Рішення
від 31.05.2024 по справі 560/4453/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/4453/24

РІШЕННЯ

іменем України

31 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради , Департаменту соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради , комісії виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради, в якому просить:

- визнати протиправними дії виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо скасування рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб відповідно до протоколу № 2 від 20.02.2024;

- зобов`язати виконавчий комітет Кам`янець-Подільської міської ради скасувати рішення щодо скасування рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб відповідно до протоколу № 2 від 20.02.2024;

- зобов`язати виконавчий комітет Кам`янець-Подільської міської ради прийняти рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб щодо ОСОБА_1 у порядку та з підстав затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 (в редакції, що діяла на дату скасування рішення від 23.03.2023).

В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем протиправно скасовано рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 .

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у матеріалах справи доказами.

Ухвалою суду у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження - відмовлено.

Залучено до участі у справі №560/4453/24 відповідачів: комісію виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ 04060542 та Департамент соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради (32300, Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Шевченка, будинок 26, код ЄДРПОУ 03198570).

Відповідач - виконавчий комітет Кам`янець-Подільської міської ради проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Департамент соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради та комісія виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації подали відзиви на позовну заяву, в яких вказують, що відповідно до пункту 1 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року №280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України", право на призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення мають внутрішньо переміщені особи, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних) до 24 лютого 2022 року і перебувають не менш як один рік на обліку в базі даних.

Статус внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 набув 03.08.2022 відповідно до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 03.08.2022 №6821-7001395270, тому права на виплату грошової компенсації за належні для придбання жилі приміщення немає.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.

Позивач з 03.08.2022 взятий на облік як внутрішньо переміщена особа.

В подальшому, ОСОБА_1 звернувся до відділу обліку, розподілу та приватизації і житла Кам`янець-Подільської міської ради щодо зарахування на квартирний облік за місцем проживання.

Підставою для цього стало звернення ОСОБА_3 в інтересах чоловіка - ОСОБА_1 від 28.10.2022 щодо прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №280 від 18.04.2018 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України".

Відповідно до протоколу №6 від 03.11.2022 комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих військовослужбовців та інвалідів про виплату грошової компенсації вирішено затвердити суму грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №280 від 18.04.2018 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" громадянину ОСОБА_1 в розмірі 1796834,10 гривень. Також, зазначено, що компенсація буде виплачена по мірі надходження коштів з державного бюджету та в порядку зарахування на квартирний облік.

У повідомленні Департаменту соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради №1479/03-03 від 22.02.2024 вказано, що відповідно до протоколу від 20.02.2024 №2 скасовано рішення про призначення грошової компенсації, яку було призначено протоколом комісії від 03.11.2022 №6, у зв`язку з набуттям позивачем статусу внутрішньо-переміщеної особи після 24.02.2022 (03.08.2022).

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 48-1 Житлового кодексу України встановлено, що порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) затверджено Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - Порядок №280).

Відповідно до пункту 2 Порядку №280, право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні до 1 червня 2018 р. заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (далі - внутрішньо переміщені особи) і які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Постановою Кабінету Міністрів України №263 від 24.03.2023 "Деякі питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" внесено зміни до пункту 2 Порядку №280, а саме: в абзаці першому слова і які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних) замінити словами і цифрами , які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в базі даних та які були обліковані як внутрішньо переміщені особи в базі даних до 24 лютого 2022 року.

Тобто, з 24.03.2023, Урядом внесено зміни до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які полягають у тому, що право на таку грошову компенсацію отримують тільки ті особи, які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в базі даних та які були обліковані як внутрішньо переміщені особи в базі даних до 24 лютого 2022 року.

При цьому, судом встановлено, що позивачу було призначено грошову компенсацію до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2023 року №263, а тому право на її отримання не може бути переглянуте у зв`язку із подальшою зміною законодавства.

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до п.4 Порядку №280 за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах рад (далі - органи соціального захисту населення), за рішенням виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюється комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про призначення грошової компенсації (далі - комісія).

В силу пункту 5 Порядку №280 до повноважень комісії належить: проведення перевірки: - наявності у внутрішньо переміщеної особи статусу учасника бойових дій, встановленого відповідно до пунктів 19 - 21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - статус учасника бойових дій), або статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, встановленого відповідно до пунктів 11 - 14 частини другої статті 7 зазначеного Закону (далі - статус особи з інвалідністю внаслідок війни); - перебування внутрішньо переміщеної особи та членів її сім`ї, на яких нараховується грошова компенсація, на обліку в базі даних; - складу сім`ї внутрішньо переміщеної особи; - факту перебування внутрішньо переміщеної особи не менш як один рік на обліку в базі даних; - наявності документів про взяття на квартирний облік внутрішньо переміщеної особи та членів її сім`ї; - факту спільного проживання членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на яких нараховується грошова компенсація; - наявності майнових прав на об`єкти незавершеного житлового будівництва чи права власності на житлове приміщення внутрішньо переміщеної особи та всіх членів її сім`ї, на яких нараховується грошова компенсація, що розташовані в населених пунктах на підконтрольній Україні території (крім житлового приміщення, яке зруйноване (знищене) або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії Російської Федерації, зокрема з моменту введення воєнного стану, що підтверджується актом комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок військових дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, складеним відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 р. №473 (Офіційний вісник України, 2022 р., №37, ст. 1981) (далі - акт комісійного обстеження), та/або відомості щодо якого внесені до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (далі - Реєстр пошкодженого та знищеного майна), після початку його впровадження та використання, з урахуванням умов, визначених абзацами дванадцятим - чотирнадцятим пункту 13 цього Порядку, або відчуження такого майна протягом п`яти років, що передують даті подання заяви про призначення грошової компенсації.

Перевірка інформації про наявність/відсутність права власності на житлове приміщення здійснюється на підставі інформації (відомостей) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, бюро технічної інвентаризації, а також відомостей, поданих у заяві про призначення грошової компенсації; - факту надання раніше внутрішньо переміщеній особі або членам її сім`ї житла чи виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення за рахунок бюджетних та благодійних коштів, залучених коштів суб`єктів господарювання, інших джерел, не заборонених законодавством; прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації; перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами (у разі змін у майновому стані, у складі сім`ї, зміни показників опосередкованої вартості спорудження житла, зміни місця проживання, у зв`язку з втратою статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку тощо); скасування попереднього рішення за нововиявленими обставинами; прийняття рішення про відмову у виплаті грошової компенсації; визначення розміру грошової компенсації; визначення суми коштів, яка підлягає поверненню, якщо внутрішньо переміщена особа або її законний представник чи представник, який діє на підставі довіреності, засвідченої в установленому законом порядку (далі - уповноважений представник), не повідомили про зміни у майновому стані, у складі сім`ї, зміну місця проживання, втрату статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку; прийняття рішення про виплату грошової компенсації члену сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на якого було розраховано грошову компенсацію під час призначення грошової компенсації внутрішньо переміщеній особі (далі - уповноважений член сім`ї), у зв`язку із смертю внутрішньо переміщеної особи, якій призначено грошову компенсацію та не виплачено; прийняття рішення про надання дозволу внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, на відкриття поточного рахунка (за стандартом IBAN) із спеціальним режимом використання (далі - спеціальний рахунок) у відділенні АТ "Ощадбанк" (далі - уповноважений банк) за місцем перебування на обліку в базі даних; прийняття рішення про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з такої території, за місцем перебування на обліку в базі даних; проведення перевірки наявності обвинувального вироку суду у зв`язку із вчиненням внутрішньо переміщеною особою злочину проти України, що підтверджується довідкою про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України; проведення перевірки відсутності фактів, визначених пунктом 31 цього Порядку, під час виплати грошової компенсації (перерахування коштів грошової компенсації на спеціальний рахунок).

Зважаючи на вище наведені норми Порядку №280 у комісії виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації були відсутні повноваження щодо скасування рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 та відповідно прийняття оскаржуваного рішення (протоколу).

Відтак, з урахуванням вказаних вище положень законодавства, суд дійшов висновку, що комісія виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації в даному випадку діяла протиправно, а оскаржуване рішення (протокол) є таким, що підлягає скасуванню.

Водночас у спірних відносинах немає підстав для окремого розгляду питання про правомірність дій суб`єкта владних повноважень, адже права позивача у цьому випадку порушені саме оскаржуваним рішенням (протоколом), яке скасоване судом.

Крім того, суд вважає відсутніми підстави для зобов`язання відповідача прийняти рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб щодо ОСОБА_1 , оскільки таке рішення відносно позивача вже було прийняте та, яке відповідно відновить свою дію після набрання цим судовим рішенням законної сили, так як скасоване відповідачем протиправно.

Отже, у задоволенні позову у відповідній частині вимог належить відмовити.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу на підставі статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягають стягненню з відповідача, яким вчинено протиправні дії.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати протокол комісії виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації від 20.04.2024 №2 в частині, що стосується скасування рішення про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 , яку було призначено протоколом комісії від 03.11.2022 №6.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Виконавчий комітет Кам`янець-Подільської міської ради (майдан Відродження, 1, м. Кам`янець-Подільський, Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл., 32302 , код ЄДРПОУ - 04060542) Департамент соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради (вул. Шевченка, 26, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32302 , код ЄДРПОУ - 03198570) Комісія виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради щодо розгляду заяв осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про призначення грошової компенсації (майдан Відродження,1, м. Кам`янець-Подільський, Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл., 32302 , код ЄДРПОУ - 04060542)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119428076
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —560/4453/24

Рішення від 31.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні