РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
03 червня 2024 р. Справа № 120/284/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Чернюк Алли Юріївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області до Мурованокуриловецької селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
08.01.2024 року до суду надійшли матеріали позовної заяви Керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області (далі прокурор), який звернувся до суду в інтересах держави, до Мурованокуриловецької селищної ради (далі селищна рада, відповідач).
Позовні вимоги мотивовані бездіяльністю відповідача щодо невжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на приміщення гімназії села Михайлівці та розміщену в ньому захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №01515 за адресою: вулиця Центральна, 35, с. Михайлівці, Могилів-Подільський район Вінницька область, та державної реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю.
Ухвалою суду від 15.01.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Даною ухвалою встановлено відповідачам строк для надання відзиву на позовну заяву, з поясненнями по суті заявлених вимог та доданням підтверджуючих документів.
31.01.2024 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого Мурованокуриловецька селищна рада просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Мотивуючи свою позицію відповідач вказує, що відповідно до рішення 25 сесії Мурованокуриловецької селищної ради 8 скликання «Про об`єкти права комунальної власності Мурованокуриловецької селищної територіальної громади» від 26.04.2022 року № 2228 затверджений перелік об`єктів комунальної власності територіальної громади, до якого включений навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад дошкільний навчальний заклад» с. Михайлівці Могилів-Подільського району, Вінницької області, балансоутримувачем визначений відділ освіти Мурованокуриловецької селищної ради, де пізніше було змінено найменування закладу на «Гімназія с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області» та затверджено Статут закладу в новій редакції.
Як зазначає представник відповідача, фінансування гімназії здійснюється з державного та місцевих бюджетів, а саме Мурованокуриловецька селищна рада здійснює управління навчальним закладом та створює необхідні умови для навчання дітей, забезпечує належне утримання та ремонт будівель гімназії. Відповідно право комунальної власності на будівлі начального закладу не було зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно в зв`язку з відсутністю коштів в бюджеті Мурованокуриловецької селищної територіальної громади на виготовлення необхідної технічної документації на будівлі гімназії.
З огляду на вищезазначене відповідач вважає, що відсутні підстави щодо державної реєстрації, оскільки дана процедура не впливає на створення належних умов для навчання та забезпечення Мурованокуриловецькою селищною радою належного утримання нерухомого майна навчального закладу.
05.02.2024 року позивачем подано відповідь на відзив, у якій позивач зазначає, що викладені у відзиві заперечення не ґрунтуються на нормах матеріального права.
Окрім того, позивач звертає увагу щодо твердження відповідача про відсутність можливості профінансувати видатки з місцевого бюджету на виготовлення документації на нерухоме майно є бездіяльністю органів місцевого самоврядування.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне, рішенням Мурованокуриловецької селищної ради від 26.04.2022 року № 2228 «Про об`єкти права комунальної власності Мурованокуриловецької селищної територіальної громади», у тому числі на підставі рішення 50 сесії 7 скликання селищної ради від 16.10.2020 року № 970 «Про прийняття із спільної власності територіальних громад сіл та селищ Мурованокуриловецького району у комунальну власність територіальної громади селища міського типу Муровані Курилівці майна та цілісних майнових комплексів» будівлю навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад дошкільний навчальний заклад с. Михайлівці» прийнято у комунальну власність Мурованокуриловецької селищної територіальної громади, розташоване за адресою: вул. Центральна, 35, с. Михайлівці.
В подальшому, рішенням Мурованокуриловецької селищної ради №2283 від 31.08.2022 року змінено найменування вказаного закладу на «Гімназія с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області» та затверджено Статут закладу в новій редакції, де відповідно до нього гімназія належить до комунальної власності, засновником закладу є Мурованокуриловецька селищна територіальна громада, а уповноваженим органом управління відділ освіти Мурованокуриловецької селищної ради.
В ході опрацювання позивачем інформації, наданої відповідачем, встановлено, що на території громади в приміщенні гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради розташована захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття за № 01515 по вул. Центральній, 35, с. Михайлівці, яка є власністю Мурованокуриловецької селищної територіальної громади та перебуває на балансі відділу освіти Мурованокуриловецької селищної ради. Правовстановлюючі документи на житловий будинок та протирадіаційне укриття відсутні, документи про право власності не оформлялись, право власності не реєструвалось.
Могилів-Подільською окружною прокуратурою, 19.12.2023 року, на адресу Мурованокуриловецької селищної ради направлено лист № 53-5877 вих-23 про надання інформації щодо наявності чи відсутності правовстановлюючих документів на будівлю гімназії та чи внесено відповідну інформацію до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Листом від 21.12.2023 № 02-13/5047 відповідач повідомив керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури, що будівля гімназії с. Михайлівці перебувають на балансі відділу освіти Мурованокуриловецької селищної ради, та враховуючи те, що в бюджеті Мурованокуриловецької селищної ради не були передбачені кошти на виготовлення технічної документації на будівлю гімназії, інформація про право власності на зазначену захисну споруду цивільного захисту не вносилась.
З метою спонукання відповідача вчинити дії, спрямовані на реєстрацію права власності на приміщення гімназії із захисну споруду цивільного захисту, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.
Частиною 2 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Частина 5 статті 53 КАС України передбачає, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту. Зокрема, звернення до суду з позовом у цьому випадку здійснено з метою захисту інтересів держави в сфері культурного середовища, культурного дозвілля громадян, забезпечення збереження базової мережі закладів культури, спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання про оформлення права власності на будівлю та земельну ділянку клубного закладу. При цьому, у зв`язку із відсутністю органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом з цього питання, прокурор у цій справі набув статусу позивача.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Згідно з ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до ч. 8 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Враховуючи вищенаведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Мурованокуриловецької територіальної громади на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Мурованокуриловецька селищна рада.
Як вбачається з матеріалів справи, право комунальної власності об`єднаної територіальної громади на приміщення гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області, що знаходяться за адресою: вул. Центральна, 35, с. Михайлівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, набуто відповідно до рішення Мурованокуриловецької селищної ради «Про об`єкти права комунальної власності Мурованокуриловецької територіальної громади» №2228 від 26.04.2022 року.
Окрім того, в приміщені Гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради за адресою: вул. Центральна, 35, с. Михайлівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область знаходиться захисна споруда цивільного захисту з обліковим номером 01515 (протирадіаційне укриття).
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.
Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Згідно ст. 66 Закону України «Про освіту» сільські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту», до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до п. І розділу II Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, що затверджена наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 № 127, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 № 582/5773 та Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390, захисні споруди цивільного захисту підлягають технічній інвентаризації, на які складаються окремі інвентаризаційні справи і технічні паспорти.
Відповідно до п. 8 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, захисні споруди ставляться на облік після їх уведення в установленому порядку в експлуатацію на підставі документів, передбачених Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461, та технічного паспорта, складеного за результатами проведення їх технічної інвентаризації, як об`єктів нерухомого майна.
Разом з тим, згідно із частиною 1 статті 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
За приписами частини 4 статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
За приписами пунктів 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Враховуючи вищенаведені норми законодавства, та оскільки Мурованокуриловецька селищна рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на приміщення Гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області та розміщену в ній споруду цивільного захисту № 01515.
В той же час, Мурованокуриловецька селищна рада, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не зареєструвала право власності на приміщення Гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області та розміщену в ній споруду цивільного захисту № 01515. Вищевказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що Мурованокуриловецьку селищну раду належить зобов`язати вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на приміщення Гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області та розміщену в ній споруду цивільного захисту № 01515, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та державної реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення даного позову.
Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи зазначену вище норму та те, що докази про такі судові витрати суду не надано, підстави для їх розподілу відсутні.
Керуючись ст.ст. 73 - 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Мурованокуриловецької селищної ради щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на приміщення гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області та розміщену в ній споруду цивільного захисту № 01515 (протирадіаційне укриття), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та державної реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю.
Зобов`язати Мурованокуриловецьку селищну раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення гімназії с. Михайлівці Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області та розміщену в ній споруду цивільного захисту № 01515 (протирадіаційне укриття), що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 35, с. Михайлівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, та державної реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави ( АДРЕСА_2 )
Відповідач: Мурованокуриловецька селищна рада (вул. Соборна, 45, смт. Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23400)
СуддяЧернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 05.06.2024 |
Номер документу | 119458487 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні