РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
03 червня 2024 р. Справа № 120/2298/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дончика В.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
в с т а н о в и в :
26.02.2024 року ОСОБА_1 звернулася в суд з адміністративним позовом до Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області, у якому просила:
- визнати протиправною бездіяльності Тульчинської міської виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області;
- зобов?язати Тульчинську міську виборчу комісію Тульчинського району Вінницької області розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.02.2024 року та винести постанову відповідно до ч. 3 ст. 283 Виборчого кодексу України.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області щодо неприйняття рішення про реєстрацію позивача як депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області від Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", чим порушено вимоги ч. 3 ст. 283 Виборчого кодексу України.
Ухвалою суду від 04.03.2024 року даний адміністративний позов залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.
14.03.2024 року позивач вимоги вказаної ухвали суду про залишення позовної заяви без руху виконала.
Ухвалою суду від 19.03.2024 року, прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
03.04.2024 року представник відповідача подала відзив на позовну заяву, у якому вказує, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду по справі № 120/1200/24 заяву про забезпечення позову задоволено. Зокрема, заборонено Тульчинській міській територіальній виборчій комісії Тульчинського району Вінницької області вчиняти будь-які дії, що стосуються відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_2 , який був обраний від Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» до набрання законної сили рішенням за відповідним позовом.
Враховуючи наведене, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши інші докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
30.01.2024 року на позачерговому З`їзді Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» прийнято рішення, оформлене витягом з протоколу № 1/2024 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», про відкликання депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою, з підстав, що передбачені п.п. 3, 5 ч. 1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
Вподальшому, 02.02.2024 року Тульчинською міською територіальною виборчою комісією Тульчинського району Вінницької області прийнято постанову № 1 "Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати", а саме ОСОБА_1 , обраною депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступною за черговістю кандидат в депутати від Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
06.02.2024 року ОСОБА_1 подала заяву до Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області про реєстрацію її депутатом місцевої ради.
При цьому, позивач зазначає, що відповідачем не виконано вимоги ч. 3 ст. 283 Виборчого кодексу України, а саме не прийнято рішення про реєстрацію депутата.
Вважаючи протиправною бездіяльність Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області щодо неприйняття рішення про реєстрацію позивача як депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області від Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", у зв`язку з чим, вона звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок відкликання депутатів місцевих рад і заміщення депутатів місцевих рад регулюється Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» та Виборчим кодексом України.
Відповідно до ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 цього Закону.
Згідно ч. 1 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 9 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Частиною 7 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" встановлено, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Згідно ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Як вже зазначалося судом, 30.01.2024 року на позачерговому З`їзді Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» прийнято рішення, оформлене витягом з протоколу № 1/2024 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», про відкликання депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою, з підстав, що передбачені п.п. 3, 5 ч. 1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
Не погоджуючись з вказаним рішенням Партії від 30.01.2024 року, 31.01.2024 року позивач звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду із заявою про забезпечення позову до Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішень.
Ухвалою суду від 02.02.2024 року по адміністративній справі № 120/1200/24 заяву про забезпечення позову задоволено та зупинено дію рішення від 30.01.2024 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_2 до набрання законної сили рішенням за відповідним позовом.
Заборонено Тульчинській міській територіальній виборчій комісії Тульчинського району Вінницької області вчиняти будь-які дії, що стосуються відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_2 , який був обраний від Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» до набрання законної сили рішенням за відповідним позовом.
В цей же час, 02.02.2024 року Тульчинською міською територіальною виборчою комісією Тульчинського району Вінницької області прийнято постанову № 1 "Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати", а саме ОСОБА_1 , обраною депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступною за черговістю кандидат в депутати від Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
З цього приводу слід зазначити, що згідно ч. 1 ст. 284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 284 Виборчого кодексу України, реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
Частиною першою статті 283 Виборчого кодексу України встановлено, що особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.
На виконання вимог положень ст. 283 Виборчого кодексу України, 06.02.2024 року ОСОБА_1 подала заяву до Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області про реєстрацію її депутатом місцевої ради.
Проаналізувавши обставини справи, суд зазначає, що на час звернення позивача до Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області із заявою про реєстрацію її депутатом місцевої ради, остання, в силу встановленої ухвалою суду від 02.02.2024 року у справі № 120/1200/24 забороною, позбавлено можливості розглянути відповідну заяву та зареєструвати ОСОБА_1 депутатом місцевої ради.
При цьому, слід зазначити, що заходи забезпечення позову, встановлені ухвалою суду від 02.02.2024 року у справі № 120/1200/24, не змінюють обсягу прав та обов`язків ОСОБА_1 , не спричиняють негативних наслідків для неї, а такі заходи спрямовані виключно на збереження існуючого становища до розгляду справи № 120/1200/24 по суті та мають тимчасовий характер - до набрання законної сили рішенням у справі.
При цьому, суд зауважує, що на даний час між ОСОБА_2 , Політичною партією "Українська стратегія Гройсмана" та Тульчинською міською територіальною виборчою комісію Тульчинського району Вінницької продовжує існувати спір, що вирішується судом у адміністративній справі № 120/1200/24.
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Положеннями ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:
Отже, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав, свобод чи інтересів особи, що звернулася до суду з позовом, у публічно-правових відносинах.
У свою чергу, Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в своєму рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Це означає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Таким чином, суд вважає, що таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, яка стверджує про їх порушення.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
За встановлених обставин, суд приходить висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову про визнання протиправною бездіяльності Тульчинської міської виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області та зобов`язання Тульчинської міської виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.02.2024 року та винести постанову відповідно до ч.3 ст. 283 Виборчого кодексу України, оскільки такі вимоги позивача спрямовані на майбутній захист прав, свобод та інтересів, які на час розгляду судом даної справи не порушені.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. А згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач: Тульчинська міська територіальна виборча комісія Тульчинського району Вінницької області (вул. Леонтовича, 1, м. Тульчин, Тульчинський район, Вінницька область, 23600, код ЄДРПОУ 43787574)
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 05.06.2024 |
Номер документу | 119458498 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні