Постанова
від 03.06.2024 по справі 908/3161/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.06.2024 року м.Дніпро Справа № 908/3161/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),

суддів: Верхогляд Т.А., Паруснікова Ю.Б.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС на рішення Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 (суддя Азізбекян Т.А., повний текст якого підписаний 16.02.2024), у справі № 908/3161/23

за позовом Заступника керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 118 а) в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах,

позивач: Запорізька міська рада (69105, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС (51206, м. Новомосковськ, Дніпропетровська область, вул. Миру, буд. 59, код ЄДОРОУ 4321583)

про стягнення 48794,57 грн.

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Запорізької області звернувся заступник керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Запорізької міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС доходу отриманого від безпідставно набутого майна за період з 05.10.2020 по 28.02.2022 у розмірі 48794,57 грн.

Позов заявлено на підставі ст., ст. 23, 24 Закону України Про прокуратуру, ст. ст. 1212, 1214 Цивільного кодексу України та мотивовано тим, що Запорізькою міською радою, на підставі рішень Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, від 28.11.2018 № 26 Про встановлення розміру орендної плати за землю, було здійснено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування ТОВ РЕНТА ЛЮКС земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 без оформлення правовстановлюючих документів, що посвідчують право оренди (користування). Відповідно до розрахунків, загальний розмір недотриманих доходів за період з 05.10.2020 по 28.02.2022 склав 48 794,57 грн. Враховуючи те, що ТОВ РЕНТА ЛЮКС користувалось вказаною земельною ділянкою без достатньої правової підстави, то, відповідно до положень ст.ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України, ТОВ РЕНТА ЛЮКС повинно відшкодувати Запорізькій міській раді доходи, які воно одержало у вигляді несплаченої орендної плати у розмірі 48 794,57 грн.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 у справі №908/3161/23 позов задоволено.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС на користь Запорізької міської ради дохід, отриманий від безпідставно набутого майна за період з 05.10.2020 по 28.02.2022 в розмірі 48 794 грн. 57 коп.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (адреса місцезнаходження: 69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 118а, код ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок: UА438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені в 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в розмірі 2684 грн 00 коп.

Не погодившись із зазначеним рішенням, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС, посилаючись на неправильне застосування при його прийнятті норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати, ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт, зокрема зазначає, що в мотивувальній частині рішення від 25.01.2024 суд досліджував виключно обставини безпідставного збереження майна (ст. 1212 ЦК України) і жодним чином не дослідив обставини за яких можливе стягнення доходів від безпідставного користування (збереження) такого майна (ст. 1214 ЦК України).

Запорізькою міською радою подано до Центрального апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу, у відповідності до якого прокурор заперечує проти її задоволення та просить рішення Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 у справі № 908/3161/23 залишити без змін.

В обґрунтування своїх заперечень проти доводів апеляційної скарги позивач, зокрема, посилається на те, що в обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставне збереження грошових коштів відповідачем у зв`язку з використанням спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів у період з 05.10.2020 по 28.02.2022. У свою чергу, відповідач не надав доказів, які б спростовували зазначені доводи позивача та підтверджували користування земельною ділянкою у спірний період на підставі правовстановлюючих документів. Отже, позивач вважає, що правомірно звернувся до суду з вимогою про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів за період користування земельною ділянкою з 05.10.2020 по 28.02.2022 у порядку статей 1212,1214 ЦК України.

Запорізька міська рада звертає увагу на закріплену в законодавстві України обов`язковість оформлення права оренди земельної ділянки та обов`язковість сплати орендної плати за користування землями комунальної власності.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.02.2024 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Іванова О.Г. (доповідач), судді Парусніков Ю.Б., Верхогляд Т.А.

З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою суду від 01.03.2024 здійснено запит матеріалів справи №908/3161/23 із Господарського суду Запорізької області та відкладено вирішення питання про рух апеляційної скарги до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.

13.03.2024 матеріали справи №908/3161/23 надійшли до суду апеляційної інстанції.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.03.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Рента Люкс на рішення Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 у справі № 908/3161/23 у письмовому провадженні без виклику та повідомлення учасників справи, встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.

Територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради є власником земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, площею 0,0469 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2322220823101.

Також встановлено, що на вказаній земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, буд. 7а, розташовано об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1440677423101, а саме: автозаправочна станція (операторська АЗС літ. А загальною площею 8,6 кв.м., заправочна літ. Б, заправочна літ. В, заправочна літ. Г, замощення І, паркан № 1, ворота № 5, зливний колодязь № 6, майданчик ПММ № 7), власником якого є ТОВ РЕНТА ЛЮКС.

Право власності ТОВ РЕНТА ЛЮКС на вказаний об`єкт зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 05.10.2020 на підставі рішення учасника ТОВ РЕНТА ЛЮКС Чернушенко О.В. № 01/10-20 від 01.10.2020 та акта приймання-передачі нерухомого майна до статутного капіталу ТОВ РЕНТА ЛЮКС від 01.10.2020.

23.04.2021 Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 98/61 про надання у користування на умовах оренди ТОВ РЕНТА ЛЮКС земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, буд. 7а, для розташування автозаправочної станції.

02.02.2023 між Запорізькою міською радою та ТОВ РЕНТА ЛЮКС було укладено договір оренди землі № 202307000100001, згідно якого було передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, на якій розміщені будівля та споруди ТОВ РЕНТА ЛЮКС. Запис про укладення вказаного договору оренди землі було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 08.02.2023.

Таким чином, в період часу з моменту набуття права власності на вищезазначений об`єкт нерухомого майна (05.10.2020) по 08.02.2023 ТОВ РЕНТА ЛЮКС використовувало земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 без достатньої правової підстави.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційної довідки № 346328816 від 13.09.2023), земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 з 10.05.2006 по 10.05.2009 перебувала в оренді у ТОВ Крістіна Плюс (код ЄДРПОУ 25216095).

Відповідно до листа Головного управління ДПС у Запорізької області № 1650/5/08-01-04-01-09 від 21.02.2023, податкова звітність з плати на землю (орендної плати/земельного податку) за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 з 2017 по 2022 рік ТОВ РЕНТА ЛЮКС не надавалась.

Відповідно до листа Головного управління ДПС у Запорізькій області № 4635/5/08-01-04-01-09 від 02.06.2023, ТОВ Крістіна Плюс не надавало податкову звітність та не сплачувало грошові зобов`язання за земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 за 2020-2023 роки.

За вказану земельну ділянку надає податкову звітність та сплачує орендну плату ТОВ РЕНТА ЛЮКС. За 2023 рік орендна плата нараховувалась та сплачувалась ТОВ РЕНТА ЛЮКС.

Відповідно до Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, який надавався 23.12.2021, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 становить 571 668,79 грн.

На підставі вищезазначених документів та рішень Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, від 28.11.2018 № 26 Про встановлення розміру орендної плати за землю, Запорізькою міською радою було здійснено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування ТОВ РЕНТА ЛЮКС земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 без оформлення правовстановлюючих документів, що посвідчують право оренди (користування).

Відповідно до зазначених розрахунків, загальний розмір недоотриманих доходів за фактичне користування ТОВ РЕНТА ЛЮКС земельною ділянкою 2310100000:03:033:0092 за період з 05.10.2020 по 28.02.2022 склав 48 794,57 грн.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Одночасно, організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом.

За приписами ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Норма ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру встановлює дві альтернативні групи умов, при наявності яких, прокурор наділений правом здійснення представництва в суді законних інтересів держави. Перша група альтернативних умов - порушення або загроза порушення інтересів держави. Друга група альтернативних умов - захист цих інтересів (порушених, або щодо порушення яких існує загроза) не здійснює (1) або неналежним чином здійснює (2) орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (3).

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Власником земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 є територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.

Крім того, відповідно до вимог ст.ст. 2, 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, Запорізька міська рада є органом, через який територіальною громадою міста Запоріжжя безпосередньо здійснюється місцеве самоврядування.

Протягом розумного строку (починаючи з 05.10.2020 та до теперішнього часу) Запорізька міська рада жодних заходів, спрямованих на захист інтересів держави, зокрема, шляхом звернення до суду з відповідям позовом не вживала.

На виконання вимог ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру, Шевченківською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області попередньо, до звернення до суду, листами № 57-101-3491ВИХ-23 від 14.06.2023 та № 57-101-5481ВИХ-23 від 13.09.2023 було повідомлено Запорізьку міську раду про порушення інтересів держави та необхідність звернення до суду за їх захистом.

Натомість, листом № 11080/03.3-20/05 від 01.08.2023 виконавчий комітет Запорізької міської ради надав виключно розрахунок недоотриманих доход із за фактичне користування ТОВ РЕНТА ЛЮКС земельною ділянковою з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 без оформлення правовстановлюючих документів, інформацію про те, чи зверталась/чи планується звернення Запорізької міської ради до суду з позовом про стягнення з ТОВ РЕНТА ЛЮКС доходу від безпідставно набутого майна не надав.

Листом № 02-07/3368 від 19.09.2023 Департамент правового забезпечення Запорізької міської ради повідомив окружну прокуратуру, що на теперішній час не планує вживати заходи претензійно-позовного характеру в інтересах Запорізької міської ради за земельні ділянки по ТОВ РЕНТА ЛЮКС з кадастровими номерами 2310100000:07:073:0057 та 2310100000:03:033:0092.

Таким чином, не зважаючи на повідомлення прокурора, суб`єкт владних повноважень (Запорізька міська рада) не здійснив заходи, спрямовані на захист інтересів держави, зокрема, шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Вказане свідчить, про наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру підстав для звернення до суду прокурора.

З огляду на викладене, з метою не допущення залишення інтересів держави незахищеними, заступник керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області звернувся з даним позовом до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Запорізької міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС доходу отриманого від безпідставно набутого майна за період з 05.10.2020 по 28.02.2022 у розмірі 48794,57 грн.

Суд першої інстанції надав оцінку підстав представництва прокуратурою інтересів держави у суді у цій справі та дійшов висновку, що при зверненні з даним позовом до господарського суду прокурором дотримано норми статті 53 Господарського процесуального кодексу України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру", визначено уповноважений орган місцевого самоврядування та належним чином обґрунтовано необхідність захисту інтересів держави у спірних правовідносинах внаслідок, у тому числі, бездіяльності позивача.

Враховуючи, що висновки суду першої інстанції щодо підстав представництва прокуратурою інтересів держави у суді у цій справі не є предметом апеляційного оскарження з боку відповідача, в силу приписів ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, оскаржуване рішення в цій частині не перевіряється судовою колегією апеляційного господарського суду.

Рішення суду мотивоване тим, що несплата відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору оренди землі призвела до недоотримання позивачем належних йому грошових коштів у вигляді орендної плати в сумі 48794,57 грн.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з таким висновком місцевого господарського суду, з огляду на наступне.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади на землі державної власності.

Приписами статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, зокрема, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, останній є власником нерухомого майна: автозаправної станції, загальною площею 8,6 кв.м, що знаходиться за адресою: вул. Олімпійська, буд. 7А, м. Запоріжжя, та складається з будівлі літ. А, заправочна літ. Б, заправочна літ. В, заправочна літ. Г, паркану № 1, замощення І, ворота №5, зливний колодязь №6. Право власності на майно в державному реєстрі зареєстровано 05.10.2020 на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна від 01.10.2020.

Даний об`єкт нерухомості знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 231010000:03:033:0092 площею 0,0469 га, що знаходиться за адресою: вул. Олімпійська, буд. 7А, м. Запоріжжя. Зазначена земельна ділянка належить на праві власності Територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За змістом статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Рішенням Запорізької міської ради від 23.04.2021 № 98/61 Про надання в користування на умовах оренди ТОВ Рента Люкс земельної ділянки по вул. Олімпійська, буд. 7А, для розташування автозаправної станції, після прийняття даного рішення у 4-місячний термін зобов`язано ТОВ Рента Люкс отримати витяг з технічної документації щодо нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, укласти з Запорізькою міською радою договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування земельною ділянкою в установленому законодавством порядку ( п.2.1).

Однак, договір оренди землі між Запорізькою міською радою і ТОВ Рента Люкс був укладений лише 02.02.2023. Запис про укладення вказаного договору оренди землі було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 08.02.2023.

Таким чином, в період часу з моменту набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 231010000:03:033:0092 за адресою: вул. Олімпійська, буд. 7А, м. Запоріжжя, до моменту державної реєстрації права оренди зазначеної земельної ділянки, відповідач використовував цю земельну ділянку без достатньої правової підстави.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до пп. 265.1.3 п. 265.1 ст. 265 Податкового кодексу України, податок на майно складається з плати за землю.

У пп. 10.1.1 п. 10.1 ст. 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно належить до місцевих податків.

Відповідно пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (ч. 1 ст. 21 Закону України Про оренду землі).

Судом першої інстанції встановлено, що набувши право власності на об`єкт нерухомості, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, відповідач належним чином не оформив правовідносини щодо користування земельною ділянкою, та у період із 23.10.2020 по 28.02.2022 не сплачував за користування нею плату у встановленому законодавчими актами розмірі.

Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, що регулюються главою 83 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

При цьому, під набуттям майна в даних правовідносинах слід розуміти збільшення вартості власного майна набувача; приєднання до нього нових цінностей, внаслідок чого потерпілий несе додаткові витрати або втрачає належне йому майно, тобто збереження майна однією особою відбувається за рахунок іншої.

Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто, відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

Разом з цим, обов`язок набувача повернути безпідставно набуте (збережене) майно потерпілому не належить до заходів відповідальності, оскільки боржник при цьому не несе жодних майнових затрат він зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно утримував (зберігав).

Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

З огляду на викладене, фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.

Зазначене підтверджується висновками, викладеними Великою Палатою Верховного Суду в постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 17.10.2018 у справі № 922/2972/17, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 та від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17 при розгляді аналогічних спорів.

Пунктом 21 рішення Європейського суду з прав людини у справі Федоренко проти України від 30.06.2006 визначено, що відповідно до прецедентного права органів, що діють на підставі Конвенції, право власності може бути існуючим майном або коштами, включаючи позови, для задоволення яких позивач може обґрунтовувати їх принаймні виправданими очікуваннями щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Тобто, незалежно від наявності вини у поведінці відповідача, сам факт несплати відповідачем за користування земельною ділянкою, свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під вказане вище визначення Європейського суду з прав людини виправдане очікування щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Таким чином, Товариством з обмеженою відповідальністю Рента Люкс (набувач), за відсутності укладеного договору оренди землі, збільшено вартість власного майна за рахунок несплаченої орендної плати, яка мала бути встановлена договором оренди землі, а Запорізькою міською радою (потерпілим) втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), тобто має місце факт безпідставного збереження орендної плати відповідачем за рахунок Запорізької міської ради.

До позовної заяви долучений розрахунок недоотриманих міською радою доходів внаслідок фактичного користування земельною ділянкою ТОВ Рента Люкс без оформлення правовстановлюючого документу. Вказаний розрахунок зроблений за період використання відповідачем земельної ділянки з 05.10.2020 року по 28.02.2022 року, виходячи з площі земельної ділянки 0,0469 га та нормативної грошової оцінки земельної ділянки 571668,79 грн. в цінах 2021 року. У розрахунку прийнято для визначення річний розмір плати: 6% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Вказана нормативна грошова оцінка земельної ділянки та відсоток (6%) нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати застосовано також у договорі оренди землі № 202303000100001 від 02.02.2023.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки в розмірі 571668,79 грн. підтверджується Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 23.12.2021 № 1484/33-21, складеним ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області.

Рішенням 59 сесії 6 скликання Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, яка підлягає щорічній індексації відповідно до вимог діючого законодавства.

Рішенням 34 сесії 7 скликання Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26 установлено на території м. Запоріжжя розміри орендної плати, згідно з додатком до якого, річний розмір орендної плати за земельні ділянки, надані для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій встановлюється в розмірі 6 % від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно розрахунку позивача, розмір недоотриманих грошових коштів складає 48794,57 грн.

Розраховуючи розмір недоотриманого доходу по 28.02.2022 включно прийнято до уваги Закон України від 15.03.2022 № 2120-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану, яким Податковий кодекс України доповнено підпунктом 69.14 такого змісту: Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Законом України від 11.04.2023 № 3050-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно підпункт 69.14 Податкового кодексу України викладено в іншій редакції, встановлено, що за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Згідно наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 Про затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, з 12.03.2022 по 01.01.2023 вся територія Запорізького району відносилась до території активних бойових дій.

З викладеного вбачається, що розмір недоотриманих грошових коштів розрахований позивачем у встановленому порядку відповідно до законодавства України та ухвалених Запорізькою міською радою рішень.

Таким чином, несплата відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору призвела до недоотримання позивачем належних йому грошових коштів у вигляді орендної плати в сумі 48794,57 грн.

Неповернення Запорізькій міській раді безпідставно збереженої орендної плати за користування земельною ділянкою порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу.

Відповідачем, як під час розгляду справи судом першої інстанції, так і під час апеляційного розгляду, не надано до матеріалів справи доказів сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою кадастровий номер: 2310100000:03:033:0092 площею 0,0469 га, що розташована по вул. Олімпійська, буд. 7А у м. Запоріжжі, за період з 053.10.2020 року по 28.02.2022.

Заперечення відповідача, викладені в апеляційній скарзі, спростовуються наведеними вище нормами законодавства та судовою практикою Верховного Суду.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі Руїс Торіха проти Іспанії).

За таких обставин, судова колегія констатує, що позовна вимога про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Рента Люкс доходу, отриманого від безпідставного набутого майна у розмірі 48794,57 грн, правомірно визнана місцевим господарським судом доведеною та обґрунтованою і такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі.

З огляду на усе вищевикладене, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що доводи апеляційної скарги є безпідставними та не спростовують обґрунтованих висновків суду першої інстанції, оскаржуване рішення відповідає фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, тому підстави, передбачені ст. 277 ГПК України, для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 у цій справі відсутні.

Відповідно до?статті 129 Господарського процесуального кодексу України?судові витрати по сплаті судового збору покладаються на апелянта.

Керуючись статтями?269, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Рента Люкс на рішення Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 у справі № 908/3161/23 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 25.01.2024 у справі № 908/3161/23 залишити без змін.

Судові витрати Товариство з обмеженою відповідальністю Рента Люкс за подання апеляційної скарги на рішення суду покласти на заявника.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду лише у випадках, передбачених пунктом 2 ч. 3 ст. 287 ГПК України, протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 03.06.2024.

Головуючий суддя О.Г. Іванов

Суддя Т.А. Верхогляд

Суддя Ю.Б. Парусніков

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.06.2024
Оприлюднено05.06.2024
Номер документу119468389
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —908/3161/23

Судовий наказ від 12.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 12.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Постанова від 03.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 12.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 23.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні