ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2024 року м. Житомир справа № 240/25679/22
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Гуріна Д.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Юмакс Дистрибьюшн" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Юмакс Дистрибьюшн" із позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ГУ ДПС у Житомирській області №3696074/43512982 від 24.01.2022 та Держаної податкової служби України №6840/43512982/2 від 08.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Юмакс Дистрибьюшн» №1802 від 31.12.2021.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що ним подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.12.2021 №1802 на загальну суму 170660,00 грн, в т.ч. ПДВ 28443,33 грн, однак комісією Головного управління ДПС у Житомирській області, після розгляду поданих платником податку документів та пояснень, прийнято рішення про відмову в такій реєстрацій від 24.01.2022 №3696074/43512982. Підставою відмови у реєстрації податкової накладної, як зазначено у рішенні, є неподання платником податку копій договорів та додатків до них. Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся до ДПС України зі скаргою, однак рішенням від 08.02.2022 у задоволенні скарги відмовлено. Позивач, вважаючи вищевказані рішення протиправними, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 07.11.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.
17.01.2023 на адресу суду від відповідача - ГУ ДПС у Житомирській області надійшло клопотання про розгляд справи у порядку загального позовного провадження вх. №4120/23 та відзиви відповідачів на адміністративний позов. У відзивах відповідачі заперечують проти заявлених позовних вимог та просять відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування відзивів зазначають, що платник податків не скористався своїм правом на подання документів на розгляд Комісії ГУ ДПС у Житомирській області, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, платником не надано повний пакет документів. Стосовно доводів позивача про те, що контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, однак у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних відсутній перелік необхідних документів, то відповідачі заперечують проти таких доводів, вважають що квитанція, яка була надіслана платнику податків, оформлена з додержанням п.11 Порядку №1165. Також, відповідачі зазначають, що обов`язок підтвердити правомірність та обґрунтованість витрат первинними документами покладається на платника. Податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачене нормативно-правовими актами. Натомість, у Порядку №1165 та №520 зазначено не вичерпний перелік документів, а вжито сполучник «може включати», що свідчить про наявність у платника податків права підтвердити правомірність та обґрунтованість господарської операції, щодо якої направлено на реєстрацію ПН/РК з усіма наявними в нього первинними документами, які він зобов`язаний скласти (та склав у разі фактичного здійснення) на підставі Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» з обов`язковим дотриманням усіх вимог п.2 ст.9 цього Закону.
Крім того, відповідачі зазначили, що причиною відмови в реєстрації податкових накладних стало те, що платником не надано повний пакет документів, а саме: відсутні додаткові угоди, передбачені пyнктaми договору про надання послуг, які є невід`ємною частиною договору. Крім того, договір надано не в повному обсязі.
Також у відзивах зазначено, що під час розгляду документів Комісією встановлено, що між ТОВ Санте-Алко (далі - Постачальник) та ТОВ Юмакс Дистрибьюшн (далі - Покупець) укладено договір поставки товарів №266-К від 16.11.2020. Відповідно до п.1.1 предметом договору є поставка товару. У тому числі алкогольні напої, в асортименті та за цінами, встановленими у підписаній сторонами Специфікації, яка є невід`ємною частиною договору. Крім того, пунктом 1.2 договору визначено, що з метою розвитку каналів продажів та збільшення обсягів реалізації товару Постачальника за цим договором на території м.Житомира та Житомирської області, Покупець зобов`язується надавати Постачальнику послуги зі стимулювання збуту товару на території із врахуванням вимог встановлених Додатком №2 до Договору.
Виходячи зі змісту поданої на реєстрацію податкової накладної від 31.12.2021 №1802, вона складена на маркетингові послуги за період з 01.10.2021 по 31.12.2021, згідно додатку №2 від 16.11.2020 до договору №266-К від 16.11.2020, проте позивачем на розгляд Комісії не надано в повному обсязі додаток №2 до основного договору з вказаним контрагентом, що унеможливлює перевірити зміст та умови здійснення господарської операції вказаної у податковій накладній на відповідність її істотним умовам основного договору.
Крім того, відповідачами зазначено, що питання щодо реєстрації податкової накладної, яке підтверджується документами наданими в суд, не може бути підставою для скасування рішень Комісії, оскільки надання платником податків до суду пакету документів, не може слугувати безумовною підставою для визнання рішення комісії протиправним та як наслідок його скасування.
Відповідачі вважають, що визначивши незрозумілість рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та невідповідність його критерію правової визначеності, як підставу для задоволення позову, суд фактично самостійно створить окрему підставу позову, що на думку відповідачів, не відповідає вимогам чинного законодавства.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення комісії ДПС України від 08.02.2022 №6840/43512982/2 відповідачі зазначили, що рішення про результат розгляду скарги не має впливу на права та обов`язки позивача, тому підстав для задоволення вимог в цій частині немає.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати податкову накладну, відповідачі вказали, що позовна вимога в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних в обхід формальної перевірки ГУ ДПС у Житомирській області документів для такої реєстрації є порушенням дискреційних повноважень ГУ ДПС у Житомирській області в частині подання висновку щодо реєстрації податкової накладної.
01.02.2023 ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні клопотання відповідача - Головного управління ДПС у Житомирській області за вх. №4120/23 від 17.01.2023 про розгляд справи у порядку загального позовного провадження з викликом сторін.
17.02.2023 на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзиви вх. №12785/23 відповідно до змісту якої представник позивача заявлені вимоги підтримує у повному обсязі та просить їх задовольнити з підстав, що вказані в позові. Стосовно ненадання платником таблиці даних платника ПДВ, то представником позивача зазначено, що така таблиця була подана контролюючому органу, що підтверджується відповідною квитанцією про прийняття на реєстрацію документа. Стосовно не надання платником податків додатку №2 до договору, то представник позивача також заперечує такі доводи відповідачів та зазначає, що вказаний додаток до договору був поданий, про що було зазначено. Крім того, представник позивача зауважує, що додатки до договору не є первинними документами.
Відповідно до положень частини 5 статті 262, частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що ТОВ «Юмакс Дистрибьюшн» укладено договір поставки №266-К від 16.11.2020 з ТОВ «Санте-Алко» за умовами якого ТОВ «Санте-Алко» (Постачальник) поставляє ТОВ «Юмакс Дистрибьюшн» (Покупець) алкогольні напої, а покупець з метою стимулювання збуту товару у оптово-роздрібній мережі відповідно до п.1 додатку №2 до зазначеного договору, надає постачальнику маркетингові послуги (а.с.32-34).
Відповідно до п.4.1.1 додатку №2 до договору поставки №266-К від 16.11.2021 розрахунок постачальника з покупцем за надані маркетингові послуги здійснюється на підставі акта приймання-передачі наданих послуг, який складається покупцем на підставі погодженого постачальником електронного звіту покупця (а.с.36-37).
31.12.2021 постачальник прийняв і погодив звіт покупця до договору №266-К про виконання завдань за відповідний період та сторони підписали акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000474 на суму 170660,00 грн, в тому числі ПДВ 28443,33 грн (а.с.42-43).
Керуючись підпунктом «б» підпункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України за приписами якого датою виникнення податкових зобов`язань з постачання послуг є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, позивачем, на виконання умов договору поставки, складено податкову накладну №1802 від 31.12.2021 на ТОВ «Санте-Алко» на суму 170660,00 грн, в тому числі ПДВ 28443,33 грн (а.с.26-27).
13.05.2022 платіжним дорученням №1157 ТОВ «Санте-Алко» перерахувало ТОВ «Юмакс Дистрибьюшн» суму 170660,00 грн за надані послуги за актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000474 від 31.12.2021 (а.с.95).
ТОВ «Юмакс Дистрибьюшн» було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.12.2021 №1802 на загальну суму 170660,00 грн, в тому числі ПДВ 28443,33 грн (а.с.26-27).
14.01.2022 позивач отримав квитанцію №9419078459 в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.12.2021 №1802 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УГКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 70.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.28).
26.11.2021 позивачем були надані на розгляд Комісії ГУ ДПС у Житомирській області пояснення та документи: таблиця даних платника ПДВ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" в якій до видів діяльності ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" з 26.11.2021 включено вид діяльності «Консультування з питань комерційної діяльності й керування» за кодом 70.22. Отримання контролюючим органом зазначеної таблиці підтверджується квитанцією №2 від 26.11.2021 (а.с.24-25).
17.01.2022 для розблокування податкової накладної позивачем було направлене повідомлення №2 (квитанція №2 від 21.01.2022 про отримання, реєстраційний номер документа 9004338990) про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: договір поставки №266-К від 16.11.2020, укладений між ТОВ «Санте-Алко» (постачальник) та ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" (покупець/позивач) (а.с.32-34), додаток до договору №2 від 16.11.2020 (а.с.36-37), довіреність до договору №266-К (а.с.35), додаток 2.1 до договору №266-К (а.с.38), додатки 2.2, 2.3 до договору №266-К (а.с.39), додатки 2.4 до договору №266-К (а.с.40-41), план закупівлі до договору поставки №266-К, звіт покупця/позивача до договору №266-К про виконання завдань за відповідний період від 31.12.2021, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000474 від 31.12.2021 (а.с.43), акт звіряння взаєморозрахунків від 31.12.2021 (а.с.46), акт звіряння взаєморозрахунків за 4 квартал 2021 року (а.с.45), картка рахунку покупця від 31.12.2021 (а.с.44), оборотно-сальдова відомість по постачальнику від 31.12.2021 (а.с.47), ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі видана ТОВ «Санте-Алко» 09.08.2021 (а.с.21), виписка ЄДРПОУ ТОВ «Санте-Алко» від 02.01.2019 (а.с.18-19), довідка про внесення місця зберігання до ЄДРПОУ ТОВ «Санте-Алко» (складська довідка) від 16.03.2020 (а.с.23), витяг з реєстру платників ПДВ ТОВ «Санте-Алко» від 28.01.2019 (а.с.20), ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями крім сидру та пері видана ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 19.08.2020 (а.с.16-17), виписка ЄДРПОУ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 15.01.2021 (а.с.13-14), витяг з реєстру платників ПДВ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 03.09.2020 (а.с.15).
24.01.2022 комісією ГУ ДПС у Житомирській області прийнято рішення №3696074/43512982 про відмову в реєстрації спірної податкової накладної в зв`язку з ненаданням платником податків копій договорів та додатків до них (а.с.48-49).
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, 01.02.2022 позивачем до Державної податкової служби України подано скаргу на рішення №3696074/43512982 від 24.01.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (квитанція №2 від 01.02.2022 про отримання, реєстраційний номер документа 9015539050) (а.с.50-51). До скарги через Документи довільного формату (для подачі сканкопій) були долучені додатки: договір поставки №266-К від 16.11.2020, додаток до договору №2 від 16.11.2020, довіреність до договору №266-К, додаток 2.1 до договору №266-К, додатки 2.2, 2.3 до договору №266-К, додатки 2.4 до договору №266-К, звіт покупця/позивача до договору №266-К про виконання завдань за відповідний період від 31.12.2021, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000474 від 31.12.2021, акт звіряння взаєморозрахунків від 31.12.2021, картка рахунку покупця від 31.12.2021, оборотно-сальдова відомість по постачальнику від 31.12.2021, ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі видана ТОВ «Санте-Алко» 09.08.2021, виписка ЄДРПОУ ТОВ «Санте-Алко» від 02.01.2019, довідка про внесення місця зберігання до ЄДРПОУ ТОВ «Санте-Алко» (складська довідка) від 16.03.2020, витяг з реєстру платників ПДВ ТОВ «Санте-Алко» від 28.01.2019, ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями крім сидру та перрі видана ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" 19.08.2020, договір оренди ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" будівлі від 01.03.2020, довідка про внесення місця зберігання до ЄДРПОУ видана ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" 02.09.2020, відомості з ЄДРПОУ по ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 31.01.2022 (статистика), наказ про призначення директора ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 14.02.2020, штатний розпис позивача на 2021 рік, таблиця даних платника ПДВ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 26.11.2021, квитанція №2 про прийняття податковим органом таблиці даних платника ПДВ від 26.11.2021, виписка ЄДРПОУ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 15.01.2021, витяг з реєстру платників ПДВ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 03.09.2020 (а.с.52-54, 60-93).
08.02.2022 рішенням Комісії Держаної податкової служби України №6840/43512982/2 за результатами розгляду скарги №3696074/43512982 від 24.01.2022 на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення, скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.94).
Позивач вважає рішення Головного управління ГУ ДПС у Житомирській області №3696074/43512982 від 24.01.2022 та Держаної податкової служби України №6840/43512982/2 від 08.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної протиправними, незаконними та такими, що підлягають скасуванню, що слугувало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до пунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10. цієї правової норми передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246).
Відповідно до пункту 12 цього Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу 10), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На реалізацію наведеної бланкетної норми Кабінетом Міністрів України 11.12.2019 прийнято постанову №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складних у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у Поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника В, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник В розраховується за такою формулою: В = 8/Т, де 8 - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю.
Відповідно до пункту 4 цього Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Відповідно до п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку критеріям ризиковоеті платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Контролюючим органом позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості платників податку відповідно до Порядку №1165.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості платників податку (додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних), відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПЄ та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Щодо визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Житомирській області №3696074/43512982 від 24.01.2022, суд зазначає наступне.
Оспорюваним рішенням було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1802 з підстав не надання платником податку копій документів: додатку №2 до основного договору, таблиць даних платника ПДВ.
Суд не погоджується з висновками контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної з огляду на наступне.
На підтвердження реальності здійснення господарських операцій з контрагентом ТОВ «Санте-Алко» позивачем подані: договір поставки №266-К від 16.11.2020, укладений між ТОВ «Санте-Алко» (постачальник) та ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" (покупець/позивач) (а.с.32-34), додаток до договору №2 від 16.11.2020 (а.с.36-37), довіреність до договору №266-К (а.с.35), додаток 2.1 до договору №266-К (а.с.38), додатки 2.2, 2.3 до договору №266-К (а.с.39), додатки 2.4 до договору №266-К (а.с.40-41), план закупівлі до договору поставки №266-К, звіт покупця/позивача до договору №266-К про виконання завдань за відповідний період від 31.12.2021, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000474 від 31.12.2021 (а.с.43), акт звіряння взаєморозрахунків від 31.12.2021 (а.с.46), акт звіряння взаєморозрахунків за 4 квартал 2021 рік (а.с.45), картка рахунку покупця від 31.12.2021 (а.с.44), оборотно-сальдова відомість по постачальнику від 31.12.2021 (а.с.47), ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі видана ТОВ «Санте-Алко» 09.08.2021 (а.с.21), виписка ЄДРПОУ ТОВ «Санте-Алко» від 02.01.2019 (а.с.18-19), довідка про внесення місця зберігання до ЄДРПОУ ТОВ «Санте-Алко» (складська довідка) від 16.03.2020 (а.с.23), витяг з реєстру платників ПДВ ТОВ «Санте-Алко» від 28.01.2019 (а.с.20), ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями крім сидру та пері видана ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 19.08.2020 (а.с.16-17), виписка ЄДРПОУ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 15.01.2021 (а.с.13-14), витяг з реєстру платників ПДВ ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 03.09.2020 (а.с.15), платіжне доручення №1157 ТОВ «Санте-Алко» про перерахунок ТОВ Юмакс Дистрибьюшн суми 170660,00 грн за надані послуги по акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000474 від 31.12.2021 (а.с.95).
Зазначені вище документи свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а тому у контролюючого органу були відсутні достатні підстави для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної позивача.
Контролюючий орган, після отримання від ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству не направляв.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
За наслідками розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісія ГУ ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення від 24.01.2022 №3696074/43512982 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 31.12.2021 №1802 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податку повного пакету документів, а саме відсутність: додатку №2 до основного договору, таблиць даних платника ПДВ.
Надаючи оцінку рішенню відповідача, що оскаржуються, суд зазначає, що контролюючий орган мав формальні підстави для їх прийняття у зв`язку з неподанням позивачем додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено в ЄРПНРК, при отриманні повідомлення про необхідність їх подання для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПНРК.
Однак, з огляду на те, що платник податків надав пояснення та копії документів, які підтверджують правомірність складення податкової накладної та наявність підстав для її реєстрації після зупинення її реєстрації, суд приходить до висновку, що прийняте комісією рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, на переконання суду, підлягає визнанню протиправними та скасуванню, як таке, що протиправно обмежує законне право платника на реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунків коригування.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення у частині визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 24.01.2022 №3696074/43512982 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ "Юмакс Дистрибьюшн" від 31.12.2021 №1802 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У постанові Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №1940/1950/18 висловлена правова позиція, відповідно до якої зупинення реєстрації податкової накладної без чіткого визначення переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, не дало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів, а тому, враховуючи норми ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач скористався наданим йому правом довести належними і допустимими доказами заявлені ним позовні вимоги у суді.
Крім того, суд відхиляє аргументи ГУ ДПС у Житомирській області, що ті документи, які не було надано позивачем під час подання податкових накладних до контролюючого органу для їх реєстрації на підтвердження здійснення господарської операції, не повинні враховуватись судом під час судового розгляду справи, оскільки контролюючим органом не було чітко зазначено, які саме документи необхідно надати платнику податків.
При цьому, суд враховує наявність у платника податку права довести саме у судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його доводи. Останнє не є обмеженим поданням виключно тих доказів, що надавались ним з податковою накладною контролюючому органу для реєстрації в ЄРПНРК. Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучати докази на підтвердження таких заперечень надається платнику, як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів.
У постанові Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №1940/1950/18 висловлена правова позиція, відповідно до якої зупинення реєстрації податкової накладної без чіткого визначення переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, не дало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів, а тому, враховуючи норми ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач скористався наданим йому правом довести належними і допустимими доказами заявлені ним позовні вимоги у суді.
Щодо позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення комісії Державної податкової служби України від 08.02.2022 №6840/43512982/2 прийнятого за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН, суд зазначає наступне.
Порядок та строки оскарження в адміністративному порядку рішень податкового органу регламентовано ст.56 Податкового кодексу України.
Відповідно до приписів п.п.56.1, 56.2 та 56.10 ст.56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.
Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, за результатами розгляду скарги комісія приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду.
Згідно з п.18 вказаного Порядку рішення комісії не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що податковим законодавством передбачено право платника податків на оскарження рішення податкового органу, прийнятого за результатами розгляду його скарги до суду.
У відповідності до ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати), зазвичай, індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Так, рішення суб`єкта владних повноважень є таким, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорювані рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.
Згідно з п.п.17.1.7 п.17.1 ст.17 Податкового кодексу України платник податків має право оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб).
Платниками податків до суду можуть бути оскаржені рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень, які порушують права, свободи та інтереси. Втім, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті позовні вимоги, які відновлюють фактично порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.
Суд зазначає, що у даній справі рішення Державної податкової служби України від 08.02.2022 №6840/43512982/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в задоволенні скарги, саме по собі не є юридично значущим для позивача, оскільки не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а відтак безпосередньо не порушує права та інтереси позивача.
Вказаний висновок суду узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постановах від 11.06.2019 у справі №826/24656/15, від 18.06.2019 у справі №826/7961/16, від 24.06.2019 у справі №826/11001/15, від 06.02.2020 у справі №810/101/16, від 23.02.2023 у справі №420/9924/20.
Відповідно до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З урахуванням зазначеного, відсутні підстави для скасування рішення Державної податкової служби України від 08.02.2022 №6840/43512982/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки останнє не створює жодних правових наслідків для позивача, на відміну від рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області (регіонального рівня), яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 24.01.2022 №3696074/43512982 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Такий висновок повністю узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 05.10.2022 у справі №810/1953/16.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з п.19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення суду); 3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, наданих позивачем документів достатньо для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування. При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної від 31.12.2021 №1802 в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та дотримання гарантій, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.12.2021 №1802 в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування датою їх фактичного подання.
При цьому, доводи відповідачів про те, що повноваження ГУ ДПС України у Житомирській області щодо підготовки висновку про реєстрацію податкової накладної є дискреційними повноваженнями, суд вважає безпідставними, з огляду на таке.
У своєму рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15 Верховний Суд України зазначив, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося б примусове виконання рішення.
Згідно з Рекомендацією №К(80)2 комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11.05.1980 на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що надані позивачем документи підтверджували правомірність складення податкової накладної, то ГУ ДПС у Житомирській області мало скласти висновок про її реєстрацію на підставі якого ДПС України мало провести таку реєстрацію. Отже, такі повноваження відповідачів не є дискреційними.
Суд враховує, що п.19 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування.
Отже, застосування у даній справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подані позивачем розрахунки коригування до податкової накладної в ЄРПНРК не є втручанням у дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Аналогічна правова позиція щодо обрання способу захисту порушеного права застосована Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі №825/849/17, від 06.03.2018 у справі №826/4475/16 та від 27.10.2022 у справі №360/3253/20.
Враховуючи вищевикладене, суд задовольняє позовні вимоги частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд, відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягує на користь позивача, понесені ним витрати зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно до задоволених вимог.
Керуючись статтями 9, 72, 77, 139, 143, 243-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Задовольнити частково адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Юмакс Дистрибьюшн" (вул.П.Сингаївського, 4, м.Житомир, 10025, код ЄДРПОУ 43512982) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул.Юрка Тютюнника, 7, м.Житомир, код ЄДРПОУ 43142501), Державної податкової служби України (площа Львівська, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ГУ ДПС у Житомирській області від 24.01.2022 №3696074/43512982 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.12.2021 №1802.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Юмакс Дистрибьюшн» від 31.12.2021 №1802, датою її подання.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Юмакс Дистрибьюшн" 1240,50 грн на відшкодування витрат зі сплати судового збору.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Юмакс Дистрибьюшн" 1240,50грн на відшкодування витрат зі сплати судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Д.М. Гурін
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119495860 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні