Рішення
від 27.05.2024 по справі 344/4457/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/4457/24

Провадження № 2/344/1905/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

(З А О Ч Н Е)

27 травня 2024 року місто Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області у складі:

головуючого - судді Мелещенко Л.В.

секретаря Ласки І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Івано-Франківськ за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Івано-Франківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області до ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої навколишньому природному середовищу,-

В С Т А Н О В И В:

08 березня 2024 року позивач Івано-Франківська окружна прокуратури в інтересах держави в особі Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області звернувся до суду з позовом до відповідача ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, у розмірі 10660,00 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що до Івано-Франківської окружної прокуратури з Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області надійшов лист від 30 листопада 2022 року вихідний номер 1-16-9/810-22 щодо вжиття прокуратурою заходів представницького характеру з метою відшкодування шкоди, спричиненої ОСОБА_1 навколишньому природному середовищу, у розмірі 10660,00 гри.

Встановлено, що 02 квітня 2021 року о 17 голині 30 хвилин працівниками Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області виявлено факт вилову ОСОБА_1 риби на території річки Золота Липа поблизу села Золота Липа Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області забороненим знаряддям лову риби, а саме одного екземпляра вирезуба причорноморського та одного екземпляра бистрянки російської, чим порушено пункти 3.14, 4.10 Правил любительського та спортивного рибальства, що призвело до вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та завдано шкоди на суму 10660,0 гри.

02 квітня 2021 року головним державним інспектором відділу охорони водних біоресурсів Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області Гордійчуком А.В. складено акт № 19 виявлення та вилучення водних живих ресурсів, знарядь лову, іншого майна, плавучих і транспортних засобів, згідно якого 02 квітня 2021 року о 17 голині 30 хвилин ОСОБА_1 здійснював лов водних біоресурсів вудкою поплавковою у рибогосподарському водному об`єкті річки Золота Липа поблизу села Золота Липа Тлумацької міської територіальної громади Івано-Франківського району Івано-Франківської області, внаслідок чого виловив 1 (один) екземпляр вирезуба причорноморського та 1 (один) екземпляр бистрянки російської загальною вагою 0,1 кг. Дана риба занесена до Червоної книги України.

Вказаними діями ОСОБА_1 порушив пункт 3.14 та пункт 4.10 Правил любительського та спортивного рибальства, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ст. 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Риба вирезуб причорноморський 1 (один) екземпляр та бистрянка російська 1 (один) екземпляр загальною вагою 0,1 кг була вилучена. Виловом риби з порушенням Правил любительського та спортивного рибальства було завдано збитків рибним запасам України на суму 10660,00 грн.

Також 02 квітня 2021 року головним державним інспектором відділу охорони водних біоресурсів Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області ОСОБА_2 складено опис-оцінку водних живих ресурсів (риби), вилучених у ОСОБА_1 , в загальній кількості 2 штуки: один вирезуб причорноморський вагою 0,05 кг вартістю 10000 грн та одна бистрянка російська вагою 0,05 кг вартістю 660 грн.

Крім цього, 06 квітня 2021 року за вихідним номером 07-04/19 Управлінням Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області складено довідку про розмір заподіяної шкоди внаслідок незаконного вилову риби ОСОБА_1 , згідно якої спричинена шкода становить 10660,00 грн.

Постановою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області у справі №353/253/21 від 30 червня 2021 року ОСОБА_1 визнано винуватим у вчиненні з адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 340,00 гри з конфіскацією незаконно добутого: 1 шт. вирезуба причорноморського та 1 шт. бистрянки російської. Вказана постанова набрала законної сили 13 липня 2021 року.

Відповідач ОСОБА_1 зобов`язаний у повному обсязі відшкодувати задані навколишньому природному середовищу збитки у розмірі 10660,00 грн. Однак на даний час завдана ОСОБА_1 шкода навколишньому природному середовищу не відшкодована.

Підставою для звернення до суду із позовом є виявлений прокуратурою факт неналежного здійснення органами, уповноваженими державою на здійснення захисту її інтересів органів, в частині повного та своєчасного відшкодування збитків, що завдані навколишньому природному середовищу.

Враховуючи, що протиправними діями ОСОБА_1 нанесено матеріальну шкоду державі у сфері екологічної безпеки, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області просить прокуратуру звернутись до суду із позовом в інтересах держави про стягнення із ОСОБА_1 вказаної шкоди у розмірі 10660,00 гри, оскільки Управління немає коштів для сплати судового збору.

Також Івано-Франківською окружною прокуратурою 08 серпня 2023 року за вихідним номером 09.51-4-57-191 вих.-23 до Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області скеровано запит про факт заподіяння ОСОБА_1 шкоди навколишньому природному середовищу шляхом незаконного вилову водних біоресурсів. У відповідь на вказаний запит Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області листом від 16 серпня 2023 року вихідний номер 1-16-9/553-23 повторно повідомлено прокуратуру про факт заподіяння ОСОБА_1 шкоди навколишньому природному середовищу в сумі 10660,00 гри. У вказаному листі Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області також повідомляє що самостійно позову з вказаних підстав не заявляло у зв`язку з відсутністю коштів для сплати судового збору та просить прокуратуру звернутися до суду із позовом з метою стягнення із ОСОБА_1 шкоди завданої навколишньому природному середовищу в розмірі 10 660 грн, оскільки ця шкода не відшкодована.

Також Івано-Франківською окружною прокуратурою скеровано запит до Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області від 08 серпня 2023 року за вихідним номером 09.51/4-57-189 вих-23 про необхідність вжиття заходів цивільно-правового характеру з метою забезпечення відшкодування завданих ОСОБА_1 збитків, на що отримано відповідь про те, що шкода у розмірі 10660,00 грн, спричинена навколишньому природному середовищу ОСОБА_1 , не відшкодовувалась та зазначає, що міською радою заходи цивільно-правового характеру з метою стягнення вказаної шкоди не вживались, кошти на сплату судового збору за подання позовної заяви відсутні, просить прокуратуру звернутись до суду з відповідною позовною заявою.

Така бездіяльність органів, уповноважених на подання позову до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, триває вже понад два роки. Ненадходжсння цих коштів до бюджету перешкоджає державі у здійсненні нею зобов`язань щодо відновлення природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки держави.

За таких обставин позивач просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області шкоду, спричинену навколишньому природному середовищу, у розмірі 10660,00 грн та судовий збір у розмірі 3028,00 грн (а.с. 1-15).

На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 березня 2024 року дану цивільну справу розподілено для розгляду головуючому судді Мелещенко Л.В. (а.с. 50-51).

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 12 березня 2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі за даним позовом, ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження з викликом сторін (а.с. 54-55).

Представник Івано-Франківської окружної прокуратури у судове засідання не прибув, але до суду надана заява про розгляд справи проводити за відсутності представника позивача, позовні вимоги підтримує у повному обсязі, проти ухвалення по справі заочного рішення не заперечує (а.с. 75).

У судове засідання представник Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області не з`явився, але до суду надіслана заява про розгляд справи без участі представника позивача за наявними в матеріалах справи документами, позов Івано-Франківської окружної прокуратури підтримують у повному обсязі (а.с. 63, 73).

Представник Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області до суду не прибув, про причини неявки суд не повідомив.

Відповідач у судове засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином, зокрема відповідач викликався через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (а.с. 69-70). Жодних заперечень проти позову, в тому числі відзиву на позовну заяву, а також жодних інших заяв та клопотань від відповідача не надійшло.

Оскільки відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду, проте не з`явився у судове засідання без поважних причин та не повідомив про причини свої неявки, відзиву не подав, а представник позивача не заперечує проти заочного розгляду справи, суд на підставі статей 280-282 Цивільного процесуального кодексу України ухвалив про заочний розгляд справи, про що 27 травня 2024 року прийнята відповідна ухвала (а.с. 78-79).

Відповідно до частини другої статті 247 Цивільного процесуального кодексу України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Управлінням Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області надіслано до Івано-Франківської окружної прокуратури лист від 30 листопада 2022 року вихідний номер 1-16-9/810-22 про вжиття прокуратурою заходів представницького характеру з метою відшкодування шкоди, спричиненої ОСОБА_1 навколишньому природному середовищу, у розмірі 10660,00 гри (а.с. 16).

02 квітня 2021 року о 17 голині 30 хвилин працівниками Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області виявлено факт вилову ОСОБА_1 риби на території річки Золота Липа поблизу села Золота Липа Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області забороненим знаряддям лову риби, а саме одного екземпляра вирезуба причорноморського та одного екземпляра бистрянки російської, чим порушено пункти 3.14, 4.10 Правил любительського та спортивного рибальства, про що складено протокол № 00009/19 від 02 квітня 2021 року (а.с. 17).

02 квітня 2021 року головним державним інспектором відділу охорони водних біоресурсів Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області Гордійчуком А.В. складено акт № 19 виявлення та вилучення водних живих ресурсів, знарядь лову, іншого майна, плавучих і транспортних засобів, відповідно до якого 02 квітня 2021 року о 17 голині 30 хвилин ОСОБА_1 здійснював лов водних біоресурсів вудкою поплавковою у рибогосподарському водному об`єкті річки Золота Липа поблизу села Золота Липа Тлумацької міської територіальної громади Івано-Франківського району Івано-Франківської області, внаслідок чого виловив 1 (один) екземпляр вирезуба причорноморського та 1 (один) екземпляр бистрянки російської загальною вагою 0, 1 кг. Дана риба занесена до Червоної книги України (а.с. 18).

02 квітня 2021 року головним державним інспектором відділу охорони водних біоресурсів Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області ОСОБА_2 складено опис-оцінку водних живих ресурсів (риби), вилучених у ОСОБА_1 , в загальній кількості 2 штуки: один вирезуб причорноморський вагою 0,05 кг вартістю 10000 грн та одна бистрянка російська вагою 0,05 кг вартістю 660 грн (а.с. 19).

Постановою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області у справі №353/253/21 від 30 червня 2021 року, що набрала законної сили 13 липня 2021 року, ОСОБА_1 визнано винуватим у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 20 (двадцять) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 340,00 грн, з конфіскацією незаконно добутого: 1 шт. вирезуба причорноморського та 1 шт. бистрянки російської (а.с. 20-21).

06 квітня 2021 року за вихідним номером 07-04/19 Управлінням Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області складено довідку про розмір заподіяної шкоди внаслідок незаконного вилову риби ОСОБА_1 , згідно якої спричинена шкода становить 10660,00 грн (а.с. 22).

Івано-Франківською окружною прокуратурою 08 серпня 2023 року за вихідним номером 09.51-4-57-191 вих.-23 до Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області скеровано запит про факт заподіяння ОСОБА_1 шкоди навколишньому природному середовищу шляхом незаконного вилову водних біоресурсів (а.с. 23-24).

У відповідь на вказаний запит Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області листом від 16 серпня 2023 року вихідний номер 1-16-9/553-23 повторно повідомлено прокуратуру про факт заподіяння ОСОБА_1 шкоди навколишньому природному середовищу в сумі 10660,00 грн (а.с. 25-26).

Івано-Франківською окружною прокуратурою скеровано запит до Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області від 08 серпня 2023 року за вихідним номером 09.51/4-57-189 вих-23 про необхідність вжиття заходів цивільно-правового характеру з метою забезпечення відшкодування завданих ОСОБА_1 збитків, на що отримано відповідь про те, що шкода у розмірі 10660,00 грн, спричинена навколишньому природному середовищу ОСОБА_1 , не відшкодовувалась та зазначає, що міською радою заходи цивільно-правового характеру з метою стягнення вказаної шкоди не вживались, кошти на сплату судового збору за подання позовної заяви відсутні, просить прокуратуру звернутись до суду з відповідною позовною заявою (а.с. 27-31).

Відповідно до частини першої статті 5 Цивільного процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Згідно вимог частини третьої статті 12 Цивільного процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У відповідностідо статті13-14Конституції України,земля,її надра,атмосферне повітря,водні таінші природніресурси,які знаходятьсяв межахтериторії України,природні ресурсиїї континентальногошельфу,виключної (морської)економічної зониє об`єктамиправа власностіУкраїнського народу.Від іменіУкраїнського народуправа власниказдійснюють органидержавної владита органимісцевого самоврядуванняв межах,визначених цієюКонституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.Земля єосновним національнимбагатством,що перебуваєпід особливоюохороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 1 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.

Відповідно до частини четвертої-п`ятої статті 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Згідно частини першої статті 3 Закону України «Про тваринний світ», об`єктами тваринного світу, на які поширюється дія цього Закону, є:

дикі тварини - хордові, в тому числі хребетні (ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби та інші) і безхребетні (членистоногі, молюски, голкошкірі та інші) в усьому їх видовому і популяційному різноманітті та на всіх стадіях розвитку (ембріони, яйця, лялечки тощо), які перебувають у стані природної волі, утримуються у напіввільних умовах чи в неволі;

частини диких тварин (роги, шкіра тощо);

продукти життєдіяльності диких тварин (мед, віск тощо).

Статтею 10 Закону України «Про тваринний світ» встановлено права та обов`язки громадян у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Зокрема, громадяни відповідно до закону зобов`язані: охороняти тваринний світ і середовище перебування диких тварин; сприяти відтворенню відновлюваних об`єктів тваринного світу; використовувати об`єкти тваринного світу відповідно до закону; відшкодовувати шкоду, заподіяну ними тваринному світу внаслідок порушення вимог законодавства про охорону, використання і відтворення тваринного світу.

У відповідності до положень статті 63 Закону України «Про тваринний світ», порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу тягне за собою адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність відповідно до закону. Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу несуть особи, винні в, зокрема, порушенні правил використання об`єктів тваринного світу; незаконному вилученні об`єктів тваринного світу з природного середовища; невиконанні встановлених законодавством вимог щодо охорони видів тварин, занесених до Червоної книги України або до переліків видів тварин, що підлягають особливій охороні. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу.Розміркомпенсації занезаконне добування,знищення абопошкодження видівтваринного світу,а такожза знищеннячи погіршеннясередовища їхіснування встановлюєтьсяКабінетом МіністрівУкраїни. Незаконно добуті (зібрані) об`єкти тваринного світу, виготовлена з них продукція, знаряддя правопорушень підлягають безоплатному вилученню в установленому законом порядку.

Згідно статті 12 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», до водних біоресурсів належать: водні біоресурси,які перебуваютьв умовахприродної волівнутрішніх морськихвод,територіального моря,континентального шельфу,виключної (морської)економічної зони,транскордонних вод,рибогосподарських воднихоб`єктів (їхчастин)та уводах замежами юрисдикціїУкраїни; водні біоресурси, які перебувають у водних об`єктах у межах територій природно-заповідного фонду, а також види, занесені до Червоної книги України.

У статті 16 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» вказано, що Охорона водних біоресурсів та основні шляхи її забезпечення визначаються відповідно до цього Закону, законів України"Про тваринний світ","Про охорону навколишнього природного середовища"та інших нормативно-правових актів.

Статтями 25 та 26 даного Закону передбачено, що використання водних біоресурсів, які перебувають у стані природної волі, здійснюється в порядку загального і спеціального використання. Громадяни мають право використовувати безоплатно водні біоресурси в наукових, культурно-освітніх та виховних цілях для задоволення естетичних, оздоровчих, рекреаційних та інших потреб без вилучення їх з природного середовища, а також здійснювати любительське і спортивне рибальство у водних об`єктах загального користування в межах встановлених законодавством обсягів безоплатного вилову водних біоресурсів. Однак суб`єкти рибного господарства зобов`язані дотримуватись визначених законодавством обов`язків.

Так, в ст. 35 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» зазначено, що суб`єкти рибного господарства, серед іншого, зобов`язані додержуватися правил рибальства.

Відповідно до пункту 3.14 та пункту 4.10 Правил любительського і спортивного рибальства, затверджених наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.02.1999 № 19 (чинний на час притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності), забороняється лов морських ссавців, риби та інших водних живих ресурсів, занесених до Червоної книги України та забороняється любительський лов таких видів водних ссавців, риб і водних безхребетних: дельфінів, тюленів, усіх видів осетрових та їх гібридів, лосося, камбали-калкан (в Чорному морі), вирезуба, кутума, шемаї (в Чорноморському регіоні), річкової міноги, форелі, харіуса, чопа, рибця звичайного, вусача (крім нижнього Дніпра), минька, всіх видів крабів, устриць та інших видів, занесених до Червоної книги України.

Відповідно до частини першої статті 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Частиною першою статті 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Статтею 131-1Конституції Українивстановлено,в Українідіє прокуратура,яка здійснює,зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

У відповідностідо частинитретьої-четвертоїстатті 56Цивільного процесуальногокодексу України, увизначених закономвипадках прокурорзвертається досуду зпозовною заявою,бере участьу розглядісправ зайого позовами,а такожможе вступитиза своєюініціативою усправу,провадження уякій відкритоза позовоміншої особи,до початкурозгляду справипо суті,подає апеляційну,касаційну скаргу,заяву проперегляд судовогорішення занововиявленими абовиключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбаченихстаттею 185цього Кодексу.

Відповідно до положень частини першої, третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Згідно пункту 1 Положення про Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 895, Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства, меліорації земель та експлуатації державних водогосподарських об`єктів комплексного призначення, міжгосподарських зрошувальних і осушувальних систем.

Згідно з Положенням про органи рибоохорони Державного агентства рибного господарства України, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2012 № 26, Органи рибоохорони - Головне управління охорони водних біоресурсів у м. Києві, управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в області, басейнові управління, басейновий відділ - є територіальними органами Державного агентства рибного господарства України, які діють у складі Держрибагептства України і йому підпорядковуються, та відповідно до пункту 6.16 самостійно та через органи прокуратури подавати позови про відшкодування шкоди, заподіяної суб`єктами господарювання та громадянами внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.

Щодо Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області, то відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 № 1066-р «Деякі питання територіальних органів Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм» (із змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України №57 від 19.01.2024) цей орган перейменовано на Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області.

Статтею 10 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» передбачено, що посадові особи органів рибоохорони здійснюють державний контроль та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та мають такі повноваження, зокрема, подавати позови про відшкодування шкоди, заподіяної 8 суб`єктами господарювання та громадянами, внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.

Відповідно до статті 37 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», водні біоресурси, що знаходяться у внутрішніх водних об`єктах, територіальному морі, у виключній (морській) економічній зоні України, на континентальному шельфі, є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого права власника на ці ресурси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України та законами України.

Таким чином, суд вважає, що Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області є органом, який уповноважений на звернення до суду з позовними вимогами про стягнення з ОСОБА_1 матеріальних збитків, заподіяних рибному господарству України та територіальній громаді Тлумацької міської ради Івано-Франківського району.

Крім того, згідно зі статтею 13 Конституції України від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 142 Конституції України встановлено, що природні ресурси, які перебувають у власності територіальних громад, є складовою частиною матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування.

Статтею 145 Конституції України передбачений судовий захист прав місцевого самоврядування.

Тлумацька міська рада Івано-Франківського району Івано-Франківської області, як орган місцевого самоврядування має право на звернення до суду з позовами про стягнення шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону довкілля, так як пунктом "б" частини другої статті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Повноваження виконавчих органів місцевих рад встановлені статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Частиною першою цієї статті визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження та делеговані повноваження, серед яких, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів тощо.

Окрім цього, повноваження місцевих рад у галузі охорони навколишнього природного середовища також встановлені в статтях 15, 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції яких, поряд з іншими функціями, віднесено здійснення контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства, координацію діяльності відповідних, спеціально уповноважених, державних органів управління в галузі охорони навколишнього природного середовища на їх території. Місцеві ради можуть здійснювати й інші повноваження відповідно до законодавства України.

Беручи до уваги наведене, у Івано-Франківської окружної прокуратури наявні підстави для представництва інтересів держави в особі Тлумацької міської ради та Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області.

Судом встановлено, що 02 квітня 2021 року головним державним інспектором відділу охорони водних біоресурсів Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області Гордійчуком А.В. складено акт № 19 виявлення та вилучення водних живих ресурсів, знарядь лову, іншого майна, плавучих і транспортних засобів, згідно якого 02 квітня 2021 року о 17 годині 30 хвилин ОСОБА_1 здійснював лов водних біоресурсів вудкою поплавковою у рибогосподарському водному об`єкті річки Золота Липа поблизу села Золота Липа Тлумацької міської територіальної громади Івано-Франківського району Івано-Франківської області, внаслідок чого виловив 1 (один) екземпляр вирезуба причорноморського та 1 (один) екземпляр бистрянки російської загальною вагою 0, 1 кг. Дана риба занесена до Червоної книги України (а.с. 18).

Згідно опису-оцінки водних живих ресурсів (риби), вилучених у ОСОБА_1 , від 02 квітня 2021 року, один вирезуб причорноморський вагою 0,05 кг вартістю 10000 грн та одна бистрянка російська вагою 0,05 кг вартістю 660 грн (а.с. 19).

Постановою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області у справі №353/253/21 від 30 червня 2021 року, що набрала законної сили 13 липня 2021 року, ОСОБА_1 визнано винуватим у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 20 (двадцять) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 340,00 грн, з конфіскацією незаконно добутого: 1 шт. вирезуба причорноморського та 1 шт. бистрянки російської (а.с. 20-21).

Відповідно до довідки про розмір заподіяної шкоди внаслідок незаконного вилову риби ОСОБА_1 , від 06 квітня 2021 року, спричинена шкода становить 10660,00 грн (а.с. 22).

Таким чином, суд приходить до висновку, що своїми діями відповідач наніс державі збитків, заподіяних внаслідок порушення природоохоронного законодавства, що полягало у незаконному добуванні об`єктів тваринного світу (риби).

Відповідач ОСОБА_1 зобов`язаний у повному обсязі відшкодувати задані навколишньому природному середовищу збитки у розмірі 10660,00 грн. Однак на даний час завдана ОСОБА_1 шкода навколишньому природному середовищу не відшкодована.

Належних та допустимих доказів, які б свідчили про відшкодування завданої шкоди або ж спростовували доводи позивача в обґрунтування ним позовних вимог, відповідачем суду не подано.

Відповідно до вимог частини першої статті 12 Цивільного процесуального кодексу України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

У відповідності до частини першої статті 81 Цивільного процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідач, не бажаючи приймати участь у судовому розгляді справи і реалізувати своє процесуальне право на спростування доводів позову і доказування належного виконання обов`язків, тим самим не оспорює наявних підстав для стягнення грошової суми.

Виходячи із вищевикладеного, суд, оцінивши докази, надані сторонами у справі, їх належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, відповідно до статті 89 Цивільного процесуального кодексу України, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 133 Цивільного процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною першою статті 141 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем про подачі позовної заяви сплачено судовий збір за позовом у розмірі 3028,00 грн (а.с. 49).

Позовні вимоги задоволені повністю, тому з відповідача також слід стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На підставі вищенаведеного, відповідно до ст.ст. 13, 14, 131-1, 142, 145 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 12, 20-2, 40, 47, 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 10, 34, 52-1, 63 Закону України «Про тваринний світ», ст.ст. 10, 16, 25, 26, 35 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», ст. 1166 Цивільного кодексу України, керуючись ст.ст. 12, 13, 19, 56, 81, 133, 141, 263-265, 267, 273, 280-284, 353-355 Цивільного процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Івано-Франківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області до ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області шкоду, спричинену навколишньому природному середовищу, у розмірі 10 660,00 грн (десять тисяч шістсот шістдесят гривень нуль копійок) на р/р UA298999980333119331000009572, код МФО 899998, код платежу 24062100, код ЄДРПОУ 37951998, ГУДКСУ в Івано-Франківській області.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь Івано-Франківської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).

Заочне рішення може бути переглянуте Івано-Франківським міським судом Івано-Франківської області за письмовою заявою відповідача.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне найменування учасників справи:

Позивач - Івано-Франківська окружна прокуратура, код ЄДРПОУ 03530483, місцезнаходження: 76019 м. Івано-Франківськ, вул. Василіянок, буд. 48, яка діє в інтересах держави в особі Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 04054234, місцезнаходження: 78000 м. Тлумач, вул. Макуха, буд.42, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ 40605094, місцезнаходження: 77401 м. Тисмениця, вул. Левицького, буд.4Б.

Відповідач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .

Вступна та резолютивна частини рішення складені, підписані у нарадчій кімнаті 27 травня 2024 року.

Повний текст рішення складено 31 травня 2024 року.

Суддя Мелещенко Л.В.

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення27.05.2024
Оприлюднено04.06.2024
Номер документу119438007
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища

Судовий реєстр по справі —344/4457/24

Рішення від 27.05.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Ухвала від 27.05.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Рішення від 27.05.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Ухвала від 12.03.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні