Рішення
від 31.05.2024 по справі 140/1987/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2024 року ЛуцькСправа № 140/1987/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Костюкевича С.Ф., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Торгбудсервіс» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Торгбудсервіс» (далі ПП «Торгбудсервіс», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 15.12.2023 №10176393/31964704, від 15.12.2023 №10176392/31964704, від 15.12.2023 №10176391/31964704 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Приватним підприємством «Торгбудсервіс» податкові накладні №65 від 31.10.2023, №85 від 30.09.2023, №86 від 30.09.2023 датою їх подання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами здійснення господарських операцій з ПП «Ространс» позивачем складено та подано на реєстрацію в ЄРПН ПН №65 від 31.10.2023, №85 від 30.09.2023, №86 від 30.09.2023, однак їх реєстрація була зупинена згідно відповідних квитанцій. З метою реєстрації вказаних ПН товариством подано письмові пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій.

За результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації вищевказаних ПН з підстав ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Позивач не погоджується із вищевказаними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області, вважає їх протиправними та зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації ПН без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції. Саме лише зазначення про неналежне оформлення або відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації ПН, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації ПН з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. З долучених до позовної заяви документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірної ПН.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній адміністративній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позов не визнала та просила у його задоволенні відмовити повністю, з підстав правомірності оскаржуваних рішень. В обґрунтування такої позиції зазначив, що для підтвердження реєстрації спірних ПН позивач подав до контролюючого органу відповідні повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено. За результатом аналізу поданого платником податку пакету документів прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації ПН у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. При цьому, зазначив, що позовну вимогу щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

З огляду на наведене вважає, що відповідач-1 при прийнятті оскаржуваних рішень діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З врахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.

Також учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи за участю сторін не підлягало вирішенню судом по суті.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне. ПП «Торгбудсервіс» зареєстроване як юридична особа, перебуває на податковому обліку, основним видом його діяльності є: 46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

ПП «Торгбудсервіс» має в матеріально-технічній базі, серед іншого 2 легкових транспортних засоби та 12 одиниць дорожньо-будівельної техніки у власності, а також складські та офісні приміщення в оренді.

10.01.2020 ПП «Торгбудсервіс» (виконавець) укладено з ПП «Ространс» (замовник) договір про надання послуг технікою № 003-01/20, відповідно до вказаного договору виконавець надає послуги технікою - Вантажним автомобілем МАЗ 5334 Автокран, номерний знак НОМЕР_1 з особами, які мають право керування такою технікою, а замовник зобов`язується виконувати оплату за надані послуги.

Згідно пп. 2.2 договору договірна ціна вартості експлуатації техніки встановлюється за домовленістю сторін в залежності, об`ємів надання послуг, об`ємів інтенсивності роботи та остаточно визначається в рахунку-фактурі та/або акті виконаних робіт (наданих послуг).

Відповідно до пп. 2.5 розрахунок за послуги виконується протягом 10 банківських днів після підписання актів виконаних робіт (наданих послуг) шляхом перерахування замовником грошових коштів на поточний рахунок виконавця, зазначений в цьому договорі.

На виконання умов договору від 10.01.2020 № 003-01/20 ПП «Торгбудсервіс» надало послуги технікою ПП «Ространс» та за підсумками було складено акт надання послуг №358 від 30.09.2023.

Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом надання послуг склав ПН від 30.09.2023 №85 на загальну суму 7 000,00 грн, (в т.ч. ПДВ 1 400,00 грн).

Згідно із квитанцією від 16.10.2023 № 9272367593 реєстрація вищезазначеної ПН від 30.09.2023 №85 була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 77.32 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

З метою реєстрації вищевказаної ПН ПП «Торгбудсервіс» подало відповідні письмові пояснення з документами на підтвердження здійснення господарських операцій, а саме: пояснення вих. № 1 від 06.12.2023; договір про надання послуг технікою № 003-01/20 від 10.01.2020; рахунок на оплату № 48 від 30.09.2023; акт надання послуг № 358 від 30.09.2023; платіжну інструкцію № 2753 від 28.11.2023; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ; картку рахунку 361 за вересень 2023 р. - листопад 2023 р; акт звірки взаємних розрахунків за вересень 2023 р. - листопад 2023 р. за договором про надання послуг технікою № 003-01/20 від 10.01.2020; заключну виписку з банку за період з 01.09.2023 по 30.09.2023; заключну виписку з банку за період 01.10.2023 по 31.10.2023; заключну виписку з банку за період 01.11.2023 по 30.11.2023; платіжну інструкцію № 2590 від 22.09.2023; платіжну інструкцію № 2753 від 28.11.2023.

Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 15.12.2023 №10176392/31964704 про відмову у реєстрації ПН від 30.09.2023 №85 у зв`язку із: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, а у графі «додаткова інформація» відомості відсутні.

01.04.2021 ПП «Торгбудсервіс» (орендодавець) укладено з ПП «Ространс» (орендар) договір оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21, відповідно до якого орендодавець надає в оренду транспортні засоби, будівельну техніку та механізми, а орендар приймає їх в платне користування.

Підпунктом 2.3 договору передбачено, що з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі конкретної одиниці техніки, для них набувають чинності усі умови даного договору та умови, які викладені в акті приймання-передачі.

Згідно пп. 3.2 розмір орендної плати за користування транспортними засобами визначається у виставлених рахунках, актах здачі-прийняття робіт (наданих послуг) згідно погодженої сторонами вартості однієї машино-години та сплачується за фактичне використання транспортного засобу; розмір орендної плати може визначатись у додаткових угодах до даного договору. Орендна плата та інші передбачені договором платежі вносяться орендарем в національній валюті України в безготівковій формі на розрахунковий рахунок орендодавця на підставі виставлених ним рахунків чи підписаних сторонами актів здачі-прийняття робіт (наданих послуг) (пп. 3.4 договору).

На виконання умов договору від 01.04.2021 № 001-04/21 ПП «Торгбудсервіс» надало в оренду ПП «Ространс» транспортні засоби, будівельну техніку та механізми згідно специфікацій на 2023 рік (додаток № 9, додаток № 10 до договору), а за підсумками було складено акт надання послуг №410 від 31.10.2023 та №359 від 30.09.2023.

Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом надання послуг склав ПН №65 від 31.10.2023 на загальну суму 22 392,00 грн, (в т.ч. ПДВ 3 732,00 грн) та ПН №86 від 30.09.2023 на загальну суму 115 176,00 грн, (в т.ч. ПДВ 19 196,00 грн).

Згідно із квитанціями від 15.11.2023 № 9309342618 та від 16.10.2023 № 9272368525 реєстрація вищезазначених ПН №65 від 31.10.2023 та ПН №86 від 30.09.2023 була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 77.32 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

З метою реєстрації вищевказаних ПН ПП «Торгбудсервіс» подало відповідні письмові пояснення з документами на підтвердження здійснення господарських операцій, зокрема, щодо ПН №65 від 31.10.2023: пояснення № 3 від 06.12.2023; договір оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; специфікація на 2023 р. до договору оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021 (додаток № 10 до договору); рахунок на оплату № 65 від 31.10.2023; акт надання послуг № 410 від 31.10.2023; платіжна інструкція № 2721 від 17.11.2023; платіжна інструкція № 2713 від 14.11.2023; платіжна інструкція № 2702 від 10.11.2023; платіжна інструкція № 2695 від 09.11.2023; платіжна інструкція № 2661 від 18.10.2023; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_4 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_5 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_7 ; свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_8 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ; свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_10 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_11 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_12 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_13 ; картку рахунку 361 за вересень 2023 р. - листопад 2023 р.; акт звірки взаємних розрахунків за вересень 2023 р. - листопад 2023 р. за Договором оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; заключна виписка з банку за період з 01.09.2023 по 30.09.2023; заключна виписка з банку за період 01.10.2023 по 31.10.2023; заключна виписка з банку за період 01.11.2023 по 30.11.2023; платіжна інструкція № 2721 від 17.11.2023; платіжна інструкція № 2713 від 14.11.2023; платіжна інструкція № 2702 від 10.11.2023; платіжна інструкція № 2695 від 09.11.2023; платіжна інструкція № 2661 від 18.10.2023; щодо ПН №86 від 30.09.2023: пояснення № 2 від 06.12.2023; договір оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; специфікація на 2023 р. до договору оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021 (додаток № 9 до договору); рахунок на оплату № 64 від 30.09.2023; акт надання послуг № 359 від 30.09.2023; платіжна інструкція № 2721 від 17.11.2023; платіжна інструкція № 2713 від 14.11.2023; платіжна інструкція № 2702 від 10.11.2023; платіжна інструкція № 2695 від 09.11.2023; платіжна інструкція № 2661 від 18.10.2023; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_4 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_5 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 ; свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_7 ; свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_8 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ; свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_10 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_11 ; свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_14 ; картку рахунку 361 за вересень 2023 р. - листопад 2023 р.; акт звірки взаємних розрахунків за вересень 2023 р. - листопад 2023 р. за договором оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; заключна виписка з банку за період з 01.09.2023 по 30.09.2023; заключна виписка з банку за період 01.10.2023 по 31.10.2023; заключна виписка з банку за період 01.11.2023 по 30.11.2023; платіжна інструкція № 2721 від 17.11.2023; платіжна інструкція № 2713 від 14.11.2023; платіжна інструкція № 2702 від 10.11.2023; платіжна інструкція № 2695 від 09.11.2023; платіжна інструкція № 2661 від 18.10.2023.

Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 15.12.2023 №10176393/31964704, від 15.12.2023 №10176391/31964704 про відмову у реєстрації ПН №65 від 31.10.2023, №86 від 30.09.2023 у зв`язку із: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, а у графі «додаткова інформація» відомості відсутні.

Позивач, не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області, звернувся із даним позовом до суду.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій від 16.10.2023 № 9272367593, від 15.11.2023 № 9309342618 та від 16.10.2023 № 9272368525 про зупинення реєстрації податкових накладних №65 від 31.10.2023, №85 від 30.09.2023, №86 від 30.09.2023 вказано причину зупинення її реєстрації в ЄРПН: обсяг постачання товару/послуги 77.32 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/ розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій вказує на те, що для того, аби встановити наявність в господарській операції ознак ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а тому слід навести обґрунтований розрахунок показника за цим критерієм, як того вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Відповідач не надав переконливих доказів про наявність підстав для зупинення реєстрації спірних податкових накладних.

Поряд з тим у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові КАС ВС від 10.06.2021 у справі № 822/1886/18 було сформовано правову позицію, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюється передумова для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі № 600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі № 140/4162/21, від 28.06.2022 у справі № 380/9411/21, від 29.06.2022 у справі № 380/5383/21).

У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами для реєстрації спірної податкової накладної.

Разом із поясненнями № 1 від 06.12.2023, № 3 від 06.12.2023, № 2 від 06.12.2023 позивач надав Комісії ГУ ДПС у Волинській області копії документів, які розкривають зміст господарської операції, щодо яких складено спірні податкові накладні, та які вважав достатніми для їх реєстрації в ЄРПН з огляду на те, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретний перелік документів, які необхідно подати.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).

Аналіз наведених правових норм вказує на те, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Так, з метою розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення щодо реєстрації ПН від 30.11.2022 №2 позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарської операції, по якій складено спірну ПН, зокрема, які підтверджують:

- факт надання послуг для ПП «Ространс»: договір №03/08-20 СЦ від 03.08.2020; акт виконаних робіт (надання послуг) №45 від 30.11.2022; договір оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; акт надання послуг № 410 від 31.10.2023; акт надання послуг № 359 від 30.09.2023.

Водночас, у повідомленнях Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 11.12.2023 за №10136878/31964704, №10136815/31964704, №10136610/31964704 зазначалось про необхідність надання первинних документів щодо постачання послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок. В графі «додаткова інформація» зазначено: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт повної оплати, картка рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом.

На вказані повідомлення Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач надав копії наступних документів, зокрема, щодо ПН №85 від 30.09.2023: картку рахунку 361 за вересень 2023 р. - листопад 2023 р; акт звірки взаємних розрахунків за вересень 2023 р. - листопад 2023 р. за договором про надання послуг технікою № 003-01/20 від 10.01.2020; заключну виписка з банку за період з 01.09.2023 по 30.09.2023; заключну виписку з банку за період 01.10.2023 по 31.10.2023; заключну виписка з банку за період 01.11.2023 по 30.11.2023; платіжну інструкцію № 2590 від 22.09.2023; платіжну інструкцію № 2753 від 28.11.2023; щодо ПН №65 від 31.10.2023: картку рахунку 361 за вересень 2023 р. - листопад 2023 р.; акт звірки взаємних розрахунків за вересень 2023 р. - листопад 2023 р. за Договором оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; заключна виписка з банку за період з 01.09.2023 по 30.09.2023; заключна виписка з банку за період 01.10.2023 по 31.10.2023; заключна виписка з банку за період 01.11.2023 по 30.11.2023; платіжна інструкція № 2721 від 17.11.2023; платіжна інструкція № 2713 від 14.11.2023; платіжна інструкція № 2702 від 10.11.2023; платіжна інструкція № 2695 від 09.11.2023; платіжна інструкція № 2661 від 18.10.2023; щодо ПН №86 від 30.09.2023: картку рахунку 361 за вересень 2023 р. - листопад 2023 р.; акт звірки взаємних розрахунків за вересень 2023 р. - листопад 2023 р. за договором оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021; заключна виписка з банку за період з 01.09.2023 по 30.09.2023; заключна виписка з банку за період 01.10.2023 по 31.10.2023; заключна виписка з банку за період 01.11.2023 по 30.11.2023; платіжна інструкція № 2721 від 17.11.2023; платіжна інструкція № 2713 від 14.11.2023; платіжна інструкція № 2702 від 10.11.2023; платіжна інструкція № 2695 від 09.11.2023; платіжна інструкція № 2661 від 18.10.2023.

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Суд зазначає, що ПН №85 від 30.09.2023, №65 від 31.10.2023, №86 від 30.09.2023 були подані на реєстрацію в ЄРПН за результатами здійснення господарських операцій з надання послуг між позивачем та ПП «Ространс».

Такі відносини встановлені договором № 003-01/20 від 10.01.2020 про надання послуг технікою, відповідно до умов якого виконавець надає послуги технікою - вантажним автомобілем МАЗ 5334 Автокран, номерний знак НОМЕР_1 з особами, які мають право керування такою технікою, а замовник зобов`язується виконувати оплату за надані послуги. Договірна ціна вартості експлуатації техніки встановлюється за домовленістю сторін в залежності, об`ємів надання послуг, об`ємів інтенсивності роботи та остаточно визначається в рахунку-фактурі та/або акті виконаних робіт (наданих послуг) (пп. 2.2 договору). Розрахунок за послуги виконується протягом 10 банківських днів після підписання актів виконаних робіт (наданих послуг) шляхом перерахування замовником грошових коштів на поточний рахунок виконавця, зазначений в цьому договорі (пп. 2.5 договору).

На виконання умов договору від 10.01.2020 № 003-01/20 ПП «Торгбудсервіс» надало послуги технікою ПП «Ространс» та за підсумками було складено акт надання послуг №358 від 30.09.2023.

Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом надання послуг склав ПН від 30.09.2023 №85 на загальну суму 7 000,00 грн, (в т.ч. ПДВ 1 400,00 грн).

Також за договором оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021, відповідно до умов якого орендодавець надає в оренду транспортні засоби, будівельну техніку та механізми, а орендар приймає їх в платне користування. З моменту підписання сторонами акту приймання-передачі конкретної одиниці техніки, для них набувають чинності усі умови даного договору та умови, які викладені в акті приймання-передачі (пп. 2.3 договору). Розмір орендної плати за користування транспортними засобами визначається у виставлених рахунках, актах здачі-прийняття робіт (наданих послуг) згідно погодженої сторонами вартості однієї машино-години та сплачується за фактичне використання транспортного засобу; розмір орендної плати може визначатись у додаткових угодах до даного договору (пп. 3.2 договору). Орендна плата та інші передбачені договором платежі вносяться орендарем в національній валюті України в безготівковій формі на розрахунковий рахунок орендодавця на підставі виставлених ним рахунків чи підписаних сторонами актів здачі-прийняття робіт (наданих послуг) (пп. 3.4 договору).

На виконання умов договору від 01.04.2021 № 001-04/21 ПП «Торгбудсервіс» надало в оренду ПП «Ространс» транспортні засоби, будівельну техніку та механізми згідно специфікацій на 2023 рік (додаток № 9, додаток № 10 до договору), а за підсумками було складено акти надання послуг №410 від 31.10.2023 та №359 від 30.09.2023.

Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом надання послуг склав ПН №65 від 31.10.2023 на загальну суму 22 392,00 грн, (в т.ч. ПДВ 3 732,00 грн) та ПН №86 від 30.09.2023 на загальну суму 115 176,00 грн, (в т.ч. ПДВ 19 196,00 грн).

Хронологія та послідовність дій у межах взаємовідносин між позивачем та ПП «Ространс» вказує на те, що податкові накладні №85 від 30.09.2023, №65 від 31.10.2023, №86 від 30.09.2023 складені за першою подією надання послуг.

Про всі ці обставини наголошував позивач у письмових поясненнях комісії регіонального рівня.

Слід наголосити на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію ПН, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (вказана правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 03 жовтня 2023 року у справі № 380/4146/22, від 13 грудня 2023 року у справі №500/4191/22).

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 15.12.2023 №10176393/31964704, від 15.12.2023 №10176392/31964704, від 15.12.2023 №10176391/31964704 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарських операцій, по яких складені ПН №85 від 30.09.2023, №65 від 31.10.2023, №86 від 30.09.2023, та, на думку суду, поданих після зупинення реєстрації податкових накладних позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН.

Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції, передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію податкових накладних в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.

Відтак, із наведених вище мотивів позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, виходячи з такого.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складена спірна ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН №85 від 30.09.2023, №65 від 31.10.2023, №86 від 30.09.2023 в ЄРПН належить також задовольнити.

Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір в сумі 9 084,00 грн., сплачений відповідно до платіжної інструкцій від 19.01.2024.

Керуючись статтями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.12.2023 №10176393/31964704, від 15.12.2023 №10176392/31964704, від 15.12.2023 №10176391/31964704

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Приватним підприємством «Торгбудсервіс» податкові накладні №65 від 31.10.2023, №85 від 30.09.2023, №86 від 30.09.2023 датою подання їх на реєстрацію.

Стягнути на користь Приватного підприємства «Торгбудсервіс» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у сумі 9 084,00 грн (дев`ять тисяч вісімдесят чотири гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Приватне підприємство «Торгбудсервіс» (45606, Волинська область, Луцький район, с. Рованці, вул. Промислова, 11, код ЄДРПОУ 31964704).

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 4; ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679).

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393).

Суддя С.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119495382
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/1987/24

Постанова від 16.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 31.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні