Ухвала
від 30.05.2024 по справі 280/4981/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ПРО ПОВЕРНЕННЯ ЗАЯВИ ПРО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОЗОВУ БЕЗ РОЗГЛЯДУ

30 травня 2024 рокуСправа № 280/4981/24 м.Запоріжжя

Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Мінаєва К.В., розглянувши заяву Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області про забезпечення позову, поданої до подання позовної заяви,

ВСТАНОВИВ:

29.05.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла заява Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - заявник) про забезпечення позову до подачі позовної заяви, відповідно до якої заявник просить суд:

1) зупинити дію рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 05.03.2024 № 8 «Про перереєстрацію земельної ділянки у комунальну власність Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області»;

2) зупинити дію рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 25.04.2024 № 2 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою»;

3) зупинити дію рішення 35 позачергової сесії Долинської сільської ради восьмого скликання 03.05.2024 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності»;

4) накласти арешти та заборонити будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки кадастровий номер 2322183500:05:001:0427, загальною площею 50,0 га, яка розташована на території Долинської сільської ради поза межами населених пунктів;

5) накласти арешти та заборонити будь-які реєстраційні дії щодо нерухомого майна комунальної власності, а саме: адміністративно-побутова будівля літ.А, будівля складу гранітних виробів, літ.Б, будівля вбиральні літ.В, будівля траурних та цивільних обрядів літ.Г, які розташовані за адресою АДРЕСА_1 на земельній ділянці 2322183500:05:001:0427 та належить на праві комунальної власності Широківській територіальній громаді в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Заява подана представником Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області Константіновим А.В., який діє на підставі довіреності № 01-48/281 від 04.01.2024.

В обґрунтування поданої заяви зазначено, що наразі заявнику відомо про наступні рішення, які він вважає протиправними: рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 05.03.2024 № 8 «Про перереєстрацію земельної ділянки у комунальну власність Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області», рішення Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 25.04.2024 № 2 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою», рішення 35 позачергової сесії Долинської сільської ради восьмого скликання 03.05.2024 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності». Розпорядчі функції щодо земельної ділянки за кадастровим номером 2322183500:05:001:0427 належать Запорізькій районній раді з урахуванням інтересів заявника, як власника об`єктів нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці. Факт надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо поділу земельної ділянки може свідчити про те, що за відсутності заходів забезпечення позову у вигляді заборони вчинення реєстраційних дій може бути реалізований поділ зазначеної земельної ділянки, що призведе до припинення її існування, як об`єкту цивільних прав, що може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду. Вказує, що заявник позбавлений можливості отримувати інформацію щодо дій відповідача до їх фактичного виконання, тому заборона вчинення реєстраційних дій є єдиним ефективним механізмом захисту порушених прав та інтересів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Розглянувши вказану заяву та додані до неї матеріали, суд зазначає наступне.

Вимоги до форми та змісту заяви про забезпечення позову викладені в статті 152 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Частиною першою статті 152 КАС України передбачено, що заява про забезпечення позову подається в письмовій формі і повинна містити: 1) найменування суду; 2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові) (для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта (для фізичних осіб - громадян України), номери засобів зв`язку, адресу електронної пошти, відомості про наявність або відсутність електронного кабінету; 3) предмет позову та обґрунтування необхідності забезпечення позову; 4) захід забезпечення позову, який належить застосувати, з обґрунтуванням його необхідності; 5) інші відомості, потрібні для забезпечення позову.

Суд звертає увагу, що всупереч вимогам пункту 3 частини першої статті 152 КАС України заявником не зазначено предмету майбутнього позову.

Заявник, серед іншого, також просить накласти арешти та заборонити будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки кадастровий номер 2322183500:05:001:0427, загальною площею 50,0 га, яка розташована на території Долинської сільської ради поза межами населених пунктів; накласти арешти та заборонити будь-які реєстраційні дії щодо нерухомого майна комунальної власності, а саме: адміністративно-побутова будівля літ.А, будівля складу гранітних виробів, літ.Б, будівля вбиральні літ.В, будівля траурних та цивільних обрядів літ.Г, які розташовані за адресою АДРЕСА_1 на земельній ділянці 2322183500:05:001:0427 та належить на праві комунальної власності Широківській територіальній громаді в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області. Водночас суд зауважує, що стаття 151 КАС України містить вичерпний перелік заходів вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, та забезпечення позову шляхом накладення арешту даною статтею не передбачено.

Крім того, у силу вимог пункту 4 частини першої статті 152 КАС України заявником жодним чином не обґрунтовано необхідність застосування таких заходів забезпечення позову, як заборона вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки та нерухомого майна комунальної власності.

Разом із тим, порядок подання заяви про забезпечення позову регламентований статтею 153 КАС України.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 153 КАС України заява про забезпечення позову подається до подання позовної заяви - до суду, до якого має бути подано позов за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом.

За змістом частини першої статті 154 КАС України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

Суд зазначає, що до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 чинного КАС України, якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Разом із тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

Як встановлено із заяви та доданих до неї матеріалів, Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області є власником нежитлової будівлі, розташованої за адресою Запорізька область, Запорізький район, селище Високогірне, вул. Мічуріна, 1-е на земельній ділянці 2322183500:05:001:0427. Крім того, на праві постійного користування земельна ділянка належала Спеціалізованому комунальному підприємству «Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області. Водночас зазначена земельна ділянка перебуває у власності територіальних громад Запорізького району в особі Запорізької районної ради Запорізької області. Проте Долинською сільською радою Запорізького району Запорізької області були прийняті рішення щодо перереєстрації земельної ділянки у комунальну власність Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, припинення права постійного користування земельною ділянкою та надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області звернулась із заявою про забезпечення позову у зв`язку з порушенням її прав як власника майна та користувача земельної ділянки - Спеціалізованого комунального підприємства «Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, а отже наявний спір про право, а саме щодо права користування земельною ділянкою. Відтак, оскільки адміністративний суд позбавлений правових (законодавчих) можливостей установлювати (визнавати) належність права власності на земельну ділянку, подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.

Аналогічна правова позиція також викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 826/240/16, від 04.09.2018 у справі №823/2042/16, від 12.12.2018 у справі № 573/454/17, від 10.04.2019 у справі №242/1634/17, від 05.06.2019 у справі № 366/3436/16-ц, від 26.06.2019 у справі №455/1496/16-ц та постанові Верховного Суду від 29.01.2020 у справі №287/221/16-а.

Підсумовуючи суд зазначає, що заява про забезпечення позову подана заявником без додержання вимог статті 152 КАС України щодо її форми та змісту, а також порядку, передбаченого статтею 153 КАС України в частині визначення підсудності суду, до якого така заява може бути подана.

Таким чином, зважаючи, що заява про забезпечення позову подана без додержання вимог статей 152-153 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав для повернення заяви без розгляду.

Керуючись статтями 150-154, 241, 243, 248, 256, 293-297 КАС України, суддя

УХВАЛИВ:

Заяву Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області про забезпечення позову, подану до подання позовної заяви, повернути заявнику без розгляду.

Копію ухвали про повернення заяви разом із заявою про забезпечення позову і усіма доданими до неї матеріалами надіслати заявнику.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення ухвали у повному обсязі.

Ухвала виготовлена у повному обсязі та підписана 30.05.2023.

Суддя К.В.Мінаєва

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119425644
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —280/4981/24

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні