме: довідка про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення № 4845 від 19 вересня 2022 року: період з 24 липня 2018 року по 08 жовтня 2018 року, з 18 жовтня 2018 по 03 лютого 2019 року, з 13 лютого 2019 року по 16 березня 2019 року, з 06 жовтня 2019 року по 16 червня 2020 року, з 07 квітня 2021 року по 16 грудня 2021 року (а.с. 17); витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_5 (по стройовій частині) №92 від 01 квітня 2023 року - ОСОБА_1 приступив до виконання службових обов`язків за посадами з 01 квітня 2023 року (а.с. 16 (на звороті)); консультаційний висновок спеціаліста КНП "Запорізький регіональний ПЦ" ЗОР від 19 травня 2023 року - висновок: рак шкіри крила носа зліва, консультація радіолога (а.с. 9 (на звороті)); направлення на стаціонарне лікування військова частина НОМЕР_5 №152 від 23.05.2023 - діагноз: Са шкіри крила носа (а.с. 16 (на звороті)); виписка із медичної карти стаціонарного хворого №7861/135 від 16 червня 2023 року КНП "МЛЕ та ШМД" ЗМР з 23 травня 2023 року по 16 червня 2023 року, повний діагноз: рак шкіри носа T1N0M0 (а.с. 8 (на звороті)); довідка ВЛК №6255 від 16 червня 2023 року військова частина НОМЕР_6 - рак шкіри носа T1N0M0 у вигляді незміцнілого рубця зі стійким больовим синдромом, з тимчасовим порушенням функції. Захворювання, Так, пов`язане з проходженням військової служби. Відпустка за станом здоров`я (а.с. 14); консультаційний висновок спеціаліста КНП "ЗПЦ" ЗОР від 28 липня 2023 року - діагноз: рак шкіри носа зліва T1N0M0, 1 st., стан після променевої терапії, продовження хвороби, показане хірургічне лікування (а.с. 9); консультаційний висновок спеціаліста КНП ЛОР "Львівський онкологічний регіональний ЛДЦ" від 03 серпня 2023 року діагноз: Са шкіри крила носа зліва T1N0M0 1 ст. Стан після курсу променевої терапії (06.2023). Резидуальна пухлина (а.с. 12 (на звороті)); направлення №9251-9492-9130-1009 від 09 серпня 2023 року (а.с. 13); витяг з медичної карти стаціонарного хворого №6422 від 23 серпня 2023 року КНП ЛОР "Львівський онкологічний регіональний ЛДЦ" - діагноз: злоякісне новоутворення шкіри інших та неуточнених частин обличчя С44.3, себорейний кератоз, подразнений, з 09 серпня 2023 року по 23 серпня 2023 року (а.с. 19 (на звороті)); огляд лора від 14 вересня 2023 року (а.с. 20); направлення на МСЕК 05 жовтня 2023 року (а.с.а.с. 11, 12); довідка до акта огляду МСЕК від 12 жовтня 2023 року серія 12 ААГ №304769 - група 3, так, захворювання пов`язане з проходженням військової служби, без терміну, лікування у онколога (а.с. 15); довідка про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках від 12 жовтня 2023 року серія 12 ААА № 120277 - 50 відсотків, так захворювання пов`язане з проходженням військової служби (а.с. 16); довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України № 508 від 22 січня 2024 року період: з 24 лютого 2022 року по 12 лютого 2023 року, з 25 лютого 2023 року по 23 травня 2023 року, перебуваючи у Донецькій, Херсонській, Запорізькій областях (а.с. 17 (на звороті)).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що така оцінка надається судом на час ухвалення спірного рішення.

Відповідно до статті 19 частини 2 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні регулюються Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров`я".

Відповідно до статті 70 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при військових комісаріатах і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Порядок організації та проведення військово-лікарської експертизи встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 2 частини 10 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" № 2232-XII та з метою якісного проведення призиву громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України № 402 від 14 серпня 2008 року затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі по тексту Положення № 402).

Військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям (пункт 1.1 розділ І Положення № 402).

Відповідно до пункту 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 2.1 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

За змістом пункту 2.2 Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать, зокрема, ВЛК регіону.

Відповідно до пункту 2.4 підпункту 2.4.4 Положення № 402 на ВЛК регіону покладаються: організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; контроль за організацією та проведенням медичного огляду осіб, визначених у пункті 1.2 розділу I Положення, поповнення, що прибуває для комплектування Збройних Сил України, з метою правильного розподілу його за родами військ, військовими частинами (кораблями), підрозділами та військовими спеціальностями, а також кандидатів на навчання за військовими спеціальностями з урахуванням стану здоров`я та фізичного розвитку; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК; проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями - спеціалістами аналізу та оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи; організація та керівництво науковою роботою з питань військово-лікарської експертизи у підпорядкованих ВЛК; підготовка та вдосконалення кадрів для ВЛК; розробка та подання до ЦВЛК пропозицій з уточнення, доповнення та внесення змін до нормативно-правових актів з питань військово-лікарської експертизи; контроль за організацією та проведенням лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, обстеженням та медичним оглядом призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, надання методичної та практичної допомоги органам та закладам охорони здоров`я України та військовим комісаріатам у цій роботі; проведення спільно з органами МОЗ України і військовими комісаріатами аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, обстеження та медичного огляду допризовників, призовників, громадян, які вступають у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи; контроль за організацією та станом лікарсько-льотної експертизи в учбових та спортивних авіаційних закладах Товариства сприянні обороні України (далі - ТСО України), які знаходяться в межах регіону.

Згідно із пунктом 2.4 підпунктом 2.4.5 розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право: оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК та давати їм роз`яснення з питань військово-лікарської експертизи; перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у військових (цивільних) лікувальних закладах, військових частинах; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у військових (цивільних) лікувальних закладах, медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників; витребовувати особові та пенсійні справи, медичні документи, матеріали адміністративного розслідування, дізнання, судового розгляду, характеристики, архівні довідки, витяги з наказів, актів, протоколів та інші документи, необхідні для прийняття постанови; залучати для вирішення питань військово-лікарської експертизи головних (провідних) медичних спеціалістів та інших лікарів-спеціалістів, за необхідності - інших спеціалістів, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець; приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК); перевіряти у військових комісаріатах, органах (закладах) охорони здоров`я Автономної Республіки Крим (далі - АР Крим), областей, міста Києва, на території регіону організацію та стан лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, результати перевірок доповідати керівникам територіальних командувань та керівникам органів місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування.

Згідно із пунктом 2.4 підпунктом 2.4.10 розділу І Положення № 402 постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку.

Згідно із пунктом 6.10 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).

Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби.

Відповідно до пункту 20.1 розділу ІІ Положення № 402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.

Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).

Главою 21 розділу ІІ Положення № 402 встановлено Порядок встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та колишніх військовослужбовців зі службою у Збройних Силах України.

Відповідно до пунктів 21.1, 21.2 цієї глави у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

За приписами пункту 21.5 розділу ІІ Положення № 402 постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються в таких формулюваннях, зокрема:

ґ) "Захворювання, поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії" - якщо захворювання виникло, поранення (контузія, травма, каліцтво) одержане в період участі в бойових діях, забезпечення бойової діяльності військ (флотів) на території інших країн (Перелік країн затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.94 № 63 "Про організаційні заходи щодо застосування Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (із змінами), далі - Перелік країн), і військовослужбовець визнаний учасником бойових дій.

Зазначена постанова приймається також, коли наявне захворювання за зазначений період служби досягло такого розвитку, що призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби. Постанова в такому формулюванні приймається при хронічних, повільно прогресуючих захворюваннях, за наявності медичних документів, якщо вони етіопатогенетично дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період участі в бойових діях.

д) "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо воно виникло під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що основним критерієм для встановлення ВЛК причинного зв`язку захворювання, пов`язаного із проходженням військової служби є підтвердження військовослужбовцем факту виникнення захворювання в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.

Судом встановлено, що оскаржуване рішення гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_1 , оформлене довідкою ВЛК від 18 вересня 2023 року № 1322/6740, було прийняте на підставі наявних на той час документів, що були подані позивачем для прийняття відповідного рішення.

Так, позивачем до позовної заяви було надано копії Довідки про безпосередню участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, від 19 вересня 2022 року № 4845, та Довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України від 22 січня 2024 року № 508 та копію посвідчення серії учасника бойових дій НОМЕР_4 від 11 квітня 2019 року (а.с.а.с. 17, 29).

Однак, як встановлено судом та не заперечується учасниками справи, під час проходження медичного огляду ВЛК військової частини НОМЕР_1 позивач не надав до комісії вищевказаних довідок та посвідчення УБД, на підставі яких комісія могла б прийняти рішення щодо встановлення причинного зв`язку наявного у позивача захворювання із захистом Батьківщини.

Крім того, Довідку від 22 січня 2024 року № 508 позивач не міг надати, оскільки її було видано вже після закінчення медичного огляду ВЛК військової частини НОМЕР_1 - 18 вересня 2023 року.

Тобто, на момент проведення медичного огляду позивача документи про обставини для встановлення ВЛК причинного зв`язку захворювання, пов`язаного із проходженням військової служби були відсутні, з огляду на зазначене, у поведінці посадових осіб відповідача не вбачається ознак протиправності.

Таким чином, ВЛК військової частини НОМЕР_1 під час медичного огляду позивача, не могла прийняти рішення щодо встановлення причинного зв`язку наявного у нього захворювання із захистом Батьківщини, оскільки для цього були відсутні будь-які документальні підтвердження.

Тому суд зазначає, що вимога позивача про визнання протиправною та скасування довідки № 1322/6740 від 18 вересням 2023 року військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 не підлягає задоволенню, оскільки на момент винесення відповідачем вказаної постанови, позивачем не було надано всіх необхідних документів для прийняття відповідного рішення.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання військово-лікарську комісію військової частини НОМЕР_1 ухвалити інше рішення в частині встановлення позивачу причинного зв`язку за формулюванням: "Захворювання, Так, пов`язане із захистом Батьківщини", суд зазначає наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Проте, суд повторно наголошує, що законодавством визначено, що прийняття ВЛК постанов про встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва) без наявності документів, на підставі яких комісія могла б прийняти рішення щодо встановлення причинного зв`язку наявного у позивача захворювання із захистом Батьківщини.

Суд зазначає, що надання оцінки стану здоров`я позивача та його діагнозам не входить до повноважень суду при вирішенні адміністративної справи.

При вирішенні спору суд враховує висновки Верховного Суду у такій категорії справ.

Верховний Суд у постанові від 12 червня 2020 року у справі №810/5009/18 зазначив, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Підстав вважати, що спірне рішення ВЛК є протиправним чи за суттю, чи за процедурою його прийняття, суд не вбачає.

У відповідності до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 78 КАС України. Відповідно до статті 77 частини 2 КАС України: в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевказане, враховуючи обставини встановлені судом, суд приходить до висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,

У Х В А Л И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 20 травня 2024 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду. Рішення суду у повному обсязі було складено 30 травня 2024 року.

СуддяС.Є. Гаврилко

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119425535
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи

Судовий реєстр по справі —260/1289/24

Рішення від 20.05.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні