У Х В А Л А
іменем України
Справа № 210/1132/24
Провадження № 1-кс/210/862/24
24 травня 2024 року Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:
слідчого судді ОСОБА_1 ,
при секретарі судового засідання ОСОБА_2 ,
за участю прокурора ОСОБА_3 ,
адвоката ОСОБА_4 ,
підозрюваної ОСОБА_5 ,
розглянувши у судовому засіданні в м. Кривому Розі клопотання прокурора Криворізької південної окружної прокуратури ОСОБА_3 у кримінальному провадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 року про відсторонення від посади підозрюваної:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, громадянки України, з вищою освітою, заміжньої, має на утриманні малолітню дитину, працює бухгалтером централізованої бухгалтерії відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, зареєстрованої та мешкаючої за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої,
підозрюваної у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 366 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Криворізької південної окружної прокуратури ОСОБА_3 у кримінальному провадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 року звернувся до суду з клопотанням про відсторонення від посади підозрюваної ОСОБА_5 .
В обґрунтування клопотання прокурор зазначає, що слідчими СВ ВП № 2 КРУП ГУНП в Дніпропетровській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному упровадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України.
Процесуальне керівництво у кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Криворізької південної окружної прокуратури.
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні повідомлено про підозру, зокрема, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працює бухгалтером централізованої бухгалтерії відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради.
Досудовим розслідування встановлено, що рішенням виконкому Криворізької міської ради від 30.11.2022 №1517 «Про бюджет Криворізької міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами передбачено виділення бюджетних коштів на реалізацію Програми розвитку системи цивільного захисту в м. Кривому Розі на 2016 - 2026 роки. Протягом 2023 року Департаментом освіти і науки виконкому Криворізької міської ради як головним розпорядником бюджетних коштів на виконання вказаної вище Програми виділено відділам освіти виконкомів районних у місті рад бюджетних коштів на загальну суму 144 197 600 грн.
Також встановлено, що на території м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, точний час досудовим розслідуванням не встановлено, але не пізніше 19.04.2023 створено організовану групу з числа службових осіб органів місцевого самоврядування, а також приватних суб`єктів господарювання, які зорганізувались з метою незаконного заволодіння коштами місцевого бюджету, які виділено Департаментом освіти і науки виконкому Криворізької міської ради, призначеними для проведення будівельних робіт із ремонту укриттів у закладах освіти Тернівського району м. Кривого Рогу.
Зокрема, встановлено, що громадянка ОСОБА_6 , будучи начальником відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, діючи з корисливих мотивів, з метою отримання незаконного прибутку, усвідомлюючи та розуміючи суспільно небезпечні наслідки своїх дій та бажаючи їх настання, зорганізувавшись з ОСОБА_7 , який обіймає посаду директора комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацька спортивна школа № 5» Криворізької міської ради та є співмешканцем ОСОБА_6 , створили стійке злочинне об`єднання з метою систематичного вчинення тяжких, особливо тяжких злочинів, спрямованих на заволодіння бюджетними коштами, виділеними на проведення будівельних робіт із ремонту укриттів в закладах освіти Тернівського району м. Кривого Рогу.
ОСОБА_6 та ОСОБА_7 розробили план вчинення злочинів, який полягав у наступному:
1) завищення в проектно-кошторисній документації (локальний кошторис, договірна ціна) очікуваної вартості предмета закупівель шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів;
2) залучення до проведення робіт підконтрольних організаторам злочинної групи заздалегідь узгоджених суб`єктів господарювання;
3) завищення вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт, шляхом відображення у звітній документації з будівництва (локальні кошториси, акти виконаних робіт, довідки про вартість виконаних робіт, відомості ресурсів) завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт;
4) забезпечення здійснення фінансових операцій з бюджетними грошовими коштами, а саме перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, переведення грошових коштів у готівку та їх розподіл між співучасниками відповідно до їх ролі у складі організованої злочинної групи.
ОСОБА_6 у невстановлений органами досудового розслідування час, але не пізніше 19.04.2023 залучила до злочинної діяльності ОСОБА_5 як виконавця у складі організованої групи, яка є бухгалтером відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради та уповноваженою особою з питань закупівель.
В свою чергу, ОСОБА_7 у невстановлений органами досудового розслідування час, але не пізніше 19.04.2023, знаходячись у невстановленому органами досудового розслідування місці на території м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, попередньо узгодивши свої дії з ОСОБА_6 , залучив до злочинної діяльності ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , з якими підтримував стабільні, довірливі, тривалі за часом дружні стосунки. Досягнувши між собою домовленості про здійснення систематичної протиправної діяльності, визнавши лідером ОСОБА_6 та погодившись, що підготовка до вчинення кримінальних правопорушень, їх безпосереднє скоєння будуть відбуватися виключно за вказівкою ОСОБА_6 та координації нею злочинних дій учасників організованої групи, учасники групи почали втілювати у життя заздалегідь розроблений ОСОБА_6 та ОСОБА_7 злочинний план, яким передбачено розподіл функцій та ролей кожного учасника організованої групи. При цьому кожен із вищезазначених учасників групи усвідомлював свою безпосередню участь в організованій групі, був обізнаний про свої особисті роль та функції у вчинюваних ними кримінальних правопорушеннях, усвідомлював факт існування злочинної організованої злочинної групи та надав згоду на участь у вчиненні кримінальних правопорушень саме у складі цієї групи, а конкретними злочинними діями кожен учасник злочинної групи підтвердив реальність своїх намірів.
Як організатор та керівник організованої групи ОСОБА_6 поклала на себе виконання наступних обов`язків: розробка плану скоєння кримінальних правопорушень, спрямування, об`єднання та координація зусиль всіх учасників злочинного об`єднання на скоєння тяжких, особливо тяжких злочинів, розподіл функцій та ролей кожного учасника; забезпечення формування завідомо завищеної очікуваної вартості робіт шляхом зазначення в кошторисній документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, забезпечення виділення бюджетних коштів на проведення будівельних робіт та укладання прямих договорів із заздалегідь узгодженими підконтрольними суб`єктами господарювання; організація завищення вартості виконаних робіт у звітній документації з будівництва, документальне забезпечення перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, безпосередній контроль за проведенням робіт та підписанням актів приймання виконаних робіт, до яких внесено завідомо неправдиві відомості щодо вартості будівельних матеріалів, контроль оплати таких робіт на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, забезпечення розподілу незаконно отриманих грошових коштів між співучасниками відповідно до розподілених функцій у складі організованої злочинної групи.
На ОСОБА_7 , як на співорганізатора у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: залучення до злочинної діяльності інших співучасників, забезпечення формування завідомо завищеної очікуваної вартості робіт шляхом зазначення в кошторисній документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, комунікація з розпорядником бюджетних коштів в особі начальника відділу освіти ОСОБА_6 та бухгалтера ОСОБА_5 щодо безперешкодного залучення заздалегідь узгоджених підконтрольних суб`єктів господарювання для здійснення робіт за бюджетні кошти, забезпечення виконання робіт за бюджетні кошти, закупівля будівельних матеріалів, організація роботи на об`єктах будівництва, складання звітної документації з будівництва, в якій вказані завищена вартість будівельних матеріалів, приймання звітів про результати виконання робіт, забезпечення здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом, розподіл грошових коштів між співучасниками у складі організованої злочинної групи, а саме надавав частину грошових коштів як «відкату» ОСОБА_6 та ОСОБА_5 , іншу частину грошових коштів розподіляв між іншими співучасниками у складі організованої групи.
На ОСОБА_5 , яка є бухгалтером відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, а також уповноваженою особою на проведення процедур закупівель за бюджетні кошти, як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: виконання вказівок ОСОБА_6 щодо проведення процедур закупівель та залучення підконтрольних організаторам суб`єктів господарювання до виконання робіт за бюджетні кошти, здійснення комунікації з іншими співучасниками у складі організованої групи щодо документального забезпечення завищення вартості виконаних робіт у звітній документації з будівництва, документальне забезпечення перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, отримання від співвиконавців у складі організованої злочинної групи грошових коштів, здобутих злочинним шляхом, та передання їх організатору ОСОБА_6 .
ОСОБА_5 звітувала про результати виконання покладених на неї функцій у складі злочинної групи безпосередньо перед ОСОБА_6 .
На ОСОБА_8 , який є директором та засновником ТОВ «БілдінвестКР», як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: здійснення комунікації із розпорядником бюджетних коштів в особі ОСОБА_6 та ОСОБА_5 щодо залучення ТОВ «БілдінвестКР» до проведення робіт за бюджетні кошти, безпосереднє проведення робіт на об`єктах будівництва, забезпечення завищення фактичної вартості робіт шляхом внесення до звітної документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, проведення закупівлі будівельних матеріалів, організація роботи на об`єктах будівництва, здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом, налагодження корупційних зв`язків з представниками правоохоронних органів з метою недопущення документування діяльності організованої злочинної групи.
ОСОБА_8 звітував безпосередньо перед організаторами ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , брав участь у розподілі коштів, здобутих злочинним шляхом, між співучасниками злочинної групи, а саме надавав частину грошових коштів як «відкату» ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , іншу частину грошових коштів розподіляв між співвиконавцями у складі організованої групи.
На ОСОБА_9 , який є фізичною особою-підприємцем, як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: здійснення комунікації із розпорядником бюджетних коштів в особі ОСОБА_6 через співорганізатора ОСОБА_7 щодо залучення ФОП « ОСОБА_9 » до проведення робіт за бюджетні кошти, безпосереднє проведення робіт на об`єктах будівництва, забезпечення завищення фактичної вартості робіт шляхом внесення до звітної документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, проведення закупівлі будівельних матеріалів, організація роботу на об`єктах будівництва, здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом.
ОСОБА_9 звітував про результати виконання покладених на нього функцій у складі злочинної групи безпосередньо перед ОСОБА_7 .
На ОСОБА_10 , який є фізичною особою-підприємцем, як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: здійснення комунікації із розпорядником бюджетних коштів в особі ОСОБА_6 через співорганізатора ОСОБА_7 щодо залучення ФОП « ОСОБА_10 » до проведення робіт за бюджетні кошти забезпечення проведення робіт на об`єктах будівництва, забезпечення завищення фактичної вартості робіт шляхом внесення до звітної документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом.
ОСОБА_10 звітував про результати виконання покладених на нього функцій у складі злочинної групи безпосередньо перед ОСОБА_7 .
Учасники злочинної групи у злочинній діяльності з метою незаконного заволодіння бюджетними коштами використовували наступні суб`єкти господарювання: ТОВ «БілдІнвестКР» (код ЄДРПОУ 45072117), ФОП ОСОБА_9 ( НОМЕР_1 ), ФОП ОСОБА_10 ( НОМЕР_2 ).
Механізм незаконного заволодіння бюджетними коштами полягав у завищенні в проектно-кошторисній документації (локальний кошторис, договірна ціна) очікуваної вартості предмета закупівель шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів; залучення до проведення робіт підконтрольних організаторам злочинної групи заздалегідь узгоджених суб`єктів господарювання; завищення вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт, шляхом відображення у звітній документації з будівництва (акти виконаних робіт, довідки про вартість виконаних робіт, відомості ресурсів) завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт; здійснення фінансових операцій з бюджетними грошовими коштами, а саме перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, переведення грошових коштів у готівку та їх розподіл між співучасниками відповідно до їх ролі у складі злочинної групи.
У рамках досудового розслідування встановлено, що учасники організованої групи, реалізуючи єдиний злочинний умисел, спрямований на заволодіння бюджетними коштами в особливо великих розмірах, внесли до звітної документації з будівництва (локальних кошторисів, договірної ціни та ін.) завідомо неправдиві відомості щодо вартості матеріальних ресурсів, які використовувались під час проведення робіт на 18 об`єктах будівництва відповідно до договорів підряду щодо:
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 291 комбінованого типу Криворізької міської ради за адресою: АДРЕСА_2 » (договір № 181 від 14.07.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 176 Криворізької міської ради за адресою: АДРЕСА_3 » (договір № 87 від 19.04.2023)
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 40 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Музейна, б. 2Б» (договір № 201 від 04.08.2023).
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 38 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Кибальчича, 19» (договір №202 від 08.08.2023).
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 45 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Сергія Колачевського, 170-в» (договір № 205 від 11.08.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 218 комбінованого типу Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ухтомського, 34» (договір № 178 від 11.07.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 291 комбінованого типу Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Чарівна, 28», (договір № 203 від 04.08.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 117 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Героїв Маріуполя, 9а» (договір № 204 від 04.08.2023);
- «Заходи усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту облаштування вимощення в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 218 комбінованого типу Криворізької міської ради, за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ухтомського, 34» (договір № 267 від 03.10.2023);
- «Заходи з усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту приміщення санвузлів та внутрішніх мереж водопостачання та водовідведення в Криворізькій гімназії № 110 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Доватора, 31)» (договір № 293 від 11.10.2023),
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 235 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Маршака, 25-А» (договір № 313 від 25.10.2023)
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 145 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Перлинна, 23-А» (договір № 314 від 25.10.2023);
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Криворізької гімназії № 110 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Доватора, 31» (договір № 315 від 25.10.2023),
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 75 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Чарівна, 14-А» (договір № 316 від 25.10.2023),
- «Заходи з усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту внутрішніх мереж теплопостачання в Комунальному позашкільному навчальному закладі «Дитячо-юнацька спортивна школа № 5 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Сергія Колачевського, 170-Д)» (договір № 320 від 26.10.2023),
-«Заходи з усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту внутрішніх мереж теплопостачання в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 176 Криворізької міської ради, за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Героїв Маріуполя, 11-А)» (договір № 332 від 01.11.2023),
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні в Криворізькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 116 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Маршака, 19» (договір № 345 від 08.11.2023)
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні в Комунальному позашкільному навчальному закладі «Станція юних техніків Тернівського району» Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Мировича, 4» (договір № 347 від 08.11.2023).
Внаслідок завищення вартості виконаних робіт за вказаними вище об`єктами на рахунки учасників злочинного об`єднання, відкритих для ТОВ «БілдІнвестКР», ФОП ОСОБА_9 , ФОП ОСОБА_10 надмірно перераховано бюджетних коштів на 1 115 799 (один мільйон сто п`ятнадцять тисяч сімсот дев`яносто дев`ять) гривень.
Діяння ОСОБА_5 кваліфіковано за:
- ч.5 ст. 191 КК України за ознаками заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненого у особливо великих розмірах та вчинене організованою групою;
- ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України за ознаками складання та видача службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, а також внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, вчиненого організованою групою.
Підозра, пред`явлена ОСОБА_5 обґрунтована наступними доказами: протоколами проведення негласних слідчих (розшукових) дій (зняття інформації з електронних комунікаційних мереж, аудіо, - відеоконтроль особи в автомобілях ОСОБА_8 та ОСОБА_7 ), за результатами яких задокументовано факти приватного спілкування між ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 щодо залучення до проведення робіт за бюджетні кошти підконтрольних суб`єктів господарювання, завищення вартості будівельних матеріалів у звітній документації з будівництва, розподіл грошових коштів, одержаних злочинним шляхом, приховування слідів вчинення злочину; протоколами огляду мобільних телефонів ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , в яких зафіксовано обмін текстовими, голосовими та мультимедійними повідомленнями між співучасниками щодо залучення до проведення робіт підконтрольних суб`єктів господарювання, завищення вартості будівельних матеріалів у звітній документації з будівництва, розподіл грошових коштів, одержаних злочинним шляхом, приховування слідів вчинення злочину; протоколами огляду документів, зокрема, кошторисної документації за об`єктами будівництва, в яких вказано завідомо неправдиві відомості щодо вартості використаних будівельних матеріалів; висновком судової будівельно-технічної експертизи №10/24 від 16.04.2024, яким встановлено, що загальна сума збитків, заподіяних інтересам територіальної громади, внаслідок заволодіння бюджетним коштами, становить 1 115 799 грн.
На думку сторони обвинувачення, відносно підозрюваної ОСОБА_5 необхідно застосувати захід забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади, виходячи з наступного.
Відповідно до наказу відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради №246 від 23.11.2021 року, про призначення уповноваженої особи за організацію та проведення процедур закупівель, ОСОБА_5 призначено уповноваженою особою за організацію та проведення процедур закупівель.
Відповідно до посадової інструкції затвердженої 23.11.2021 року, бухгалтер централізованої бухгалтерії - уповноважена особа за організацію та проведення процедур закупівель має право: Співпрацювати з підприємствами різних форм власності в межах виконання посадових обов`язків. Вносити керівництву пропозиції щодо вдосконалення роботи в межах своєї компетенції. Знайомитися з проектами рішень керівництва, які стосуються її діяльності. Вносити пропозиції щодо вдосконалення роботи, передбаченою даною інструкцією. Запитувати за дорученням керівництва від підрозділів відділу освіти та закладів інформацію і документи, необхідні для виконання його посадових обов`язків. Вимагати від керівництва установ сприяння у виконанні своїх посадових обов`язків. На захист своєї професійної честі та гідності. Знайомитися зі скаргами та іншими документами, що містять оцінку його діяльності, давати відповідні пояснення. Брати участь у плануванні видатків і визначенні потреби в товарах, роботах послугах, що закуповуватимуться. Узгоджувати проекти документів, зокрема договору про закупівлю, щоб забезпечити його відповідність умовам процедури закупівлі, та підписувати в межах компетенції документи. Отримувати від службових осіб і підрозділів замовника інформацію та документи необхідні для виконання завдань, пов`язаних з організацією та проведенням процедур закупівель. Роз`яснювати й консультувати структурні підрозділи замовника в межах своїх повноважень. Ініціювати створення робочих груп із числа службових (посадових) та інших осіб структурних підрозділів замовника з метою складання технічних вимог до предмета закупівлі, оцінки поданих тендерних пропозицій та підготовки проектів договорів. Візувати та підписувати документи, що належать до його компетенції.
Відповідно до посадової інструкції затвердженої 23.11.2021 року, бухгалтер централізованої бухгалтерії - як голова тендерного комітету зобов`язаний: Обирати процедури закупівель та проводити їх. Забезпечувати рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця, забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених Законом про публічні закупівлі. Забезпечувати оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель відповідно до вимог Закону про публічні закупівлі. Представляти інтереси замовника з питань, пов`язаних із закупівлями, зокрема під час перевірок і контрольних заходів, розгляду скарг і судових справ, надає в установлений строк необхідні документи та відповідні пояснення. Аналізувати виконання договорів, укладених згідно із Законом про публічні закупівлі. Моніторить зміни в законодавчому і нормативному забезпеченні функціонування системи публічних закупівель у Україні. Отримувати від централізованої бухгалтерії кошторис видатків, зміни до кошторису, листи щодо додаткових потреб в закупівлях товарів, робіт та послуг. Готувати річний план державних закупівель на очікувану вартість, уточнення плану відповідно до затвердженого кошторису, вносити за рішенням комітету зміни до нього. Затверджувати документацію на проведення відкритих торгів. Проводити відкриті торги та переговорні процедури згідно Закону України «Про публічні закупівлі». Перевіряти та затверджувати документацію на проведення відкритих торгів.
Таким чином, ОСОБА_5 відповідно до ст. 18 КК України є службовою особою органу місцевого самоврядування та виконує організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції, яка зобов`язана діяти лише на підставі, в межах повноважень.
Крім того, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»:
- пункту 35 статті 1 «Уповноважена особа - службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі/сгірощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту)»;
- пункту 1 статті 4 «Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план)»;
- статті 5 «Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників. Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням»;
- пункт 10 стаття 11 «Уповноважена особа: 1) планує закупівлі та формує річний план закупівель в електронній системі закупівель; 2) здійснює вибір процедури закупівлі; 3) проводить процедури закупівель спрощені закупівлі; 3-1) оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, у випадку здійснення закупівель відповідно до частини сьомої статі 3 цього Закону; {Частину десяту статі 11 доповнено пунктом 3-1 згідно із Законом № 1530-ІХ від 03.06.2021} 4) забезпечує рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 5) забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених цим Законом; 6) забезпечує оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання вимог цього Закону; 7) здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Перебування підозрюваної на вказаній посаді сприяло вчиненню кримінального правопорушення.
Як встановлено в ході досудового розслідування ОСОБА_5 використовувала свою службове становище та повноваження у приватних інтересах, як виконавець у складі організованої групи, виконувала вказівки ОСОБА_6 щодо проведення процедур закупівель та залучення підконтрольних організаторам суб`єктів господарювання до виконання робіт за бюджетні кошти, здійснювала комунікації з іншими співучасниками у складі організованої групи щодо документального забезпечення завищення вартості виконаних робіт у звітній документації з будівництва, документальне забезпечення перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, отримала від співвиконавців у складі організованої злочинної групи грошових коштів, здобутих злочинним шляхом, та передання їх організатору ОСОБА_6 , внаслідок чого учасники організованої групи заволоділи бюджетними коштами, виділеними Департаментом освіти і науки Криворізької міської ради як головним розпорядником бюджетних коштів відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради на реалізацію Програми розвитку системи цивільного захисту, чим спричинено матеріальний збиток територіальній громаді міста Кривого Рогу на загальну суму 1 115 799 грн.
Окрім того, у сторони обвинувачення є підстави вважати, що ОСОБА_5 зможе використати свою владу та службове становище з метою:
1) знищення, приховування спотворення будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, а також перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином.
В ході негласних слідчих (розшукових) дій у кримінальному провадженні встановлено, що ОСОБА_11 під час проведення обшуку за місцем її мешкання в рамках кримінального провадження № 42023040000000619 від 22 листопада 2023 року (за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України за фактом вимагання та одержання службовими особами відділу освіти Тернівської районної у місті ради неправомірної вигоди у вигляді «відкату», а саме 10-15% від суми договору, укладеного із суб`єктом господарювання на послуги з поточного ремонту внутрішніх та зовнішніх мереж теплопостачання в закладі освіти м. Кривого Рогу), діючи за попередньою змовою із ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 забезпечувала приховування від правоохоронних органів готівкові кошти, одержані внаслідок здійснення злочинної діяльності у складі організованої групи.
Окрім того, як встановлено в ході негласних слідчих (розшукових) дій ОСОБА_5 здійснювала складання та внесення завідомо неправдивих відомостей до звітної документації з будівництва від імені директора ТОВ «БілдІнвестКР» ОСОБА_8 , ФОП ОСОБА_10 , ФОП ОСОБА_9 .
Окрім того, підозрювана ОСОБА_5 перебуває у прямому підпорядкуванні ОСОБА_11 , що створює ризик змови підозрюваних з метою перешкоджання кримінальному провадженню, знищення, приховування, спотворення речей та документів, що мають значення для встановлення обставин вчинення кримінальних правопорушень.
2) вчинення іншого кримінального правопорушення або продовження кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
ОСОБА_5 має процесуальний статус обвинуваченої у кримінальних провадженнях №42022442070000012 від 25.01.2022 року за ч.4 ст. 191 КК України, № 42023040000000619 від 22.11.2023 року, за ч. 2 ст. 369 2 КК України (розгляд кримінальних проваджень здійснюється Тернівським районним судом м. Кривого Рогу), тобто у вчиненні корупційних кримінальних правопорушень, вчинених із використанням службового становища, що переконливо вказує на схильність ОСОБА_5 використовувати свою владу та службове становище у приватних інтересах, вчинення кримінальне корупційних кримінальних правопорушення правопорушень, пов`язаних із розкраданням бюджетних коштів, а також пов`язаних з одержанням неправомірної вигоди.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримав та просив його задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в клопотанні.
Підозрювана ОСОБА_5 , адвокат ОСОБА_4 , кожен окремо, в судовому засіданні заперечували проти задоволення клопотання.
Слідчий суддя, заслухавши доводи прокурора, підозрюваної, адвоката, дослідивши клопотання та долучені до нього матеріали кримінального провадження, приходить до наступного висновку.
Встановлено, що слідчими СВ ВП № 2 КРУП ГУНП в Дніпропетровській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному упровадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України.
Процесуальне керівництво у кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Криворізької південної окружної прокуратури.
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні повідомлено про підозру, зокрема, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працює бухгалтером централізованої бухгалтерії відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради.
Діяння ОСОБА_5 кваліфіковано за:
- ч.5 ст. 191 КК України за ознаками заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненого у особливо великих розмірах та вчинене організованою групою;
- ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України за ознаками складання та видача службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, а також внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, вчиненого організованою групою.
Відповідно до наказу відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради №246 від 23.11.2021 року, про призначення уповноваженої особи за організацію та проведення процедур закупівель, ОСОБА_5 призначено уповноваженою особою за організацію та проведення процедур закупівель.
Існує ризик того, що ОСОБА_5 зможе використати свою владу та службове становище з метою: знищення, приховування спотворення будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, а також перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином; вчинення іншого кримінального правопорушення або продовження кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
Крім того, враховуючи, що ОСОБА_5 має процесуальний статус обвинуваченої у кримінальних провадженнях №42022442070000012 від 25.01.2022 року за ч.4 ст. 191 КК України, № 42023040000000619 від 22.11.2023 року, за ч. 2 ст. 369 2 КК України (розгляд кримінальних проваджень здійснюється Тернівським районним судом м. Кривого Рогу), тобто у вчиненні корупційних кримінальних правопорушень, вчинених із використанням службового становища, що переконливо вказує на схильність ОСОБА_5 використовувати свою владу та службове становище у приватних інтересах, вчинення кримінальне корупційних кримінальних правопорушення правопорушень, пов`язаних із розкраданням бюджетних коштів, а також пов`язаних з одержанням неправомірної вигоди є ризик, що остання може продовжити свою злочинну діяльність.
Згідно п. 4 ч. 2 ст. 131 КПК України, відсторонення від посади є заходом забезпечення кримінального провадження.
Відповідно до ст. 154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Спеціальними умовами відсторонення від посади є: наявність в особи процесуального статусу підозрюваного, обвинуваченого; перебування його на посаді. Слід також зазначити, що відсторонення від посади це тимчасове, вимушене недопущення особи, яка перебуває у певних службових відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, до виконання своїх функціональних обов`язків з підстав і в порядку, передбачених КПК України.
Згідно зі ст. 43 Конституції України кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, а також гарантує громадянам захист від незаконного звільнення.
Разом з тим, відсторонення особи від посади, що має тимчасовий характер, не є тотожним із поняттям звільнення з роботи.
Для вирішення питання про відсторонення від посади у відповідності до вимог закону слідчий суддя зобов`язаний перевірити, чи подано клопотання із додержанням вимог закону та врахувати наявність правової підстави для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Одним із елементів, які формують правову підставу для відсторонення підозрюваного від посади, є наявність підстав вважати, що перебування особи на посаді сприяло вчиненню злочину та наявність обґрунтованих підстав вважати, що подальше перебування підозрюваної особи на посаді перешкоджатиме кримінальному провадженню. Відповідне аргументування, згідно з п.п.5, 6 ч.2 ст.155 КПК України, має бути викладене в клопотанні слідчого (прокурора) та перевірене слідчим суддею під час його розгляду. Висновки слідчого судді з приводу наявності таких ризиків повинні бути мотивованими, проаналізованими в контексті фактичних обставин кримінального провадження та не можуть виходити за межі доводів клопотання слідчого (прокурора).
Відповідно ч.2 ст.157 КПК України, при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя зобов`язаний врахувати правову підставу для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Слідчий суддя враховує, що додані до клопотання копії матеріалів кримінального провадження, з достатньою імовірністю підтверджують причетність ОСОБА_5 до вчинення інкримінованих їй злочинів в рамках кримінального провадження, в межах якого ставиться питання про відсторонення від посади.
Також, при вирішені питання щодо застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, слідчим суддею враховано дані про особу підозрюваної ОСОБА_5 , яка має вищу освіту, заміжня, має на утриманні малолітню дитину, обіймає посаду бухгалтера централізованої бухгалтерії відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, раніше не судима, однак на даний час підозрюється у скоєнні злочину.
В ході розгляду клопотання, стороною обвинувачення доведено наявність достатніх підстав вважати, що відсторонення ОСОБА_5 від посади бухгалтера централізованої бухгалтерії - уповноваженої особи за організацію та проведення процедур закупівель відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, необхідне для запобігання протиправній поведінці підозрюваної, оскільки перебування останньої на займаній посаді дасть їй можливість знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, впливати на потерпілих, інших учасників кримінального провадження, а також перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Отже, враховуючи посаду, яку займає підозрювана ОСОБА_5 , можливість використання нею своїх службових повноважень, всупереч інтересам досудового розслідування, яке здійснюється відносно вчинення нею умисних кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України, обставини їх вчинення, які вказують те, що саме перебування підозрюваної на займаній посаді сприяло вчиненню даних кримінальних правопорушень, слідчий суддя вважає доцільним та необхідним застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як тимчасове відсторонення ОСОБА_5 від посади бухгалтера централізованої бухгалтерії - уповноваженої особи за організацію та проведення процедур закупівель відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради.
Таким чином, враховуючи правову підставу для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінальних правопорушень, а також наслідки відсторонення від посади для інших осіб, за об`єктивним переконання слідчого судді, без застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення ОСОБА_5 від посади, у даному кримінальному провадженні неможливо забезпечити швидке, повне та неупереджене досудове розслідування, і такі потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного.
Враховуючи наведене суд дійшов висновку про задоволення клопотання та відсторонення підозрюваної від займаної посади на 2 місяці, тобто до 24 липня 2024 року.
Керуючись ст.ст.131,132,154-157, 309, 376, 395 КПК України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Клопотання прокурора Криворізької південної окружної прокуратури ОСОБА_3 у кримінальному провадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 року про відстороненнявід посадипідозрюваної ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 191, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 366 КК України - задовольнити.
Відсторонити підозрювану ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від виконання обов`язків бухгалтера централізованої бухгалтерії - уповноваженої особи за організацію та проведення процедур закупівель відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради строком на 2 місяці, тобто до 24 липня 2024 року.
Виконання ухвали суду покласти на Криворізьку південну окружну прокуратуру.
Ухвала підлягає негайному виконанню.
Ухвала може бути оскаржена до Дніпровського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Повний текст ухвали складено 29.05.2024 року.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119486552 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні