РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2024 року справа № 580/2297/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі служби у справах дітей Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області до відділу освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі служби у справах дітей Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області з позовом до відділу освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради щодо не нарахування та не виплати випускникам закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Паланської сільської ради, які мають статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги, передбаченої ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік»;
- зобов`язати відділ освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради нарахувати і виплатити випускникам закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Паланської сільської ради, які мають статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразову грошову допомогу, передбачену ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», тобто у сумі не менше 14 370 гривень та Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», тобто у сумі не менше 15 708 гривень кожному.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наявною у позивача інформацією випускниками державних навчальних закладів на території громади стали діти із статусом сиріт, або зі статусом дітей, позбавлених батьківського піклування. Проте зазначеним випускникам одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів, яка передбачена ч. 7 ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", впродовж 2021-2022 років не виплачувалась. Дане порушення вимог чинного законодавства зумовило звернення позивача з даним позовом до суду.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач у визначений судом строк відзив на позов не подав.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що згідно з інформацією Відділу освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради:
- ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в 2022 році закінчив 9 класів Громівської гімназії Паланської сільської ради;
- ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в 2022 році закінчив 11 класів Юрківського ліцею Паланської сільської ради;
- ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в 2022 році закінчив 9 класів Кочержинської гімназії Паланської сільської ради;
- ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , в 2022 році закінчила 11 класів Юрківського ліцею Паланської сільської ради;
- ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , в 2022 році закінчила 11 класів Родниківського ліцею «ім. Т.Г. Шевченка» Паланської сільської ради;
- ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , в 2021 році закінчила 11 класів Паланської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (на даний час (Паланський ліцей Паланської сільської ради).
Згідно із п. 1.7. Положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради, затвердженої рішенням Паланської сільської ради № 34-4/VII від 10.10.2019 відділ є головним розпорядником бюджетних коштів з фінансування витрат на утримання закладів та установ освіти, культури, молоді та спорту.
Відповідно до витягу з ЄРДПОУ: власником (засновником) закладу освіти, який закінчив ОСОБА_1 , зокрема Громівської гімназії - є Паланська сільська рада; власником (засновником) закладу освіти, який закінчив ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , зокрема Юрківського ліцею Паланської сільської ради - є Паланська сільська рада; власником (засновником) закладу освіти, який закінчив ОСОБА_3 , зокрема Кочежинської гімназії Паланської сільської ради - є Паланська сільська рада; власником (засновником) закладу освіти, який закінчила ОСОБА_5 , зокрема Родниківського ліцею «ім. Т.Г. Шевченка» Паланської сільської ради - є Паланська сільська рада. власником (засновником) закладу освіти, який закінчила ОСОБА_6 , зокрема Паланський ліцей Паланської сільської ради - є Паланська сільська рада.
Згідно з інформацією Служби у справах дітей Паланської сільської ради:
- ОСОБА_1 , згідно з розпорядженням Уманської РДА Черкаської області № 112 від 10.05.2011 є дитиною позбавленою батьківського піклування;
- ОСОБА_2 згідно з розпорядженням Уманської РДА Черкаської області № 285 від 16.11.2008 є дитиною позбавленою батьківського піклування;
- ОСОБА_3 , згідно з розпорядженням Уманської РДА Черкаської області № 25 від 30.01.2020 є дитиною позбавленою батьківського піклування;
- ОСОБА_4 , згідно з розпорядженням Уманської РДА Черкаської області № 34-7 від 26.08.2022 є дитиною-сиротою;
- ОСОБА_5 є дитиною позбавленою батьківського піклування, рішенням Уманського міськрайонного суду від 10.08.2007 батьків позбавлено батьківських прав та ОСОБА_5 передано органу опіки та піклування Уманської РДА;
- ОСОБА_6 , згідно з розпорядженням Уманської РДА Черкаської області № 120 від 13.05.2021 є дитиною позбавленою батьківського піклування.
Крім того, Паланською сільською радо проінформовано наступне:
- ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 продовжили своє навчання шляхом вступу до Державного навчального закладу «Уманського професійного ліцею», також надано підтверджуючі документи.
- ОСОБА_5 продовжила своє навчання шляхом вступу до Державного навчального закладу «Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини», про що надано підтверджуючі документи.
- ОСОБА_6 продовжила своє навчання шляхом вступу до Державного навчального закладу «Військова академія» (м. Одеса), про що надано підтверджуючі документи.
Відповідно до інформації Паланської сільської ради від 06.02.2024 № 02-10/158 на момент закінчення навчальних закладів Паланської сільської ради у 2021-2022 роках, жодна із зазначених дітей, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 не досягли 18-ти річного віку, а отже їх не можна віднести до категорії осіб, з числа дітеи-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та відповідно здійснити виплати на підставі ст. 8 Закону.
За таких обставин, одноразова грошова допомога наступним дітям:
- ОСОБА_1 , який є особою, з числа дітей позбавлених батьківського піклування та випускником Громівської гімназії Паланської сільської ради;
- ОСОБА_2 , який є особою, з числа дітей позбавлених батьківського піклування та випускником Юрківської ліцею Паланської сільської ради;
- ОСОБА_3 , який є особою, з числа дітей позбавлених батьківського піклування та випускником Кочержинської гімназії Паланської сільської ради;
- ОСОБА_4 , яка є особою, з числа дітей-сиріт та випускником Юрківського ліцею Паланської сільської ради;
- ОСОБА_5 , яка є особою, з числа дітей позбавлених батьківського піклування та випускником Родниківського ліцею «ім.Т.Г.Шевченка»;
- ОСОБА_6 , яка є особою, з числа дітей позбавлених батьківського піклування та випускником Паланський ліцей, Паланською сільською радою у 2021-2022 році на виконання вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», не виплачувалась.
В зв`язку з зазначеними порушеннями та бездіяльністю відповідача, щодо не виплати одноразової грошової допомоги, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає, що у Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією № 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. У відповідності до п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративним чи законодавчими органами, першочергова увага має приділятись якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду (ст. 3 Конвенції).
Затверджуючи та забезпечуючи права і свободи громадян, держава окремими законами України встановила певні соціальні пільги, компенсації і гарантії, що є складовою конституційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права, а тому відповідно до ч. 2 ст. 19, ч. 1 ст. 68 Конституції України є загальнообов`язковими та однаковою мірою мають додержуватися органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами. Невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить їх у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що призводить до порушення засад соціальної правової держави.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
З преамбули Закону України «Про охорону дитинства» вбачається, що цей Закон визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що гуртуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її' прав.
При цьому, статтею 2 вищевказаного Закону визначено, що законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону, а також інших нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері і його завданням є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні.
Згідно із ст. 4 Закону України «Про охорону дитинства» система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, проведення державної політики, спрямованої на реалізацію цільових програм з охорони дитинства, надання дітям пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі виховання, навчання, підготовки до трудової діяльності, заохочення наукових досліджень з актуальних проблем дитинства, встановлення відповідальності юридичних і фізичних осіб (посадових осіб і громадян) за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди.
Згідно ст. 8 Закону України «Про охорону дитинства кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.
Статтею 53 Конституції України та статтею 19 вищевказаного Закону передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Утримання і виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечує держава. Діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави (ст. 24 та ст. 25 Закону України «Про охорону дитинства»).
Законом, який визначає правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства, є Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (преамбула Закону).
Згідно із ст. 1 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (далі - Закон), статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - це визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування; особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були піднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування; державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, - встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами мінімальні норми і нормативи забезпечення дітей-сиріт, дітей, які залишилися без батьківського піклування, та осіб з їх числа.
Відповідно до ст. 4 Закону заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою, та встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.
Згідно із ч. ч. 1-3 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Допомога та утримання таких дітей не може бути нижчою за встановлені мінімальні стандарти, що забезпечують кожній дитині рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку на рівні, не нижчому за встановлений прожитковий мінімум для таких осіб. Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.
Згідно із частиною 7 статті 8 Закону випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України.
При цьому, частина 7 статті 8 Закону встановлює обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії, зокрема на тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та інші. Таким чином, усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні. Крім того, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів, встановлених законом.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.09.2018 у справі № 493/407/16-а, від 26.05.2020 у справі № 303/5848/16-а, від 05.06.2019 у справі № 159/1684/16-а, від 03.10.2019 у справі № 303/5849/16-а, від 26.05.2020 у справі № 303/5848/16-а, від 04.11.2020 у справі № 303/5842/16-а, від 28.01.2021 у справі № 164/1907/16-а, від 28.01.2021 у справі № 169/521/16-а та інших.
Вартість повного державного забезпечення у грошовому еквіваленті для дітей віком від народження до трьох років, від трьох до семи років, від семи до десяти років, від десяти до чотирнадцяти років, від чотирнадцяти до вісімнадцяти років та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до двадцяти трьох років визначається відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум». Державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, незалежно від форми їх влаштування та утримання, і затверджуються відповідно до законодавства (ст. 8 Закону).
Відповідно до ст. 9 Закону витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством. Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.
Статтею 25 Закону передбачено, що порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.
Матеріальне забезпечення та зокрема, виплата грошової допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (далі - Постанова).
Відповідно до підпункту 1 пункту 13 Постанови дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом.
Так само, і допомога визначена постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2005 № 823 «Про затвердження Порядку надання одноразової допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, після досягнення 18-річного віку» має іншу правову природу, ніж одноразова грошова допомога, визначена ч. 7 ст. 8 Закону України № 2342-ІV.
Тобто, порядок виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, яка підлягає виплаті при випуску з навчального закладу, визначений Законом, не узгоджується з порядком виплати такої одноразової грошової допомоги згідно із Постановою.
Водночас, відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Згідно із ч. 3 ст. 7 КАС України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Таким чином, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, та оскільки норми Постанови прийняті до набрання чинності Законом та не приведені у його відповідність, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню норми Закону, згідно із яким одноразова грошова допомога підлягає виплаті випускникам вказаної категорії саме у розмірі шести прожиткових мінімумів.
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постановах від 18.09.2018 у справі № 493/407/16-а та від 03.10.2019 у справі № 303/5849/16-а, від 26.05.2020 у справі № 303/5848/16-а, від 28.01.2021 у справі № 164/1907/16-а.
Обов`язок щодо виплати випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантований ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» одноразової грошової допомоги в розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку за рахунок навчального закладу або відповідної установи, покладено на відповідача, як розпорядника бюджетних коштів.
Однак, всупереч вимогам чинного законодавства відповідачем допущено бездіяльність в частині не нарахування та невиплати випускникам вищевказаних навчальних закладів Паланської сільської ради із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги в розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку відповідно до вимог ч. 7 ст. 8 Закону.
Докази іншого відповідачем не надані та в матеріалах справи відсутні.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про прожитковий мінімум» прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
Згідно з ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» у 2021 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня - становить 2 395 грн.
Відповідно до статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» встановлено, що у 2022 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2022 року становить 2 618 грн, з 1 липня - 2 744 грн, з 1 грудня - 2 833 грн.
Виходячи з вищенаведених норм Законів, у 2021 році мала бути нарахована та виплачена одноразова грошова допомога ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку, тобто у сумі не менше 14 370 гривень, у 2022 році - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 у сумі не менше 15 708 гривень, кожному.
Тобто, вищевказаним дітям Відділ освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради зобов`язаний виплатити кошти одноразової грошової допомоги на загальну суму 92 910 грн.
Однак, відповідачем така одноразова грошова допомога по закінченню НЗ комунальної форми власності Паланської сільської ради не виплачувалась.
Відповідно до статті 40 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчі органи сільських, селищних, міських рад крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження.
Згідно із статтями 5, 8 Закону України "Про охорону дитинства" місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують: проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері тощо.
Враховуючи наведене, реалізація державної політики у сфері забезпечення прав дитини є безпосереднім обов`язком органу місцевого самоврядування та його виконавчих органів.
Проте всупереч вимогам вищезазначених Законів відповідач покладених на нього обов`язків не виконав, що свідчить про його протиправну бездіяльність.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради щодо не нарахування та не виплати випускникам закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Паланської сільської ради, які мають статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги, передбаченої ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».
Зобов`язати відділ освіти, культури, молоді та спорту Паланської сільської ради (вул. Грушевського 11, с. Паланка, Черкаська область, 20340, код ЄДРПОУ 43369291) нарахувати і виплатити випускникам закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Паланської сільської ради, які мають статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразову грошову допомогу, передбачену ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», тобто у сумі не менше 14 370 гривень та Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», тобто у сумі не менше 15 708 гривень кожному.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Копію рішення направити учасникам справи.
Повний текст рішення складено та підписано, з урахуванням перебування головуючого судді у щорічній основній відпустці у період з 13.05.2024 до 31.05.2024, у перший робочий день після виходу з відпустки - 03.06.2024.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 05.06.2024 |
Номер документу | 119462939 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні