Рішення
від 23.05.2024 по справі 910/19247/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

23.05.2024Справа № 910/19247/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Турчина С.О. за участю секретаря судового засідання Божка Д.О., розглянувши матеріали господарської справи

за позовом Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД"

про стягнення 13297805,77 грн

за участю представників:

від позивача: Тронь І.В.

від відповідача: Киреєв О.М.

РОЗГЛЯД СПРАВИ СУДОМ

Короткий зміст позовних вимог

Державне підприємство "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" про стягнення боргу у розмірі 13 297 805,77 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором №10562/04 від 18.06.2014 в частині неповернення надлишково сплачених позивачем коштів за електроенергію, у зв`язку з чим у відповідача утворилася заборгованість перед позивачем, яку він просить суд стягнути з відповідача на його користь.

Процесуальні дії у справі, розгляд заяв, клопотань

Ухвалою від 20.12.2023 Господарським судом міста Києва прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 910/19247/23, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 01.02.2024.

31.01.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Протокольною ухвалою від 01.02.2024 суд оголосив перерву у підготовчому засіданні до 22.02.2024 та про продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів.

19.02.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача надійшов відзив на позов та від позивача письмові пояснення по справі.

21.02.2024 через систему "Електронний суд" від позивача надійшла відповідь на відзив.

У підготовчому засіданні 22.02.2024 суд, керуючись ст.183, 233 ГПК України, оголосив перерву в підготовчому засіданні до 21.03.2024 та запропонував представнику позивача надати пояснення та акт звірки.

20.03.2024 позивачем подані до суду письмові пояснення.

21.03.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення.

У підготовчому засіданні 21.03.2024 суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 11.04.2024.

08.04.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

У підготовчому засіданні 11.04.2024 суд постановив протокольну ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 02.05.2024.

30.04.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи акта звірки.

У судовому засіданні 02.05.2024 на підставі ч.4, 8 ст.80 ГПК України суд постановив протокольну ухвалу про долучення до матеріалів справи: клопотання відповідача від 30.04.2024 про долучення до матеріалів справи акта звірки та заперечень на відповідь на відзив від 08.04.2024.

У судовому засіданні 02.05.2024 суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви у судовому засіданні до 23.05.2024.

21.05.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача письмові пояснення щодо акту звірки.

23.05.2024 через систему "Електронний суд" від позивача надійшли пояснення по справі.

Представник позивача у судовому засіданні 23.05.2024 надав пояснення по суті позову, позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечив.

У судовому засіданні 23.05.2024 відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ПОЗИЦІЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позиція позивача

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до укладеного між сторонами договору №10562/04 від 18.06.2024 (з урахуванням додаткової угоди №378/01 від 02.07.2019) позивач на підставі наданих АКО даних комерційного обліку електричної енергії щодо фактичного відпуску електричної енергії та оперативних даних щодо обсягу товарної продукції здійснював перерахування коштів ТОВ "ПРАЙМВУД" за електричну енергію за квітень, травень та 1 декаду (10 днів) червня 2023 року (станція "Костогризово", W-код генеруючої одиниці 62W862458298279Y), на підтвердження чого надав у матеріали справи платіжні інструкції за період квітень - червень 2023 року.

Згідно із оновлених сертифікованих даних комерційного обліку АКО за квітень і травень 2023 року (по версії MMS 2) та сертифікованих даних комерційного обліку АКО за червень 2023 року (по версії MMS 1), у вищевказані розрахункові місяці відповідач не здійснював фактичний відпуск електричної енергії генеруючою одиницею W-код 62W862458298279Y (відповідні показники встановлені на рівні "0").

Зважаючи на попередньо сплачені позивачем платежі та отримання оновлених (скоригованих) сертифікованих даних комерційного обліку щодо фактичного відпуску електричної енергії відповідачем у квітні, травні та червні 2023 року у позивача виникла переплата за Договором за куплену електричну енергію вироблену генеруючою одиницею 62W862458298279Y в загальному розмірі 13 297 805,77 грн.

Враховуючи оновлені сертифіковані дані комерційного обліку за квітень і травень 2023 року (по версії MMS 2) та сертифікованих даних комерційного обліку за червень 2023 року (по версії MMS 1) позивач надіслав відповідачу акти коригування до актів купівлі-продажу електроенергії за квітень - травень 2023 року. Акт купівлі-продажу електроенергії за червень 2023 року не містив даних щодо генеруючої одиниці W-код 62W862458298279Y, з огляду на відсутність виробництва електричної енергії вказаною генеруючою одиницею протягом зазначеного періоду, а тому і акт коригування за червень 2023 року не складався і, відповідно, на адресу відповідача не надсилався.

Позивач звертався до відповідача із листами від 13.07.2023 №41/2315, від 15.08.2023 №41/2989 від 20.07.2023 №41/2434 та від 01.09.2023 №41/3308, в яких вимагав повернути переплату за квітень-травень 2023 року.

Посилаючись на отримання оновлених (скоригованих) сертифікованих даних комерційного обліку щодо фактичного відпуску електричної енергії відповідачем у квітні, травні та червні 2023 року, оскільки обсяг фактично відпущеної відповідачем електричної енергії зменшився, позивачем заявлено до стягнення з відповідача надлишково сплачені кошти за куплену електричну енергію, вироблену генеруючою одиницею W-код 62W862458298279Y в розмірі 13 297 805,77 грн.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що вирішальне значення у цій справі має місце здійснення відповідачем господарської діяльності, що безпосередньо залежить від місцезнаходження сонячної електростанції, доступу до якої відповідач не має. У контексті наведеного позивач посилається на постанову Північного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 у справі №910/9680/23, в якій апеляційний суд встановив, що місцем провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії позивача у справі №910/9680/23 (виробника електричної енергії за "зеленим" тарифом) є м.Мелітополь, яке з 26.02.2022 є тимчасово окупованим. Виходячи із норм ст.13, 13-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", дійшов висновку, що відповідний виробник електричної енергії за "зеленим" тарифом з лютого по серпень 2022 року не мав права здійснювати господарську діяльність з виробництва електричної енергії та передавати її лініями електропередач ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ".

Позивач зазначає, що система управління ринком містить оновлені сертифіковані дані комерційного обліку АКО стосовно ТОВ "ПРАЙМВУД" за спірний період, згідно із якими за відповідачем обліковується заборгованість за переплачений обсяг електричної енергії. У свою чергу, відповідач не навів переконливого мотивування помилковості скоригованих АКО даних комерційного обліку, не надав суду інші дані комерційного обліку, не вказав і не довів належними і допустимими доказами факт того, що система управління ринком містить інакші дані комерційного обліку, аніж ті, що зазначені в спірних актах коригування.

Також позивач вважає помилковими посилання ТОВ "ПРАЙМВУД" на правовідносини з НЕК "УКРЕНЕРГО", що виникли в межах виконання договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 22.05.2019 № 0778-03015, оскільки вказані обставини не є предметом спору і не входять до кола доказування в межах розгляду цієї справи.

Позиція відповідача

Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечив, посилаючись на такі обставини:

у відповідача відсутня заборгованість перед позивачем по договору; натомість саме позивач є боржником по відповідному договору, внаслідок чого здійснювати стягнення суми боргу по договору на користь позивача є безпідставним; на момент подання позову, станом на 31.12.2023 року заборгованість позивача перед відповідачем становить 205 501 295,06 грн;

відповідач підтверджує, що дійсно у квітні-червні 2023 року здійснював на фотогальванічній електростанції "Костогризово" (знаходиться на окупованій РФ території за адресою: Херсонська обл., Олешківський р., с. Костогризове) виробництво та відпуск електроенергії в об`єднану енергетичну систему України (ОЕС України);

відповідач не погоджується з наданими позивачем проектами актів коригування (які до того ж не оформлені (підписані) зі сторони державного підприємства), та підтверджує відмову в їх підписанні, оскільки ТОВ "ПРАЙМВУД" здійснювало виробництво електроенергії у спірний період, що зокрема також підтверджується оформленими актами з позивачем, та актами про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління з ПрАТ НЕК "УКРЕНЕРГО";

за спірний період квітень-травень 2023 року між сторонами було підписано акти, в яких обсяг відпущеної електроенергії на суму 26 727 356,40 грн тільки по станції "Костогризове" значно перевищує отримані оплати від позивача в розмірі 13 297 805,77 грн за цей період;

у листі Міністерства енергетики України №26/1.2-4.5-17510 від 30.08.2023, адресованого Українській асоціації відновлювальної енергетики, в якому акцентується увага на необхідності встановлення дат початку несинхронної роботи окремих підстанцій і ліній електропередачі операторів систем розподілу, які знаходяться на окупованих територіях, з ОЕС України. Також в листі зазначається про те, що ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" спільно з ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" підготувати необхідні зміни до законодавства в частині врегулювання питання розрахунків по "зеленому" тарифу з виробниками електроенергії з відновлювальних джерел, які працюють на окупованих територіях, та подати їх до НКРЕКП і Міненерго (у разі необхідності) на розгляд;

виробництво електроенергії за попередній період, в тому числі за квітень-червень 2023 року було здійснено відповідачем повністю відповідно до законодавства, у той же час, АКО в особі ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО", виставляв відповідачу, як учаснику ринку електричної енергії, акти надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, які підтверджували роботу підприємства в ОЕС України. Після припинення надання в липні 2023 року ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління відповідач припинив повністю роботу станції з 01.08.2023 року;

відповідач не може нести відповідальність за дії інших державних органів, які призвели до того, що підприємство не було попереджене про наявність такої обставини як несинхронна робота з ОЕС України, та необхідності у зв`язку з цим припинення виробництва електроенергії на об`єкті енергетики;

відповідач також посилається на Висновок науково-правової експертизи Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України від 28.11.2023 року за № 126/195-е, в якому зокрема, зазначено, що "ані в Законі України "Про ринок електричної енергії", ані в Законі Україні "Про альтернативні джерела енергії", не визначені критерії або ознаки, які необхідно врахувати при вирішенні питання стосовно синхронної чи несинхронної роботи об`єктів відновлювальних (альтернативних) джерел енергії, що розташовані на тимчасово окупованих територіях України або на територіях, де ведуться (велися) бойові дії. З урахуванням змісту частини четвертої статті 12 Господарського кодексу України, встановлення таких критеріїв має визначатися на рівні закону, оскільки вони пов`язані з обмеженням господарської діяльності виробників електроенергії з відновлювальних джерел. Адже частина четверта статті 12 ГК України закріплює загальне правило, згідно із яким обмеження щодо здійснення підприємницької діяльності, а також перелік видів діяльності, в яких забороняється підприємництво, встановлюються Конституцією України та законом".

У запереченнях на відповідь на відзив, відповідач, зокрема:

підтверджує одностороннє коригування АКО (адміністратором комерційного обліку) даних комерційного обліку ТОВ "ПРАЙМВУД" по ФЕС "Костогризово" за спірний період, проте не погоджується з таким коригуванням, що знайшло своє відображення у відмові від підписання актів коригування;

незважаючи на те, що орган управління відповідача дійсно не має доступу до станції, проте в спірний період на станції працював обслуговуючий персонал - громадяни України, які забезпечували роботу електростанції та відпуск електроенергії в ОЕС України;

відповідач зазначає, що з дня введення в України воєнного стану 24.02.2024 року, включаючи спірний період, відсутнє рішення Кабінету Міністрів України про поширення обмежень статті 13-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" на нові тимчасово окуповані території;

посилаючись на пункти 10.2-10.4 Порядку та умови договору, відповідач зазначає, що по аналогії з актом купівлі-продажу електричної енергії, тільки акт коригування купівлі-продажу підписаний обома сторонами є підставою для повернення на рахунок позивача надлишково сплачених коштів відповідно до п.3.4. договору; однак, відсутній акт коригування купівлі-продажу підписаний обома сторонами та відповідно відсутнє і його направлення поштою відповідачу згідно п.10.3. Порядку;

відповідач також зазначив акти надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління (складені ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" по договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 22.05.2019 №0791-03015) підтверджували синхронну роботу підприємства в ОЕС України за спірний період. У той же час, відповідач вказує, що ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" складено та направлено відповідачу акти коригування до актів надання послуг від 17.07.2023 та 18.08.2023, однак, актів коригування відповідач з ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" до актів надання послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за період з 01.04.2023 по 31.05.2023 не підписував, з огляду на безпідставність їх складення;

відповідно до листа ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" від 27.02.2024 №01/12346 адміністратор комерційного обліку (АКО) повідомляє, що надає для розрахунків послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління та передачі електричної енергії нульові дані обсягів на підставі протоколу НКРЕКП від 03.07.2023 №48;

відповідач наголошує, що загальна заборгованість позивача перед відповідачем за квітень-травень 2023 року по підписаних між сторонами актам купівлі-продажу електроенергії по всіх електроустановках складала 57 957 432,77 грн., з яких на дату звернення до суду з позовом, позивачем було оплачено лише 24 374 723,02 грн, а відтак відсутній факт надлишково сплачених коштів по договору №10562/04 від 18.06.2014 року за період квітень-червень 2023 року.

ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

18.06.2014 між Державним підприємством "Енергоринок" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" укладений договір №10562/04.

02.07.2019 між Державним підприємством "Енергоринок", Державним підприємством "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" укладена додаткова угода №378/01 до договору №10562/04 про зміну сторони договору з ДП "Енергоринок" на ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ", умови якої відповідають Порядку № 641 та типовому договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 №641.

У подальшому, між Позивачем та Відповідачем укладені додаткові угоди до договору: від 11.12.2019 1238/01, від 12.03.2020 №404/01/20, від 16.02.2021 №550/01/21, 18.05.2023 №1141/07/23.

Згідно з п.1.1 договору виробник за "зеленим" тарифом зобов`язується продавати, а Гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену виробником за "зеленим" тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов договору і законодавства України, у т.ч. Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (надалі - Порядок).

Відповідно до п. 3.1 договору обсяг фактично проданої та купленої електричної енергії визначається відповідно до положень глави 8 Порядку або глави 5 Порядку продажу електричної енергії споживачами на підставі даних обліку, наданих гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку відповідно до глави 7 Порядку або глави 4 Порядку продажу електричної енергії споживачами.

Згідно із п.3.2 договору розрахунок за куплену гарантованим покупцем електроенергію здійснюється грошовими коштами, що перераховуються на поточний рахунок виробника за "зеленим" тарифом, з урахуванням ПДВ.

У п.3.3 договору (в редакції додаткової угоди від 16.02.2021 №550/01/21) сторонами погоджено, що оплата електричної енергії , купленої гарантованим покупцем у продавців за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за "зеленим" тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів приймання-передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюються згідно з главою 10 Порядку або главою 6 Порядку продажу електричної енергії споживачами.

Згідно із п. 3.4 договору (в редакції додаткової угоди від 16.02.2021 №550/01/21) у випадку здійснення гарантованим покупцем оплати за перші 10 та 20 днів розрахункового місяця за вироблену електричну енергію продавцем за "зеленим" тарифом понад фактичну вартість проданої за розрахунковий період (місяць) електричної енергії продавець за "зеленим" тарифом повертає на рахунок гарантованого покупця надлишково сплачені кошти протягом чотирьох робочих днів з дня отримання продавцем підписаного акта купівлі-продажу (акта коригування купівлі-продажу) за відповідний розрахунковий період.

На виконання умов договору Гарантований покупець, з урахуванням наданих АКО даних комерційного обліку електричної енергії щодо фактичного відпуску електричної енергії та оперативних даних щодо обсягу товарної продукції здійснював перерахування коштів ТОВ "ПРАЙМВУД" за електричну енергію у розрахункових періодах: квітень-травень 2023 року та 1 декаду (10 днів) червня 2023 року (станція "Костогризово", W-код генеруючої одиниці 62W862458298279Y).

Водночас відповідно до оновлених сертифікованих даних комерційного обліку АКО за квітень і травень 2023 року (по версії MMS 2) та сертифікованих даних комерційного обліку АКО за червень 2023 року (по версії MMS 1), у вищевказані розрахункові місяці відповідач не здійснював фактичний відпуск електричної енергії генеруючою одиницею W-код 62W862458298279Y (відповідні показники встановлені на рівні "0").

Відтак, оскільки обсяг фактично відпущеної відповідачем електричної енергії (W-код генеруючої одиниці 62W862458298279Y) зменшився, розмір грошових зобов`язань позивача перед відповідачем змінився відповідно, а саме:

- квітень 2023 року - за даними ММS 1 - 1 611 788,000 кВт*год, за даними ММS 2 - 0;

- травень 2023 року - за даними ММS 1 - 2 641 668,000 кВт*год, за даними ММS 2 - 0;

- червень 2023 року - за даними ММS 1 - 0, за даними ММS 2 - 0.

Скориговані (оновлені) сертифіковані дані комерційного обліку за квітень, травень 2023 року, а також сертифіковані дані комерційного обліку АКО за червень 2023 року (по версії ММS 1) по ТОВ "ПРАЙМВУД" W-код генеруючої одиниці 62W862458298279Y завантажені до системи управління ринком (СУР, MMS), що підтверджується відповідними скріншотами (знімки екрану) з MMS.

Зазначена інформація підтверджується листом НЕК "УКРЕНЕРГО" від 22.11.2023 №01/63190, наданим на адвокатський запит від 16.11.2023.

Згідно із матеріалів справи, у відповідь на запит НЕК "УКРЕНЕРГО" (АКО) від 25.05.2023 № 01/25819 АТ "ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО" листом №01-001280 від 01.06.2023 повідомило АКО, що лівобережна частина Херсонської області є тимчасово окупованою; лінії електропередач, які забезпечують зв`язок зруйновані (зв`язок відсутній за даними ПрАТ "Укргідроенерго" з 12.11.2022); усі об`єкти виробників, які розташовані на цій території, а також об`єкти електроенергетики, розташовані на частинах тимчасово окупованих Запорізької та Миколаївської областей, працюють несинхронно з ОЕС України починаючи з 00:00 12.11.2022.

У наведеному в листі №01-001280 від 01.06.2023 переліку об`єктів виробників, які розташовані на території тимчасово окупованої частини Херсонської області, зазначено також об`єкт ТОВ "ПРАЙМВУД" - по станції "Костогризово".

Оскільки система управління ринком містить оновлені сертифіковані дані комерційного обліку (версія 2) стосовно відповідача за квітень, травень і червень 2023 року з нульовими значеннями, тобто вбачається відсутність протягом цього часу фізичного відпуску відповідачем електричної енергії, на виконання вимог Порядку № 641, позивач надіслав на електронну пошту відповідача акт коригування до акту купівлі-продажу електроенергії за квітень 2023 року від 11.07.2023 та акт коригування до акту купівлі-продажу електроенергії за травень 2023 року від 18.08.2023.

Акти коригування за квітень та травень 2023 року надіслані відповідачу на електронну пошту, визначену п.16 додаткової угоди №550/01/21 від 16.02.2021 (sun.capital.ukraine@gmail.com, e.koshik@gmail.com). Вказана обставина підтверджується наявним у матеріалах справи скріншотом електронного листування та не спростована відповідачем.

Акт коригування квітень та травень 2023 року складені в електронному вигляді та підписані відповідно 11.07.2023 та 22.08.2023 представником ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" Сова С.С., що підтверджується Протоколами створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису.

Відповідач актів коригування за вказані періоди не підписав.

При цьому в акті купівлі-продажу електроенергії за червень 2023 року не відображалися обсяги електричної енергії по генеруючій одиниці 62W862458298279Y з огляду на відсутність здійснення відповідачем виробництва електричної енергії протягом зазначеного періоду, а відтак акт-коригування за червень 2023 року позивачем не складався і, відповідно, на адресу відповідача не надсилався.

Враховуючи попередньо сплачені позивачем платежі та отримання оновлених (скоригованих) сертифікованих даних комерційного обліку щодо фактичного відпуску електричної енергії відповідачем у квітні, травні та червні 2023 року, у позивача виникла переплата за договором за куплену електричну енергію вироблену генеруючою одиницею W-код 62W862458298279Y у розмірі в розмірі 13 297 805,77 грн, а саме:

за квітень 2023 року - у сумі 4 390 360,07 грн;

за травень 2023 року - у сумі 6 869 999,61 грн;

за червень 2023 року у сумі 2 037 446,09 гри.

На підтвердження перерахування позивачем грошових коштів на користь відповідача які включають в себе визначену вище суму позивачем надані платіжні інструкції від 14.04.2023 №287976, від 17.04.2023 №288 844, від 25.04.2023 №289 829, від 26.04.2023 №290 679, від 28.04.2023 №291602, від 15.05.2023 №293 004, від 18.05.2023 №293 954, від 25.05.2023 №294 881, від 31.05.2023 №296 830, від 31.05.2023 №295 952, від 15.06.2023 №299 466, від 26.06.2023 №300 516, від 30.06.2023 №301 473.

Листами від 13.07.2023 №41/2315, від 15.08.2023, №41/2989 від 20.07.2023 №41/2434 та від 01.09.2023 №41/3308 ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" зверталося до ТОВ "ПРАЙМВУД" з вимогою про повернення вищезазначених переплат.

Проте, відповідач не погодився з коригуванням показників виробітку електричної енергії, про що зазначив в листі від 06.07.2023 №06-07/23-1.

Згідно із підписаним між сторонами під час розгляду справи акту звірки розрахунків станом на 31.03.2024 заборгованість ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" по договору за даними позивача становить 160990214,40 грн та за даними ТОВ "ПРАЙМВУД" - 187717570,80 грн.

Спір у справі виник у зв`язку із неповерненням відповідачем надлишково сплачених позивачем коштів за куплену позивачем у квітні-травні 2023 року та в І декаді червня 2023 року електричну енергію в загальній сумі 13 297 805,77 грн.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 324 "Про утворення державних підприємств "Гарантований покупець" та "Оператор ринку" утворено Державне підприємство "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" на базі філії Гарантований покупець Державного підприємства "Енергоринок " шляхом виділу майна, прав та обов`язків стосовно нього відповідно до розподільного балансу для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 № 455 затверджено статут "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ", у відповідності до п.5 якого підприємство утворено з метою забезпечення купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використання гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим "зеленим" тарифом відповідно до законодавства, а також отримання прибутку від провадження господарської діяльності.

Гарантований покупець є учасником ринку електричної енергії та здійснює діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності зі здійснення функції гарантованого покупця, виданої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 25.06.2019 №1217.

Функції і повноваження Гарантованого покупця регламентуються Законом України "Про ринок електричної енергії" та Порядком купівлі Гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії затвердженого постановою від 26.04.2019 № 641 (далі - Порядок № 641).

За змістом ч.2 ст.65 Закону України "Про ринок електричної енергії" Гарантований покупець зобов`язаний купувати у суб`єктів господарювання, яким встановлено зелений тариф, або у суб`єктів господарювання, які за результатами аукціону набули право на підтримку, всю відпущену електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим їм "зеленим" тарифом, аукціонною ціною з урахуванням надбавки до нього/неї протягом всього строку застосування "зеленим" тарифом або строку дії підтримки, якщо такі суб`єкти господарювання входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця. При цьому у кожному розрахунковому періоді (місяці) обсяг відпуску електричної енергії, виробленої на об`єкті електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), визначається за вирахуванням обсягу витрат електричної енергії на власні потреби в електричній енергії відповідного об`єкта електроенергетики згідно з показниками приладів обліку на власні потреби.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, договір про купівлю-продаж електричної енергії за "зеленим тарифом" (п. 18).

Відповідно до ч.3 ст.65 Закону України "Про ринок електричної енергії" купівля-продаж такої електричної енергії за зеленим тарифом з урахуванням надбавки до нього здійснюється на підставі двостороннього договору між виробником або споживачем, якому встановлено зелений тариф, та гарантованим покупцем. Такий договір укладається на підставі типового договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом. Типова форма договору купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом затверджується Регулятором. Договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом укладається між гарантованим покупцем та виробником або споживачем, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) на весь строк дії зеленого тарифу.

Для здійснення купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом кандидат у виробники за "зеленим" тарифом укладає з гарантованим покупцем договір купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом (п. 2.1 гл. 2 Порядку № 641).

Як встановлено судом вище між Державним підприємством "Енергоринок" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" укладений договір №10562/04 від 18.06.2014.

У подальшому, додатковою угодою №378/01 02.07.2019 до договору №10562/04 змінено сторони договору з ДП "Енергоринок" на ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ".

За умовами укладеного між сторонами договору позивачем були прийняті на себе зобов`язання із купівлі у відповідача електричної енергії, виробленої за "зеленим" тарифом.

Відповідно до ч.1 ст.509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до ч.2 ст.509 Цивільного кодексу України, зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно із п.1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України договори та інші правочини є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків.

Частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У відповідності ч.1 ст.202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір, відповідно до ст.629 Цивільного кодексу України, є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст.655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Як зазначено судом вище, спір у справі виник у зв`язку із неповерненням відповідачем надлишково сплачених позивачем коштів за куплену позивачем у квітні, травні та в І декаді червня 2023 року електричну енергію у загальній сумі 13 297 805,77 грн.

Згідно із ст.525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст.526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Аналогічна правова норма передбачена частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2802 від 13.12.2019 у Порядок купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затверджений постановою НКРЕКП від 26.04.2019 №641 (згідно зі змінами внесеними постановою НКРЕКП від 13.12.2019 № 2802 нова назва - Порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії), надалі - Прядок №641.

Відповідно до п. 10.1 Порядку №641 (у редакції, чинній у спірний період) до 15 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП уповноваженої особи, за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.

До 25 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП уповноваженої особи, за перші 20 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.

Якщо надходження оперативних даних щодо обсягу товарної продукції за перші 10 та 20 днів розрахункового місяця від АКО припадає на день здійснення авансового платежу та/або на вихідний день, то оплата платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати здійснюється впродовж двох робочих днів після отримання даних.

Згідно з п. 10.2 Порядку №641 з урахуванням положень глав 7 та 8 цього Порядку гарантований покупець протягом двох робочих днів з дня отримання сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії від адміністратора комерційного обліку здійснює розрахунок вартості електричної енергії, за яку здійснюється оплата продавцю за розрахунковий місяць, та направляє йому акт купівлі-продажу в електронному вигляді, підписаний зі своєї сторони КЕП уповноваженої особи, на електронну адресу. У разі необхідності оплати продавцем спожитої електричної енергії гарантований покупець протягом двох робочих днів з дня отримання сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії від адміністратора комерційного обліку здійснює розрахунок відповідної вартості електричної енергії та направляє продавцю акт купівлі-продажу в електронному вигляді, підписаний зі своєї сторони КЕП уповноваженої особи, на електронну адресу.

Відповідно до п. 10.3 Порядку №641 Після отримання від гарантованого покупця на електронну адресу акта купівлі-продажу продавець надає у триденний строк з дати отримання актів купівлі-продажу гарантованому покупцю два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.

Гарантований покупець у п`ятиденний строк з дати отримання актів купівлі-продажу підписує їх зі своєї сторони та надсилає продавцю один примірник поштою.

У разі наявності у продавця зауважень до акта купівлі-продажу, наданого гарантованим покупцем, продавець письмово повідомляє про це гарантованого покупця.

За наявності зауважень до акта купівлі-продажу та/або ненадання продавцем акта купівлі-продажу, підписаного зі своєї сторони, остаточний розрахунок за відпущену продавцем електричну енергію здійснюється в розмірі, визначеному в наданому гарантованим покупцем акті купівлі-продажу, з подальшим коригуванням сплачених коштів після врегулювання розбіжностей.

При цьому, п.10.4 Порядку № 641 встановлено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів. У разі необхідності оплати продавцем спожитої електричної енергії продавець здійснює таку оплату протягом двох робочих днів з дати отримання від гарантованого покупця підписаного КЕП уповноваженої особи акта купівлі-продажу.

Отже, Порядок №641 передбачає певну етапність оплати електричної енергії за договором, що включає сплату 2 авансових та 1 остаточного (фактичного) платежів.

Згідно з ч.5 ст.65 Закону України "Про ринок електричної енергії" гарантований покупець здійснює оплату вартості електричної енергії, купленої за "зеленим" тарифом, з урахуванням вимог частини другої цієї статті, на підставі даних комерційного обліку, отриманих від адміністратора комерційного обліку, у порядку та строки, визначені відповідними договорами. Гарантований покупець здійснює оплату вартості електричної енергії, купленої за "зеленим" тарифом, та вартості послуги за механізмом ринкової премії, пропорційно до вартості куплених обсягів електричної енергії за "зеленим" тарифом та вартості послуги за механізмом ринкової премії.

Порядок обліку електричної енергії, купленої-проданої у продавців унормовано гл. 7 Порядку №641, де зазначено, що адміністратор комерційного обліку на другий робочий день після розрахункового дня надає гарантованому покупцю сертифіковані дані комерційного обліку електричної енергії про погодинні обсяги відпуску та споживання електричної енергії кожною генеруючою одиницею продавців гарантованому покупцю, у яких гарантований покупець купує електричну енергію (п. 7.1). Обсяг відпуску електричної енергії, а також обсяг споживання генеруючими одиницями продавців у гарантованого покупця електричної енергії, що надійшла із зовнішніх мереж на власні потреби по кожній генеруючій одиниці продавців, у кожному розрахунковому місяці визначається на основі даних, що надаються гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку (п. 7.2).

Згідно з пп. 62, 63 п. 1.2.1 гл. 1.2 розділу І Кодексу комерційного обліку електричної енергії комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311, сертифікація даних комерційного обліку (сертифікація даних) - процедура перевірки валідованих даних комерційного обліку, що виконується АКО. Сертифіковані дані комерційного обліку (сертифіковані дані) - набір даних комерційного обліку за встановлений період для точки або групи точок комерційного обліку після їх перевірки АКО, що використовується всіма учасниками для розрахунків на ринку електричної енергії.

Згідно із п. 9.14.1 гл. 9.14 розділу IX Кодексу комерційного обліку електричної енергії АКО має передавати АР та учасникам ринку сертифіковані дані комерційного обліку в обсязі, необхідному та достатньому для проведення ними розрахунків та виставлення рахунків своїм контрагентам.

Учасники ринку та АР використовують для розрахунків та інших комерційних цілей виключно сертифіковані дані щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії, що отримані від АКО та зберігаються у нього для кожної ТКО (п. 9.14.3 гл. 9.14 р. IX Кодексу комерційного обліку електричної енергії).

З урахуванням вищенаведеного, оскільки сертифіковані, валідовані, оперативні дані щодо обсягу товарної продукції, що надані АКО, є єдиним джерелом інформації щодо фактичного відпуску електричної енергії продавцями за "зеленим" тарифом, розрахунки між учасниками ринку електричної енергії, в тому числі між позивачем та відповідачем, здійснюються на підставі саме даних комерційного обліку АКО.

Водночас використання інших показників (даних) при розрахунках між учасниками ринку електричної енергії, аніж дані комерційного обліку АКО, чинним законодавством, що врегульовує спірні правовідносини не передбачено та з умов договору не випливає.

Отже, ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" зобов`язаний здійснювати розрахунки із виробниками за "зеленим" тарифом лише на підставі сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії по кожній генеруючій одиниці виробника за "зеленим" тарифом, що включені до балансуючої групи гарантованого покупця, наданих АКО.

Як вже зазначалось, відповідно до актуальних даних комерційного обліку, наданих до ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" за квітень-травень 2023 року та І декаді червня 2023 року, у цьому розрахунковому періоді по генеруючій одиниці 62W862458298279Y Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" вказані нульові значення погодинного сумарного відпуску/споживання електричної енергії. Ці обставини підтверджуються листом НЕК "УКРЕНЕРГО" від 22.11.2023 №01/63189.

Оцінюючи заперечення відповідача щодо коригування даних комерційного обліку електричної енергії по генеруючій одиниці ТОВ "ПРАЙМВУД" та посилання на обставини синхронної/несинхронної роботи електроустановок, суд зазначає, що листом АТ "ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО" від 01.06.2023 № 01-001280 надано перелік виробників, які працюють несинхронно з ОЕС України, до якого включено ТОВ "ПРАЙМВУД" та зазначено, що об`єкти електроенергетики не працюють синхронно з ОЕС України починаючи з 00:00 12.11.2022.

У листі №01-001280 від 01.06.2023 серед переліку об`єктів виробників, які розташовані на території тимчасово окупованої частини Херсонської області, зазначено також об`єкт ТОВ "ПРАЙМВУД" - по станції "Костогризово".

Згідно із Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23 грудня 2022 року за № 1668/39004, Олешківська міська територіальна громада, в межах якої знаходиться електростанція "Костогризово", з 24.02.2022 знаходяться на тимчасово окупованій території.

Відповідно до наданого відповідачем у матеріали справи протоколу НКРЕКП № 48-п від 03.07.2023, яким оформлені рішення наради з питань сертифікації даних комерційного обліку по електроустановках, що приєднанні до елементів системи передачі/розподілу, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України вбачається, що в межах наради представників ОСП, ДП "Гарантований Покупець" та Міненерго під головуванням НКРЕКП, Регулятором було надано роз`яснення щодо сертифікації даних комерційного обліку по електроустановках, що приєднані до елементів систем передачі/розподілу, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України для подальшого врахування в роботі. Відповідно до зазначеного роз`яснення Регулятора АКО сертифікує та передає дані комерційного обліку для проведення розрахунків між учасниками ринку за умови наявності перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі. Інформація щодо синхронності роботи конкретних електроустановок надається відповідними операторами систем.

Статтею 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" визначено, що рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою. Результати засідання Регулятора оформлюються протоколом. Рішення Регулятора не підлягають державній реєстрації Міністерством юстиції України. Відсутність державної реєстрації рішень Регулятора не є підставою для відмови суду у прийнятті заяви про їх оскарження. Рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.

Відповідно до п.п.10.3.1., 10.3.3. ККОЕЕ якщо сторону суперечки не влаштовує прийняте АКО рішення, вона має право звернутися з цього питання до Регулятора у порядку, встановленому законодавством. Сторони мають право оскаржити рішення Регулятора в судовому порядку.

Отже, відповідно до положень ККОЕЕ передбачено, що сторона, яка не погоджується із рішенням Регулятора, може оскаржити таке рішення.

При цьому у статті 46 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що оператор системи розподілу забезпечує комерційний облік відповідно до цього Закону, правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та виконує інші функції, передбачені нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Відповідно до п.9.9 ККОЕЕ перевірка даних комерційного обліку здійснюється на рівні ППКО (у ролі ОДКО) після отримання результатів вимірювання та формування даних комерційного обліку (пп.9.9.1.). ППКО (у ролі ОДКО) після отримання від ППКО (у ролі ОЗД) результатів вимірювання з лічильників має провести обробку, перевірку, валідацію цих даних та, у разі потреби, їх заміну оціночними даними, а також забезпечити зберігання, архівування, передачу валідованих даних АКО та іншим заінтересованим сторонам, зокрема електропостачальникам, відповідно до вимог цього Кодексу (пп.9.9.2.). ППКО (у ролі ОДКО) повинен здійснити валідацію сформованих даних комерційного обліку перед тим, як додати ці дані до своїх баз даних комерційного обліку електричної енергії та передати їх АКО (пп.9.9.3.). Якщо сформовані дані не проходять валідацію, то вони не вносяться до бази даних комерційного обліку електричної енергії та не передаються АКО. ППКО (у ролі ОДКО), що здійснює валідацію даних комерційного обліку, має негайно повідомити ППКО (у ролі ОЗД), від якого він їх отримав, про необхідність виправлення виявлених недоліків у даних комерційного обліку в найкоротші терміни. Повідомлення повинне містити інформацію щодо ТКО, дані з яких не пройшли перевірку достовірності, а також про перевірки, що не були пройдені (пп.9.9.4.).

Виходячи із вище наведеного, упорядкування даних комерційного обліку, їх коригування в порядку перевірки (сертифікації) валідованих даних комерційного обліку електричної енергії, надання таких даних учасникам ринку для здійснення розрахунків, віднесена до виключної компетенції АКО, функції якого одноособово виконує НЕК "УКРЕНЕРГО".

Наразі коригування в системі MMS стосовно даних комерційного обліку електричної енергії відповідача не скасовані та дані у системі не поновлені, а відтак, враховуючи вище наведені норми законодавства, суд не може вважати факт поставки позивачеві у квітні-травні 2023 року та І декаді червня 2023 року електричної енергії в сумі 13297805,77 грн підтвердженим.

Як зазначалося судом вище, згідно із п.3.4 договору (в редакції додаткової угоди від 16.02.2021 №550/01/21) у випадку здійснення гарантованим покупцем оплати за перші 10 та 20 днів розрахункового місяця за вироблену електричну енергію продавцем за "зеленим" тарифом понад фактичну вартість проданої за розрахунковий період (місяць) електричної енергії продавець за "зеленим" тарифом повертає на рахунок гарантованого покупця надлишково сплачені кошти протягом чотирьох робочих днів з дня отримання продавцем підписаного акта купівлі-продажу (акта коригування купівлі-продажу) за відповідний розрахунковий період.

Водночас виходячи з умов договору сторони встановили обов`язок відповідача здійснити повернення надлишково сплачених позивачем коштів у відповідному етапі (авансові платежі) розрахункового періоду. Факт надлишково сплачених коштів встановлюються та остаточний розрахунок вартості електричної енергії здійснюється на підставі сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії, що надходять від адміністратора комерційного обліку.

Суд зазначає, що з урахуванням етапності оплати та визначеного у пункті 10.4 Порядку №641, пункті 3.3 договору строку виконання грошового зобов`язання позивача з оплати за куплену електричну енергію у виробника за "зеленим" тарифом, обов`язок відповідача здійснити повернення надлишково сплачених позивачем коштів не ставиться в залежність від залишку несплаченої позивачем вартості електричної енергії, строк оплати за який відповідно до наведених положень Порядку не настав, за майбутні періоди або шляхом їх зарахування.

З приводу посилань відповідача на Висновок науково-правової експертизи Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України від 28.11.2023 року за № 126/195-е, то суд зазначає, що викладена у наведеному висновку позиція з приводу синхронної/несинхронної роботи об`єктів альтернативних джерел енергії, не має значення для вирішення цього спору, оскільки у цьому випадку, враховуючи підстави заявленого позову, не вирішується питання щодо відповідності положень законопроєктів №9629, №9629-1, №9629-2 Конституції України, Закону України "Про альтернативні джерела" та щодо правомірності/неправомірності виробництва електричної енергії на об`єктах альтернативної енергетики, що розташовані на тимчасово окупованих територіях України.

Також не підлягають дослідженню у межах спору, що розглядається, посилання відповідача на правові відносини з НЕК "УКРЕНЕРГО", що виникли в межах виконання договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 22.05.2019 №0791-03015, оскільки виконання вказаного договору не впливає на зобов`язання сторін у цій справі, зокрема на обов`язок відповідача повернути надлишково сплачені кошти.

Суд відхиляє заперечення відповідача щодо відсутності обов`язку здійснювати повернення надлишково сплачених коштів, у зв`язку із відсутністю підписаних між сторонами актів коригування, оскільки сама по собі необґрунтована відмова відповідача підписати акти коригування, не може нівелювати визначений у договорі обов`язок відповідача повернути надлишково сплачені позивачем кошти.

Як встановлено судом вище, Акти коригування за квітень та травень 2023 року складені в електронному вигляді та підписані представником ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" Сова С.С., що підтверджується Протоколами створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису і надіслані відповідачу на електронну пошту, визначену п.16 додаткової угоди №550/01/21 від 16.02.2021, що узгоджується із п.10.2. Порядку №641.

Отже, на виконання п.3.4 договору (в редакції додаткової угоди від 16.02.2021 №550/01/21) позивач надіслав відповідачу підписані зі своєї сторони акти коригування у порядку встановленому п.10.2. Порядку №641, у той час, як положення п.3.4 договору (в редакції додаткової угоди від 16.02.2021 №550/01/21) не передбачають наявності підписаного обома сторонами акта коригування як безумовної умови для перерахування відповідачем суми надмірно сплачених коштів.

Оскільки в акті купівлі-продажу електроенергії за червень 2023 року не відображалися обсяги електричної енергії по генеруючій одиниці 62W862458298279Y з огляду на відсутність здійснення відповідачем виробництва електричної енергії протягом зазначеного періоду, а відтак акт-коригування за червень 2023 року позивачем не складався і, відповідно, на адресу відповідача не надсилався.

Також як підтверджено матеріалами справи, позивач звертався до відповідача із вимогами про повернення переплат за перші 10 днів червня 2023 року (листи від 13.07.2023 №41/2315, від 15.08.2023 №41/2989), а також із вимогою (від 01.09.2023 №41/3308) про повернення надлишково сплачених коштів за квітень-травень 2023 року, перші 10 днів червня 2023 року.

Водночас суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що акти коригування не направлялися на адресу відповідача засобами поштового зв`язку, оскільки відповідні положення передбачені у п.10.3. Порядку застосовуються до актів, які у подальшому отримані гарантованим покупцем від продавця електричної енергії.

Також, виходячи з підстав позовних вимог, суд відхиляє посилання позивача у відповіді на відзив та заперечення відповідача з приводу застосування приписів статті 13-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" до спірних правовідносин.

Відповідач не надав жодних доказів на спростування вказаних обставин, зокрема, щодо помилковості скоригованих адміністратором комерційного обліку даних або ж наявності у системі управління ринком інших відомостей.

За встановлених вище обставин, враховуючи попередньо сплачені позивачем платежі (суми сплачених позивачем коштів з урахуванням пропорційності оплат відповідач не заперечує) та отримання оновлених (скоригованих) сертифікованих даних комерційного обліку щодо фактичного відпуску електричної енергії відповідачем у квітні-травні 2023 рокута перші 10 днів червня 2023 року, у позивача виникла переплата за договором за куплену електричну енергію вироблену генеруючою одиницею W-код 62W862458298279Y у розмірі в розмірі 13 297 805,77 грн, а саме: за квітень 2023 року - у сумі 4 390 360,07 грн; за травень 2023 року - у сумі 6 869 999,61 грн; за червень 2023 року у сумі 2 037 446,09 грн, що відповідно до п.3.4. договору, ст.629, 525, 526 ЦК України, ст.193 ГК України підлягає поверненню позивачу.

Суд зазначає, що за змістом ч.1 ст.14 ГПК України суд розглядає справу не інакше як, зокрема, на підставі доказів поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до частин третьої-четвертої статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Реалізація принципу змагальності сторін в процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією, передбаченою у статті 129 Конституції України.

У відповідності до ч.3 ст.13, ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно із ст.78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (частина друга статті 76 ГПК України).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частини перша, друга статті 86 ГПК України).

Враховуючи приписи ст.76, 77-79, 86 Господарського процесуального кодексу Україні, з огляду на встановлені вище обставини, враховуючи визначені умовами договору обов`язок відповідача повернути надлишково сплачені кошти, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 13 297 805,77 грн.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).

ВИСНОВКИ СУДУ

З урахуванням встановлених обставин, відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, дійшов висновку про задоволення позовних вимог Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" про стягнення заборгованості у розмірі 13 297 805,77 грн.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

За приписами ст.129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМВУД" (03150, Україна, місто Київ, вулиця Велика Васильківська, будинок, 72, офіс, 30; ідентифікаційний код 37772754) на користь Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 27, ідентифікаційний код 43068454) кошти у сумі 13297805,77 грн та витрати зі сплати судового збору 199467,09 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано: 03.06.2024.

Суддя С.О. Турчин

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.05.2024
Оприлюднено05.06.2024
Номер документу119469167
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/19247/23

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Рішення від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Турчин С.О.

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Турчин С.О.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Турчин С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні