Рішення
від 04.06.2024 по справі 480/5319/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 червня 2024 року Справа № 480/5319/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Опімах Л.М.,

розглянувши у за правилами спрощеного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5319/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Укрмагнезіт" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

02 червня 2023 року позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство» «Укрмагнезіт» звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що є платником податку на додану вартість, існує як юридична особа з 03.03.1997р. Має основний вид діяльності 23.64 виробництво сухих будівельних сумішей, перебуває на обліку в податковому органі, в т.ч. і як платник податку на додану вартість.

Для провадження даного виду діяльності позивач має відповідні нежитлові приміщення (виробничі цеха, адміністративну будівлю, навіс для сушіння плитки) по вул.Скрябіна,7, м. Суми, орендує земельну ділянку під проведення промислової діяльності площею 0,9598 га, кадастровий номер 5910136600:03:0101:0138.

27.10.2022 позивач подав до податкового органу податкові накладні від 06.10.2022 №2 на суму 19550,00 грн. і №3 на суму 15868,26 грн.

27.10.2022 реєстрацію податкових накладних зупинено у зв`язку з тим, що коди товару 6808 відсутні в таблиці платника податку як ті, що постачаються на постійній основі та обсяг постачання товару дорівнює або перевищує залишок обсягу такого товару, що відповідає критеріям п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій та рекомендовано Позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/PK в ЄРПН.

01.11.2022 з метою реєстрації податкової накладної №3 від 06.10.2022 по покупцю ТОВ «Гібар-Будкомплект», позивачем було подано до ГУ ДПС у Сумській області вичерпний перелік документів, який необхідний для реєстрації ПН/PK в ЄРПН та пояснення. А саме: технічні умови постачання продукції плита магнезитова, товарно-транспортна накладна на постачання перевізника Сумський завод «Насосенергомаш» АО, специфікація до договору постачання, договір поставки №UM-153 від 29.03.2021, пояснювальна записка щодо виготовлення плити магнезитової та переліку сировини з якої вона виготовляється (окис магнію, сітка скловолоконна, розчин природнього бішофіту), а також видаткова накладна на постачання.

15.12.2022 з метою реєстрації податкової накладної №2 від 06.10.2022 пo покупцю ТОВ «Торговельно-будівельний дім «Олді», позивачем було подано до ГУ ДПС у Сумській області вичерпний перелік документів, який необхідний для реєстрації ПН/РІС в ЄРПН та пояснення, а саме: договір поставки №500009 від 13.03.2015 з ТОВ «Торговельно-будівельний дім «Олді», пояснювальна записка щодо виготовлення плити магнезитової та переліку сировини з якої вона виготовляється (окис магнію, сітка скловолоконна, розчин природнього бішофіту), а також видаткова накладна на постачання від 06.10.2022 №452, товарно-транспортна накладна на постачання із договором на надання транспортно-експедиційних послуг від 05.10.2022 із ФОП ОСОБА_1 .

Рішеннями комісії ГУ Державної податкової служби у Сумській області 03.11.2022 (щодо податкової накладної №3) та від 22.12.22 (щодо податкової накладної №2) позивачу відмовлено у реєстрації ПН/РК в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податків договорів та додатків до них; копій первинних документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів, транспортування і зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунків- фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з врахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

При цьому зазначено про відсутність:

по податковій накладній №2 від 06.10.2022: документів з питання наявності основних засобів, штатний розпис, ОСВ по 10,20,26 рахунках, документи з питань придбання ТМЦ від контрагентів-постачальників, що були використані під час виробництва готової продукції, документи з питання виробництва продукції, розрахункові документи з постачальниками та з покупцем, дозволи та ліцензії, ОСВ по 361, 631 рахункам.

по податковій накладній №3 від 06.10.2022р: штатний розпис, ОСВ по 10 рахунку, документи з оренди приміщень, офісу, транспортних засобів та верстатів для виробництва готової продукції, ОСВ по 361 рахунку, документи з питання придбання сировини від контрагентів-постачальників, необхідної для виробництва плит магнезитових, документи з питання виробництва, платіжні документи, ОСВ по 20,28,23,26 рахунках, ОСВ по 631 рахунку.

Такі рішення податкового органу позивач вважає протиправними, просить скасувати, зобов`язаши зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних. В обгрунтування зазначив, що рішення прийняті на підставі відсутності копій документів, подання яких не передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520.

Зокрема, Порядком №520 подання таких документів як копія штатного розпису, оборотно-сальдових відомостей по всім рахункам бухгалтерського обліку, документів з придбання сировини та інші копії, що зазначені як не подані, не передбачено. Крім того, порядком не передбачено подання документів по транспортувальнику, як це вимагається в рішенні про відмову в реєстрації податкових накладних. Товарно-транспортна накладна і підтверджує транспортування продукції. Також позивач кожного кварталу подає податковому органу звіти про нараховану та виплачену заробітну плату та своєчасно подає дані про наявність у нього основних засобів виробництва, що надають змогу здійснювати виробництво продукції.

Крім того, до жовтня 2022р. жодного разу податкові накладні підприємства позивача не блокувались та податковий орган влаштовували всі дані платника податку ПДВ з тими самими покупцями.

Разом з тим, документи подані із поясненням до податкового органу повністю спростовують ризиковість операції, що зазначено в п.1 додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових акладних, затвердженим Постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165.

П.1 Додатку 3 Порядку 1165 Критерії ризиковості операцій, на який послався податковий орган при зупиненні податкової накладної дійсно містить такий критерій як постачання товару/послуг дорівнює або перевищує залишок обсягу такого товару, але в даному випадку позивач є виробником плит керамзитових із використанням власних основних засобів, персоналу та придбаної сировини, а не придбає цей товар у інших осіб, на підтвердження чого до пояснень були додані технічні умови виробництва.

Крім того, оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, незважаючи на постачання одних і тих же товарів (готової продукції) в кожному рішенні містяться різні переліки нібито недостатніх документів.

Відповідачі подали аналогічні за змістом відзиви на позов, в яких проти задоволення вимог заперечили, зазначивши, що реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена, оскільки направлені податкові накладні відповідали вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6808, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних, позивачем було надано повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних №2 від 06.10.2022, №3 від 06.10.2022, реєстрацію яких було зупинено.

Однак, на підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній №2 від 06.10.2022 не надано на розгляд комісії: документи з питання наявності основних засобів; штатний розпис; ОСВ по 10, 20, 26 рахунках; документи з питання придбання ТМЦ від контрагентів-постачальників, що були використані під час і виробництва готової продукції; документи з питання виробництва продукції; розрахункові документи з постачальниками та з покупцем; дозволи та ліцензії; ОСВ по 361, 631 рахунках.

За відсутності зазначених документів, Комісією було прийнято рішення № 7915208/23638610 від 22.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 06.10.2022, у зв`язку з ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Щодо податкової накладної №3 від 06.10.2022, повідомляємо про таке.

Також, на підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній №3 від 06.10.2022 не надано на розгляд комісії: штатний розпис; ОСВ по 10 рахунку; документи з оренди приміщень, офісу, транспортних засобів та верстатів для виробництва готової продукції; ОСВ по 361 рахунку; документи з питання придбання сировини від контрагентів постачальників, необхідної для виробництва плит магнезитових; документи з питання виробництва; платіжні документи; ОСВ по 20, 28, 23, 26 рахунках; ОСВ по 631 рахунку.

За відсутності зазначених документів, Комісією було прийнято рішення № 7558627/23638610 від 03.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 06.10.2022, у зв`язку з ненаданням платником податку договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Таким чином, не наданий повний пакет документів, передбачений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», що не дає змоги зробити висновок щодо реальності здійсненої господарської операції.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що позивач є платником податку на додану вартість, існує як юридична особа з 03.03.1997р. Має основний вид діяльності 23.64 виробництво сухих будівельних сумішей, перебуває на обліку в податковому органі, в т.ч. і як платник податку на додану вартість.

27.10.2022 у зв`язку з реалізацією продукції позивач подав до податкового органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 06.10.2022 №2 на суму 19550,00 грн. і №3 на суму 15868,26 грн.

27.10.2022 реєстрацію податкових накладних зупинено у зв`язку з тим, що коди товару 6808 відсутні в таблиці платника податку як ті, що постачаються на постійній основі та обсяг постачання товару дорівнює або перевищує залишок обсягу такого товару, що відповідає критеріям п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій та рекомендовано Позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/PK в ЄРПН ( а.с.14,15).

01.11.2022 з метою реєстрації податкової накладної №3 від 06.10.2022 по покупцю ТОВ «Гібар-Будкомплект», позивачем було подано до ГУ ДПС у Сумській області вичерпний перелік документів, який необхідний для реєстрації ПН/PK в ЄРПН та пояснення. А саме: технічні умови постачання продукції плита магнезитова, товарно-транспортна накладна на постачання перевізника Сумський завод «Насосенергомаш» АО, специфікація до договору постачання, договір поставки №UM-153 від 29.03.2021, пояснювальна записка щодо виготовлення плити магнезитової та переліку сировини з якої вона виготовляється (окис магнію, сітка скловолоконна, розчин природнього бішофіту), а також видаткова накладна на постачання ( а.с.100-113).

15.12.2022 з метою реєстрації податкової накладної №2 від 06.10.2022 пo покупцю ТОВ «Торговельно-будівельний дім «Олді», позивачем було подано до ГУ ДПС у Сумській області вичерпний перелік документів, який необхідний для реєстрації ПН/РІС в ЄРПН та пояснення, а саме: договір поставки №500009 від 13.03.2015 з ТОВ «Торговельно-будівельний дім «Олді», пояснювальна записка щодо виготовлення плити магнезитової та переліку сировини з якої вона виготовляється (окис магнію, сітка скловолоконна, розчин природнього бішофіту), а також видаткова накладна на постачання від 06.10.2022 №452, товарно-транспортна накладна на постачання із договором на надання транспортно-експедиційних послуг від 05.10.2022 із ФОП ОСОБА_1 ( а.с. 86-99)

Рішеннями комісії ГУ Державної податкової служби у Сумській області 03.11.2022 (щодо податкової накладної №3) та від 22.12.22 (щодо податкової накладної №2) позивачу відмовлено у реєстрації ПН/РК в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податків договорів та додатків до них; копій первинних документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів, транспортування і зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунків- фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з врахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (а.с. 68,69).

Рішення податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних, суд вважає протиправним з огляду на таке.

Підпунктом 14.1.156-1. п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України визначено, що податкове зобов`язання - це загальна сума податку на додану вартість, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді, та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом.

Податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу (пп.14.1.178 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України).

Згідно з п.16.1. ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний:

16.1.2.вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів;

16.1.3 подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів;

16.1.4 сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Пунктом 54.1. ст.54 Податкового кодексу України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Пунктом 185.1. ст.185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Згідно п. 187.1. ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на „банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1. ст.201 Податкового кодексу України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10. ст.201 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Згідно п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010р. №1246.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11 грудня 2019р. №1165, затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).

Відповідно до п.3 вказаного Порядку податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування:

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом п.10 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.И Порядку №1165).

Згідно з п.11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно п.п.25- 27 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або нєврахування таблиці даних платника податку, відповідність/не- відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах ґговноважень. визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Згідно з п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019р. (далі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі. Даний перелік може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 10, 11 Порядку №520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як встановлено судом, відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку з тим, що: «коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 6808 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції».

Критерії ризиковості здійснення операції є Додатком №3 до Порядку №1165, відповідно до п.1 якого критерієм ризиковості здійснення операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Пунктом 2 Загальної частини Порядку №1165 визначено, що таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до розділу Таблиця даних платника податку Порядку №1165, платник податку має право подати до ДПС таблиию даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Аналіз норм Порядку №1165 дають підстави для висновку, що даний нормативно правовий акт встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. Так, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної. Відтак, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

При цьому, рішення податкового органу є актом індивідуальної дії , тобто, виданим суб`єктом владних повноважень документом, прийнятим із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Натомість, надіслані позивачеві квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних містять вимогу про надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Як вже судом встановлено, позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів, що підтверджують реальність здійснення господарських операції з реалізації продукції плит магнезитових. Зокрема, як визнав і відповідач, платником податків подано: з метою реєстрації податкової накладної №3 від 06.10.2022 по покупцю ТОВ «Гібар-Будкомплект» технічні умови постачання продукції плита магнезитова, товарно-транспортна накладна на постачання перевізника Сумський завод «Насосенергомаш» АО, специфікація до договору постачання, договір поставки №UM-153 від 29.03.2021, пояснювальна записка щодо виготовлення плити магнезитової та переліку сировини з якої вона виготовляється (окис магнію, сітка скловолоконна, розчин природнього бішофіту), а також видаткова накладна на постачання. З метою реєстрації податкової накладної №2 від 06.10.2022 пo покупцю ТОВ «Торговельно-будівельний дім «Олді» позивачем подано договір поставки №500009 від 13.03.2015 з ТОВ «Торговельно-будівельний дім «Олді», пояснювальна записка щодо виготовлення плити магнезитової та переліку сировини з якої вона виготовляється (окис магнію, сітка скловолоконна, розчин природнього бішофіту), а також видаткова накладна на постачання від 06.10.2022 №452, товарно-транспортна накладна на постачання із договором на надання транспортно-експедиційних послуг від 05.10.2022 із ФОП ОСОБА_1 .

Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення позивачем господарської діяльності та операцій між позивачем та контрагентом, та, враховуючи, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

При цьому, суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування Критеріям ризиковості операції є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН. направлену для реєстрації в ЄРПН. хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН. можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на платника не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27 липня 2022р. у справі №520/15348/20).

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податків на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в аналогічній справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між платником та його контрагентом.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01.07.2003 року, яке, відповідно до ч.1 статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення. Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом. При цьому, прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії. Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Відтак, такі рішення ГУ ДПС у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому є протиправними і підлягають скасуванню.

Разом з тим, відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних адміністрування Єдиного реєстру податкових накладних відноситься до компетенції ДПС України, тому саме на ДПС України має бути покладений обов`язок здійснити реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу належить відшкодувати судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС у Сумській області у розмірі 2684,00 грн. (а.с.13)

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Укрмагнезіт" (код ЄДРПОУ 23638610, вул.Скрябіна, 7, м.Суми, 40022) до Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399, вул.Іллінська, 13, м.Суми, 40009), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, м.Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації рішення від 03 листопада 2022 року №7558627/23638610 про відмову у проведенні реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 06.10.2022 та №7915208/23638610 про відмову у проведенні реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 06.10.2022.

Зобов"язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство» «Укрмагнезіт» податкові накладні №2 від 06.10.2022 та №3 від 06.10.2022 днем їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Сумській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство» «Укрмагнезіт» 2684,00 грн. в рахунок відшкодування судового збору.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119498392
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —480/5319/23

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Рішення від 04.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні